خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۴

**با حضور رهبر معظم انقلاب؛ اولین ‌شب مراسم عزاداری حضرت‌ فاطمه‌زهرادر حسینیه امام خمینی برگزار شد** وزیر امور خارجه: پنجره توافق از سوی ایران تا همیشه باز نیست** آیت‌الله اعرافی: با یک نگاه جامع به جهاد تبیین بپردازیم** پیام تسلیت آیت‌الله‌حسینی‌بوشهری در پی درگذشت دکتر شیبانی** رئیس‌جمهور فرانسه: مشکلات غرب آسیا تنها با گفت‌وگو در چارچوبی با حضور ایران قابل حل است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 برگزاری اولین‌شب مراسم عزاداری حضرت‌فاطمه‌زهرا – سلام الله علیها- در حسینیه امام‌خمینی
اولین شب مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌ا…‌علیها، شب گذشته با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مردم در حسینیه امام خمینی برگزار شد. در این مراسم آقای حسین فردی، قاری بین‌المللی قرآن، آیاتی از کلام‌ا… مجید را قرائت کرد و سپس حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی به ایراد سخن پرداخت. در این مراسم همچنین آقای محمدرضا طاهری در رثای صدیقه کبری سلام‌ا…‌علیها مرثیه‌سرایی کرد. امسال با توجه به کاهش بیماری کرونا و در عین حال لزوم استمرار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی با حضور تعداد محدودی از عزاداران از‌جمله خانواده معظم شهدا برگزار می‌شود و میزبانی از همه مشتاقان عزاداری امکان‌پذیر نیست.

 همشهری 
 چرا دروغ می‌گفتند؟
محمد مرندی مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در توئیتی نوشت: غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران دروغ می‌گوید. اگر ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای بود، یک سال پیش ساخته بود. در جریان مذاکرات هسته‌ای وین، رژیم‌های غربی مدام ادعا می‌کردند که برنامه هسته‌ای ایران «به نقطه‌ای بدون بازگشت می‌رسد». ماه‌ها از مذاکرات گذشته و غرب ساکت است. چرا؟ چون دروغ می‌گفتند.
 با تل‌آویو مقابله خواهیم کرد
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: اسرائیل اقدامات سرکوبگرانه و نژادپرستانه‌ای را دنبال کرده و همچنان فلسطینی‌ها را از سرزمین و منازل‌شان بیرون می‌کند. این رژیم طی سال۲۰۲۲ صدها فلسطینی را به شهادت رسانده است. ما با مقاومت مردمی و در محافل و دادگاه‌های بین‌المللی با اقدامات اسرائیل مقابله می‌کنیم.
 درگیری پلیس و معترضان کرد در پاریس
درگیری نیروهای پلیس و معترضان کرد در خیابان‌های مرکزی پاریس، دیروز هم برای دومین روز پیاپی ادامه پیدا کرد. تظاهرات‌کنندگان به کشته شدن ۳ کرد در یک مرکز فرهنگی متعلق به کردهای ترکیه در خیابان آنگین در منطقه ۱۰پاریس معترض هستند. به گزارش رویترز، پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است. معترضان نیز سطل‌های زباله را آتش زدند و در خیابان با برپایی موانع، به مقابله با نیروهای پلیس پرداختند. ظهر جمعه ۳ فعال کرد به ضرب گلوله یک مرد ۶۹ساله در مرکز فرهنگی کردها کشته شدند. این فرد که بازداشت شده، پیش از این دو پرونده مربوط به «اقدام برای قتل» داشته است. پلیس فرانسه اعلام کرده که این فرد، سفیدپوست و راننده بازنشسته قطار فرانسوی است. معترضان دیروز شعارهایی علیه دولت ترکیه و رجب طیب اردوغان سر دادند. کردها معتقدند سرویس‌های امنیتی ترکیه در ماجرای حمله به مرکز فرهنگی کردها دخیل هستند. دولت ترکیه این اتهام را رد کرده است. پلیس فرانسه اعلام کرده که فرد مهاجم، با انگیزه‌های «نژادی» دست به این اقدام زده است. در پرونده قبلی نیز او قصد داشته با چاقو یک مهاجر را به قتل برساند.

 کیهان 
 مشکلات غرب آسیا تنها با گفت‌وگو در چارچوبی با حضور ایران قابل حل است
رئیس‌جمهور فرانسه که اخیرا در کنفرانس منطقه‌ای درباره عراق در اردن شرکت کرده بود گفت معتقد است مشکلات خاورمیانه (غرب آسیا) در صورتی قابل حل است که بتوان چارچوبی پیدا کنیم که ایران را با توجه به نفوذش در منطقه شامل شود. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از لبنانی‌ها خواست تا سران سیاسی این کشور را که در مسیر اصلاحات حیاتی برای نجات اقتصاد این کشور ایستاده‌اند، تغییر دهند. وی که این سخنان را در مسیر برگشت به فرانسه پس از نشست منطقه‌ای درباره عراق در اردن مطرح می‌کرد، گفت: «کنفرانسی با چارچوب مشابه را طی هفته‌های آتی برای لبنان سازمان‌دهی خواهیم کرد.»
رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «اطمینان دارم مشکلات در خاورمیانه تنها در صورتی قابل حل است که ما بتوانیم چارچوبی برای رایزنی پیدا کنیم که ایران را با توجه به نفوذش در منطقه شامل شود.»
ماکرون اضافه کرد: «مشکلات با لبنان این است که ما باید مشکلات مردم را حل کرده و از کسانی که نمی‌توانند این کار را انجام دهند خلاص شویم.»
وی پیشتر نیز در مصاحبه با روزنامه النهار لبنان تاکید کرده بود که لبنان باید رهبری خود را تغییر دهد.
 عزم دولت ایران برای تقویت مناسبات با کشورهای آفریقایی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جریان سفر به قاره آفریقا و دیدار با مقامات کشور مالی و گینه بر عزم دولت ایران برای تقویت مناسبات با کشورهای آفریقایی تاکید کرد.مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در دیدار با «عبدالله جوپ» وزیر خارجه مالی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مصمم به تقویت مناسبات اقتصادی با کشور مسلمان مالی است. در دیدار صفری با «موریساندا کویاته» وزیر امور خارجه گینه، نیز دو طرف بر تمایل و اراده قوی دولت‌های متبوع خود برای گسترش همکاری‌های دوجانبه بین ایران و گینه تأکید کردند.صفری در این دیدار‌، آمادگی ایران برای همکاری با گینه در تمام زمینه‌های مورد نیاز این کشور از جمله انرژی، تامین شبکه برق، ساختمان‌سازی، سد‌سازی، جاده‌سازی، تجهیزات بیمارستان، تولیدات صنعتی حوزه کشاورزی و ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز بخش معادن را اعلام کرد.
 تجلیل از خانواده «شهید عجمیان» در حرم حضرت معصومه -سلام‌الله‌علیها-
شامگاه جمعه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه از خانواده معظم شهید سید روح‌الله عجمیان تقدیر و تجلیل شد. آیت‌الله میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری در این مراسم که با حضور زائران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت -علیها سلام- برگزار شد، با اهدای لوح سپاس و نشان فاطمی حرم بانوی کرامت به پدر شهید عجمیان از ایثار و گذشت این خانواده شهید مدافع امنیت که در اغتشاشات اخیر در شهر کرج به درجه رفیع شهادت نائل آمد، تجلیل کرد. در پایان این مراسم خانواده شهید مدافع امنیت استان قم حسن مختارزاده نیز با خانواده شهید عجمیان دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار خانواده‌های معظم شهدای مدافع امنیت از دستگاه قضایی درخواست داشتند تا به ‌دور از حاشیه‌‌سازی‌هایی که در روزهای اخیر توسط معاندین و ضدانقلاب صورت می‌گیرد، نسبت به برخورد قاطع با عوامل به شهادت رساندن شهدای مدافع امنیت به‌خصوص شهید سید روح‌الله عجمیان اقدام کنند.

 ایران
 مبارزه با تروریسم تجربه مشترک ایران و سوریه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم تجربه مشترک ایران و سوریه است، گفت: مقاومت ملت و دولت سوریه در مقابله با تروریسم اتفاق مهمی است که آن‌طور که شایسته است، روایت‌های مناسبی از آن منتشر نشده است. اسماعیلی در دیدار با احمد زواو معاون وزیر اطلاع‌رسانی سوریه و تعدادی از مدیران رسانه‌های مختلف سوری با اشاره به فیلم سینمایی «به وقت شام» و سایر تولیدات اهالی فرهنگ و هنر در وصف مقاومت مردم سوریه در مقابله با تروریسم اشاره کرد و گفت: اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشورمان همانند گذشته از آمادگی لازم جهت هرگونه همکاری برای تولیدات مشترک در این خصوص برخوردار هستند و مجموعه وزارت فرهنگ از هرگونه اقدامی که به افزایش تعاملات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با کشور دوست و همسایه سوریه منجر شود، حمایت و پشتیبانی لازم را انجام خواهد داد.
 تأیید حکم اعدام قاتل نیروهای فراجا
روابط عمومی دیوان عالی کشورخبر فرجام‌خواهی سامان‌صیدی از عناصر اغتشاشات اخیر را که با حمل و استفاده از سلاح گرم به محاربه محکوم شده است، تأیید کرد. همچنین مطابق اعلام دیوان عالی، فرجام‌خواهی مجرم دیگر ناآرامی‌ها، محمد قبادلو که با خودرو به سمت مأموران‌ انتظامی در کنار خیابان حمله کرد و یکی از مأموران فراجا را به شهادت رساند و منجر به مجروح شدن ۵ مأمور دیگر شد، رد شده و بدین ترتیب حکم اعدام او مورد تأیید این نهاد قانونی است. گفتنی است علی رغم اذعان قبادلو در دفاعیات دادگاه مبنی بر برنامه‌ریزی برای زیر گرفتن مأموران حافظ امنیت به قصد کشتن آنها، وکیل و خانواده وی سعی داشتند با ادعای اینکه این اقدام صرفاً یک حادثه رانندگی بوده است، وی را از جرم قتل مبرا کنند.

 جوان 
 دادگاه اغتشاشات اخیر را علنی کنید
دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ با ارسال نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه خواستند یک پایگاه ثابت اینترنتی برای اطلاع‌رسانی دایمی پرونده‌های قضایی ایجاد شود. ۱۴ بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه پیرامون روند رسیدگی و احکام صادره حوادث اخیر تأکید کردند: برگزاری علنی و شفاف دادگاه‌ها، اطلاع‌رسانی دقیق و بی‌پرده و استفاده از بستر رسانه در جهت تنویر افکار عمومی و استقبال از شنیدن نظرات مخالفان و موافقان راهگشا خواهد بود.

 خراسان 
 مسببان وضع موجود به جای انتقاد پاسخگوی عملکرد خود باشند
کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس گفت: اظهارنظرهای اصلاح‌طلبان علیه دولت از انصاف به دور است و جوانمردانه نیست که عده‌ای اصلاح‌طلب فرصت را غنیمت بشمرند و به دولت در رسانه‌ها حمله کنند و کار دولت را زیر سوال ببرند. مسببان این وضع موجود بهتر است به جای انتقاد از شرایط اقتصادی کشور پاسخگوی عملکرد خود باشند. وی افزود: تلاطم اقتصادی پیش آمده بیشتر ناشی از اغتشاشات و مسائل سیاسی است و ربط دادن آن به سوءمدیریت و زیر سوال بردن دولت منصفانه نیست.
 اعلام موضع ایران به افغانستان در خصوص تعلیق تحصیل دانشجویان دختر
دستیار وزیر امور خارجه گفت: در دیدار با سرپرست سفارت افغانستان در تهران، مواضع ایران را به مقامات افغانستان در خصوص تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های این کشور اعلام کردم. سیدرسول موسوی در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «امروز با دعوت از سرپرست سفارت افغانستان، ضمن تشریح موضع سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص تعلیق تحصیل دانشجویان دختر در دانشگاه‌های افغانستان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای مساعدت به حل مشکلات ادامه تحصیل دختران به طرق مختلف از جمله به صورت برخط و استفاده از زیرساخت‌های موجود در ایران اعلام کردم.»
 احمق و احمق‌تر
دیدار علی کریمی با رئیس جمهور آلمان با واکنش های زیادی رو به رو شد. روزنامه تهران تایمز تصویری از این دیدار را با تیتر «احمق و احمق‌تر» منتشر کرد. گفتنی است، «احمق و احمق‌تر» نام فیلم آمریکایی با بازی «جیم کری» کمدین مشهور آمریکایی است.
 پلمب مجتمع مهر و ماه
مجتمع بزرگ گردشگری رفاهی مهر و ماه واقع در کیلومتر ۶ بزرگراه قم – تهران به دلیل آن چه بی‌حجابی و بی توجهی به تذکرات اعلام شده، پلمب شد. مجتمع گردشگری مهر و ماه قم حدود ٧٠٠ نیرو دارد.

 وطن امروز
 تدوین برنامه ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی ایران
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره آخرین اخبار از وضعیت صنعت فضایی کشورمان گفت: برنامه‌ ۱۰ ‌ساله‌ توسعه صنعت فضایی کشور برای اینکه بتوانیم در لایه‌های مختلف جو، ماهواره‌بر و ماهواره خودمان را داشته باشیم تدوین شده و در جلسه آتی شورای ‌عالی فضایی کشور به تصویب خواهد رسید. زارع‌پور در این‌باره افزود: این برنامه نقشه‌ راه و مسیری امیدآفرین برای متخصصان و مردم‌مان خواهد بود که در افق ۱۰ ساله به لایه ژئو (فاصله ۳۶۰۰۰ کیلومتری از زمین) دست یابیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم در دولت سیزدهم از لایه‌های پایین به بالا، توانمندی خود را در تزریق ماهواره تثبیت کنیم. وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: البته نیاز به یادآوری است که هم‌اکنون توانایی قرار دادن ماهواره‌های سبک تا حدود ۱۰۰ کیلوگرم در لایه لئو (تا فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری) را داریم و پرتاب‌های موفق انجام گرفته ولی این توانمندی باید با پرتاب‌های متعدد تثبیت شود. زارع‌پور درباره زمان پرتاب ماهواره‌های کشورمان نیز بیان کرد: ماهواره‌هایی در صف پرتاب قرار دارد که ان‌شاءالله تا پایان سال شاهد تزریق آنها به مدار خواهیم بود. این مسیر ادامه دارد تا بتوانیم روزی از قطب‌های پرتاب ماهواره و دسترسی به لایه لئو شویم.
 برگزاری مراسم سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی در ذی‌قار عراق
مراسم سومین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس در استان ذی‌قار عراق برگزار شد. در این مراسم شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حضور یافته و سخنرانی کردند. بر اساس این گزارش، در آستانه سومین سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد توسط نیروهای آمریکایی، شهرها و مناطق مختلف عراق این روزها شاهد برگزاری مراسم‌هایی به پاس تقدیر از فداکاری‌های این ۲ شهید است.
 تکرار ادعای «پهپادی» علیه ایران از سوی یک مقام اوکراینی
یک مقام دولتی اوکراین ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد. خبرگزاری رویترز نوشت، میخایلو پودولیاک، مشاور ریاست جمهوری اوکراین در صفحه توئیترش با تکرار ادعای غرب مبنی بر ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، مدعی شد که « ایران آشکارا تحریم‌های بین‌المللی را به سخره می‌گیرد». این مقام اوکراینی بر اساس این ادعا خواستار نابودی کارخانه‌های تولید تسلیحات ایران شد.

 رسالت 
 ژاپن از آمریکا ۱۶ جنگنده اف-۳۵ می‌خرد
یک مقام وزارت دفاع ژاپن گفت که این کشور قصد خرید ۱۶ فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا را دارد و ۲۵۰ میلیارد ین (حدود ۱/۹ میلیارد دلار) برای خرید ۱۶ جنگنده اف-۳۵ آمریکایی هزینه می‌کند. به گفته او، ژاپن همچنین در نظر دارد ۶/۱ میلیارد دلار برای خرید موشک کروز «تاماهاک» بپردازد. در این راستا قرار است بودجه نظامی ژاپن با هدف مقابله با چین و کره شمالی با رشد ۳/۲۶ درصدی به۸۲/۶ تریلیون ین (۷/۵۱ میلیارد دلار) برسد. به گفته این مقام نظامی ژاپنی، این کشور ۸۹۷ میلیارد ین برای توسعه تسلیحاتی در نظر گرفته است که نیمی از آن برای توسعه موشک‌های دوربرد (بیش از هزار کیلومتر) با همکاری شرکت آمریکایی ریتون هزینه خواهد شد. ژاپن قصد دارد استفاده از این تسلیحات را در عرض سه سال آینده آغاز کند. همچنین این کشور که پس از جنگ جهانی دوم اجازه توسعه توان نظامی‌اش را نداشت، اکنون قصد دارد تا ۲ درصد از تولید داخلی خود را در عرض پنج‌ساله به امور نظامی تخصیص دهد که این موضوع موجب شود که ژاپن پس از آمریکا و چین در رتبه سوم ازلحاظ بودجه نظامی قرار گیرد.

 مردم سالاری
 پنجره توافق از سوی ایران تا همیشه باز نیست
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در اردن و در حاشیه نشست بغداد ۲ با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرده بود، دیروز در توییتر نوشت: در دیدار با آقای بورل در مورد برداشتن گام‌های نهایی توافق، موافق بودیم. پنجره توافق از سوی ایران باز است، اما نه برای همیشه.
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بر راه‌حل سیاسی در اوکراین تأکید کردم. نه فجایع گوانتانامو و ابوغریب و نه جنایت علیه زنان و کودکان یمن و افغانستان، به آمریکا اجازه موعظه دیگران را نمی‌دهد.

 آرمان ملی 
 از بحران جمعیتی رنج می بریم
احمد وحیدی، وزیر کشور در مراسم گرامیداشت روز ملی ثبت‌احوال با اشاره به بحران جمعیتی کشور گفت: از تحلیل‌های جمعیتی بر می‌آید که ما دچار اشتباه بزرگی شده‌ایم و امروز از بحران جمعیتی رنج می‌بریم. این موضوع ناشی از این است که سازمانی به عنوان متولی این بحث در گذشته وجود نداشت تا بموقع هشدارهای لازم را بدهد. وی ادامه داد: سال ۱۳۹۱مقام معظم رهبری در زمینه جمعیت تذکر دادند که منجر به اتخاذ سیاست‌های کلی جمعیت شد و باید تلاش کنیم ، بحرانی که در رشد جمعیت ایجاد شده است را مدیریت کنیم. ثبت احوال باید تحولات جمعیتی را پایش کند و به دستگاه‌های مختلف این تحلیل‌ها را ارائه دهد تا دستگاه‌های تصمیم گیر براساس تحلیل‌ها، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری داشته باشند. وزیر کشور با اشاره به مساله مهاجرت گفت: برخی از این مهاجرت‌ها ممکن است لازم باشد اما بخشی از مهاجرت ها هم ضروری نیست. ما با مهاجرت از روستا به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و از آنجا به کلانشهرها مواجهیم و به همین دلیل با هرم جمعیتی نامتوازن روبرو هستیم.

 قدس
 اهل عمل‌ کمتر حرف می‌زنند
سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: از نتانیاهو باید پرسیده شود آمار اقداماتی که علیه خود شما، کشتی‌ها، تأسیسات، مراکز نظامی و موقعیت‌های خارج از اراضی اشغالی انجام شده است، چقدر است؟ وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها آماری از هشت مأموری که در اربیل کشته شدند یا ۱۳ شناوری که در دریای مدیترانه صدمه دید یا مراکز نظامی که در تل‌آویو آسیب دیده، منتشر کنند، گفت: باید معلوم شود آن‌ها جلوتر هستند یا مخالفانشان.
 یارانه تنظیم بازار میوه شب عید حذف شد
معتمد معاون سازمان تعاون روستایی کشور گفت: برای تنظیم بازار میوه شب عید امسال یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است و تنها در موارد خیلی خاص با تشخیص کارگروه استانی، نرخ میوه برای اقشار آسیب‌پذیر به صورت دستوری تعیین و یارانه آن پرداخت می‌شود. وی افزود: تنظیم بازار شب عید امسال به بخش خصوصی واگذار شده است و سازمان تعاون روستایی تنها بر اجرای صحیح آن نظارت دارد.

 ابتکار 
 استیضاح وزیر صمت به کمیسیون صنایع ارجاع نشده است
طاهری رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مورد شایعه استیضاح وزیر صمت گفت: در این مورد چیزی نشنیدم، استیضاحی به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع نشده است.
طبق اصل ۸۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران:نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیات وزیران یا هر یک از وزراء را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. طرح استیضاح وزیر برای بررسی ابتدا به کمیسیون تخصصی ارجاع خواهد شد.
 پژمان‌فر مسئولان دولت روحانی را تهدید به افشاگری کرد
رییس کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: بانیان وضع موجود کمی اخلاق به خرج دهند و کاری نکنند که مجبور شویم برای تنویر افکار عمومی تخلفات انجام شده در دولت گذشته در بانک مرکزی، بخش تخصیص ارز و مداخلات ارزی و مسائلی که جامعه را به این وضع کشانده است، اعلام کنیم. حجت الاسلام پژمانفر افزود: آنچه امروز در حوزه اقتصادی اتفاق افتاده رونمایی از اقداماتی است که در دولت قبل صورت گرفته است، ما کاشته دیگران در دولت یازدهم و دوازدهم را درو می کنیم.
وی گفت: برداشتهای بی حد و حسابی که از صندوق ذخیره ارزی صورت گرفت، اینها گزارش های تلخی است که اکنون در کمیسیون اصل ۹۰ در اختیار بنده است و بنا نداریم به مردم این تخلفات را اعلام کنیم ، این مسائل را به دستگاه قضایی واگذار کرده ایم. اگر بانیان مشکلات اقتصادی امروز بخواهند به جای پاسخگویی در مقام مدعی قرار بگیرند، برای تنویر افکار عمومی ناچار خواهیم شد که برخی اقدامات خلاف آنها را رونمایی کنیم.

 اطلاعات 
 برگزاری مراسم تشییع و وداع با پیکر ۲۰۰ شهید گمنام در تهران
مراسم وداع با پیکر پاک و مطهر ۲۰۰ شهید گمنام دوران دفاع مقدس همزمان با شب شهادت حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیها) و مقارن با ایام شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و روز جهانی مقاومت با حضور مقامات لشکری و کشوری و عاشقان شهدا در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.به گزارش مهر، این مراسم فردا پس از نماز مغرب و عشا با حضور جمعی از مداحان اهل بیت در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار خواهد شد. همچنین مراسم تشییع ساعت ۸ صبح پس فردامقابل در اصلی دانشگاه تهران با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار خواهد شد. سپس کاروان پیکر شهدای گمنام توسط مردم تا معراج شهدا بدرقه خواهد شد.
 سقف مجاز ریال همراه مسافر ۵ میلیون تومان است
بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، ورود و خروج پول رایج کشور (ریال) توسط هر مسافر اعم از ایرانی و خارجی حداکثر تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال اعلام شد. اداره بررسی‌های حقوقی بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به اداره نشر اسکناس و خزانه این بانک اعلام کرد که ورود و خروج پول رایج کشور توسط هر مسافر اعم از ایرانی و خارجی حداکثر تا مبلغ ۵۰ میلیون ریال بلامانع است؛ البته در صورت رعایت نکردن ضوابط به شرط احراز علم و عمد در مراجع ذیصلاح مشمول جریمه تخلف خواهد بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت دکتر شیبانی
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در پیامی درگذشت مرحوم دکتر عباس شیبانی را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است: درگذشت مبارز نستوه، مرحوم آقای دکتر عباس شیبانی -رحمه الله علیه- موجب تألم و تأثر گردید. این مجاهد صادق، قبل و بعد از انقلاب یک شخصیت تأثیرگذار و فعال بود که در مسیر آرمان‌های انقلاب و همراهی با ولایت فقیه ثابت قدم و مستحکم حضور داشت. خدمات این مبارز خستگی ناپذیر، همواره همراه با ایمان و عمل انقلابی بود و توشه‌ای معنوی و ذخیره‌ای اخروی برای آن مرحوم خواهد بود. اینجانب درگذشت آن چهره خدوم و متعهد عامل را به ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

با یک نگاه جامع به جهاد تبیین بپردازیم
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری راهیان نور حوزه های علمیه با بیان اینکه زیارت ارزش مهم تربیتی دارد و دامنه این زیارت نیز شهدا را نیز در برخواهد داشت خاطرنشان ساخت: آنچه که با شهدا در ارتباط است از قداست برخوردار است از آن رزمنده ای که در راه خدا به جهاد برخاسته است تا آن سرزمینی که رزمنده و مجاهد فی سبیل الله در آنجا به جهاد پرداخته و شهید شده است همه از قداست خاصی برخوردار می باشند. مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: راهیان نور امسال هم به صورت ذاتی با اهمیت و با ارزش است و هم اینکه ارزش مضاعفی دارد به خاطر پساکرونا و شرایط حساس کشور و جنگ ترکیبی که کل انقلاب اسلامی و اصل دین را هدف قرار داده است، لذا ضروری است که با یک نگاه جامع به جهاد تبیین بپردازیم.وی همچنین خطاب به اعضای شورای سیاستگذاری راهیان نور حوزه های علمیه خاطر نشان ساخت: مسائل و مطالعات پژوهشی مرتبط به راهیان نور را به جدیت دنبال کنید و در این عرصه آسیب شناسی های لازم و آینده نگری مطلوب دیده شود.

روسیه ده‌ها فروند جنگنده به ایران می‌دهد
فارس/ به ادعای گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی غربی، روسیه در حال آماده‌سازی ارائه جنگنده‌های سوخو -۳۵ به ایران در آینده نزدیک است.به ادعای گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «این قرارداد می‌تواند شامل ۲۴ جنگنده باشد که در ابتدا برای مصر در نظر گرفته شده بود؛ معامله‌ای که ایالات متحده آن را بی‌نتیجه گذاشت». طبق این ادعا، این امر باعث شد مسکو به دنبال خریدار بالقوه جدیدی باشد که بر اساس گزارش‌ها، آن را در تهران یافت.به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، این گزارش پس از آن منتشر شده که رسانه‌های ایران در سپتامبر گفتند تهران در حال بررسی چنین خریدی است. در این گزارش بدون اشاره به جزئیات آمده که اطلاعات نشان داده خلبانان ایرانی پیش‌تر از این جنگنده‌ها برای آموزش استفاده می‌کردند.

تظاهرات در شهرهای مغرب علیه رژیم صهیونیستی
فارس/ صدها نفر از فعالان و مردم مغرب دیشب در ۳۰ شهر این کشور تظاهراتی برگزار و به توافق سازش امضا شده بین مغرب و تل‌آویو اعتراض کردند. این تظاهرات بنا به دعوت ائتلاف تشکل‌ها و گروه‌های حامی فلسطین تحت عنوان (الجبهه المغربیه لدعم فلسطین و ضد التطبیع) که شامل ۱۵ تشکل سیاسی، سندیکا و مرکز حقوقی است، برگزار شد.به نوشته وبگاه «العربی الجدید»، در رباط پایتخت مغرب نیز مخالفان سازش با رژیم صهیونیستی تظاهراتی در مقابل مقر پارلمان برگزار کرده و شعارهایی به نشانه همبستگی با فلسطین و علیه سازش با این رژیم سر دادند.

تقلای آلمان برای تداوم ناآرامی‌ها در ایران
ایرنا/ دولت آلمان در ادامه مواضع خصمانه و مداخله‌جویانه مقام‌های غربی در امور داخلی ایران و تلاش برای روشن نگه داشتن شعله ناآرامی‌ها، ضمانت‌های دولتی را که با هدف تشویق تجارت با شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌گذاری در ایران ارائه می‌شد، تعلیق کرد. آلمان از ابتدای اغتشاشات در ایران مواضع غیرسازنده‌ای را در پیش گرفته و ماه پیش نیز روابط با تهران را مورد بازنگری قرار داد. «آنالنا بائربوک» مدعی شد که در حال تعلیق گفت‌وگوهای دوجانبه میان کشور است و معدود ابزارهای باقی مانده در روابط تجاری و مالی را مورد بازنگری قرار می‌دهیم. سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان ادعا کرد: برلین، در مسیر واشنگتن حرکت می‌کند و در حال حاضر تمرکز ما بر حمایت از مردم و اعمال فشار بر رژیم ایران است تا از سرکوب حقوق مردم خود دست بردارد.

دولت سیزدهم کسری بودجه را به صفر رساند
مهر/ وزیر اقتصاد صبح امروز در جلسه علنی مجلس در جریان بررسی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت، گفت: هرچند وزارت اقتصاد مسئولیت تأمین مالی دولت را برعهده دارد اما به عنوان یکی از اعضای تیم اقتصادی دولت، گزارش ارائه می‌دهد. باید توجه کنیم تکالیف ویژه قانونی در بازار ارز متوجه وزارت اقتصاد نیست. احسان خاندوزی با اشاره به عملکرد و خروجی سیاست‌های مالی دولت پس از روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی گفت: یکی از متغیرهای مهمی که سبب بی ثباتی اقتصادی شده، کسری بودجه است. این موضوع با حمایت مجلس و سیاست‌های سخت گیرانه سازمان برنامه و بودجه و همچنین وزارت اقتصاد به صفر رسیده است. در حالی که سال گذشته ابتدای دی ماه کسری بودجه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان بود.

زنگ خطر ورشکستگی در آلمان
فارس/ یک مقام ارشد پارلمان آلمان نسبت به وجود خطر تبدیل شدن کشورش به یک کشور ناکارآمد و احتمال ورشکستگی آن هشدار داد.معاون رئیس پارلمان آلمان گفت: این کشور با ریسک تبدیل شدن به یک «کشور ناکارآمد» مواجه است. به گفته وولفگانگ کوبیکی، معاون رئیس پارلمان آلمان، این کشور باید به مشکلات گوناگونش شامل بحران زیرساخت، قیمت‌های بالای انرژی و ناتوانی ارتشش در حفظ کشور رسیدگی کند.وی توضیح داد: «خیلی از شهروندان معتقدند که آلمان در آستانه ناکارآمد شدن است. مسائل مختلفی اعم از زیرساخت، قیمت های انرژی و ناتوانی ارتش آلمان در حفظ کشور هستند. ما باید الان به این مسائل رسیدگی کنیم وگرنه همه چیز بدتر خواهد شد‌.»

طالبان استخدام زنان در شرکت های خصوصی را ممنوع کرد
مهر/ وزارت اقتصاد دولت طالبان از ممنوعیت اشتغال بکار زنان افغانستانی در شرکت‌های غیردولتی داخلی و بین المللی پس از دریافت شکایت‌هایی مبنی بر عدم پایبندی به مقررات و لباس مصوب خبر داد.بر اساس این گزارش، وزارت اقتصاد دولت طالبان که مسئولیت صدور مجوز برای سازمان‌های غیر دولتی فعال در افغانستان را برعهده دارد اعلام کرد: شکایت‌هایی جدی درباره عدم پایبندی به حجاب اسلامی و دیگر قوانین مرتبط با فعالیت‌های زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین المللی دریافت شده است.سخنگوی وزارت اقتصاد دولت طالبان همچنین گفت که این دستور به سازمان‌های غیردولتی ابلاغ شده است.

تصمیم عربستان برای اعدام دسته‌جمعی در ایام کریسمس
ایرنا/ یک نشریه انگلیسی روز شنبه در گزارشی از برنامه ریزی رژیم عربستان سعودی برای اعدام دسته جمعی در ایام کریسمس، هنگامی که غرب درگیر تدارکات و جشن های سال نو میلادی است خبر داد.شماری از نمایندگان پارلمان انگلیس در نامه ای به وزیر امور خارجه این کشور که از سوی دیلی‌تلگراف مشاهده شد، گفته‌اند که عربستان از تعطیلات کریسمس به عنوان “پوششی برای ارتکاب جنایات” استفاده خواهد کرد؛ همانطور که در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ نفر از جمله کودکان در اواخر دسامبر به قتل رسیدند. این درحالیست که به گفته‌ گروه‌های حقوق بشری، حدود ۶۰ نفر در صف اعدام‌های عربستان قرار دارند. البته آمار واقعی احتمالا بیشتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *