خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۴

**پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت ترور مولوی عبدالواحد ریگی** آیت الله العظمی جوادی آملی: عظمت ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود** آیت الله حسینی بوشهری: حوزه علمیه باید برای هر زمان ساعت و لحظه در حال آماده‌باش باشد** آیت الله خاتمی: حوزه علمیه در بعد رسانه ای فعال تر عمل کند** آیت الله کعبی: اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب برای درگذشت مرحوم رستم قاسمی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت مرحوم رستم قاسمی را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به این شرح است:
«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. درگذشت مرحوم مغفور جناب آقای رستم قاسمی رحمه‌الله علیه را به خاندان گرامی و دوستان و همکاران ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان از جمله‌ی مردان انقلابی و خدمتگزار و خستگی ناپذیر کشور بودند و در عرصه‌های گوناگون خدمات ارزشمندی کردند و تا آخرین روزهای حیات، تلاش‌های خود را ادامه دادند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و پاداش مجاهدتها را برای آن مرحوم مسألت میکنم.

 همشهری 
 یک جابه‌جایی از مجلس به‌دولت
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با استعفا از نمایندگی مردم کرمانشاه راهی پاستور شد. عزیزی جایگزین محمد حسینی به‌عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خواهد شد. نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس روز گذشته در جلسه علنی با اشاره به درخواست استعفای نماینده کرمانشاه گفت: دولت رایزنی‌های زیادی با آقای ابراهیم عزیزی کرده و به یک توافق با رئیس‌جمهور رسیده است. ایشان استعفای خود از مجلس را به‌رغم میل باطنی‌شان تقدیم کرده است. در متن استعفای عزیزی آمده است «احتراما با توجه به‌نظر رئیس‌جمهور مبنی بر خدمت در دولت، به همین دلیل استعفا از نمایندگی مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌گردد.»

 کیهان 
 سپاه پاسداران دانایی را به توانایی ضمیمه کرد
رئیس‌جمهور اظهار داشت: افتخاری که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در آبرسانی و برق‌رسانی و گازرسانی به مردم انجام داد موجب شده تا مردم احساس کنند سپاه در دوران دفاع مقدس و بعد از آن و در مواجهه با حوادث همواره گمنام و بی‌نشان کنار آنها بوده و در سازندگی نیز میدان‌دار است.
آیت‌الله رئیسی دیروز چهارشنبه در چهاردهمین همایش مدیران و فرماندهان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء از خدمات ۳۳ ساله این قرارگاه در عرصه سازندگی قدردانی کرد. رئیس‌جمهور گفت: قرارگاه سازندگی از دل کار مهندسی در دوران دفاع مقدس برخاست و با نگاه «ما می‌توانیم» و با اندیشه و انگیزه سازندگی منشأ خدمات ماندگار و بزرگی شد.
آیت‌الله رئیسی گفت: عزیزان ما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه سازندگی دانش و دانایی را ضمیمه توانایی کردند و در پیوند علم و فناوری با کار و تلاش منشأ تحولات بزرگی شدند.
 سلبریتی وطن‌فروش، مزد پادویی برای دشمن را گرفت
علی کریمی، سلبریتی که به پادویی برای سازمان‌های جاسوسی سیا و موساد درآمده بود تا بلکه اغتشاشات اخیر را به سرانجام برسانند مزد وطن‌فروشی‌اش را با صدور ویزای آمریکا گرفت.
شبکه خبری آمریکایی VOA (تلویزیون فارسی وابسته به وزارت خارجه آمریکا) از صدور ویزای این کشور برای علی کریمی خبر داد.
 فرانسه با تاریخی مملو از جنایت حق ندارد از حقوق بشر حرف بزند
امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه ۱۹۴ نماینده در پاسخ به دخالت‌های مکرر فرانسه در امور داخلی ایران را قرائت کرد. در متن این بیانیه آمده است: «فرانسه در حالی از حقوق زنان در جمهوری اسلامی دفاع می‌کند که کتب تاریخی مملو از تصاویر جنایاتی است که این کشور در ۳۰ سال جنایت در الجزایر مرتکب شده به ویژه قتل عام اکتبر ۱۹۶۱ که در الجزایر انجام دادند. فرانسه با این تاریخ طولانی در جنایت حق ندارد از حقوق بشر دم بزند و با دخالت‌های نابه‌جای خود در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، پرچم سفیدی را بر دستان ناپاک خود بلند کند.

 ایران 
 توافق با چین برای توسعه میادین نفت و گاز
وزیر نفت با اشاره به سفر هیأت چینی به تهران که به ریاست معاون نخست وزیر این کشور انجام شد، اعلام کرد: در جریان این سفر توافقنامه و تفاهمنامه‌های خوبی با چین درخصوص توسعه میادین نفتی و گازی و میادین مشترک انجام شد. اوجی همچنین با بیان اینکه در فصل زمستان سوخت هیچ واحد صنعتی را قطع نخواهیم کرد، گفت: با توجه به فصل سرما و یخبندان در اکثر استان‌ها تلاش دولت این است تا زمستان بدون چالش را پشت سر بگذارد و از این رو از همه درخواست داریم تا الگوی مصرف را رعایت کنند.
 تراز صادرات برق ایران مثبت است
وزیر نیرو درباره صادرات برق، اظهار کرد: در برخی از ماه‌ها که برق مازاد داشته باشیم، صادر می‌کنیم و در زمان‌های دیگر که نیاز به تأمین برق بیشتری داشته باشیم وارد می‌کنیم، اما در طول سال تراز همواره مثبتی داریم.
محرابیان، درباره وضعیت آب نیز گفت: بیش از ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است که امیدواریم بارش‌های خوبی داشته باشیم تا بتوانیم حجم سدها را پر کنیم، اما با این میزان موجودی، طبیعتاً نیازمند مدیریت مصرف هستیم. وزیر نیرو از مردم خواست همچون گذشته و قوی‌تر مدیریت مصرف را انجام دهند.
 تغییر در مدیریت ارزی بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، از تغییر در مدیریت ارزی بانک مرکزی باهدف کنترل و مدیریت بازار ارز خبر داد. خلجی در توئیتر نوشت: «تغییر در مدیریت ارزی بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز انجام شد.» وی البته این نکته را اضافه کرد که «یک عامل بنیادی در التهاب برخی بازارها از جمله ارز در یکی دو ماه اخیر، اغتشاشات بود که با افزایش نااطمینانی، جریان سرمایه و اقتصاد کشور را هدف گرفت.» به گفته خلجی، «جریان آشوب ماهیتاً ضدزندگی و هدف مستقیم آن ضربه به معیشت مردم است.» گفتنی است درپی تغییر در معاونت ارزی بانک مرکزی، محمدرضا آرام جایگزین افشین خانی شد.
 ارتباط ترور مولوی ریگی با یک کشور عربی
روابط عمومی اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: متعاقب دستگیری عوامل ترور مولوی شهید عبدالواحد ریگی توسط سربازان گمنام امام زمان، در بازجویی‌های اولیه در رابطه با پوشش اتخاذ شده برای ربایش شهید، نحوه ربایش و انتقال، محل نگهداری و چگونگی شهادت اعتراف کردند. براساس اعترافات به دست آمده، این تیم قصد داشتند بعد از فروکش کردن فضای ناشی از شهادت مولوی اقدام به ترور فرد دیگری کنند. این گزارش می افزاید: با توجه به پیچیدگی کیس و نظر به ارتباط یکی از عوامل ترور با یکی از کشورهای عربی و ملاقات‌های انجام شده در کشور هدف، بررسی‌های تخصصی در دستور کار قرار داشته و نتایج حاصله متعاقباً اعلام خواهد شد.

 جمهوری‌اسلامی
 عظمت ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود
آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه هیچ حقی را نباید از مردم کم گذاشت، گفتند: این دینی که برای حیوان آبرو قائل است، آیا برای بشر حرمت قائل نیست؟! آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشتند: مردم ایران، مردمی بزرگ و بزرگ زاده هستند و عظمت ملت برای ما سرمایه است و باید حرمتشان حفظ شود.ایشان درباره شناخت حقوق بشر بیان داشتند: ما باید اول انسان را بشناسیم تا حقوقش را بشناسیم، یکی از پربرکت ترین دامنه های حقوق بشر این است که آیا بشر با مردن می پوسد یا از پوست به در می آید؟! ما خیال می کنیم مرگ پوسیدن است، در حالی که مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، روح بعد از مردن ثابت است نه ساکن، ماییم که هستیم که هستیم که هستیم!

 وطن امروز 
 از گسترش همکاری‌ قضایی با روسیه استقبال می‌کنیم
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه ‌قضائیه در دیدار«ایگور کراسنوف» دادستان کل فدراسیون روسیه ضمن خیرمقدم به این مقام قضایی روس و هیات همراه، اظهار کرد: روابط دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بویژه طی ۲ سال اخیر در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و سایر موضوعات، رو به ارتقاست، لذا توسعه و بسط ارتباطات حقوقی و قضایی میان ۲ کشور نیز اجتناب‌ناپذیر و ضروری است. رئیس دستگاه قضا با اشاره به انعقاد ۲ سند همکاری حقوقی و قضایی در دیدار دادستان‌های کل ایران و روسیه، بر تعبیه سازوکارهای مناسب برای عملیاتی‌سازی جامع و کامل این اسناد همکاری تاکید کرد. وی در ادامه با تبیین و تشریح اختیارات و کارکردهای قوه ‌قضائیه در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری‌های حقوقی و قضایی با نظامات قضایی کشورهای همسایه و فدراسیون روسیه استقبال می‌کند.
 عزم ایران و روسیه برای توسعه همکاری‌های فضایی
تفاهمنامه همکاری صنعت فضایی ایران و روسیه دیروز با حضور حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران و یوری بوریسف رئیس آژانس فضایی فدراسیون روسیه در حاشیه یازدهمین نمایشگاه صنعت هوایی و هوانوردی کشور در جزیره کیش به امضا رسید. سالاریه در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار کرد: این سند همکاری شامل موضوعات متنوعی از جمله همکاری در ساخت ماهواره‌های سنجشی، مخابراتی و ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی، مونتاژ، پایگاه پرتاب و تست ماهواره است. وی افزود: این تفاهمنامه در نتیجه مذاکرات چند ماهه با آژانس فضایی فدراسیون روسیه با هدف توسعه و تحکیم ارتباطات ۲ کشور در این زمینه به امضا رسیده است.
سالاریه با بیان اینکه ایران بومی‌سازی صنعت فضایی را از ۲۰ سال پیش آغاز کرد و هم‌اکنون دارای پیشرفت‌های چشمگیری است، اضافه کرد: انتظار می‌رود با انعقاد این تفاهمنامه بتوانیم رسیدن به سند چشم‌انداز ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور که تا افق ۱۴۱۰ تدوین شده را سرعت ببخشیم. رئیس آژانس فضایی فدراسیون روسیه نیز در این آیین اظهار کرد: ایران شریک جدیدی برای کشور ما نیست و همکاری‌های مشترک ۲ کشور از سال ۲۰۰۲ آغاز شده و جمهوری اسلامی در زمینه صنعت فضایی در این مدت جهش بزرگی داشته است.

 جوان 
 کار ما با دشمنان هنوز تمام نشده است
سردار سلامی صبح دیروز در مراسم اهدای جایزه سردار سپهبد قاسم سلیمانی در دومین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و جبهه مقاومت، با بیان اینکه اگر کسی صدسال مداخله امریکا در ایران را بداند متوجه می‌شود رئیس‌جمهور امروز با کارتر و نیکسون و روزولت و کندی و کارتر فرقی ندارد، اظهار داشت: تاریخ برای فهم امروز است و از این منظر، دفاع مقدس و دشمنان آن روز و تفکراتشان هنوز هست و با مطالعه دفاع مقدس می‌توانیم بفهمیم چه کسانی دنبال حذف نام کشور عزیزمان هستند. فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه کار ما با دشمنان تمام نشده و آن‌ها هنوز هستند، اما قدرتشان تنزل یافته و ما در موقعیت بسیار خوبی با تجربیات دوران دفاع مقدس هستیم، خاطرنشان کرد: نوسازی اندیشه و قواعد جنگ و امروزی کردن ابزار‌ها و پیشرفته کردن سخت افزار‌ها ادامه دارد.

 خراسان
 حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل
در نشست روز گذشته کمیسیون مقام زن سازمان ملل، قطعنامه حذف ایران از این کمیسیون با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.پیش از رای گیری، نمایندگان برخی کشورها از جمله روسیه در مخالفت با پیش‌نویس این قطعنامه به سخنرانی پرداختند.نماینده روسیه گفت: این جلسه برای چه تشکیل شده است؟ پاسخ آن این است که آمریکا و برخی اعضای دیگر که خود ناقض حقوق بشر هستند، در تلاش هستند که یک کشور مستقل و دارای حاکمیت را از کمسیون مقام زن حذف کنند.
گفتنی است که لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن هیچ تاثیر جدی بر حضور زنان ایرانی در مجامع بین المللی نمی‌گذارد. ایران می تواند مانند گذشته برای ارائه نظرات خود در نشست های این کمیسیون شرکت کند اما حق رای ندارد. کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.
 واکنش سخنگوی دولت به حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توئیتر به تصویب قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل واکنش نشان داد.
سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:
– یک سوم زندانیان زن جهان، در آمریکا زندانی هستند.
– از ۲۰۱۵ تاکنون دست‌کم ۲۵۰ زن با وحشی‌گری پلیس آمریکا، در خیابان و بدون محاکمه به قتل رسیده‌اند؛ «لئونا هیل» مادر باردار ۲۶ ساله یکی از آن هاست.
– آمریکا بانی تعلیق عضویت ایران از کمیسیون مقام زن شد!
 به دو کشور سوریه و ونزوئلا صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم
سردار هوشی‌السادات، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: به دو کشور سوریه و ونزوئلا صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم به طوری که در کشور ونزوئلا وارد پروژه ساخت مترو در کاراکاس شدیم و حضور موفق داشتیم. در پروژه‌های نفتی ونزوئلا نیز حضور داریم.

 مردم سالاری 
 بررسی لایحه بودجه در جلسه بعدی دولت به پایان می‌رسد
میرکاظمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: برنامه ما این بود که لوایح برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ را همزمان تدوین و به پیش ببریم اما به دلیل اینکه همه سازمان درگیر آن بود، تاخیری در ارائه لوایح پیش آمد. وی ادامه داد: البته سازمان برنامه و بودجه به موقع لایحه بودجه را تقدیم دولت کرد اما بررسی آن در دولت طولانی شد و اکنون اگر یک جلسه دیگر برگزار شود، کار تبصره‌های بودجه به اتمام می‌رسد. رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: براساس نظر رئیس مجلس، با دومرحله‌ای شدن بررسی لایحه بودجه در مجلس، ابتدا تبصره‌ها،‌ منابع و مصارف به مجلس ارسال می‌شود و پس از تصویب آن‌، جداول و ریز مصارف بودجه در اختیار مجلس قرار می‌گیرد.
 تحریم‌های قدرتمندی علیه ایران وضع کردیم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی عنوان کرد که این اتحادیه در این هفته به دلایل حقوق بشری تحریم‌های قدرتمندی را علیه ایران اعمال کرده است. بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از برگزاری نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و آسه‌آن درخصوص تحولات اخیر ایران گفت: نشست شورای وزرای خارجه در روز دوشنبه برگزار شد و ما وضع تحریم‌های قدرتمند علیه ایران را در پاسخ به مسائل حقوق بشری – از جمله اعدام دو تن از معترضین – تصویب کردیم.

 آرمان ملی 
 تجمعات قانونی رابه رسمیت می‌شماریم
وزیر کشور با بیان اینکه تجمعات قانونی رابه رسمیت می‌شماریم، گفت: دستورالعملی هم برای تجمعات در حال تهیه است. احمد وحیدی درباره احتمال تغییر استانداران اظهار کرد: اگر قرار به تغییری باشد، آن تغییر گسترده نخواهد بود. وی درباره آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات، تصریح کرد: این لایحه را به دولت ارسال کرده‌ایم که در کمیسیون‌های دولت بررسی خواهد شد و نهایتا به صحن می‌آید. وزیر کشور همچنین با بیان اینکه تجمعات قانونی رابه رسمیت می‌شماریم، گفت: سال قبل هم تجمعات مختلفی داشته‌ایم. دستورالعملی هم برای تجمعات در حال تهیه است اگر لایحه هم نیاز بود، تهیه می‌شود.

 قدس 
 نفت بیشتری به ایران سوآپ خواهیم کرد
وزیر انرژی جمهوری قزاقستان اعلام کرد این کشور نفت بیشتری به چین و همچنین ایران از طریق سوآپ خواهد فروخت. آکچولاکوف گفت: از این رو بر توسعه مسیر حمل و نقل بین‌المللی ترانس خزر در مسیر بنادر جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه و مسیر صادراتی به چین و ایران تأکید می‌شود.
 تأیید حمله تروریستی صهیونیست‌ها به کاروان ایران
رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی روز گذشته به طور رسمی اعلام کرد هدف قرار دادن تانکرهای حامل سوخت ایران در مرزهای سوریه و عراق کار این رژیم بوده است. کوخاوی مدعی شد رژیم صهیونیستی طرح ایران برای ارسال ۱۰۰ فروند موشک زمین به هوا به سوریه و لبنان را شکست داده است.
 هنوز پاسخی از واتساپ و اینستاگرام دریافت نکرده‌ایم
وزیر ارتباطات اظهارات یک نماینده مجلس درباره پذیرش اولیه شروط ایران از سوی واتساپ و اینستاگرام و گشایش دفاتر آن‌ها در ایران را رد کرد و گمانه زنی خواند. زارع‌پور درباره صحت و سقم این خبر با اشاره به اینکه مرجع پیگیری این مسئله ما نیستیم، گفت: مرکز ملی فضای مجازی که متولی موضوع است مکاتبه‌ای با این دو شرکت داشته و من امروز صبح از آن‌ها پرسیدم که گفتند هنوز جوابی از واتساپ و اینستاگرام دریافت نکرده‌اند و به ما هم چیزی اعلام نشده است.
وی در خصوص زمان کاهش محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ با توجه به مهار اغتشاشات و بازگشت امنیت و آرامش، گفت: مرجع این موضوع شورای عالی امنیت ملی است و ما هم پیش‌تر نظراتمان را به آن‌ها اعلام کرده بودیم و جلسه‌ای برای تجدید نظر برگزار نشده است.

 اعتماد
 احتمال صدور حکم بازداشت ‌«الکاظمی» به اتهام دست داشتن در ترور شهید سلیمانی
عضو ائتلاف دولت قانون عراق مدعی شد که در مرحله پیش رو شاهد صدور حکم بازداشت علیه مصطفی الکاظمی به اتهام دست داشتن در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خواهیم بود. فاضل موات الزریجاوی، یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق گفت که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق اکنون در بغداد و در منطقه خضرا حضور دارد و تحت حفاظت سفارت امریکا در عراق است.
اخیرا محمد حسن جعفر (برادر شهید ابومهدی المهندس) و ۷۶ نفر دیگر از دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر پیشین عراق و ضیاء الموسوی، سرپرست اطلاعات نظامی عراق و همچنین سفیر امریکا در بغداد به خاطر جنایت ترور فرماندهان مقاومت (ابومهدی المهندس و سپهبد شهید سلیمانی) در فرودگاه بین‌المللی بغداد در دادگاه سوم الکرخ شکایت کردند.
 مسوولان آژانس در روزهای آینده به تهران می‌آیند
رئیس سازمان انرژی اتمی از سفر مقامات و مسئولان آژانس به تهران در چارچوب رایزنی‌های بین ایران و این نهاد و مذاکرات وین خبر داد. اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: امیدواریم در این دیدار برای رفع موانعی که وجود دارد، گامی به جلو برداریم.
وی همچنین از موفقیت و دستاورد جدید دانشمندان و محققان صنعت هسته‌ای کشور در به‎کارگیری فناوری پلاسما برای کاهش سولفور و در محصولات نفتی به‌ویژه سوخت مازوت در جهت کاهش آلایندگی آن‌ها خبر داد و گفت: این گام مقدماتی در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد و امیدواریم بتوانیم در مقیاس پالایشگاهی اجرایی و عملیاتی کنیم.

 ابتکار 
 توقف اجرای حکم اعدام یک اغتشاشگر
اجرای حکم «ماهان صدرات مرنی» یکی از متهمان اغتشاشات اخیر تا حصول نتیجه از دیوان عالی کشور متوقف شد. موسوی وکیل مدافع این متهم در این‌باره اعلام کرد که قرار توقف اجرای حکم او مستند به درخواست اعاده دادرسی و موافق ماده ۴۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری صادر شده است. همچنین روابط عمومی دیوان عالی کشور نیز در تأیید این خبر اعلام کرد: درخواست اعاده دادرسی این متهم در شعبه نهم دیوان عالی کشور ثبت و اصول پرونده محاکماتی نامبرده جهت رسیدگی و بررسی تقاضای ثبت شده از دادگاه مربوطه مطالبه شده است. بر اساس کیفرخواست صادر شده برای ماهان صدرات، او متهم به «محاربه، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، آتش زدن موتورسیکلت و تخریب گوشی شاکی خصوصی و ایراد جرح عمدی با چاقو نسبت به شاکی» شده بود.

 اطلاعات 
 صدور احکام نهایی محکومان حادثه متروپل
احکام نهایی محکومان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان در دادگاه تجدید نظر صادر و به مرحله اجرا رسید.
دادستان اهواز گفت : هر کدام از محکومان به ۳سال حبس تعزیری و پرداخت دیه به خانواده و ورثه جانباختگان حادثه ، اقامت اجباری، انفصال از خدمات دولتی و عمومی ، لغو پروانه اشتغال و منع اشتغال در حرفه مهندسی ساختمان محکوم شدند.
جعفری چگینی افزود: اکنون ۱۰نفر از محکومان دوران حبس خود را سپری می کنند و حکم مابقی محکومان صادر شده است که در اسرع وقت حکم جلب آن ها هم اجرایی می شود.
بنا به این گزارش محکومان این پرونده شامل مهندس ناظر ساختمان، سرپرست وقت معاونت سرمایه گذاری و نماینده فنی از طرف شهرداری ،سرپرست دفتر نظام مهندسی آبادان، طراح و مشاور، شهردار سابق ،سرپرست منطقه یک شهرداری ،مدیر منطقه یک شهرداری ،سرپرست فنی و شهرسازی منطقه شهرداری ،مسئول فنی و شهرسازی منطقه یک شهرداری ،سرپرست شهرداری آبادان، مدیرعامل شرکت مشاور و سرپرست دفتر نظام مهندسی آبادان ناظر سازه هستند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‎‌های خبری:

پیام جامعه مدرسین در محکومیت ترور مولوی عبدالواحد ریگی
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیام تسلیتی شهادت عالم اهل سنت شهید مولوی عبدالواحد ریگی را تسلیت گفت. دراین پیام آمده است: اقدام ناجوانمردانه دشمنان وحدت و امنیت ایران، در ربایش عالم خدمتگزار و صدیق مولوی عبدالواحد ریگی و به شهادت رساندن آن شخصیت منادی وحدت، موجب تألم و تأثر گردید. شهادت این عالم بزرگوار نشان دهنده ممزوج بودن خون شهدای شیعه و سنی برای حفظ ارزشهای دینی و انقلاب اسلامی است.
وحدت شیعه و سنی یک وحدت شعاری و زبانی نیست و شهادت این شهید عزیز، رسوا کننده عمق کینه و جهالت مزدوران استکبار است. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شهادت امام جمعه مکرم اهل سنت مولوی عبدالواحد ریگی را به خانواده آن عالم جلیل القدر و همه وابستگان و علاقمندان به آن شهید، به ویژه مردم شهید پرور استان سیستان و بلوچستان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن عالم خدمتگزار علو درجات و برای خانواده مکرمشان صبر و اجر مسألت دارد.

حوزه علمیه باید برای هر زمان، ساعت و لحظه در حال آماده‌باش باشد
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در آیین تقدیر از پژوهشگران مرکز فقهی ائمه اطهار -علیهم السلام- گفت: فقه متناسب با نیازهای زمان به معنای فقه معاصر است و این فقه حتی در زمان پیامبر و امامان معصوم‌ -علیهم السلام- نیز بوده و به طورکلی مربوط به همه اعصار و زمان‌ها می‌باشد، ما باید بنابر شرایط زمان خود، فقه معاصر و موضوع‌های مورد نیاز را بررسی کنیم.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: تطورات و تغییر موضوع ها در گذشته نسبت به دوران فعلی کمتر بوده، از این رو فقه یک حالت ایستایی داشته، اگر مطلبی را مطرح می‌کردند، برای امسال و سال‌های بعد هم بوده، گاهی اوقات یک زمان طولانی فقه معاصر آن مجموعه بوده، ولی امروز تطور ما ساعت به ساعت و ثانیه به ثانیه و لحظه به لحظه است، بنابراین حوزه علمیه باید برای هر زمان، ساعت و لحظه مانند یک سرباز در حالت آماده‌باش باشد.

حوزه علمیه در بعد رسانه ای فعال تر عمل کند
حوزه/ آیت‌الله سیداحمد خاتمی، در دیدار معاون و مدیران پژوهشی حوزه‌های علمیه کشوراظهارداشت: فعالیت های پژوهشی در واقع خروجی ها و شناسنامه علمی حوزه می‌باشند که علی‌رغم همه تلاش ها و مجاهدت های علمی که در حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به ثمر نشسته است متاسفانه آنطور که شایسته است اطلاع رسانی نشده و این موضوع باید با تدبیر مدیران و کارشناسان رسانه‌ای حوزه چاره اندیشی شود.نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حوزه علمیه در بعد رسانه ای فعال تر عمل کند و حوزه و نشاط های حوزه را آنچنان که است به نظر ملت بزرگ ایران برساند.

اخلال زنندگان به امنیت جامعه بدون تردید محارب هستند
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به حکم محاربه در قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ تصریح کرد: حکم محاربه شامل کسانی است که ارعاب و تخریب اموال عمومی را انجام می دهند و با اعمال شان امنیت جامعه را مختل می کنند حتی اگر منجر به قتل هم نشوند اما به نفس اینکه امنیت و آرامش را مختل کنند و مردم را به قصد جان، مال و ناموس بترسانند را شامل می شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روایاتی از امام باقر -علیه السلام- و تصریح قانون مجازات ادامه داد: اغتشاشاتی که منجر به اخلال در امنیت عمومی، تخریب اموال عمومی و خصوصی شود حتی اگر منجر به کشتن فردی هم نگردد، تصمیم و حکم نهایی با قاضی، حاکم شرع و نظام اسلامی است که می توانند حکم اعدام را بر او بار کنند. وی خاطرنشان کرد: براساس روایت امام باقر -علیه السلام- حتی اگر خانواده مقتول محارب را بخشیده باشند اما باز بر امام جامعه است که فرد محارب را مجازات کند چرا که در امنیت عمومی اخلال ایجاد کرده و این دیگر حکم خصوصی نیست و متوقف بر شاکی خصوصی هم نیست.

افشای حضور انگلیس در ماموریت‌های نظامی «پر خطر» در اوکراین
فارس/ به گزارش روزنامه «دیلی میل»، رابرت ماگووان قائم مقام ستاد مشترک ارتش و رئیس سابق تفنگداران سلطنتی انگلیس اذعان کرد نظامیان این کشور در «عملیات‌هایی محرمانه» در داخل اوکراین و در «یک محیط بسیار حساس» انجام وظیفه کردند.به نوشته دیلی میل، وزارت دفاع انگلیس در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) گزارش داده بود که یک تعداد کمی از پرسنل نظامی این کشور در اوکراین مستقر شدند تا امنیت سفارت لندن در کی‌یف را تضمین و حضور دیپلماتیک انگلیس در اوکراین را حفظ کنند. این رسانه انگلیسی ادامه داد: «اما اذعان سپهبد ماگووان برای اولین بار است که یک مقام نظامی ارشد تایید کرده است که تفنگداران دریایی بریتانیایی برای مواجهه با تهاجم روسیه در اوکراین مستقر شدند».

دیپلمات روس: غرب، اروپا را در آستانه درگیری قرار داده است
فارس/ «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که غرب، اروپا را در آستانه درگیری قرار داده که می‌تواند کل جهان را به آتش بکشد.نبنزیا طی نشست شورای امنیت با بیان اینکه غربی‌ها حق ناتو برای گسترش را مطلق می‌دانند، توضیح داد که به‌دلیل رویکردهای یکجانبه‌گرایی و حفظ نظام تک‌قطبی جهان توسط آنها، اعتماد به نهادها و قوانین بین‌المللی تضعیف شده است.
به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در ادامه اظهار داشت: «مشخص است که امروز در حال تصمیم‌گیری درباره مسئله آینده نظم جهانی هستیم؛ اینکه یک سلطه‌گر که قوانینی به‌نفع خود می‌گذارد را می‌پذیریم یا جهانی دموکراتیک، منصفانه و چندقطبی بدون باج‌خواهی، تسلط و استعمار نوین خواهیم داشت».

بحران انرژی در اروپا راه حل فوری ندارد
باشگاه خبرنگران/ اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان با اشاره به بحران انرژی در قاره اروپا که به دلیل جنگ اوکراین رخ داده و منجر به تورم شدید در قاره سبز شده است گفت: حل بحران انرژی نیازمند زمان است و نمی توان برای آن راهکار فوری پیدا کرد. با این حال، مداخله در قیمت انرژی، هزینه تامین گاز مورد نیاز اروپا را کاهش خواهد داد.
وی در ادامه با انتقاد از سیاست حمایتی دولت بایدن تاکید کرد اتحادیه اروپا در مخالفت با حمایت‌های آمریکا از شرکت‌های داخلی متحد است. اولاف شولتس با دعوت به پرهیز از هر نوع شکاف در دو سوی اقیانوس اطلس افزود طرح دولت جو بایدن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی که در برگیرنده حمایت‌های گسترده از شرکت‌های آمریکایی است نباید موجب شود رقابت عادلانه میان شرکت‌های آمریکایی و اروپایی از بین برود.

آلوده سازی عمدی محیط زیست؛ جنایت پنهان سعودیها علیه ملت یمن
ایرنا/ رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات ملی ضد سرطان در یمن گفت: خطرناکترین جنبه تجاوزگری ائتلاف متجاوز علیه یمن، مساله تخریب زیرساخت های بهداشت و محیط زیست این کشور از طریق انتشار مستقیم سموم، شایع کردن انواع عوامل بیماری زای شناخته و ناشناخته و بکارگیری سلاح های شیمیایی، بیولوژیک و هسته ای است.
دکتر جمال محمد الشهاری در گفت وگو با پایگاه خبری العهد افزود: آثار فاجعه بار این سموم که بر اثر سالیان طولانی کاربرد انواع سلاحهای جنگی در محیط زیست ما باقی مانده اند ، ممکن است برای یک قرن یا بیشتر ادامه یابد. وی با اشاره به تحقیقات انجام شده پیرامون آثار جنگ آمریکا بر عراق گفت: وقتی این تحقیقات نشان می دهند که تعداد جنین های مبتلا به نوعی ناهنجاری مادرزادی در عراق پس از این جنگ ۱۴ برابر شده، باید دید این رقم در یمن چندبرابر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *