خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱۷

**سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را تسلیت می‌گوییم** آیت الله حسینی بوشهری در جمع نیکوکاران و فعالان جهادی استان قم: احسان و نیکوکاری از مهم ترین عبادات است** آیت الله حسینی خراسانی: امروز حمایت از ولی فقیه به‌عنوان حمایت از اسلام و همه ارزش‌هاست** رئیس جمهوردر اجتماع پرشور دانشجویان: صدای واقعی دانشجوی ایرانی صدای ضد استکباری است** آیت الله آشتیانی: جلسات اولیاء و مربیان فرصتی کم‌نظیر در عرصه تعلیم و تربیت است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 جامعه‌دانشجویی آرمان‌خواهی را در فضای‌جامعه حاکم کنند
آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با گرامیداشت روز دانشجو گفت: ‌روز ۱۶آذر همواره یادآور بصیرت، حریت، استکبارستیزی و عدالت‌خواهی جریان دانشجویی بوده است.
وی افزود: جایگاه مهم دانشگاهیان نزد مردم و نقش مهمی که دانشجویان در پیشرفت کشور ایفا کرده، باعث نگرانی دشمنان شده و آنها را واداشته تا برای تغییر اولویت‌های جریان دانشجویی و انحراف دانشگاه و دانشجو از مسیر خدمت به جامعه، برنامه‌ریزی کنند. آیت‌ا… جنتی با بیان این‌که دانشجویان ما باید قدر خود را بدانند و نگذارند بدخواهان مردم ایران به جامعه دانشگاهی چشم طمع بدوزند، خاطرنشان کرد: بررسی تاریخ معاصر نشان می‌دهد دانشجویان هر زمان نیاز بوده در کنار مردم قرار گرفته‌اند.
دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: جامعه دانشجویی باید با تداوم حضور مومنانه در صحنه و حفظ روحیات انقلابی، آرمان‌خواهی را در فضای فکری جامعه حاکم کنند و با تقویت ایمان و حفظ روحیه جهادی، پرچم پرافتخار ایران اسلامی را بر قله‌های علم دنیا برافرازند و دشمنان این مردم شریف را از عداوت خود پشیمان سازند.

 همشهری 
 هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر آمادگی روسیه برای مذاکره با اوکراین دیده نمی‌شود
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: هیچ نشانه‌ای مبنی‌بر آمادگی روسیه برای مذاکره با اوکراین دیده نمی‌شود. اما نه من و نه اتحادیه اروپا نباید درباره مذاکره با روسیه تصمیم‌گیری کنیم، بلکه این اوکراینی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند که چه زمانی روند مذاکره با روسیه را آغاز کنند.
 اسرائیل شاهد شکاف خطرناکی است که آن را از داخل تهدید می‌کند
اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل شاهد شکاف خطرناکی است که آن را از داخل تهدید می‌کند. در این شرایط تل‌آویو باید اتحاد داخلی را حفظ کند تا بتواند به هشتادمین سال تاسیس خود برسد و مقامات سیاسی نیز لازم است که مسئولانه‌تر از گذشته رفتار کنند.

 کیهان 
 صدای واقعی دانشجوی ایرانی صدای ضد استکباری است
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه تهران برگزار شد، این روز را نماد دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی، بصیرت و احساس مسئولیت جامعه دانشجویی کشور عنوان کرد و افزود: حقیقتاً شانزدهم آذر باید به عنوان نماد و نمود بالندگی و شناخت شرایط و وضعیت کشور از سوی دانشگاه‌ها همواره گرامی داشته شود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما امروز سرمنشاء همه پیشرفت‌ها در کشور هستند و از این جهت دشمن به دنبال تعطیل کردن دانشگاه‌ها برآمد، اظهار داشت: جامعه دانشجویی نشان داد صدای واقعی دانشجوی ایرانی صدای ضد استکباری است. امروز مستبدترین و دیکتاتورترین حکومت دنیا هیئت حاکمه ایالات متحده آمریکاست و ۱۶ آذر روز مبارزه با ابردیکتاتور عالم یعنی آمریکاست. رئیس‌جمهور با بیان اینکه پشت پرده اغتشاشات اخیر و ناامنی‌ها در کشور، متوقف ساختن پیشرفت‌ها، تعطیلی دانشگاه‌ها و ناامید کردن مردم بوده است، افزود: در همین راستا تلاش همه ما مسئولان و شما جامعه دانشجویی کشور و اساتید دانشگاهی باید بر امیدوار کردن هر چه بیشتر مردم با کار جهادی و فعالیت شبانه‌روزی باشد که اگر چنین شود یقین بدانید دشمن روز به روز ناامیدتر و مردم روز به روز امیدوارتر خواهند شد.
 بعضی از هنرمندانی که علیه انقلاب صحبت می‌کنند از عفوشدگان سال ۹۸ هستند
وزیر ارشاد گفت: دکتر ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۹۸ بسیاری از دانشجویانی را که احکام قضایی قطعی و در حال اجرا داشتند، با اجازه رهبری عفو کردند. اسماعیلی افزود: بعضی از هنرمندانی که الان علیه انقلاب و نظام صحبت می‌کنند، از عفوشدگان سال ۹۸ هستند. بسیاری از این افراد احکام زندان هفت‌ساله و پنج‌ساله داشتند، اما رئیسی به‌عنوان رئیس قوه قضائیه نامه نوشته و بسیاری از هنرمندان، دانشجویان و روزنامه‌نگاران را عفو کردند.
وزیر ارشاد همچنین، در ادامه درباره وضعیت هنرمندان و مشکلات‌شان در شرایط این روزها، این‌طور اظهار کرد: امروز هر هنرمندی می‌خواهد برنامه‌ هنری را اجرا کند، عده‌ای به‌صورت سازماندهی‌شده، با فحاشی و تهدید مانع او می‌شوند. این چه نسبتی با آزادی کار و آزادی بیان دارد؟ یک‌ برنامه هنری تنها متعلق به یک ‌نفر نیست، گروهی آن را تدارک دیده‌اند؛ از گیشه‌داری که بلیت می‌فروشد تا متصدی نور و سالن و صدا همه در آن درگیرند. عده‌ای از اصحاب فرهنگ و هنر درگیر معیشت‌شان هستند و به‌خاطر این وضعیت دچار مشکل معیشتی شده‌اند.

 ایران 
 حضور احتمالی ایران و ترکیه در نشست «امان»
وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با «سامح شکری» و «ایمن الصفدی»، وزرای خارجه مصر و اردن گفت که یک نشست منطقه‌ای دیگر در خصوص عراق در تاریخ ۲۰ دسامبر جاری در امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود که ایران و ترکیه نیز در این نشست شرکت کنند. «فؤاد حسین» با اشاره به اینکه این نشست اساساً در راستای حمایت از عراق برگزار شد تأکید کرد که کشورش با چالش‌هایی مواجه است و برای عبور از این چالش‌ها نیازمند برقراری روابط منطقه‌ای و بین‌المللی است.
 مدرکی مبنی بر ارسال موشک از ایران به روسیه ندیده‌ایم
هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که امریکا مدرکی مبنی بر انتقال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین ندیده است. جان کربی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در عین حال ادعا کرد که واشنگتن شاهد تداوم ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه بوده است. این مقام ارشد کاخ سفید مدعی شد: ما می‌دانیم که پایگاه صنعتی دفاعی روسیه تحت فشار قرار گرفته است. آنان نمی‌توانند با نیازهای تسلیحاتی خود همگام شوند. هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با جایگزین کردن تسلیحات به ویژه مهمات هدایت شونده دقیق مشکل دارد.
 فرمانده منطقه انتظامی انزلی بازداشت شد
وکیل اولیای‌دم مهران سماک، جوان اهل استان گیلان که در ناآرامی‌های هفته گذشته در انزلی کشته شد، از بازداشت فرمانده انتظامی این شهر خبر داد. ‌احمدی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: پس از گذشت ۷ روز از فوت مهران سماک، با پیگیری‌های مستمر و بررسی دلایل و مستندات نهایتاً جعفر جوانمردی فرمانده منطقه انتظامی بندرانزلی به اتهام عدم رعایت قانون نحوه به‌کارگیری سلاح منجر به فوت مهران سماک در شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی گیلان تفهیم اتهام و با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد و در حال حاضر در زندان مرکزی رشت است.
 توضیحات طائب درباره ماجرای بولتن‌های محرمانه
رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه توضیحاتی درباره ماجرای بولتن‌های محرمانه منتسب به یکی از چهره‌های مرتبط با خبرگزاری فارس ارائه کرد که گمانه خودسرانه و غیررسمی بودن این بولتن‌ها را بیش از پیش تقویت می‌کند. حجت‌الاسلام طائب با اشاره به اینکه پیش از این، چند بار به تهیه‌کننده این بولتن‌ها تذکر داده شده بود، اظهار کرد: حتی این تذکرها به مرحله برخورد قضایی هم رسیده بود. وی با تفکیک میان خبررسانی و انشای خبر در کار رسانه‌ای، کار انجام شده در این بولتن‌ها را انشای خبر توصیف و تأکید کرد: این فرد انشای خبر می‌کرد، به این ترتیب که گاهی خبر منعکس می‌شود و گاهی هم چیزی که شنیده می‌شود، انشا می‌شود، این فرد هم آنچه می‌شنیده را انشا می‌کرده است. رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه با بیان اینکه به دنبال این رویکرد انشای خبر، با این فرد برخورد هم شده است، اضافه کرد: آخرین سمت این فرد قائم‌مقام فارس نبود، از مقام‌ قائم‌مقامی فارس جابه‌جایش کردند، یک زمانی قائم‌مقام فارس، مرتبط و فعال بوده، اما بولتن را خودش می‌گذاشته، یعنی مأموریتی برای تهیه بولتن نداشته، بلکه آن را تهیه می‌کرده و به دستگاه‌های مختلف یا می‌فروخته یا ارسال می‌کرده است.

 جمهوری‌اسلامی 
 تاکید آیت‌الله العظمی سیستانی بر حقوق و احترام متقابل بین پیروان ادیان و گرایش‌های مختلف فکری
معاون دبیرکل و نماینده عالی سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها با آیت‌الله العظمی سیستانی دیدار کرد. دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی در خصوص این دیدار اطلاعیه ای منتشر کرد.
براساس این اطلاعیه، ایشان در این دیدار بر اهمیت افزایش تلاش‌ها برای ترویج فرهنگ همزیستی
مسالمت آمیز، نفی خشونت و نفرت و تثبیت ارزش‌های همبستگی مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل بین پیروان ادیان و گرایش‌های فکری مختلف تاکید کردند.
آیت‌الله العظمی سیستانی در ادامه خاطرنشان کردند: فجایعی که بسیاری از ملت‌ها و گروههای قومی و اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان – در نتیجه سرکوب فکری و دینی و سرکوب آزادی‌های اولیه و نبود عدالت اجتماعی- متحمل می‌شوند، نقش مهمی در ظهور برخی از جنبش‌های افراطی دارد. جنبش‌هایی که از خشونت کورکورانه علیه غیرنظامیان بی‌دفاع استفاده می‌کنند و به مراکز دینی و اماکن باستانی کسانی حمله می‌کنند که از نظر فکری و عقیده‌ای با آنها متفاوت هستند.
آیت‌الله العظمی سیستانی در ادامه بر لزوم پرداختن به پیشینه این پدیده‌های مردود و محکوم و اقدام جدی در راه رسیدن به درجه‌ای از عدالت و آرامش در جوامع مختلف که در خور شآن و کرامت انسانی- آن‌گونه که خداوند متعال می‌خواهد- تاکید کردند و افزودند که این موضوع فضای مساعد برای گسترش افکار افراطی را تنگ می‌کند.
 آیت‌الله سیستانی ستون جامعه و یک رهبر مذهبی جهانی است
نماینده سازمان ملل پس از دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی گفت که درباره اهمیت درایت مرجعیت عالی دینی و حمایت ایشان از همزیستی مسالمت آمیز گفتگو کردیم. خانم “جنین هنیس پلاسخارت” در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهارکرد: آیت‌الله سیستانی بر همزیستی مسالمت آمیز همه اقشار و اقلیت‌ها در عراق تاکید دارند. در ادامه آقای میگل آنجل موراتینوس معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده عالی اتحاد تمدن‌های سازمان ملل نیز گفت: ایشان ستون جامعه هستند. بسیار مفتخر به دیدار ایشان شدیم. او یک رهبر مذهبی جهانی است.
وی افزود: همه به خاطر فعالیتهایش، رهبری‌اش و درایتش به ایشان احترام می‌گذارند. ایشان یکی از رهبرانی است که شورای امنیت از او تمجید می‌کند و از رهبرانی است که همیشه به اعتدال و حمایت از بشریت فرامی خوانند.

 وطن امروز
 برنامه آشوبگران برای اعتصاب و اغتشاش در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر شکست خورد
بار دیگر بی‌توجهی مردم ایران نسبت به جریان آشوب فریاد زده شد. جریان آشوب که در فراخوان‌های گسترده خود برای اعتصاب سراسری و به تعطیلی کشاندن کسب و کار مردم با شکست مواجه شده بود، در جدیدترین تلاشش، روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر را برای اعتصابات اعلام کرده و با فراخوان‌های گسترده مردم را دعوت به تعطیلی کسب و کارها کرد اما طبق روال فراخوان‌های گذشته، این جریان بار دیگر با عدم اقبال و توجه مردم روبه‌رو شد تا فضاحت دیگری را در کارنامه خود به ثبت برساند. در روزهای چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم آذر به رغم فراخوان‌های گسترده اوباش آشوب‌طلب، مردم ایران کسب و کارشان را تعطیل نکرده و ضمن بی‌توجهی به اوباش، زندگی روزمره خود را سپری کردند.

 ۱۶ آذر،‌ نشان رسوایی کودتاچیان آمریکایی در برابر ملت آگاه ایران است
رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: فرارسیدن سالروز شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را به ملت شریف ایران و عموم محبان ایشان در سراسر جهان اسلام تسلیت و تعزیت می‌گویم. وی در ادامه، روز دانشجو را به تمام دانشجویان و علم‌پژوهان سراسر کشور تبریک و تهنیت گفت و یادآور شد: یوم‌الله ۱۶ آذر نماد استقلال‌طلبی، مبارزه با سلطه استعمار، دخالت خارجی و نشان شکست و رسوایی کودتاچیان آمریکایی در برابر ملت آگاه ایران است. قالیباف خاطرنشان کرد: خون سرخ این شهدا و تمامی پویندگان راه آزادی و استقلال ایران لکه ننگ ابدی بر پیشانی دولت کودتاچی آمریکا و رژیم دست‌نشانده آنها و تمامی افراد خائنی است که منافع استعماری دولت‌های خارجی را به منافع ملت و کشور خود ترجیح می‌دهند و ایران را ویرانه‌ای در چنگال و زیر یوغ کودتاچیان آمریکایی و انگلیسی می‌خواستند و می‌خواهند.

 جوان
 باید با روایتگری به موقع تصویر دشمن از کشور را درهم بشکنیم
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، هدف جنگ رسانه‌ای علیه نظام و دولت را القای ناکارآمدی و ناامیدی مردم عنوان کرد و گفت: باید کمک کنیم دستگاه‌ها در مسائل مختلف روایت رسمی از وقایع و موضوعات ارائه کنند.
سپهر خلجی روز گذشته در آیین معارفه خود و تکریم رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، به تلاش دشمنان با ارائه تصاویر غیرواقعی و نادرست علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: در چنین فضایی باید تلاش کرد تا تصویری را که دشمن روایت می‌کند در هم شکست و در این مسیر باید درست و به موقع روایت‌گری کرد.
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت ادامه داد: دستگاه‌ها تولید محتوا کنند و مجموعه‌هایی که ظرفیت اطلاع رسانی دارند به خوبی روایت‌گری کنند. همچنین باید در خروجی خبر‌ها نهایت دقت و وسواس به کار گرفته شود و این اقدام، چون یک گروه ارکستر است که برای اجرا نیاز به هماهنگی دارد.

 خراسان
 در زمان روحانی زیرساخت‌های براندازی آماده شد
جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس گفت: در زمان روحانی زیرساخت‌های براندازی آماده شد و قرار بود همان زمان عملیاتی شود که به علت کرونا برنامه هایشان به هم ریخت. در سال ۸۸ هم نقشه همین بود.
 ضرب الاجل مرکز ملی فضای مجازی به اینستاگرام و واتساپ
مرکز ملی فضای مجازی با مدیرعامل شرکت متا نامه‌نگاری کرد. این مرکز در راستای رعایت نکردن قوانین مصوبه جمهوری اسلامی ایران، نامه رسمی خطاب به «مارک زاکربرگ» مدیر ارشد شرکت متا ارسال و به عملکرد پلتفرم‌های این شرکت اعتراض کرده است. در این نامه که از طریق دفتر حافظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن برای مدیرعامل متا ارسال شده، به این شرکت فرصت داده شده حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده، نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران معرفی کند تا امکان فعالیت پایدار پلتفرم‌هایش (اینستاگرام و واتساپ) فراهم شود.
زارع‌پور وزیر ارتباطات چندی پیش شرط رفع فیلتر این دو پلتفرم را تغییر رفتار آن‌ها و پذیرفتن قوانین جمهوری اسلامی اعلام کرده بود.

 آرمان ملی 
 اطلاعیه سازمان اطلاعات فراجا درباره ناآرامی‌های اخیر
سازمان اطلاعات فراجا در خصوص حوادث و ناآرامی‌های اخیر اطلاعیه‌ای صادر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: بخشی از کشفیات و اقدامات انجام شده در خلال ناآرامی‌های اخیر با لحاظ اقتضای شرایط و ملاحظات امنیتی به استحضار مردم بصیر و عزیز ایران اسلامی می‌رسد.
ورود، وجود و کاربرد سلاح یکی از ابزارها و مولفه‌های ناامنی و بستر ارتکاب جرایم دیگر در سطح جامعه است که در ایام اغتشاشات ۱۶ باند و شبکه سازمان یافته قاچاق سلاح زیر ضربه قرار گرفته است. از ۲۶ شهریور تا ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۱، ۲۸۲۷ قبضه سلاح جنگی، ۵۴۸۷ قبضه سلاح شورشی و در مجموع ۸۳۱۴ قبضه سلاح کشف شده است.
در پایان این بیانیه آمده است: سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات فراجا به مردم شریف و شهید پرور ایران اسلامی اطمینان می‌دهد خادمان خود در مجموعه انتظامی کشور همواره پشتیبان آنها خواهند بود و در راستای تامین امنیت و تداوم آن در ایران اسلامی از هیچ کوششی دریغ نخواهند کرد و به دشمنان ضدانقلاب، منافقان کوردل، و مزدوران آنها هشدار می‌دهد که امنیت شهروندان خط قرمز مجموعه انتظامی بوده و با مخلان و تعدی کنندگان در این عرصه بدون مماشات برخورد می‌شود.
 ورود نفتکش ایران به آب‌های ونزوئلا
یک نفتکش ایرانی حامل ۲میلیون بشکه نفت فوق سبک در این هفته به آب‌های ونزوئلا رسیده است. ونزوئلا و ایران که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، اخیراً همکاری خود را از طریق معاملات تهاتری افزایش داده‌اند. طبق این توافق‌ها، ایران در ازای نفت سنگین و سوخت ونزوئلا، نفت سبک در اختیار این کشور قرار می‌دهد تا از آن برای رقیق کردن درجات نفتی خود و تولید نفت قابل صادرات استفاده کند.
 پرس‌ تی‌وی قطع شد
اپراتور ماهواره‌ای یوتل‌ست، چند هفته پس از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه پرس تی‌وی، این شبکه خبری انگلیسی زبان ایران را قطع کرد. پرس تی‌وی در خبری اعلام کرده است: «اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۴ نوامبر تعدادی از نهادها و افراد ایرانی از جمله شبکه پرس تی‌وی را به دلیل ادعای نقض حقوق‌بشر در پی ناآرامی‌ها در ایران تحریم کرد و بر این اساس شرکت ماهواره‌ای فرانسوی یوتل‌ست (Uutelsat) هم پخش شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی را قطع کرده است.»

 قدس 
 هک اپراتور همراه‌اول تکذیب شد
روز گذشته پیامی مبنی بر هشدار وقوع زلزله، آرام باشید و پناهگاهی در این اطراف پیدا کنید برای برخی از مردم کشور ارسال شد که از سوی مرکز لرزه نگاری کشورتکذیب شد. براساس پیام معاون اجتماعی پلیس فتا، این پیام برای گوشی‌های همراه اندروید به خصوص سامسونگ ارسال شد که معاون اجتماعی پلیس فتا آن را جعلی اعلام کرد.
میراحمدی، معاون وزیر کشور، نیز در این باره گفت: همراه اول مشغول به کار فنی بوده که در موقع بحران بتواند پیام ارسال کند و قرار بود این پیام برای گروه خودشان ارسال شود، اما با یک اشتباه فنی برای جمعی از هموطنان ارسال شد.
 ارائه ندادن خدمات به افراد بی‌حجاب صحت ندارد
رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه حمایت از دانش بنیان‌ها خبرارائه ندادن خدمات به افراد بی‌حجاب را تکذیب کرد.
علی صالح‌آبادی درمورد تأمین ارز واردات خودرو گفت: برای واردات خودرو طبق مصوبه هیئت دولت ارز مورد نیاز تأمین می‌شود و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
 سال آینده هیچ اقدام تورم‌زایی نداریم
رئیس سازمان اداری و استخدامی در مراسم روز دانشجو، گفت: در سال آینده هیچ اقدام تورم‌زایی انجام نمی‌شود، حتی اگر آن فعالیت یا اقدام توسعه‌ای باشد. میثم لطیفی افزود: دولت در قالب اجرای طرح آرد و نان صرفه‌جویی ۵هزار تنی داشت که به اندازه مصرف نان حدود ۲۰ میلیون نفر است.
 برکناری دو معاون وزیر و دستگیری مشاور وزیر
سخنگوی دولت در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت گفت: این دولت خط قرمزی برای مقامات ندارد. بهادری جهرمی افزود: در همین دولت یک مشاور وزیر را خود نهاد نظارتی دولت دستگیر کرد.
این دولت سخت‌گیری بیشتری نسبت به مقامات دارد. دو معاون وزیر در این دولت به خاطر کوتاهی در برخورد با زیرمجموعه برکنار شدند. گشت ارشاد در دولت فعال است، این دولت کوچک‌ترین فساد را بر نمی‌تابد.

 ابتکار 
 ادعای سنتکام درباره رویارویی قایق گشتی سپاه با ناوهای آمریکایی
مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا مدعی شد که اخیرا یک قایق گشتی سپاه پاسداران به ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز نزدیک شد. در بیانیه سنتکام آمده است که ناو یواس‌ان‌اس لوئیس بی پولر و ناوشکن یواس‌اس سولیوانز در حال انجام یک ترانزیت معمولی در آب‌های بین‌المللی بودند که قایق گشتی نزدیک آن‌ها شد.
این نهاد در ادامه توضیح ماجرا گفت که قایق ایرانی با تابش نورافکن سعی کرد در حرکت ناوها اختلال ایجاد کند. سنتکام با اشاره به این‌که این قایق از فاصله ۱۵۰ یاردی [حدود ۱۴۰ متری] کشتی‌های آمریکایی عبور کرد، افزود که این قایق «به‌طور خطرناکی» نزدیک شد، به خصوص که این اقدام در شب انجام گرفت.
این نهاد در ادامه گفت که کشتی‌های آمریکایی با استفاده از هشدارهای صوتی و لیزرهای غیر کشنده وضعیت را کنترل کردند و به ترانزیت خود ادامه دادند.

 اطلاعات 
 بذر پاش وزیر راه و شهرسازی شد
درجلسه علنی دیروز مجلس، صلاحیت و برنامه های مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت مورد بحث وبررسی قرار گرفت وپس از صحبت های موافقان ومخالفان. وی با ۱۸۷ رأی موافق،۶۴ رأی مخالف، ۷ رأی ممتنع و۵ رأی باطله از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضردر صحن، تصدی وزارتخانه راه و شهرسازی را عهده دار شد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

احسان و نیکوکاری از مهم ترین عبادات است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با مدیر کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در استان قم به همراه جمعی از نیکوکاران و فعالان جهادی استان، احسان و نیکوکاری را از مهم‌ترین عبادات در اسلام عنوان و خاطر نشان کرد: وقتی سخن از عبادت به میان می‌آید، معمولاً نماز، روزه و حج به ذهن خطور می‌کند، اما یکی از مهم‌ترین عبادات در اسلام، احسان و نیکوکاری است. رئیس جامعه مدرسین، فقر و تنگدستی را ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی توصیف کرد و اظهار داشت: فقر، ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله مسئله طلاق و دزدی است. در جامعه اسلامی همه مردم باید به فکر یکدیگر باشند. اگر رهنمودهای قرآن و اهل بیت -علیهم السلام- را در زندگی خود پیاده کنیم، الگوی جهانیان خواهیم شد.

امروز حمایت از ولی فقیه به‌ عنوان حمایت از اسلام و همه ارزش‌هاست
رسا/ آیت الله حسینی خراسانی در حاشیه تجمع باشکوه طلاب و روحانیون در میثاق با ولایت گفت: شرایطی به وجود آمده است که همه کفر، شرک و نفاق علیه اسلام و ایمان و بلکه همه فضیلت‌های انسانی وارد یک جنگ پیچیده‌ای شده‌اند. وی ادامه داد: وظیفه هر کسی است که اگر تعلق خاطری به اسلام و ارزش‌های اسلامی دارد، در این جنگ همه سویه و همه جانبه دنیای شرک، کفر و نفاق علیه اسلام، قیام کند و از ارزش‌های اسلامی دفاع کند. عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: این اجتماع بزرگ علما و روحانیت در حوزه علمیه قم با هدف اعلام آمادگی برای دفاع از اسلام عزیز و تبعیت از رهبر معظم انقلاب است. وی افزود: امروز حمایت از ولی فقیه به‌عنوان حمایت از اسلام و همه ارزش‌ها تلقی می‌شود.

جلسات اولیاء و مربیان فرصتی کم‌نظیر در عرصه تعلیم و تربیت است
اختصاصی/آیت‌الله آشتیانی دردیدار با مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بر نقش خانواده‌ها در شکل‌گیری شخصیت فرزندان تأکید کرد و اظهار داشت: ظرفیت جلسات اولیاء و مربیان در جهت ارتقاء سطح آگاهی و تحکیم مبانی اعتقادی و اخلاقی خانواده‌ها فرصتی کم‌نظیر در عرصه تعلیم و تربیت است.ایشان در ادامه حضور روحانیون را در مدارس بسیار اثرگذار دانسته و بر ضرورت ارتقاء آشناسازی این قشر با مهارت‌های تبلیغی متناسب با مقاطع تحصیلی و نیز هماهنگی و حمایت از روحانیون شاغل در آموزش و پرورش تأکید نمودند. معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین با اشاره به موقعیت ویژه استان قم، گفت: ظرفیت عظیم حوزه‌های علمیه، خیرین مدرسه‌ساز و نیز تدین مردم، فرصتی را در اختیار مسئولین قرار می‌دهد تا بتوانند گام‌های بلندی را در جهت تربیت نسل متدین و فرهیخته بردارند که امیدواریم مدیران استان با قدر دانستن این فرصت‌ها، ضمن انجام وظایف اسلامی و انقلابی خود توطئه‌های دشمنان را که در امثال سند ۲۰۳۰ تنها بخشی از آن‌ها آشکارشده است را خنثی کنند.

سازمان ملل خواستار نابودی تسلیحات اتمی تل‌آویو شد
فارس/ مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه چهارشنبه قطعنامه‌ای را که از رژیم صهیونیستی می‌خواهد تسلیحات اتمی خود را نابود کند، با ۱۴۹ رأی موافق و ۶ رأی مخالف تصویب کرد. به‌جز نماینده تل‌آویو، نمایندگان آمریکا، کانادا، میکرونزی، پالائو و لیبریا به این قطعنامه رأی منفی دادند. همچنین ۲۷ کشور شامل اوکراین، هند و بسیاری از دولت‌های اروپایی، به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. رژیم صهیونیستی یکی از نُه دولت دارنده سلاح اتمی در جهان و تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیاست که بر اساس گزارش‌‌ها، در زرادخانه خود بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک اتمی را نگهداری می‌کند.

اذعان معاون بایدن به فشار علیه ایران به بهانه حمایت از زنان ایرانی
ایرنا/ کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا در تکرار ادعاهای خود درباره زنان ایرانی مدعی شد: من از زنان ایران و شجاعت آنها الهام گرفته‌ام.معاون بایدن با تکرار ادعاهای واشنگتن اذعان کرد: ما به همکاری با جامعه بین‌المللی ادامه خواهیم داد تا حکومت ایران را به خاطر سرکوب مردم ایران پاسخگو کنیم.کامالا هریس همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر خبر نشریه آمریکایی تایم را بازنشر کرده است که مدعی شده زنان ایرانی را به دلیل مبارزه برای آزادی به عنوان قهرمانان سال برگزیده است.

بی‌اعتمادی واشنگتن به کابینه آینده نتانیاهو
باشگاه خبرنگاران/ پایگاه خبری “اکسیوس” به نقل از مقامات آمریکایی خبر داد که کاخ سفید موضوع همکاری با وزرای افراطی‌گرای کابینه آینده رژیم صهیونیستی را بررسی کرده‌است. به گفته اکسیوس، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی، به دولت آمریکا برای یافتن روشی محتاطانه و دقیق جهت تعامل و همکاری با کابینه آینده تل‌آویو هشدار داده‌است. نتانیاهو که خود از شخصیت‌های افراطی صهیونیست‌هاست با گروه‌ها و شخصیت‌هایی برای تشکیل کابینه جدید ائتلاف تشکیل داده که افراطی‌گری آنان صدای واشنگتن را نیز درآورده‌است. وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی به کابینه آینده بنیامین نتانیاهو به خاطر انتخاب شخصیت‌های افراطی در پست‌های حساس به شدت حمله کرد.

جنگ اوکراین ممکن است مدت زیادی طول بکشد
ایسنا/ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشستی با شورای جامعه مدنی و حقوق بشر در مورد نتایج عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین گفت: برخی نتایج ممکن است پس از مدتی طولانی خود را نشان دهند. قلمروهای جدیدی ظاهر شده‌اند. این یک نتیجه قابل توجه برای روسیه است. اینها سوالات جدی است. دریای آزوف را در نظر بگیرید که به دریای داخلی روسیه تبدیل شده است. این خیلی جدی است. رئیس‌جمهور روسیه گفت: البته، ممکن است این یک روند طولانی باشد. مسکو چاره‌ای جز مداخله در فوریه برای دفاع از جمهوری‌های دونباس یعنی دونتسک و لوهانسک – که به همراه بسیاری از مناطق خرسون و زاپوریژیا به الحاق به روسیه رای داده‌اند، نداشت. این مناطق جدید یک دستاورد بزرگ برای روسیه است. حتی پتر کبیر به دنبال دسترسی به دریای آزوف بود.

وعده نخست‌وزیر انگلیس به “اقدام سخت قانونی” علیه اعتصاب ‌کنندگان
ایسنا/ریشی سوناک خطاب به نمایندگان مجلس هشدار داد که موجی از اعتصابات قریب‌الوقوع در بخش‌های مختلف، از جمله مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌ونقل عمومی، اختلالات بزرگی ایجاد می‌کند و گفت که آماده است “هر کاری را که لازم است” انجام دهد تا از توقف کار در صنایع حیاتی جلوگیری کند.وی ادامه داد: «اگر رهبران اتحادیه‌ها به رفتار غیرمنطقی خود ادامه دهند، پس وظیفه من این است که برای حفاظت از جان و معیشت مردم بریتانیا اقدام کنم و از زمانی که نخست‌وزیر شدم، برای قوانین جدید سخت‌گیرانه تلاش کرده‌ام. از مردم در برابر این اختلال محافظت می‌کنم.

همکاری امنیتی با ترکیه اهمیت زیادی برای واشنگتن دارد
تسنیم/ وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ترکیه یک همپیمان مهم و شریک امنیتی برای واشنگتن است. پرایس این سخنان را پس از آن اعلام کرد که قانونگذاران آمریکایی مفاد لایحه ای را که فروش جت‌های جنگنده F-16 به آنکارا را مشروط به یک سری شرایط می کرد، حذف کردند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که قابلیت‌های دفاعی ما یکپارچه است و ترکیه آنچه را که برای مقابله با تهدیدات مهیب‌ لازم دارد، در اختیار خواهد داشت. هیچ متحدی در ناتو به اندازه ترکیه با حملات تروریستی در خاک خود مواجه نشده است.»

حمایت آمریکا از آلمان در پی بازداشت چندین تن به اتهام تلاش برای براندازی
باشگاه خبرنگاران/شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گزارش داد کاخ سفید از اقدام آلمان به بازداشت عناصر افراطی تمجید کرد. یک طرح ادعایی برای سرنگویی دولت آلمان زنگ‌های خطر را درباره گسترش فعالیت گروه‌های راست افراطی به صدا درآورده است. گروه آلمانی در پس این طرح به نظر می‌رسد از اقدامات گروه‌های راست افراطی آمریکایی و تئوری توطئه آن‌ها تبعیت کرده اند. براساس گزارش شبکه سی ان ان پلیس آلمان افرادی را در سراسر کشور بازداشت کرد. ۲۵ نفر در جریان این عملیات بازداشت شدند. مقامات آلمان می‌گویند این افراد عضو یک گروه راستی افراطی تروریستی هستند. مقامات آلمان مدعی شده اند این افراد به دنبال سرنگونی دولت این کشور بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *