خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱۹

**آیت الله العظمی جوادی آملی: مسئولان باید برای حل مشکلات اقتصادی ملت تلاش کنند** آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس: در وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن همواره مردم را در نظر داشته باشید** آیت الله حسینی بوشهری: روحانیت همیشه در کنار مردم قرار دارد** آیت الله خاتمی: دشمن در پی بردگی زن است نه آزادی** آیت الله رجبی: فتنه اخیر زمینه را برای برملا شدن هویت اصلی جریان‌های ناخالص فراهم کرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 امضای توافق‌نامه مشارکت راهبردی جامع بین ریاض و پکن
سلمان بن عبدالعزیز، شاه عربستان و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین که به ریاض سفر کرده، توافق‌نامه مشارکت راهبردی جامع بین دو کشور را امضا کردند.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهور چین طی برگزاری یک نشست رسمی، گفت‌وگوهایی درباره حوزه‌های مشارکت بین دو کشور و تلاش‌های پکن-ریاض در جهت تقویت هماهنگی و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف داشته‌اند. دو طرف توافق‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم دوجانبه‌ای را نیز امضا کرده‌اند که شامل طرحی برای هماهنگ کردن چشم‌انداز توسعه۲۰۳۰ سعودی با طرح یک کمربند و یک جاده چین می‌شود. بن‌سلمان و پینگ، دو یادداشت تفاهم دیگر نیز در زمینه انرژی هیدروژن و تشویق سرمایه‌گذاری مستقیم نیز به امضا رساندند.رئیس‌جمهور چین که چهارشنبه به عربستان رفته بود در سفر دو روزه خود در دو نشست با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای عضو اتحادیه عرب شرکت کرد. دیروز در نشست مشترک سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و چین در عربستان اعلام شد دو طرف یک شورای سرمایه‌گذاری و یک مرکز امنیت هسته‌ای ایجاد خواهند کرد. محمد بن سلمان در این نشست گفت: کشورهای عضو شورای همکاری به دنبال کشف راه‌های مقابله با چالش‌های جهانی به همراه چین هستند.
 عاملان ترور به عدالت سپرده می‌شوند
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با ووپکه‌هوکسترا، وزیر خارجه هلند از استانداردهای دوگانه کشورهای غربی در قبال موضوع حقوق بشر، زنان و مواضع مداخله‌جویانه آنها در قبال مسائل داخلی ایران انتقاد کرد و گفت: تلاش برای تحریک جوانان و زنان ایرانی از سوی برخی مقامات و محافل غربی و استفاده ابزاری از رسانه‌ها به این منظور، اقدامی غیرسازنده در عرصه دیپلماتیک بود که به گسترش خشونت‌ها و اقدامات تروریستی در ایران منجر شد. وی افزود: بی‌تردید اغتشاشگران، عاملان ترور و خشونت و افرادی که علیه پلیس و امنیت جامعه سلاح گرم و سرد به کار می‌برند، طبق قوانین قضایی کشور به عدالت سپرده می‌شوند. وزیر خارجه هلند نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن اشاره به چهار قرن روابط مثبت و تاریخی میان ایران و هلند و همچنین گفت‌وگوهای سازنده اخیر میان وزرای خارجه دو کشور در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، ارتقای روابط کنسولی برای رفع مسائل مربوط به اتباع دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

 همشهری
 سازمان ملل نتوانسته به وظایفش عمل کند
روگلیو مایتا ، وزیر خارجه بولیوی گفت: یک بحران بزرگ در شرق اروپا در جریان است اما سازمان ملل به جای آنکه فضایی برای گفت‌وگو و تبادل نظر جهت عبور از این بحران باشد، به فضایی برای صدور قطعنامه علیه یکی از طرف‌های جنگ تبدیل شده است. این نهاد نتوانسته به وظایفش عمل کند.
 پول‌ها در ترکیه آب می‌شوند!
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: همزمان با افزایش نرخ تورم در ترکیه به بالای ۸۰درصد، خانواده‌ها نیز با مشکلات بیشتری برای تامین هزینه‌های خود ازجمله هزینه‌های مسکن و پوشاک روبه‌رو شده‌اند. این وضعیت بدترین بحران تورمی ترکیه در بیش از ۲ دهه گذشته است و اقتصاددانان آن را نتیجه سیاست‌های مالی نامتعارف اردوغان می‌دانند.
 مقابله بازدارنده با قانون‌شکنی؛ مسئولیت بدیهی دولت‌ها
سخنگوی وزارت خارجه گفت: مقابله مؤثر و بازدارنده در قبال هرگونه قانون‌شکنی، ایجاد آشوب و ترویج ناامنی در جامعه همچون «اجرای قانون» و «برقراری امنیت‌عمومی» ازجمله مسئولیت‌های بدیهی و ضروری دولت‌هاست. کنعانی با محکوم‌کردن مواضع جدید مداخله‌آمیز برخی کشورهای غربی و مسئولان آنها در امور داخلی ایران تصریح کرد: جمهوری‌اسلامی براساس قوانین و مقررات داخلی خود، در راستای حفاظت از حقوق مردم و امنیت و نظم ‌عمومی و پیشگیری از وقوع جرائم اقدام و بر صلاحیت ذاتی در این زمینه تأکید و تصریح می‌کند. وی ادامه داد: دولت‌هایی که درمقابل مطالبات مدنی و مسالمت‌آمیز مردم کشور خود، به خشونت متوسل شده و به‌صورت رسمی و علنی دستور سرکوب شدید معترضان را می‌دهند، حق ندارند درخصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای قوانین کشور و صدور احکام در مجرای کاملا قانونی به‌منظور مقابله با خشونت آشکار و حفظ نظم و امنیت عمومی کشور و مردم ایران اظهارنظر کنند.

 کیهان 
 بازدید رئیس‌جمهور از متروی پرند و پروژه ۱۴۶۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن
آیت‌الله رئیسی در ادامه بازدیدهای میدانی از شهرستانهای استان تهران و به منظور بازدید از پروژه‌های عمرانی شهرستان رباط‌کریم صبح پنجشنبه از پروژه در حال احداث متروی پرند بازدید کرد و با توضیحات مدیران این پروژه و مسئولان محلی در جریان آخرین وضعیت احداث این پروژه قرار گرفت. رئیس‌جمهور در جریان بازدید از این پروژه مسئولان را مکلف کرد تا به فوریت بخش باقیمانده این پروژه را تکمیل کنند تا مردم این شهرستان از آن بهره‌مند شوند.مسئولان این پروژه وعده دادند متروی پرند خردادماه سال آینده آماده بهره‌برداری شود.
رئیس جمهور در ادامه بازدیدهای خود از پروژه‌های در حال احداث شهرستان رباط‌کریم از پروژه هزار و ۴۶۰ واحدی طرح نهضت ملی مسکن در شهر پرند بازدید کرد و در جریان مراحل ساخت و آخرین وضعیت این پروژه قرار گرفت. رئیس‌جمهور همچنین از پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرستان بازدید کرد و با توضیحات وزیر نیرو و مدیران آن در جریان مراحل تکمیل و آخرین وضعیت پروژه قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در جریان سفر به رباط‌کریم در اجتماع پرشور مردم این شهرستان حضور یافت و در سخنانی تاکید کرد: ما تنها یک راه می‌شناسیم و آن پیشرفت است و این همان مسیری است که دشمن را از ما عصبانی کرده است. وی با بیان اینکه به‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها در صادرات نفت، تجارت خارجی، علم و فناوری و کار دانش‌بنیان امروز حرف اول را در منطقه می‌زنیم، خطاب به دشمنان گفت: به تعبیر قرآن کریم مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ، از ما عصبانی باشید و از این عصبانت بمیرید؛ ملت ایران پیشرفت خواهد کرد.
 امضای ۲۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی طی ۱۶ ماه اخیر
وزیر نفت با اشــاره به دســتاوردهای ۱۶ ماه اخیر صنعت نفت که در اوج تحریم های ظالمانه کشــورهای غربی رخ داده از امضای ۲۰میلیارد دلار قرارداد نفتی و ۸۰میلیارد دلار تفاهم نامه طی این مدت خبر داد.گفتنی است امضای این قراردادهای نفتی بدون برجام کذایی و FATF صورت گرفته است.
جواد اوجی: با توجه به بررســیها، در هشت سال آینده در چهار شرکت اصلی برای تکمیل پروژه ها به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
با توجه به منابع نفتی کشــور، به راحتی میتوانیم با ســرمایه گذاری لازم روزانه دســت کم پنج میلیون بشکه به صورت صیانتی تولید داشته باشیم. در ۱۶ ماه اخیر توانســته ایم به اندازه بشکه های صادر شده نفت پولش را دریافت کنیم و در این مدت از نظر حجمی و ارزشی در صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی افزایش به ثبت رسیده است.
در هشت ماهه امســال نسبت به مدت مشابه پارســال افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز را شاهد بودیم.
درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.
اوجی، مهمترین دغدغه امروز صنعت نفت را ناترازی تولید و تقاضای گاز در فصل سرما اعلام کرد و گفت: با برگزاری نشست های پرشمار تلاش کردیم این دغدغه را نیز برطرف کنیم.

 ایران 
 امام جمعه انقلابی خاش به شهادت رسید
افراد ناشناس، مولوی عبدالواحد ریگی، روحانی بلوچ و اهل سنت سیستان و بلوچستان را که در سفر نماینده رهبر انقلاب به این استان با وی دیدار کرده بود ربوده و به شهادت رساندند. شمس‌آبادی دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت:‌ مولوی عبدالواحد روز پنجشنبه در مسجد حضور داشت که افراد ناشناس از در پشتی مسجد وی را صدا کرده و سوار یک خودروی پژو بدون پلاک می‌کنند. وی با بیان اینکه متأسفانه به نظر می‌رسد متهمان بعد از ربایش اقدام به قتل مولوی عبدالواحد کرده‌اند، اظهار داشت: روز جمعه جسد مولوی عبدالواحد در یکی از جاده‌های فرعی شهرستان خاش در حالی که ۳ گلوله به وی شلیک و از ناحیه سر خارج شده بود، کشف شد.
شهید مولوی عبدالواحد ریگی که در حوادث اخیر مواضع انقلابی اتخاذ کرده بود در دیدار با نمایندگان اعزامی از سوی مقام معظم رهبری گفته بود: شما از مردم بپرسید که از مسجد امام حسین که من پیش‌نماز آن هستم حتی یکی نفر هم بعد از نماز جمعه به خیابان نیامد و در آشوب اخیر خاش حضور نداشت؛ گفتم کسی حق ندارد از مسجد بیرون برود چون می‌دانستیم منافقین بیرون هستند و می‌دانیم چه‌کار می‌کنند. او گفته بود رهبری دوست ما هستند؛ این مملکت بعد از نظام اسلامی به درد ما نمی‌خورد. ما، شما برادران تشیع را به‌خاطر خدا دوست داریم وگرنه چیزی از شما نگرفته‌ایم که بگویند این دوستی به‌خاطر دنیاست.
 وزیر سابق راه و شهرسازی پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت
رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی بعد از تحمل یک دوره بیماری، صبح پنجشنبه در روز شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) به همرزمان شهیدش پیوست. آیت‌الله رئیسی در پیام تسلیت خود با بیان اینکه درگذشت مدیر توانمند، خدمتگزار متعهد و یار و همکار پرتلاش، مرحوم مهندس رستم قاسمی، موجب تأثر و اندوه فراوان شد، نوشت: کارنامه پربار آن جانباز سرافراز و مدیر انقلابی در دوران مسئولیت‌های مهم اجرایی در دولت‌های مختلف و پیش از آن، گواه این است که آن مرحوم زندگی کاری خود را در جایگاه‌های مهم مدیریتی و اجرایی وقف خدمت به میهن اسلامی و پیشرفت و آبادانی کشور نمود که بی‌شک نزد خدا توشه‌ای گرانبها برای ایشان خواهد بود.

 وطن امروز 
 تحریم‌ها لغو شود به تعهدات برجامی بازمی‌گردیم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: روزی که تحریم‌ها را لغو کنند ما نیز به تعهدات در قالب برجام برمی‌گردیم. اسلامی با اشاره به بهانه‌جویی‌های طرف مقابل برجام افزود: با امضای برجام قرار بود ادعاهای بی‌پایه و اساس غربی‌ها درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران پایان یابد اما اینطور نشد.
وی درباره قطعنامه جدید شورای حکام مبنی بر همکاری نکردن ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نظارت آژانس در همه سایت‌های ما بر اساس ضوابط بین‌المللی، برقرار است و خود آژانس نیز ۱۶ بار در گزارش‌های رسمی تأکید و تأیید کرده است انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مشاهده نکرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره این قطعنامه اضافه کرد: این همان متن‌هایی است که صهیونیست‌ها می‌نویسند و وجاهت سازمان‌های بین‌المللی با نفوذ لابی‌های صهیونیست، بی‌اعتبار می‌شود که این نیز از نوبرانه‌های محیط سیاسی و امنیت بین‌الملل است.
 ارتش در زمینه تجهیزات دفاع هوایی در زمره برترین‌های جهان است
جانشین فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع کارکنان ستاد این نیرو، اظهار داشت: کشور ما در زمینه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فعالیت‌ها و پیشرفت‌های زیادی در طول سال‌های پس از انقلاب داشته است؛ در همین بخش نظامی مربوط به خودمان در زمینه ساخت و به‌ کارگیری تجهیزات دفاع هوایی امروز به همت متخصصان و دانشمندان داخلی و شما همکاران پرتلاش در زمره معدود کشورهای نخست جهان قرار داریم که نمونه بارز این فعالیت‌های ثمربخش، ارتقای سامانه برد بلند باور ۳۷۳ است که به توان انهدام اهداف در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر دست یافته‌ایم. امیر الهامی به جنگ ترکیبی دشمنان اشاره کرد و افزود: بخشی از هدف جنگ ترکیبی که علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود برای به حاشیه بردن این پیشرفت‌ها و انکار این موفقیت‌هاست.
 شهادت بسیجی مدافع امنیت در تهران
بسیجی مدافع امنیت حسن مختارزاده، طلبه پایه ۶ مدرسه علمیه عترت قم و عضو گردان بسیجیان امام علی سعادت‌آباد تهران که به دلیل مصدومیت توسط اغتشاشگران از ۲۲ روز پیش در بیمارستان در حالت کما بستری بود، روز گذشته به فیض شهادت نائل آمد.

 خراسان 
 مسئولان باید برای حل مشکلات اقتصادی ملت تلاش کنند
آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح کرد: مرحوم کلینی روایتی را از پیامبر گرامی اسلام -صلی الله علیه و آله- نقل کرده است که خدایا بین مردم و نان آن ها جدایی نینداز، اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیفتد دیگر خبری از دین نخواهد بود، اقتصاد یعنی نان مملکت، دینداری مردم بدون اقتصاد سخت است.او ادامه داد: در زبان فارسی کسی را که جیب اش خالی است گدا می گویند، کلمه گدا بار علمی ندارد، قرآن کریم از چنین شخصی با نام «فقیر» یاد
می کند، فقیر یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است و قدرت قیام ندارد، ملتی که جیب اش خالی باشد قدرت قیام نخواهد داشت لذا مسئولان باید برای حل مشکلات اقتصادی ملت تلاش کنند.
 زبان فارسی شبکه جهانی تی آرتی راه اندازی خواهد شد
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به برنامه شبکه جهانی تی آرتی برای آینده گفت: در سال آینده میلادی زبان های فارسی و اسپانیایی این شبکه نیز راه اندازی خواهد شد.
 اغتشاشگری که خیابان ستارخان تهران را بست اعدام شد
محسن شکاری، اغتشاشگری که ۳ مهرماه ۱۴۰۱ ، خیابان ستارخان تهران را بست و یکی از ماموران حافظ امنیت را با قمه مجروح کرد، اعدام شد. میزان نوشت: براساس دادنامه صادرشده از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مامور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شده بود.

 آرمان ملی 
۱۰ مقام ایرانی دیگر در لیست تحریم‌های انگلیس
وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد ۱۰ مقام ایرانی را به بهانه‌های مرتبط با آنچه «حقوق بشر» خوانده شده در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. در این بیانیه تصریح شده ۱۰ مقام نزدیک به سیستم قضائی و زندان در ایران در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌اند. لندن گفته ۶ نفر از این افراد با دادگاه‌های انقلاب مرتبط هستند.
 جلسه فوق‌العاده هیات دولت درخصوص بودجه
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در توییتر نوشت : پس از بررسی تفصیلی بودجه در کمیسیون خاص، هیات دولت در هفته گذشته، در سه نوبت صبح، ظهر و شب، ۸ جلسه فوق‌العاده برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار کرد و متن نهایی اصلاحات در اختیار اعضا قرار گرفت. امروز نیز جلسات فوق‌العاده دولت برای جمع بندی اصلاحات لایحه بودجه برگزار می‌گردد.

 قدس 
 شکست ترور آیت الله علم الهدی در مشهد مقدس
یک تیم تروریستی از گروه جیش الظلم که قصد حمله به استانداری و ترور امام جمعه معزز مشهد را داشت، شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند. به گزارش روابط عمومی سپاه از مخفیگاه این افراد مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات انفجاری کشف و مرتبطان و عوامل پشتیبانی آن‌ها در سایر استان‌ها نیز شناسایی و تحت رصد اطلاعاتی قرار دارند.
 دشمن در حوادث اخیر داعش‌وار به جان مردم افتاد
رئیس جمهور با حضور در آیین تجلیل از خانواده‌های معظم شهدای مدافع امنیت گفت: دشمن در حوادث اخیر داعش‌وار به جان انقلاب و مردم افتاد و نهایت عناد و سبوعیت و حقد و کینه نسبت به جریان ارزشی و جبهه انقلاب را به نمایش گذاشت. دکتر رئیسی ایستادگی و مقاومت پای دین و ارزش‌ها را پیام شهدا و همگان را مخاطب این پیام و سخن دانست و گفت: گذشت زمان آثار و برکات خون شهدا را بیشتر نشان خواهد داد.

 اعتماد 
 تکرار ادعاهای ضدایرانی در بیانیه پایانی نشست شورای همکاری در عربستان
بیانیه پایانی چهل‌وسومین نشست شورای همکاری در عربستان صادر شد. شورای عالی کشورهای عضو شورای همکاری در این بیانیه با تکرار ادعاهای بی‌پایه و اساس درباره ایران، تداوم حمایت ایران از گروه‌های تروریستی و گروه‌های شبه‌نظامی مذهبی در عراق، لبنان، سوریه، یمن و سایر کشورها که امنیت ملی کشورهای عربی را تهدید و منطقه را بی‌ثبات می‌کند و مانع از فعالیت ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش می‌شود، محکوم کرد. در این بیانیه ادعا شده است که مذاکرات هسته‌ای ایران و هرگونه مذاکره آتی با ایران باید با حل رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه و حمایت آن از تروریسم و گروه‌های شبه‌نظامی مذهبی و برنامه موشکی و امنیت دریانوردی بین‌المللی و تاسیسات نفتی همراه شود. شورای همکاری بر لزوم مشارکت کشورهای عضو در مذاکرات هسته‌ای ایران و همه مذاکرات و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این خصوص تاکید کرد.

 اطلاعات 
 پیکرهای مطهر ۱۱۱ شهید دفاع مقدس روی دستان مردم ولایتمدار اهواز تشییع شد
پیکر پاک و مطهر ۱۱۱شهید دوران دفاع مقدس در میان استقبال باشکوه مردم آبادان و خرمشهر، از طریق آبراه اروندرود وارد میهن شد.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: پیکر پاک این شهیدان والامقام در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در محدوده استان‌های میسان و بصره در جنوب شرق عراق کشف شده است که از طریق آبراه بین المللی اروند و از طریق بندر آبادان وارد کشور شدند.
سردار باقرزاده افزود: پیکر این شهدا مربوط به عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک، خیبر، بدر، کربلای۵، بیت المقدس۷ و تک‌های دشمن در سال ۶۷بوده است که به تازگی تفحص شده اند.
پیکرهای ۱۱۱شهید دیروز با حضور پرشور مردم اهواز تشییع شد. مردم قدرشناس اهواز پیکرهای این شهیدان را از مقابل مصلای مهدیه امام خمینی تا چهارراه سلمان فارسی این شهر تشییع کردند. پیکر شهیدان که پس از آیین تشییع به معراج شهدای اهواز منتقل شد به مدت ۲روز میهمان مردم این شهرستان است.
 در وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن همواره مردم را در نظر داشته باشید
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس، مردم را مهمترین سرمایه و پشتوانه نظام دانستند و یادآور شدند: اولین مسئولیت شما در برابر همین مردم است و باید قدرشناس مردم باشید و به آنها خدمت کنید. با مردم از نزدیک در ارتباط باشید و در میان آنها حضور پیدا کنید و به سخنان و حرف‌های آنها دلسوزانه گوش کنید و در تلخی معیشت و سختی زندگی با مردم شریک باشید و از سیره امیر مومنان -علیه السلام- پیروی کنید که حضرت فرمودند خداوند بر پیشوایان عادل واجب کرده است که زندگی خود را در سطح مردم ضعیف قرار دهند تا فقر مستمندان برایشان سخت نباشد. وقتی که عده‌ای از مسئولین در رفاه و زندگی اشرافی به سر می برند اما محرومان و مستضعفین در سختی زندگی می کنند مردم رنج می کشند، لذا در وضع قوانین و نظارت بر اجرای آن همواره مردم را در نظر داشته باشید.
این مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان درباره حجاب بیان کردند: حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت هستند بنابراین نباید این دو مقوله با یکدیگر خلط شوند، خیلی ها حجاب ندارند اما عفاف دارند؛ الحمدلله زنان کشور ما عفیف هستند. ما مسئولیت داریم این پوششی را که اسلام لازم دانسته است رعایت کنیم و در این راه با دقت گام برداریم و با امر به معروف این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

روحانیت همیشه در کنار مردم قرار دارد
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری ضمن تشکر از مراجع و مردم انقلابی و ولایت مدار قم برای حضور چشمگیر در تجمع حوزه علمیه در فیضیه گفت: روحانیت هر زمانی که ضرورت اقتضاء کرده به میدان آمده و حضور پیدا کرده است و استعمارگران و تاج و تخت پادشاهان برایش مهم نبوده است. خطیب جمعه قم گفت: دشمن می داند تا زمانی که روحانیت در کنار مردم و مردم در کنار روحانیت هستند موفق نمی‌شوند به همین خاطر به دنبال از بین بردن این رابطه است، اما به دشمن نصیحت می کنیم که آزموده را آزمودن خطا است و دیگر روحانیت، مردم و رهبری ما را آزمایش نکنید در غیر این صورت پاسخی کوبنده تر دریافت می کنید.
وی همچنین ادامه داد: بانوان و دختران ما باید توجه کنند که ماموریت رضا خان در عصر و زمان ما توسط عده‌ای دیگر تکرار می‌شود تا چادر از سر زنان برداشته شود و زنان ما دشمن پسند ظاهر شوند و این برای جامعه ما ننگ است.

دشمن در پی بردگی زن است نه آزادی
باشگاه خبرنگاران/ عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه نباید اقتدار نظام ملعبه دست عده ای اغتشاشگر قرار بگیرد، گفت: اغتشاشگران از تهدید گرفته تا ناامن کردن فضا برای خانم های چادری و عمامه پرانی پیش رفتند و اگر حضور مردم و قاطعیت قوه قضائیه نبود این پیروان رضاخان و داعش دست به هر جنایتی می زدند.
آیت الله خاتمی در همایش بزرگ روحانیون و فرهنگیان شرق هرمزگان اظهار داشت: در برخی از شهرها شعار مرگ بر دیکتاتور را سر می دهند. دیکتاتور کسی است که به شخصیت ها اجازه نمی دهد حتی گفتگوی ساده انجام دهد و امنیت جانی و مالی مردم را به خطر می اندازد.نایب رئیس جامعه مدرسین با اشاره به شعار زن، زندگی و آزادی، تصریح کرد: اینها در پی بردگی زن هستند، در حالی که اسلام به زن حیات و کرامت داد و شخصیت زن را احیا کرد.

فتنه اخیر زمینه را برای برملا شدن هویت اصلی جریان‌های ناخالص فراهم کرد
رسا/ آیت الله رجبی گفت: برخی خواص همسو با اغتشاشگران از اینکه اتفاقات اخیر را اغتشاش نامگذاری کنند خودداری کردند و این حوادث را اعتراض جلوه دادند و همچنین با موضع گیری های نابجای خودشان درصدد تطهیر اغتشاشگران برآمدند. این افراد و جریان ها با اتخاذ این گونه موضع گیری ها اهداف مختلفی را دنبال می کنند و قصد دارند که جایگاه و موقعیت از دست رفته را دوباره کسب کنند. عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: ملت انقلابی ما فراموش نخواهد کرد که مهمترین ویژگی انقلاب این است که افراد و جریان های ناخالص را شناسایی و هویت آنها را برای ملت آشکار کند.وی تصریح کرد: فتنه اخیر زمینه را برای برملا شدن هویت اصلی برخی افراد و جریان های ناخالص فراهم کرد و این جریان ها با اتخاذ مواضع و بیانیه های نادرست خودشان در حوادث اخیر مایه شرمندگی شدند.

اتهام ارسال سلاح از ایران به روسیه بی‌اساس است
ایرنا/ نماینده دائم روسیه در سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهام بی‌اساس خواند و گفت که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند.
نبنزیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین اظهار کرد: ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.

سفارت دیپلماتیک یا پایگاه نظامی؟
تسنیم/ آمریکا بر خلاف قواعد دیپلماتیک مرسوم در جهان همچنان به تحرکات نظامی خود در سفارتش در پایتخت عراق ادامه می‌دهد. ویدئویی از تمرینات نظامی با گلوله جنگی از سوی ارتش آمریکا در داخل سفارت این کشور در بغداد منتشر شده است، تمرینات نظامی پیاپی در سفارت آمریکا در بغداد به حدی است که فعالان عراقی در واکنش آن چنین گفته‌اند: آیا اینجا سفارت دیپلماتیک است یا پایگاه نظامی؟

تحریم های آمریکا علیه دهها فرد و نهاد
ایسنا/ وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی جداگانه، ۴۰ فرد و نهاد در ۹ کشور از جمله روسیه، چین و ایران را فاسد یا ناقض حقوق بشر خوانده و تحریم کرده است.
واشنگتن تحریم‌هایی را علیه کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعمال کرد و آن را به کمک به نظارت بر آنچه که واشنگتن «رفراندم‌های ساختگی» در مناطق تحت کنترل روسیه در اوکراین خوانده متهم کرد. وزارت خزانه داری همچنین علیه چهار نفر متهم به دخالت مستقیم در عملیات فیلتراسیون روسیه اقدام کرد. وزارت امور خارجه دو شهروند روسیه را به اتهام نقض حقوق بشر علیه غیرنظامیان اوکراینی معرفی کرد.

مذاکرات ایران و اوراسیا بر سر تجارت آزاد ۷۵۰۰ قلم کالا نهایی شد
تسنیم/ سرپرست گروه مذاکره‌کننده ایران با اتحادیه اوراسیا از نهایی‌شدن مذاکرات ایران و اوراسیا بر سر موافقت‌نامه تجارت آزاد خبر داد و گفت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قلم کالا تحت پوشش این موافقت‌نامه قرار می‌گیرد. میرهادی سیدی، سرپرست گروه مذاکره‌کننده ایران با اتحادیه اوراسیا در خصوص موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و این اتحادیه گفت: حدود سی دور مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نمایندگان پنج کشور به‌علاوه خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند، انجام شد. در این سی دوری که تعدادی از آنها برخط و حدود ۷ دور هم به‌صورت حضوری برگزار شد و دو سال به‌طول کشید ما ابعاد موافقت‌نامه تجارت آزاد را در چارچوبی که بیشتر این توافق‌ها در دنیا مرسوم است، پیش رفتیم و بر سر موافقت‌نامه‌ای که حدود ۱۵۰ صفحه است و مفصل‌ترین موافقت‌نامه تجاری است به توافق رسیدیم.

اعتصاب کارکنان در ۱۵ فرودگاه بزرگ در سراسر آمریکا
تسنیم/ کارکنان ۱۵ فرودگاه در سراسر آمریکا از جمله در نیویورک، دالاس، واشنگتن دی سی، لس آنجلس، و دیگر شهر‌ها در داخل محل فرودگاه در اعتراض به تورم و وضعیت بد معیشتی دست به اعتصاب زده و خواستار آن هستند که کنگره این کشور قانون موسوم به «شغل خوب برای فرودگاه‌های خوب» را تصویب کند که به موجب آن، یک حقوق پایه و مزایای بیشتر نصیب آنان خواهد شد.
کارکنان سه فرودگاه عمده آمریکا، شامل فرودگاه بین المللی لوگان در بوستون، فرودگاه بین المللی اوهر در شیکاگو، و فرودگاه بین المللی لیبرتی در نیوجرسی رسما اعتصاب کردند. اعتصاب کنندگان می‌گویند از شرایط کاری غیرمنصفانه و غیرایمن و حقوق کم رنج می‌برند.

معاون رئیس پارلمان اروپا به اتهام فساد بازداشت شد
مهر/ رسانه‌های اروپایی اعلام کردند در جریان تحقیقات درباره پرونده احتمال «فساد در برگزاری جام جهانی قطر»، «اوا کایلی»، نائب رئیس پارلمان اروپا و سیاستمدار یونانی شامگاه جمعه در بلژیک بازداشت شده است. گفته می‌شود حزب سوسیالیست «پاسوک» یونان، پس از انتشار این خبر، بلافاصله کایلی را از این حزب اخراج کرده است. در ارتباط با این پرونده، ۴ شهروند ایتالیایی نیز بازداشت و دفاتر چند نماینده دیگر پارلمان اروپا هم بسته شده است.

ادعای انگلیس درباره دریافت موشک توسط روسیه از ایران
مهر/ سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد روز جمعه ادعا کرد که روسیه تلاش می‌کند تا تسلیحات بیشتری از جمله صدها موشک بالستیک از ایران به دست آورد و در ازای آن سطح بی‌سابقه‌ای از حمایت نظامی و فنی را به تهران ارائه خواهد داد.
«باربارا وودوارد»، بدون ارائه جزئیات و اسناد و مدارک مدعی شد از ماه اوت، ایران صدها پهپاد به روسیه منتقل کرده است که از آنها برای کشتن غیرنظامیان و هدف قرار دادن غیرقانونی زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *