خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱۵

**بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو** رئیس ‌قوه قضائیه دستور داد: تهدیدکنندگان مردم، کسبه و کامیون داران را شناسایی و مجازات کنید** آیت الله خاتمی: آمریکایی‌ها بودجه براندازی را به اندازه کل بودجه سالانه جمهوری اسلامی کرده‌اند** آیت الله شب زنده دار: ملت شریف ایران ملتی خداجو و پایبند به ارزش های دینی و انقلابی است** معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور: پروژه ضدانقلاب در تعطیلی بازار شکست خورد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 اجازه اغتشاش و ترور در داخل کشورمان را به هیچ طرفی نخواهیم داد
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به بلگراد سفر کرده، در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه صربستان گفت: از جمله موضوعاتی که با همکارم درباره آن رایزنی کردیم گفت‌وگوهای وین و برجام بود. اولا برای وزیر خارجه صربستان توضیح دادم که اغتشاشات اخیر در ایران با سوءاستفاده و مداخلات خارجی چند لایه و یک جنگ ترکیبی همراه بود. ملت ما از این جنگ ترکیبی با بصیرت، سرافرازی و موفقیت بیرون آمد. برای ما کاملا قابل درک بود که آمریکا و چند کشور معدود غربی به دنبال اعمال فشار، تشویق آشوب و ترور در ایران هستند. یکی از اهداف آمریکا، وادار کردن ایران در میز مذاکرات هسته‌ای برای کسب امتیازات بزرگ به نفع آمریکا بود.وی تصریح کرد: مطالبات مسالمت‌آمیز مردم را می‌شنویم و به آن پاسخ می‌دهیم اما اجازه اغتشاش و ترور در داخل کشورمان را به هیچ طرفی نخواهیم داد.
امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: دو شب پیش با آقای بورل در موضوعات مختلف از جمله مذاکره و توافق برای رفع تحریم‌ها گفت‌وگو کردم و به آقای بورل گفتم توافقی برای ایران ارزش دارد که به‌خوبی برای منافع ملت‌مان کار کند و البته پایدار باشد.

 همشهری
 پروژه ضدانقلاب در تعطیلی بازار شکست خورد
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه با وجود تهدیدهای جریان ضد‌انقلاب‌، اصناف و بازارها دیروز در سراسر کشور فعال بودند، گفت: طی روز گذشته پروژه تعطیلی اصناف و بازار ازسوی ضدانقلاب با شکست کامل مواجه شد.
دیروز همه اصناف، از صنف طلافروشان گرفته تا قماش‌فروشان و همه صنوف، به ‌طور کامل مشغول فعالیت بودند و امنیت لازم نیز برای فعالیت آنان تأمین شده بود. میراحمدی با بیان اینکه در مواردی بازاریان در صورت باز کردن مغازه‌ها به حمله تهدید شدند، گفت: حافظان امنیت برای تأمین امنیت کسبه در بازار حضور مؤثری داشتند.
دیروز بازارها در شهرهای مختلف مانند روزهای گذشته فعالیت صنفی خود را داشتند و مشکل خاصی در استان‌ها و به‌ویژه کلانشهرها گزارش نشد.
وی با بیان اینکه در شیراز تعدادی از کسبه به‌دلیل تهدید عناصر ضدانقلاب مجبور به تعطیل کردن موقت واحد خود شدند که اقدامات لازم برای رفع مشکل انجام شد، ادامه‌ داد: دیروز در آذربایجان‌غربی و شهرهای کردنشین این استان نیز همه بازاریان مشغول فعالیت بودند.

 کیهان 
 تهدیدکنندگان مردم، کسبه و کامیون داران را شناسایی و مجازات کنید
رئیس قوه قضائیه اظهارداشت: دشمن و عوامل و اذناب او تلاش دارند با ایجاد رعب و وحشت و دروغ‌پردازی و تحریف مسائل، نگذارند فتنه‌ای که روشن کرده‌اند خاموش شود. لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی باید در نهایت جدیت با عناصری که درصدد اقدامات ایذائی ضدمردمی هستند برخورد کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تاکید کرد: کسانی که در دل و ذهن کسبه و بازاریان رعب و وحشت ایجاد کرده و آنها را تهدید می‌کنند که اگر مغازه‌شان را نبندند، آن را به آتش می‌کشند یا کسانی که کامیونداران و رانندگان زحمتکش را تهدید می‌کنند که اگر بارها را به مقصد برسانند به ماشین‌هایشان آسیب وارد می‌آورند؛ اینها موارد و مصادیق ایذاء و آزار رساندن به مردم است؛ لذا مسئولان قضایی و انتظامی و امنیتی به این قبیل موارد ساده ننگرند و با سرعت و قاطعیت به شناسایی و دستگیری و محاکمه این عناصر ایذاء مردم بپردازند.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به رسیدگی‌های سریع و قاطعانه و قانونی به پرونده عناصر اغتشاشات اخیر، بیان داشت: تعدادی از اغتشاشگران محکوم به حبس و بعضاً زندان‌های طویل‌المدت شدند و احکام تعداد دیگری که مفسد و محارب بوده و اقدام به قتل و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد کرده بودند نیز بعضاً تایید شده و به‌زودی اجرا خواهد شد.
 حجم تجارت غیرنفتی‌ به مرز ۷۰ میلیارد دلار رسید
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۸ ماه سال جاری حجم تجارت غیرنفتی به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.
صادرات غیرنفتی به وزن ۷۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تن و به ارزش ۳۲ میلیارد و ۳۸۸ میلیون دلار بوده است که از نظر ارزشی چهار و نیم درصد نسبت به مشابه سال قبل رشد کرده است.
در مورد واردات هم در ۸ ماه سال جاری ۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۱۲ درصد کاهش داشته است اما از لحاظ ارزش ۱۵ درصد افزایش داشته است. بر اساس اعلام گمرک مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی ایران شامل پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی‌اتیلن قیر، اوره، گاز طبیعی مایع، شمش آهن و فولاد و روغن‌های سبک و فرآورده‌های آن و همچنین اوره محلول به عنوان ۱۰ قلم عمده صادرات بوده است.
مهم‌ترین اقلام واردات هم شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن‌ همراه، روغن آفتابگردان، شکر تصفیه نشده، پال اویل یا روغن نخل و کنجاله بوده است.

 ایران
 انتصاب مدیر جدید روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری
با حکم آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب، «سیدمهرداد سیدمهدی» به سمت مسئولیت روابط عمومی این دفتر منصوب شد. پیش از این، سپهر خلجی به مدت ۱۲ سال عهده‌دار این مسئولیت بود که با حکم رئیس جمهور به ریاست شورای اطلاع رسانی دولت منصوب شد. سیدمهدی پیش‌تر مدیرعامل خبرگزاری صدا و سیما بود.
 رئیس‌جمهور فردا به دانشگاه تهران می‌رود
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از برگزاری مراسم روز دانشجو روز چهارشنبه ۱۶ آذر با حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران خبر داد. حجت‌الاسلام رستمی افزود: آیت‌الله رئیسی به مناسبت ۱۶ آذر به رسم هر ساله به دعوت تشکل‌های دانشجویی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو شرکت می‌کند.
براساس اعلام مسئولان دانشگاه تربیت مدرس، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برای گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس حضور می‌یابد. مراسم ۱۶ آذر دانشگاه تربیت مدرس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز چهارشنبه آغاز می‌شود و رئیس مجلس به دعوت بسیج دانشجویی این دانشگاه در این مراسم سخنرانی می‌کند. همچنین رئیس قوه قضائیه نیز به همین مناسبت میزبان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی خواهد بود.
 ایران تحت فشار و تهدید حاضر به مذاکره نیست
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه مقامات امریکایی می‌دانند ایران زیر فشار و با تهدید حاضر به مذاکره و امتیاز نیست، گفت: اولویت امریکا مذاکرات نیست و تمرکزش بر مسائل دیگری است. توصیه ما مشخصاً به شرکای اروپایی برجام این است که خودشان را تسلیم امریکا و تسلیم شرایط تحمیلی آنها نکنند و ضررها و زیان‌های آن را متوجه خود نکنند. کنعانی در پاسخ به سؤالی در مورد تلاش امریکا برای اخراج ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اقدامات غیرقانونی تعداد مشخصی از دولت‌های غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی کشور مواضع خود را همواره رسماً و آشکارا اعلام و هم به صورت رسانه‌ای و اعلامی و هم در مذاکرات و ملاقات‌ها مطرح کرده است لذا هر گونه سوء‌استفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و غیرقابل قبول است.
وی با اشاره به حضور ایران در این کمیسیون بر اساس رأی اعضا ادامه داد: اگر امریکا و کشورهای همسو با آن موفق شوند در چهارچوب سیاست‌های اعمال فشار و ابزارهای فشار سیاسی علیه کشورمان، ایران را از کمیسیون مقام زن اخراج کنند یک بدعت را پایه‌گذاری می‌کنند و حق رأی آزادانه کشورهای عضو این مجموعه را زیر سؤال می‌برند.
 پلمب طلافروشی علی دایی
مغازه جواهر فروشی و رستوران علی دایی به دلیل همراهی با فراخوان ضدانقلاب در دعوت به برگزاری اعتصابات، به دستور مقام قضایی پلمب شد.
 پلمب یک شهربازی در تهران به دلیل هنجارشکنی
شهربازی مجتمع الماس تهرانپارس به دلیل هنجارشکنی و بی‌حجابی کارکنان زن این مجتمع پلمب شد. روزهای گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد برخی کارکنان این شهربازی، از جمله فروشندگان بلیت، در یک هنجارشکنی آشکار، بدون هرگونه پوشش حجاب با مراجعه‌کنندگان مواجه می‌شوند. این اقدام ضدفرهنگی که همراستا با فراخوان‌های جریان‌های ضدانقلاب صورت گرفت، در نهایت منجر به تشکیل پرونده قضایی مالک این مجموعه در دادسرا شد.

 جمهوری‌اسلامی 
 بی اعتنایی کسبه به فراخوان ضدانقلاب برای اعتصاب
دشمنان و عناصر ضد انقلاب در ادامه فراخوان‌های تکراری خود که بتدریج بی‌اثر و منزجر‌کننده برای مردم شده، به تازگی هم برای تعطیلی و اعتصاب سه روزه اصناف در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر‌ فراخوانی صادر کرده‌اند‌ و از صنوف مختلف خواسته‌اند تا در این سه روز فعالیت اقتصادی خود را متوقف کنند.
براساس پیگیری‌ها و بررسی‌ها ‌اصناف با بی‌توجهی کامل به فراخوان ضدانقلاب، دیروز به فعالیت روزانه خود مشغول بودند و هیچ مانعی برای فعالیت واحدهای صنفی در نقاط مختلف تهران وجود نداشت. گزارش‌های دریافتی از سراسر کشور نیز حاکی از آن بود که روز گذشته کسبه و بازار روز آرام و فعالی را سپری کردند و خبری از اعتصاب و تعطیلی مغازه‌ها نبود.

 وطن امروز 
 شرایط کشور خیلی بهتر شده است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب، درباره جلسه مشترک دولت و مجلس در روز یکشنبه ۱۳ آذر گفت: تعاملات فی‌مابین برای خدمت به مردم و تأمین منافع ملت باید ادامه پیدا کند، ما (مسؤولان) هرچه خدمتگزار مردم باشیم و امید در بین مردم ایجاد شود، دشمن ناامید خواهد شد و همیشه با شکست روبه‌رو می‌شود. وزیر اطلاعات درباره شرایط حال حاضر کشور اظهار کرد: شرایط کشور خیلی بهتر شده است و ایستادگی و استقامت مردم در برابر دشمن تداوم پیدا می‌کند. خطیب درباره توجه مجلس و دولت به مشکلات مردم گفت: امیدواریم مجلس و دولت بتوانند مشکلات اقتصادی مردم را حل کنند.
 سامانه باور ۳۷۳ توانمندی بسیار بالاتری از ۳۰۰ S دارد
فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی با اشاره به افزایش اقتدار پدافندی ایران به‌رغم تحریم‌های خارجی، گفت: تحریم‌ها باعث نشده که ما ذره‌ای از آن چیزی که نیاز داریم، کوتاه بیاییم و دیگر دنبالش نباشیم. امیر سرتیپ رحیم‌زاده در گفت‌وگو با رسانه KHAMENEI.IR ادامه داد: «۳۰۰ S» از روسیه خریداری و وارد سازمان رزم پدافند هوایی شد و الان هم در مراکز داریم استفاده می‌کنیم. متخصصان ما طوری به این سامانه نگاه کردند که باید بالاتر از این را خودمان بسازیم؛ یعنی توانمندی‌های اینها مورد بررسی قرار گرفت و همه ابعاد، به‌دقت توسط متخصصان ما بررسی شد. متخصصان فنی ما به میدان آمدند و گفتند ما باید بهتر از این را بسازیم. امروز سامانه باور ۳۷۳ توانمندی بسیار بالاتری از ۳۰۰S دارد. این به ‌لطف خدا است؛ یعنی توقفی در هیچ‌کدام از این عرصه‌ها نیست.

 جوان
 ملت بصیر ایران اعتراض را از آشوب تفکیک کرد
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأکید بر لزوم تلاش مسئولان برای رفع مشکلات مردم، گفت: ملت با بصیرت ایران با همه مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی، مقابل ترفند دشمن ایستاد و میان اعتراض و آشوب تفکیک قائل شد.
سردار باقری اظهار داشت: دشمن از رویارویی نظامی با ایران اسلامی ناامید شده و به همین دلیل تهدیدات فضای مجازی، جنگ شناختی و رسانه‌ای را علیه نظام جمهوری اسلامی آغاز کرده است.
سردار باقری ادامه داد: به همین دلیل در چند وقت اخیر با سبد متنوعی از تهدید‌های دشمن در راستای ایجاد ناامنی و آزار و اذیت ملت ایران مواجه شدیم.وی افزود: اگر دشمن با روی خوش مردم مواجه می‌شد، چه بسا از تهدید نظامی هم استفاده می‌کرد؛ اما ملت با بصیرت ایران با همه مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی، مقابل ترفند دشمن ایستاد و میان اعتراض و آشوب تفکیک قائل شد.

 خراسان
 اگر سپاهی نبود، الان مملکت ما را تجزیه کرده بودند
مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب در مناظره مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف در واکنش به اظهارات دانشجویی به ارائه توضیحاتی درباره پوشیدن لباس سپاه در مجلس پرداخت و گفت: من باز هم می پوشم؛ سپاه با آن چه که الان شما می‌بینید خیلی فرق می‌کند؛ سپاهی اگر نبود، الان مملکت ما را تجزیه کرده بودند. وی همچنین با اشاره به این که اعتراضات کنونی کشور قانونی نیست، گفت: آن قدر اعتراضات جامعه را نگه داشتیم که اکنون منفجر شده است.
 اجرای طرح حجاب و عفاف تا دو هفته آینده
حجت الاسلام حسین جلالی نماینده مجلس از اجرای طرح حجاب و عفاف تا دو هفته آینده خبر داد.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در جمع بانوان متحصن قم گفت: به حول و قوه الهی هزینه‌ بدحجابی و بی‌حجابی را در کشور بالا خواهیم برد.
 احضار شقایق دهقان و الناز شاکردوست به دادسرا
خبرگزاری فارس از احضار شقایق دهقان و الناز شاکردوست به دادسرا خبر داد. شقایق دهقان به‌دلیل هنجارشکنی به دادسرا احضار شده و باید سه شنبه در دادسرای اوین حاضر شود. الناز شاکردوست هم در صفحه خود از احضارش به دادسرای زندان اوین خبر داده است.
 فرزند من دو تابعیتی نیست
انسیه خزعلی معاون امور زنان ریاست جمهوری گفت: فرزند من دو تابعیتی نیست و برای کار به خارج رفته و الان به کشور برگشته است. نوه من کلاس اول است و در این جا به مدرسه می رود.پسر من یک قران نه از من گرفته نه از پدرش و نه از دولت، یک نرم افزاری تهیه کرده؛ باید تشویق شود یا توبیخ؟ والله بالله فرزندم شرکت فیلترشکن ندارد.

 مردم سالاری
 جزئیات استقرار دو تیپ نظامی عراقی در نوار مرزی عراق با ایران و ترکیه
یک منبع نظامی عالی رتبه عراقی در گفت وگو با پایگاه خبری «العالم الجدید» اعلام کرد که دو تیپ از مرزبانی این کشور با تجهیزات نظامی کامل به مرزهای عراق با ایران و ترکیه اعزام شدند. وی گفت که این اقدام بعد از جلسات متعدد میان مسئولانی از بغداد و اربیل طی چند روز گذشته اتخاذ شد و نیروهای مرزبانی در نوار مرزی عراق با ایران و ترکیه مستقر شدند. این منبع که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است تاکید کرد که نیروهای عراقی اکنون به طور عملی و واقعی کنترل مرزها را در دست گرفته اند و نیروهایی از پیشمرگه نیز در کنار آن‌ها حضور دارند.
وی گفت که بر اساس توافقی که اخیرا میان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان انجام شد سیطره و سلطه کامل در دست نیروهای دولت فدرال عراق است و نیروهای پیشمرگه با آن‌ها مشارکت دارند. این منبع نظامی عراقی خاطرنشان کرد که این اقدام عراق در راستای ممانعت از حملات هوایی ایران و ترکیه به اقلیم کردستان عراق است.

 آرمان ملی 
 دستاوردهای همدلی قوا
وزیر کشور در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت، برگزاری این جلسات را بسیار موثر دانست و گفت: در این نشست تعدادی از وزرا و نمایندگان صحبت کردند و وضعیت عمومی کشور بررسی شد. وحیدی با اشاره به نظرات مطرح شده طرفین در نشست مشترک، اظهار کرد: رئیس‌جمهور و رئیس مجلس نیز پس از بیان اظهارات نمایندگان و وزرا به طرح نکاتی پرداختند. این نشست‌ها بسیار کمک کننده است زیرا موجب همدلی دو قوه می‌شود و همچنین در خصوص برخی مسائل بحث و گفت‌وگو صورت می‌گیرد. وی یادآور شد: برگزاری چنین نشست‌هایی سبب می‌شود تا دولت و مجلس بیشتر به هم نزدیک شوند، امروز ما با همدلی و نزدیکی بین مجلس و دولت در شرایط بسیار خوبی قرار داریم و این می‌تواند دستاوردهای بزرگی برای حرکت رو به جلو و بهتر داشته باشد.

 قدس 
۲۵ ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۲
پایگاه اینترنتی «اینسایدر مانکی» در مقاله‌ای به رده‌بندی ۲۵ارتش قدرتمند جهان در سال ۲۰۲۲ براساس سه معیار مجموع هزینه‌های نظامی، تعداد کل جنگنده‌ها و تعداد کل زیردریایی‌ها پرداخته است. معیارهای موردنظر این پایگاه تحلیلی عموماً تعداد هواپیما، زیردریایی و بودجه نظامی بوده است. اینسایدر مانکی در این مقاله نوشته: آمریکا فعلاً قدرتمندترین ارتش در جهان و چین و روسیه در رتبه بعدی هستند. بحران اوکراین کشورهای اروپا را نیز به افزایش بودجه نظامی واداشته است. ایران در این رتبه‌بندی در جایگاه یازدهم قرار دارد.
 افغانستان به دنبال افزایش داد و ستد با ایران است
سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار با مرتضوی، معاون سفیر کشورمان در افغانستان خواستار افزایش دادوستد اقتصادی میان دو کشور و ایجاد سهولت در بخش‌های تجارت و ترانزیت شد. امیرخان متقی همچنین افزایش واردات اجناس ضروری و مورد نیاز از ایران با فرارسیدن زمستان را یادآوری کرد.
 رشد ۳۰۰ درصدی تبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان
محرابیان وزیر نیرو با اشاره به ساخت نیروگاه برقابی در تاجیکستان توسط مهندسان ایرانی گفت: سطح مبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است و امید داریم در سایه همکاری‌های دوجانبه این رشد در ماه‌ها و سال‌های آینده تداوم پیدا کند.

 اعتماد 
 رییس رژیم اسراییل پس از بحرین به امارات رفت
اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم صهیونیستی ظهر دوشنبه پس از اتمام اولین سفر خود به بحرین وارد فرودگاه ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شد و مورد استقبال عبدالله بن زاید، وزیر خارجه این کشور قرار گرفت. هرتزوگ قرار است در کنفرانس فضایی امارات حضور یافته و به سخنرانی بپردازد. او همچنین با «محمد بن زاید» رییس امارات که اکنون در قطر به سر می‌برد نیز دیدار خواهد کرد. رییس رژیم صهیونیستی پیش از این در ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت)، برای شرکت در مراسم یادبود شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان رییس سابق امارات به این کشور سفر کرده بود. سفر او به امارات در حالی است که در ایام حضور وی در بحرین، این کشور شاهد اعتراضات گسترده‌ای علیه رژیم تل‌آویو و سازش با این رژیم بود.

 ابتکار 
 دیداری میان اردوغان و اسد در کار نیست
کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اظهار داشت: ترکیه برنامه‌ای برای انجام دیدار قریب الوقوع میان اردوغان، و بشار اسد ندارد. کالین با اشاره به اظهارات اخیر اردوغان درباره دیدار با بشار اسد و طرح شرط و شروط برای دمشق افزود: اردوغان پیامی به اسد می‌فرستد و محتوای آن این است که اگر مسئولانه عمل کند، نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف کند، روند سیاسی سوریه را پیش ببرد و امنیت و حفاظت از مرزهای ترکیه و سوریه را تضمین کند، آماده دیدار با وی است. وی در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع مخالفان سوری مورد حمایت آنکارا پرداخت و در این باره افزود: ترکیه بر خلاف آمریکا، اروپا و بسیاری از کشورهای عربی که مخالفان را به حاشیه رانده و فراموش کرده‌اند، به حمایت از آنها ادامه خواهد داد. این اظهارات درحالی بیان شده است که خبرگزاری رویترز شنبه ۱۲ آذر طی گزارشی مدعی شد: دمشق با تاکید بر لزوم خروج نیروهای نظامی ترکیه، پیشنهاد دیدار سران دو کشور در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را رد کرده است.

 اطلاعات 
 برای برخورد با اوباش مسلح و تروریست‌های اجاره‌ای، درنگ نخواهد شد
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با قدردانی از اقدام قاطعانه قوه قضائیه دررسیدگی قانونی و قضایی به پرونده مرتبطین با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی و اجرای حکم اعدام چهار تن از آنان، این اقدام را گامی امیدافزا و نوید بخش برای ایجاد بازدارندگی موثر و تقویت اطمینان مردم نسبت به برخورد عادلانه و جدی با عاملان جرم و جنایت دانست.
در بخشی از این بیانیه با تاکید برلزوم توجه بیشتر دستگاه ها به اعتراضات و مطالبات بحق مردمی تصریح شده است: نیروهای امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی و بسیجی کشور، ضمن مواجهه خویشتندارانه و هوشمندانه با تهدید کنندگان امنیت و نظم اجتماعی و جداسازی صف فریب خوردگان در برخورد قاطعانه و مقتدرانه با اغتشاشگران، اراذل و اوباش مسلح و تروریست های اجاره ای دشمن درنگ و مماشات نخواهند کرد.

اخبار خبرگزاری‌های و سایت‌های خبری:

بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو
اختصاصی/ به مناسبت شانزدهم آذر ماه، روز دانشجو، جامعه مدرسین در بیانیه‌ای با گرامیداشت این روز تاریخی تصریح کرد: کمتر کسی است که به اهمیت نقش نسل جوان و دانشجو برای تحقق آرمان‌ها و آرزوها باور نداشته باشد. ملت بزرگ آینده نگر و آرمان خواه ما، در صحنه زور آزمایی‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تبلیغاتی، به بازوان توانمند دانشجویان و روشن بینی و آینده‌سازی آن‌ها نیاز مبرم دارد. رشد پرشتاب کشور و همچنین توانمندی‌های متنوع و گسترده ایران، امروز در بستر دانشگاه‌ها و کار علمی استاد و دانشجو رقم خورده است و این حرکت پیشروانه و امید آفرین، روز به روز بر شتاب آن افزوده خواهد شد و حرکتی توقف ناپذیر است.
دربخش دیگری از این بیانیه آمده است:دور کردن دانشجویان از ارزش‌های دینی، آرمان خواهی، مطالبه‌گری و تنزل دادن دانشجو از کنش‌گری فعال و تأثیر گذار به بازیچه دست احزاب سیاست باز، از توطئه‌های دشمنان علیه دانشگاه است و این توطئه فقط با ایمان صادقانه، بصیرت و هوشیاری، منطق قوی و عمل صالح دانشجو، رسوا و ناکام خواهد شد.
همچنین این بیانیه تاکید دارد استکبار ستیزی با جنبش دانشجویی گره خورده است و ۱۶ آذر ماهیتی ضد آمریکایی دارد. دانشجویان با هر سلیقه‌ی سیاسی، اگر خط دشمن را بشناسند و در مسیر حرکت علمی خود هر جریانی را که قصد اخلال در حرکت علمی دانشگاه‌ها دارند، منهزم کنند؛ بی شک در حال مبارزه‌ی فرهنگی و سیاسی با استکبار و نفوذی‌های نقابدار آن هستند. ۱۶ آذر روز گرامیداشت خون شهدای مبارزه با استکبار است و دانشجویان شایسته‌ترین افرادی هستند که می‌توانند از آن خون‌های پاک، صیانت کنند و راه همرزمان خود را ادامه دهند.

آمریکایی‌ها بودجه براندازی را به اندازه کل بودجه سالانه جمهوری اسلامی کرده‌اند
رسا/ آیت الله خاتمی، با انتقاد از کسانی که راه پایان اغتشاشات را حل کردن مشکلات با آمریکا دانسته بودند تاکید کرد:حقیقت آن است که آمریکا از ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ تا این ماه که آذر ۱۴۰۱ است آنی از توطئه علیه مردم ایران دست بر نداشت. آن‌ها از سال ۳۲ تا ۵۷ حکومت ضد مردم، ضد دین، برده آمریکا و مردم ستیز رژیم سیاه پهلوی را برگرده این ملت سوار کردند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تا کنون هیچ توطئه‌ای نیست که این دولت مستکبر در آن دخیل نباشد. شما را به اعماق تاریخ نمی‌برم؛ اما کافی است که توجه‌تان را در همین اغتشاشات حدود ۷۰ روزه اخیر جلب کنید و دقیقاً روشن است که توطئه آمریکایی جریان دارد. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: در وزارت خارجه آمریکا چند میز وجود دارد؛ میز چین، میز روسیه، میز کره شمالی و میز جمهوری اسلامی ایران. آمریکا بودجه علیه نظام ایران و تخریب آن را دو برابر کرده است. آن‌ها بودجه‌ای که علیه ایران قرار دادند، به اندازه بودجه سال کشور جمهوری اسلامی ایران است. این پول‌ها در راه تخریب نظام و در همین اغتشاشات، شعارنویسی‌ها، جنایت‌ها و … که صورت می‌دهند خرج می‌شود و به صراحت می‌گویند که برانداز هستند. فاز آمریکا فاز براندازی نظام است که به یاری خداوند متعال موفق نخواهد بود.

ملت شریف ایران ملتی خدا جو و پایبند به ارزش های دینی و انقلابی است
حوزه/ آیت الله شب زنده دارگفت: یکی از راه های علاج حوادث اخیر این است که خود امت حزب الله و کسانی که دل در گرو دین دارند باید در این زمان، خواسته‌ی همگانی خودشان را آشکار کنند.عضو جامعه مدرسین درادامه با بیان اینکه مشکلات اقتصادی داریم اما دل در گرو دین داریم افزود: بسیاری از مشکلاتی که داریم هزینه‌هایی است که برای دینداری و استقلال و مستعمره نبودن، می‌پردازیم. هرچند بخشی از مشکلات نیز به خاطر ناکارآمدی و کم کاری‌ها است و نمی‌شود این را انکار کرد؛ چون وجود دارد.وی با بیان این که این تجمعاتی که کم و بیش در بعضی جاها شده از دو جهت خیلی موثر و مفید است گفت: از یک جهت اعلام می‌شود که ملّت ما، ملّت خداجو است؛ ملتی است که تابع ائمه و تابع صدیقه طاهره(علیهاالسلام) است و به هیچ وجه حاضر نیست حجاب و عفاف را کنار بگذارد و از آن کوتاه بیاید. بنابراین خود این اعلام باعث می‌شود جهان و جهانیان متوجه بشوند اینها، خواسته عمومی ملت است مگر عده‌ای بسیار اندک که همواره در عالم چنین افرادی بودند. آیت الله شب زنده دار ادامه داد: اما اگر این خواست، ظهور و بروز نیابد و در دلها بماند مسئولان نمی‌توانند تصمیمی بگیرند و کاری کنند. بعضی از مسئولان قوای سه گانه به برخی که با آنها ملاقات داشتند گفتند: پشت ما را گرم کنید تا ما بتوانیم کاری انجام بدهیم. اگر مسئولین پشت‌گرم نشوند و اگر یک مطالبه عمومی در کشور نباشد آنها محذوراتی برای تصمیم‌گیری و انجام آن خواهند داشت.

فعالیت ۲۲ هزار روحانی در مدارس آموزش و پرورش
حوزه/ معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه اعلام کرد: ۲۲ هزار نفر از طلاب خواهر و برادر دارای شرایط در مدارس آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستند. حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم و تغییر در حاکمیت توجه بیشتری به حوزه علمیه صورت گرفته به همین جهت طی یک سال اخیر در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه تبلیغ کارها و اقدامات خوبی صورت گرفته است.وی ادامه داد: در ابتدای سال بین هفت الی هشت هزار نفر از طلاب و روحانیون در طرح های تبلیغی شرکت داشتند اما این آمار در حال حاضر به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است که تقریبا ۵۰ درصد آن را طلاب برادر و ۵۰ درصد دیگر نیز طلاب خواهر می باشند.

تجلیل از مجاهدت های آیت الله نمازی
حوزه/ هشتمین کنگره علمی پژوهشی علامه بلادی بوشهری دیروز در مصلای جمعه بوشهر با تجلیل ویژه از خدمات و مجاهدت های آیت الله نمازی از علمای استان بوشهر و نماینده سابق ولی فقیه و امام جمعه کاشان واز اعضای محترم جامعه مدرسین برگزار شد. در این مراسم که با حضور نماینده ولی فقیه در استان، روحانیون، طلاب، دانشگاهیان و مدیران و مسئولان استان در مصلی امام خمینی برگزار شد، لوح یاد بودی به پاس مجاهدت های آیت الله نمازی در عرصه علم و تربیت شاگردان در حوزه علمیه به او تقدیم شد.

بازداشت ۱۲ عضو تیم خرابکاری در استان مرکزی
تسنیم/ روابط عمومی سپاه روح الله استان مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای از دستگیری شبکه ای متشکل از ۱۲ عنصر مرتبط با خارج از کشور خبر داد این اطلاعیه می‌افزاید: اعضای این شبکه با هدایت عوامل ضد انقلاب ساکن در آلمان و هلند ضمن انجام فعالیت علیه امنیت ملی اقدام به تهیه سلاح جنگی و قصد انجام اقدامات خرابکارانه داشتند که با توجه به اشراف سیستم اطلاعاتی قبل از انجام هر گونه اقدام دستگیر شدند . روابط عمومی سپاه روح الله استان مرکزی در این اطلاعیه تصریح کرده است: به توفیق الهی و با توجه به اعتراف سرویس های خارجی در جلسات محرمانه داخلی پروژه اغتشاشات شکست خورده است لکن اعتصابات با حربه تهدید و به قصد برهم زدن تمرکز دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی برای انجام اقدامات تروریستی همچنان در دستور کار سرویس ها و عوامل میدانی آنها قرار دارد لذا سپری شدن این روزها مجدداً نیازمند هوشیاری آحاد مردم وفادار و صاحبان حقیقی ایران اسلامی عزیز به ویژه بازاریان دانشجویان و کارگران است.

پروژه اغتشاشگران در ایران شکست خورده است
تسنیم/ تحلیلگر ارشد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در خلال نشستی که در اندیشکده «گازیت» از مراکز مطالعاتی وابسته به واحد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی برگزار شد اعلان داشت که حکومت روحانیون در ایران علی‌رغم اعتراضاتی که برای هفته‌ها کشور را فراگرفته به بقای خود ادامه خواهد داد. ژنرال «آمیت صعر» که سابقه فعالیت در واحد اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را نیز در کارنامه خود دارد در ادامه صحبت‌های خود افزود: به نظر می‌رسد نظام ایران توانسته است تا با مدیریت اعتراضات اخیر بقای خود را تضمین کند. نظام ایران از ابزارهای بسیار بسیار قوی برای مواجهه با این اعتراضات به نحوی ساختارمند بهره برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *