خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۱۱

**در نشست سران قوا مطرح شد: تأکید بر ضرورت تقویت ثبات اقتصادی سرمایه‌گذاری و تداوم کاهش نرخ تورم** رئیس‌جمهور در دومین کنگره گرامیداشت علامه مصباح‌یزدی: علامه مصباح و شهید سلیمانی در دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی به وظیفه خود عمل کردند** دبیرکل حزب‌الله لبنان: علامه مصباح‌یزدی با حزب‌الله ارتباط عاطفی عمیقی داشت** در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش انجام شد: انهدام پهپادهای متخاصم توسط سامانه بومی ۱۵ خرداد** فرمانده کل سپاه: امنیت و آرامش ایران اسلامی ثمره خون شهدا است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 امنیت و آرامش ایران اسلامی ثمره خون شهدا است
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه سردار احمد ذوالقدر، فرمانده سپاه سیدالشهدای استان تهران و سردار شریفی، مسئول امور ایثارگران سپاه با خانواده شهدای مدافع امنیت استان تهران دیدار و از آنان دلجویی کرد. سرلشکر سلامی در این دیدارها با تجلیل از مقام شامخ شهدا، شهدا را زنده و ناظر بر اعمال و رفتار انسان‌ها توصیف و تصریح کرد: شهدا با نثار جان خود به جایگاه ابدی رسیدند؛ ما نیز باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم تا در مقابل شهدا و پیشگاه پروردگار سر افکنده نباشیم. فرمانده‌کل سپاه همچنین در این دیدارها امنیت و آرامش ایران اسلامی را ثمره خون شهدا توصیف و تاکید کرد: اگر جانفشانی و ایثار شهدای عزیز ما نبود، بدون شک با توطئه دشمنان و کینه‌ای که آنان از نظام و ملت ایران دارند، کشور ما همچون سوریه و افغانستان می‌شد.
 ماجرای هشدار ارتش به پرنده‌های جاسوسی‌آمریکا
سخنگوی رزمایش ذوالفقار ارتش گفت: در روزهای گذشته چند مورد هواپیمای جاسوسی را داشتیم که به محض نزدیک شدن به منطقه رزمایش و در منطقه نظارت ما، هشدار دریافت کرده‌اند. امیر سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی رزمایش ذوالفقار۱۴۰۱ در مورد تهدیدات دشمنان و رصد آنان حین رزمایش در خلیج‌فارس افزود: در فرآیند فازهای تاکتیکی رزمایش، برخوردهای متعددی از حضور نیروهای بیگانه خصوصا حضور هواپیماهای جاسوسی آمریکا در منطقه را داشتیم که با مراقبت پدافند هوایی و اطلاعات ارتش ایران، مورد رصد قرار گرفتند و به آنها هشدار داده‌شد. شیخ تصریح کرد: در تمامی تمرینات رزمی، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. وقتی فعالیت در منطقه بیشتر می‌شود، حساسیت نیز افزایش می‌یابد؛ از این جهت عموما می‌خواهیم براساس قوانین بین‌المللی پاسخ مناسب را به دشمن دهیم و آنها را از منطقه خود دور و به آنها ثابت کنیم در رصد ما هستند. سخنگوی رزمایش ذوالفقار گفت: خوشبختانه به محض حرکت پرنده‌های آنها از پایگاه‌های‌شان، در رصد ما قرار می‌گیرند و به محض مشخص‌شدن جهت حرکت‌شان، هشدار دریافت می‌کنند.

 همشهری 
 مقاومت‌هایی در برابر شفافیت
ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشورگفت: در بدنه دولت معمولا مقاومت‌هایی درمقابل شفافیت صورت می‌گیرد، اما مهم این است که سران ۳قوه براین باور هستند که باید شفافیت در جامعه ایجاد شود. امیدواریم در دوره جدید شفافیتی که مدنظر مقام‌معظم‌رهبری و زمینه حکمرانی مطلوب است، تحقق پیدا کند.
 «بودجه۱۴۰۲» بعد از «برنامه هفتم»
محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با توجه به اینکه دولت لایحه بودجه را به مجلس ارسال کرده، اما مجلس مصر است برنامه هفتم نیز ارسال شود تا بتوانیم بودجه را براساس برنامه هفتم تنظیم کنیم. روسای ۲ قوه باهم مذاکره کرده‌اند و احتمالا دولت هرچه زودتر برنامه توسعه هفتم را به مجلس بفرستد.

 کیهان 
 علامه مصباح و شهید سلیمانی در دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی به وظیفه خود عمل کردند
آیت‌الله رئیسی در دومین کنگره گرامیداشت علامه محمدتقی مصباح ‌یزدی، با تبیین شخصیت این عالم برجسته، فقه را دارای سه بعد فقه اکبر یعنی باورهای الهی، فقه اوسط یعنی علم نسبت به اخلاق فاضله و کریمه و فقه اصغر یعنی علم به احکام و بایدها و نبایدهای الهی دانست و افزود: علامه مصباح یزدی در حوزه فکر و اخلاق و عمل و شناخت احکام، فقیهی برجسته بود که‌اندیشه‌، گفتار و کردارش، جلوه فقه داشت. آیت‌الله رئیسی در ادامه تبیین شخصیت علمی و عملی آیت‌الله مصباح یزدی زمان‌شناسی و عمل به وظیفه را از دیگر ویژگی‌های این شخصیت برجسته دانست و گفت: علامه مصباح پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با انکر منکرات که حکومت ستمشاهی بود، مبارزه می‌کرد و بعد از پیروزی انقلاب نیز با همه وجود از اعرف معروفات که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است حمایت کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به عملکرد درخشان آیت‌الله مصباح یزدی در شناخت انحرافات و ایستادگی در مقابل انحراف و التقاط افزود: علامه مصباح یزدی درعرصه فکر و‌اندیشه، اخلاق و فقه، هم مسائل را خوب می‌شناخت و هم خوب تبیین می‌کرد و از این رو می‌توان ایشان را عمار انقلاب اسلامی و عمار ولایت معرفی کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه علامه مصباح در حوزه جهاد تبیین هر آنچه را درست تشخیص می‌داد، بیان می‌کرد، تصریح کرد: ایشان به عنوان عمار انقلاب و ولایت و شهید سلیمانی به عنوان مالک اشتر انقلاب و ولایت در عرصه اعلام مواضع، دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی، شناخت و بسیج نیروها برای مقابله با فتنه‌ها و توطئه‌گران به آنچه وظیفه خود تشخیص دادند، به درستی عمل کردند.
 تأکید بر ضرورت تقویت ثبات اقتصادی سرمایه‌گذاری و تداوم کاهش نرخ تورم
سران سه قوه در نشست بعدازظهر شنبه که در محل دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، مهم‌ترین مسائل و موضوعات کشور را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند. در این جلسه که با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، دکتر محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای برگزار شد، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور گزارشی از پیشرفت‌های کشور در حوزه سرمایه‌گذاری، کنترل تورم و پیشران‌های اقتصادی ارائه کرد و رؤسای قوای سه‌گانه بر ضرورت تقویت ثبات اقتصادی، ادامه کاهش نرخ تورم و توسعه و تقویت سرمایه‌گذاری تاکید کردند.

 ایران 
 واکسن یادآور را تزریق کنید
آیت‌الله رئیسی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به بالا رفتن آمار ابتلا به این بیماری در کشورهای مختلف از شرق آسیا تا اروپا و امریکا گفت: به لطف خدا، به همت نظام سلامت کشور، تلاش دولت و همکاری مردم، آمار ابتلا و تلفات کرونا در کشورمان مدت‌هاست که در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد، اما با توجه به افزایش نرخ شیوع ویروس کووید۱۹ در برخی مناطق جهان، باید سطح مراقبت‌های بهداشتی را بالاتر ببریم. رئیس‌جمهور با تأکید بر لزوم اجرای دقیق طرح‌های پیشگیری هوشمند از سوی دستگاه‌های مختلف افزود: وزارت بهداشت تمهیدات لازم برای تجهیز و آمادگی مراکز واکسیناسیون را فراهم کند تا کسانی که ۶ ماه از تزریق آخرین دوز واکسن کرونای آنها گذشته، بتوانند نسبت به تجدید واکسیناسیون اقدام کنند.

 جمهوری‌اسلامی 
 تحت هیچ شرایطی قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تحت هیچ شرایطی قیمت بنزین چه در این چند ماه باقی مانده سال جاری و چه در سال ۱۴۰۲، افزایش نخواهد یافت. رحیمی مظفری بار دیگر تاکید کرد: من قاطعانه و محکم به اطلاع مردم می‌رسانم که اصلاً خبری از افزایش قیمت بنزین نه امسال و نه سال آینده نیست.

 وطن امروز 
 علامه مصباح‌یزدی با حزب‌الله ارتباط عاطفی عمیقی داشت
دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: ارتباط وی با حزب‌الله به لحاظ عاطفی چنان عمیق بود که در مواضع تاییدآمیز و بیاناتش درباره حزب‌الله منعکس می‌شد. در بخشی از این پیام آمده است: ایشان بحق در همه آنچه به مسائل فکری و اعتقادی و اخلاقی مرتبط بود پناه و قبله و مقصد بود و از سر شفقت در لبنان به ملاقات ما تشریف آورد و با عالمان و مجاهدان و خانواده‌های ما ملاقات کرد؛ به نقطه‌های مرزی سرکشی کرد و با نیروهای مقاومت همنشین شد و افتخار ما این است که همواره مشمول دعای او در نمازها و خلوت‌هایش بودیم و نیز مورد قدرشناسی و احترام ایشان. او بی‌شک مردی الهی بود که مأموریتش تثبیت و تعمیق و اصالت‌بخشی به ایمان بود و مدام بر ایمان و یقین و تسلیم می‌افزود. در بخش دیگری از این پیام آمده است: او به این حقیقت دست یافته بود که تمسک به مسیر راه ولایت و ارتباط با او و اطاعت از او مایه بقای امت و تأمین‌کننده محور وحدت و منابع قوت و راه پیروزی امت است؛ بلکه حتی اطاعت از ولی‌فقیه شرط رسیدن به رضوان الهی است. امروز بیش‌ از پیش نیازمند بهره‌گیری کامل از میراث عظیم آن سفرکرده عظیم‌الشأن در فکر و رفتار و پایداری و زهد و اخلاص هستیم و حقیقتاً رحلت ایشان خسارتی بزرگ برای امت و برای اندیشه دینی و انسانی و نیز برای انقلاب اسلامی ایران و حوزه‌های علمیه است و بی‌شک در حزب‌الله، اندیشه‌ای نورانی و پرجاذبه و دوستی گران‌سنگ و دستی حمایتگر و دعایی از سر صدق و صفا را از دست دادیم.

 ۳ عضو حقیقی شورای اطلاع‌رسانی دولت منصوب شدند
سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در احکامی شهاب اسفندیاری استادیار دانشکده سینما- تئاتر دانشگاه هنر، عبدالله گنجی مدیرمسؤول روزنامه همشهری و اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه را به‌عنوان اعضای حقیقی شورای اطلاع‌رسانی دولت منصوب کرد.

 جوان
 اظهارات سردار اباذری برداشت و تحلیل شخصی است
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اظهارات تقطیع شده سردار اباذری پیرامون مواضع متفاوت برخی فرماندهان دوران دفاع مقدس پیرامون حوادث و جریانات داخلی را برداشت و تحلیل شخصی وی دانست و تأکید کرد: سردار اباذری مشاور فرمانده کل سپاه نیست.
در پی انتشار ویدیویی از سخنان تقطیع شده سردار حمید اباذری در مراسم گرامیداشت شهدای یکی از مناطق استان مازندران و انتساب عنوان مشاور فرمانده کل سپاه به وی که مدعی مواضع متفاوت برخی سرداران و فرماندهان دوران دفاع مقدس پیرامون رخدادها، حوادث و جریانات داخلی شده است، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب عنوان مشاور فرمانده کل سپاه برای وی، اعلام کرد: آنچه در ویدیوی منتشر شده آمده است برداشت، تحلیل و نظر شخصی سردار اباذری است که با واقعیات موجود انطباق ندارد.

 خراسان 
 آیت ا. . . خامنه ای ۶۰ سال با دیکتاتوری مبارزه کرد
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه «ملک سلیمان» گفت: حاج قاسم هدف هایش را واقع بینانه انتخاب می‌کرد. نگاه آرمانی داشت، ولی به مقدوراتش خوب توجه می‌کرد. انتخاب هدفش واقع بینانه بود. حاج قاسم مدیر واقع بینی بود، واقعا دنبال تغییر شرایط بود، دنبال توجیه رفتار خودش نبود. حاج قاسم قدرت اقناع گری داشت و می‌توانست تعامل کند. علی لاریجانی افزود: او پذیرفته بود که تنوع فکری در جامعه هست؛ هم در بدنه جامعه و هم مسئولان. ایشان آدم آرمانی بود، آدمی بود که برای خودش مسلکی داشت، ولی قبول داشت که تنوع وجود دارد و باید با همه این تنوع ها، یک زیست سازگار سیاسی را تعریف کرد. او چارچوب ذهنی برای خودش داشت، ارزش هایش روشن بود، ولی پذیرفته بود که در جامعه باید رفتار عقلایی با جریان‌های مختلف داشت. همه جا هم برای ایشان جاده آسان نبود، ولی می‌توانست افرادی را پیدا و گفت و گو و مسائل را حل کند. از آن مدیرانی نبود که همه بار را به دوش مدیر ارشد کشور بیندازد و دایم به رهبری پناه ببرد. مدیران دایم موضوع را به جای دیگر حواله ندهند. وی همچنین گفت: آیت ا. . . خامنه ای ۶۰ سال با دیکتاتوری مبارزه کرد و جلوی رفتارهای دیکتاتوری را گرفت.
 تجمع و تنش در جوانرود
برخی منابع و کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی از تجمع و تنش در جوانرود خبر داده‌اند. براساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در پی برگزاری مراسم چهلم هفت نفر از جان باختگان اعتراضات اخیر در شهر جوانرود، درگیری‌هایی بین تجمع‌کنندگان و نیروهای امنیتی رخ داده است. در ویدئوهای منتشر شده، شلیک گاز اشک‌آور و صدای تیراندازی شنیده می‌شود. تجمع کنندگان نیز شعارهایی سر داده اند و در برخی صحنه ها به سمت ماموران سنگ پرتاب می‌کنند. هنوز مسئولان به این اخبار و ادعاها واکنشی نشان نداده‌اند.
 فرجام‌خواهی متهم «سهند نورمحمدزاده » پذیرفته شد
فرجام‌خواهی متهم «سهند نورمحمدزاده » یکی از متهمان اغتشاشات اخیر پذیرفته شد. فرجام‌خواهی نامبرده به رای صادر شده دادگاه انقلاب اسلامی تهران در دیوان عالی کشور، صائب تشخیص داده شد و رای فرجام خواسته به تجویز شق ۴ بند ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی نقض و پرونده برای رسیدگی به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب ارجاع شد.
 ‌برخی از راه‌های مطرح شده درباره رعایت ‎حجاب، مصداق از چاله به چاه افتادن است
سید عباس صالحی، نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، در حساب توئیتر خود نوشت: ‌برخی از راه‌های مطرح شده درباره رعایت ‎حجاب، مصداق اعلای از چاله به چاه افتادن است. تجربه ‎گشت ارشاد خیابانی با پیشنهادهایی که دوقطبی سازتر و مخاطره‌آمیزترند، تکرار نشود. در مدیریت اجرای احکام شرعی از نظر کارشناسان اجتماعی بهره‌مند شویم و از گذشته عبرت بیاموزیم.

 مردم سالاری
 فریده مرادخانی اعتصاب غذا نکرده است
خبرگزاری میزان نوشت: چندی پیش رسانه‌های معاند طی یک خبرسازی کذب مدعی شدند خانم فریده مرادخانی که بر اساس حکم دادگاه در حبس به سر می‌برد در زندان قرچک دست به اعتصاب غذا زده است. این در حالی است که پیگیری‌های به عمل آمده نشان می‌دهد خبر فوق‌الذکر از اساس کذب است و نامبرده اصلا دست به اعتصاب غذا نزده است. این زندانی طی روزهای اخیر دو مرتبه با اعضای خانواده خود نیز ملاقات داشته و همچون سایر زندانیان از امکانات قانونی بهره‌مند است. »
 درخواست بازجویی از الکاظمی درخصوص ترور شهید سلیمانی
یک جنبش عراقی از دولت و پارلمان عراق خواست که پرونده ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را پیگیری و متهمان این جنایت را مجازات کنند. محمد الصحاف، سخنگوی جنبش مردمی «هماهنگی» عراق دیروز (شنبه) در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تاکید کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر پیشین عراق متهم به دست داشتن در اقدامات متعدد علیه الحشد الشعبی و رهبران ملی آن از جمله جنایت ترور فرماندهان پیروزی( شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس) است زیرا این جنایت در زمان نخست وزیری وی اتفاق افتاد. وی تاکید کرد که پارلمان و دولت عراق باید مصطفی الکاظمی و چند افسر اطلاعاتی عراقی را تعقیب و آن‌ها را به دستگاه قضایی ارجاع دهند زیرا متهم به دست داشتن در ترور فرماندهان پیروزی و بازداشت تعدادی از رهبران الحشد الشعبی هستند.

 آرمان ملی
 انهدام پهپادهای متخاصم توسط سامانه بومی ۱۵ خرداد
در ادامه مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، پهپادهایی که در قالب نیروی متخاصم سازماندهی شده بودند قصد ورود به منطقه عمومی رزمایش را داشتند، طی فرایند عملیاتی (کشف، شناسایی، رهگیری، درگیری و انهدام) ابتدا توسط طیف گوناگون سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش کشف و پس از شناسایی در مرکز فرماندهی و کنترل رعد نیروی پدافند هوایی ارتش، به سامانه‌ بومی ۱۵خرداد واگذار شد و تحت کنترل آن مرکز با شلیک موفق موشک نسبت به انهدام پهپادهای مهاجم اقدام شد. کشف اهداف پرسه زن با سطح مقطع راداری کم و اجرای تیراندازی زمین به هوای شبانه توسط سامانه‌های توپخانه‌ای علیه اهداف هوایی متخاصم از جمله اقداماتی بود که در این مرحله از رزمایش توسط نیروی پدافند هوایی ارتش اجرا شد. سامانه پدافند هوایی ۱۵خرداد قادر است تعداد ۶ هدف را به‌طور همزمان کشف و ردگیری کرده و با طیف متنوع موشک‌های بومی همچون صیاد ۲ و ۳ نسبت به انهدام آنها اقدام کند.
 احیای ۲۷۰۰ واحد اقتصادی تعطیل و نیمه فعال
نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی از احیای ۲۷۰۰ واحد اقتصادی تعطیل و نیمه فعال خبر داد. مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی در حاشیه بهره‌برداری از واحدهای احیا شده در روستاهای خلق‌آباد و گرجی مشهد گفت: ۲۷۰۰ واحد اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم احیا شده است. مدنی ادامه داد: با احیای این ۲۷۰۰ واحد مجموعا برای ۸۰ هزار نفر اشتغالزایی صورت گرفته و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه احیا شده است. وی افزود: تاکنون ۶۷ هزار واحد تعطیل و نیمه تعطیل شناسایی شده که تا پایان سال قرار است ۴ هزار واحد اقتصادی احیا شود.

 قدس
 اعلام نارضایتی امیرعبداللهیان از مواضع آذربایجان
حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایراموف وزرای خارجه ایران و آذربایجان روز گذشته در تماسی تلفنی درباره آخرین تحولات مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان ضمن ابراز نارضایتی از اظهارات غیرواقع‌بینانه مقامات آذربایجان گفت: طرح موضوعات در رسانه‌ها نه تنها کمکی به حل مسئله نمی‌کند، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده دشمنان فراهم می‌کند.
 بازگشت دلار به زیر ۴۰هزارتومان
یک روز پس از شروع به کار رئیس جدید بانک مرکزی، صعود قیمت ارز متوقف شد. در آخرین معاملات روز گذشته نرخ دلار در محدوده ۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان تثبیت شد. بنابراین گزارش کارشناسان بازار ارز معتقدند افت نرخ دلار در بازار به‌دلیل اعلام سیاست‌های جدید بانک‌مرکزی بوده و در روزهای آینده بازهم شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.
 قطعنامه ضدصهیونیستی دیگر در سازمان ملل
مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه درخواست رأی و نظر حقوقی دیوان بین‌المللی لاهه در مورد اشغالگری رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. این قطعنامه با ۸۷ رأی موافق و ۲۶رأی مخالف تصویب شد و ۵۳ کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند. در این قطعنامه، مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته نظر مشورتی‌اش را درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای تغییر بافت جمعیتی قدس اشغالی، قانون‌گذاری‌ها و طرح‌های نژادپرستانه علیه فلسطینی‌ها و تأثیر سیاست‌ها و اقدامات این رژیم بر وضع حقوقی اشغالگری اعلام کند. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به قطعنامه اخیر خواستار اقدام عملی سازمان ملل در مقابل اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی شده و تأکید کرد مادامی که آمریکا به عنوان شریک اشغالگران عمل می‌کند، قطعنامه‌های سازمان ملل جوهر روی کاغذ خواهند بود.

 اعتماد 
 پاپ‌بندیکت شانزدهم در سن ۹۵ سالگی درگذشت
پاپ بازنشسته بندیکت شانزدهم که از آوریل ۲۰۰۵ تا فوریه ۲۰۱۳ بر کرسی پاپی بود، روز گذشته (شنبه) در سن ۹۵ سالگی درگذشت. متئو برونی، مسوول ارشد مطبوعاتی واتیکان با اعلام این خبر گفت: «با اندوه به اطلاع می‌رسانم که پاپ بازنشسته، بندیکت شانزدهم امروز در ساعت ۹:۳۴ به وقت گرینویچ در صومعه Mater Ecclesiae در واتیکان درگذشت. » بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۱۳ به دلیل کهولت سن استعفا داد، او اولین پاپ در ۶۰۰ سال گذشته بود که از این مقام کناره‌گیری کرد.

 اطلاعات
 تشکیل تیم ویژه برای شناسایی عاملان تیراندازی به یک روحانی در قم
فرمانده انتظامی شهرستان قم از تشکیل یک تیم ویژه برای شناسایی عامل تیراندازی به یک روحانی خبر داد. پنجشنبه گذشته راکب یک دستگاه موتور سیکلت در حوالی خیابان دروازه ری قم با سلاح اقدام به تیراندازی به سمت یک روحانی به نام حجت‌الاسلام عباس دهقانی اشکذری کرد که ۲ گلوله به پا و ناحیه شکم این روحانی اصابت کرد. با انتقال وی به بیمارستان مجتمع خیرین سلامت قم، این روحانی تحت عمل جراحی قرار گرفت که اکنون حال عمومی وی مساعد گزارش شده است. سرهنگ امیر مختاری، فرمانده انتظامی شهرستان قم درباره این حادثه گفت: هنوز انگیزه ضاربان در این تیراندازی مشخص نشده است و تلاش برای شناسایی و دستگیری عامل تیراندازی ادامه دارد.
 امسال حج ۲ نرخی خواهیم داشت
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: دور اول مذاکرات ما با طرف عربستانی سه هفته قبل به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. انتظار داریم همان سهمیه‌ای که پیش از شیوع ویروس کرونا داشتیم مجدداً به ما اختصاص داده شود و علاوه بر آن یک سهمیه اضافه هم به ما داده شود. حسینی گفت: ثبت نام حج تمتع از ۳۰ دی ماه به صورت رسمی آغاز خواهد شد و به تدریج بقیه مراحل اجرایی می‌شود. اولویت هم با زائرانی است که در سال ۱۳۹۹ثبت نام کردند و هزینه سفر را هم به صورت کامل پرداخت نمودند اما به دلیل کرونا موفق به اعزام نشدند. وی با اشاره به نوسانات ارز و احتمال تغییر در هزینه سفر حج تمتع سال ۱۴۰۲گفت: قطعاً امسال حج دو نرخی خواهیم داشت زیرا کسانی که سال ۹۹ ثبت نام کردند با تخصیص ارز ۹هزار تومانی ثبت نام خود را تکمیل کردند طبیعتاً آن افراد باید هزینه کمتری نسبت به کسانی که امسال ثبت نام می‌کنند، بپردازند. با این حال به دلیل اینکه معلوم نیست دولت چه نرخی را برای ارز زائران در نظر خواهد گرفت و از سوی دیگر نرخ سفر از سوی عربستان قطعی نشده است؛ نمی‌توان با قطعیت در مورد هزینه سفر به حج تمتع نظر داد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

عیادت مدیر حوزه‌های علمیه از آیت الله نمازی
حوزه/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با حضور در بیمارستان از آیت الله عبدالنبی نمازی عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،عیادت کرد و از نزدیک در جریان روند معالجه و بهبودی این استاد حوزه علمیه قرار گرفت و برای او آرزوی صحت و سلامتی کرد.

۲۰۲۲، سال اوج مبارزه ضد صهیونیستی بود
تسنیم/ رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی به نقل از گزارش ارتش این رژیم برای سال ۲۰۲۲ خبر دادند، افزایش اقدامات (ضد صهیونیستی) در کرانه باختری و نوار غزه نسبت به سال‌های قبل تر شاهد افزایش بسیار قابل توجه بود. براساس گزارش ارتش رژیم صهیونیستی در حالی که در سال ۲۰۱۹ فقط پنج صهیونیست طی یک سال بر اثر عملیات ضد اسرائیل کشته شدند و این رقم برای سال های۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۳ و ۴ مورد بود، سال ۲۰۲۲ شاهد (هلاکت) ۳۱ صهیونیست بود. همچنین سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش قابل توجه پرتاب بطری‌های آتش زا بود که موارد ثبت شده یک هزار و ۲۶۸ حادثه است این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ این رقم یک هزار ۲۲ مورد بود. ۲۸۵ مورد نیز تیراندازی در کرانه باختری و قدس به ثبت رسیده است که این رقم در سال ۲۰۲۱ فقط ۶۱ مورد بود و سال قبل از آن ۳۱ و سال ۲۰۱۹ هم ۱۹ مورد بود.

فروپاشی آل‌سعود در دوران بن سلمان
فارس/ روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» در تحقیقی نسبت به ظهور «نیروهای خشمگین» در عربستان به علت سیاست‌های خشن و سرکوبگرانه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، هشدار داد که از یک سو مبتنی بر استبداد و سرکوب و از سوی دیگر گسترش فساد و فروپاشی است. این روزنامه نوشت: «رویکرد سرکوبگرانه‌ای که محمد بن‌سلمان دنبال می‌کند برای جامعه عربستان نگران‌کننده و خطرناک است، زیرا خطر ظهور نیروهای خشمگینی که غیرقابل کنترل است را به دنبال دارد.» بر اساس گزارش این روزنامه، عربستانی‌ها از سیاست‌های محمد بن سلمان ناراضی هستند و مبالغ هنگفتی برای پروژه‌های سرگرمی پر زرق و برق هزینه می‌کند و این درحالی است که مشکلات زیرساختی ضروری و فوری در عربستان را نادیده می‌گیرد. این روزنامه تاکید کرد که ولیعهد سعودی عامدانه نقش نظام مشورتی را که در خاندان سلطنتی آل‌سعود استفاده می‌شد، لغو و از اقدامات وحشیانه برای سرکوب مخالفان سیاست‌هایش استفاده می‌کند.

ادعای سازمان تروریستی سنتکام درباره خطر زندانی‌های داعشی
فارس/ سازمان تروریستی «فرماندهی مرکزی» در ارتش آمریکا موسوم به «سنتکام» در یک بیانیه ادعا کرد، هزاران شبه‌نظامی گروه تروریستی داعش که در زندان‌ها محبوس هستند در صورتی که قادر به فرار شوند ممکن است مجددا به این گروه ملحق شوند. به نوشته پایگاه اینترنتی «نیو عرب»، «مایکل اریک کوریلا»، فرمانده کل سازمان تروریستی سنتکام در این بیانیه گفت: «داعش ارتشی به معنی واقعی کلمه در بازداشتگاه‌ها در عراق و سوریه دارد. این ژنرال آمریکایی در ادامه ادعاهایش نوشت: «امروز بیش از ۱۰۰۰۰ رهبر و جنگجوی داعش در بازداشتگاه‌ها در سراسر سوریه و بیش از ۲۰۰۰۰ رهبر و جنگجوی داعش در بازداشتگاه‌ها در عراق هستند. فرار داعشی‌ها در ژانویه ۲۰۲۲ از زندان در شهر الحسکه سوریه یادآور ریسک تحمیل شده از سوی این زندان‌ها است.» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام همچنین ادعا کرد، کودکان حاضر در اردگاه الهول در سوریه «اهداف اصلی رادیکال سازی داعش» و «نسل بالقوه بعدی داعش» هستند.

نوسازی نظام حکمرانی در همه حوزه ها ضروری است
ایسنا/ محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز یوم الله نهم دی ماه بیان کرد: این روز جلوه درخشان آگاهی عمیق و بصیرت نافذ مردم شریف ایران اسلامی بود. مردم در این روز تاریخی توطئه‌های دشمنان برای آسیب زدن ایران عزیز را برهم زدند. رئیس مجلس تصریح کرد: اینجانب همانطورکه قبلاً نیز تاکید داشتم، بر این باورم نوسازی نظام حکمرانی در همه حوزه‌ها مبتنی بر مبانی مکتب امام و اندیشه سیاسی رهبر معظم انقلاب ضرورتی است که با بازگشتن امنیت، باید در دستور کار کشور قرار گیرد و اکنون در حال ایجاد اجماع در تصمیم‌گیری‌های لازم در این حوزه هستیم. در این نوسازی همانطور که از روز ابتدا عرض کرده ام اولویت با مسایل اقتصادی است. قالیباف خاطرنشان کرد: اقدام رییس جمهور محترم مبنی بر تغییر رییس کل بانک مرکزی ضرورتی اجتناب ناپذیر بود که از این اقدام ایشان تشکر می کنم. البته ضروری است این‌تغییر با اصلاحات ساختاری، سیاست گذاری و مدیریتی، تکمیل شود تا مسئله بصورت پایدار حل شود؛ امید زیادی داریم با روی‌ کار آمدن رییس کل جدید این اتفاقات بیفتد، ان شاء الله.

آغاز پیک جدید کرونا در کشور با ۳ سویه
ایسنا/ معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه سه سویه جدید کرونا به نام‌های۱ BQ و XBB و ۲BA در بیماران اخیر مشاهده شده است، گفت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است. دکتر حسین فرشیدی اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت از چهارشنبه شب دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ تشخیص دادند بنابراین تعداد سویه‌های جدید کرونا در کشور به سه سویه۱ BQ و XBB و BA2 افزایش یافته است. وی افزود: وقتی ما سرعت غلبه سویه۵ BA در اروپا را رصد می‌کنیم می‌بینیم که با شیوع سویه۱ BQ سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته است و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان به سرعت درگیر شدند. فرشیدی با تاکید بر اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، گفت: باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند. وی خاطر نشان کرد: علائم سویه‌های جدید کرونا به ویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیری‌های گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.

فرانسه وعده تداوم حمایت از اوکراین را داد
مهر/ امانوئل ماکرون در سخنانی به مناسبت آغاز سال جدید میلادی، از تداوم حمایت از اوکراین خبر داد. رئیس جمهور فرانسه در این اظهارات گفت که پاریس به تداوم حمایت ثابت از اوکراین «تا زمان پیروزی» متعهد است. ماکرون افزود: ما در سال‌های آینده همواره در کنار شما خواهیم بود و تا زمان پیروزی به شما کمک خواهیم کرد. ما با تکیه بر فرانسه و اروپا، جهانی عادلانه و پایدار را خواهیم خواست. این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز شنبه در آخرین سخنرانی خود در سال ۲۰۲۲ این سال را سالی توأم با رویدادهای محوری دانست که در پرتو آن زمینه سازی برای آینده و استقلال روسیه شکل گرفت. استقلالی که روسیه امروز برای آن می جنگد.

کره شمالی باز هم موشک بالستیک شلیک کرد
مهر/ ارتش کره جنوبی از اقدام پیونگ یانگ در شلیک یک موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن در نخستین روز سال جدید میلادی (۲۰۲۳) خبر داد. اطلاعاتی درباره برد این موشک و ارتفاع و سرعت آن منتشر نشده است. ارتش کره جنوبی اعلام کرد که احتمالاً شلیک این موشک در واکنش به آزمایش موشک جدید کره جنوبی که با سوخت جامد کار می‌کند، صورت گرفته باشد.

واکنش نتانیاهو به تصویب قطعنامه ضدصهیونیستی در سازمان ملل
مهر/ نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تصویب قطعنامه ضد صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد واکنش نشان داد. بنیامین نتانیاهو گفت که قطعنامه سازمان ملل متحد برای این رژیم الزام آور نخواهد بود. لازم به ذکر است که مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا در قطعنامه‌ای نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری را درباره اقدامات رژیم صهیونیستی خواستار شد. این قطعنامه با ۸۷ رأی موافق و ۲۶ رأی مخالف تصویب شد و ۵۳ کشور نیز به آن رأی ممتنع دادند. در این قطعنامه، مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بین المللی دادگستری خواسته نظر مشورتی‌اش را درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در راستای تغییر بافت جمعیتی قدس اشغالی، قانون‌گذاری‌ها و طرح‌های نژادپرستانه علیه فلسطینی‌ها و تأثیر سیاست‌ها و اقدامات این رژیم بر وضع حقوقی اشغالگری اعلام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *