خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲۱

**رئیس مجلس شورای اسلامی: در نظام جمهوری اسلامی شفافیت و مبارزه با فساد امری حیاتی و وظیفه شرعی است** رئیس‌جمهور در همایش ملی ارتقای شفافیت: اصلاح بسترهای فسادزا باعث جلب اعتماد مردم می‌شود** پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری به مناسبت شهادت طلبه بسیجی شهید حسن مختارزاده** آیت الله کعبی: مصداق «اخافه» و مفسد فی‌الارض باید اعدام شود** آیت الله اعرافی: شبهه‌هایی که در ذهن جوانان ایجاد شده، شناسایی و پاسخ‌های عمیق و دقیق داده شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ریال دیجیتال در مرحله پیش آزمایشی است
رئیس کل بانک مرکزی از راه اندازی ریال دیجیتال خبر داد و گفت: موضوع ریال دیجیتال در مرحله پیش آزمایشی است. صالح آبادی در خصوص بانک‌های عامل ریال دیجیتال گفت: فعلاً بانک‌های ملی و ملت به عنوان بانک‌های عامل بحث ریال دیجیتال انتخاب شده اند و دو فروشگاه نیز امور این موضوع را انجام می‌دهند و بعد از طی شدن مرحله پیش آزمایشی وارد مرحله آزمایشی می‌شویم. صالح آبادی درباره اینکه چه زمانی مردم می‌توانند از ریال دیجیتال استفاده کنند، افزود: استفاده از ریال دیجیتال به شکل عمومی بعد از مرحله آزمایشی خواهد بود.

 همشهری
 نگهداری ۲۰ بازداشتی حوادث اخیر در کانون اصلاح و تربیت تهران
غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، در ادامه بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر در تهران، از کانون اصلاح و تربیت تهران بازدید و با تمامی ۲۰ نفر بازداشتی زیر ۱۸ سال (عمدتا ۱۷ و تا ۱۸ سال) استان تهران از نزدیک گفت‌وگو کرد و در جریان وضعیت آنان قرار گرفت. دبیر ستاد حقوق بشر که پیش از این و در طول هفته گذشته از زندان تهران بزرگ، زندان زنان و بازداشتگاه‌های امنیتی نیز بازدید کرده بود، در نشست‌هایی جداگانه با مقامات زندان‌ها، دادستان عمومی و انقلاب تهران، سرپرست و قضات دادسرای امنیت تهران، رئیس و قضات دادگاه انقلاب نتایج بازدیدها و گفت‌وگوهای خود را با آنان در میان گذاشت و تصمیمات لازم در برخی حوزه‌ها اتخاذ شد. در نتیجه این بازدیدها و در ادامه تدابیر رئیس قوه قضاییه، تعدادی از بازداشت‌‌شدگان دارای شرایط، با صدور قرارهای لازم آزاد شدند.
 انهدام باند وابسته به شبکه‌های معاند در گیلان
سازمان اطلاعات سپاه قدس گیلان در اطلاعیه‌ای از شناسایی و انهدام یک باند حرفه‌ای وابسته به شبکه‌های معاند در استان گیلان خبرداد. دراین اطلاعیه آمده‌است: این باند حرفه‌ای ۵نفره وابسته به شبکه‌های معاند که با هدف ایجاد نارضایتی درمیان شهروندان و در پوشش مأموران انتظامی، اصناف را غیرقانونی پلمب و تصاویر پلمب را برای رسانه‌های معاند ارسال می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

 کیهان
 اصلاح بسترهای فسادزا باعث جلب اعتماد مردم می‌شود
رئیس‌جمهور اصلاح بسترهای فسادزا را موجب اطمینان‌بخشی به مردم دانست و اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دزد دزد گفتن اعتماد مردم جلب نمی‌شود بلکه اصلاح بسترهای فسادزا و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در این رابطه است که باعث جلب اعتماد آنها و نیز خنثی شدن تلاش دشمن می‌شود.
آیت‌الله رئیسی در اولین همایش ملی ارتقای شفافیت گفت: شفافیت یک اصل وارداتی به فرهنگ و قوانین و مقررات ما نیست، بلکه ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در نظام جمهوری اسلامی، اساس بر آن است که مردم در جریان گردش اطلاعات قرار گیرند، افزود: در قانون اساسی و قوانین موضوعه مقرر شده که مردم باید در جریان قراردادها و پیمان‌ها و نیز فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی قرار گیرند، مگر آن مواردی که به تعبیر امیرالمومنین علی‌ احتمال سوءاستفاده دشمن از آنها وجود دارد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بنده بارها تاکید کرده‌ام که‌هاضمه نظام جمهوری اسلامی فساد را نمی‌پذیرد و فسادناپذیر است، تصریح کرد: ممکن است در گوشه و کنار فسادی پیدا شود که با آن برخورد می‌شود، اما اینکه کسی تصور کند، چند گزارش فساد، فساد را فراگیر کرده، این امر نادرستی است؛ اصلا این‌طور نیست.
رئیسی خاطرنشان کرد: امروز در نظام اسلامی، روحیه مبارزه با فساد در سازمان‌ها و ادارات و بسیاری از مدیران وجود دارد. اگر هم موردی پیدا شود، هم دستگاه اجرایی خود را موظف می‌داند با فساد برخورد کند و هم دستگاه قضایی در این رابطه بهترین کمک برای برخورد با فساد است.
 گزارش معاریو از تحقیر اسرائیل پس از پیروزی مراکش «جهان عرب ما را به رسمیت نمی‌شناسد»
روزنامه عبری زبان معاریو در گزارشی با اشاره به جشن شادی تیم فوتبال مراکش با پرچم فلسطین نوشت که جشن و شادمانی بازیکنان و طرفداران تیم ملی فوتبال مراکش در جریان بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ثابت کرد که جهان عرب با عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فاصله بسیار زیادی دارد. معاریو در این ارتباط افزود که اکنون شاهد حقیقت تلخی هستیم که طرفداران فوتبال در کشورهای عربی مقابل چشمان ما قرار دادند و آن اینکه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رقابتی برای همبستگی با فلسطینیان است. معاریو عنوان کرد که شادی و خوشحالی مراکشی‌ها با پرچم فلسطین پس از پیروزی مقابل اسپانیا، همچون خاری در چشمان اسرائیلی‌ها بود.

 ایران 
 با ورود دوربین‌ها در محاکم و زندان‌ها، وضع بهتر خواهد بود
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نخستین همایش ملی ارتقای شفافیت خواستار عمومیت یافتن گفتار صادقانه مسئولان با مردم شد و افزود: آنچه را می‌فهمیم و می‌دانیم، صادقانه و با ملاحظات شرعی و قانونی با مردم در میان بگذاریم و از نظرات مردم کمک بگیریم. اگر هم در تصمیمات خود سهواً دچار اشتباه شدیم، اشتباه خود را به مردم بگوییم.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به بازدیدهای خود از انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات و بنادر اظهار داشت: در بازدیدهایی که ما از انبارهای اموال تملیکی و بنادر و گمرکات ترتیب دادیم، پوشش رسانه‌ای و دوربین هم همراه بود و مردم به‌صورت عیان و آشکار، معضلات و نواقص را مشاهده کردند و همه مشکلات این حوزه در معرض دید مردم قرار گرفت و به همین واسطه، امور پیش رفت و بسیاری از مشکلات مرتفع شد و این امر شاید چند برابر گزارش بازرسی، مؤثر بود. رئیس عدلیه در پایان خاطرنشان کرد: ما بعضاً خودمان با برخی ضوابط و مقررات، کار خود و مردم را مشکل می‌کنیم؛ چنانچه دوربین‌ها در محاکم و دادسراها و زندان‌های ما اجازه ورود داشته باشند، مطمئناً وضع ما بهتر خواهد بود.
 تشییع پیکر رستم قاسمی در جمع همرزمان
مراسم تشییع و وداع با پیکر مهندس رستم قاسمی، وزیر سابق و فقید راه و شهرسازی، صبح دیروز با حضور آیت‌الله رئیسی در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. رئیس جمهور ضمن قرائت فاتحه برای مرحوم قاسمی از خداوند متعال، رضوان الهی مسألت کرد. تعدادی از اعضای کابینه و جمعی از مدیران و کارکنان نهاد ریاست جمهوری نیز در این مراسم حضور داشتند.
همچنین آیین تشییع پیکر سردار سرتیپ پاسدار مرحوم رستم قاسمی، روز گذشته از مقابل مسجد پیامبر اعظم شهرک شهید محلاتی شمیران به سمت مقبره الشهدای این شهرک برگزار شد. پیکر رستم قاسمی پس از اقامه نماز از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبری برای تدفین در قطعه ۲۴ بهشت زهرا در جوار شهیدان بدرقه شد. گفتنی است بسیاری از فرماندهان ارشد نظامی کشور از جمله سردار سرلشکر سید اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در این مراسم حضور داشتند.
 جسارت اغتشاشگران به ساحت قدسی حضرت زهرا -علیها السلام-
اغتشاشگران با استفاده از تاریکی و خلوتی شب، بنرهای مذهبی مربوط به دهه فاطمیه را به آتش کشیدند. این اتفاق، شنبه شب در حوالی صادقیه تهران رخ داده است.

 وطن امروز 
 بر سر تمامیت ارضی ایران با هیچ کشوری شوخی نداریم
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر سر تمامیت ارضی ایران با هیچ کشوری شوخی نداریم، گفت: پاسخ ایران به بلندپروازی همسایگان پشیمان‌کننده خواهد بود.
علی نیکزاد در نطق پیش از دستور کار مجلس اظهار کرد: اثبات حاکمیت مطلق جمهوری اسلامی ایران بر جزایر سه‌گانه، حتی نیاز به بررسی حقوقی و معاهدات بین‌المللی و اسناد سازمان ملل متحد ندارد؛ کمی موزه‌گردی و مشاهده نقشه‌های قدیمی کافی است تا اثبات شود که اینجا خلیج‌فارس است؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر و این جزایر به طور مطلق متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.
نایب‌رئیس مجلس با اشاره به اینکه ما از افزایش تبادلات اقتصادی کشورهای همسایه خود استقبال می‌کنیم، ادامه داد: ایران دخالتی در امور داخلی کشورهای همسایه ندارد اما بر سر تمامیت ارضی خود با هیچ کشوری شوخی ندارد. ما هیچ مشکلی با اینکه قاتل خاشقچی، مادر معنوی داعش و گاو شیرده آمریکا با کشورهای مختلف دنیا قرارداد تجاری ببندد، نداریم اما چنین حقی را برای ایشان قائل نیستیم که در لابه‌لای مناسبات اقتصادی، درباره جزایر ایرانی، لاف در غریبی بزنند.
نیکزاد تصریح کرد: ما منتظر شنیدن روایت‌های کشورهای دوست و شرکای تجاری خود در این زمینه هستیم اما از ایشان می‌خواهیم در مناسبات تجاری خود دقت داشته باشند تا برخی کلمات نامتعارف در گفت‌وشنودهای دوجانبه و چندجانبه راه پیدا نکند.
 محاربی که قتل نکرده هم می‌تواند حکم اعدام بگیرد
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: محارب به کسی می‌گویند که سلاح بکشد (حالا چه سلاح سرد یا گرم)، مهم بیرون کشیدن سلاح برای ترساندن مردم است که اگر اتفاق بیفتد، محاربه محقق شده، ولو آنکه مرتکب قتل هم نشده باشد، باز هم عنوان محارب صدق می‌کند و می‌تواند حکم اعدام هم بگیرد.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین جواد مجتهدشبستری افزود: کسی که سلاح به دست می‌گیرد و سلاح را از غلاف بیرون می‌کشد برای ترساندن مردم، عنوان محارب بر او قطعا صدق می‌کند، لازم نیست حتما مرتکب قتل شده باشد. من تعجب می‌کنم از افرادی که چنین سخنانی گفته‌اند، که حتما باید مرتکب قتل شده باشد تا اینکه عنوان محارب صدق کند!
 شهید مولوی عبدالواحد ریگی در راه وحدت، تهدیدها را به جان خرید
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حاج‌علی‌اکبری رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پیامی به مناسبت شهادت مولوی عبدالواحد ریگی تاکید کرد: «آن روحانی مردمی و خیرخواه عمری را در راه خدمت به مردم عزیز منطقه خاش و اعتلای وحدت مردم آن سامان گذراند. ایشان همواره در پیشبرد آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی در تلاش بود و با تمام توان ندای وحدت را صلا داد و در این راه، تهدیدها و رنج‌ها را به جان خرید و سرانجام جان بر سر این عهد و پیمان نهاد. خاطره خوش اینجانب در آن جلسه به یادماندنی که نماد بصیرت انقلابی و روشن‌بینی آن روحانی برجسته بود اکنون به عنوان یک قاب ماندگار و تصویر درخشان از حقیقت خواسته‌ها و مطالبات بحق مردم غیور و نجیب خطه سیستان‌وبلوچستان در چشم و دل مردم ما، ماندگار شده است. بداندیشان و بدخواهان مردم ایران و خطه دلاورخیز سیستان‌وبلوچستان از این حرکت بزدلانه جز افزایش نفرت مردم ما از دشمنان وحدت ملی ایرانیان نخواهند دید.

 خراسان 
 رستم قاسمی قبل از اینکه به آی‌سی‌یو برود، جلسات کاری برگزار کرد
سردارفدوی جانشین فرمانده کل سپاه در مراسم تشییع رستم قاسمی گفت: سردار قاسمی غیرت خاصی داشت و ما این غیرت را بیش از ۴۰ سال در او دیدیم و حتی در لحظات مرگ هم این غیرت را با خود داشت.او برای کار و ملاقات با برخی متخصصان جهانی چین به این ‌کشور سفر کرده بود و قبل از این که به بیمارستان و آی‌سی‌یو برود، جلسات کاری را برگزار کرد، آن‌هم در شرایطی که تمام بدنش را بیماری گرفته بود اما به دلیل غیرت پاسداری، اجازه نداد حتی یک جلسه هم تعطیل شود.
 حضور روحانیون مشاور در ۶۵ کلانتری در تهران
حجت الاسلام جعفر موحدیان، رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از حضور روحانیون مشاور در ۶۵ کلانتری در تهران خبر داد.او گفت: مشاور روحانی در کلانتری‌ها نقش طلبگی را دارد. رسالت اصلی این افراد در کلانتری‌ها مشاوره برای کارکنان خودمان است یعنی روحانی در بین نیروهای وظیفه و نیروهای کادر حضور دارد تا به سوالات و موضوعات اعتقادی، سیاسی و… این عزیزان پاسخ دهد.
 امیرنصر آزادانی (بازیکن سابق تراکتور)عضو یک گروه مسلحانه است
رئیس کل دادگستری استان اصفهان، درباره ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر صدور حکم محاربه برای فردی با نام امیر نصر آزادانی اظهار کرد: روز ۲۵ آبان در جریان ناآرامی‌ها در اصفهان ۳ نفر از نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند که متهمان پرونده دستگیر شدند. وی با بیان این که این پرونده ۹ متهم دارد گفت: امیر نصرآزادانی متهم ردیف پنجم آن است و از ۲۷ آبان در بازداشت به سر می‌برد. وی افزود: براساس کیفرخواست صادر شده این فرد متهم به بغی است. وی با عضویت در گروه مسلحانه به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته به قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی با ۳ نفر دیگر اقدام به اغتشاش مسلحانه در تاریخ ۲۵ آبان کرده است که در نتیجه این اقدام به وسیله یکی از اعضای گروه، ۳ تن از ماموران تامین امنیت در اصفهان به شهادت رسیدند. حجت الاسلام جعفری بیان کرد: عناوین اتهامی دیگر امیر نصرآزادانی عضویت در دسته‌های غیر قانونی به قصد بر هم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت است که معاونت در محاربه محسوب می‌شود. جعفری گفت: تا امروز کیفرخواست و حکمی برای متهمان پرونده صادر نشده است. وی افزود: متهم به اقدامات مجرمانه خود به صراحت اقرار کرده است. فیلم دوربین‌های محل و همچنین مستندات کافی مبنی بر حضور این فرد در گروه مسلحانه وجود دارد و کیفرخواست براساس همین موارد صادر شده است.

 مردم سالاری 
 تذکرات نمایندگان به چینی‌ها
بیانیه مشترک عربستان و چین پس از نشست دوجانبه و درخواستشان مبنی بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی موضوع تذکرات تعدادی از نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس بود. در همین رابطه مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به مسئولان چینی تذکر داد تا در مسیر طراحی شده از سوی صهیونیست‌ها گام برندارند. در تذکری دیگر علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس به مسئولان چینی و رئیس جمهور چین هشدار داد که فریب عکس‌های کوکی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نخورند و افزود: رئیس جمهور چین در این سفر نشان داد بیش از آنچه که تصور می‌شد ساده است. جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و خواهد بود و هر کسی بخواهد نسبت به این موضوع ورود کند با برخورد قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.
همچنین محمدرضا احمدی نماینده مردم رشت به دولت چین تذکر داد که مواظب اظهار نظر خود در خصوص تمامیت ارضی کشور قدرتمند ایران باشد. سلمان اسحاقی نماینده قائنات هم با اشاره به بیانیه مشترک چین و عربستان به سرمایه گذاران چینی هشدار داد که مقداری احوالات خاشقچی را بخوانند و مراقب ابزار آلاتی باشند که هنوز در دست بن سلمان است و از خودشان حفاظت کنند.
 آخرین کاندیداتوری اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام‌ کرد که برای آخرین بار برای انتخابات ریاست جمهوری ژوئن ۲۰۲۳ نامزد خواهد شد. اردوغان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ گفت که وی برای آخرین بار از مردم این کشور درخواست حمایت می‌کند.رئیس جمهوری ترکیه در ادامه گفت که پرچمداری کشور را به جوانان این کشور خواهد سپرد. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قرار است ژوئن ۲۰۲۳ برگزار شود و اردوغان و حزبش (حزب عدالت و توسعه) امیدوار هستند که در این انتخابات پیروز شوند.

 آرمان ملی 
 حمله سعید آقاخانی به اینترنشنال
سعید آقاخانی، بازیگر و کارگردان مطرح کشورمان در صفحه مجازی خود خطاب به شبکه ایران اینترنشنال نوشت: این روزها که حوادث داخلی کمی فروکش کرده جالبه که این شبکه همچنان در حال تحریک ملت ایرانه… شما واقعا به فکر آزادی مردم ایرانید؟ شما واقعاً رهایی مردم ایران براتون اهمیت داره؟ اگه اینطوره چرا به مسائل دیگه که تمامیت ارضی ما را هدف گرفته کاری ندارین؟ چرا از الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان که به پشتوانه ترکیه و اسرائیل برای ما رجز میخونه کاری ندارین؟ چرا از دلیل سفرش به آلبانی حرف نمی‌زنین؟ چرا از نگاه کثیفش به آذربایجان ایران چیزی نمی‌گید؟ چرا از حمایت‌های بن‌سلمان و به خطر انداختن مرزهای ایران حرفی نمی‌زنید؟ چرا فقط اعتراضات رو پوشش می‌دین؟ کاملا واضح و روشنه… شما از ریخته شدن خون جوانان ما ارتزاق می‌کنید.

 قدس 
 راه حل مشکلات کشور، تکیه بر اراده جوانان است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در دیدار با نخبگان گفت: در قضایای اخیر معترضانی هم داشتیم که اتفاقاً اغتشاشگران مانع شنیدن صدای آن‌ها شدند. وی افزود: دولت سیزدهم معتقد است حل مشکلات کشور در گرو مذاکره با غربی‌ها نیست، بلکه در گرو اراده جوانان و نخبگان است.
 قانون جدید برای عفاف و حجاب مطرح نیست
عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی تصریح کرد: تصویب قانون جدید در حوزه عفاف و حجاب اصلاً مطرح نیست. مجید نصیرایی اظهار کرد: چند ماه است که در کمیسیون درباره موضوع حجاب و عفاف در حال بررسی مسائل هستیم و این پیگیری‌ها نیز اصلاً ارتباطی با موضوعاتی که اخیراً مطرح شده است، ندارد. وی با بیان اینکه «اینکه بخواهیم در حوزه عفاف و حجاب قانونی در مجلس وضع کنیم، اصلاً مطرح نیست» تاکید کرد: قانون‌گذاری روند زمان‌بری است چراکه برای تصویب موضوعی این موضوع ابتدا باید در کمیسیون تخصصی مربوطه نهایی شود و سپس در نوبت رسیدگی صحن قرار بگیرد و در نهایت نیز صحن بررسی شود. این نماینده مجلس همچنین عنوان کرد: حتماً همه نسبت به حفظ ارزش‌های جامعه مسئولیت داریم و مردم ما پای انقلاب و نظام‌شان ایستاده‌اند تا ارزش‌های اسلامی و ایرانی در جامعه در تمام شئون زندگی و ابعاد مختلف حفظ شود؛ ملت ایران دهن کجی به ارزشهای‌شان را نمی‌پذیرند و هر حرکتی که در جهت تضعیف این آرمان‌ها و ارزش‌ها باشد، محکوم به فنا است.

 اعتماد
 یارانه نقدی هیچ‌کس قطع نمی‌شود
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها درباره پرداخت یارانه آذر ماه خانوار‌ها و انتشار برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی افزود: براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پرداخت یارانه به‌صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه نقدی هیچ فردی قطع شود. طیبه حسینی درباره پرداخت یارانه آذر ماه خانوار‌ها و انتشار برخی اخبار مبنی بر حذف یارانه نقدی افزود: پرداخت یارانه آذر ماه طبق روال ماه‌های گذشته ادامه دارد و در صورت اجرا شدن این طرح در ماه‌های آینده افراد می‌توانند به صورت اختیاری کالابرگ الکترونیکی را انتخاب کنند، در غیر این صورت پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه دارد.

 اطلاعات 
 در نظام جمهوری اسلامی ، شفافیت و مبارزه با فساد امری حیاتی و وظیفه شرعی است
رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش ملی ارتقای شفافیت گفت:در نظام جمهوری اسلامی ، شفافیت و مبارزه با فساد امری حیاتی و وظیفه شرعی است و بدون شفافیت امکان ندارد به کارآمدی برسیم و باید در همه قوا و سطوح شفافیت داشته باشیم. نباید اجازه دهیم موضوع شفافیت به دست خوانش‌های متفاوت داده شود و از آن برداشت‌های متفاوت صورت گیرد که در عمل نخواهیم این موضوع را پیاده سازی کنیم. قالیباف اضافه کرد: به همین میزانی که بر حوزه محتوای نظری شفافیت تسلط پیدا کرده و به آن عمق می‌بخشیم، نیازمندیم که در تحقق و پیاده سازی ابعاد مختلف حکمرانی به شفافیت توجه کنیم و فاصله میان حرف و عمل را هرچقدر می‌توانیم کاهش دهیم که مردم از این بخش بهره‌مند شوند و پایه‌های حکومت در این بخش است که مستحکم می‌شود.

 شهروند
 فرهنگسرای قانون اساسی ایجاد شود
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حکمرانی مردمی و حکمرانی محلی جزو وجوه قابل اعتنا در قانون اساسی ما به شمار می‌روند، تأکید کرد: «همه ما نیاز داریم به قانون اساسی مراجعه کنیم؛ هم مردم و هم مسئولان باید قانون اساسی را مورد استناد قرار دهند.»
طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: «ما از روش‌های آموزش قانون اساسی به دانش‌آموزان که در دیگر کشورها هم مرسوم است، غافل هستیم؛ لذا همه باید برای ترویج قانون اساسی کمک کنیم؛ آموزش‌های عمومی محله‌محور درباره قانون اساسی باید مورد توجه قرار بگیرد. می‌توان از ظرفیت آموزش‌های حقوق شهروندی در این‌باره استفاده کرد. ما می‌توانیم در این زمینه مثلا فرهنگسرای قانون اساسی، پارک قانون اساسی یا موزه قانون اساسی راه‌اندازی کنیم یا اقداماتی از این قبیل انجام دهیم که این موارد باید بررسی شوند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری به مناسبت شهادت طلبه بسیجی، شهید حسن مختارزاده
اختصاصی/ در پی شهادت طلبه بسیجی شهید حسن مختارزاده آیت الله حسینی بوشهری در پیامی تاکید کرد: جهاد و شهادت، فرهنگی ریشه‌دار در حوزه‌های علمیه است. طلبه بسیجی مدافع امنیت حسن مختارزاده که به دلیل مصدومیت توسط اغتشاشگران در بیمارستان بستری و در حالت کما بود، سرانجام به فیض شهادت نائل آمد و به دوستان شهیدش پیوست. ثمره مجاهدت، شهادت است وکسانی که مکتب اسلام و جمهوری اسلامی را از مال و جان خود با ارزش‌تر می دانند و حاضرند «بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ» در راه خدا مجاهدت کنند به مقام شهادت نائل خواهند آمد. اینجانب شهادت این طلبه بسیجی مدافع امنیت را به خانواده معظم ایشان تبریک و تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای آن شهید عزیز علوّ درجات و برای خانواده محترمش، صبر و اجر مسئلت دارم.

مصداق «اخافه» و مفسد فی‌الارض باید اعدام شود
فارس/ آیت‌الله کعبی گفت: اغتشاش‌گرانی که داعش صفت به جان مردم افتادند و رعب و وحشت ایجاد کردند و با قساوت و خشونت تمام، مردم مظلوم را می کشند و بی رحمانه با آن ها برخورد می کنند قطعاً مستحق اعدام هستند. عضو جامعه مدرسین ، با تایید حکم اعدام محسن شکاری از آشوبگران و اغتشاشگران حوادث اخیر تهران اظهار کرد: حضرت امام راحل  در «تحریرالوسیله» فصل ششم در حد محارب می فرمایند: « هو کلّ من جرّد سلاحه أو جهّزه لإخافه الناس‎ ‎‏وإراده الإفساد فی الأرض؛فی برّ کان أو فی بحر،فی مصر أو غیره،لیلاً أو ‎نهاراً. ولا یشترط کونه من أهل الریبه مع تحقّق ما ذکر،ویستوی فیه الذکر ‏‎ ‎‏والاُنثی..» یعنی محارب کسی است که سلاحش را بکشد و یا صرفاً به خاطر ایجاد رعب و وحشت در میان مردم آماده کند و اراده افساد در زمین است. این اراده افساد در زمین توضیحی برای رعب و وحشت و کشاندن سلاح است.وی خاطر نشان کرد: بنابراین هرکسی سلاح گرم و سرد خود را بکشد و رعب و وحشت ایجاد کند و تخریب اموال خصوصی و عمومی کند، حتی اگر آدم نکشته باشد، این محارب و مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود.

شبهه‌هایی که در ذهن جوانان ایجاد شده شناسایی و پاسخ‌های عمیق و دقیق داده شود
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار با سرگروه‌های تبلیغی اوقاف استان‌های مختلف کشور گفت: انقلاب اسلامی یک جهشی بود که مسیر حرکت جامعه بشری را تغییر داد، ولی با این حال تمدن غربی نیز با همه تشریفات، لجستیک و امکانات خود در دنیا حضور پیدا کرده‌است. عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: کشورهای غربی همه ظرفیتشان را به کار می‌گیرند تا تمدن غربی، بر عالم بشریت حاکم باشد، و دیگر تمدن‌ها قدرت ظهور و بروز پیدا نکنند. آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر توجه جدی به جهاد تبیین گفت: سطح عمیق جهاد تبیین این است که شبهه‌هایی که در ذهن جوانان ایجاد شده، شناسایی و پاسخ‌های عمیق و دقیق داده شود.

آمریکا از آبراهی که ما تعیین کنیم در خلیج فارس عبور می‌کند
فارس/ فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به نام‌گذاری ناوهای نیروی دریایی سپاه به اسم شهدای انقلاب اسلامی بیان کرد: نیروی دریایی سپاه پاسداران ناو‌ها و شناورهای خود را به اسم شهدا نام‌گذاری می‌کند؛ چون باید نام آنان تا قیامت ماندگار بوده و به گوش آمریکا برسد.تنگسیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حوزه دفاع و امنیت نیاز به بیگانگان نداشته و در روی پای خودمان ایستاده‌ است، تصریح کرد: امروز نظامیان در مقابل دشمن محکم ایستادگی کرده و برای برافراشته ماندن پرچم‌ سه رنگ جمهوری اسلامی از جان خود هم خواهیم گذشت به‌طوری‌که شناور آمریکایی برای ورود به خلیج فارس باید از مسیری که ما تعیین می‌کنیم عبور کند.

قاتل دو بسیجی مشهدی به دار مجازات آویخته شد
فارس/ مجیدرضا رهنورد که طی یک اقدام تروریستی در ۲۶ آبان ماه سال جاری دو نیروی حافظ امنیت، زینال زاده و رضازاده را که به شهادت رسانده بود و چهار نفر دیگر را مجروح کرد صبح امروز در مشهد و در ملاءعام اعدام شد.

با خروج آمریکا از عراق، اثری از داعش نمی‌ماند
فارس/ فرمانده لشکر ۴۱ سازمان الحشد الشعبی عراق، از کارشکنی های نظامیان آمریکا در روند مبارزه با تروریسم در عراق به شدت انتقاد کرد. الکریطی به شبکه خبری «العهد» گفت که نیروهای آمریکایی بر روی روند عملیات های امنیتی در عراق تأثیر می‌گذارند و به همین دلیل باید از این کشور اخراج شوند. وی با بیان اینکه جنگ با داعش، عزم جوانان عراق را راسخ کرد، تصریح کرد: «اگر نیروهای آمریکایی از کشور خارج شوند، طی چند روز اثری از داعش نخواهیم داشت.» این فرمانده الحشد الشعبی خاطر نشان کرد برخی از سیاستمداران نمی‌خواهند که امنیت در برخی از مناطق عراق حکم فرما شود؛ زیرا آنان از بحران‌افروزی ارتزاق می‌کنند.

انهدام باند سازمان یافته اغتشاشات در پردیس
فارس/ روابط عمومی سپاه ناحیه علی بن موسی الرضا شهرستان پردیس طی اطلاعیه‌ای از دستگیری باند سازمان یافته اغتشاشات در این شهرستان خبرداد.در این اطلاعیه آمده این باند درصدد ایجاد آشوب و ایجاد التهاب در فضای عمومی جامعه بودند، و این افراد با به همراه داشتن کوکتل مولوتف، سلاح‌های سرد و گرم، و با استفاده از آموزش‌هایی که توسط دولت‌های حامی براندازی دیده بودند با نیروهای سپاه، بسیج و فراجا درگیر شدند.از افراد دستگیر شده تجهیزات و ادواتی که در این اغتشاشات کشف و با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند.

مانورها هم نمی‌توانند حقیقت فروپاشی ارتش اسرائیل را کتمان کنند
تسنیم/ با وجود آنکه ارتش اسرائیل از روز یکشنبه رزمایش‌های گسترده‌ای را در مرز شمالی فلسطین اشغالی و در طول مرز با نوار غزه آغاز کرده است اما این رزمایش‌ها هم نمی‌توانند واقعیت افول آن را کتمان کنند. رادیو رژیم صهیونیستی به‌نقل از ژنرال‌های سابق ارتش اسرائیل اعلام کرد، دیگر انگیزه واقعی در نیروی انسانی ارتش اسرائیل به چشم نمی‌خورد و این امر بزرگترین نقطه ضعف آن محسوب می‌شود. در همین راستا، رسانه‌های عربی به‌نقل از محافل نظامی ارتش رژیم صهیونیستی، چهره‌ای تاریک از شرایط داخلی ارتش رژیم اشغالگر منتشر کرده خبر دادند این ارتش از نظر آمادگی در بحران شدیدی قرار دارد. به‌اعتقاد کارشناسان ارتش اسرائیل با توجه به تصمیماتی که رهبران اسرائیل در سال‌های اخیر اتخاذ کردند، به‌شکلی بی‌سابقه دچار افت آمادگی شده است و راندمان نظامیان نیز کنار انگیزه آنها به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

کمک به اوکراین، انبار تسلیحات اروپا را خالی کرد
ایسنا/ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد که این اتحادیه با کمک تسلیحاتی به اوکراین برای استفاده در جنگ با روسیه، ذخایر نظامی خودش را تخلیه کرده است. «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وبلاگ خود نوشت: این جنگ همچنین زنگ بیدارباش برای همه ما در مورد توانایی‌های نظامی خودمان بوده است. ما به اوکراین سلاح دادیم، اما با این کار متوجه شدیم که ذخایر نظامی ما تمام شده است.

۷ هزار نیروی امنیتی در اغتشاشات اخیر مجروح شدند
مهر/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نیروهای امنیتی اجازه استفاده از سلاح را نداشتند و به همین دلیل ۷ هزار نیروی امنیتی در وقایع اخیر مجروح شدند. الهیان همچنین در برابر این سوال که آیا شورای حقوق بشر سازمان ملل در موضع‌گیری‌های خود مستقل عمل می‌کند یا خیر، گفت: فکر می‌کنم خیلی از مردم جواب این سوال را بدانند، چون تاریخ اثبات کرده حقوق بشر ابزاری در دست اغراض سیاسی برخی کشورها است. این کشورها هستند که تعیین‌کننده موضع‌گیری‌های مجامع حقوق بشری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *