خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۵

**سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا -سلام‌الله‌علیها- را تسلیت می گوییم** آیت الله العظمی جوادی آملی: همه باید به قانون احترام گذاشته و نظم کشور را حفظ کنند** آیت الله کعبی: جهاد دانشگاهی نباید خصلت جهادی و انقلابی خود را از دست بدهد** آیت الله فاضل لنکرانی: تقویت حوزه های علمیه افغانستان با جدیت دنبال شود** آیت‌الله علیدوست: نگاه اَتُمیک یکی از آسیب‌های جدی پژوهش‌های فقهی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
 جلوی استیضاح فاطمی‌امین را گرفتیم
حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: بسیاری بر این اعتقاد بودند که تلاش معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری در جریان استیضاح دکتر فاطمی امین به جایی نخواهد رسید اما با برنامه‌ریزی و تقسیم کار توانستیم بسیاری از نمایندگان را با فعالیت‌ها و دستاوردهای وزارت صمت آشنا کرده و اعتماد مجدد آنان را جلب کنیم.

 کیهان
 مالیات بر عایدی سرمایه به سفته بازی در بازار ارز پایان می دهد
نشســت دیروز مجلس به بررسی سیاســت ها و اقدامات ارزی دولت گذشت.
صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در این نشست با بیان اینکه عرضه ارز در ســامانه نیمایی نسبت به سال گذشته۷۱ درصد افزایش یافته اســت، گفت که هیچ کمبود و مشکلی برای تأمین ارز در کشور وجود ندارد و آن چیزی که نرخ ارز از آن متأثر است در بازار غیررســمی است که سطح و حجم آن نسبت به بازار رسمی بسیار کوچکتر است.
خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفت: ۲۱ شهریور در نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست کردم ابزار کنترلی برای کنترل تقاضاهای دلالی، سفته‌بازی و سوداگری بازار ارز ایجاد شود که یک‌بار برای همیشه به این وضعیت خاتمه دهیم. با تصویب طرح مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به دوران سوداگری و سفته‌بازی در بازار ارز پایان خواهیم داد.
رئیس مجلس با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: این طرح نیز در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. بیش از یک سال است که این موضوع در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و حتماً تصویب آن در بازار اثرگذار خواهد بود. البته این تمام موضوع نیست و نمی‌توان گفت با این مصوبه تمام مشکلات حل می‌شود. چرا که بخش مربوط به حوزه مدیریتی نیز حائز اهمیت است.
همچنین پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: تصمیم دولت باید تعیین تکلیف نرخ نیمایی در نظام اقتصادی باشد چراکه موضوع بحث نرخ‌هایی که ذیل این نرخ قرار گرفته یکی از مباحث مهم در این حوزه است. ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانکی ریشه اصلی تورم است که حتی اگر مراودات خود با طرف‌های خارجی را نیز اصلاح کنیم و حتی تحریم‌ها نیز برداشته شود، این مشکل ساختاری است. باید برای رفع و اصلاح این موضوع اقدام کرد.
 ضرورت همکاری هر چه بیشتر قوا برای مقابله با فشارهای دشمنان در حوزه‌های اقتصادی
آیت‌الله رئیسی، دکتر قالیباف و حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست اخیر رؤسای قوای سه‌گانه با قدردانی و تمجید از هوشیاری و حضور به‌هنگام مردم بصیر و آزاده ایران اسلامی در صحنه و ناکام گذاشتن دشمنان این مرز و بوم در رسیدن به اهداف شوم‌شان تصریح کردند که این حضور آگاهانه، مسئولیت همگان به‌ویژه مسئولان را در خدمت‌رسانی هر چه بیشتر و برطرف کردن مشکلات مردم مضاعف کرده است. سران قوا همچنین با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه فناوری اطلاعات بر ضرورت تسهیل در دسترسی مردم به شبکه‌های ارتباطی و سرعت بخشیدن به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند.
 پلیس فرانسه در برخورد با تجمعات مردم خویشتندار باشد
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه حمله خشونت‌آمیز و نژادپرستانه در پاریس را که به کشته شدن تعدادی از مردم بی‌گناه انجامید محکوم و بر ضرورت خویشتنداری پلیس فرانسه در برخورد با تجمعات مسالمت‌آمیز معترضان تأکید کرد. وی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان افزود: جمهوری اسلامی ایران شدیدا نگران به خطر افتادن جان مردم علی‌الخصوص مسلمانان، اقلیت‌ها و مهاجران است و همچنین بر ضرورت خویشتنداری پلیس فرانسه در برخورد با تجمعات مسالمت‌آمیز معترضین تأکید می‌کند.
کنعانی با توجه به پیشینه سیاسی دولت فرانسه در اتخاذ سیاست‌های تبعیض‌آمیز نسبت به‌ اقلیت‌ها و مهاجران و نیز برخوردهای خشونت‌آمیز با معترضان تصریح کرد: تحقیقات بی‌طرفانه درخصوص حادثه پاریس می‌تواند به روشن شدن ابعاد آن کمک کند.

 ایران 
 شهادت یک بسیجی طرح امنیت در سراوان
یک بسیجی طرح امنیت منطقه صفر مرزی سراوان چهارماه پس از مجروح شدن به فیض شهادت نائل شد. به گزارش روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق، بسیجی طرح امنیت ناصر شهرکی که در تاریخ سوم مرداد ماه سال جاری در منطقه صفر مرزی سراوان مجروح شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام ساعت ۱۴ امروز در گلزار شهدای جزینک شهرستان زابل تشییع خواهد شد. گفتنی است در آن حادثه نبی الله نوری از بسیجیان طرح امنیت نیز به شهادت رسیده بود.

 جمهوری‌اسلامی 
 «پرهیز از تورم‌زایی» مهم‌ترین رویکرد در بودجه سال آینده است
رئیس‌جمهور در جلسه عصر یکشنبه هیئت دولت با بیان اینکه دولت همه تلاش خود را به کار گرفت تا لایحه بودجه واقع‌بینانه تدوین شود، «پرهیز از تورم‌زایی» را محوری‌ترین مسئله مورد توجه در تنظیم بودجه سال آینده عنوان کرد و گفت: دولت همه تلاش خود را به کار گرفته تا از هر تصمیم و اقدامی که موجب تورم‌زایی در کشور می‌شود از جمله افزایش نقدینگی و خلق پول، پرهیز شود. آیت‌الله رئیسی بر تسریع در تدوین برنامه هفتم توسعه نیز تأکید کرد و افزود: دولت و مجلس با همت مضاعف و به صورت تمام وقت تلاش خواهند کرد قانون بودجه و برنامه توسعه در موعد مقرر تصویب شوند.
 اعتراض الازهر به تصمیم طالبان
ممنوعیت تحصیل برای زنان افغانستان توسط طالبان، صدای مسئولین دانشگاه الازهر مصر را هم درآورد. الازهر مصر تصمیم طالبان در افغانستان برای محروم کردن زنان از حق تحصیل در دانشگاه را محکوم و اعلام کرد این تصمیم با شریعت اسلامی که به تعلیم مستمر بدون هیچ محدودیت تشویق می‌کند، مغایرت دارد. این دانشگاه، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف شدید از این تصمیم مقامات افغانستان، افزود: تصمیم گیرندگان در افغانستان چگونه بیش از دو هزار حدیث شریف در کتب اهل سنت به روایتگری عائشه همسر پیامبر و زنان پیشگام و سرشناس در زمینه علم، آموزش، سیاست و فعالان جوامع اسلامی در گذشته و حال حاضر را نادیده گرفتند؟ الازهر ضمن اشاره به ۱۳۰ زن راوی، فقیه، مورخ و ادیب از جمله حضرت فاطمه زهرا -سلام‌الله‌علیها- و همسران پیامبر و برخی زنان برجسته دیگر در جهان اسلام، از حاکمان افغانستان خواست در این تصمیم خود تجدید نظر نمایند.

 وطن امروز
 آماده پاسخگویی به هر تهدیدی هستیم
فرمانده نیروی هوایی ارتش در جمع خلبانان و کارکنان پایگاه نهم شکاری بندرعباس گفت: نیروی هوایی در بالاترین سطح از آمادگی قرار دارد و آماده پاسخ‌ به هر گونه تهدید است.
امیر خلبان واحدی تصریح کرد: اگر دشمنان ایران اسلامی بخواهند هرگونه نگاه مغرضانه و سوئی به کشورمان داشته باشند ما با تمام توان و قدرت و تحت هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری در مقابل‌شان خواهیم ایستاد و پاسخی سخت به آنها خواهیم داد. در این راه پا پس نخواهیم کشید و تا جان در بدن داریم از کشور و ملت دفاع و محافظت می‌کنیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه نیروی هوایی ارتش یک نیروی پیشگام و مقتدر در ایجاد بازدارندگی است، تاکید کرد: امروز استکبار جهانی تحت رهبری آمریکا با رو آوردن به جنگ‌های ترکیبی و‌ شناختی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها می‌خواهد مقاومت ما را در هم بشکند اما این خیال باطلی است، چرا که ما تا پای جان از این انقلاب و آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام راحل -قدس سره- حراست و دفاع خواهیم کرد.
 دیدار کاظمی‌قمی و معاون اقتصادی طالبان
ملاعبدالغنی برادر با هیاتی به سرپرستی کاظمی‌قمی، سرپرست سفارت ایران در افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ۲ طرف درباره روابط سیاسی و اقتصادی افغانستان و ایران و وضعیت مهاجران افغان در ایران بحث و تبادل نظر کردند.
معاون اقتصادی ریاست الوزرا شرایط کنونی افغانستان را فرصت مناسبی برای افزایش همکاری‌های ۲ کشور عنوان کرد و افزود: امارت اسلامی در زمینه‌های معدن، انرژی و زراعت آماده هر نوع همکاری برای جذب سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان است.
همچنین کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سرپرست جدید سفارت ایران در کابل گفت :جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با افغانستان در زمینه اقتصادی است. کاظمی‌قمی همچنین گفت ایران تجربه کافی در زمینه معدن و زراعت دارد و آماده است تجربیات عملی خود را در اختیار افغان‌ها قرار دهد و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

 جوان 
 همه باید به قانون احترام گذاشته و نظم کشور را حفظ کنند
آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: همگان باید به کشور خود و قانون خود احترام گذاشته و نظم کشور همواره محفوظ بماند.وی بیان کرد: حداقل انسانیت این است که انسان نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد، و همه ما باید به این دستور اسلامی بر گردیم.
آیت الله العظمی جوادی آملی اظهار داشت: دانشجوها به فطرت نزدیک تر هستند و به نظم و قانون هم احترام می گذارند، اما برخی از آنها اشکالات علمی دارند که باید اساتید برطرف نمایند و برخی اشکالات عملی را وارد می دانند که باید مسئولین در عمل این اشکالات را از ذهن اینها بر طرف نمایند. استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم افزود: به تعبیر مولا امیرالمومنین مردم ستون دین هستند و باید به نیازهای آنان توجه شود، ولی مردم بیشتر از «قول»، به «عمل» احترام می گذارند و عمل همواره اثربخش تر بوده است، لذا مسئولین باید این را مورد توجه قرار داده و در عمل به رفع مشکلات جوانان خصوصا مباحث مرتبط با کنکور، آینده درسی، ازدواج و اشتغال آنها بپردازند.استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: در وضعیت کنونی نه تنها وحدت حوزه و دانشگاه که وحدت بین دانشگاهیان و بین حوزویان نیز مهم است و همگان باید مواظب زبانمان باشیم و با احتیاط بیشتری سخن بگوییم.
 عوامل دعوت به اغتشاش در ۲۸ آذر دستگیر شدند
سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای از دستگیری چهار نفر از عاملان و لیدر‌های اصلی نا امنی و دعوت به اغتشاش در میدان انقلاب خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: در ادامه شناسایی عناصر اصلی اغتشاش و اخلالگران نظم عمومی که با سوء استفاده و موج سواری بر اعتراضات مردم در فراخوان ۲۸ آذر ماه اقدام به تخریب و آتش زدن اموال و اماکن عمومی و دولتی و سر دادن شعار‌های هنجارشکنانه کرده بودند، در دستور کار سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ قرار گرفت. این اطلاعیه می‌افزاید: با تلاش شبانه روزی و با اشراف اطلاعاتی مأموران جان بر کف مرکز عملیات سازمان اطلاعات فاتب، روز گذشته چهار نفر از لیدر‌ها و عاملان اصلی اغتشاشات در میدان انقلاب تهران دستگیر شدند.

 خراسان 
 مراسم ملی بزرگداشت شهید سلیمانی ۱۳ دی در مصلی تهران برگزار می‌شود
مقدم‌فر دبیر ستاد مردمی سومین سالگرد بزرگداشت شهید قاسم سلیمانی از برگزاری این مراسم در روز ۱۳ دی ماه از ساعت ۱۴ با حضور مردم و سخنرانی یکی از مسئولان عالی کشور در مصلای تهران خبر داد. وی با اعلام این خبر افزود: « اجتماع بزرگ فرهنگیان در حرم امام راحل و اجتماع «دختران حاج قاسم» در ورزشگاه۱۲ هزار نفری برگزار می‌شود. وی ادامه داد: «حاج قاسم همیشه زنده است و امتداد داشته و خواهد داشت. او قهرمان ملی و جهان اسلام است. امروز ما به حاج قاسم مانند گذشته نیاز داریم، چراکه نماد هویت ایرانی و اسلامی است.» دبیر ستاد مردمی بزرگداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی ادامه داد: «شعار سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با توجه به پیشنهاد مردم «جان‌ فدا» نام گرفت.»
 ایران یکی از پنج قدرت پهپادی جهان است
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره توان پهپادی کشور و تأثیرگذاری آن در منطقه، اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران یکی از پنج قدرت پهپادی جهان محسوب می‌شود و این مهم حاصل ۳۷ سال تجربه از اوایل دوران دفاع مقدس تاکنون است. سرلشکر باقری افزود: در این حوزه نیرو‌های مسلح با اتکا به ظرفیت‌های داخل کشور و بهره‌گیری از تجربیات عملیاتی خود و همکاری و تعامل با دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند قدرت پهپادی کشور را ارتقا و توسعه دهند.» وی با اشاره به این که توان پهپادی نیرو‌های مسلح در بیش از ۱۵ رشته عملیاتی تثبیت شده است، گفت:« سامانه‌های پهپادی ما از جهت دقت، ماندگاری و مداومت عملیاتی و اجرای مأموریت در سطح بالای جهانی قرار دارند و مأموریت‌های متنوعی را انجام می‌دهند.» رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: «جوسازی امروز دنیای استکبار در حوزه استفاده از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین، بخشی از جنگ روانی دشمن است و جدای از این که بسیاری از این مطالب ممکن است دروغ باشد، اما به‌واقع نشان از اثربخشی و اهمیت و رتبه بالای جمهوری اسلامی در حوزه پهپاد است.»
 کشف حجاب در ملأ عام قطعاً جرم است
حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور:
پزشکی قانونی با بررسی علمی و جامع نظر خود را درباره پرونده مهسا امینی به صورت رسمی اعلام کرد. پس از آن خانواده امینی از نظام پزشکی شکایت کردند. این شکایت برای کار کارشناسی به هیئت پزشکی ارسال شده و تا کنون نظر هیئت پزشکی اعلام نشده است.
درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی؛ دستگاه قضایی در نظر داشت آن چه اختلاس شده به بیت المال برگردد، بخشی از سرمایه‌‌ها در این پرونده خارج از کشور بود که برای برگرداندن آن ها اقداماتی لازم بود و طبق آخرین اطلاعات، پیشرفت های خوبی برای برگرداندن این اموال شده و بخشی هم در حال برگشت است.بخش قابل توجهی برگشته است و وقتی متوجه شدیم همه و بیشتر اموال برگشته درباره اجرای احکام او اقدامات لازم می شود. حجاب حکم الهی و شرعی است. عده‌ای می گویند این یک امر شخصی است و شما نمی توانید فردی را موظف کنید که حجاب را رعایت کند و به نظرم نوعی فرار از مسئله است به این معنا که مسئله حجاب دو بعد شخصی و اجتماعی دارد. قانون وقتی در داخل و مرزهای جمهوری اسلامی رعایت حجاب را برای زن‌ها در مناظر عمومی الزامی کرده نمی توانیم بگوییم شخصی است. در ملأ عام کشف حجاب قطعاً جرم است اما باید به لحاظ اعتقادی و فرهنگی روی این مسئله کار شود.
 حدود ۷۰ درصد از کسب‌وکار‌ها و کاربران به پیام رسان‌های داخلی روی آوردند
جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس گفت:اغتشاشاتی که در کشور رخ داد که منشأ آن هم چهار سکوی خارجی اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و توئیتر بود، باعث مسدود شدن این سکو‌ها شد و به دنبال آن سکو‌هایی با ساختاری شبیه سکو‌های خارجی در داخل کشور ایجاد شد و به همین دلیل بسیاری از کاربران به پیام رسان‌های داخلی مهاجرت کردند و حدود ۷۰ درصد از کسب‌وکار‌ها و کاربران به این پیام رسان‌های داخلی روی آوردند.

 مردم سالاری 
 پیشنهاد عراق برای میانجیگری میان ایران و مصر
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: «در گفت‎وگویی که با آقای السودانی، نخست‌وزیر عراق، در حاشیه برگزاری اجلاس بغداد ۲ در اردن داشتیم، وی ایده‎هایی را مطرح کرد که عراق بتواند نقش منطقه‎ای خود را برای تقویت همکاری‎های منطقه‎ای ایفا کند. وزیر امور خارجه با بیان اینکه نخست‌وزیر عراق در این نشست تمایل و پیشنهادی مبنی بر اینکه گفت‎وگوهای ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی آغاز شود و منجر به تقویت روابط تهران و قاهره شود، مطرح کرد، گفت: من از این ایده نخست‌وزیر عراق استقبال کردم. امیرعبداللهیان افزود: آقای السودانی قرار است که در این رابطه در هفته‎های آینده اقداماتی را انجام دهد.

 آرمان ملی 
 بازگشت ۱۴ ماهیگیر ایرانی از سومالی
ماهیگیران ایرانی آزادشده از چنگال گروهی تروریستی در سومالی پس از ۸ سال اسارت؛ دیشب از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به وطن بازگشتند. مراسم ویژه‌ای در فرودگاه با حضور خانواده‌های این ماهیگیران آزاد شده و نمایندگان وزارت امور خارجه برگزار و از آنان استقبال شد. براساس گزارش صدا و سیما، این ۱۴ماهیگیر، در آب‌های بین‌المللی در نزدیکی کشور آفریقایی سومالی به اسارت گروه تروریستی الشباب درآمدند.

 قدس 
 قیمت بنزین افزایش نمی‌یابد
محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: قیمت بنزین در بودجه سال آینده تقریباً با همان نرخی که امسال هست، تعیین شده اما درآمد دولت از این محل با مقداری افزایش به دلیل افزایش تعداد خودرو و استفاده بیشتر از سوخت تعیین شده است؛ بنابراین بر اساس جدول‌های ابتدایی که از بودجه مشاهده کردم، قیمت بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت.

 ۱۰۰ درصد موشک‌های پاتریوت را نابود می‌کنیم
رئیس‌جمهور روسیه درباره تصمیم واشنگتن برای ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت به اوکراین، گفت ۱۰۰ درصد اطمینان دارد روسیه موشک‌های پاتریوت آمریکا در اوکراین را نابود خواهد کرد. ولادیمیر پوتین در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی در خصوص درگیری‌ها در اوکراین گفت: مسکو آماده مذاکره با همه طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین است.
 چرا صندلی سفیر ایران در کابل خالی ماند؟
با توجه به اینکه از زمان روی کار آمدن طالبان و عدم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است، اساساً اعزام سفیر به کابل امکان‌پذیر نیست؛ زیرا مستلزم تشریفات خاص خود است و به همین دلیل کشورها برای سفارتخانه‌های خود سرپرست تعیین می‌کنند. ابوالفضل ظهره‌وند سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: باتوجه به اتمام مأموریت بهادرامینیان سفیر ایران در کابل، حسن کاظمی قمی که نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان از زمان دولت سیزدهم است، با حفظ سمت به عنوان سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران به کابل می‌رود.

 اعتماد 
 استاندار سیستان‌وبلوچستان تغییر کرد
در جلسه هیات دولت که عصر دیروز به ریاست آیت الله رییسی برگزار شد، اعضای دولت به محمد کرمی به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان رای اعتماد دادند. پیش از این، حسین مدرس‌خیابانی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان بود. سردار محمد کرمی پیش از این فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در جنوب‌ شرق کشور بود.

 ابتکار 
 دستگیری ۷ لیدر و عنصر اصلی آشوب‌های اخیر توسط سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان
روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان در اطلاعیه ای از ضربه به شبکه سازمان یافته مرتبط با انگلیس و فعال در جریان آشوب های اخیر در کرمان و دستگیری ۷ لیدر و عنصر اصلی آن خبر داد. در بین عناصر دستگیر شده، برخی افراد دوتابعیتی نیز حضور داشته‌اند که مترصد فرار از کشور بودند.

 اطلاعات
 ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور
نخستین محموله خودروهای وارداتی که شنبه شب به بندر لنگه رسیده بود، دیروز پس از انجام مراحل تخلیه از شناورها، برای حرکت به سمت تهران ترانزیت شد تا پس از رسیدن به گمرک شهریار ترخیص شوند.
خودروهای وارداتی برای ترخیص ازگمرک شهریار ابتدا مراحل اظهار گمرکی آنها انجام و سپس آماده عرضه در بورس کالا می شوند که زمان آن، احتمالا هفته آینده خواهد بود.
نخستین محموله وارداتی خودرو که پس از پنج سال ممنوعیت از مسیر دریایی وارد کشور شده است، از محصولات شرکت کیا شامل سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت، و اسپورتیج است و در هفته های آینده هم خودروهای دیگری از مبدا کره جنوبی، ژاپن و چین به کشور وارد خواهد شد.
خرید این خودروها برای عموم آزاد بوده و متقاضیانی که از طریق بورس کالا خرید می‌کنند، سه تا شش ماه بعد از زمان خرید، خودرو آن‌ها تحویل داده می شود.

 شهروند 
 مافیای دارو اجازه نمی‌دهد درمان‌های غیردارویی در کشور اجرا شود
وزیر بهداشت گفت: «مافیای دارو نه‌تنها در ایران بلکه در دنیا در مقابل روش‌های جدید درمانی غیردارویی مقاومت می‌کند و اجازه نمی‌دهد روش‌های درمانی غیردارویی اجرا شود.» بهرام عین‌اللهی گفت: «رشد علوم پزشکی به رشد بین‌رشته‌ای متکی است و در صورتی می‌توانیم موفقیت به‌دست آوریم که همه بخش‌ها باهم همکاری کنند.» او گفت: «یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، حوزه سلامت است و از سال‌های نخستین انقلاب تاکنون، رشد فزاینده‌ای را در این حوزه شاهد بودیم و می‌توان گفت، پیشرفته‌ترین حوزه سلامت منطقه را داریم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

جهاد دانشگاهی نباید خصلت جهادی و انقلابی خود را از دست بدهد
ایسنا/ آیت الله کعبی دردیدار با معاون فرهنگی و سرپرست معاونت آموزشی جهاددانشگاهی قم گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی است و عرصه این فعالیت انقلابی در حوزه‌ی بسیج ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در جهت رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی با رویکرد جهادی است. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه رویکرد اول جهاد دانشگاهی باید رویکرد مدیریت جهادی باشد، اظهار کرد: مدیریت جهادی، مدیریت با انگیزه و خستگی ناپذیر و مدیریت مومنانه، متعهدانه و مسئولانه است و از جهت دیگر مدیریت جهادی مدیریتی است که می‌تواند در عرصه‌های مختلف ضعف را به قدرت و تهدید را به فرصت تبدیل کند. وی رویکرد دیگر جهاد دانشگاهی را استفاده از ظرفیت جوانان تحصیلکرده دانست و اضافه کرد: جهاد دانشگاهی باید بتواند از ظرفیت جوانان تحصیل کرده و دانشگاهی استفاده بهینه داشته باشد.

تقویت حوزه های علمیه افغانستان با جدیت دنبال شود
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از اعضای شورای علمای شیعه افغانستان گفت: این شورا را با همه وجود حفظ و صیانت کنید چرا که دشمن در صدد تضعیف آن به بهانه های مختلف است، این شورا باید با صمیمیت، اخلاص و تعامل فکری با مراجع تقلید حوزه‌های علمیه قم، مشهد و نجف اشرف روز به روز تقویت شود. عضو جامعه مدرسین خاطرنشان ساخت: تقویت حوزه‌های علمیه افغانستان در همه بلاد و نقاط این کشور را با جدیت دنبال کنید چرا که در آینده این حوزه ها و علما هستند که شیعه را حفظ و حراست خواهند کرد.وی با اشاره به اینکه امروزه بهترین کار برای تقویت شیعه در کشور افغانستان حفظ و گسترش حوزه های علمیه است ابراز داشت: خوشبختانه علمای شیعه افغانستان امروز در این کشور مانده‌اند و در کنار مردم هستند و شیعیان و مردم آنجا را بی پناه رها نکرده‌اند که این جای تشکر و تقدیر دارد چرا که دشمن در پی خالی ماندن افغانستان از شیعیان است.

نگاه اَتُمیک یکی از آسیب‌های جدی پژوهش‌های فقهی است
حوزه/ آیت‌الله علیدوست در نشستی به مناسبت هفته پژوهش که در پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد گفت: یکی از آسیب‌های جدی در تحقیقات و مسائل فقهی تجزیه و اَتُمیک دیدن دین و دین را در یک نظام و سیستم ندیدن است باید این نگاه نادرست حل شود. عضو جامعه مدرسین گفت: ما در ارتباط با هر دانشی چند مرحله داریم؛ نخست مرحله‌ی اطلاعات است که انسان کسب اطلاعات می‌کند. یک مرحله هم مرحله‌ی تخصص است و یک مرحله هم مرحله‌ی تمحض و تمرکز است. مثلا در مورد فقه شرح لمعه یک دوره اطلاعات از قفه است. کسی که می‌خواهد در فقه کار کند، شرح لمعه بسیار کتاب خوبی است. این یک دوره اطلاعات است. انسان اطلاعاتی را از یک دوره فقه به دست می‌آورد و به نظر من برای کسانی که می‌خواهند بعدا در فقه کار کنند دو جلد شرح لمعه از بهترین تعیّنات است.

ارزیابی های غلط موساد و سیا درباره ایران
ایرنا/ مرکز پژوهشی «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به شکست های پی در پی پیش بینی‌های سیا و موساد در ارتباط با تحولات ایران تاکید کرد، این شکست ها ناشی از اتکای بیش از حد آن ها به برخی منابع اطلاعاتی نامعتبر خود است.این مرکز در ادامه با تصریح بر این که نباید به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد) اعتماد کرد، افزود: آنها واقعیت های درون جمهوری اسلامی را دقیق نمی دانند و اکنون کارکرد این سازمان‌ها با توجه به ناکامی‌های فراوان در گذشته برای پیش‌ بینی تغییرات سیاسی در ایران زیر سؤال رفته است. این اتاق فکر آمریکایی در ادامه به ذکر نمونه هایی از اشتباهات بزرگ این نهادهای اطلاعاتی برای پیش بینی تحولات آتی در ایران پرداخت و افزود، سابقه ناتوانی جامعه اطلاعاتی آمریکا به ناتوانی در پیش بینی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ میلادی باز می گردد.

غرب در اوکراین فقط اقدامات تحریک آمیز انجام داده است
تسنیم/ رئیس‌جمهور ترکیه با برجسته کردن نقش کشورش در توافق تامین انتقال غلات بین روسیه و اوکراین، اعلام کرد که بر خلاف آنکارا، کشورهای غربی هیچ تلاش دیپلماتیک ملموسی برای حل مناقشه اوکراین انجام نداده‌اند. اردوغان درادامه گفت: «متأسفانه غرب در اوکراین فقط اقدامات تحریک آمیز انجام داده است و برای میانجیگری در جنگ اوکراین و روسیه تلاشی نکرد.» اردوغان گفت که ترکیه «این نقش میانجی را در سال ۲۰۲۲ بر عهده گرفته است» و قرار است سال آینده به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه دهد و بر موفقیت کریدور دریای سیاه که به عنوان بخشی از قرارداد غلات استانبول در ماه ژوئیه ایجاد شده است، ادامه خواهد داد.

ترورهای مبهم در خیابان‌های اسرائیل ادامه دارد
تسنیم/ شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد، بر اثر انفجار یک بمب که در یک موتور سیکلت جاسازی شده بود، دو نفر زخمی‌شدند. این ترور در تل‌آویورخ داد و به گفته مسئولین امدادی حال یکی از مجروحین وخیم است. این چندمین حادثه مبهم پیاپی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی است که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند با جنایی توصیف کردن آن، از ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با هویت مجریان یا قربانیان آن امتناع ورزند. سکوت مسئولین امنیتی و انتظامی رژیم صهیونیستی باعث شده است تا برخی از فعالان شبکه‌های مجازی ادعا کنند، این ترورها تسویه حساب سازمان‌های اطلاعاتی است، به همین خاطر اطلاعات بیشتری در مورد آن در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد.

بدهی دولت انگلیس رکورد زد
تسنیم/ راشاتودی فاش کرد داده‌های اداره ملی آمار انگلیس (ONS) نشان می‌دهد که استقراض دولت این کشور در ماه نوامبر به میزان بی‌سابقه ۲۲ میلیارد پوند (۲۷ میلیارد دلار) رسیده که بالاترین رقم ماهانه از زمان شروع رکوردها در سال ۱۹۹۳ بوده است.
بر اساس این گزارش ، این رقم ۱۳.۹ میلیارد پوند بیشتر از ماه مشابه در سال ۲۰۲۱ بوده است، زیرا این کشور تحت تاثیر افزایش قیمت گاز طبیعی قرار گرفته که دولت را مجبور کرده است برای هزینه های گرمایش و برق میلیون‌ها خانوار و کسب و کار یارانه بدهد. داده‌های ONS نشان می‌دهد که استقراض خالص بخش دولتی (به استثنای بانک‌هایی که در طول بحران مالی کمک دریافت کرده‌اند) در سال مالی منتهی به نوامبر ۲۰۲۲، ۱۰۵.۴ میلیارد پوند بود که چهارمین رقم بالای ثبت شده در یک سال تا به امروز از سال ۱۹۹۳ و ۵۰.۸ میلیارد پوند بیشتر از سال ۲۰۱۹ بوده است.

نخست وزیر سابق عراق به امارات گریخت
تسنیم/ عضو ائتلاف الفتح اعلام کرد: دولت فعلی عراق برنامه‌های خود را برای مبارزه با فساد و فاسدین ادامه می‌دهد و در این رابطه هیچ خط قرمزی ندارد و در این راستا مصطفی الکاظمی از بیم محاکمه شدن به جرم سرپوش نهادن بر فساد و مشارکت در ترور فرماندهان پیروزی (سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس) مخفیانه از طریق کردستان عراق به دوبی فرارکرده است.
الزبیدی در ادامه تاکید کرد: هیچ خط قرمزی برای السودانی جهت مبارزه و مجازات فاسدین وجود نداشته و همه از جمله الکاظمی مجازات خواهند شد..محمد البلداوی دیگر عضو ائتلاف الفتح هم در گفتگو با رسانه‌های عراقی خواستار بازنگری کلی در ساختار و فرماندهی‌های امنیتی شد که در دوره دولت کاظمی شکل گرفته‌اند. گفتنی است هیچ منبع رسمی عراقی مسئله فرار الکاظمی را تایید یا تکذیب نکرده اما اخبار رسانه‌های عراقی حکایت از آن دارند که کار محاکمه دستیاران الکاظمی در دادگاه های عراق آغاز شده است.

هشدار بغداد به گروهک‌های کُرد
فارس/ «ترکی جدعان» عضو ارشد ائتلاف «دوله القانون» در عراق از پیام هشدارآمیز دولت فدرال عراق به چند گروهک کُرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان خبر داد. وی اظهار داشت: «دولت بغداد با نگرانی تشدید مشکلاتی که این احزاب و جریان‌های مسلح مستقر در منطقه کردستان باعث آن هستند، زیر نظر دارد؛ به گفته جدعان، در پیامی که دولت عراق برای این گروه‌ها ارسال کرده از این گروهک‌ها خواسته شده مقرهای خود را تخلیه کنند و فعالیت‌های خود را به خارج از مرزهای عراق منتقل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *