خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۶

**پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی ارتحال آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی** آیت الله حسینی بوشهری: باید اساس جامعه اسلامی بر محور همدلی و همیاری باشد** آیت الله خاتمی: آمریکا و اتحادیه اروپا در صدر ناقضین حقوق بشر هستند** آیت الله عبداللهی: نظام اسلامی با مخلان امنیت قاطعانه برخورد کند** آیت الله فاضل لنکرانی: حکم محاربه از نظر فقها روشن است و رسانه‌ها باید آن را به اطلاع همگان برسانند**
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 رایزنی وزرای خارجه ایران و ترکیه
در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان و چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مهم منطقه‌ای مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت. وزیر خارجه کشورمان با اشاره به فرصت‌های خوب و مثبت روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، از تعمیق هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی استقبال کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، ضمن حمایت از پیگیری روند سیاسی در قبال سوریه تاکید کرد: تنها با همکاری و هماهنگی نزدیک میان کشورهای منطقه می‌توان زمینه برای ایجاد امنیت پایدار را فراهم کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در این گفت‌وگو با ابراز خرسندی از روند رو به رشد مناسبات دو کشور، تاکید کرد توسعه و گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به تقویت امنیت و ثبات در منطقه کمک می‌‌کند.
 تدوین منابع مالی مناسب برای ساخت مسکن در بانک مرکزی
مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور درباره اقدامات دولت برای تأمین مالی ساخت مسکن، گفت: این‌که مسکن ساخته شود یا بسازیم با یکدیگر تفاوت دارد؛ دولت باید بخشی را بسازد و بخشی دیگر نیز باید ساخته شود. ما می‌توانیم به مردم زمین دهیم تا خودشان مسکن بسازند، زیرا در قشری از مردم این ظرفیت وجود دارد. تأمین مالی مناسب برای همه روش‌های ساخت مسکن در بانک مرکزی تدوین شده و امیدواریم آثار آن سریع‌تر مشخص شود. معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا الزامی برای تأمین مالی ساخت مسکن وجود دارد، گفت: بله؛ زیرا مصوبه دولت است.

 همشهری 
 توضیح دولت درباره گرانی‌ها
شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره گرانی‌ها و فشارهای معیشتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دولت قبل در سال ۹۲ دلار را در کانال ۳هزار تومان تحویل گرفت و با ۶۳۰درصد افزایش در کانال ۲۷هزار تومان تحویل داد. از انتخابات خرداد ۹۶ تا آذر ۹۷ که دکتر رئیسی گفت «خدا رحم کرد من رئیس‌جمهور نشدم که دلار بشود ۵ هزارتومان» دلار از ۳۷۰۰ به ۱۱۵۰۰ رسید یعنی ۲۱۰درصد افزایش.‌ اما در زمان مشابه از خرداد ۱۴۰۰ تا‌کنون، دلار ۴۰درصد افزایش داشته است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: سیاست‌های مخرّب اقتصادی مانند استمرار ارز ترجیحی، استقراض از بانک مرکزی و رشد شدید پایه پولی، فروش سنگین اوراق و ایجاد تعهدات بالا برای آینده و کسری بودجه حدود ۴۵۰هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰، تنها بخش‌هایی از آنومی اقتصاد کشور در آن مقطع بود.
همچنین در این گزارش تاکید شده است: پیوند جریان آشوب و ایران‌ستیزان برای لطمه‌زدن به زندگی مردم و اقتصاد کشور جزو عوامل قطعی در التهابات اقتصادی است. راه نقد حتی برای افراد و جریان‌هایی که جزو عوامل یا همراهان رسیدن اقتصاد کشور به نقاط پرخطر و آسیب‌پذیرکردن زندگی و معیشت مردم هستند، مسدود نیست. انتظار این است که نقدونظر براساس داده‌ها و اطلاعات صحیح انجام شود چراکه بار کج به منزل نمی‌رسد.» این اطلاعیه در واکنش به سرمقاله یک روزنامه اصلاح‌طلب منتشر شد.
 استقبال از نشست ترکیه و سوریه
میخائیل بوگدانوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه به خاورمیانه گفت: از پیشنهاد رئیس‌جمهور ترکیه برای برگزاری نشست مشترک با سران دولت سوریه استقبال می‌کنیم و آن را اقدامی مثبت می‌دانیم. ما درحال حاضر با دوستان سوریه‌ای خود درباره این موضوع در تماس هستیم.

 کیهان
 آمریکا و اتحادیه اروپا در صدر ناقضین حقوق بشر هستند
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران،گفت: بنابر روایات اهل بیت‌ -علیهم السلام- که در اصول کافی آمده‌اند، ولی‌فقیه اگر دستوری صادر کرد و کسی نپذیرد، حکم خدا را کوچک شمرده است، به ائمه جواب رد داده و کسی که اهل بیت -علیهم السلام- را رد کند، خدا را رد کرده است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این که حفظ حریم ولایت، حفظ حریم امامان (علیهم‌السلام) است، ادامه داد: امام صادق -علیه السلام- فرمودند: کسی که دین دارد، نباید در مجلسی بنشیند که امام عادل جامعه اسلامی تخریب شود، این روزها از بسیجیان بدگویی می‌شود، چراکه بسیجیان و حزب‌اللهی‌ها مصداق مؤمنین هستند.
آیت‌الله خاتمی افزود: نباید در چنین مقامی ساکت بود و باید دفاع کرد، چراکه براساس روایات دفاع از ولی‌فقیه دفاع از امام زمان -عجل الله تعالی فرجه الشریف- است. ایشان با اشاره به لیستی که اخیرا اتحادیه اروپا اعلام کرده و چند تن از مقامات کشور را تحریم کرده است، اضافه کرد: اخیرا بنده را هم تحریم کردند، افتخارم تحریم این‌هاست، احساس می‌کنم تیرم به هدف خورده و جهاد تبیینم اثر کرده تا آخرین نفس در این سنگر هستم و تا زنده‌ام عقب‌نشینی نمی‌کنم. در ایران به زور حساب مالی دارم، چه برسد به اروپا.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در مورد ممنوعیت سفر به کشورهای اروپایی تصریح کرد:‌ به فضل خدا یک‌ وجب از خاک کشورم‌ را به دنیا نمی‌دهم، قبلا گفته‌ام که عطش رفتنم به خارج کشور را ندارم.
 جنگ ترکیبی و تبلیغات سنگین دشمن با بصیرت مردم خنثی شد
رئیس قوه قضائیه در جریان سفر به استان زنجان طی سخنانی در جمع قضات و کارکنان قضایی استان زنجان گفت: دشمن بر مبنای محاسبات اشتباهی که از مردم ما داشت، یک جنگ ترکیبی همه‌جانبه و اقدامات تبلیغاتی و روانی بسیار سنگینی را بر کشور ما تحمیل کرد و تصور داشت می‌تواند یک شرایط ضدامنیتی را ایجاد کند و حتی پس از آشوب و اغتشاش با اعمال یک‌سری فشار‌های بیشتر در برخی استان‌ها مسائلی را به وجود آورد؛ اما به‌واسطه بصیرت مردم، بخش اعظم توطئه‌های دشمن خنثی شد، اما کماکان دشمن در حال تلاش است با عملیات روانی و اجماع‌‌سازی در مجامع بین‌المللی، علیه مردم و کشور ما اقدامات ایذایی انجام دهد لذا باید همچنان هوشیار و فعال در میدان حضور داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: در کنار توجه و هوشیاری نسبت به توطئه‌های دشمن باید به رفع ضعف‌ها و نواقص مدیریتی خود نیز اهتمام داشته باشیم و بدانیم که اگر ضعف‌ها روی هم انباشته شود و یک جایی سر باز کند، ممکن است علاجش سخت شود؛ ما باید توجه کنیم که اگر به اعتماد مردم خدشه وارد شده، این امر از کجا نشأت گرفته و درصدد رفع این مشکل برآییم تا اعتماد مردم را افزایش دهیم.
وی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای تحت فشار قرار دادن و هجمه علیه نهاد‌های موثر نظام جمهوری اسلامی از جمله قوه قضائیه، سپاه و بسیج اظهار داشت: امروز، هر نهاد و دستگاهی که در ساختار جمهوری اسلامی موثرتر و نافذتر است، بیشتر از سوی نظام سلطه مورد هجمه و تحریم قرار می‌گیرد.
 ایران در هفت‌ماهه امسال به‌ اندازه دو برابر کل سال ۲۰۲۰ نفت فروخته است
اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور، کل درآمد ایران از صادرات نفت در ۷ ماهه نخست سال جاری میلادی را ۳۴ میلیارد دلار برآورد کرده است. گزارش این نهاد دولتی آمریکا در مورد درآمدهای نفتی ایران اذعانی است از سوی این نهاد آمریکایی به شکست سیاست تحریم نفتی این کشور علیه ایران.
بر اساس گزارش اوپک متوسط قیمت نفت ایران در ۷ ماهه سال جاری میلادی ۱۰۵ دلار و ۴۹ سنت بوده است که با درآمد ۳۴ میلیارد دلاری ایران طی این مدت می‌توان گفت کل صادرات نفت ایران در ۷ماهه ابتدای سال جاری میلادی ۳۲۲ میلیون و ۳۰۵ هزار بشکه بوده؛ یعنی ایران به طور متوسط در این دوره حداقل روزانه یک میلیون و ۵۳۴ هزار بشکه در روز نفت صادر کرده است.
درآمد ۳۴ میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در ۷ ماهه امسال که دو برابر درآمد نفتی ایران در دوازده‌ماهه سال ۲۰۲۰ است نشان دهنده تحلیل رفتن اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ نیز ۳۹ میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده بود و بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ به ۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

 ایران 
 رئیس جمهور در اولین سفر از دور دوم سفرهای استانی مورد استقبال گسترده مردم خراسان جنوبی قرار گرفت
دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، پنجشنبه گذشته با سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به استان خراسان جنوبی آغاز شد؛ سفری که نشانه توقف‌ناپذیری دولت انقلابی در مسیر پیشرفت و توسعه و نیز رفع مشکلات و چالش‌های مردم در جای جای ایران اسلامی است. طرح‌ها و پروژه‌هایی که در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به بیرجند و نهبندان افتتاح شد، مؤید این ادعا است. طی پنجشنبه و جمعه گذشته، با حضور رئیس جمهور، نه تنها عملاً گازرسانی به همه شهرها و روستاهای خراسان جنوبی تکمیل و نهایی شد، بلکه بخش مهمی از پروژه فاضلاب و تصفیه‌خانه بیرجند نیز افتتاح شد. بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، برای ۲ هزار و ۹۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، از دیگر بخش‌های مهم این سفر بود. همچنین رئیس جمهور از خط تولید تایر تک مرحله‌ای کارخانه کویرتایر بازدید کرد. با آغاز به کار این بخش از این کارخانه که برای اولین بار به همت متخصصان داخلی ساخته و به بهره‌برداری رسیده، ایران هشتمین کشور دنیاست که به دانش ساخت و بهره‌برداری از خط تولید «UNI STAGE» دست یافته است.
 قدرت ایران برگرفته ازمردم
رئیس جمهور صبح پنجشنبه در اجتماع باشکوه مردم بیرجند، پشتوانه مردمی را مهم‌ترین مؤلفه اقتدار و امنیت کشور دانست و گفت: بسیاری از کشورها قدرت‌شان متکی به سخت‌افزارها و جنگ‌افزارهای نظامی است، اما قدرت جمهوری اسلامی ایران برگرفته از پشتوانه عظیم مردمی است که امروز در کشور به آن شدیداً نیاز داریم.آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه کشور با وجود همه دشمنی‌ها و فشارها در حال پیشرفت است، اما برخی در پیشرفت کشور تردید دارند، افزود: تلاش کردند صادرات نفت ما را به صفر برسانند و تجارت غیرنفتی ما را متوقف کنند، اما دیدند نه تنها صادرات نفت ایران متوقف نشد، بلکه امروز به اندازه قبل از دوران تحریم نفت می‌فروشیم و تجارت غیرنفتی ما با منطقه و جهان رشد قابل توجهی داشته است، آیا اینها پیشرفت نیست؟
 با تجزیه‌طلب‌های ایران در ارتباطیم
مردخای کدار تحلیلگر امنیتی صهیونیست که اخیراً در اظهاراتی با اشاره به ناآرامی‌‎های اخیر در ایران مدعی شده بود که این آشوب‌ها باید منجر به تجزیه و از بین‌ رفتن موجودیت کشوری به نام ایران شود، با حضور در برنامه شبکه ۱۳ اسرائیل اذعان کرد که من و برخی از مقامات اسرائیل با تجزیه‌طلبان ایران در فضای مجازی ارتباط داریم. وی همچنین در این مصاحبه گفت که وحدت اقوام در ایران زمینه‌ساز یکپارچگی این کشور است که باید با از بین بردن آن زمینه استقلال مناطق مختلف را فراهم کرد. همچنین مجری این برنامه پرچم جعلی گروهک الاحوازیه را در حین اجرا بالا برد.
 حضورمجدد آشوبگران اجاره‌ای در نماز جمعه مسجد مکی
نماز جمعه مسجد مکی زاهدان روز گذشته نیز شاهد حضور برخی آشوبگران اجاره‌ای بود. در ویدیوهایی که رسانه‌های ضدانقلاب از راهپیمایی جمعی چند ده نفره با عنوان «زنان معترض بلوچ» منتشر کرده اند، این زنان بدون لهجه بلوچی و با گویش فارسی سلیس اقدام به سردادن شعارهای هنجارشکنانه می‌کنند. این درحالی است که گفته می‌شود حضور زنان اهل سنت در نماز جمعه مسجد مکی ممنوع بوده و این افراد با پوشیدن لباس‌های محلی و ارسال آنی ویدیو به رسانه‌های بیگانه همچون ایران‌اینترنشنال، خود را زنان بلوچ معرفی می‌کنند.

 وطن امروز
 سرمایه عظیم مردمی، آینده روشن ایران را تضمین می‌کند
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ‏دور دوم سفرهای استانی با تاکید بر افتتاح پروژه‌های جدید آغاز شد؛ استقبال ده‌ها هزار نفری مردم خونگرم خراسان جنوبی، دولت را در مسیر خدمت مصمم‌تر کرد. وی تصریح کرد: این سرمایه عظیم مردمی است که ‎آینده روشن ایران عزیز را تضمین می‌کند.
 قدردانی خانواده شهید مولوی عبدالواحد از رهبر معظم انقلاب
پس از پیام رهبر حکیم انقلاب در پی حادثه ناگوار ربایش و شهادت مولوی عبدالواحد ریگی، خانواده شهید عبدالواحد ریگی از معظم‌له قدردانی کردند.
خانواده شهید مولوی عبدالواحد ریگی، امام جماعت مسجد امام حسین خاش با صدور پیامی از عنایت رهبر معظم انقلاب، سران ۳ قوه و نهادهای ذی‌ربط امنیتی و انتظامی و شورای تأمین سیستان‌وبلوچستان قدردانی کردند.
 توقیف شناور حامل ۳۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق
رزمندگان ناوتیپ ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پس از شناسایی یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در آب‌های خلیج‌فارس، نسبت به توقیف آن اقدام کردند. ۱۲ نفر در این رابطه بازداشت شدند و در بازرسی از این شناور نیز ۳۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شد. سوخت‌های کشف شده طبق روال قانونی با هماهنگی مقام قضایی محلی تحویل شرکت پخش و توزیع فرآورده‌های نفتی شد و به چرخه توزیع قانونی برمی‌گردد.
 حمله عوامل منافقین به مسجد امام هادی خرم‌آباد
تعدادی اغتشاشگر و مزدوران منافق با کوکتل مولوتف به مسجد امام هادی خرم‌آباد حمله‌ور شده و ضمن آتش زدن پارچه‌ها و کتیبه‌های مجلس عزای حضرت زهرا(سلام الله علیها) خساراتی به مسجد زدند.

 جوان
 فرخ‌نژاد کشورش را به اهداف شخصی فروخت
حمید فرخ‌نژاد بعد از گرفتن دستمزد میلیاردی آخرین سریال خود، بلافاصله از ایران خارج شده و به آمریکا رفته است. انتشار پستی اینستاگرامی توسط حمید فرخ نژاد بازیگر سینما جنجال بزرگی به پا کرد. رضوی تهیه‌کننده سینما و مشاور فرهنگی رئیس مجلس در توئیتی نوشت: حمید فرخ نژاد بازیگر است و همزمان با اعتراضات نقش یک مامور امنیتی را بازی می‌کرده و حالا با اتمام کار و دریافت دستمزد میلیاردی، به عنوان یک دیکتاتور در تلاش است با توهین به رهبری، جلوی پخش کار یک گروه چند ده نفری را بگیرد! او حالا هم نقش بازی می‌کند، تا آن طرف آب خریدار پیدا کند!
ایرنا هم نوشت: «فرخ‌نژاد تا چهار روز پیش در ایران حضور داشت، اما اجازه خروج از کشور را نداشت. به همین دلیل، از طریق صنف خود وارد عمل شده و دستگاه قضا را مجاب کرد که به دلیل سال جدید میلادی و اینکه می‌خواهد با پسرش ملاقات کند، اجازه خروج از کشور را گرفت. دستگاه قضا هم رافت به خرج داده و با گرفتن تعهد از آقای بازیگر، اجازه خروج وی را صادر می‌کند. اخبار حکایت از آن دارند که فرخ‌نژاد باز هم کشورش را به اهداف شخصی فروخته و وقتی دیده که کارت اقامت دائم (گرین‌کارت) وی در آستانه ابطال قرار دارد و در این صورت، کمک‌های مالی دولتی این کشور نیز قطع می‌شود، اقدام به انتشار نوشته هماهنگ‌شده کرده است.

 خراسان 
 تیم فنی روز یک‌شنبه به تهران سفر می‌کند
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یک شنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ به دعوت ایران و با هدف رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده که قبلاً توسط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده بود، در تهران حضور خواهند داشت.
 تکذیب نقل قول منتسب به وزیر کشور مبنی بر فیلتر شدن فضای مجازی
مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای نقل قول منتسب به وزیر کشور مبنی بر فیلتر شدن فضای مجازی را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: وزیر کشور در هیچ کدام از صحبت های خود بحثی درباره فیلترینگ فضای مجازی مطرح نکرده است و این نوع اظهارنظرها با هدف خبرسازی‌ها و نقل قول سازی‌هایی است که در جنگ رسانه‌ای هفته های اخیر به طور مستمر شاهد آن هستیم.

 مردم سالاری 
 در سومین جلسه دادگاه هواپیمای ۷۳۷ اوکراین چه گذشت؟
صبح پنج شنبه ۲۴ آذر سومین جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمایی ۷۳۷ کشور اوکراین با حضور متهمان، شکات، خانواده جانباختگان و وکلای آن‌ها به ریاست قاضی ابراهیم مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد. در این دادگاه ده متهم از رده‌های نظامی مختلف حضور داشتند. در ابتدای جلسه دادگاه، قاضی مهرانفر ضمن تسلیت شهادت جانباختگان پرواز PS752 اوکراین و طلب مغفرت الهی برای آن‌ها، بیان کرد: دادگاه بر این باور و مصمم است تا برابر اصول دینی و قانونی که حاکم بر آیین دادرسی کیفری است، دادرسی عادلانه و منصفانه ای داشته باشد.
در ادامه جلسه پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان و تفهیم اتهامات به متهمان پرونده، قاضی مهرانفر با دعوت از شاکیان پرونده به جایگاه از آن‌ها خواست تا در خصوص پرونده صحبت و درخواست‎های خود را در دادگاه مطرح کنند.
تعدادی از شاکیان با حضور در جایگاه ضمن بیان مطالب خود، خطاب به رئیس جلسه دادگاه عنوان کردند: از ریاست این دادگاه می‌خواهیم با قاطعیت رای صالح و قاطعی صادر شود. پس از حضور شکات و برخی از وکلای آن‌ها در جایگاه و بیان سخنانشان که حدود ۴ ساعت به طول انجامید، قاضی مهرانفر با اعلام اینکه زمان جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می‌شود، ختم جلسه را اعلام کرد.
 حضور شناورهای بدون‌سرنشین اسرائیل در خلیج‌فارس
پایگاه اینترنتی عبری زبان «اسرائیل دیفنس» اعلام کرد شناورهای بدون سرنشین ارتش رژیم صهیونیستی وارد آب‌های خلیج فارس شده است. این اقدام در چارچوب رزمایش آمریکا در خصوص بررسی هماهنگی میان شناورهای بدون سرنشین تولید شده توسط ۱۷ شرکت در سراسر جهان انجام شده است.
بر اساس این گزارش، شناورهای اسرائیلی در پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین پهلو گرفته و برای این منظور از آب‌های خلیج فارس عبور کرده‌اند.
ناوگان پنجم دریایی ارتش آمریکا رزمایشی سه هفته‌ای را از ۲۳ نوامبر گذشته آغاز نموده که هدف آن ایجاد هماهنگی میان ظرفیت‌های هوش مصنوعی و فناروی‌های کنترل از راه دور است.

 قدس 
 ائتلاف آمریکا با عربستان باید تقویت شود
بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گویی رسانه‌ای خواستار تقویت اتحاد سنتی آمریکا با عربستان شد. وی گفت: نباید در این خصوص شاهد تنش‌های دوره‌ای باشیم چرا که به نظر من این موضوع، مبنای ثبات در منطقه است. نتانیاهو افزود: من با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص صحبت خواهم کرد. نتانیاهو به‌تازگی خواستار توسعه توافقات عادی‌سازی روابط با دیگر کشورها به‌ویژه یک کشور خاص شده است!
 آغاز واگذاری زمین برای ساخت خانه‌های ویلایی
وزیر مسکن و شهرسازی اظهار کرد: مدل جدید در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری زمین و ساخت واحدهای یک طبقه است که به الگوی ایرانی اسلامی نزدیک‌تر است. بذرپاش افزود: در مرحله نخست، شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر انجام شده و در روزهای آینده واگذاری زمین‌ها آغاز می‌شود.

 اطلاعات 
 قطعنامه‌ای سیاسی به بهانه حقوق بشر
قطعنامه ضد ایرانی حقوق بشری کانادا با ۸۰ رای موافق ، ۲۹ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.
 واکنش وزارت خارجه به تصویب قطعنامه حقوق بشری ضدایرانی در سازمان ملل
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ، در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل که به روال چند سال گذشته به پیشنهاد کانادا و با حمایت کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی مطرح شد، این قطعنامه را منعکس کننده دورویی و نفاق بانیان آن و فاقد مشروعیت و اعتبار دانست.
وی رویکرد ریاکارانه بانیان این قطعنامه در استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی برای اعمال فشار علیه ایران را مصداق بارز سوءاستفاده از مفاهیم و ارزش های متعالی حقوق بشری برای پیشبرد اغراض کوته بینانه سیاسی دانست. کنعانی با اشاره به تلاش کشورهای غربی به استمرار پروژه ایران هراسی و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی، اظهار داشت: بانیان این قطعنامه که خود ناقض تمامی اصول بنیادین و ابتدایی حقوق بشر در جهان هستند، به جای دلسوزی منافقانه برای حقوق بشر مردم ایران، از همراهی با تروریسم اقتصادی دولت آمریکا علیه ملت ایران دست بردارند و میزبانی از گروهک های تروریستی را متوقف کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی ارتحال آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی
اختصاصی/ درپی ارتحال آیت الله العظمی سید محمد صادق حسینی روحانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیام تسلیتی صادر نمود. دراین پیام آمده است :آن فقیه وارسته از شاگردان برجسته حضرت آیت الله العظمی بروجردی و حضرت آیت الله العظمی خویی (رحمه الله علیهما) بودند که در بستر کسب فیوضات علمی از آن عالمان بزرگ، به پرورش روح اجتهاد و تکوین فقهى و علمى خود پرداختند و پس از آن در ترویج علوم اسلامی و معارف مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در مقام تدریس و تألیف، فضلای بسیاری را تربیت کردند و آثار و تألیفات ارزشمندی به یادگار گذاشتند که موسوعه گرانسنگ «فقه الصادق(علیه السلام) »از مهم ترین تألیفات آن عالم بزرگوار است.این فقیه جلیل القدر در مبارزه با رژیم ستمشاهی نیز مواضع و بیانیه‌هایی علیه حکومت پهلوی صادر کردند و از جمله اعاظمی بودند که با نهضت اسلامی ملت ایران همراهی داشتند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت آن عالم پارسا را به محضر حضرت بقیه‌الله الاعظم -عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف- رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- حوزه‌‌های علمیه قم و نجف، بازماندگان محترم و همه‌ی ارادتمندان به آن بیت شریف تسلیت عرض کرده و علوّ درجات آن مرحوم و حشر با اجداد طاهرینشان را از خداوند متعال مسألت می‌نماید.

باید اساس جامعه اسلامی بر محور همدلی و همیاری باشد
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در دومین همایش شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت با اشاره به دشمنی دشمنان با روحانیت در طول تاریخ اظهار داشت: هر مقدار جایگاه روحانیت بالاتر باشد هجمه های دشمنان علیه آنان نیز بالاتر و گسترده تر می شود. وی در ادامه افزود: در صلح و سازش حداقل و کف کار این است که روحانیت بر اختلافات کوچک رسیدگی کنند؛ اما در نگاه کلان، باید نگاه روحانیت به مسائل بزرگ کشور باشد و افق نگاه آنان همانند افق نگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد.آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به چرایی اهمیت «صلاح ذات البین» در دین اسلام خاطرنشان کرد: دلیل اینکه اسلام به این امر اهمیت ویژه‌ای قائل شده، این است که باید اساس جامعه اسلامی بر محور همدلی و همیاری باشد. رئیس شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اعتمادسازی یکی از کلیدی‌ترین اصول اصلاح ذات البین است و تا زمانی که اعتماد افراد به شورای صلح جلب نشود، تاثیرگذاری مناسبی نخواهد شد.

نظام اسلامی با مخلان امنیت قاطعانه برخورد کند

حوزه/ آیت الله عبداللهی، یکی از ضرورت های مهم در حکومت ها و در همه نظام های را حفظ امنیت معرفی کرد و گفت:در فتنه اخیر که همه احزاب شیطانی جان و مال و سرمایه و امنیت جامعه را مورد تهاجم قرار دادند، این وظیفه ایجاب می کند نظام اسلامی با مخلان امنیت قاطعانه برخورد کند و امنیت جامعه و شهروندان را تامین و تضمین کند. عضو جامعه مدرسین درادامه با انتقاد از کسانی که خشونت، تخریب، و کشتار را پشتیبانی می کردند واکنون در دفاع از قاتلان و مخلان امنیت و حکم محارب و نفی اعدام محاربان اظهار نظر می کنند قانون را محور همه اقدامات معرفی و به تبیین محارب در قانون مجازات اسلامی پرداخت وگفت: ماده ۲۷۹ مربوطه می گوید محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان و مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی گردد و این تعریف مطابق است با آن چه درتحریر الوسیله امام و بسیاری از متون فقهی آمده است و در ماده ۲۸۲؛ چهار مجازات را برای محارب مشخص کرده که یکی از آنها اعدام است. در ماده ۲۸۳ تصریح شده است که انتخاب هریک از امور چهار گانه به اختیار قاضی است.

حکم محاربه از نظر فقها روشن است و رسانه ها باید آن را به اطلاع همگان برسانند
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی پژوهش‌های فقهی معاصر مرکز فقهی ائمه اطهار در خصوص نمایشگاه تخصصی پژوهش های فقه معاصر، گفت: پیام روشن این نمایشگاه، بالندگی و پویایی فقه و حوزه است؛ آنچه که نظام جمهوری اسلامی یا نظام بشری از جهت فقهی به آن نیاز دارد در حوزه کار شده و می توان مشاهده کرد و حوزه در این زمینه ها زحمت‌ها کشیده است. عضو جامعه مدرسین درادامه در پاسخ به مباحث مطرح شده در خصوص قضیه حکم محارب خاطرنشان کرد: در همین قضیه محاربه ضابطه بسیار روشن است که فقها و علمای بزرگ، نظرات خود را گفته اند اما باید رسانه‌ها اطلاع رسانی کنند. اینگونه نیست که مباحثی مانند محاربه و مرتد روشن نباشد؛ وی با بیان اینکه در خصوص محارب در کتب فقهی از قدیم الایام حکم روشن بوده است، اظهار داشت: حوزه وظیفه خود را انجام داده است و رسانه باید آثار و پژوهش‌های حوزه ‌ها در این زمینه را به جامعه معرفی کند.

شوک‌های تورمی سال آینده تکرار نمی‌شود
تسنیم/ رییس کل بانک مرکزی با بیان این که انتظارات تورمی مردم در سال آینده کاهشی و روند تورم آرام بوده و شوک‌های تورمی تکرار نخواهد شد افزود: تا پایان امسال رشد نقدینگی ما به کمتر از ۳۰ درصد می رسد.علی صالح‌آبادی درباره تحولات نقدینگی توضیح داد: برنامه پولی ماهانه در دولت سیزدهم تدوین شد و مقرر شد تا پایان امسال رشد نقدینگی کمتر از ۳۰ درصد شود؛ هم اکنون پایه پولی ۲۰.۵ درصد و نقدینگی ۲۰.۲ درصد است و تا پایان امسال به کمتر از ۳۰ درصد خواهد رسید.وی افزود: روند رشد نقدینگی در دولت سیزدهم روند کاهنده بود و از ۴۲.۸ درصد به ۳۴.۳ درصد در آبان ماه رسید یعنی حدود ۹ درصد کاهش یافته است و سال آینده پیش‌بینی می‌شود به کمتر از ۲۵ درصد برسد.

رابطه ایران و روسیه برای دوستان ما تهدید است
فارس/ رئیس سیا در مصاحبه با پی.بی.اس گفت درباره رابطه ایران و روسیه بسیار نگران است و در ادامه مدعی شد: «در طول تاریخ، بی‌اعتمادی زیادی میان روس‌ها و ایرانی‌ها وجود داشته اما آن‌ها اکنون به یکدیگر نیاز دارند». وی افزود: چیزی که در حال شکل‌گیری است را دست‌کم می‌توان مراحل آغازین یک شراکت دفاعی تمام‌عیار میان ایران و روسیه قلمداد کرد. برنز سپس ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را تکرار کرد و گفت: ایرانی‌ها به روس‌ها پهپاد می‌دهند که باعث کشته شدن غیرنظامیان اوکراینی حتی در همین لحظه‌ای که داریم امروز صحبت می‌کنیم می‌شود و روس‌ها هم در حال بررسی‌ روش‌هایی برای حمایت‌ از ایران در زمینه‌های فنی و فناوری هستند. این موضوع تهدیدهایی واقعی برای همسایه‌های ایران و برای بسیاری از دوستان و شریکان ما در همسایگی ایران ایجاد می‌کند.

در ۹۰ روز گذشته بیش از ۳۰۰ نهاد و فرد ایرانی را تحریم کردیم
فارس/ جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس اعتراف کرد در حمایت ازاغتشاشات اخیر در ایران بیش از ۳۰۰ نهاد و فرد ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. دولت انگلیس از زمان آغاز اغتشاشات در ایران تلاش کرده از طریق اعمال تحریم، موضع‌گیری‌های رسانه‌ای و اقدامات ایران به عنوان بخشی از جنگ ترکیبی غرب علیه ایران عمل کند.

سپر دفاعی آمریکا قابل اتکا نیست
ایرنا / آژانس دفاع اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی پس از تامین تسلیحاتی اوکراین باید بطور مشترک برای خرید تجهیزات نظامی و جایگزینی و تکمیل ذخیره تسلیحاتی خود اقدام کنند، هشدار داد که آمریکا همیشه نمی تواند سپری برای اروپا در مقابل تهدیدات (نظامی) باشد و ما باید به فکر خودمان باشیم.«جری اسدیوی» (Jiri Sedivy) رئیس اجرایی آژانس دفاع اروپا در این باره گفت: جنگ روسیه علیه اوکراین نقصان توانایی ما را هویدا کرد، آنچه مهم است اینکه بتوانیم اتحادیه اروپا را به تامین‌کننده معتبر امنیت در حفاظت از شهروندان مبدل سازیم.”وی افزود: آمریکا در آینده بطور اجتناب ناپذیری درگیر منطقه آسیا-اقیانوسیه خواهد شد و درنتیجه قادر به تهیه و تامین برخی مسائل مهم نظیر ترابری هوایی استراتژیک، هواپیماهای شناسایی، موشک های هدایت شونده دقیق و پدافند هوایی برای ما نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *