خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۱۰

**آیت الله العظمی نوری همدانی: نقش علما و اندیشمندان اسلامی در آگاه کردن مسلمانان جهان نسبت به اوضاع کنونی جهان بسیار مهم است** رهبر معظم انقلاب: بزرگداشت آقای مصباح از واجبات کارهای حوزه، روحانیّت و همه ما است** آیت الله خاتمی: تجزیه‌طلبان امید تجزیه ایران را به گور خواهند برد** آیت‌الله مدرسی یزدی: آیت‌الله مصباح یزدی مصباح تاریکی‌ها و راهبر بیابان‌های حیرت و سرگردانی بود** آیت الله اعرافی: مردم پای انقلاب ایستاده‌اند و خواهند ایستاد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 دستگیری سرشاخه‌های قیمت‌گذاری جعلی ارز‌های‌خارجی
روابط‌عمومی وزارت اطلاعات با انتشار اطلا عیه‌ای اعلام کرد تعدادی از گردانندگان و سرشاخه‌های قیمت‌گذاری جعلی ارزهای خارجی در کشور شناسایی و دستگیر شدند. در این اطلاعیه آمده است: طی اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات به منظور ثبات‌بخشی به روند بازار ارز و برخورد با عوامل برهم زننده آن، تعدادی از گردانندگان و سرشاخه‌های اصلی کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات مجازی که درصدد قیمت‌گذاری جعلی ارز‌های خارجی، انجام معاملات فردایی و سوداگری بودند، مورد رصد اطلاعاتی قرار گرفتند و شناسایی و دستگیر شدند. در این خصوص با اشراف اطلاعاتی کارشناسان این وزارتخانه ۱۱نفر از عوامل مؤثر بر نوسانات غیرعادی بازار ارز در شبکه‌های اجتماعی با دستور مقام محترم قضایی بازداشت و روانه زندان شدند. همچنین ۳۲۰نفر از عوامل اصلی مرتبط با کانال‌ها و گروه‌های مجازی نیز شناسایی شده‌اند که به‌زودی اقدامات لازم برای برخورد با این عناصر مخرب بازار ارز صورت می‌گیرد.

 همشهری 
 با کوچک‌ترین خطا، رژیم‌صهیونیستی را نابود می‌کنیم
رمضان شریف سخنگوی سپاه گفت: امروز ‌نیروهای مسلح کشور به قدرتی رسیده‌اند که دشمنان دندان طمع تجاوز نظامی ‌را کشیده‌اند و می‌دانند اگر دست از پا خطا کنند، با نابودی رژیم صهیونیستی مواجه می‌شوند. امروز به روزگار صهیونیست‌ها نگاه کنید؛ هیچ‌ روزی نیست در سرزمین‌های اشغالی با مشکلی مواجه نباشند.
 تلاش دشمن برای خارج کردن پول مردم از بانک‌ها
وزیر کشور در مراسم تودیع و معارفه استاندار خوزستان گفت: دشمنان انقلاب پس از اینکه از تلاش برای ایجاد اغتشاش، ناامنی و نفاق در کشور به نتیجه‌ای نرسیدند هدف خود را معطوف لطمه زدن به اقتصاد کشور کرده‌اند. دشمنان برای ایجاد اغتشاشات در خوزستان موفق نشدند و کار به جایی رسیده که رسانه‌های خارجی به مردم فحاشی کردند و درنهایت حادثه ترور در ایذه را انجام دادند که خوشبختانه عوامل آن دستگیر شدند. وحیدی گفت: آنها (دشمنان) با ایجاد نوسانات ارزی، جنگ روانی و تبلیغات عظیم به مردم می‌گویند که پول خود را از بانک‌ها خارج کرده و به نوعی مردم را ناامید می‌کنند. وحیدی با بیان اینکه از لحاظ ارزی مشکلی نداریم و ارز به میزان کافی داریم اما خریدار آن موجود نیست، افزود: ذخایر کالاهای اساسی تا ۱۳۰ درصد افزایش یافته و مشکلی از این بابت نداریم با وجود این دشمن تلاش می‌کند مردم را ناامید کند.

 کیهان 
 آخرین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه‌زهرا -سلام‌الله‌علیها- با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد
آخرین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مردم در حسینیه امام خمینی برگزار شد. در این مراسم، آقای مهدی سماواتی دعای شریف توسل را قرائت کرد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی به ایراد سخن پرداخت. در این مراسم همچنین آقای سعید حدادیان به ذکر مصیبت و نوحه‌خوانی پرداخت.
 تثبیت نرخ ارز سیاست جدید بانک مرکزی است
محمدرضا فرزین که روز پنجشنبه با تایید هیئت دولــت و حکم رئیس جمهور، جایگزین علی صالح آبادی در ســمت رئیس‌کل بانک مرکزی شد اظهارداشت: مهمترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و کنترل نرخ ارز است.
نــرخ ارز را تثبیت خواهیم کــرد و حتما این دغدغه فعالان اقتصادی کشور را برطرف می‌کنیم. نارسایی هایی در سیاست ها وجود داشته که ما باید حتما رویکرد جدیدی را اتخاذ کنیم.
مــا در ســامانه نیمــا نــرخ ارز را روی۲۸ هزار و ۵۰۰ تومــان تثبیت می‌کنیم. تمام نیازهای کالای اساسی و نیازهای تولیدکنندگان، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز را با این نرخ در نیما تأمین خواهیم کرد. منابع ارزی کشــور بســیار مطمئن است و ما میتوانیم با نرخ نیما تأمین کنیم.
سایر نیازهای ارزی که بیش از ۴۰ نیاز ارزی برای مردم وجــود دارد را از بازار مبادله ارز تأمین خواهیم کرد.
گفتنی اســت تفاوت نرخ ارز نیمایی با دلار جهانگیری این اســت کــه، اولا ارز نیمایی شــامل ارزهای صادرات غیرنفتی اســت نه ارز نفتی، و ثانیًا فقط برای کالاهای اساســی، مواد اولیه و ماشــین آلات اختصاص می‌یابد، نه همچون ارز ۴۲۰۰ برای همه مصارف ضروری و غیرضروری.
طــی دو روز اخیر نرخ ارز علاوه بر معاملات آتــی، حتــی در کانال‌های تلگرامــی که به قیمت سازی مشغول بودند کاهشی بوده است.
 مراسم بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی برگزار شد
مراسم بزرگداشت دومین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله مصباح یزدی پنجشنبه‌شب با حضور اقشار مختلف مردم، طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه -سلام‌الله‌علیها- برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی در سخنانی با تجلیل از شخصیت عرفانی، فلسفی، فقهی و اخلاقی علامه مصباح یزدی، ایشان را «مصباحی» در تاریکی‌ها و «راهبری» در بیابان‌های سرگردانی عنوان کرد و افزود: آن شخصیت گرانسنگ، سراسر اخلاق و اخلاص بود و با همین روش به تربیت نسل‌های جدید پرداخت و ماندگاری ایشان به واسطه مراتب بالای اخلاص و عمل به اخلاق است. وی، حضرت آیت‌الله مصباح را نماد کامل حدیث معروف «مَن تَعَلَّمَ لله‏ و عَمِلَ لله‏ و عَلَّمَ لله‏ دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما» دانست و اظهار داشت: در طول تاریخ علمای فراوانی بوده و زحمت کشیده‌اند اما شایستگی‌های علامه مصباح یزدی خاص و ممتاز است. عضو فقهای شورای نگهبان گفت: حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، عالم به زمانه بودند و عالم زمان، هیچ‌گاه گرفتار شبهه‌ها و فتنه نمی‌شود و در عین اینکه راه را پیدا می‌کند، می‌تواند راهبر دیگران نیز باشد و ایشان این ویژگی ممتاز را در عصر ما داشتند.
آیت‌الله مدرسی یزدی با اشاره به ترویج سریع مکاتب لیبرالیسم و کمونیست در جهان اسلام به‌خصوص ایران تصریح کرد: آیت‌الله مصباح یزدی در چنین وضعیتی وارد میدان شدند و با دفاعیات ارزشمند خود از مرزهای ایدئولوژیک اسلام حراست نمود و با نگارش کتاب و مقاله و سخنرانی‌های فاخر، سستی آن مکاتب انحرافی و دین‌ستیزانه را روشن ساخت.

 ایران 
 استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد در اجرای طرح مشاور خانواده
آیت‌الله رئیسی در دومین نشست «ستاد ملی زن و خانواده» در سال‌جاری، وظیفه اصلی ستاد ملی زن و خانواده را تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دانست و با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد در اجرای طرح‌هایی همچون مشاور خانواده، خطاب به اعضای ستاد ملی زن و خانواده گفت: با سیاستگذاری درست و تولید محتوا، مأموریت هر یک از دستگاه‌ها را به خوبی تبیین و بر روند پیگیری این مأموریت‌ها و مسئولیت‌ها نظارت کنید. رئیس‌جمهور با اشاره به اقدام فریبکارانه برخی کشورها برای ایجاد انحراف و شبهه از طریق طرح ادعای حمایت از حقوق زنان، بر لزوم احصای نظام مسائل روز زنان و پاسخگویی و اقناع افکار عمومی درباره سؤالات و شبهات مربوط به این حوزه از سوی ستاد مذکور تأکید کرد.
 رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ در سواحل مکران آغاز شد
رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران با رمز یا زهرا -سلام‌الله‌علیها- از نخستین دقایق روز جمعه در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در شمال اقیانوس هند و با اجرای عملیات شبانه دفاع مستحکم ساحلی آغاز شد. امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به اجرای ۲۰۰ تمرین اعم از اجرای تاکتیک‌ها و آزمایش انواع موشک‌های مختلف، آتش‌های توپخانه‌ای و به‌کارگیری سلاح و تجهیزات پیش‌بینی شده در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱، گفت: اجرای موفق این رزمایش به دشمنان نشان می‌دهد که هر زمان و هر کجا علیه تمامیت ارضی کشور اقدام کنند جواب پشیمان‌کننده‌ای دریافت خواهند کرد.
 مراسم بزرگداشت سالروز حماسه ۹دی در تهران و هزار شهر کشور برگزار شد
در سالگرد حماسه بی‌نظیر ایرانیان در راهپیمایی فراموش‌نشدنی ۹ دی ماه ۱۳۸۸ که در واکنش به ۸ ماه هتک دین، جمهوریت و انقلاب اسلامی از سوی سران «کودتای سبز» با حمایت همه‌جانبه امریکا صورت گرفت، سراسر کشور روز بصیرت و ولایتمداری را گرامی داشتند. مراسم بزرگداشت تهران عصر پنجشنبه با حضور اقشار مختلف مردم در فضای باز میدان آیینی امام حسین برگزار شد. در این مراسم که با نام «روز بصیرت و میثاق امت با ولایت» و همچنین شعارمحوری «میثاق مردم با رهبری؛ مقابله با جنگ ترکیبی دشمن» به دعوت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در سخنانی با اشاره به نقش امریکا در برنامه‌ریزی برای طرح براندازی در سال۸۸ اظهار کرد: دشمن طمع کرد تا ایران را به دامن غرب برگرداند و به همین منظور طرحی سراسری را برنامه‌ریزی کردند. وی در ادامه تأکید کرد: دشمن در سال ۸۸ دنبال جدایی ملت از رهبری خود بود ولی کور خواند و باید این آرزو را به گور ببرد.

 وطن امروز 
۳۵ هزار خبر منفی درباره آینده اقتصادی کشور تولید شده است
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت با پرده‌برداری از تلاش‌ها برای القای ناامنی در عرصه اقتصاد پس از اغشاشات اخیر گفت: یکی از مجموعه‌ها گزارش داده فقط در آبان ۳۵ هزار خبر منفی درباره آینده ارزش پول ملی و آینده اقتصادی کشور تولید شده تا سرمایه‌ها فرار کنند و در بازار ارز تأثیر منفی بگذارد.
 قدرت و استقلال کشور را مدیون شهیدانی چون عجمیان هستیم
فرمانده کل سپاه پاسداران در دیدار با خانواده شهید مدافع امنیت سیدروح‌الله عجمیان، این جوان بسیجی را یکی از شهدای برجسته و درخشان کشور دانست و گفت: سیدروح‌الله افتخار همه ما است. او و دیگر جوانانی که این روزها به شهادت رسیدند، ادامه‌دهنده راه شهید همت‌ها و حججی‌ها هستند. وی آرامش، امنیت، اعتبار، قدرت و استقلال امروز کشور را مرهون خون‌های ریخته شده چنین جوانان و غیورمردانی دانست و مطرح کرد: دشمنان قصد داشتند اقداماتی را که در شهرهای ویران شده سوریه، عراق، افغانستان، لبنان، یمن و… انجام دادند در ایران نیز پیاده‌سازی کنند؛ همه آنها هم‌قسم شده بودند که ۲ حقیقت اسلام و ایران را از این ملت بگیرند.
سرلشکر سلامی با اشاره به اینکه همه ملت‌ها باید از موجودیت، عزت و امنیت خود دفاع کنند، اظهار کرد: اسلام و ایران همه حیات، زندگی، آرامش و اعتبار ما است که شهید سیدروح‌الله عجمیان آنها را حفظ کرد و شهادت او، آبی بر آتش فتنه‌ها و آشوب‌ها ریخت و آرامش به این شهر بازگشت.
 جنگ ترکیبی دشمنان شکست مفتضحانه‌ای خورد
وزیر اطلاعات اظهار داشت: توطئه و جنگ ترکیبی دیگری با محوریت آمریکای جنایتکار و رژیم غاصب صهیونیستی با همکاری مرتجعان منطقه و عناصر خودفروخته و بعضا ناآگاه داخلی با شکستی مفتضحانه مواجه شد. حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب طی پیامی به‌ مناسبت یوم‌الله ۹ دی تصریح کرد: سربازان گمنام امام زمان در پایگاه عظیم مبارزه و جهاد همراه دیگر برادران خود، با بهره‌مندی از مددهای الهی، آنی از انجام وظایف خطیر خویش غفلت نورزیده و در حفظ و حراست از امنیت پایدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دریغ نخواهند کرد.

 جوان 
 فتنه‌گران سال ۸۸ می‌خواستند ایران را اوکراین کنند
حجت الاسلام کاظم صدیقی در خطبه‌های نمازجمعه تهران با گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی تصریح کرد: مسئله ۹ دی که جزو ایام الله است و فراموش شدنی نیست، از روز‌های احیاکننده دین و پیروزی آرمان‌های شهیدان و جزو روزهایی است که خداوند به برکت حضور مردم دشمنان ما را ناکام کرد و همه نقشه‌های آن‌ها را به‌هم‌ریخت و آرامش از دست رفته را به ملت عزیز ایران بازگرداند. امام جمعه تهران خاطرنشان کرد: در فتنه ۸۸، بهانه بدخواهان، تقلب در انتخابات بود که یک دروغ بود؛ همانند دروغی که در اوکراین گفتند و یک انقلاب رنگی به وجود آوردند و مسیر حکومت را تغییر دادند و در بعضی کشور‌های دیگر هم در تجربه آن‌ها به ثمر نشسته بود. در اینجا هم انقلاب سبز را مطرح کردند و بنا داشتند با این انقلاب، انقلاب اسلامی را نابود کنند.

 خراسان
 یوسف‌اف به سرویس امنیت آذربایجان تحویل داده شد
طالح یوسف‌اف از رزمندگان مقاومت اسلامی آذربایجان که از طرف حکومت علی‌اف تحت تعقیب بود از طرف دولت روسیه به سرویس امنیت آذربایجان تحویل داده شد! آن‌ها مدعی شدند که این فرد به همراه روشن اسداف و یونس صفراف برای گروه مقاومت حسینیون جذب نیرو می‌کرده و آموزش‌های ویژه در سوریه دیده‌اند و در عملیات‌های مختلف در سوریه علیه داعش شرکت کرده‌اند.
 مهاجرت شطرنج بازکشف حجاب کرده به اسپانیا
سارا خادم‌الشریعه زن شماره یک شطرنج ایران که عکس‌های بی‌حجابش در چند روز اخیر در مسابقات قهرمانی جهان در آلماتی خبرساز شده، تصمیم گرفته به اسپانیا مهاجرت کند. او به همراه همسر و فرزند خردسالش از همان قزاقستان راهی یکی از شهر‌های اسپانیا می‌شود که نخواسته‌اند نام این شهر منتشر شود.
 اسلام بدون مبارزه با کفر معنا ندارد
نبویان نماینده تهران در مجلس با اشاره به این که اسلام ناب محمدی کل قرآن است و قرآن و اسلام بدون مبارزه با کفر معنا ندارد، گفت: امروز کسانی که شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند، ۵۰ درصد اسلام را پذیرفته‌اند. نبویان در ادامه تصریح کرد: در اغتشاشات اخیر ده‌ها کشور کنار هم جمع شدند تا ما را شکست دهند اما شکست خوردند و خودشان هم به این شکست اذعان کردند.

 آرمان ملی 
 اگر روابط بین‌الملل ما قوی نباشد نمی توانیم حرف خودمان را به جهان منتقل کنیم
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان داشتند: اسلام در سه بخش ملی، منطقه‌ای و بین المللی پیام دارد، حج از عبادت‌های بین‌المللی است؛ لذا زائری که به حج می‌رود پیامی جهانی باید ببرد و بیاورد. ایشان بیان داشتند: اگر روابط بین الملل ما قوی نباشد و با دیگر مذاهب و فِرَق اسلامی از مسیر هماهنگی فاصله بگیریم، نمی‌توانیم حرف خودمان را به جهان منتقل کنیم. معظم له ابراز داشتند: اینکه ائمه اطهار -علیهم السلام- می‌فرمایند «إِنَّ حَدِیثَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ»، احادیث ما صعب مستصعب است، همه آنها به خاطر براهین علمی نیست، بلکه بخشی به عمل کردن و تحمل ماست. ما باید بتوانیم با توجه به این احادیث ائمه اطهار، ظرفیت خود را بالا برده و با روحیه‌ای بلند با دیگران ارتباط برقرار کنیم .ایشان افزودند: مکتب تشیع با وجود منابع غنی مانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، این قدرت را دارد تا به گونه‌ای زندگی کند که هیچ بیگانه‌ای بر او مسلط نشود.
 تعرض به یک بلوچ کذب است
در ماه‌های گذشته رسانه‌های ضد انقلاب ادعاها و شایعات زیادی بدون سند و مدرک در ارتباط با کشته سازی، بدرفتاری و حتی تعرض به بازداشت شدگان زن منتشر کرده‌اند و این ادعاها نیز حتی از سوی برخی از افراد بازگو شده است. در روزهای گذشته نیز خبری مبنی بر تعرض به یک بلوچ بدون شناسنامه در بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه زاهدان از سوی این رسانه‌ها منتشر شده است اما هیچ سند و مدرکی برای این ادعا ارائه نکرده‌اند. شمس‌آبادی دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان در رابطه با ادعای آزار یک فرد بلوچ اظهار کرد: اخبار منتشر شده در مورد تعرض به یک بلوچ از اساس کذب است و صحت ندارد. طبق پیگیری‌ها در حال حاضر در بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه استان هیچ بازداشتی وجود ندارد.

 مردم سالاری 
 توضیح ترکیه درباره تعویق سفر آیت‌الله رئیسی
چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت تعویق سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهور ایران به ترکیه تصریح کرد: سفر رئیس جمهور ایران به ترکیه به درخواست طرف ایرانی به تعویق افتاد، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران طی تماس تلفنی با من خواستار تعویق این سفر شد. وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه در این ارتباط افزود: امیرعبداللهیان همچنین با اعلام اینکه مایل به سفر رئیسی به ترکیه در سال جدید هستند از ما خواست که تاریخ جدیدی را برای سفر مذکور پیشنهاد کنیم.
 برجام جایگزین معقولی ندارد
وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌‎وگویی بر ضرورت احیای توافق هسته‌ای تاکید کرده و نسبت به اتخاذ رویکردهای قهری برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران هشدار داد. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌‎وگو با خبرگزارس اسپوتنیک گفت: برجام [توافق هسته‌ای] هیچ جایگزین معقولی ندارد. لاوروف ادامه داد: ما بررسی پلان B [نقشه دوم] یا هر گزینه غیرقابل قبول دیگری را غیرمسئولانه می‌دانیم. رو کردن به این [گزینه‌ها] موجب گسترش تنش‌ها، رقابت تسلیحاتی و درگیری همگانی با پیامدهایی بازگشت‌ناپذیر می‌شود. وزیر امور خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد که این کشور برای عادی‌سازی بلندمدت وضعیت پیرامون ایران، پیش‌تر ابتکاری برای امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس ارائه کرده بود که در حال حاضر از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس در دست بررسی است.

 قدس 
 معرفی نخستین سفیر جمهوری آذربایجان در تل‌آویو
جمهوری آذربایجان در ادامه مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، «مختار ممدوف» معاون وزیر آموزش خود را به عنوان سفیر در تل‌آویو به مقامات این رژیم معرفی کرده است. قرار است به‌زودی سفارت باکو در تل‌آویو افتتاح شود. باکو و تل‌آویو از سال۱۹۹۲ روابط خود را آغاز کرده‌اند. پارلمان جمهوری آذربایجان در ۲۷ آبان با افتتاح سفارت در تل‌آویو موافقت و الهام علی‌اف نیز آن را تأیید کرد.

 اطلاعات
 اظهارات مداخله جویانه مقامات ایتالیا باعث احضار سفیر به وزارت خارجه شد
جوزپه پررونه سفیر ایتالیا در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به تداوم اظهارات و اقدامات مداخله‌جویانه برخی مقام‌های ایتالیایی در امور داخلی ایران به سفیر این کشور ابلاغ و تاکید شد برخوردهای گزینشی و دوگانه درباره حقوق بشر، از منظر جمهوری اسلامی غیرقابل قبول و کاملا مردود بوده و این طرف مقابل است که با اعمال تحریم‌های غیرقانونی، حقوق ملت ایران را نقض کرده و به منافع مردم ایران به‌شدت صدمه زده‌است. در ادامه اضافه شد: مواضع منفی و غیرمنطقی برخی مقامات ایتالیایی، هیچ نسبتی با سابقه تاریخی روابط دو کشور ندارد.
 خرید ۴ فروند هواپیمای ایرباس
معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از ورود چهار فروند هواپیمای ایرباس ۳۴۰ به کشور خبر داد. حسن خوشخو افزود: این تعداد هواپیما وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد.محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی هم اواخر ماه گذشته از خرید هواپیما خبر داده و در پاسخ به تعداد این هواپیماها گفته بود: بنا نداریم تعداد را اعلام کنیم، اما تعداد بسیار زیادی انواع هواپیما و بالگرد وارد کشور شده است.
 ایران تسلیم منطق زور نخواهد شد
سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن مفاد ضدایرانی قانون اختیارات دفاع ملی ۲۰۲۳ آمریکا، آن را تلاش برای ترویج رویکرد ایران هراسی و فضاسازی امنیتی علیه جمهوری اسلامی خواند و گفت: ایران ثابت کرده است که تسلیم منطق زور نخواهد شد. کنعانی اظهار داشت: مفاد ضدایرانی این قانون، منعکس کننده استمرار باورها و سیاست‌های خصمانه، تحریک آمیز و مداخله جویانه آمریکا علیه ایران و تلاش برای ترویج رویکرد ایران هراسی و فضاسازی امنیتی علیه جمهوری اسلامی است.

 شهروند 
 کاتالیست ایرانی برای اولین بار به کشورهای اروپایی صادر شد
جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به پیشرفت‌های ایران در صنعت پتروشیمی عنوان کرد: برای اولین بار، در دولت سیزدهم صادرات کاتالیست ایران به کشورهای اروپایی و کشورهای همسایه انجام شده است. کاتالیست یکی از راهبردی‌ترین کالاهای صنعت پتروشیمی است. ان‌شاءالله تا پایان این دولت، تمامی کاتالیست‌های موردنیاز صنعت پتروشیمی و پالایشی کشور را بومی‌سازی خواهیم کرد.

 ۳ بار تحریم صداوسیما در ۲ ماه شگفت‌انگیز است
رئیس سازمان صداوسیما با یادآوری اینکه همواره سازمان صداوسیما با تحریم‌ها روبه‌رو بوده است، گفت: «تحریم گسترده شبکه‌های برون‌مرزی و داخلی و حتی سه بار تحریم سازمان صداوسیما در عرض دو ماه در نوع خود شگفت‌انگیز است.» جبلی تعدد تحریم‌های صداوسیما را نشان از «جایگاه مهم و ارزشمند رسانه ملی و کشور در عرصه بین‌المللی و ایفای نقش موثر آن در بازتاب مسائل اخیر» دانست. او ادامه داد: «کشورها و نهادهایی که ادعای آزادی بیان، گردش آزاد اطلاعات و بازتاب صدای مردم را دارند و ادعای آنان گوش فلک را کر کرده است، تحمل ندارند حتی همین رسانه ملی در مرزهای داخل کشور، نفوذ آنها را دچار چالش سازد و تبلیغات دروغین و توطئه‌هایشان را خنثی کند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

بزرگداشت آقای مصباح از واجبات کارهای حوزه روحانیّت و همه ما است
فارس/ بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی(رضوان ‌الله ‌علیه) که ۵ دی‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شده بود، صبح امروز در محل برگزاری دومین همایش بزرگداشت علامه مصباح یزدی در تهران منتشر شد..بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار به شرح زیر است: بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت‌گیری ایشان و راه ایشان است.مرحوم آقای مصباح -رضوان ‌الله ‌علیه- یک خصوصیّات منحصربه‌‌فردی داشتند که من در مجموعه‌ فضلای برجسته‌ی قم که از قدیم می‌شناختیم، و حالا هم بحمدالله برکات بعضی‌شان ادامه دارد، نگاه میکنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمی کنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه‌ی تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمی‌تواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود.بالاخره رفتن برای همه هست: اِنَّکَ مَیِّتٌ وَ اِنَّهُم مَّیِّتُون؛اگر چه خسارت است امّا بالاخره چاره‌ای نیست، ناگزیریم؛ علاج این است که آن راه ادامه پیدا کند؛ آن ابتکار و آن کارهایی که ایشان کرده‌اند: همین «طرح ولایت» یکی از ابتکارات ایشان است؛ همین تشکیلات عظیم مرکز تحقیقات امام خمینی یکی از همان ابتکارات است؛ کتابهایی که ایشان نوشته‌اند، چه کتابهای علمی، چه آنچه مربوط به اخلاقیّات و معنویّات و [برای] استفاده‌ی عموم و مانند اینها است، یکی از‌ آن کارها است؛ اینها را نباید گذاشت تعطیل بشود.

نقش علما و اندیشمندان اسلامی در آگاه کردن مسلمانان جهان نسبت به اوضاع کنونی جهان بسیار مهم است
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با تقدیر از زحمات و فعالیت‌های صورت گرفته، حج ابراهیمی را فرصت مناسبی برای ارتباط و پیوند میان مسلمانان دانست و خاطرنشان کرد: اجتماع عظیم مسلمین از سراسر جهان در سرزمین وحی آن هم در زمان معین ویژگی مهم حج است که با ایجاد وحدت و همدلی در این اجتماع بزرگ باید مسائل و مشکلات جهان اسلام مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.این مرجع تقلید در ادامه نقش علما و اندیشمندان مسلمان در رفع نابسامانی‌های امت اسلامی را بسیار برجسته خواند و تصریح کرد: نقش علما و اندیشمندان اسلامی در آگاه کردن مسلمانان جهان نسبت به اوضاع کنونی جهان بسیار مهم است و باید در این ایام مسلمانان را بیدار و از نقشه‌های دشمنان آگاه کرد.

تجزیه‌طلبان امید تجزیه ایران را به گور خواهند برد
تسنیم/ آیت الله خاتمی در جمع مردم قاینات اظهار داشت: شبهه افکنی در اغتشاشات از اهداف فتنه گران است که اسمش را اعتراضات می‌گذارند و به بهانه‌های مختلف و با دروغ افکنی اغتشاش به پا می‌کنند.وی با بیان اینکه تا وقتی یک ایرانی در ایران باشد، تجزیه طلبان امید تجزیه ایران را به گور خواهند برد تصریح کرد: وجه مشترک فتنه‌ها حمایت اجانب است که تمام قد به حمایت از اغتشاشگران آمده اند. عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اغتشاشگران در ایران سربازان آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستند که در فتنه ها همه یکصدا علیه ایران شدند. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه پیچ فضای مجازی در دست آمریکا است، بیان کرد: بسیاری از افراد فریب خورده در اغتشاشات، تحت تأثیر فضای مجازی بودند و بدانید که فضای مجازی اتاق فکر اغتشاشات آمریکاست.دهه هفتادی ها، هشتادی ها و نودی ها به هوش باشید و مواظب باشند.

مردم پای انقلاب ایستاده‌اند و خواهند ایستاد
حوزه/ آیت الله اعرافی خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه حجاب علاوه بر اینکه یک فریضه الهی و یک نماد دین است، یک نماد انقلابی اسلامی و مایه افتخار ملت ایران نیز هست، گفت: نظام معیشت مردم با سختی هایی مواجه است، دستگاه قضا باید پرونده‌های فساد را دنبال و نتیجه آن را اطلاع رسانی کند.امام جمعه قم یادآور شد: مردم جنگ ترکیبی را می‌فهمند و مجاهدانه چند دهه پای انقلاب بوده‌اند و جان فشانی کرده‌اند و امروز هم پای انقلاب هستند و همه مردم به جز اندکی فریب خورده نیز هنوز هم پای انقلاب ایستاده‌اند و خواهند ایستاد.عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در حال حاضر با جنگ ترکیبی مواجه است ادامه داد: این جنگ ترکیبی بی سابقه، یک بصیرت و هوشمندی بی سابقه می‌طلبد و این وظیفه‌ای بر دوش همه است و در این میان وظیفه مسئولان بیشتر است.

کیفرخواست پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی به مراحل نهایی نزدیک شده است
ایسنا/ رییس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: جنایتی که آمریکایی‌ها با ترور سردار سلیمانی و همراهانشان انجام دادند یک تخلف بین‌المللی بود و آمریکا تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل را نقض کرد. عباسعلی کدخدایی گفت: ترور شهید سلیمانی یک جنایت نابخشودنی است.وی با اشاره به پیگیری انجام شده در داخل کشور در مورد این پرونده در دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: در بعد کیفری پیگیری این پرونده، کیفرخواست به مراحل نهایی نزدیک شده است و امیدواریم به نتایج خوبی برسد.کدخدایی با ارائه گزارشی از پیگیری حقوقی پرونده در عرصه بین‌المللی گفت: کارهای مقدماتی برای پیگیری این پرونده انجام شده است.وی افزود: اقداماتی هم با کمک مقامات عراق از سوی قوه قضاییه عراق و دیگر مقامات عراق برای پیگیری این پرونده در حال انجام است.

اتحادیه اروپا: تغییر هویت شهر قدس پذیرفتنی نیست
ایرنا/ روسای نمایندگی‌های اتحادیه اروپا در شهر اشغالی قدس و شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن با صدور بیانیه‌ای خواهان حفظ وضع موجود شهر و اماکن مقدس در قدس از جمله اماکن مسیحی شدند.این بیانیه اقدام نهادهای فعال رژیم صهیونیستی در حوزه شهرک‌سازی برای تصرف یک ملک متعلق به کلیسای ارتدوکس را محکوم و بر «لزوم حفظ جایگاه ویژه شهربیت المقدس و همچنین هویت بخش قدیمی آن» تاکید کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: در بیست و هفتم دسامبر، اعضای تشکل شهرک‌سازی “العاد” با حمایت پلیس اسرائیل، ملکی را در منطقه وادی حلوه در ناحیه سلوان در شهر قدس تصرف کردند که کلیسای ارتدوکس برای دهه‌های متوالی آن را به یک مستاجر در قدس اجاره داده بود.بیانیه اتحادیه اروپا خواهان “توقف اقدامات (رژیم صهیونیستی) برای تصرف اموال کلیساهای مسیحی” شد و این روند را “تهدیدی جدی برای همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان توحیدی در شهر قدس” دانست

آلمان: به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم
مهر/ اولاف شولتز صدراعظم آلمان بر ضرورت تداوم حمایت از اوکراین علیرغم مشکلات برای شهروندان آلمانی تاکید کرد.صدراعظم آلمان در پیامی تلویزیونی به مناسبت سال جدید میلادی که متن آن توسط دفتر وی منتشر شده، گفت: اوکراینی‌ها از میهن خود دفاع می‌کنند و این امر تا حدودی به کمک ما باز می‌گردد.وی همچنین افزود که آلمانی‌ها هر روز به هنگام خرید از سوپرمارکت یا در پمپ بنزین و پرداخت قبض برق و گاز از پیامدهای بحران اوکراین رنج می‌برند. صدراعظم آلمان در عین حال گفت که اتحادیه اروپا و ناتو چند پارچه نیستند بلکه بیش از هر زمان دیگری متحد و یکپارچه هستند.

قطر تصمیم کابینه نتانیاهو برای گسترش شهرک سازی ها را محکوم کرد
مهر/ وزارت خارجه قطر به تصمیم رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک سازی ها در اراضی اشغالی واکنش نشان داد.وزارت خارجه قطر تاکید کرد که طرح‌های کابینه جدید رژیم صهیونیستی به نخست وزیری بنیامین نتانیاهو در راستای توسعه شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی و یهودی‌سازی شهر قدس را محکوم می‌کند.این درحالی است که پیشتر رژیم صهیونیستی از تصمیم خود برای گسترش شهرک سازی ها به ویژه در قدس اشغالی خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *