خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۳

**پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت دکتر شیبانی** آیت الله حسینی بوشهری: خدمتگزاری، یکی از راه‌های تبلیغ دین در جامعه است** آیت‌الله جنتی: هدف دشمن این است که تصویر ذهنی جوانان از انقلاب را مخدوش کند** آیت الله اراکی: قوه قضاییه در اجرای حد شرعی بر محاربان و باغیان هیچ‌گونه کوتاهی نکند** آیت الله رجبی: برای صیانت و انتقال فرهنگ انقلاب به جامعه بشری نیاز به معنویت و اخلاق داریم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 «برجام» نمرده است
رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای دیروز (جمعه) گفت که برجام نمرده است. رابرت مالی در این مصاحبه با RFE/RL (رادیو آزاد اروپا) در پاسخ به این سؤال که آیا برجام مرده است، گفت: «وظیفه من نوشتن آگهی ترحیم نیست. وظیفه من محافظت از منافع ایالات متحده و تقویت آن است.» وی مدعی شد ایران و همه طرف‌های دیگر در ماه سپتامبر «فرصتی طلایی» برای رسیدن به توافق داشتند.
او مدعی شد مذاکرات در ماه سپتامبر به جایی رسید که «ما برای یک یا دو روز تصور کردیم ایران راضی شده است». رابرت مالی مدعی شده ایران سپس در دقایق آخر مطالبات جدید مطرح کرد. وی افزود: «آنها کسانی هستند که فرصت بازگشت سریع و فوری به برجام را از دست دادند. از آن زمان به بعد، اتفاقاتی رخ داده است اما هیچ اتفاقی نیفتاده که بتواند بدگمانی عمیق ما درباره آماده بودن ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای را تغییر دهد.»
 گروسی احتمالا ژانویه به تهران سفر می‌کند
منابع اروپایی مدعی شده‌اند که رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی ممکن است ماه ژانویه به تهران سفر کند. پایگاه پولیتیکو به نقل از این دیپلمات‌ها نوشت: گروسی در این دیدار تلاش خواهد کرد ایران را به همکاری با آژانس درخصوص تحقیقات از برنامه هسته‌ای این کشور ترغیب کند. این رسانه مدعی شده که ایده دعوت از گروسی برای سفر به تهران در جریان سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در روز یکشنبه از سوی مقام‌های ایران مطرح شده است.

 همشهری 
 بورل: برجام جایگزین ندارد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گزارشی به محورهای گفت‌وگویش با وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس بغداد اشاره کرد که شامل مسئله احیای برجام، امور داخلی ایران و ادعای نقش ایران جنگ اوکراین بود. بورل، هماهنگ‌کننده مذاکرات برجامی نوشت: درباره رخ‌دادهای غیرقابل قبول داخل ایران و حمایت به شدت نگران‌کننده این کشور از روسیه و درباره توافق هسته‌ای، گفت‌وگو و تبادل نظری طولانی با وزیر امور خارجه ایران داشتم. اوکه مدعی ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه شده بود، در ادامه گفت: وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به من قویا موضوع ارائه پهپادها از سوی ایران به روسیه را رد کرده و مدعی شد که این نقل و انتقالات پیش از حمله روسیه انجام شده بود. بورل درباره توافق هسته‌ای هم گفت: من هنوز بر این باورم که وقتی موضوع منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای مطرح است، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد. کسانی که جور دیگری فکر می‌کنند، فقط خودشان را فریب می‌دهند. وی افزود: با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفت‌وگویی طولانی در این باره داشتم. همچنین تاکید کردم که بازگرداندن برجام به مسیر خود، در خلا استراتژیک اتفاق نخواهد افتاد. این تکه‌ای از یک تصویر بزرگ‌تر است. ایران باید فورا دست از حمایت نظامی‌ از روسیه بکشد.
 متهم بلاتکلیف در پرونده اغتشاشات نداریم
معاون اول قوه قضاییه در واکنش به اقدامات انجام‌شده پس از دستور رئیس قوه قضاییه به این معاونت و دادستانی کل کشور مبنی بر اینکه پرونده‌های عناصر اصلی اغتشاشات اخیر به‌صورت روزانه پیگیری شود و مساعدت‌های لازم را به مقامات ذیربط قضایی که مسئول تکمیل پرونده این عناصر هستند، داشته باشند گفت: مواردی که رئیس قوه قضاییه مطرح کرده است، حسب مورد به‌طور جد از سوی معاونت اول و دادستانی کل کشور در حال پیگیری است. مصدق تصریح کرد: براساس گزارش‌های دریافتی، درخصوص اغتشاشات اخیر، متهم بلاتکلیف نداریم، البته باید تعریف بلاتکلیف‌بودن را نیز تشریح کرد و آن اینکه برخی از متهمان اغتشاشات اخیر عنوان می‌‎کنند که ما تا به امروز بلاتکلیف هستیم به این معناست که تاکنون برای آنها رأی قضایی صادر نشده است. فردی که در زندان است، باید برای وی قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر شود یا به دادگاه بدوی برود، محاکمه شود و سایر اقدامات قضایی، لذا از این نوع افراد داریم که تا به امروز نوبتشان نرسیده است اما اینکه فردی بلاتکلیف باشد و نداند که قرار است تا چه اتفاقی در آینده برای وی رخ دهد، نداریم.

 کیهان 
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت دکتر شیبانی
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت مرد ایمان و عمل مرحوم دکتر عباس شیبانی را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر معظم انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم. درگذشت مرد ایمان و عمل مرحوم دکتر عباس شیبانی رحمهًْ‌الله علیه را به بازماندگان و دوستان و همکارانش تسلیت عرض می‌کنم. وی مؤمنی صادق و مجاهدی خستگی‌ناپذیر بود و در همه‌ دورانها، چه دوران مبارزه با طاغوت و چه دوران انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، در صراط مستقیم، ثبات قدم نشان داد. رحمت و مغفرت الهی شامل حال او باد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین صبح جمعه دوم دی‌ماه با حضور در کنار پیکر مرحوم دکتر عباس شیبانی ضمن اقامه نماز و قرائت فاتحه، از تلاش‌های آن مرحوم در خدمت به نهضت امام خمینی -قدس سره- در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی تجلیل کردند.
 هدف دشمن این است که تصویر ذهنی جوانان از انقلاب را مخدوش کند
دهمین جلسه مشترک هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری روز پنجشنبه اول دی ماه برگزار شد. در آغاز این جلسه رئیس‌مجلس خبرگان رهبری جهاد تبیین و ترویج فرهنگ علوی و فاطمی را وظیفه همه دلسوزان انقلاب دانست و گفت: جوانان ما در معرض تهاجم همه‌جانبه فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان قرار دارند. آیت‌الله جنتی افزود: هدف دشمن این است که تصویر ذهنی آنها از انقلاب را مخدوش کند، لذا وظیفه نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای و شخصیت‌های تأثیرگذار این است که جوانان را با مبانی انقلاب اسلامی و ‌اندیشه‌های حضرت امام خمینی آشنا کنند.
در ادامه این جلسه گزارش عملکرد و اقدامات هیئت ‌اندیشه‌ورز و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری از ابتدای دوره پنجم قرائت و مورد بررسی و ارزیابی اعضاء قرار گرفت و بعد از آن، مسائل مربوط به خبرگان رهبری و نیز اهم مسائل جاری کشور مطرح و هر یک از نمایندگان خبرگان رهبری به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.
در پایان این نشست آیت‌الله رئیسی نایب‌رئیس‌مجلس خبرگان رهبری و رئیس‌دولت سیزدهم درباره اقدامات و برنامه‌های آتی دولت گزارشی تفصیلی بیان نمود.
آیت‌الله خاتمی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز در پایان این جلسه گفت: ساماندهی زندگی مردم، توجه به وضعیت معیشتی، موضوع حجاب و نیز بصیرت‌افزایی از مهم‌ترین تاکیدات این نشست بود.
 دیپلماسی بهترین راه‌حل در قبال ایران است
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام یک اشتباه شدید بود، مدعی شد دیپلماسی مسیر ترجیحی در قبال ایران است. وزیر خارجه آمریکا با حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و تکرار ادعاها و اظهارات مداخله‌جویانه افزود: ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه‌حل است. اما با وجود تلاش‌هایی که ما و متحدان اروپایی ما انجام دادیم، ایران علاقه‌مند یا آماده نبوده است تا تصمیمات لازم برای بازگشت به پایبندی را اتخاذ کند. بلینکن تصریح کرد: ما به اتخاذ روش‌های مختلف جهت اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهیم داد. وزیر خارجه آمریکا افزود که عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای در راستای منافع ما است و جو بایدن در این خصوص متعهد است.

 ایران 
 دشمنان می‌خواهند با تبرئه خود از اغتشاشات دوباره با ایران ارتباط بگیرند
حجت‌الاسلام خطیب در جلسه معارفه مدیرکل اداره اطلاعات آذربایجان غربی، گفت: دشمنان در حال حاضر سعی می‌کنند با عنوان کردن مطالبی درخصوص احیای برجام و تبرئه خود از اغتشاشات، ارتباط دوباره‌ای با ایران ایجاد کنند. وزیر اطلاعات در توضیح این سخنان مطرح کرد: آنها با توهم‌سازی و جعل اخبار تمام توان خود را برای روایت‌سازی و تصویرسازی غلط به کار می‌گیرند و ترویج خشونت، ترور و غارت اموال مردم در صدر سیاست‌های‌شان قرار دارد.
وی در این باره افزود: مزدور پروری و آشوب پروری با کمک گروهک‌های تجزیه‌طلب و ایجاد یک عملیات روانی برای براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی دیگر حربه دشمنان است که با اقتدار نیروهای امنیتی و مسلح و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب باز هم با شکست سختی مواجه شد.
خطیب با اشاره به اینکه دولت آیت‌الله رئیسی از همان ابتدا با همه مطالبات انباشته شده‌ای که وارث آن بوده و همه محدودیت‌های موجود تلاش خود را برای خدمت‌رسانی هرچه بیشتر انجام داده است، یادآور شد: از زمان شروع دولت مردمی و انقلابی با وجود همه فشارها، تحریم‌ها و اهرم‌های فشار دشمنان انقلاب، کارگزاران دولت تلاش کرده‌اند تا در جهت مردمی کردن یارانه‌ها، افزایش حقوق کارمندان، کارگران، بازنشستگان معلمان و پرستاران و همه اقشار مختلف جامعه گام‌های مؤثری بردارند.
 حضور دوباره آشوبگران اجاره‌ای در زاهدان
ویدئوهای منتشر شده از تجمعات پراکنده روز گذشته زاهدان، نشان دهنده حضور دوباره آشوبگران اجاره‌ای در این شهر است. روز گذشته پس از پایان نمازجمعه مسجد مکی، جمع محدودی از زنان شعارهای ساختارشکنانه سر دادند. این درحالی است که همچون چند هفته اخیر این زنان با گویش فارسی سلیس در این تجمع به شعار دادن می‌پردازند. در هفته‌های گذشته نیز گزارش‌هایی از حضور اغتشاشگران اجاره‌ای، بویژه با گویش و لهجه غیر بلوچ در تجمعات زاهدان مطرح شده بود.

 جمهوری‌اسلامی
 نسل جدید ماهواره‌های استارلینک
نسل دوم ماهواره‌های استارلینک که بسیار پیشرفته‌تر از نسل اول هستند احتمالاً هفته آینده پرتاب می‌شوند. گفته شده ایلان ماسک به دنبال اتصال مستقیم گوشی‌های همراه به اینترنت ماهواره‌ای بدون دیش است که انقلابی در اینترنت به وجود خواهد آورد و با استفاده از این فناوری، افراد از هر جای دنیا فقط با گوشی موبایل بدون نیاز به دیش می‌توانند به اینترنت متصل شوند.
 سیا «بدترین سازمان تروریستی در جهان» است
«جفری یانگ» سیاستمدار آمریکایی و نامزد سابق انتخابات مجلس نمایندگان این کشور در مطالبی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را «بدترین سازمان تروریستی در جهان» خواند و خواستار انحلال آن شد. وی در توییتر نوشت: «سیا از زمان تاسیس تاکنون، بدترین سازمان تروریستی در جهان بوده و باید اکنون منحل شود». نظر این سیاستمدار آمریکایی با استقبال کاربران همراه شده و در کنار آن برخی از کاربران نیز ناتو را به همین شکل توصیف کرده‌اند.

 وطن امروز
 انقلاب اسلامی منطق غرب درباره زنان را به چالش کشید
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج‌علی‌اکبری، خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: انقلاب اسلامی حرفی نو و نگاهی نو و تحول‌آفرین را در عرصه زنان پیش روی بشریت گذاشت که این نگاه جدید در قالب کنشگری زن مسلمان ایرانی عینیت پیدا کرد و این الگوی درخشنده، منطق غرب را به چالش کشید و الگوی سوم زن را در برابر الگوی شرقی و غربی ارائه کرد.
 حماسه شهدای غواص در تاریخ ایران اسلامی زنده خواهد ماند
سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت شهدای مظلوم و حماسه‌ساز غواص در عملیات کربلای ۴ در دفاع‌مقدس پیامی صادر کرد. در این پیام آمده است: فرارسیدن ایام شهادت مظلومانه غواصان دریادلی که در عملیات کربلای ۴ در سوم دی ماه سال ۱۳۶۵ و در دفاع‌مقدس ملت عظیم‌الشأن ایران برابر استکبار جهانی و جنگ تحمیلی و نابرابر ۸ ساله جبهه زر، زور و تزویر بین‌المللی علیه انقلاب و نظام اسلامی آسمانی شدند، را گرامی می‌داریم و به ارواح پرفتوح و تابناک یکایک آنان درود می‌فرستیم. بی‌تردید نام، یاد و حماسه شهدای عزیزی که غریبانه و سرافرازانه در تاریخ این سرزمین «ستارگان اروند» و «غواصان دریادل» نام گرفتند، برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم زنده می‌ماند.

 جوان 
 اینترنشنال بدنام باز هم رودست خورد
مجری تلویزیون بدنام اینترنشنال با دعوت از وزیر سابق اقتصادی یونان در یک گفتگو، از او خواست از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی یاد کند که با واکنش غیر منتظره این مقام سابق دولت یونان مواجه شد. یانیس واروفاکیس وقتی در مقابل این سؤال قرار گرفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی گنجانده شود، گفت: «اگر فقط سپاه را در آن لیست بگذاریم و رژیم تروریستی اسرائیل، رژیم مشمئزکننده سعودی که مردم یمن را قتل‌عام می‌کند و همچنین CIA یعنی نهادی را که جنایات زیادی حتی در کشور شما مرتکب شده وارد لیست نکنیم قابل قبول نیست.»
مجری مستأصل اینترنشنال وقتی با این واکنش مواجه شد، پاسخی به مقام سابق یونانی نداشت جز اینکه بگوید: «شما فرافکنی می‌کنید.»!

 خراسان 
 ایرانی‌ها در حال ساخت پهپادهای پیشرفته‌تر و بزرگ تری هستند
در جدیدترین مورد از فضاسازی‌های ضد ایرانی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در راستای پروژه‌های ایران هراسی آمریکایی‌ها با طرح این ادعا که ایرانی‌ها در حال ساخت پهپادهای پیشرفته‌تر و بزرگ تری هستند که برد پروازی بالاتری دارند و قادر به حمل محموله‌های جنگی هستند، افزود: نگاه ما امروز به این پهپادها همان گونه است که در جنگ‌های عراق و افغانستان به بمب‌های کنار جاده‌ای داشتیم.

 مردم سالاری 
۴ تیم عملیاتی سازمان جاسوسی موساد شناسایی و بازداشت شدند
وزارت اطلاعات طی اطلاعیه ای اعلام کرد: با تلاش‌های حرفه‌ای و خستگی‌ناپذیر سربازان گمنام امام زمان، تعداد ۴ تیم عملیاتی سازمان جاسوسی موساد شناسایی و کلیه‌ی اعضای آن‌ها بازداشت شدند.
در این اطلاعیه آمده است:رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیست با سوءاستفاده از اغتشاشات هفته‌های گذشته در چند نقطه‌ی کشور، در صدد بود با هدایت تیم‌های عملیاتی اقدام به چند مورد عملیات تروریستی ترکیبی نماید که همه‌ی تروریست‌ها پیش از هر‌گونه اقدامی‌بازداشت شدند. ضمناً سرنخ‌هایی از سرپل موساد در یک کشور اروپایی نیز بدست آمد که به محض تکمیل تحقیقات، نتایج اعلام خواهد شد.
 واکنش تند ایران به اظهارات رئیس‌جمهوری اوکراین در آمریکا
کنعانی اتهامات تکراری و اظهارات خارج از نزاکت رئیس جمهور اوکراین در کنگره آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی‌ایران را محکوم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی‌ایران بارها به اتهامات بی اساس مقامات اوکراینی در موضوع ادعائی پهپادها پاسخ داده است، افزود: یک بار دیگر تاکید می‌گردد که جمهوری اسلامی‌ایران هیچگونه تجهیزات نظامی‌برای هیچ طرفی جهت استفاده در جنگ اوکراین صادر نکرده است. کنعانی تصریح کرد: ما همواره به تمامیت ارضی کشورها و از جمله اوکراین احترام گذاشته‌ایم و آقای زلنسکی بداند که صبر راهبردی ایران در قبال اتهامات بی اساس نامحدود نخواهد بود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: آقای زلنسکی بهتر است از سرنوشت برخی رهبران کشورها که به حمایت آمریکا دلخوش کردند، عبرت بگیرد.
 گاف بایدن
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در واشنگتن بار دیگر در صحبت‌های خود نام کشورها را به اشتباه بیان و این بار نام اوکراین و ایران را قاطی کرد.
وی در اظهارات خود می‌گوید: برای اطمینان از اینکه دولت اوکراین می‌تواند به ارائه خدمات اساسی اولیه به مردم ایران ادامه دهد، ازجمله خدمات درمانی، آموزشی و…
این اولین باری نیست که رئیس جمهور آمریکا در صحبت‌های خود اشتباهات لفظی دارد. وی پیشتر نیز نام‌های ایران و عراق را به اشتباه به جای دیگری بیان کرده بود.

 قدس 
۲۵۰۰ مأموریت دریایی سپاه برای تأمین امنیت جام‌جهانی
فرمانده نیروی دریایی سپاه ضمن بازدید از یگان‌های مستقر در خلیج فارس گفت: در زمان برگزاری مسابقات جام‌جهانی قطر، نیروی دریایی سپاه با هدف حفظ امنیت، بیش از ۲هزارو۵۰۰ مأموریت گشت دریایی، ۴۷۰ گشت هوایی و ۸۵۰ گشت پرنده‌های بدون سرنشین انجام داد. دریادار تنگسیری افزود: با رصد کامل و اشراف اطلاعاتی هوشمند بر جغرافیای منطقه شمال خلیج فارس امنیت پایدار و مطلوبی در این منطقه برقرار شده است.
 قبض گاز با ۳۰ درصد صرفه‌جویی صفر می‌شود
جواد اوجی، وزیر نفت با بیان اینکه آمادگی ۱۰۰درصد برای عرضه و تولید گاز در کشور فراهم است، گفت: اما مصرف گاز در کشور بسیار بالا رفته و مردم باید صرفه‌جویی بیشتری کنند. وی افزود: به ازای یک درصد کاهش مصرف نسبت به سال گذشته ۳درصد تخفیف اعمال می‌شود، بنابراین اگر مشترکی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش مصرف داشته باشد تعرفه پرداختی او صفر خواهد شد.
 گام‌هایی برای منافع یمن
«مهدی المشاط»، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با هیئتی عمانی در صنعا گفت: مادامی که مطالبات بحق و عادلانه مردم یمن تأمین نشود، آتش‌بس امکان‌پذیر نخواهد بود.وی با اشاره به از سرگیری حملات ائتلاف عربی اظهار کرد: صبر مردم یمن بی‌نهایت نیست و ما هشدار می‌دهیم مردم ناچار به برداشتن گام‌هایی برای حفظ منافع خود خواهند شد.

 ابتکار 
 ترامپ مقصر اصلی حمله به کنگره شناخته شد
کمیته منتخب ششم ژانویه مجلس نمایندگان آمریکا در گزارش نهایی خود درباره عوامل حمله به ساختمان کنگره این کشور، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را به طراحی «یک نقشه چندلایه برای ابطال نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰» متهم کرد.
در این گزارش ۸۱۴ صفحه‌ای شواهد جدیدی از اقدامات ترامپ منتشر شده و پیشنهاد شده است تا کنگره آمریکا گزینه محرومیت ترامپ از مناصب مدیریتی را تحت متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا بررسی کند؛ این بدین معناست که ممکن است ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا رد صلاحیت شود.

 اطلاعات
 استقبال از پیکرهای مطهر ۳۳ شهید گمنام در۶ استان
پیکرهای مطهر ۳۳ شهید گمنام دفاع مقدس همزمان با ایام فاطمیه وارد استان های قزوین،همدان، آذربایجان غربی، سمنان ، ایلام و کرمان شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. آیین استقبال از پیکر های ۸ شهید گمنام دوران دفاع مقدس با حضور جمع کثیری از مردم قزوین برگزار شد. قرار است پیکر مطهر ۴ شهید در شهرستان قزوین ،۲ شهید گمنام در شهرستان تاکستان و شهر اسفرورین و ۲ شهید هم در شهرستان البرز به خاک سپرده شوند. همچنین پیکرهای مطهر ۶ شهید گمنام تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس با استقبال مردم و مسئولان وارد همدان شد . پیکر این شهدا بعد از ورود به استان همدان، در محل پایگاه نوژه مورد استقبال با شکوه مردم قرار گرفت. پیکرهای مطهر ۶ شهید گمنام تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس هم با استقبال مسئولان ارشد آذربایجان غربی و اقشار مختلف مردم از طریق فرودگاه شهید باکری وارد ارومیه شد.
سرهنگ فولادی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ایلام هم از ورود پیکر پاک۵ شهید گمنام دوران دفاع مقدس برای تشییع و تدفین در نقاط مختلف استان خبر داد.مراسم استقبال از پیکر های مطهر۶ شهید گمنام دوران دفاع مقدس هم در سمنان برگزار شد.بنا به این گزارش پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس که در عملیات‌های بدر و مجنون به شهادت رسیده بودند هم دیروز با استقبال مردم وارد مناطق “قطب‌آباد” بم و “نظام‌شهر” نرماشیر استان کرمان شد.

 شهروند 
 ایران یکی از قوی‌ترین دموکراسی‌ها را در منطقه دارد
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ایران یکی از قوی‌ترین دموکراسی‌ها را در منطقه دارد و اینکه اروپا بخواهد به‌صورت یک سویه مسائل را ببیند و به دخالت‌های خود ادامه دهد، برای ما قابل قبول نیست.» امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با همتای اسپانیایی خود با انتقاد از اقدام نادرست کشورهای غربی در لغو عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن، این اقدام را نشانگر تلاش برای از بین بردن فرصت گفت‌وگو دانست.امیرعبداللهیان اظهار امیدواری کرد سال آینده، سالی توأم با صلح و ثبات برای همه مردم دنیا باشد و شاهد گسترش بیش از پیش روابط بین تهران و مادرید در عرصه‌های مختلف باشیم.
 ایجاد ساختار جدید در آموزش‌وپرورش برای روشنگری سیاسی نوجوانان
وزیر آموزش‌وپرورش از شکل‌گیری ساختار جدید در آموزش‌وپرورش برای تربیت نسلی با نگرش سیاسی و اجتماعی خبر داد. نوری در مورد برنامه وزارتخانه به‌منظور آسیب‌شناسی در نحوه مواجهه نوجوانان با مسائل سیاسی گفت: «در دوره‌های قبل اداره کل تربیتی و سیاسی در وزارتخانه وجود داشت و جلساتی برگزار می‌شد، در حال حاضر باید در اندیشه شکل‌گیری چنین ساختاری باشیم.» وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه یادآورشد: «ساعات تربیت سیاسی و اجتماعی یکی از زمان‌های آموزش در مدارس است. به اعتقاد من باید درمورد این مسأله با توجه به زیست بوم و شرایط جدیدی که ایجاد شده، اقداماتی صورت پذیرد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

خدمتگزاری، یکی از راه‌های تبلیغ دین در جامعه است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با اعضای شورای مرکزی گفتمان خدمت، اهل بیت -علیهم السلام- را به عنوان پرچم داران خدمتگزاری عنوان کرد و اظهار داشت: گفتمان خدمت ریشه در کارنامه اهل بیت -علیهم السلام- دارد. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم:“عَادَتِکُم الاِحسان، وَ سَجیَّتِکُمُ الکَرَم“. رییس شورای عالی جامعه مدرسین خدمتگزاری را از راه‌های هدایت و ارشاد جامعه عنوان کرد و ابراز داشت: خدمتگزاری از مصادیق روایت امام صادق -علیه السلام- است که می‌فرماید: “کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ“. یکی از راه‌های تبلیغ، خدمتگزاری است. روحانیت باید به دنبال مردم برود نه اینکه منتظر باشد تا مردم سراغ او بیایند. اگر ارتباط دو سویه بین ما و مردم باشد، دشمن هیچگاه نمی‌تواند در توطئه‌هایش موفق شود.وی خدمتگزاری به مردم را شیوه عالمان دین توصیف کرد و ادامه داد: روحانیت باید علاوه بر تمامی مسئولیت‌هایی که به دوش می‌کشد، خدمتگزار مردم نیز باشد.

برای صیانت و انتقال فرهنگ انقلاب به جامعه بشری نیاز به معنویت و اخلاق داریم
حوزه/ آیت الله رجبی گفت: اگر بخواهیم از جامعه خود صیانت کنیم و فرهنگ انقلاب را به جامعه بشری انتقال دهیم و اگر بخواهیم حکمرانی مردمی در سطح جهان حکمفرما شود، باید بر مساله معنویت و اخلاق تکیه خاص داشته باشیم. عضو جامعه مدرسین در دومین روز از هفدهمین همایش کشوری ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی با موضوع نقش معنویت و اخلاق در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با تاکید بر اهمیت و جایگاه اخلاق و معنویت در اسلام اظهار داشت: اگر بخواهیم تمامی ویژگیهای اسلام را در یک مطلب خلاصه کنیم، مساله اخلاق و معنویت است، در تمامی ویژگیهایی که خداوند برای پیامبر یاد می کند خاصترین و مهمترین آنها اخلاق و معنویت است و از حضرت با خلق عظیم یاد می‌کند. وی گفت: باید فرهنگی که مایه حیات و آبروی جامعه است آغشته و عجین با معنویت و اخلاق باشد و رهبر آن جامعه نیز خود باید سمبل اخلاق باشند.

قوه قضاییه در اجرای حد شرعی بر محاربان و باغیان هیچ‌گونه کوتاهی نکند
رسا/ آیت الله اراکی در پاسخ به این سوال که اشخاصی که در اغتشاشات اخیر شرکت کردند و اقدام عملی برای بر اندازی حکومت اسلامی صورت دادند، حکمشان چیست؟ تصریح کرد: کسانی که در اغتشاشات، به گونه‌ای عمل کردند که منجر به قتل یا منجر به آتش‌سوزی و تخریب اماکن عمومی و تخریب محلات مردم و ایجاد رعب و وحشت در خیابان‌ها که منجر به آن شد مردم از باز کردنِ مغازه‌ها و خانم‌های چادری از راه رفتن در خیابان ترسیدند؛ همۀ آنهایی که در اغتشاشات شرکت کردند حتی آن کسانی که مستقیماً قتل انجام نداده باشند شرعاً محارب و مفسد و باغی به حساب می‌آیند. این سه عنوان بر آنها مترتب می‌شود: «افساد فی‌الارض»، «محاربه» و «بغی». عضو جامعه مدرسین در ادامه تاکید کرد:ما از قوۀ قضاییه درخواست می‌کنیم نسبت به اجرای عدل و اجرای قوانین اسلامی و اجرای حد شرعی بر کسانی که عنوان «باغی» و «محارب» و «مفسد فی‌الارض» بر آنها منطبق است هیچ‌گونه کوتاهی نکنند.امنیت جامعه را فدای جوسازی‌های دشمنان نکنید.

صدور ۳۳ حکم بدوی برای دانشجویان در کمیته انضباطی
مهر/ مدیر کل حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شریف گفت: در ارتباط با وقایع اخیر ۳۰۰ شکایت به کمیته انضباطی واصل شده و تا به حال ۳۳ حکم بدوی صادر شده و هنوز احکام هیئت تجدیدنظر صادر نشده است.وی درباره اینکه احکام صادر شده شامل چه مواردی می‌شود، گفت: بسته به نوع تخلف، تا به حال احکام مختلفی صادر شده؛ از تذکر کتبی و توبیخ کتبی تا یک یا دو نیم سال منع موقت از تحصیل که برخی به‌صورت تعلیقی است. برخی با احتساب سنوات است و برخی بدون احتساب سنوات.نوبهاری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رویکرد دانشگاه در برخورد با دانشجویان معترض در وقایع اخیر چیست؟ گفت: ما دانشجوی معترض را از دانشجوی متخلف جدا می‌دانیم. رویکرد دانشگاه صدور مجوز برای تشکل‌های قانونی موجود در دانشگاه برای برگزاری تجمعات قانونی، جلسات مناظره، برنامه‌های تریبون آزاد و … است تا دانشجویان بتوانند در چهارچوب ضوابط و مقررات موجود و بدون واردکردن آسیب به خود و دیگران، حرف خود را بزنند و حرف دیگران را بشنوند و بنیان فکری خود را رشد دهند.

کشف ۲۵۰۰ قبضه سلاح قاچاق طی سه ماه گذشته در مرزهای کشور
مهر/ سردارگودرزی در بازدید از پاسگاه‌های مرزی دهلران اظهار کرد: مرزبانی فراجا طی سه ماه گذشته بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ قبضه سلاح جنگی و ۲۴۷ هزار فشنگ جنگی در مرزهای کشور از قاچاقچیان سلاح کشف و ضبط کرده است که از این رقم ۲۰۰ قبضه سلاح جنگی و ۳ هزار فشنگ جنگی به همراه ۲۰ نفر از قاچاقچیان مربوط به حوزه مرزی دهلران است.فرمانده مرزبانی فراجا به همکاری متقابل با مرزبانی کشور عراق در انسداد مرزها اشاره کرد و گفت: با رایزنی‌های دیپلماسی با کشور عراق، ۲ لشگر از ارتش و مرزبانی آن کشور در نوار مرزی غرب کشور، در محدوده اقلیم کردستان عراق شامل آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه مستقر و خلاءهای مرزی دو کشور تحت پوشش امنیتی قرار گرفت. وی با اشاره به تلاش مرزبانان در تولید امنیت پایدار در مرزهای کشور افزود: ۲۸ طرح عمرانی، امنیتی، پزشکی و رفاهی با اعتبار ۱۷۰ میلیارد ریال در ستاد و پاسگاه‌های مرزی دهلران به بهره برداری رسید.

آمریکا اعتقادی به پیروزی اوکراین ندارد
تسنیم/ روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارش خود نوشت که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در جریان دیدارهایش با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تلاش کرد تا او را متقاعد کند که کی‌یف می‌تواند «کاملاً» بر روسیه پیروز شود، اما مقامات آمریکایی عملی شدن این ادعای اوکراین را بسیار بعید می‌دانند. این روزنامه چاپ واشنگتن به نقل از منابع آگاه خود می‌گوید: «زلنسکی از ملاقات‌های کوتاه خود با بایدن و اعضای کنگره در روز چهارشنبه استفاده کرد تا آن ها را متقاعد کند که اوکراین می‌تواند به طور کامل در جنگ پیروز شود، اما مقامات آمریکایی در محافل خصوصی می‌گویند: چنین چیزی بسیار بعید است.»

۲۰ تا ۳۰ درصد از تجارت کشور از طریق قاچاق انجام می‌شود
مهر/ آمارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ۱۲.۵ میلیارد دلار واردات غیررسمی یا همان قاچاق کالا به کشور حکایت دارد، این در حالی است که برآوردها و آمارهای غیررسمی، به بیش از ۲۵ میلیارد دلار هم می‌رسد. سید جواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میزان قاچاق کالا در کشور را سالانه ۲۶ میلیارد دلار عنوان می‌کند. از سوی دیگر، علیرضا مناقبی رئیس هیئت‌مدیره مجمع عالی واردات ایران نیز در اظهار نظری، میزان قاچاق کشور را بیش از ۳۰ میلیارد دلار دانسته است.همچنین حسین سلاح ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش مبارزه با فساد، میزان قاچاق کشور را حدود یک سوم واردات عنوان کرد، از آنجا که در سال ۱۴۰۰ بر مبنای آمار رسمی گمرک، حدود ۵۳ میلیارد دلار واردات رسمی داشته‌ایم، لذا مطابق با اظهار نظر وی ارزش کالاهای قاچاق حدود ۲۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

بایدن بودجه نظامی ۸۵۸ میلیاردی آمریکا را امضا کرد
مهر/ کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) برای سال ۲۰۲۳ را امضا کرد. براساس این قانون، میزان بودجه نظامی و دفاعی آمریکا نزدیک به ۸۵۸ میلیارد دلار اعلام شده است. بایدن در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد، گفت: امروز من قانون مجوز دفاع ملی «جیمز ام. اینهوف» برای سال مالی ۲۰۲۳ را امضا کردم. از مجموع ۸۵۷.۹ دلار بودجه دفاع ملی، ۸۴۷.۳ دلار برای هزینه‌های اصلی و ۱۰.۶ میلیارد دلار برای فعالیت‌های مرتبط با دفاع خارج از حوزه قضائی در نظر گرفته شده است. در این قانون بودجه همچنین نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار برای محاسبه تأثیر تورم بر خریدهای مختلف و پروژه‌های ساختمانی در نظر گرفته شده است و قانون شامل تعدادی از مقررات مربوط به دفاع از جمله افزایش حقوق نظامی، ممنوعیت همکاری نظامی با روسیه و لغو دستور واکسن کووید -۱۹ ارتش است.در لایحه دفاعی جدید ایالات متحده برای سال ۲۰۲۳ همچنین بودجه کامل برنامه تولید بمب افکن‌های B-21 نیز مصوب شده است. این قانون همچنین رئیس جمهور را ملزم می‌کند که هر شهروند آمریکایی را که در معاملات مربوط به طلای روسیه شرکت می‌کند، تحریم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *