خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱۶

**اجتماع بزرگ حوزویان در تجدید میثاق با ولایت و محکوم کردن توطئه‌های دشمنان برگزار شد** رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند: ایثار، ما می‌توانیم و اعتراض به غرب 3 دستاورد فرهنگی انقلاب؛ مهمترین نقش و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هدایت فرهنگی کشور و جامعه است** آیت الله خاتمی: میثاق با ولایت یعنی تا آخر از آن حمایت خواهیم کرد** آیت الله اراکی در اجتماع حوزویان: چادر زنان ما پرچم آزادگی است** وزیر اطلاعات: کشورهای حامی آشوب به ناامنی دچار می‌شوند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 شناسایی و متلاشی‌شدن چند تیم عملیاتی گروهک تروریستی منافقین
وزارت اطلاعات با انتشار اطلاعیه‌ای از شناسایی و متلاشی‌شدن چند تیم عملیاتی وابسته به گروهک تروریستی منافقین توسط سربازان گمنام امام‌زمان خبر داد.
متن کامل اطلاعیه وزارت اطلاعات به این شرح است:
بسمه‌تعالی
به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند: با الطاف الهی و عنایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، سربازان گمنام امام‌زمان موفق شدند چند هسته‌ عملیاتی وابسته به گروهک تروریستی منافقین را شناسایی و متلاشی نمایند. هسته‌های مزبور با انجام اقدامات تروریستی و خمپاره‌زنی‌های متعدد علیه مراکز اداری، نظامی، انتظامی و مسکونی، ضمن وارد کردن خسارت‌هایی، به فضای رعب و ناامنی نیز دامن می‌زدند. پس از ردیابی و شناسایی هسته‌های خرابکار، سلسله‌عملیات هماهنگی در استان‌های تهران، اصفهان و کردستان صورت گرفت و به بازداشت ۱۰عنصر عملیاتی و پشتیبانی منافقین منجر شد. اعضای این هسته‌ها در عملیات‌های متعدد تروریستی به پرتاب نارنجک دست‌ساز در تجمعات مردمی و حملات خمپاره‌ای به مراکز فوق‌الاشاره مبادرت کرده و در حال طراحی اقدامات به‌مراتب شدیدتری بودند. تمام فعالیت‌های تروریستی یادشده با هدایت مستقیم مقر اروپایی گروهک تروریستی منافقین واقع در کشور آلبانی صورت گرفته و در عملیات‌ها حتی از عناصر سابقه‌دار و قدیمی گروهک منافقین که در دهه ۶۰ مورد عفو و تخفیف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بودند استفاده شده است. همراه با دستگیری اعضای این شبکه، تمامی اقلام و تسلیحات و ادوات عملیات تروریستی همچون خمپاره، نارنجک، مواد و تجهیزات ساخت نارنجک دست‌ساز، سلاح کمری و کوکتل‌مولوتف، کشف و ضبط شد.

 همشهری 
 اذعان به مصون‌بودن ایران در برابر اغتشاشات
همزمان با حمایت مقام‌های آمریکا از اغتشاشات در ایران، تحلیلگران ارشد اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی به مصونیت ایران در برابر اغتشاشات اخیر اذعان کردند. آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، درباره این اغتشاشات گفته‌است که جمهوری اسلامی ایران این موضوع را تهدیدی علیه ثبات خود نمی‌بیند. آمیت ساعار، تحلیلگر ارشد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی نیز اذعان کرده‌است این اغتشاشات قادر به تهدید موجودیت نظام حاکم بر ایران نیست.
 باید در گشت ارشاد تجدیدنظر شود
رئیس مجلس که به دانشگاه تربیت مدرس رفته بود با بیان اینکه باید به مطالبات اساسی و جدی مردم توجه شود، گفت: باید تحول اساسی را دنبال و حکمرانی نو و نوسازی حکمرانی را اجرا کنیم. به صراحت می‌گویم این حرف برای امروز و چند ماه اخیر نیست، بلکه ربع قرن و حدود ۲۵سال است که آن را می‌گویم؛ از روزی که توفیق خدمت در نیروی هوایی سپاه و هوافضا و نیروی انتظامی را داشتم درباره آن صحبت می‌کردم و می‌گفتم اگر افتخار و عظمت ایران را می‌خواهیم باید کارآمدی دین در حکومت را به اثبات برسانیم. قالیباف با بیان اینکه معتقدم حوادثی که در چند ماه اخیر اتفاق افتاد در بستر مسائل اجتماعی و جنگ شناختی است، گفت: اما تردید نکنید که علت اصلی نارضایتی‌هایی که می‌بینیم ریشه در مسائل اقتصادی و ناکارآمدی‌ها دارد. رئیس مجلس با بیان اینکه ما در مجلس باید به موضوعات روز بپردازیم، گفت: بعد از اتفاقات و مسائلی که درباره خانم مهسا امینی رخ داد، مجلس به موضوع این پرونده ورود کرد و گزارشی ارائه داد که در آن آمده است که باید نسبت به گشت ارشاد تجدیدنظر شود.

 کیهان 
 حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبرمعظم انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند
ایثار، ما میتوانیم و اعتراض به غرب ۳ دستاورد فرهنگی انقلاب.
مهمترین نقش و وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هدایت فرهنگی کشور و جامعه است.
شــورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده ای فعالیت دارند، زمینه ساز شکل گیری حرکت عمومی در مقوله های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرهنگ «شیفتگی به غرب» و حتی استفاده از لغات فرنگی را یکی دیگر از گزاره های فرهنگی غلط حاکم بر جامعه دانستند که انقلاب اسلامی موجب تغییر این گزاره نادرست و تبدیل آن به فرهنگ «اعتراض به غرب» شد.
می‌توان به کمک پایه های فکری انقلاب و جوانان فعال، آن فرهنگ و روحیه انقلابی را بار دیگر تجدید کرد و یک حرکت عظیم فرهنگی به وجود آورد.
هوشــیاری دائم، شــناخت دقیق ضعف های فرهنگی در عرصه هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، ســبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راه حل های عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است.
دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و دستگاه های مرتبط، پیشرفت و جهش علمی را سرلوحه جدی کار قرار دهند تا کشورمان از قافله علم عقب نیفتد.
با وجود تغییر بســیاری از بنیان های غلط اما عوامل مختلف به مرور زمان موجب تضعیف روحیه تهاجمی انقلاب می شــود که باید این موضوع مورد مراقبت و رصد جدی قرار گیرد تا دوباره آن بنیان های غلط سر بر نیاورند.
 اجتماع بزرگ حوزویان در تجدید میثاق با ولایت و محکوم کردن توطئه‌های دشمنان برگزار شد
اجتماع بزرگ علما، اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه به همراه مردم ولایتمدار قم با هدف تجدید میثاق با مقام عظمای ولایت و محکوم کردن توطئه‌های استکبار و دشمنان جهان اسلام از سوی جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه، مرکز مدیریت و دیگر نهادهای عالی حوزوی و با حضور اصناف مختلف و مردم برگزار شد.
شرکت‌کنندگان در این مراسم با شعارهای «خامنه‌ای خمینی دیگر است ولایتش ولایت حیدر است»، «تا پای جان حامی انقلابیم»، «ملت ما بیدار است از آمریکا بیزار است»، «وسیله هدایت میثاق با ولایت» و «رهایی از ضلالت میثاق با ولایت» ضمن حمایت از نیروهای انتظامی از اقدامات اغتشاشگران اعلام برائت کرده و خواستار محاکمه مسببان حوادث اخیر شدند.
 چادر زنان ما پرچم آزادگی است
آیت‌الله اراکی، در اجتماع بزرگ حوزویان در تجدید میثاق با ولایت و محکوم کردن توطئه‌های دشمنان اظهار داشت: هر چقدر دشمنان انقلاب اسلامی توطئه و دشمنی کنند، بیش از همه برای ما روشن‌تر می‌شود که راه ما راه حق و انقلاب اسلامی ایران حق است و این توطئه‌ها و دشمنی‌ها بهترین دلیل بر حقانیت دین و انقلاب ما است و این که تفاله‌های دشمنان انقلاب اسلامی بخواهند برعلیه هویت دینی ملت اسلامی ایران و راه آنان توطئه کنند، این دلیلی جز برحقانیت راه ما نیست.عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: در روزهای گذشته شاهد برخورد قاطع دستگاه قضا با اراذل و اوباشی که به جان و مال مردم حمله‌ور شدند، بودیم که انتظار ما و مردم این است این برخوردها ادامه داشته باشد. وی ضمن تشکر از تلاش همه نیروهای انقلابی، نظامی و انتظامی در اغتشاشات اخیر بیان داشت: ما از این ملت و استقامت آنان در برابر فتنه‌گران ممنون بوده و مدیون آنان هستیم و خطاب به همه اقشار ملت می‌گوییم که «ما از شما متشکریم.»آیت‌الله اراکی بیان داشت: چادر زنان ما پرچم آزادگی است، پرچم استقلال و ارزش‌های متعالی و پاکی و پاکیزگی است و ما به همه کسانی که اغفال شده‌اند، اعلام می‌کنیم به قانون عمل کنید؛ چراکه این ملت در اجرای قانون حجاب مصمم است و تا اجرای کامل قانون از پای نخواهد نشست.

 ایران 
۹۰ درصد اموال مازاد بانک‌ها پس از استقرار دولت سیزدهم فروخته شده است
اولین دستور کار جلسه علنی صبح دیروز مجلس سؤال روح‌الله ایزدخواه از وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص وضعیت اجرای حکم قانونی مالیات مضاعف بر بنگاه‌داری بانک‌ها بود. خاندوزی در پاسخ به سؤال طرح شده با یادآوری اینکه ۹۰ درصد از ۷ و نیم هزار میلیارد تومان اموال مازاد بانک‌ها پس از استقرار دولت سیزدهم فروخته شده است، افزود: موضوع فروش اموال مازاد بانک‌ها را از زمانی که در مرکز پژوهش‌ها بودم، تاکنون که مسئولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی را برعهده دارم پیگیری کردم، چرا که این موضوع سه تأثیر مهم اقتصادی یعنی؛ کنترل رشد نقدینگی، افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها و رفع کسری‌های شبکه بانکی را دارد. اقناع نماینده سؤال‌کننده از پاسخ وزیر سبب شد که در این باره رأی‌گیری انجام نشود.
 صدور حکم اعدام برای ۵ مفسد فی‌الارض
سخنگوی قوه قضائیه احکام ۱۶ نفر از متهمان پرونده شهادت بسیجی مظلوم عجمیان را اعلام کرد. ستایشی در این باره اظهار داشت: بر اساس احکام صادره برای ۵ نفر از متهمان که اقدامات مؤثر و اصلی آنها از قبیل جرح با چاقو و ضرب و جرح با سنگ و مشت و لگد به شهید و کشیدن بدن برهنه در آسفالت خیابان، منتهی به شهادت روح‌الله عجمیان شد به اعدام و ۱۱ متهم دیگر از جمله آن سه جوان کمتر از ۱۸ سال (هر سه نفر ۱۷ ساله)، به حبس‌های طویل‌المدت محکوم شدند. وی افزود: احکام صادره غیر قطعی و مربوط به دادگاه بدوی است و در صورتی که اعتراضی انجام شود برابر مقررات قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.
سخنگوی دستگاه قضا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره هک یک خبرگزاری داخلی و انتشار بولتن‌هایی که گفته می‌شود منتسب به این خبرگزاری هستند، گفت: درباره ارتباط این بولتن ها با خبرگزاری مربوطه گزارشی دریافت نشده است اما یکی از افراد شاخص این رسانه اقداماتی را در این رسانه صورت داده و اخبار و اطلاعاتی را بدون صحت سنجی و استعلام لازم از مبادی جمع آوری کرده و به صورت فردی مرتکب این اقدام شده است. وی همچنین افزود: این فرد به موجب قرار صادره از سوی مرجع قضایی بازداشت شده است.
 به حضور گروه‌های مسلح در مرزهای خود پایان می‌دهیم
«ریبر احمد» وزیر امور داخلی کردستان عراق با اعلام این خبر که «اربیل» قصد دارد به مشکل گروه‌های مسلح غیرقانونی که در خاک این منطقه حضور دارند، رسیدگی کند، گفت: این گروه‌ها موافقتی برای حضور خود دریافت نخواهند کرد و غیرقانونی خواهند بود. وی در این‌باره تأکید کرد: ما در دولت منطقه کردستان به تلاش‌های خود با این کشورها (همسایگان) ادامه می‌دهیم تا آرامش و ثبات به مناطق مرزی بازگردد. امیدواریم این مشکلات در سریع‌ترین زمان ممکن حل شود و وضعیت بی‌ثباتی در مناطق مرزی پایان یابد.
 حواشی حضور زاکانی در دانشگاه شریف
دیروز حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در دانشگاه شریف با حواشی متعددی همراه بود. زاکانی در جلسه‌ای که گاه با شعار دادن یا موضع‌گیری دانشجویان معترض به دیدگاه‌های او همراه می‌شد، گفت: صحبت از مبارزه با فساد شد. بنده بار‌ها برای مبارزه با فساد به دادسرا رفتم. اگر اسم کسانی را که با آنها برای فساد مبارزه کردم بگویم تعجب می‌کنید. وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: ‌اگر شما فریاد نزنید من مسئول دچار غفلت می‌شوم. به‌خاطر این غفلت شرایط به سمتی رفته که مشکلات بر مردم فشار بیاورد و دشمن سوء‌استفاده کند از این ماجرا.
 حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین خطیب، وزیر اطلاعات: کشورهای حامی آشوب به ناامنی دچار می‌شوند
برنامه‌ریزان و حامیان فتنه و اغتشاش و آشوب در کشورهای خودشان به آن مبتلا خواهند شد. اخیراً دولتمردان آلمانی در سفر به اقلیم کردستان با مسلحین تجزیه‌طلب و تروریست ملاقات کرده و قول و قرارهایی گذاشته‌اند؛ این قطعاً بی پاسخ نخواهد ماند.
یکی از دلایل موضعگیری‌های اخیر مکرون علیه کشورمان «شناسایی و بازداشت دو مأمور اطلاعاتی‌ فرانسوی» توسط وزارت‌اطلاعات است.
ما سند داریم امریکا روابط اقتصادی، نظامی و خریدهای تسلیحاتی برخی کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس با کشورهای مختلف، از جمله آلمان و فرانسه را مشخص می‌کند. صراحتاً برای روابط آنها با اروپا مرز و سقف تعریف می‌کنند. حتی در مواردی به آنها می‌گویند به اروپایی‌ها چه جوابی بدهند! اروپایی‌ها هم کاملاً از این وضعیت بی اطلاع نیستند.
نخست وزیر نپخته کانادا را می‌بینید که در توییتی عین ادعای بی‌پایه ضد‌انقلاب فراری را تکرار و ادعا می‌کند که ۱۵ هزار نفر در جریانات اخیر ایران به اعدام محکوم شده‌اند، ۱۵ هزار نفر! یعنی لازم نیست یک نخست‌وزیر، آمار دقیق اعدامی‌های ایران را داشته باشد؛ کافی است مختصر عقلی داشته باشد.

 وطن امروز 
 فراخوان اعتصابات آشوب‌طلبان شکست خورد
عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: قاطعیت دولت و مسؤولان می‌تواند با حضور مردم در صحنه، سفره این فتنه را جمع کند. حجت‌الاسلام احمد سالک گفت: حجاب یک اصل قرآنی است و باید به آن توجه کرد و دشمن روی اصول دینی و اعتقادات ما سرمایه‌گذاری کرده است و ما شاهد هستیم مردم ما به این اعتصاب‌ها توجه نمی‌کنند و دشمن شکست خورده است.
 عذرخواهی توماج صالحی
توماج صالحی از خواننده‌های زیرزمینی که در جریان اغتشاشات اخیر اقدام به تحریک مردم به انجام اقدامات مسلحانه و اغتشاش می‌کرد و هم‌اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد، در ویدئویی کوتاه بابت اظهارات و اقدامات ضدامنیت ملی خود عذرخواهی کرد.
او گفت: به خاطر خشونت‌هایی که تولید کردم از جامعه معذرت می‌خواهم، کاش می‌توانستم برعکس خشونت را تولید کنم. الان فقط می‌توانم معذرت‌خواهی کنم.

 جوان 
 ساخت پهپاد از طراحی تا پرواز همه در داخل انجام شده و می‌شود
سرلشکر باقری در همایش جایگاه علم و فناوری در دفاع‌مقدس گفت: ما در دوران دفاع‌مقدس با مظلومیت جنگیدیم؛ به لحاظ تجهیزاتی در تحریم بودیم و باید موازنه قوا را با تلاش در حوزه علم و فناوری و قطعه‌سازی ایجاد می‌کردیم.
وی با بیان اینکه امروز تجربه ۳۹ ساله در ساخت پهپاد داریم، تاکید کرد: امروز ساخت پهپاد از طراحی تا پرواز همه در داخل انجام شده و می‌شود و دانشجویان و دانشمندان از دانشگاه‌های صنعتی کشور وارد میدان طراحی پهپاد شدند.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه آیا کسی می‌تواند ادعا کند عملیاتی در جنگ طراحی نداشت یا طراحی ناقص داشت؟ تصریح کرد: شهادت می‌دهیم هر میزان در کشور علم وجود داشت در زمان جنگ استفاده شد. دانش و فناوری در یک سو و دفاع‌مقدس در سوی دیگر بر یکدیگر تأثیر متقابل داشتند. هم دانش و فناوری به دفاع‌مقدس کمک کرد و هم دفاع‌مقدس موجب رشد و ارتقای علم و فناوری در کشور شد.

 خراسان 
 هیچ کس در اغتشاشات بر اثر شلیک پلیس یا نیروهای امنیتی کشته نشد
امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با بیسرا تورکوویچ وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین ضمن تاکید بر گسترش روابط دوجانبه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این که گفته می‌شود انقلابی در ایران در حال وقوع است، گفت: درباره وقایع اخیری که در ایران رخ داد، بخشی از آن، مطالبات مسالمت‌آمیز مردم است. من از شما دعوت می‌کنم به ایران تشریف بیاورید و وضعیت را از نزدیک ببینید. آن چه ما در هشت هفته گذشته شاهد بودیم، موجی از مداخلات خارجی، اغتشاش و ترور طراحی شده علیه مردم ایران بود.وزیر خارجه تصریح کرد:در اغتشاشات، پلیس به سمت احدی شلیک نکرده و هیچ کس در ایران بر اثر شلیک پلیس یا برخورد پلیس یا نیروهای امنیتی کشته نشد بلکه برعکس به دلیل به کارگیری سلاح گرم و سرد توسط عوامل خارجی که وارد ایران شدند یا افرادی که تحت تاثیر قرار گرفتند، بیش از ۶۷ نیروی پلیس در ایران به شهادت رسیده‌اند، بدون این که شلیکی کنند یا از سلاح گرم استفاده کنند.
 درخواست رئیس جمهور برای تغییر در نحوه محاسبه حقوق کارکنان دولت
هیئت دولت در جلسه فوق‌العاده صبح دیروز که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، ادامه رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کل کشور را در دستور کار قرار داد و تبصره‌های دیگری از این لایحه را بررسی کرد.آیت الله رئیسی در این جلسه با تاکید بر لزوم توجه به عدالت در پرداخت‌ها به کارکنان دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور گفت: تامین معیشت و رفاه کارکنان دولت در بودجه سال آینده باید بر مبنای ایجاد توازن و اصل بهره‌وری صورت گیرد.رئیس‌جمهور تعدادی از اعضای دولت را مامور کرد به سرعت راهکار پرداخت حقوق بر اساس میزان بهره‌وری و کیفیت کار و ارائه خدمت را تهیه کنند تا در بودجه سال آینده لحاظ شود.

 مردم سالاری 
 افزایش همگرایی آمریکا و اروپا در تقابل با چین
یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرد که مواضع این اتحادیه و آمریکا در قبال کشور چین به هم نزدیک تر و همگرا شده است. استفانو سانینو دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت که یک عامل در نزدیک‌تر شدن اروپا و آمریکا به یکدیگر، دوستی جدید چین با روسیه به ویژه از زمان شروع جنگ اوکراین است.
سانینو درمورد شرایط حاکم بر محیط بین‌المللی توضیح داد: یک دنیای متفاوت را در مقایسه با آنچه یک سال پیش شاهد بودیم، در مقابل خود داریم. ما تمام عناصر معادله جدید را نداریم اما قطعا این چیزیست که تا حدودی در حال تغییر است.

 آرمان ملی
 ساخت شناورهای جدید
یک نشریه آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای می‌گوید که ایران در جزیره قشم در حال ساخت شناورهای جدید است. نشریه آمریکایی «بیزینس اینسایدر»، نوشته بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، ایران در حال ساخت یک ناو موشک‌انداز جدید به‌همراه یک شناور نامشخص دیگر در کارخانه کشتی سازی در جزیره قشم است. این رسانه نوشته: ایران فعالانه در حال نوسازی نیروی دریایی خود است و به نظر می‌رسد کشتی رزمی جدید ایران رادارگریز باشد. نشریه انگلیسی «جیز دیفنس» نیز در زمینه «شناور شهید سلیمانی» نوشت این کشتی به عنوان یک شناور گشتی- رزمی در شرایط آب و هوایی نامساعد قادر به عملیات است.

 قدس 
 استیضاح وزیر بهداشت با بیش از ۶۰ امضا
رئیس کمیته غذا و داروی مجلس با اشاره به عدم مدیریت و ناتوانی وزیر بهداشت در حل مشکلات پزشکان، پرستاران، دارو، درمان و واکسن از جمع‌آوری امضای نمایندگان برای استیضاح عین اللهی خبر داد. روح الامینی گفت: تجربه تاریخی ثابت کرده موفقیت‌ها و شکست‌های دولت‌ها تا حدود زیادی در گرو توانمندی یا ضعف مدیران کلیدی کشور است و دهمین طرح استیضاح بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان ‬را تاکنون بیش از ۶۰ نفر از نمایندگان امضا کرده‌اند.
 متهم به صحنه جرم برگشت!
سید محمد خاتمی که روزی دانشجویان را به بیرون کردن از دانشگاه تهدید می‌کرد و در دولت او قانون ستاره‌دار سرمایه‌های ملی و دانشگاهیان مصوب شد، روز گذشته در پیامی به مناسبت روز دانشجو، مدعی شده جامعه با شعار زیبای زن، زندگی، آزادی حرکت خود را به سوی آینده بهتر نشان می‌دهد. تلاش خاتمی برای عقب نماندن از قافله اغتشاشات درحالی است که او بدون استناد به منبعی برای ادعاهایش فراموش کرده است تندترین تصمیم گیری‌ها و سخت‌ترین رفتارها نسبت به دانشجویان و دانشگاهیان در دولت ایشان بوده که کوچک‌ترین‌ آن‌ها فتنه در کوی دانشگاه و بزرگ‌ترین‌ آن‌ها دسیسه‌های امنیتی در سراسر کشور بوده است.
 کابینه مجرمان
«موشه یعلون» وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از کابینه بنیامین نتانیاهو، کابینه جدید این رژیم را کابینه مجرمان دانست. او به طور تلویحی با اشاره به اقدامات خشونت‌بار و نژادپرستانه «ایتامار بن‌گویر» رهبر حزب «قدرت یهودی» که قرار است مسئولیت وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را در کابینه جدید عهده‌دار شود، گفت: ما در وضعیت آشوب به سر می‌بریم، کابینه‌ای که در حال تشکیل است در حقیقت کابینه مجرمان است.

 ابتکار
 کارت زرد مجلس به وزیر بهداشت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سوال نماینده بهار و کبودرآهنگ قانع نشدند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه، سوال توسلی نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ از وزیر بهداشت و درمان پیرامون وضعیت بهداشت و درمان در شهرها و روستاهای کشور را بررسی کردند و در نهایت با ۱۰۳ رای موافق، ۱۲۳ مخالف، ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده از پاسخ‌های وزیر قانع نشده و بدین ترتیب وزیر بهداشت و درمان از مجلس شورای اسلامی کارت زرد گرفت.

 اطلاعات 
 اعتصاب کامیون‌داران شبیه تهدیدات اتمی کره شمالی است
رئیس جمهوری کره جنوبی اعتصاب کامیون‌داران در این کشور را به تهدید اتمی کره شمالی شبیه دانست. «یون سوک یول» گفت: اقدامات اعتصابی کامیون‌داران کره جنوبی شبیه به تهدید اتمی کره شمالی است و اگر ما در برابر این اقدامات غیرقانونی و خشونت سر خم کنیم، این چرخه معیوب ادامه می‌یابد.
 «جان بولتون» نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا می‌شود
جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت، اگر نامزدهای احتمالی جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ جلوی دونالد ترامپ را نگیرند، در این دوره از انتخابات شرکت خواهد کرد تا رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را از بازگشت به کاخ سفید منع کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

میثاق با ولایت یعنی تا آخر از آن حمایت خواهیم کرد
رسا/ آیت الله خاتمی، در حاشیه تجمع باشکوه طلاب و روحانیون در میثاق با ولایت گفت: شرایطی که ما در آن هستیم و حدود هفتاد روز از آن می‌گذرد، شرایط جنگ اسلام و کفر است.وی با اشاره به روایت شریف بَرَزَ الإِیمانُ کُلُّهُ إلَى الشِّرکِ کُلِّهِ» ادامه داد: ما در جنگ احزاب قرار داریم، جنگ احزابی که دشمنان؛ چه آمریکا، چه انگلیس، چه رژیم صهیونیستی و نوچه‌های آن‌ها و وادادگان و افراد منفور داخلی از سلطنت طلبان، منافقین و … یک طرف به مصاف با ایران اسلامی آمده‌اند.عضو جامعه مدرسین ملت را در آستانه امتحان بزرگی دانست و ابراز داشت: بحمدلله تا کنون ملت ایران به‌خوبی امتحان داده؛ اما از خواص انتظار بیشتری می‌رود تا همراه با ملت باشند.وی افزود: این اجتماع بزرگی را که از علما می‌بینید، تحت عنوان میثاق با ولایت به این معناست که ما با ولایت بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود و از ولایت تا آخر به فضل خدا حمایت خواهیم کرد.

رژیم صهیونیستی اگرمی‌خواهدازترسِ مرگ خودکشی کند ما مانعش نمی‌شویم
مهر/ فرمانده کل ارتش در گفت ‌وگویی مبنی بر پاسخ ارتش به رزمایش مشترک رژیم صهیونیستی و شبیه‌سازی حمله به ایران، گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی مانند سر و صدا کردن و آواز خواندن در تاریکی برای توجیه و یا مقابله با ترسش است.سرلشکر موسوی تأکید کرد: رژیم بزدل و ترسوی صهیونیستی براساس سنت الهی رو به زوال است. اما، اگر می‌خواهد از ترسِ مرگ زودتر خودکشی کند ما مانعش نمی‌شویم.
وی افزود: اگر تهدیدی متوجه استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی شود ارتش با قدرت ورود خواهد کرد و پاسخ دندان‌شکن خواهد داد.

ارتش اسرائیل با فرار نیروهای متخصص مواجه است
تسنیم/ روزنامه هاآرتص در گزارشی فاش کرد، ارتش اسرائیل مدتی است که با معضل بزرگی به نام فرار و ریزش متخصصان فضای سایبری مواجه است و این نیروها به پیشنهادهای وسوسه برانگیز بخش خصوصی پاسخ مثبت داده و ارتش را ترک می‌کنند، همین امر باعث شده است تا ارتش اسرائیل دیگر ظرفیتی برای رقابت در بعد حقوق و مزایا به متخصصان سایبری نداشته باشد.به اعتقاد این رسانه عبری زبان، با توجه به حقوق و مزایای محدودی که ارتش اسرائیل قادر به اعطای آن به متخصصان فن‌آوری به ویژه اینترنت دارد، شمار زیادی از نیروهایش دچار ریزش شده‌اند، از اینرو در حال رایزنی با وزارت دارایی است تا بتواند با افزایش حقوق و مزایای متخصصان شاخص سایبری خود در واحد ۸۲۰۰ و واحد افق وابسته به نیروی هوایی آنها را حفظ و از تضعیف این یگان‌ها جلوگیری به عمل آورد.

شروع اعتصابات شاغلان شبکه برق فرانسه
فارس / اتحادیه‌های کارگری شبکه برق فرانسه روز سه شنبه دست به اعتصاب زدند. مدیریت اتحادیه های کارگری فرانسه و کنفدراسیون عمومی کار تاکنون بر سر حقوق به توافق نرسیده‌اند.این در حالی است که بخش ریلی فرانسه نیز با اعتصابات دچار مشکل شده است.طی روزهای گذشته با شروع اعتصابات ترددها دچار مشکل شده اما روز دوشنبه شرایط بهبود یافت. اعتصابات قبل از کریسمس و سال نو مسافران را نگران کرده است.

دمشق درخواست آنکارا برای دیدار اردوغان و اسد را رد کرد
فارس/ اورهان میراوغلو عضو حزب عدالت و توسعه که حزب حاکم بر ترکیه است خبر داد که دمشق با دیدار رجب طیب اردوغان با بشار اسد رئیس جمهور سوریه مخالفت کرده است. وی در عین حال مدعی شد که سوریه قصد دارد این دیدار را به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه موکول کند.وی درباره درگیری ترکیه با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» هم گفت که وضعیت در این خصوص حساس است و احتمال زیادی وجود دارد که بر انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه تأثیر بگذارد. رئیس جمهور ترکیه هم هفتم آذر ماه جاری از احتمال عادی سازی روابط این کشور با سوریه خبر داد. وی احتمال عادی‌سازی روابط با دولت سوریه را مطرح کرد و گفت که این مسئله اصلا بعید نیست.

درگیری شدید مبارزان فلسطینی با ارتش اسرائیل
ایرنا/ مبارزان فلسطینی صبح امروز چهارشنبه با نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در شهر نابلس در کرانه باختری رود اردن درگیر شدند.در ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی صدای تیراندازی شدید در شهر نابلس به گوش می رسد.گردان نابلس وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد که مبارزان این گردان با نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف منطقه «الیاسمینه» و «المنطقه الشرقیه» و بخش قدیمی شهر نابلس درگیر شدند و توانستند این نیروها را کشته یا زخمی کنند.این درگیری ها همچنان ادامه دارد و ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شده که نیروهای تقویتی به محل اعزام کند.در پاسخ به جنایات رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن عملیات ضد صهیونیستی در طول ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

استقبال شاه انگلیس با پرتاب تخم مرغ
مهر/ پلیس انگلیس از دستگیری فردی که به سمت چارلز سوم شاه انگلیس تخم مرغ پرتاب کرده بود، خبر داد.این حادثه زمانی روی داد که چارلز سوم در لوتون در افتتاحیه یک معبد حاضر شده بود که به سمت وی تخم مرغ پرتاب شد و محافظان، وی را به طور موقت از میان جمعیت دور کردند و پس از انتقال به منطقه‌ای دیگر، به پیاده روی ادامه داد.این نخستین باری نیست که به سمت چارلز سوم تخم مرغ پرتاب می‌شود. ماه گذشته نیز جوان ۲۳ ساله‌ای که به سمت چارلز و همسرش در منطقه یورک در شمال انگلیس تخم مرغ پرتاب کرده بود دستگیر شد و سپس با قید وثیقه آزاد گردید.

دموکرات‌ها پیروز انتخابات سنای آمریکا شدند
مهر/ رسانه‌های آمریکا اعلام کردند با شمارش ۹۷ درصد آرای انتخابات سنا در ایالت جورجیا، «رافائل وارنوک»، نامزد حزب دموکرات با ۵۰.۵۲ درصد آراء موفق شده «هرشل واکر» نامزد حزب جمهوری‌خواه را با کسب ۴۹.۴۸ درصد آراء شکست دهد.با پیروزی وارنوک دموکرات‌ها هم‌اکنون ۵۱ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا دراختیاردارندوجمهوری‌خواهان ۴۹ کرسی.انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره (مجلس نمایندگان و سنا) آمریکا ۸نوامبر (۱۷ آ بان) برگزار شد. از آنجایی که در ایالت جورجیا هیچ کدام از کاندیداها نتوانسته بودند ۵۰ درصد آراء را کسب کنند، انتخابات سنا در این ایالت به دور دوم کشیده شد.

آمریکایی ها سال دشواری در پیش رو دارند
ایرنا/ موسسه مالی مورگان استنلی آمریکا در جدیدترین گزارش خود ضمن هشدار درباره پیامدهای تورم فزاینده در این کشور، اعلام کرد بزرگترین بانک‌های آمریکا سال دشواری در پیش رو خواهند داشت. مورگان استنلی افزود: افزایش لجام گسیخته تورم، کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان را بدنبال خواهد داشت.مدیرعامل موسسه مورگان استنلی نیز گفت: اقتصاد آمریکا هر روز بیش از پیش نابسامان می‌شود و تورم فزاینده قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، باید منتظر رکودی شدید باشیم.وی افزود: حتی تصمیم بانک مرکزی آمریکا در افزایش نرخ سود بانکی نیز نخواهد توانست سیر صعودی تورم را متوقف کند.

مخالفت آمریکا با ارجاع پرونده ترور شیرین ابوعاقله به دادگاه کیفری
مهر/ آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی در شهادت خبرنگار الجزیره از مخالفت خود با اقدام شبکه خبری الجزیره در ارجاع پرونده ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی به دادگاه کیفری بین المللی خبر داد.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرنگاران پیرامون مخالفت واشنگتن با تحقیقات در این خصوص گفت: ما مخالف این کار هستیم.وی در عین حال مدعی شد: دادگاه کیفری بین المللی باید بر ریشه تخصصی خود متمرکز باشد و آخرین پناهگاه برای محاکمه جنایات هولناک و بازدارندگی مقابل آنها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *