خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۹

**آیت الله العظمی نوری همدانی: امروز جهاد تبیین و بیان دستاوردهای انقلاب وظیفه حوزویان و دانشگاهیان است** رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: اغتشاشات در ایران یک جنگ هیبریدی بود** آیت الله خاتمی: پژوهشگران سرمایه های محیط‌های علمی هستند** رییس مجلس شورای اسلامی: قدرت خرید مردم به ویژه برای کالاهای اساسی باید حفظ شود** آیت‌الله کعبی تأکید کرد: لزوم ایجاد مرجعیت رسانه‌ای برای مقابله با جنگ روایت‌ها
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 مجلس، پیگیر اجرای قانون کاهش روابط با انگلیس
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در مجلس ضمن این‌که پیگیری‌های لازم را برای اجرای قانون کاهش روابط با انگلیس خواهیم داشت، بحث تجدیدنظر در روابط با فرانسه و آلمان را نیز مورد بررسی و پیگیری قرار می‌دهیم.کوثری با بیان این‌که نمایندگان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، قانونی را به تصویب رساندند که بر اساس آن روابط ایران با انگلیس باید تا سطح کاردار کاهش یابد، گفت: کشورهای اروپایی، آلمان، فرانسه و انگلیس نشان دادند خیرخواه ملت ایران نیستند و همواره اقدامات ضدایرانی آنها را شاهد بوده‌ایم.
کوثری خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها باید بدانند با ایران مقتدر مواجه هستند و نیازمند روابط با آنها به هر قیمتی نیستیم. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما به دنبال گسترش روابط با دیگر کشورها هستیم و تنها استثنای ما در این باره رژیم‌صهیونیستی است که آن را مشروع نمی‌دانیم.

 همشهری 
 پاسخ مجلس به ادعای شهاب حسینی
روابط ‌عمومی مجلس در واکنش به اظهارات شهاب حسینی درباره بیانیه نمایندگان مجلس، با رد ادعای دروغین درخواست اعدام دستگیرشدگان اغتشاشات اخیر دراین بیانیه، خواستار اصلاح اظهارات این هنرمند از سوی او شد. در بیانیه روابط‌عمومی مجلس آمده‌است: «سیدشهاب‌الدین حسینی، هنرمند سرشناس و توانمند کشورمان، اخیرا در فیلمی که از وی در فضای‌مجازی منتشر شده، ادعا می‌کند «۲۷۷نماینده مجلس خواستار حکم اعدام برای دستگیرشدگان اغتشاشات اخیرشده‌اند» و سپس با یادآوری اینکه نمایندگان مجلس در حقیقت نماینده مردم هستند از آنها خواسته که «صدای مردم» باشند. واقعیت این است که ادعایی که وی مطرح می‌کند، ادامه جمله جعلی و دروغینی است که رسانه‌های فارسی‌زبان معاند ساخته و پرداخته‌اند و همانطور که پیش از این بارها توضیح داده شده، این جمله جعلی که «نمایندگان خواستار اعدام دستگیرشدگان هستند» در این بیانیه نیامده و هیچ ارتباطی به این بیانیه و محتوای آن ندارد».
 ادعایی درباره دلیل توقف مذاکرات تهران-ریاض
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با استناد به اظهارات برخی مقام‌های منطقه‌ای، به بررسی تحولات اخیر مذاکرات ایران و عربستان سعودی پرداخت.این خبرگزاری در گزارشی دراین زمینه نوشت: چند مقام عراقی گفته‌اند، مذاکرات میان ایران و عربستان، ۲ رقیب منطقه‌ای که بغداد میانجیگری آن را برعهده داشت، عمدتا به‌دلیل ادعای تهران مبنی بر اینکه پادشاهی سعودی در مداخله‌های خارجی برای تحریک اعتراضات در ایران نقش داشته، متوقف شده‌است.

 کیهان
 لزوم ایجاد مرجعیت رسانه‌ای برای مقابله با جنگ روایت‌ها
آیت‌الله کعبی، در جلسه سخنرانی جهاد تبیین شهرستان بندر امام خمینی اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از فضای مجازی در عصر دیجیتال درصدد هستند همانند یک ویروس و میکروب، روح و روان و ذهن و عاطفه جوانان کشور ما را تسخیر کنند و اگر ما در جهت مقابله با دشمنان، جهاد سایبری انجام دهیم و میکروب‌ها و ویروس‌ها را خنثی کنیم و از جوانان کشور صیانت کنیم، جهاد تبیین خواهد بود. عضو جامعه مدرسین بیان داشت: ساخت و ایجاد مرجعیت مطمئن و مورد اعتماد رسانه‌ای در مقابله با جنگ روایت‌ها و دروغ پردازی برای قلب حقایق، نوعی جهاد تبیین است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بحث حجاب و عفاف و سیاست‌های نظام در این باره، خاطرنشان کرد: حجاب و عفاف خط قرمز نظام اسلامی است؛ زیرا حجاب از ضروریات دین اسلام است و نظام اسلامی به هیچ وجه از مسئله حجاب و عفاف کوتاه نمی‌آید. وی افزود: برنامه نظام اسلامی برای حجاب و عفاف این است که به لطف الهی نهادهایی مشخص با قاطعیت براساس مصوبات مراجع عالی نظام، قانون حجاب و عفاف را در کشور اجرایی و عملیاتی خواهند کرد.
 اغتشاشات در ایران یک جنگ هیبریدی بود
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه اغتشاشات در ایران یک جنگ هیبریدی بود، گفت: برخی از گروه‌های تروریستی و برخی از دستگاه‌های اطلاعاتی تعدادی از کشورها در این جنگ درگیر بودند و آنها این جنگ را از قبل طراحی و منتظر بودند که آتش آن را برافروزند که فوت خانم امینی این بهانه را به دست آنها داد.
سید کمال خرازی در سومین مجمع گفت‌وگوی تهران با اشاره به روند مذاکرات در طی این سال‌ها گفت: ما امروز در حوزه دانش هسته‌ای از توانایی بالایی برخوردار هستیم ولی در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم، توانایی داریم ولی قصد تولید بمب نداریم و ما بارها بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که ما از نظر اعتقادی تولید بمب را حرام می‌دانیم و از نظر راهبردی نیز بر این موضوع تاکید داریم که تولید بمب راهگشا نیست، چرا که اگر ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای برود طبیعتا کشورهای دیگر در منطقه نیز در یک مسابقه تسلیحاتی قرار می‌گیرند و می‌خواهند سلاح هسته‌ای تولید کنند. ما سال‌ها و دهه‌ها است که تاکید می‌کنیم که خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و به همین دلیل می‌گوییم که باید سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل در منطقه نابود شود و این رژیم به پادمان بپیوندد.
این دیپلمات ارشد ایرانی با تاکید بر اینکه ما داشتن سلاح هسته‌ای را امنیت آفرین نمی‌دانیم و مولفه‌های دیگری را در زمینه امنیت مورد توجه داریم، گفت: البته به این موضوع نیز توجه داریم که داشتن فناوری هسته‌ای خود بازدارنده است. خرازی تاکید کرد: ایران آمادگی دارد که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد در صورتی‌که طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان عمل کنند.

 ایران
 آمادگی ایران برای میزبانی گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای
سومین مجمع گفت‌وگوی تهران پیرامون محور «سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران؛ رهیافتی به دوستی و اعتمادسازی» با حضور وزیر امورخارجه ایران، سفرا، مقامات سیاسی و قریب به ۷۰ اندیشمند از ۳۶ کشور برگزار شد.
امیرعبداللهیان در سخنرانی خود مجمع تهران را مجمعی برای گفت‌و‌گو، اشتراک‌گذاری و ایجاد فضای مفاهمه دانست و با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این گفت‌و‌گوها به ایجاد منطقه‌ای آرام و با ثبات‌تر و جهانی صلح‌آمیزتر کمک کند، گفت: این مجمع در سال‌جاری با مفهوم محوری سیاست همسایه محور ایران با رهیافتی به سوی دوستی و اعتمادسازی برگزار می‌شود تا یادآوری کند دولت ایران مفهوم همسایگی را محور سیاست خود قرار داده و با تمام توان به اعتماد‌سازی و تقویت پایه‌های دوستی در منطقه می‌اندیشید و با قوت گام برمی‌دارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار داشت: امریکا از سویی امروز صحبت از مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به گام‌های نهایی توافق می‌کند و از سوی دیگر از ایجاد ناامنی و بی‌ثبات کردن ایران حمایت می‌کند. این سیاست ریاکارانه باید پایان یابد و اگر چنین شود و ایالات متحده واقع‌بینانه و در مسیری عملی و واقعی به دنبال رسیدن به توافق و بازگشت به تعهدات خود در برجام باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد از مسیر گام‌های پایانی توافق برای رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات، استقبال کند.

 ۲۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه اشتغال
روز گذشته همایش بیمه سلامت و پزشک خانواده در محلات کم‌برخوردار کشور، با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد که طی آن بر تحت پوشش قرار گرفتن یک و نیم میلیون نفر در این محلات تأکید شد.
مخبر در این همایش، با بیان اینکه از ایده تا اجرای طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار با کمک جوانان و مردم و یک کار جهادی مبتکرانه بود، اظهار کرد: روی تمام این اقدامات با حضور مردم از هر محله، فکر، برنامه‌ریزی و سازماندهی بزرگی صورت پذیرفت و باید با سرعت و قوت ادامه پیدا کند.
وی اجرای این طرح را یکی از مصادیق مهم حرکت عدالت محور، جهادی و مردمی دانست و افزود: اگر این طرح بنا بود در سازمان و یا یک ساختار اداری انجام شود، اجرای این حجم از خدمات اجتماعی، توانمندسازی، اشتغال، سلامت و مسکن در این ابعاد وسیع در سرتاسر کشور با وجود دیوانسالاری و برخی سازوکارهای دولتی با چالش‌ها و مشکلات زیاد مواجه می‌شد.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دشمنان از پیشرفت کشور هراس به دل دارند، افزود: در زمینه اشتغالزایی نیز نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی روی مزیت‌های کشور درحال برنامه‌ریزی و اجرا است.

 جمهوری‌اسلامی 
 تاکید آیت‌الله العظمی سیستانی بر تلاش برای آزادی زنان اسیر در دست داعش در سوریه
آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در عراق در دیدار «کریستین ریچارد» رئیس هیات تحقیق سازمان ملل درباره جرایم گروه تروریستی داعش (یونایتاد) با ایشان، بر ضرورت تلاش برای آزادی زنان ترکمان و ایزدی که همچنان در اسارت تروریست‌های داعش در سوریه هستند و انجام اقدامات موثر برای جبران خسارت‌های قربانیان به خصوص آوارگان و پناهجویان تاکید کرد.
بر اساس بیانیه دفتر ایشان حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی در این دیدار با یادآوری پیروزی بزرگ عراقی‌ها در مبارزه خود برای رهایی کشورشان از گروه تروریستی داعش، از فداکاری مردم عراق و رزمندگان دلاور تحت عناوین گوناگون، تمجید کردند.
ایشان همچنین برای شهدا طلب رحمت و برای مجروحان طلب سلامت و عافیت و تاکید کردند که بدون این پیروزی بزرگ امکان تعقیب تروریست‌ها و محاکمه آنها به خاطر جنایاتی که در حق ملت عراق مرتکب شدند به ویژه جنایات قتل، اسارت، تجاوز و تخریب آثار باستانی عراق، میسر نبود. مرجع عالیقدر شیعیان همچنین بر لزوم رعایت کامل عدالت در روند مربوط به این محاکمه‌ها تاکید کردند.

 وطن امروز 
 پاشنه آشیل اسرائیل در عادی‌سازی عدم همراهی افکار عمومی است
رئیس ستاد انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی درباره مسابقات جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر حواشی آن بویژه بروز و خلق برخی صحنه‌ها در حمایت از فلسطین و انزوای رژیم صهیونیستی از هوشمندی و شجاعت تماشاگران کشورهای مختلف قدردانی و آن را تحسین کرد.
سردار رمضان شریف با اشاره به تلاش رژیم صهیونیستی برای تسهیل عادی‌سازی روابط با کشورهای اسلامی و عربی گفت: رویکرد صهیونیست‌ها به این رخداد جهانی از منظر فرصتی طلایی برای تسریع و تعمیم عادی‌سازی سیاسی به ابعاد فرهنگی، اجتماعی و عمومی در دنیای عرب تعریف شده بود اما در صحنه‌ای معکوس جام‌جهانی قطر برخلاف محاسبات صهیونیست‌ها در حقیقت به میدانی برای اعلام انزجار علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین و مقاومت مردم مظلوم این کشور تبدیل شد.
رئیس ستاد انتفاضه تصریح کرد: پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی در موضوع عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی، عدم همراهی افکار عمومی و انزجار آن از اشغالگری رژیم است که با الطاف الهی جام‌جهانی ۲۰۲۲ به عنوان نخستین تجربه حضور رژیم صهیونیستی بعد از امضای معاهده خائنانه عادی‌سازی در قالب پوشش رسانه‌ای و نخستین فرصت برای رویارویی با افکار عمومی جهان اسلام در نتیجه‌ای معکوس به فرصت نمایش انزجار ملت‌ها علیه صهیونیست‌ها تبدیل شد.
 نباید از خاک عراق به ایران حمله‌ای صورت گیرد
وزیر خارجه عراق با اشاره به فعالیت‌ گروهک‌های تروریست تجزیه‌طلب در کردستان عراق و اقدامات بغداد و اربیل برای جلوگیری از فعالیت این گروه‌ها، تأکید کرد ایران نباید از خاک عراق هدف حمله قرار بگیرد.
«فؤاد حسین» ادامه داد: «ایران خواسته‌های خود را رسما اعلام کرده است. آنها گفتند این را نمی‌پذیرند که گروه‌های سیاسی مستقر در کردستان عراق مسلح باشند و به ایران حمله کنند و از مرزها عبور کنند و به داخل کشور بیایند.
در حال حاضر کمیته‌ای عالی وجود دارد و منطقه کردستان نیز در آن مشارکت دارد. این کمیته، یک کمیته امنیتی و مذاکراتی بین طرفین است. ایران رسما اعلام کرده است این گروه‌هایی که در آنجا مستقر هستند، باید خلع سلاح شوند». وزیر خارجه عراق همچنین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره حضور نظامیان ترکیه در خاک این کشور و پیشروی‌ آنها گفت: «این یک مساله بزرگ و حساس در عراق است. البته این مساله همچنین روشن است، چرا که ترکیه علنا می‌گوید پ‌‌ک‌‌ک در آن مناطق حضور دارد و مسلح است و از آنجا حمله می‌کند. [می‌گویند] آنها در عراق حضور دارند و شما نمی‌توانید آنها را کنترل کنید؛ از این‌ رو ما این کار را خواهیم کرد».
فؤاد حسین در ادامه بیان کرد: «ما از ۲ جهت در برابر یک مشکل بزرگ قرار داریم؛ اول اینکه قانون اساسی عراق اجازه این کار را نمی‌دهد؛ اجازه حضور یک گروه مسلح در خاک‌مان را که به طرفی دیگر حمله می‌کند. این حق ترکیه است و در مقابل نیز این حق عراق است که ترکیه به خاکش نفوذ نکند. این مشکلات باید با گفت‌وگو حل‌وفصل شوند».

 جوان
 ارتش در خط مقدم ارتقای امنیت و آرامش مردم
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اظهار داشت: در مکتب اسلامی مجاهدان میهن اسلامی دژ مستحکم امنیت و آرامش مردم هستند و ارتش جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب و در دفاع مقدس و ایجاد بازدارندگی در دفاع از کشور و ارتقای امنیت و آرامش در راه پیشرفت کشور، همواره در خط مقدم بوده است و از این جهت خداوند بزرگ را شاکریم که ملت ایران دارای چنین نیرو‌های مسلح مقتدری است.
 شهادت چهار مدافع امنیت در درگیری سپاه با گروهک‌های تروریستی در سراوان
در یک اقدام تروریستی، چهار نفر از نیروهای مدافع امنیت سپاه در منطقه مرزی سراوان شهید شدند. صبح روز گذشته در درگیری ایجاد شده بین گروهک‌های تروریستی با نیروهای تیپ ۴۴ قمر بنی‌هاشم نیروی زمینی سپاه در منطقه مرزی سراوان، ستوان‌دوم پاسدار شهید «محمد گودرزی» به همراه سه نفر از بسیجیان طرح امنیت به نام‌های «رحیم‌بخش پرکی» (اهل سنت)، «حمیدرضا عابدی» و «محمود نیک‌خواه‌زاده» به شهادت رسیدند.

 خراسان 
 هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را ترک کرد
هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به ریاست معاون پادمانی رافائل گروسی مدیرکل آژانس، روز یک شنبه به تهران سفر کرده بود تا برخی گره‌های باقی مانده در پرونده هسته ای ایران را باز کند، بامداد دوشنبه تهران را به مقصد وین ترک کرد.
ماسیمو آپارو، معاون پادمانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در طول این سفر، علاوه بر مذاکرات با هیئت ایرانی، با اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون بین‌الملل، حقوقی و مجلس وزارت امور خارجه و مدیر کل خلع سلاح و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در این مذاکرات دوطرف علاوه بر موضوعات پادمانی، در زمینه همکاری‌ها و برنامه‌های مشترک آتی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

 مردم سالاری 
 ارائه یادداشت اعتراضی ایران به چین
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین در حساب توییتری خود اعلام کرد: در دیدار با مقامات عالی چین یادداشت اعتراضی تهران را به مقامات آن کشور ارائه کرده است. کشاورز زاده در توییتر خود نوشت: «در دیدار با مقامات عالی چین ضمن ارائه یادداشت اعتراضیه خواستار توجه دستگاه دیپلماسی چین به حساسیت‌های منطقه ای شدم. طرف چینی با تاکید مجدد به احترام به تمامیت ارضی ایران روابط دو کشور را راهبردی و برنامه ۲۵ ساله در منطقه غرب آسیا را که فقط با ایران منعقد شده را حاکی از آن دانست.
 برگزاری رزمایش دریایی مشترک چین و روسیه
وزارت دفاع روسیه دیروز(دوشنبه) اعلام کرد روسیه و چین رزمایش مشترک دریایی از ۲۱ تا ۲۷ دسامبر (۳۰ آذر تا ۶ دی) برگزار خواهند کرد. هدف اصلی این رزمایش تقویت همکاری دریایی میان چین و روسیه و حفظ صلح و ثبات در منطقه آسیا-اقیانوسیه است. روسیه اعلام کرده است ۴ شناور شامل شناور وریاگ که توانایی حمل موشک کروز دارد در این رزمایش مشترک با چین شرکت می‌کند. این درحالی است که ۶ شناور از سوی چین حضور خواهد داشت. به علاوه هواپیماها و بالگردهایی نیز از هر دو طرف در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

 قدس 
 کیفرخواست ۱۶ قاچاقچی ارز صادر شد
دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای ۱۶ قاچاقچی ارز خبر داد. صالحی گفت: کیفرخواست ۱۶ قاچاقچی حرفه‌ای که با خرید و فروش غیرقانونی ارز، با مجموع مبالغ ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، ۲میلیون و ۴۱۱ هزار دلار و ۲۴۵ هزار یورو قاچاق و پولشویی کرده‌اند در دادسرای جرایم اقتصادی صادر شد.
 احکام مرتکبان جرایم سنگین بازدارنده باشد
رئیس عدلیه روز گذشته با صدور ۱۵ دستور کلیدی در شورای عالی قوه قضائیه گفت: رؤسای دادگستری‌ها ترتیبی اتخاذ کنند تا پرونده‌هایی که به دادگاه واصل می‌شوند، هر چه تخصصی‌تر ارجاع شوند و در ارجاع پرونده‌ها، تجربه قاضی مورد لحاظ قرار گیرد و احکام افرادی که مرتکب جرایم سنگین شده‌اند باید بازدارنده باشد. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای تأکید کرد: مقامات قضایی در اجرای مواد ۲۱۴ و ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی و مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ آیین دادرسی کیفری، به ضابطین تأکید کنند و خود نیز نظارت داشته باشند که اشیا و اموال توقیف و ضبط شده از متهم هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.
 اینستاگرام و واتساپ ابتدا باید خسارت پرداخت کنند
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای اظهار کرد: اینستاگرام و واتساپ باید تمام خسارت‌ها را پرداخت کنند. مهدی باقری افزود: هدف آن‌ها در اغتشاش‌های اخیر راه انداختن کشت و کشتار بود و در جرایم رخ داده هم مشارکت و هم معاونت داشتند و باید طبق قوانین بین‌المللی خسارت بدهند.
 آغاز ساخت ۱۷ پادگان توسط ارتش
امیر حیدری در آیین افتتاح منازل سازمانی ارتش اعلام کرد: ساخت ۱۷ پادگان را آغاز کرده‌ایم که چهار پادگان ساخته شده و بقیه هم در حال ساخت هستند. فرمانده نیروی زمینی افزود: ۱۱ بیمارستان را بازسازی کرده‌ایم و در دوران کرونا نیز هفت بیمارستان ۶۰ تخت‌خوابی با تضمین ۱۵ سال ماندگاری ساختیم و در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم.

 اطلاعات 
 شواهدی از صحت ادعای شکنجه یکی از متهمان پرونده شهید عجمیان وجود ندارد
شریف زاده وکیل محمد حسینی یکی از متهمان پرونده شهادت عجمیان با انتشار توییتی ادعا کرد که موکل او در زندان شکنجه شده است و اقاریر متهم زیر شکنجه بوده است و وجاهت قانونی ندارد. رئیس کل دادگستری استان البرز در رابطه با ادعاهای وکیل مدافع محمد حسینی گفت: ادعاهای مطرح شده درباره شکنجه یکی از متهمان پرونده شهید عجمیان بررسی خواهد شد، اما تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر صحت آن‌ها وجود ندارد.
فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز اظهار داشت: فیلم‌های روز شهادت شهید عجمیان موجود است و سایر ادله از جمله اظهارات شاهدان حادثه، اظهارات متهمان دیگر در تشریح نحوه شهادت و اقرارهای مکرر و متعدد متهم نزد ضابطان دادگستری، بازپرسی و خصوصا اقرار صریح وی در دادگاه موید این موضوع است که متهم محمد حسینی به شهید عجمیان چند ضربه چاقو زده است.
 طراحی اولیه ساخت ۳ نوع هواپیمای مسافری نهایی شد
ساخت سه نوع هواپیمای مسافربری کاملا بومی در ایران از مرحله طراحی اولیه گذشته و به زودی ساخت پلتفرم این هواپیماها آغاز می شود.
کاپیتان محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این مطلب گفت: این نوع هواپیمای مسافربری بومی در سه اندازه ساخته خواهد شد و هم اکنون روی پلتفرم و طراحی جدید در حال تمرکز هستیم.
 لایحه بودجه ۱۴۰۲ هفته آینده تقدیم مجلس می‌شود
خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: جداول کلان بودجه سال آینده آماده است و امیدواریم فردا در جلسه هیأت وزیران به تصویب نهایی برسد و به این ترتیب سازمان برنامه و بودجه هفته آینده آماده خواهد بود تا مجموعه لایحه بودجه ۱۴۰۲ را که شامل ۲۰ تبصره و جداول کلان است، برای مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

امروز جهاد تبیین و بیان دستاوردهای انقلاب وظیفه حوزویان و دانشگاهیان است
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش تخصصی حوزه و دانشگاه تصریح کردند: حوزه علمیه و دانشگاه دو بال و بازوی علمی و فرهنگی در نظام اسلامی هستند که باید به آنها ارج نهاد و امروز وحدت این دو مرکز علمی برای استحکام انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ دشمنان لازم است. ایشان همچنین افزودند:متاسفانه غربی ها نقشه جدایی علم از دین را کشیدند و امروز وظیفه ما این است همانند صدر اسلام همه در کنار هم علم و معنویت را توأم کنیم امروز حوزه و دانشگاه بیش از هر زمان دیگر وظیفه دارند و باید محل تصمیم‌گیری باشند امروز جهاد تبیین هم در دانشگاه لازم است هم در حوزه امروز دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی و بیان دستاوردهای آن وظیفه حوزویان و دانشگاهیان است.

پژوهشگران سرمایه‌های محیط‌های علمی هستند
حوزه/ آیت الله خاتمی در آیین اختتامیه هفته پژوهش و هشتمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که پژوهشگران سرمایه‌های محیط‌های علمی هستند، اظهار داشت: جهاد در فرهنگ ما تلاش در راه خداست؛ این تلاش گاهی در عرصه نظامی است که می شود قتال و گاهی در عرصه علمی است و گاهی در عرصه تبیین می باشد. آنچه پژوهشگران دارند، جهاد ارزشمند علمی است.وی نیازمحوری را ،از لوازم پژوهش دانست و گفت: تحقیقات کم فایده و بی فایده هیچ گاه به اندازه پژوهش های« نیازمحور» ارزشمند نیستند. عضو جامعه مدرسین دربخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عده ای می گویند حوزه‌های علمیه چه کاری کرده‌اند؟ این در حالی است که کتاب ها و مقالات بسیاری در عرصه علوم انسانی توسط حوزویان به نگارش درآمده است.

تعطیلی یک هفته‌ای حوزه‌ برای جهاد تبیین
رسا/ آیت الله اعرافی در پیامی ضمن اعلام تعطیلی یک هفته ای حوزه‌های علمیه به مناسبت ایام فاطمیه توصیه‌هایی را به مبلغان داشت . متن این پیام، بدین شرح است: اینک که میهن عزیز اسلامی ایران و امت اسلامی درشرایط ویژه‌ای قرار دارند؛ رسالت همه آگاهان، دردمندان، حوزویان، روحانیان، دانشگاهیان و نیروهای متعهد به اسلام عزیز و انقلاب اسلامی؛ قیام‌لله و برخاستن برای جهاد تبیین، روشنگری و مطالبه گری است. اکنون حوزه‌های علمیه، بمثابه پایگاه تاریخی نشر و گسترش پیام دین و تکیه‌گاه ملت شریف ایران با اغتنام فرصت‌های پیش رو، به عنوان یک فریضه‌ی فوری، پاسخ‌گوی نیازها و درخواست‌های گسترده دینی و فرهنگی اقشار مختلف جامعه خواهند بود.بدیهی است نهادهای عالی حوزوی، تبلیغی و فرهنگی در این زمینه به عنوان پیشران این حرکت الهی و انقلابی نهایت سعی خود را به کار خواهند بست.

سفیر ایران خطاب به آمریکا: فریب را متوقف کنید
ایرنا/ سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با انتقاد از سیاست‌های یکجانبه آمریکا با تاکید بر اینکه فشار، ارعاب و رویارویی راه حل نیست و به جایی نمی رسد، خطاب به آمریکا گفت: که فریب را متوقف کنید. امیرسعید ایروانی در نشست دوره ای و عادی شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام افزود: امروز همانطور که انتظار می رفت، اعضای شورا بار دیگر حمایت خود را از احیای برجام ابراز کردند و اجرای کامل آن به عنوان تنها اقدام عملی خواستار شدند. بدیهی است که برجام تنها با پرداختن به ریشه‌های اصلی وضعیت فعلی آن، یعنی خروج آمریکا از توافق در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، قابل بازگشت و احیاء است.

قدرت خرید مردم به ویژه برای کالاهای اساسی باید حفظ شود
تسنیم/ رئیس مجلس در گفت وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه اول سیما پخش شد، طی سخنانی درباره عملکرد مجلس در حوزه جبران آثار تورمی بر معیشت مردم گفت: ما نسبت به سیاست‌های جبرانی تورم و حفظ قدرت خرید آنها اقداماتی را در مجلس انجام دادیم. البته در مرحله اجرا به هدف نهایی نرسیدیم که دلایل مختلفی دارد. ما در بحث جبران حذف ارز ترجیحی بحثمان سبد کالا بود و در مجلس این مسئله تصویب شد تا مردم افزایش نرخ ها در کالاهای اساسی مخصوصا در حوزه معیشتی را احساس نکنند. قالیباف افزود: اگر آنچه که در مجلس به تصویب رسید اجرایی می شد و کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به شکل سبد معیشتی داده می شد امروز نارضایتی‌هایی که وجود دارد را شاهد نبودیم البته دولت در تلاش است سبد کالایی را اجرایی کند و مردم را در دریافت یارانه یا سبد کالایی مخیر کند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱
فارس/ شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد سه‌شنبه نشستی را درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درخصوص رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد. معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح به‌عنوان اولین سخنران در این نشست گفت: «ایران ۱۸ برابر بیشتر از توافق هسته‌ای، اورانیوم ذخیره‌شده دارد». دی‌کارلو با درخواست از ایران برای به عقب برگرداندن گام‌های برداشته شده در برنامه هسته‌ای، خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه ایران شد.
سپس معاون نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل اظهار داشت: «روند دستیابی به توافق هسته‌ای با موانعی احاطه شده است، اما جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد. گونزاتو با بیان اینکه ایران باید به‌صورت کامل با آژانس اتمی همکاری داشته باشد، به تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه تهران پرداخت وگفت: «علاوه بر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا قویاً نگران حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین است که شامل ارسال پهپاد می‌شود.

بی‌اعتنایی دومین بانک بزرگ روسیه به آمریکا
فارس/ روزنامه کامرسنت روسیه گزارش داده دومین بانک بزرگ روسیه قصد دارد با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا مبادلات بانکی برون‌مرزی با ریال ایران را آغاز کند.طبق اعلام بانک VTB دارندگان حساب‌های خرد و تجاری قادر به نقل و انتقال معادل ریالی ۳۰۰ هزار دلار خواهند بود. تمامی مبادلات مشمول ۱ درصد کارمزد خواهند شد و اعتبار اختصاص‌داده شده روز کاری بعد به حساب بانک ایرانی اختصاص خواهد یافت. در اطلاعیه این بانک آمده: «ما اولین بانکی هستیم که با توجه به روابط تجاری [میان ایران و روسیه]، گسترش همکاری‌های اقتصادی و توسعه توریسم نقل و انتقالات مالی به ایران را اجرایی می‌کنیم.

گزافه‌گویی‌های جدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی
فارس/ وزیر جنگ رژیم موقت صهیونیستی بدون هیچ اشاره‌ای به جنایات این رژیم علیه ملت فلسطین، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران، تهدیدی برای جهان و منطقه و سپس برای تل‌آویو است.گانتز افزود: جامعه بین‌الملل باید همان گونه که ناتو در اوکراین رفتار می‌کند، به همان شکل با ایران نیز رفتار کند.وی با این ادعا که باید پیش از رسیدن ایران به بمب اتمی، اقدامات نظامی و اطلاعاتی علیه تهران را افزایش داد، مدعی شد: باید قدرت و نمایش قدرت را در برخورد با ایران، با هم جمع کنیم. وی پیش از این هم مدعی شده بود که جلوگیری از گسترش نفوذ ایران امری حیاتی است.

با برجام یا بی برجام، دیپلماسی با ایران ادامه دارد
ایرنا/ خبرگزاری رویترز امروز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که حتی اگر نتوان برجام را احیا کرد، باب دیپلماسی با ایران گشوده خواهد ماند. رویترز در تحلیلی از شرایط فعلی مذاکرات رفع تحریم ها در وین نوشت: نزدیک به دو سال است که آمریکا تلاش کرده و نتوانسته که توافق هسته ای ۲۰۱۵ را احیا کند. با این حال واشنگتن و متحدان اروپایی اش از بستن باب دیپلماسی با ایران امتناع می کنند. رویترز به نقل از مقام‌های غربی نوشت که رویکردهای جایگزین دیپلماسی مخاطرات خاص خود را دارد. از یک سو پیامدهای حمله نظامی به ایران غیرقابل پیش بینی است و از سوی دیگر ایران هنوز مواد هسته‌ای و فناوری لازم برای ساخت بمب هسته ای را در اختیار ندارد و کماکان زمان برای تغییر مسیر تهران وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *