خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۱

**رئیس جمهور در شب یلدا با خانواده شهید آرمان علی‌وردی دیدار و گفتگو کرد** همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها: پیکرهای مطهر ۴۰۰ شهید گمنام دفاع‌مقدس در کشور تشییع می‌شود** آیت الله مروی: مبلغان حوادث اخیر را روشنگری کنند** اعتراف ماکرون به ناتوانی غرب در براندازی جمهوری اسلامی ایران** فرمانده‌کل سپاه‌پاسداران: تمرکز دشمن بر متوقف کردن پیشرفت نظام است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 تمرکز دشمن بر متوقف کردن پیشرفت نظام است
فرمانده‌کل سپاه‌پاسداران با اشاره به این‌که برای شکست دادن دشمن به علم و فناوری نیاز داریم، گفت: دشمنان برای این‌که مدل انقلاب اسلامی را ناتوان و ناکارآمد کنند بر متوقف کردن پیشرفت نظام متمرکز شده‌‌اند.
سرلشکر سلامی در همایش هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران نخبه گفت: ما امروز بدون جهانی شدن نمی‌توانیم در مقابل یک جهان قدرت بایستیم. وی افزود: لازمه عبور از چالش‌ها، موانع و مخاطراتی که دشمنان ایران و اسلام و در یک کلام دشمنان اسلام، بدون جهانی‌شدن ابعاد و دامنه‌های قدرت و شخصیت ایران عزیز ممکن نیست و راه همین است. سلامی خاطرنشان کرد: ما با کسانی روبه‌رو هستیم که برای حاکمیت در جهان علم، هنر و فناوری را تماما به خدمت گرفته اند و با همین ابزارها برای کوچک‌سازی، محدود کردن و توقف ایران عمل می‌کنند.
فرمانده‌کل سپاه‌پاسداران با تاکید بر این‌که ما هرگز با دشمن نقطه مشترک پیدا نمی‌کنیم، ادامه داد: دشمنان می‌خواهند ما را تحت سیطره خود قرار دهند و تاریخ را تکرار کنند تا تصویری مورد دلخواه خود از جهان بسازند. نبرد در این عرصه است؛ برای این‌که الگویی با محوریت اسلام در سطح مکتب و ایران و جغرافیا شکل نگیرد تا جهان را تحریک کند.

 همشهری 
 ایران از بازگشت روابط دیپلماتیک با ریاض استقبال می‌کند
وزیر امور خارجه در پایان سفر به اردن و حضور در اجلاس بغداد‌‌۲ در جمع خبرنگاران، گفت: «در حاشیه نشست بغداد ۲ فرصت وجود داشت و میان سران کشورها گفت‌وگوهایی انجام شد، ازجمله گفت‌وگویی با وزیر امورخارجه عربستان در حاشیه برگزار شد و ما آمادگی خود را برای ادامه روندی که در بغداد شروع شده است اعلام کردیم.» امیرعبداللهیان افزود: «جمهوری اسلامی ایران طرف قطع‌کننده مناسبات دیپلماتیک نبوده و این عربستان سعودی بود که چنین تصمیمی را گرفت و هر زمان که سعودی‌ها برای بازگشت روابط به حالت طبیعی آمادگی داشته باشند، ایران از آن استقبال خواهد کرد.» وی با اشاره به دیدار و گفت‌وگو با برخی دیگر از مقامات و مسئولان کشورها اضافه کرد: «به همراه علی باقری و مورا در گفت‌وگو با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فرصتی پیش آمد که در یک نشست ۲ ساعته یک‌بار دیگر مسائل مربوط به مذاکرات برای لغو تحریم‌ها مورد بررسی قرار گیرد.» وزیر امور خارجه ادامه داد: «در ۲ تا ۳ماه گذشته طرف آمریکایی در اظهاراتی ریاکارانه، اقداماتی داشت که با حرف‌های آنها همخوانی نداشت. آمریکا مرتبا ترجیح خود برای گام نهایی بازگشت همه طرف‌ها به توافق در وین را اعلام اما در رسانه‌ها ریاکارانه رفتار می‌کردند.» امیرعبداللهیان افزود: «در این جلسه درباره همه این مسائل صحبت شد و تأکید کردیم که اگر ادعای آمریکایی‌ها برای پیگیری دیپلماتیک درست باشد نمی‌توانند به شیوه‌ای دیگر در رسانه‌ها به‌دنبال امتیازگیری باشند.» وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:«برداشت ما این است که طرف‌های مختلف در حال بازگشت به واقع بینی هستند و ما نیز اعلام کردیم چنانچه خطوط قرمز ما رعایت شود، آمادگی داریم گام‌های نهایی رسیدن به توافق را برداریم.»
 سفر بی‌فایده زلینسکی به آمریکا
دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه گفت: هیچ نتیجه خوبی از سفر زلینسکی به آمریکا حاصل نخواهد شد و روسیه هیچ شانسی برای مذاکرات صلح متصور نیست. وی افزود: ادامه ارائه تسلیحات غربی به اوکراین منجر به تعمیق منازعه می‌شود که نتیجه معکوس خواهد داشت. عرضه تسلیحات ادامه دارد. تمام اینها قطعا منجر به بدتر شدن منازعه می‌شود.

 کیهان
 تولید روزانه نفت به ۳ میلیون بشکه رسید
در ادامه روند افزایش توفیقات کشور بدون برجام، تولید روزانه نفت هم به ۳میلیون بشکه در روز رسید.
وزیر نفت با اعلام این خبر گفت: در حوزه نفت در کانال تولید روزانه سه میلیون بشکه نفت قرار گرفتیم. همچنین در حوزه نفت سبک با ابتکاراتی که در شرکت ملی نفت و پژوهشگاه صنعت نفت صورت گرفت، ظرفیت تولید به صورت روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت. نفت سبک یکی از مرغوب‌ترین نفت‌هاست و مصرف‌کننده و خواستار زیادی در دنیا دارد.
جواد اوجی همچنین با بیان اینکه اولین پالایشگاه اصفهان به ظرفیت ١۵ میلیون لیتر سوخت گازوئیل یورو پنج در مدار تولید قرار گرفته است افزود:این پالایشگاه که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد حدود ۵٠ درصد سوخت گازوئیل سوخت یورو پنج را دارد.همچنین پالایشگاه‌های آبادان و تبریز هم آماده بهره‌برداری در کیفی‌‌سازی سوخت هستند.
 اعتراف ماکرون به ناتوانی غرب در براندازی جمهوری اسلامی ایران
۲۰ آبان امسال مصی علی‌نژاد به همراه چند نفر دیگر از جمله لادن برومند رئیس بنیاد برومند با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کردند.
سفر علی‌نژاد و هیئت همراه وی به فرانسه و دیدار با رئیس‌جمهور این کشور، به همت مؤسسه‌ای به نام JFK (سازمان عدالت برای کردستان) صورت گرفته است.
این سازمان توسط برنارد هنری لِوی تأسیس و اداره می‌شود و تمرکز ویژه‌ای بر احزاب تجزیه‌طلب کُرد دارد که نشان می‌داد هزینه و برنامه‌ریزی آن با تجزیه‌طلبان بوده است. هنری لوی که یک فرانسوی یهودی است، در اکثر اتفاقات منطقه و هرجا سخن از جنگ و تجزیه در غرب آسیا باشد خودش را می‌رساند.
در حوادث سال ۲۰۱۱ در لیبی خواستار به رسمیت شناخته شدن شورای انقلاب ملی لیبی و مداخله ناتو در این کشور بود. در بحران سوریه خواستار مداخله نظامی بود و در زمان برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان، با خانواده بارزانی دیدار کرد. در زمان جدایی سودان جنوبی نیز در کنار رهبر شورشیان جنوب سودان عکس یادگاری گرفت.
لادن برومند شب گذشته در مصاحبه با BBC بخشی از صحبت‌های ماکرون در این دیدار را به‌طور ناخواسته در مناظره با یک مهمان دیگر فاش کرد. وی گفت ماکرون در این دیدار اعلام کرده که نه وظیفه داریم، نه اعتقاد داریم و نه مایلیم که نظام سیاسی شما را تغییر دهیم!

 ایران 
 آیت‌الله رئیسی با خانواده شهید آرمان علی‌وردی دیدار کرد
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در شب یلدا با حضور در منزل شهید آرمان علی‌وردی با خانواده این شهید گرانقدر دیدار و گفت‌وگو کرد.
آرمان علی‌وردی طلبه ۲۱ ساله حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی و بسیجی یگان امنیتی امام رضا شامگاه ۴ آبان توسط اغتشاشاگران در تهران به شهادت رسید.
 قاطعانه از ایران در حفظ تمامیت ارضی‌ و عزت ملی حمایت می‌کنیم
سفیر چین در ایران که در صدر هیأتی دیپلماتیک برای افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس به استان سفر کرده است با دوستی استاندار هرمزگان دیدار و گفت‌وگو کرد. سفیر چین در این دیدار با بیان اینکه بندرعباس در کشور چین شهری شناخته شده است، گشایش سرکنسولگری در استان هرمزگان را گامی مهم در راستای تحکیم روابط دو کشور دانست. وی با تشکر از ارزیابی استاندار هرمزگان در رابطه با روابط دوجانبه، تأکید ‌کرد: جمهوری خلق چین قاطعانه از تلاش‌های ایران برای حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کند. چانگ‌هوا، ایران و چین را دو تمدن قدیمی و دوست روزهای سخت معرفی و بیان‌کرد: فارغ از تحولات بین‌المللی اراده سران دو کشور بر توسعه مناسبات و روابط اقتصادی معطوف است.
 دستگیری فوتبالیست «عزادار» در یک پارتی مختلط!
منابع خبری اعلام کردند که یکی از فوتبالیست‌های مطرح تیم‌های پایتخت شامگاه سه‌شنبه در «وضعیتی بسیار نامناسب» در یک میهمانی مختلط دستگیر شده است. کاربران فضای مجازی با انتشار خبر دستگیری وی،‌ به بازنشر مواضع قبلی او دست زدند. فرد دستگیر شده پیش از این در صفحات مجازی خود مدعی شده بود که در راستای حمایت از اغتشاشات و برخورد با «معترضان»، عزادار است!

 جمهوری‌اسلامی 
 به جای تعطیلی مدارس شیوه‌هایی در کاهش مؤثر آلودگی هوا دنبال شود که به روند آموزش آسیب نرسد
رئیس جمهور به موضوع تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: تعطیلی مدارس به خصوص با توجه به دوره طولانی تعطیلی ناشی از شیوع کرونا خسارات قابل توجهی به روند آموزشی وارد می‌کند و ضروری است شیوه‌هایی در کاهش موثر آلودگی هوا دنبال شود که در عین حال باعث آسیب به روند آموزش مدارس نشود.
آیت الله رئیسی در جلسه هیئت دولت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایطی که هنوز فصل سرما به طور کامل فرا نرسیده، اما مصرف گاز افزایش قابل توجهی داشته است، خاطرنشان کرد: تبلیغ مستمر و بهره‌گیری از شیوه‌های تبلیغی موثر می‌تواند نتیجه قابل قبولی در بهینه‌سازی مصرف گاز داشته باشد. رئیسی در بخش پایانی سخنانش به آغاز اجرای آزمایشی ارائه کالابرگ الکترونیک از استان هرمزگان اشاره کرد و اظهار داشت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح توزیع کالابرگ الکترونیک در زمان تصویب و آغاز اجرای قانون مردمی‌سازی یارانه‌ها فراهم نبود، لذا اجرای طرح توزیع کالابرگ الکترونیک به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که در مرحله اجرای سراسری آن برای مردم مشکلی ایجاد نشود.
 وزارت صنعت، اظهارات رئیس پلیس راهور را از سر بی‌اطلاعی دانست
وزارت صنعت، اظهارات رئیس پلیس راهور درباره واردات خودروی بی‌کیفیت یا هندی را از سر بی‌اطلاعی دانست. وزارت صنعت افزود: هیچ‌گونه ثبت سفارشی برای واردات خودروی هندی انجام نشده و خودروهای خارجی که به‌ زودی وارد کشور خواهند شد از شرکت‌های معتبر و دارای کیفیت و استاندارد بالا و مناسب خواهند بود. سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور اخیراً گفته: منظور ما از واردات خودرو این نیست که برویم خودرو بی‌کیفیت را از هند وارد کنیم که اگر این‌طور بود، همان پراید بی‌کیفیت که در داخل تولید می‌شد.

 وطن امروز
 اغتشاشگران با رفتارهای دیکتاتوری به دنبال ایجاد وحشت در جامعه هستند
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دشمن با رفتارهای دیکتاتورمآبانه از طریق مزدوران داخلی‌اش به دنبال ایجاد رعب و وحشت در جامعه است که البته مردم تحت تاثیر این رفتارها قرار نمی‌گیرند. اسماعیل کوثری اظهار داشت: رابطه ناگسستنی مردم با نظام و رهبر معظم انقلاب مانع تحقق اهداف دشمن شده و می‌شود و این نکته‌ای است که آنها به آن توجه ندارند.
 پیکرهای مطهر ۴۰۰ شهید گمنام دفاع‌مقدس در کشور تشییع می‌شود
فرمانده سپاه حضرت محمدرسول‌الله از برنامه مراسم وداع و تشییع باشکوه پیکرهای مطهر ۴۰۰ شهید گمنام دفاع‌مقدس در روز ششم دی‌ماه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا -سلام‌الله‌علیها- و در آستانه سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در کشور خبر داد.
سردار حسن‌زاده اظهار داشت: این مراسم به طور همزمان در تهران و سایر مراکز استان‌ها و شهرهای مختلف برگزار می‌شود و تمهیدات لازم برای حضور مردم بصیر و انقلابی کشور در این آیین معنوی فراهم شده است. وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، پیکر مطهر ۲۰۰ شهید در استان‌ها و ۲۰۰ شهید در تهران روی دستان مردم شهیدپرور و قدرشناس تشییع خواهد شد. به گفته وی، بیشتر شهدای تفحص‌شده مربوط به عملیات‌های بدر، رمضان، بیت‌‌المقدس، کربلای ۵ و ۶ و والفجر ۱ هستند.
 آخرین وضعیت روند فرجام‌خواهی پرونده حمید نوری
مشاور حقوقی خانواده «حمید نوری» جزئیاتی جدید از روند فرجام‌خواهی در پرونده این شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد را ارائه کرد. وی درباره روند دادگاه تجدیدنظر پرونده حمید نوری در سوئد گفت: در ماه نوامبر اعتراض وکلای حمید نوری به اعمال صلاحیت جهانی توسط دادگاه بدوی صورت گرفت اما تاکنون دادگاه در این باره نظرات خود را اعلام نکرده است. نژندی‌منش افزود: از ۱۱ تا ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۱ دی تا ۶ بهمن) دو طرف پرونده، ادله خود را نزد قضات تجدیدنظر مطرح می‌کنند. مشاور حقوقی خانواده حمید نوری در پاسخ به پرسشی درباره مدت زمان روند فرجام‌خواهی پرونده مذکور اظهار کرد: این روند تا زمان نهایی شدن پرونده تا آخر سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

 خراسان
 «صحرایی» به عنوان استاندار جدید کرمانشاه انتخاب شد
«محمدطیب صحرایی» در جلسه هیئت دولت به عنوان استاندار جدید کرمانشاه انتخاب شد. محمد طیب صحرایی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در رشته معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق گذرانده است.وی طراح طرح کشوری ایماوا (الگوی یک مدرسه ایرانی و اسلامی)، از مدرسان طرح بینش مطهر و طراح و مجری طرح شهید بهنام محمدی از طرح‌های موفق حوزه تربیتی در مدارس کشور است.
 انتقاد از دیدار امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
علی خضریان عضو جبهه پایداری در مجلس در توئیتی با انتقاد شدید از دیدار و اظهارات امیرعبداللهیان با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «در شرایطی که آمریکا به عنوان مقصر اصلی، درخصوص مذاکرات احیای برجام، اعلام بی‌نیازی می‌کند و تروئیکای ‎اروپا در بیانیه‌ای اقدامات هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران را «فعالیت‌های تنش‌زا» می‌نامد، اظهارات جناب امیرعبداللهیان با بورل چه معنایی جز القای ضعف و نیازمندی ‎ایران دارد؟! آیا مواضع و اقدامات اخیر شما درخصوص ‎مذاکرات هسته‌ای، در شأن ایستادگی مردم ایران است؟! مطمئن باشید مجلس بر مبنای ‎سیاست قطعی نظام، از اجرای دقیق ‎قانون اقدام راهبردی کوتاه نخواهد آمد.»
 هیئتی متشکل از سه کارشناس زن مسئول هدایت کار کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی درباره ایران شدند
رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد که هیئتی متشکل از سه کارشناس زن را مسئول هدایت کار کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی درباره ایران کرده است. سارا حسین از بنگلادش رئیس این هیئت و شاهین سردار علی از پاکستان و ویویانا کرستیچویچ از آرژانتین دو عضو دیگر آن هستند. ایران اعلام کرده است که هیچ‌گونه همکاری با کمیته سیاسی با عنوان «کمیته حقیقت‌یاب» نخواهد داشت.

 مردم سالاری 
 درخواست اعاده دادرسی ماهان صدرات مرنی پذیرفته شد
روابط عمومی‌دیوان عالی کشور اعلام کرد: با توجه به دلایل و مدارک جدیدالتحصیل در پرونده ماهان صدرات مرنی، درخواست اعاده دادرسی متهم در انطباق با بند ج ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تشخیص داده شد، لذا مستنداً به مقررات ماده ۴۷۶ قانون مذکور، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه هم عرض صادرکننده رأی ارجاع شد. لازم به ذکر است: طبق ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری اعاده دادرسی نسبت به رأی قطعی پس از حدوث واقعه جدید و یا ارائه مستندات جدید صورت می‌گیرد که پرونده در همین راستا مطرح و منتهی به تصمیم مزبور شده است.
 هنوز حکم قطعی‌ در مورد هیچ یک از یک متهمان استان البرز صادر نشده است
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در روزهای اخیر شایعات مختلفی در رابطه با احکام متهمان پرونده شهادت سیدروح‌الله عجمیان منتشر شده است. روز سه شنبه بود که خبری مبنی بر نامه‌نگاری یکی از مقامات کشور برای لغو حکم اعدام حمید قره‌حسنلو (یکی از متهمان پرونده) و موافقت با این درخواست منتشر شد. صبح چهارشنبه نیز یکی از روزنامه‌های رسمی، این خبر را تایید کرد و از لغو حکم این متهم نوشت.
این در حالی است که در مورد پرونده متهمان جنایت ۱۲ آبان ماه استان البرز تا این لحظه هنوز حکم قطعی ای صادر نشده است و پرونده متهمان شهادت سیدروح‌الله عجمیان در دیوان عالی کشور در حال بررسی است و سیر قضایی و طبیعی خود را طی می‌کند ؛ به همین دلیل نامه‌نگاری در این خصوص موضوعیت ندارد. این گزارش حاکی است احکام براساس قانون صادر و پس از طی روند دادرسی و تشریفات قانونی نهایی می‌شوند.

 آرمان ملی 
 اختلالات اینترنت جزئی بود رفع شد
وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه دولت گفت: اولویت‌های بومی سازی تجهیزات و زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز در کشور را اعلام کردیم. وی افزود: در بحث سخت افزار به ویژه تجهیزات شبکه، اتفاقات خوبی افتاده ما حتی صادرات هم داشتیم. زارع‌پور گفت: یک فراخوان داده‌ایم برای سیستم عامل که ظرفیت‌های داخل کشور شناسایی شده و پای کار بیایند تا بتوانیم نیاز کشور را رفع کنیم. وی درباره مشکلات چند روز اخیر در اینترنت گفت: اختلالات جزئی در اینترنت داشتیم ولی الان برطرف شده می‌توانید تست کنید مشکل خاصی وجود ندارد.
 رایزنی‌های تهران و ریاض با وساطت فرانسه و قطر
یک روزنامه لبنانی از گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و عربستان با وساطت فرانسه و قطر خبر داد. روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت که ایران و عربستان چند روز قبل از برگزاری نشست «بغداد۲» که روز گذشته (سه‌شنبه) در اردن برگزار شد تماس‌های غیرمستقیمی باهم داشتند ودرخصوص پرونده‌های مختلف از جمله پرونده لبنان رایزنی کردند. در این گزارش آمده است که مساله انتخاب رئیس‌جمهور لبنان ‌تشکیل دولت جدید در این کشور در راس مسائل مورد رایزنی دوطرف ایرانی و سعودی بوده است. در بخشی از این گزارش آمده است که طرف‌های متعددی از جمله فرانسه و قطر برای منعطف کردن مواضع تهران و ریاض درخصوص پرونده لبنان واسطه‌گری کرده‌اند.

 قدس 
 ارز جهانگیری عامل فساد و ویژه‌خواری
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جمع خبرنگاران ارز جهانگیری را عامل فساد و ویژه خواری دانست. پورابراهیمی با اشاره به افزایش چهارواحد درصدی ضریب جینی و افزایش نرخ فقر در سال‌های ۱۳۹۹- ۱۳۹۲ گفت: شناسایی درآمد از محل تسعیر ارز جفایی بزرگ به اقتصاد ایران بود.
 واریز سود سهام عدالت تا شنبه
خاندوزی وزیر اقتصاد از واریز سود سهام عدالت تا شنبه خبرداد و گفت: پرداخت نیمی از سود سهام عدالت خانوارها آغاز شده و به ازای هر خانوار ۵۳۲ هزار تومان و برخی خانوارها به ازای هر نفر ۶۰۰ هزار تومان از سوی بانک های رفاه، سپه، دی، رسالت، سامان و برخی دیگر پرداخت‌شان تمام شد و تا روز شنبه این پرداخت‌ها ادامه پیدا می‌کند.
 بشار اسد فرمان عفو عمومی در سوریه صادر کرد
رئیس جمهور سوریه روز گذشته فرمان عفو عمومی صادر کرد که به موجب آن، همه کسانی که تا این تاریخ در داخل و خارج از سوریه از خدمت سربازی فرار کرده یا مرتکب جرایمی شدند، شامل عفو می‌شوند. البته شروطی هم در این فرمان آمده از جمله اینکه این عفو شامل فراریانی که از معرفی خود به دستگاه قضایی اجتناب کرده‌اند نمی‌شود.

 اعتماد 
 تصمیم امریکا برای توقف مذاکرات با ایران غیرمسوولانه است
«میخاییل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند در یک یا دو روز تکمیل شود، اما ایالات متحده آماده ازسرگیری آن نیست. این دیپلمات روس در ادامه سخنانش، تصمیم امریکا برای توقف مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران را غیرمسوولانه خواند. طبق این گزارش، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها چهارشنبه (۲۱ دسامبر) در کنفرانسی مطبوعاتی همچنین گفت: خطرات تشدید کنترل نشده در نبود نتیجه مثبت مذاکرات وین بر سر احیای برجام به شکلی قابل توجه افزایش خواهد یافت. اولیانوف توضیح داد: اگر مذاکرات وین به شکل مثبت تکمیل نشود، آنگاه خطر تشدید به شکلی قابل توجه افزایش خواهد یافت که می‌تواند تا اسفناک‌ترین سناریوها غیر قابل کنترل شود.

 اطلاعات 
 استیضاح وزیراقتصاد کلید خورد
نماینده اراک از کلید خوردن طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی خبر داد. آصفری با بیان اینکه طرح استیضاح وزیر اقتصاد در ۸ محور در سامانه بارگذاری شده است، افزود: طرح استیضاح برای رسیدگی و طی روند قانونی هفته آینده تقدیم هیات رئیسه مجلس خواهد شد. وی درباره محورهای استیضاح وزیر اقتصاد، اظهار داشت : افزایش قیمت ارز و طلا و نوسانات در این بازار‌ها، وضع تورم وبازار بورس و عدم تحقق وعده‌های وزیر از جمله محورهای این طرح است.

 شهروند
 جلسات تشریفاتی مشکل آلودگی هوا را حل نمی کند
رئیس پلیس تهران با تاکید بر اینکه برای حل مساله آلودگی هوا، کار فراتر از جلسه‌های تشریفاتی است، گفت: باید کار را فراتر از چنین جلسه‌های تشریفاتی پیش ببریم که در انتهای جلسه هم مدارس را تعطیل اعلام کنند. این‌ها مشکل را حل نمی‌کند. فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره اجرای طرح زوج و فرد از در منازل نیز گفت: اجرای این طرح نیز یک مسکن مقطعی است و اگر از ما خواسته شود، ما آن را اجرا می‌کنیم.
سردار رحیمی با تاکید بر اینکه پلیس وظایف خود در مورد آلودگی هوا را به خوبی انجام داده است، گفت: اگر ما انتقادی را مطرح می‌کنیم، برای این است که همه دستگاه ها باید با کمک هم کار کنند تا بتوان مشکل آلودگی هوا را حل کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مبلغان حوادث اخیر را روشنگری کنند
حوزه/ آیت الله مروی، با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا -سلام الله علیها- لزوم روشنگری نسبت به حوادث اخیر را مورد توجه قرار داد و گفت: کسانی که موفق بر تبلیغ هستند واقعا با زبان درست و استدلالی مردم را به خطرات و حوادث کشور توجه دهند، اعتقاد من این است که چنانکه مردم هم نشان دادند وقتی احساس کردند این حرکت اغتشاش است نه اعتراض مردم همراهی نکردند جمع زیادی از مردم ممکن است از عملکرد حکومت نارضایتی داشته باشند، اما به جهت حفظ کشور همراهی نکردند. این برای مردم تبیین شود. عضو جامعه مدرسین افزود: ضمن اینکه اعتراض به جا است و قانون اساسی اعتراض به حاکمیت را مشروع می‌داند و کسی مانع نمی‌شود اما وقتی تبدیل به اغتشاش شود سلطنت طلبها، چهره‌های سیاه منافق و عمله‌های صهیونیستها و تجزیه طلبها میدان دار می‌شوند و دستور به اغتشاش می‌دهند باید به مردم توجه داد که اگر بخواهید از تمامیت ارضی این کشور دفاع کنید الآن وقت دفاع است. این ربطی به اقتصاد و سیاست ندارد. آیت الله مروی بیان کرد: بارها تأکید کرده و می‌کنم دوستان در تبلیغ‌مان تبلیغ رودررو و همراهی با جوانها و نوجوانها را توجه کنید و علیکم بالاحداث فإنهم اسرع الی کلّ خیر. پیامبر فرمودند حالفنی الشباب و خالفنی الشیاب.

خزانه داری آمریکا ۵ شخص و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد
تسنیم/ وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه فشارها و سیاستهای خصمانه کشورش علیه ایران، چند فرد و نهاد ایرانی را به فهرست تحریمهای خود اضافه کرد. پنج فرد ایرانی و یک نهاد در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته اند که دادستان کل ایران از جمله این افراد است. علت قرار گرفتن نام دادستان کل، خشم آمریکا از مقابله قاطع دستگاه قضایی با عاملان اغتشاشات اخیر عنوان شده است.

امروز رژیم صهیونیستی در شرایط بحران سیاسی و امنیتی قرار دارد
مهر/ فرمانده کل ارتش در شورای عالی فرماندهان ارتش با اشاره به اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی درباره ایران اظهار داشت: با تشدید اختلافات سیاسی و بروز بحران مشروعیت داخلی از یک سو و احساس ناامنی منطقه‌ای از سوی دیگر، مقامات رژیم صهیونیستی به یاوه گویی روی آورده‌اند. سرلشکر موسوی با اشاره به تهدیدات نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز رژیم صهیونیستی در شرایط بحران سیاسی و امنیتی قرار دارد و به شدت تحت فشارهای داخلی و خارجی است و فساد و رسوایی‌های مالی و اخلاقی مقامات این رژیم و ناامنی ناشی از قدرت‌گیری گروه‌های مبارز فلسطینی، یک موقعیت بحرانی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

واکنش سازمان ملل به ارسال سامانه موشکی پاتریوت آمریکا به اوکراین
مهر/ سازمان ملل به خبر ارسال سامانه های موشکی پاتریوت از سوی آمریکا به اوکراین واکنش نشان داد. در همین ارتباط نیز، «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل متحد در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا دبیر کل سازمان ملل به واگذاری سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت به اوکراین از سوی آمریکا توجه کرده است یا خیر؟ گفت: سازمان ملل مایل است شاهد پایان درگیری در اوکراین بر اساس منشور سازمان ملل باشد. سخنگوی سازمان ملل همچنین گفت: «ما دوست داریم صلح در اوکراین در چارچوب قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد باشد و اگر این صلح از سوی آمریکا نیز پیگیری شود، این صلح مهم خواهد بود.»

بحران افزایی آمریکا و اروپا در سوریه ادامه دارد
صداوسیما/ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: بدون لغو تحریم‌ها علیه سوریه، برگزاری نشست‌های شورای امنیت هیچ نتیجه‌ای ندارد. بسام صباغ در نشست شورای امنیت برای بررسی وخامت اوضاع در سوریه، آمریکا و انگلیس و فرانسه را به مانع تراشی در مسیر هر گونه تلاش برای پایان بحران سوریه متهم کرد و ادعا‌های غرب درباره وجود استثنا‌ها و معافیت‌های انسانی در تحریم‌های سوریه را بی اساس دانست. نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با اشاره به اینکه غارت ثروت‌های سوریه همچنان ادامه دارد، ترکیه را به حمایت از تروریسم در کشورش متهم کرد.

وزیر بهداشت: ذخایر دارویی ۲ برابر شد
تسنیم/ «بهرام عین‌اللهی» وزیر بهداشت، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت گفت: نظارت کافی به روی داروخانه‌ها داریم و اگر کسی هم احتکار کند مراجع نظارتی با آن برخورد می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: ذخایر دارویی تقریباً به دو برابر رسیده است و تا دو ماه آینده ذخایر دارویی ما به صددرصد می‌رسد. وزیر بهداشت همچنین بیان داشت: امیدواریم سال آینده بتوانیم طرح پزشک خانواده را در کل کشور اجرا کنیم.

دیدار وزیر خارجه امارات با همسررئیس جمهور رژیم صهیونیستی
ایسنا/ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات در مراسمی در کاخ امارات میزبان میشل هرتزوگ، همسر رئیس جمهور رژیم صهیونیستی بود. بن زاید و هرتزوگ در این دیدار راه‌های تقویت همکاری‌ها میان دو طرف را بررسی کردند. همچنین وزیر خارجه امارات در این دیدار بر تمایل ابوظبی به تقویت مشارکت راهبردی با رژیم صهیونیستی و پیشبرد همکاری‌های دوجانبه میان دو طرف تاکید کرد. امارات و رژیم صهیونیستی اواسط سپتامبر ۲۰۲۰ توافق صلحی را در واشنگتن با نظارت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا امضا کرده و پس از آن دو طرف سفرای خود را معرفی کرده و توافقنامه‌های متعددی را در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، کشاورزی، تجارت و سفرهای هوایی امضا کردند.

پهپاد‌های ایرانی زیرساخت‌های اوکراین را نابود کرد
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور اوکراین که در آمریکا به سر می برد در جمع قانونگذاران آمریکایی به ایراد سخنرانی پرداخت. زلنسکی جهت جذب کمک های بیشتر آمریکا و ضمن خوش خدمتی به اربابان آمریکایی خود با بیان ادعاهای نخ نما شده کشورهای غربی علیه ایران گفت: روسیه درباره جنایت های جنگی خود در اوکراین یک شریک قدرتمند یافته است. ایران اقدام به ارسال پهپادهای تهاجمی به روسیه کرده و این پهپادها زیرساخت های ما را نابود کرده است. وی با تکرار درخواست های گذشته خود از مقامات آمریکایی افزود: ما برای ادامه جنگ به تسلیحات پیشرفته نیاز داریم پولی که شما به ما می دهید صدقه نیست بلکه سرمایه گذاری بر روی امنیت جهانی است!!

نبرد با دشمن صهیونیستی در همه جبهه ها ادامه دارد
مهر/ عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اظهاراتی به مناسبت سالگرد شهادت «ماجد الحرازین» از فرماندهان گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد، با تاکید بر اینکه ملت فلسطین تحت هیچ شرایطی تقسیم خاک خود را نمی‌پذیرد، گفت: ما در نبرد نامحدود با دشمن صهیونیستی به سر می بریم. خالد البطش افزود: تلاش برای حمله به کرانه باختری به منظور توسعه شهرک سازی و حمله به قدس اشغالی و بیرون راندن ساکنان آنان و تسویه حساب با لبنان و غزه به ما تاکید می‌کند که مقاومت مسلحانه باید ادامه پیدا کند. االبطش با اشاره به عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی از ملت‌های عرب خواست که در این موضوع بازنگری کرده و عادی سازی را متوقف کنند.

نبش قبر سرکرده داعش و تحویل جسد او به آمریکا
باشگاه خبرنگاران/ منابع خبری اعلام کردند که یک گروه مسلح که با نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف در جنوب سوریه کار می‌کند، با نبش قبر«ابوالحسن الهاشمی القرشی» سرکرده داعش در درعا جسد او را به نیروهای آمریکایی تحویل داده است. این منبع که به دلایل امنیتی نخواست نامش فاش شود، افزود: «لشکر هشتم» که با نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف در جنوب سوریه کار می‌کند، سرکرده داعش را در شهر «جاسم» در درعا نبش قبر کرده و ۱۰ روز پیش جسد او را به نیروهای آمریکایی در این پایگاه تحویل داده است. در حالی که منابع خبری اعلام کردند که القرشی در اواسط اکتبر در عملیات نظامی گروهی از مخالفان سوری در استان درعا در جنوب سوریه کشته شد و فرماندهی مرکزی آمریکا نیز این مسئله را تأیید کرد، سوریه با رد این ادعا اعلام کرد که سرکرده داعش در عملیات نیروهای ارتش این کشور به هلاکت رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *