خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۸

**بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه یوم‌الله 9 دی** مراجع عظام تقلید در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی: مردم از اوضاع اقتصادی گلایه‌مند هستند مسئولان با همه توان کار کنند** آیت الله رجبی: مسئولیت‌ها در نظام اسلامی فرصتی برای خدمت رسانی است** رئیس ستاد یوم‌الله 9 دی: مراسم بزرگداشت حماسه ۹دی در هزار شهر برگزار می‌شود** آیت الله فقیهی: فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوی ایستادگی در برابر باطل است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پنجمین شب مراسم عزاداری حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد
پنجمین شب مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، چهارشنبه‌شب با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مردم، در حسینیه امام خمینی برگزار شد.
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عالی به ایراد سخن پرداخت و سپس آقای مهدی سلحشور در رثای صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها مرثیه‌سرایی کرد.
 مراسم بزرگداشت حماسه ۹دی در هزار شهر برگزار می‌شود
علی‌محمد نائینی، رئیس ستاد مراسم بزرگداشت حماسه یوم‌ا… نهم دی در نشست خبری گفت: امسال بزرگداشت این مراسم در هشتم و نهم دی ماه، در سراسر کشور و همه استان‌ها و بیش از هزار شهر برگزار می‌شود. نائینی شعار امسال مراسم حماسه نهم دی را میثاق مردم با رهبری و مقابله با جنگ ترکیبی دشمن عنوان کرد. رئیس ستاد مراسم نهم دی افزود: مراسم نهم دی علاوه بر شهر‌ها در محلات و مساجد نیز با شکوه خاصی برگزار خواهدشد.
 آتش تفرقه به جان دشمنان افتاده است
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین افتتاحیه دوره جدید دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه (دافوس) ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- اظهار کرد: در آستانه سالگرد شهادت فرمانده رشید و اسوه جاودانه پاسداری از انقلاب اسلامی و ستاره درخشان سپهر فداکاری، ایمان و جهاد، حاج‌قاسم سلیمانی هستیم و شهادت ایشان را تسلیت عرض می‌کنم.سرلشکر سلامی به حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: در اغتشاشات اخیر، دشمن همه گسل‌ها را فعال کرد و با همه ظرفیت به میدان آمد و همه تجربیات را به کار گرفتند؛ اگر ما از قبل تجربه نداشتیم، در برابر تهدیدات همزمان و پیوسته کم می‌آوردیم.وی تصریح کرد: تهدیدات انقلاب اسلامی هویتی و حق و باطلی است و تا زمان غلبه حل‌شدنی نیست. ما دائما با دشمنی و فتنه روبه‌رو هستیم و امکان دارد پس از ماجراهای اخیر موضوع دیگری ایجاد شود. دشمن در حوادث اخیر هرچه لشکر و یگان تربیت کرده بود با همه توان به میدان آورداما شکست سختی خورد.فرمانده کل سپاه گفت: امروز آتش تفرقه به جان دشمنان افتاده است و به همدیگر بی‌اخلاقی می‌کنند؛ آنها شکست خوردند و عصبی هم هستند.

همشهری
 اوکراین واقعیت‌های جدید را بپذیرد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: اگر اوکراین ۴منطقه جدید روسیه، شامل جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا را به رسمیت نشناسد و با واقعیت‌های جدید روی زمین کنار نیاید، هیچ برنامه صلحی در کار نخواهد بود. هر برنامه و طرح صلحی که مناطق جدید روسیه را به رسمیت نشناسد، به شکست منجر خواهد شد.

کیهان
 حضور مردم در مراسم تشییع شهدای گمنام برای دولت مسئولیت‌آفرین است
رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت با گرامیداشت سالروز ۹ دی، روز «بصیرت و میثاق با ولایت» حضور مردم بصیر در مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) و تشییع شهدای گمنام را آگاهانه، معنادار و دارای پیام هم برای دوستداران و هم دشمنان و بدخواهان انقلاب اسلامی دانست.
رئیس‌جمهور این حضور بابصیرت مردم را برای دولت و همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی، مسئولیت‌آفرین دانست و افزود: تلاش مضاعف برای رفع نگرانی و دغدغه‌های مردم از جمله این مسئولیت‌هاست. آیت‌الله رئیسی ارائه گزارش عملکردها و موفقیت‌های حاصل شده را موجب افزایش امید و اعتماد عمومی عنوان کرد و از همه مسئولان به ویژه مدیران دستگاه‌های دولتی خواست در کنار ارائه گزارش‌های امیدبخش، درباره آن دسته از اقدامات که به دلایل مختلف به سرانجام نرسیده نیز به مردم گزارش دهند.
رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت تهیه پیوست رسانه‌ای برای طرح‌ها و اقدامات دولت، مسئولان اطلاع‌رسانی بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی و نیز سخنگویان دولت را مکلف کرد، به شکل مستمر برای بهبود نحوه اطلاع‌رسانی از عملکرد دولت برنامه‌ریزی کنند.
 هماهنگی سفر مقامات آژانس به ایران بعد از تعطیلات ژانویه
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: سالانه یک‌میلیون بیمار از ظرفیت رادیودارو در کشور استفاده می‌کنند، پیام مهمش این است اگر ما چرخه سوخت هسته‌ای نداشتیم، نمی‌توانستیم فرآوری انجام دهیم و حتماً قادر نبودیم رادیودارو در کشور تولید کنیم.اسلامی تصریح کرد: همین تنها شرکتی که داریم سال‌هاست توسط آمریکایی‌ها تحریم است، یعنی بحث سلامت و جان مردم برایشان فاقد ارزش و اهمیت است و به همین دلیل بی‌رویه همه را تحریم می‌کنند. رئیس ‌سازمان انرژی اتمی همچنین درباره سفر گروسی و سایر مسئولان آژانس به ایران و روند گفت‌وگوها و مذاکرات گفت: تمایلی نشان داده شده، قرار است هماهنگی بعد از تعطیلات ژانویه انجام شود.

ایران
 پنجره رسیدن به توافق از سوی ایران همیشه باز نخواهد بود
امیرعبداللهیان در پاسخ به اینکه آیا سفر به عمان تأثیری در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها دارد گفت: سفر با هدف پیگیری موضوعات مربوط به مناسبات دوجانبه به عنوان اصلی‌ترین هدف انجام شد. وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در دیدار با جناب سلطان تأکید کردم که ما نه برای «مذاکره برای مذاکره» بلکه برای رسیدن به نتیجه ماهها مذاکره کردیم.
امیرعبداللهیان یادآور شد: پنجره رسیدن به توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران همیشه باز نخواهد بود. این پنجره امروز باز است اما اگر طرف‌های مقابل به‌ویژه امریکایی‌ها بخواهند دست از ریاکاری برندارند و غربی‌ها واقع‌بینانه برخورد نکنند معلوم نیست پنجره‌ای که امروز باز است فردا باز بماند. وزیر امور خارجه گفت: امیدوار هستیم که رفتار و رویکرد طرف‌های غربی از رفتارهای ریاکارانه فاصله بگیرد و مذاکراتی که ماه ها به طول انجامیده بتواند به نتیجه‌ای برسد که همه طرف‌ها از آن نفع ببرند.

وطن امروز
 محراب استاندار خوزستان شد
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران گفت: به پیشنهاد وزیر کشور ضمن تشکر از اقدامات استاندار سابق خوزستان، محراب به عنوان استاندار جدید این استان انتخاب شد. وی مسؤول قرارگاه تنظیم بازار دولت در سال جاری بود و همکاری تنگاتنگی با مدیران اجرایی دولت و استانداران دارد. محراب واجد شرایط و صلاحیت‌های ملی و استانی است و امید می‌رود با حضور وی بیش از گذشته و با سرعت بیشتر شاهد تحول در استان خوزستان باشیم.
 امروز ولایتمداری و مردمداری‌های‌مان دوچندان شده است
ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت نهم دی‌ماه، سالروز بصیرت و میثاق امت با ولایت بیانیه‌ای صادر و تاکید کرد: امروز سنگرهای‌مان مستحکم‌تر از همیشه، توان‌مان مضاعف، ایمان‌مان مستحکم‌ و ولایتمداری و مردمداری‌های‌مان دوچندان شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: ارتشیان جمهوری اسلامی ایران، ارتش ولایی و ارتش مردمی ایران، در پاییز توطئه، کیمیای وجودشان را بخوبی نشان دادند؛ ارتش بصیر، برای تمام مردم ایران، ارتشی که سراسر مرزهای ایران را دلاورانه حفظ کرده، آسمان بلند ایران را تبدیل به برافراشته‌ترین دژ دنیا – علیه مدعیان قدرت هوایی – کرده، ناوگانش اقیانوس‌ها را برای امنیت شریان‌های اقتصادی کشور پیموده و در سیل و زلزله، کرونا و آتش‌سوزی، در میدان و پناه و نقطه اتکای همه امت است.

خراسان
 ادعای انتقال ۴ ایرباس A۳۴۰ ترکیه به ایران
پایگاه خبری انجمن هوانوردی هلند طی گزارشی تایید نشده مدعی شد ایران ۴ ایرباس A۳۴۰ را که قبلاً متعلق به خطوط هوایی ترکیه بوده، خریداری کرده است.
 آغاز رسیدگی به پرونده بزرگ ترین شبکه فرار مالیاتی کشور
رئیس کل دادگستری البرز گفت: نخستین جلسه رسیدگی به بزرگ ترین شبکه فرار مالیاتی کشور به مبلغ بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان آغاز شد. فاضلی هریکندی، نحوه شکل گیری فعالیت این باند را از طریق ثبت شرکت‌های صوری و دریافت کارت بازرگانی بیان کرد و افزود: مبلغ تحصیل شده توسط اعضای این شبکه از طریق فروش حدود ۲۰۰ شرکت کاغذی، ۵ میلیارد تومان است.

رسالت
 کره شمالی ادعای آمریکا درباره ارسال سلاح به روسیه را رد کرد
وزارت امور خارجه کره شمالی تأکید کرد که این کشور هیچ‌گونه تسلیحاتی به روسیه ارسال نکرده و اصول کره شمالی درباره تبادل تسلیحات با روسیه تغییری نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کره شمالی در همین زمینه گفت: «گزارش غلط رسانه‌های ژاپنی دراین‌باره که جمهوری خلق کره پیشنهاد ارسال مهمات به روسیه داده، ارزش اظهارنظر یا تفسیر ندارد.» وی در ادامه گفت: «اصول جمهوری خلق کره درباره موضوع تبادل تسلیحات میان این کشور و روسیه تغییر نکرده و این موضوع هرگز اتفاق نیفتاده است.»روز پنج‌شنبه گذشته کاخ سفید مدعی شده بود که کره شمالی اقدام به ارسال راکت و موشک به روسیه کرده تا شرکت خصوصی نظامی واگنر از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده کند.

مردم سالاری
 زمان اعلام وصول لایحه بودجه
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که با تصمیم هیات رئیسه مجلس، تا زمانی که تکلیف برنامه هفتم مشخص نشود، لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام وصول نخواهد شد. موسوی اظهار کرد: رییس جمهوری در نامه‌ای به مجلس به صورت رسمی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را ارسال کرده است منتها طبق قانون، باید دولت ابتدا لایحه برنامه هفتم را به مجلس تقدیم کند و بعد از آن مجلس لایحه بودجه سال آینده را اعلام وصول کند. بر این اساس با تصمیم هیات رئیسه مجلس، تا زمانی که تکلیف برنامه هفتم مشخص نشود، لایحه بودجه ۱۴۰۲ اعلام وصول نمی‌شود.
 تصمیم گیری برای تعیین دستمزد۱۴۰۲ کارگران در جلسه آتی شورای کار
وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ماهی که گذشت خدمات ویژه‌ای به بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری ارایه شد، اظهار کرد: انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی همه بازنشستگان با افزایش ۸۰ درصد شرح خدمات و ۱۲۰ درصد منابع ریالی هدیه ای بود که دولت به این افراد داد. واریز حقوق بازنشستگان کشوری به همراه یک ماه معوق افزایش سایر سطوح از دیگر اقداماتی بود که در وزارت تعاون انجام شد.وی ادامه داد: حسب رصد سامانه رصد معاونت اشتغال وزارت تعاون، دستگاه‌های اجرایی نسبت به اجرای وظایف خود برای ایجاد اشتغال جلوتر از زمان مقرر هستند و ماموریت‌های خود را اجرایی کرده اند که جای تشکر دارد.
مرتضوی درباره آخرین تصمیمات برای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده، گفت: بناست در جلسه آتی شورای کار نسبت به انتخاب کمیسیون تخصصی برای بررسی شرایط و موازین قانونی اتخاذ تصمیم شود و متعاقبا اطلاعات کافی به استحضار می‌رسد.

آرمان
 دستور رسیدگی به مشکلات هنرمندان
نشست هم اندیشی و بررسی مسائل و مشکلات اهالی فرهنگ و هنر با حضور جمعی از هنرمندان حوزه‌های مختلف به میزبانی دادستانی کل کشور برگزار شد. در این نشست سه ساعته که جمعی از هنرمندان حوزه سینما، تلویزیون، موسیقی و تئاتر حضور داشتند اهالی هنر به بیان دغدغه‌ها و مشکلات صنفی و هنری خود پرداخته و بر هم‌افزایی و رفع موانع موجود و تعامل دستگاه‌های متولی با اصحاب فرهنگ و هنر تاکید کردند. در پایان حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور ضمن تبیین وضع موجود و جنگ ترکیبی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دستوراتی را در جهت تعامل بیشتر و رسیدگی به مشکلات مطرح شده از سوی هنرمندان به متولیان امر صادر کرد.
 اظهارنظرمداخله‌جویانه وزیر امور خارجه ایتالیا درباره ایران
آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا به دنبال احضار سفیر ایران در ایتالیا، دیروز در اظهاراتی مداخله‌جویانه از ایران خواست اعدام‌ها و «محاکمه معترضان» را متوقف کند. تاجانی خواستار گفت‌وگوی ایران با «معترضان» شد. او در ادامه گفت: احکام اعدام «علیه افرادی که در اعتراضات شرکت می‌کنند یا زنانی که از پوشیدن روسری خودداری می‌کنند، شکلی به‌شدت نامتناسب و غیرقابل قبول از مجازات است.» اظهارات وزیر امور خارجه ایتالیا در حالی مطرح می‌شود که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در واکنش به این اظهارات مقامات غربی درباره امور داخلی ایران، در صفحه توییترش نوشت: همه اتهاماتی را که برخی رژیم‌ها به دروغ به ایران وارد می‌کنند، خودشان در عمل در طول تاریخ و در تاریخ معاصر به شنیع‌ترین وجه در حق ملت‌ها و مردم خود مرتکب شده و هنوز هم می‌شوند.
 دعوت رئیس‌جمهور از پادشاه عمان برای سفر به ایران
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با سلطان هیثم بن طارق پادشاه عمان دیدار و ضمن تقدیم پیام کتبی دکتر رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان، پیرامون موضوعات مورد علاقه مشترک دو کشور گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور کشورمان در این پیام ضمن دعوت از سلطان عمان برای بازدید از جمهوری اسلامی ایران، اهمیت مناسبات دوجانبه و انجام رایزنی در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار داد. امیرعبداللهیان با یادآوری دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عمان، بر اهمیت اجرایی شدن کامل توافقات به عمل آمده در جریان سفر مذکور تاکید کرد.

قدس
 دولت تلاش کرده بهره وری دارایی‌ها را از خود آغاز کند
معاون اول رئیس جمهور در جلسه هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت، از آغاز تلاش دولت برای بهره‌وری از دارایی‌های خود خبر داد. مخبر گفت: مولدسازی دارایی‌های دولت در حقیقت به معنای خروج از انجماد دارایی‌ها و آزادسازی ثروت ملی حبس شده است که باید تلاش کنیم از این طریق، شاهد کارایی، بهره وری، اثربخشی و بازدهی باشیم.
 ادامه رزمایش‌های ارتش در سراسر کشور
سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برگزاری رزمایش‌های مختلف در طول سال و استمرار تمرینات نظامی خبر داد. امیر شاهین تقی‌خانی گفت: برای اینکه آمادگی دفاعی ارتش دائماً حفظ شود، این‌تمرینات انجام شده و طبیعتاً در نقاط مختلف کشور هم باید این رزمایش‌ها طرح ریزی و متناسب با تهدیدها اجرا شود.

اطلاعات
 مردم از اوضاع اقتصادی گلایه‌مند هستند مسئولان با همه توان کار کنند
قالیباف رئیس مجلس دیروز در سفر به قم با چهار تن از مراجع عظام تقلید دیدار کرد. مراجع عظام تقلید در این دیدار‌ها ضمن تشکر از اقدامات مجلس، ارائه رهنمود‌های لازم و انتقال دغدغه‌های مردم، از مسئولان کشور و سران قوا خواستار حل مسائل اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم شدند.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی: آشوبگران کوچک‌تر از آن هستند که بخواهند تغییری در نظام ایجاد کنند
باید جلسات سه قوه بیشتر شود و کارهای صورت گرفته و برنامه های پیش رو هفتگی و شفاف برای مردم گزارش داده شود.مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده است که نمی‌توانند آن را حل کنند.مردم نسبت به وضع اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.وابستگی پایه‌های اقتصادی کشور به دلار سبب افزایش نرخ دلار در کشور شده است، اما از مسئولین تصمیم گیری خاصی دیده نمی‌شود. نباید مسائل کوچک را بزرگ جلوه دهیم. آشوبگران کوچکتر و ناچیزتر از این هستند که بخواهند تغییری در نظام و کشور ایجاد کنند.مجلس می‌تواند با هم اندیشی با دیگر قوا و بیان مطالب و مشکلات در حل مشکلات به دولت کمک کند.نباید فضای مجازی را به دشمنان واگذار کرد، بلکه باید مطالب مفید را در فضای مجازی منتشر کنیم تا مردم بتوانند خوب و بد را ببینند و مقایسه کنند.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی: عنایت و توجه به مردم باید سرلوحه تمام کارها باشد
متاسفانه مردم به لحاظ قدرت خرید دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی و کم ارزشی پول ملی این‌ها اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسئولین امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبودها تمام توان و سعی خود را به کار بگیرند. متاسفانه پول ملی ما کم ارزش شده و قدرت خرید مردم هم کم است، مردم از ما انتظار دارند که مشکلات و نارسایی‌ها را به گوش مسئولین برسانیم. ما باید آن قدر قوی باشیم که دشمنان جرات نقشه کشی و فکر ضربه زدن را به خود راه ندهند. حفظ نظام و یادگارهای امام و پشتیبانی از رهبری از ضروریات است؛ همان گونه که امام و رهبری مکرر در ملاقات هایشان تاکید کرده اند، حل مشکلات اقتصادی مردم و حفظ ارزش های انقلاب و اسلام باید اولویت کار مسئولان باشد. حفظ این انقلاب و نظام با حفظ ارزش‌ها و حل مشکلات مردم میسر است. مردم از ما گِله مند هستند که چرا مشکلات را به مسئولان انتقال نمی دهیم اما مردم باید بدانند که از مشکلات آنها آگاهیم و آن را بیان می‌کنیم ولی متاسفانه انعکاس داده نمی شود.
آیت‌الله العظمی جوادی آملی: مبادا از حرف و گفتار ما سوءاستفاده شود
دو چیز مملکت را نگه می‌دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید به آینده که مسئولین باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود. اگر سواد فعلی و امید به آینده بود، نتیجه اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه صدام است، اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن سوزی‌ها و مسجد سوزی ها.ما دو وظیفه داریم، یکی دعاکردن به درگاه خدا که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری عقل و تدبیر است.
حضرت امیر -علیه السلام-، کمیل را مسئول منطقه ای کرد. سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند. حضرت نامه ای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده است. مضمون آن این است که برخی فقط به درد دعای کمیل می‌خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! لذا باید از واگذاری مسئولیت به آدم های خوب بی عرضه در کشور جلوگیری شود و همچنین جلو آدم های بداختلاس و نجومی هم گرفته شود. آخرین حرف این است که مواظب زبانمان و ادبمان باشیم، مبادا از حرف ما، گفتار ما، سوءاستفاده شود، هم حوزویان، هم دانشگاهیان و هم مسئولین و همه و همه باید رعایت کنند.
آیت‌الله العظمی سبحانی:قوه مقننه به دنبال قوه مجریه دنبال کار را بگیرد و این گره‌ها را بگشاید
الان مدت هاست که به مردم وعده حل مشکلات را می‌دهید اما این وعده هنوز محقق نشده و اگر هم محقق شده است، کمتر محقق شده است. قوه مقننه به دنبال قوه مجریه دنبال کار را بگیرد و این گره‌ها را بگشاید تا دشمن شاد نباشیم. بنی اسرائیل به موسی -علی نبینا و آله و علیه السلام- گفتند قبل از این که تو بیایی ما را اذیت کردند، بعد از این که تو هم آمدی، ما را اذیت می‌کنند. موسی فرمود: به همین زودی، خداوند دشمن شما را نابود می‌کند و شما را جانشین قرار می‌دهد اما ببینید چگونه عمل می‌کنید. بنابراین نعمتی که خداوند به شما می‌دهد در گرو عمل شماست.
 رئیس مجلس با مراجع عظام تقلید دیدار کرد
رئیس مجلس دیروز در سفر به قم با چهار تن از مراجع عظام تقلید دیدار کرد. قالیباف در این دیدارها با اشاره به دو رویکرد کلی مجلس برای «رفع تحریم‌ها» و «خنثی سازی تحریم‌ها»، گفت: برای خنثی سازی تحریم‌ها تلاش مجلس از ابتدا برای تحول در قوانین اقتصادی بود که در این موضوع، اقدامات مجلس بستر لازم برای تحول اقتصادی در کشور را ایجاد کرده است و امیدواریم در مرحله عمل هم این قوانین به خوبی اجرا شود.‌رئیس مجلس تاکید کرد: اگر برنامه هفتم توسعه مبتنی بر مسائل اصلی کشور تدوین شود، طی ۵سال با وجود مشکلات کنونی می‌توانیم شاهد ثبات اقتصادی در کشور باشیم.
قالیباف همچنین دیروز در بدو ورود به شهر مقدس قم، ضمن زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)، از مجموعه شهرک سلامت نور قم بازدید و در جریان پیشرفت این مجموعه قرار گرفت.
بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی نور در زمینی به مساحت ۸۰ هزار متر مربع و با زیربنای حدود ۶۵ هزار مترمربع، با ظرفیت ۵۰۶ تخت در ۱۲ طبقه در بلوار آیت‌الله بروجردی با حمایت آیت الله العظمی سیستانی در حال ساخت است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه یوم الله ۹ دی
اختصاصی/ جامعه مدرسین در بیانیه‌ای به مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه ۹دی تصریح کرد:نهم دیماه نماد همدلی وعمل به هنگام بود. در آن یوم الله، دست قدرت خدا از آستین ملت بیرون آمد و کارستانی بزرگ رقم زد. در بخشی از این بیانیه آمده است:صبر و آرامش ملت ایران در مواجهه با توطئه‌ها، صبر همراه با بصیرت و هوشیاری بوده و هرگز ناشی از غفلت در وظیفه شناسی و سستی در انقلابیگری نمی باشد. ملت ما در شناخت دشمن و عدم همراهی با شعار‌های فریبنده ی آنان، همواره عزت و اصالت خود را نشان داده است و دشمنان را در استیصال و ناکامی فرو برده است. حق این مردم باید قدرشناسانه محقق شود و مسئولان در خدمت بی منت و ایثارگرانه کوشش مضاعف داشته باشند. لازم است متولیان امر اقتصاد و کارگزاران امور معیشتی، خود را در یک میدان مبارزه ببینند و برای هجمه‌های دشمن و چالش‌های اقتصادی، اقدامات عاجل و اثر گذار انجام دهند. در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است:برخی اشتباهات در برنامه ریزی و اجرا ،نفوذ و اختلافات تنگ نظرانه در کنار توطئه‌های دشمن، کشور را در تنگنا قرار داده است؛ با اخلاص، انقلابی گری، انگیزه و روحیه جهادیِ مستظهر به عقلانیت انقلابی و آرمانگرایی واقع بینانه باید به جنگ با مشکلات رفت و جبهه مواجهات داخلی را در جنگ ترکیبی دشمن از ضربه پذیری رهانید.در ایبن بیانیه تاکید شده است: صدای امروز مردم ایران صدای مردمِ ۹دی هاست. این همه در رسانه‌های استکباری دنیا علیه اسلام خواهی، علیه انقلاب، علیه نظام، علیه امام، رهبری معظم و مردم با هدفِ به انزوا کشاندن ایرانیِ باغیرت دینی، سخن پراکنی کردند ؛ اما در روزها و هفته‌های اخیر دیدیم که در عرصه‌های انقلابی گری و ایران دوستی؛ حضور مردم، حضوری استوار، مقتدر، و امید آفرین بوده است.

مسئولیت‌ها در نظام اسلامی فرصتی برای خدمت رسانی است
مهر/ آیت الله رجبی در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه قم در سخنانی اظهار داشت: مسئولیت‌هایی که در نظام اسلامی بر عهده افراد قرار می‌گیرد طعمه برای سوء استفاده‌های شخصی نیست؛ بلکه این فرصت برای خدمت رسانی است که باید از آن حداکثر بهره برداری را انجام داد. عضو جامعه مدرسین درادامه بیان داشت: این نگاه خدمات رسانی به مردم و کشور در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی باید نهادینه شود تا در آینده در راستای خدمت و در مسیر پیشرفت و تعالی کشور اقدامات خوبی را انجام دهند.وی افزود: انتظار می‌رود که دانشگاه قم به عنوان دانشگاهی در تراز انقلاب اسلامی باشد هر چند که گام‌هایی در این راستا برداشته شده است.

فاطمه زهرا -سلام الله علیها- الگوی ایستادگی در برابر باطل است
رسا/آیت‌الله فقیهی ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا -سلام‌الله علیها- الگویی در تمام عرصه‌ها برای مردم جامعه است، ابراز کرد: به دلیل جامع بودن شخصیت حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- است که به ایشان لقب «سیده النساء العالمین» می‌دهند از این رو بیش‌ازپیش لازم است که جوانب شخصیتی حضرت فاطمه زهرا -سلام‌الله‌علیها- را بررسی و شاخص‌ها و الگوهایی که می‌تواند برای تمام افراد الگو باشد را معرفی کنیم.این استاد حوزه علمیه بیان کرد: جایگاه اجتماعی زن در اسلام چنان والاست که امامان معصوم -علیهم السلام- به الگو گیری از حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- که یگانه زن معصوم در میان چهارده معصوم  -علیهم السلام- هستند، افتخار و پیروی از سیره آن بانو را همواره به شیعیان توصیه می‌کردند. عضو جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش طلاب و مبلغین شاهد ترویج هر چه بیشتر فرهنگ فاطمی در جامعه، بالاخص جوانان و زنان جامعه خود باشیم و فاطمه زهرا -سلام‌الله‌علیها- به‌عنوان الگوی تام و تمام حیا، عفت و ایستادگی در برابر باطل برای همگان معرفی شود.

اعدام میدانی ۲۲۳ فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست
مهر/ اتحادیه عرب با محکوم کردن تشدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و مقدسات و دارایی‌های آنها، از اعدام میدانی ۲۲۳ فلسطینی توسط نظامیان صهیونیست از ابتدای سال ۲۰۲۲ خبر داد.بر اساس این گزارش، «سعید ابوعلی» معاون دبیرکل و رئیس بخش فلسطین و اراضی اشغالی عربی در اتحادیه عرب گفت: افزایش شمار اسرا و اقدامات مسئولان رژیم اشغالگر اسرائیل علیه آنها از جمله اهمال پزشکی، ابزاری برای قتل است.وی افزود: یورش شهرک نشینان به حرم ابراهیمی و مسجدالاقصی با حمایت نظامیان اشغالگر اسرائیلی و در پیش گرفتن سیاست کوچ اجباری با تخریب منازل فلسطینی‌ها ادامه داشته است.این در حالی است که هیئت امور اسرا و آزادگان فلسطین هم اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی بیش از ۶۰۰ کودک فلسطینی را به حبس خانگی درآورده است.

آلمان: دلیلی برای آغاز مجدد مذاکرات برجام نمی‌بینیم!
مهر/ سخنگوی وزارت خارجه آلمان با نقض منشور ملل متحد در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، ناآرامی‌های پراکنده اخیر در ایران را بهانه کرد و گفت که برلین در شرایط فعلی دلیلی برای آغاز مجدد مذاکرات رفع تحریم‌های ضدایرانی نمی‌بیند!بر اساس اعلام این رسانه، «کریستوفر برگر» در اقدامی مداخله جویانه اعلام کرد: از دیدگاه ما، در حال حاضر هیچ نشانه یا دلیلی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران (مذاکرات رفع تحریم‌های ضدایرانی) وجود ندارد.وی در ادامه گفت که تمرکز اصلی برلین در حال حاضر حمایت از «مردم داخل خیابان» در ایران است نه عجله برای آغاز مجدد مذاکرات برجام!«کریستوفر برگر» ادعا کرد: از طریق دور احتمالی (جدید) تحریم‌ها، فشار بر تهران را زیاد می‌کنیم!

افزایش جنگ نفتی آمریکا با اتحادیه اروپا
ایرنا/ غول نفتی آمریکایی اِکسون به‌ عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت قاره اروپا، به دلیل وضع مالیات جدید به نام «مالیات بر درآمدهای بادآورده» بر شرکت‌های نفتی از اتحادیه اروپا شکایت کرد. روزنامه فایننشال تایمز نوشت: سوپرمجر (سوپرمیجر نامی است که برای توصیف پنج یا ۶ شرکت بزرگ نفت و گاز جهان استفاده می‌شود) اعلام کرد: بروکسل با وضع مالیاتی که قرار است تا ۲۵ میلیارد یورو جمع‌آوری کند، از اختیارات قانونی خود تجاوز کرده است.اکسون تصریح کرد، از اتحادیه اروپا شکایت می‌کند تا آن را مجبور به لغو مالیات بر درآمدهای بادآورده این اتحادیه بر گروه‌های نفتی کند.این شکایت مهم‌ترین اقدامی است که تاکنون علیه مالیات صنعت نفت که در بحبوحه افزایش قیمت انرژی پس از تهاجم روسیه به اوکراین توسط غربی ها صورت پذیرفت، انجام شده است.

پادشاه اردن درباره آغاز انتفاضه آتی فلسطین هشدار داد
ایسنا/ عبدالله دوم، پادشاه اردن در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری “سی‌ان‌ان” آمریکا نسبت به آغاز انتفاضه آتی فلسطین با توجه به تصمیم کابینه نتانیاهو برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری هشدار داد. عبدالله دوم اظهار کرد: ما باید در مورد آغاز انتفاضه آتی نگران باشیم و وقوع آن به معنای فروپاشی کامل نظم و قانون است.پادشاه اردن در ادامه گفت: “نه اسرائیلی‌ها و نه فلسطینی‌ها از انتفاضه سودی نخواهند برد”. او با اشاره به نگرانی برخی اسرائیلی‌ها در مورد رویکرد کابینه آتی رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیلی‌ها حق دارند انتخاب کنند چه کسی آنها را رهبری کند و ما تا زمانی که بتوانیم مردم را دور هم جمع کنیم، با هر شخصی و با همه کار خواهیم کرد.

رزمایش «الرکن الشدید ۳» نشانه آمادگی گروه‌های مقاومت است
تسنیم/ «حازم قاسم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت: رزمایش «الرکن الشدید ۳» که توسط اتاق عملیات مشترک در شمال نوار غزه برگزار شد، بر محوریت اقدام واحد مشترک گروه‌های مقاومت و اتحاد آنها تاکید کرد.حازم قاسم در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: این رزمایش بر آمادگی جناح‌های نظامی گروه‌های مقاومت برای همه تحولات فلسطین و آمادگی آنها برای دفاع از مردم، مقدسات، سرزمین و خانواده‌های قهرمانمان، به ویژه مقابله با کابینه فاشیستی بعدی رژیم اشغالگر صهیونیستی، تأکید می‌کند.وی در ادامه بر لزوم کار میدانی مشترک و هماهنگی در اقدامات مقاومت در همه مناطق فلسطین تاکید کرد و گفـت: این رزمایش پیام واقعی وحدت ملت ما در سراسر فلسطین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *