خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱۴

**رهبرمعظم انقلاب در پاسخ به نامه جمعی از دانش‌آموزان: آینده کشور از آنِ شما است خود را برای هرچه بهتر ساختن آن آماده کنید** آیت الله العظمی نوری همدانی: رهبر انقلاب را بشناسیم و به مردم بشناسانیم** آیت‌الله اراکی: اصول الهی اسلام برای اداره جامعه عقلانی است** از سوی نهادهای عالی حوزوی؛ اجتماع بزرگ میثاق با ولایت حوزویان و اقشار مختلف مردم در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود** آیت الله اعرافی: حوزه باید راهبر فکر و فرهنگ جامعه باشد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 قول و تعهد کتبی آمریکا به ایران
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: دشمنان اگر چشمداشتی به سکوهای نفتی و جزایر در خلیج‌فارس داشته باشند، می‌دانند با نیروی دریایی سپاه مواجه هستند و در دو موردی که نیروهای گشتی آمریکایی به خطا وارد آب‌های جمهوری اسلامی ایران شده‌اند، دستگیر شده و با عطوفت و ملایمت جمهوری اسلامی آمریکایی‌ها آزاد شدند. از طرفی، قول و تعهد کتبی دادند دیگر تکرار نکنند که تا امروز این اتفاق نیفتاده است.
سردار سرلشکر باقری، عصر دیروز در بازدید از منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: نیروی دریایی سپاه امروز از نظر کمیت و کیفیت شناورهای رزمی، موشک‌انداز و مین‌ریز و نبردهای سطحی که دارد، قابل قیاس با گذشته نیست و ارتقای فوق‌العاده‌ بالایی داشته‌ایم.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان این‌که موشک‌های با برد بلند و نقطه زن و توان مین‌ریزی با سایر ابعاد سپاه باعث شده امنیت بالایی را در خلیج‌فارس شاهد باشیم، گفت: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با روحیه عالی و توانمندی بالا کاملا آماده هستند و خلیج‌فارس را مواظبت می‌کنند. وی با اشاره به افزایش توان تجهیزات نیروی دریایی سپاه گفت: نمایشگاهی از طرح‌های خودکفایی و تحقیقاتی نیروهای دریایی سپاه به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به نمایش گذاشته شده که بخشی از این کارها در حوزه افزایش دقت موشک‌ها و قدرت مین بوده است.

 همشهری 
 معیشت مردم محور نشست دولتی‌ها در بهارستان
سومین نشست مشترک دولت و مجلس دیروز درحالی برگزار شد که«پیگیری مسائل اقتصادی و معیشتی»، «پیگیری مصوبات استانی»، «وضعیت تنش‌ آبی»، «ضرورت پرداخت بودجه‌های عمرانی و استانی»، «مبارزه با فساد» و «ضرورت به‌کارگیری مدیران کاردان و متعهد» ازجمله موضوع‌هایی بوده‌است که نمایندگان مجلس در این نشست غیرعلنی مطرح کردند.
آیت الله رئیسی در جمع نمایندگان، درباره آخرین وضعیت تدوین برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۲توضیحاتی ارائه داد و بار دیگر بر ضرورت هماهنگی دولت و مجلس، به‌ عنوان «خادمان ملت» برای رفع مشکلات مردم، به‌ویژه در حوزه‌های معیشتی تأکید کرد.
ازسوی دیگر رئیس مجلس نیز علاوه‌بر تأکید دوباره بر ضرورت تعامل و همکاری ۲قوه، ضمن ارائه تحلیلی از شرایط داخلی و خارجی موجود، تصریح ‌کرد که بخش عمده‌ای از مشکلات با ارتقای کارآمدی و گسترش سطح همکاری دولت و مجلس قابل‌حل است. «ضرورت توجه جدی به مسئله‌محوری، هم در برنامه هفتم توسعه و هم لایحه بودجه ۱۴۰۲» از دیگر موضوع‌های مورد‌تأکید قالیباف در این نشست بوده‌است.
بر اساس روایت موسوی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس از این نشست، نمایندگان و دولتی‌ها تأکید کرده‌اند با وجود اینکه مردم همراه با انقلاب و معتقد به نظام و رهبری هستند و به چارچوب‌های کلی و ساختارهای جمهوری‌اسلامی نیز متعهدند اما نباید گلایه‌ها، شکایات و اعتراض‌های درست را نادیده گرفت و پاسخگویی به آنها ضروری است؛ گلایه‌هایی که بخش عمده‌ای از آنها در حوزه اقتصادی و معیشتی است.

 کیهان 
 آینده کشور از آنِ شما است خود را برای هرچه بهتر ساختن آن آماده کنید
جمعی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شهید مطهری که از حضور در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۱ آبان امسال جا مانده بودند و نام آنها در فهرست دانش‌آموزان مدعو در دیدار با ایشان نبود، نامه‌ای محبت‌آمیز به رهبر معظم انقلاب نوشته و در آن از حسرت عدم حضور در این دیدار گفته و از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خواسته بودند که برای‌شان دعا کنند.
در بخشی از این نامه آمده است: «آقای ما! ما تا پای جان در راه ولایت و شمایی که دلیل نفس‌کشیدن‌هامان هستید، هستیم. و درس می‌خوانیم و تلاش می‌کنیم تا این کشور که تمام وجودمان است همچنان قوی و پایدار بماند.»
پیرو ارسال این نامه به دفتر رهبر معظم انقلاب، ایشان به این نامه پاسخ داده‌اند و این پاسخ به دانش‌آموزان این دبیرستان منتقل شده است. متن پاسخ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به این نامه محبت‌آمیز دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شهید مطهری بدین شرح است:
«بسم‌ الله الرحمن الرحیم؛ فرزندان عزیزم، توفیق الهی یارتان باد. روحیه‌ امید و تلاش و پیشرفت را همواره در خود افزایش دهید. آینده کشور از آنِ شما است؛ خود را برای هرچه بهتر ساختن و آراستن آن آماده کنید. شما را دعا می‌کنم. موفق باشید ان‌شاءالله.»
 سالانه یک میلیون نفر از خدمات درمان هسته‌ای بهره‌مند می‌شوند
رئیس ‌سازمان انرژی اتمی‌، با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد صنعت هسته‌ای کشور ما و هر کشوری که صنعت هسته‌ای دارد، خدمات‌رسانی به مردم است، گفت: بخش سلامت و درمان به طور ویژه برای مقابله با سرطان، هم در بخش تشخیصی و هم در بخش درمانی، نیاز مبرم به محصولات سازمان انرژی اتمی دارد.
اسلامی در تشریح دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: بحمدالله ظرفیت‌هایی در سنوات گذشته ایجاد شده و توسعه‌ خوبی در این سال‌ها در حوزه هسته‌ای ایجاد شده است. ما سال گذشته ۳ رادیو داروی جدید را رونمایی کردیم، امروز هم به مرتبه‌ای رسیدیم که حدود ۲۱۰ مرکز پزشکی هسته‌ای از این محصولات استفاده می‌کنند و به طور حدودی سالی یک میلیون نفر از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.
اسلامی خاطرنشان کرد: اگر صنعت هسته‌ای نبود و ما سوخت راکتور تهران را خودمان به صورت بومی تولید نمی‌کردیم، حتماً در زمینه رادیودارو وابسته به خارج از کشور بودیم و رادیودارو هم طبق منطق آمریکایی‌ها تحریم است.
 آمریکا به‌دنبال منحرف کردن مسیر احیای برجام است
یک منبع دیپلماتیک روس گفت: زمان آن رسیده که ایالات متحده از منحرف کردن مسیر احیای برجام دست بردارد و احیای توافق هسته‌ای ایران را به نتیجه برساند. این منبع دیپلماتیک در واکنش به اظهارات اخیر «راب مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که گفته بود احیای برجام برای آمریکا اولویت ندارد، تصریح کرد: «این یک مسئله انتخابی نیست. آمریکایی‌ها باید تمامی تخلفاتی که پیش‌تر مرتکب شده را از بین ببرند.»
 پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی حقوق‌ها برای سال آینده
حجت‌الاسلام سلیمی گفت که رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن مجلس از افزایش ۲۰درصدی حقوق‌ها در سال آینده خبر داده همچنین گفته که صادرات در دولت سیزدهم روند صعودی به خود گرفته است.

 ایران 
 دسترسی ارزان جامعه به اقلام خوراکی، آب، مسکن، سلامت و خودرو
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، با اشاره به آماده‌سازی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، بر لزوم بازنگری نهایی این لایحه قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی به منظور تطبیق احکام و جداول آن با رویکرد ضد تورمی دولت تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی پرهیز از اتخاذ تصمیمات و اقدامات تورم‌زا را رویکرد اساسی دولت سیزدهم دانست و از مسئولان مربوط خواست در تنظیم لایحه بودجه برای تسهیل دسترسی آسان و ارزان آحاد جامعه به پنج اولویت اساسی اقلام خوراکی، آب، مسکن، سلامت و خودرو برنامه‌ریزی و اقدام کنند.
«صرفه‌جویی در هزینه‌ها» و «افزایش بهره‌وری در دولت» از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در جلسه روز گذشته هیأت وزیران بود و وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی مکلف شدند تحقق این اهداف را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تغییرات در شورای اطلاع‌رسانی دولت، از رئیس جدید این شورا خواست که همه ظرفیت‌ها را برای هماهنگی دستگاه‌ها در اطلاع‌رسانی بموقع، دقیق و شفاف و تبیین عملکرد دولت برای افکار عمومی و تقویت روابط مردم با دولت به‌کار گیرد.

 جمهوری‌اسلامی
 پیکرهای پاک ۱۰۰ شهید دفاع مقدس از طریق اروندرود به کشور بازمی‌گردد
فرمانده کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح گفت: پیکرهای پاک ۱۰۰ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس روز پنجشنبه هفته جاری در میان استقبال مردم آبادان و خرمشهر، از طریق آبراه اروندرود وارد میهن می‌شود.سردار باقرزاده افزود: پیکر پاک این شهیدان والامقام در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در محدوده استان‌های میسان و بصره در جنوب شرق عراق کشف شده است که روز پنجشنبه ۱۷ آذر از طریق آبراه بین المللی اروند و از طریق بندر آبادان وارد کشور خواهند شد.
وی افزود:پیکر شهدا مربوط به عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک، خیبر، بدر، کربلای پنج، بیت‌المقدس هفت و تک‌های دشمن در سال ۶۷ است.
سردار سرتیپ پاسدارباقرزاده افزود:پیکر شهدای سرافراز وطن همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) ساعت ۱۰ صبح پنجشنبه با استقبال مردم آبادان و خرمشهر به نمایندگی از ملت ایران به آغوش میهن باز خواهند گشت.
 عده‌ای بعد از نماز جمعه زاهدان اقدام به تظاهرات و سر دادن شعارهای ضد نظام کردند
علیرغم توصیه مولوی عبدالحمید به خودداری از تجمعات و سر دادن شعارهای هنجارشکنانه در خطبه نماز جمعه اخیر زاهدان، عده‌ای بعد از نماز جمعه این شهر اقدام به تظاهرات و سر دادن شعارهای ضد نظام کردند. دفتر مولوی عبدالحمید با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را محکوم و اعلام کرد افرادی که این شعارها را سر داده و اقدام به تخریب اموال عمومی و خصوصی کرده‌اند رصد و شناسائی شده‌اند. این بیانیه همچنین از وجود پرچم مربوط به برخی گروه‌های جدائی‌طلب در حین خطبه نماز جمعه در مسجد مکی خبر داد که عکس آن پخش شده و ستاد انتظامات این مسجد پرچم را جمع‌آوری کرده است.
با این حال این بیانیه درباره دستگیری و تحویل دادن افراد شناسائی‌ شده و کسانی که پرچم جدائی ‌طلبان را در حین نماز جمعه بالا برده‌اند سکوت کرده است. انتظار اینست که انتظامات مسجد مکی این افراد را به مقامات امنیتی معرفی نماید.

 وطن امروز 
 دستگیری ۲ نفر از عوامل ترور «شهید داستانی» توسط سپاه
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان، ۲ نفر از مرتبطان مؤثر در ترور بسیجی شهید «رضا داستانی» از بسیجیان استان اصفهان قبل از اقدام به خروج از کشور توسط سازمان حفاظت اطلاعات سپاه شناسایی و دستگیر شدند. شهید رضا داستانی، ۳۷ ساله، متأهل و دارای ۲ فرزند بود که در ساعات ابتدایی صبح روز دوشنبه هفتم آذر زمانی که در حال عزیمت به محل کار خود بود در یک اقدام مسلحانه در شهر اصفهان با سلاح گرم مورد اصابت چند گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

 خراسان 
 ترکیب کمیته حقیقت‌یاب
وزیر کشور درباره ترکیب کمیته حقیقت‌یاب درباره حوادث اخیر گفت: ترکیب کمیته شامل دستگاه‌های مربوط به اضافه حقوقدان‌هایی است که مستقل هستند و وابستگی دولتی ندارند. وحیدی درباره این‌که آیا احزاب و جریان‌های سیاسی در این کمیته حضور دارند، گفت: خیر، بحث سیاسی نیست، بلکه بحث اغتشاشی بوده که ما باید بر اساس آن ریشه‌ها، عوامل موثر و بازیگران این صحنه را پیدا کنیم بنابراین دستگاه‌هایی که در این کار صاحب نقش هستند، در این کمیته حضور دارند. وزیر کشور درباره این‌که آیا گزارش کمیته حقیقت‌یاب به افکار عمومی ارائه می‌شود تا در جریان مسائل قرار بگیرند، اظهار کرد: بله، طبیعتاً گفته می‌شود.
 هیچ مقام رسمی در جمهوری اسلامی ایران مسئله تعطیلی گشت ارشاد را تایید نکرده است
العالم وابسته به صداوسیما نوشت: برخی رسانه‌های خارجی با استناد به نقل قولی از دادستان کل کشور مدعی شدند گشت ارشاد در ایران تعطیل شده است. این اظهار نظر دادستان کل کشور در حالی مطرح می‌شود که هیچ مقام رسمی در جمهوری اسلامی ایران مسئله تعطیلی گشت ارشاد را تایید نکرده است. حداکثر برداشتی که از کلام حجت‌الاسلام منتظری می‌توان داشت این است که گشت ارشاد از زمان تاسیس مرتبط با قوه قضاییه نبوده است؛ چنان که دادستان کل تاکید کرده است: قوه قضاییه نظارت خود را برکنش‌های رفتاری در سطح جامعه ادامه خواهد داد. برخی از رسانه‌های خارجی کوشیده‌اند تا این کلام دادستان کل را به معنای عقب نشینی جمهوری اسلامی از مسئله حجاب و عفاف و متاثر از اغتشاشات اخیر معرفی کنند.

 مردم سالاری 
 کامل شدن پرونده عاملان حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (علیه السلام)
رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد که پرونده قضایی عاملان حادثه تروریستی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (علیه السلام) تکمیل شده است.حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه روند رسیدگی به پرونده حادثه تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (علیه السلام)، ادامه دارد، در خصوص رسیدگی به وضعیت پرونده اغتشاشگران نیز گفت: دادگستری فارس پرونده اغتشاشگران را به صورت قاطع و قانونی پیگیری خواهد کرد.
 ادعای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز شنبه در تازه ترین اتهام پراکنی‌های بی پایه و اساس خود مدعی شد که یک کشتی ماهیگیری با بیش از ۵۰ تن مهمات، فیوز و سوخت موشک را در خلیج عمان و در امتداد یک مسیر دریایی از ایران به یمن در اول دسامبر رهگیری کرده است. این ناوگان نظامی آمریکایی مدعی شده است ملوانان نیروی دریایی آمریکا که از پایگاه دریایی یو اس اس بی پولر فعالیت می‌کنند، محموله غیرقانونی را در طی عملیات تایید پرچم کشف کردند که دومین توقیف محموله سلاح غیرقانونی بزرگ ناوگان پنجم آمریکا ظرف یک ماه گذشته است.
 ادعای ورود ۱۴شهروند ایران به جمهوری‌آذربایجان
آیخان حاجی‌زاده، مدیر بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره ادعای مطرح شده در برخی گزارش‌ها مبنی بر ورود ۱۴ شهروند ایرانی به خاک جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر دارد،‌ گفت: هر گونه سفر به قلمرو جمهوری آذربایجان باید مطابق قوانین داخلی جمهوری آذربایجان و اصل استقلال و تمامیت ارضی باشد. این مقام وزارت امور خارجه آذربایجان افزود: درباره اخبار ورود غیرقانونی شهروندان جمهوری اسلامی ایران به خاک ما، پیامی مکتوب به سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان ارسال کرده‌ایم تا درباره این اطلاعات شفاف‌سازی شود. در حال حاضر منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.

 آرمان ملی
 آمریکا به دنبال ایجاد آشوب در ایران بود
وزیر خارجه کشورمان گفت: روابط ایران و صربستان مبتنی بر روابط سازنده و توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌هاست. امیرعبداللهیان پس از دیدار با وزیر خارجه صربستان گفت: سفر دیروز به بلگراد در پاسخ به دعوت رسمی جناب وزیر خارجه صربستان انجام شد. وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو با همتای صربستانی‌اش مذاکرات وین بوده است، خاطرنشان کرد: اغتشاشات اخیر در ایران با سوءاستفاده و مداخلات خارجی و یک جنگ ترکیبی همراه بود که ملت ایران از این جنگ ترکیبی با سرافرازی بیرون آمد. وی افزود: آمریکا و چند کشور غربی معدود به دنبال ایجاد آشوب در ایران بودند که یکی از اهداف آمریکا وادار کردن ایران در میز مذاکرات به دادن امتیازات بزرگ بود. امیرعبداللهیان تاکید کرد: در منطقه خود از دموکراسی برخورداریم و مطالبات مسالمت آمیز مردم بزرگ ایران را در موضوعات مختلف می‌شنویم و پاسخ می‌دهیم، اما اجازه اغتشاش و ترور در کشورمان را به هیچ‌کس نمی‌دهیم.

 قدس 
 توافق تهران و مسکو برای پیشبرد روابط
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به رایزنی‌های دوجانبه در مسکو برای توسعه روابط ایران و روسیه اظهار کرد: دو طرف ضمن مرور روابط دوجانبه در چند ماه گذشته، چارچوب‌ها و سازوکارهایی را برای پیشبرد آن با توافق یکدیگر تعبیه کردند. باقری کنی افزود: تهران و مسکو در حوزه قفقاز همکاری‌های بسیار خوبی با هم دارند.
 ترامپ خواستار تعلیق قانون اساسی آمریکا شد
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با تکرار ادعاهای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور، در شبکه اجتماعی خود موسوم به «سوشال تروث» خواستار تعلیق قانون اساسی آمریکا شد.
 ساده‌لوح نباشیم؛ آمریکا در جنگ اوکراین منفعت دارد
«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در جنگ اوکراین، تأکید کرد: واشنگتن همیشه منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار می‌دهد اما کشورهای اروپایی از این جنگ خسارت دیده و متحمل هزینه شدند. میشل با بیان اینکه آمریکا چون صادرکننده انرژی است از افزایش قیمت‌های نفت و گاز سود می‌برد اما اروپا با خطر تورم اقتصادی روبه‌رو است، افزود: من از واژه خیانت استفاده نمی‌کنم اما بهتر است ساده‌لوح نباشیم؛ آمریکا همیشه منافع اقتصادی خود را در اولویت قرار می‌دهد.

 اعتماد 
 دستور السودانی به مرزبانی عراق برای کنترل مرزهای ایران و ترکیه
سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تاکید کرد که السودانی، نخست‌وزیر عراق به نیروهای مرزبانی این کشور دستور فوری داد که کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه را دراختیار بگیرند و این دستور در راستای پایان دادن به درگیری‌های موجود میان گروه‌های مسلح مخالف ایران و ترکیه و نیروهای مسلح دو کشور در اقلیم کردستان عراق است. وی گفت که السودانی دستور داد که امکانات نیروهای مرزبانی از نظر تسلیحاتی و تجهیزات دیگر باید تقویت شود تا این ماموریت به خوبی انجام شود. یحیی رسول تاکید کرد: عراق اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده شود، ما روابط خوبی با تمام کشورهای همجوار داریم و تلاش می‌کنیم که این روابط را گسترش دهیم، زیرا در راستای منافع عراق و تمام کشورهای همسایه است. سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین بر حفظ حاکمیت عراق و احترام گذاشتن به آن تاکید کرد.

 اطلاعات
۲۰۰۰ کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل احیا شده است
سخنگوی دولت در نشست با جمعی از فرماندهان، مدیران و کارکنان ستاد فرماندهی کل سپاه پاسداران گفت: در طول یک سال و سه ماه اخیر و با شروع به کار دولت سیزدهم، مسیر کشور مجدد رو به رشد شده زیرا مجدداً به توان داخلی تکیه کرده ایم؛ به عنوان مثال از ابتدای شروع به کار دولت جدید، حدود ۲۰۰۰کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل در سطح کشور احیا شده است.
بهادری جهرمی با اشاره به در اولویت بودن ارتباط با همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: با دیپلماسی همسایگی، حجم تجارت خارجی ما به شدت افزایش پیدا کرد و برخی از گره‌ها باز شد. با برقراری دیپلماسی متوازن، فروش نفت ما در مقایسه با ابتدای دولت، حدوداً ۲.۵برابر شده است و این درحالی است که دشمنان وعده تحریم فلج کننده ایران را می‌دادند. سخنگوی دولت افزود: دلیل اصلی آشوب‌های اخیر این بود که دشمنان دیدند شاخص‌های کشور در حال رشد است و اثر تحریم‌هایشان ضعیف شده و اگر به همین مسیر ادامه دهند، به نتیجه نمی‌رسند.

 شهروند
 مرگ خوب است، اما برای همسایه
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی در فضای مجازی نوشت: مقامات رژیم‌هایی که در تاریخ خود، کودتا‌ها، توطئه‌ها، مداخلات و جنگ‌های خانمان‌سوزی با میلیون‌ها کشته رقم زدند، اخیرا در قامت مدافعان حقوق بشر در دیگر کشور‌ها خودنمایی می‌کنند. طُرفه آن که با وجود رفتارهای دروغین حقوق بشری در پنهان‌سازی ماهیت ضدحقوق بشری خود، موفق نبودند. او تصریح کرد: اعتراضات مردمی در انگلیس، آلمان، فرانسه، کانادا و استرالیا بد و شایسته برخورد شدید، اما اغتشاشات در کشور‌های مورد هدف آنان خوب و شایسته حمایت است؟! سران این رژیم‌ها پس از تقسیم تروریسم به خوب و بد؛ از اغتشاش و اعتراض نیز تعریف دلخواه خود را ارائه می‌کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان این پیام، این رویکرد دوگانه سران برخی کشور‌های غربی را مصداق این ضرب‌المثل ایرانی دانست که ”مرگ خوب است، اما برای همسایه”.
 سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مجمع بازنگری می‌شود
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تشریح شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، بر به‌روزرسانی قوانین ‌و مقررات در کشور تاکید کرد و یکی از مصادیق آن را روزآمدسازی قانون اساسی برشمرد که نیاز است با توجه به شرایط کشور بازنگری شود. باهنر ادامه داد: «حتی در سیاست‌های کلی نیز در مواردی نیاز به بازبینی مقررات است و از این رو بازنگری سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز شده است.» نیشکر هفت‌تپه، هپکو اراک، ماشین‌سازی تبریز، پتروشیمی کرمانشاه، کشت ‌و صنعت مغان و ایران ایرتور تنها نمونه‌هایی از واگذاری نادرست بنگاه‌های دولتی به بخش‌خصوصی بوده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

رهبر انقلاب را بشناسیم و به مردم بشناسانیم
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار جمعی از اساتید انقلابی و نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با ایشان ابراز داشتند: آنچه که در جنگ مهم است، مرزبانی است و مرزهای دریایی، هوایی و زمینی از مرزهای بسیار مهمی است که اسلام بر آن تأکید داشته و باید از نفوذ دشمن جلوگیری کرد.این مرجع تقلید به ویژگی های رهبر معظم انقلاب اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: باید ویژگی های حضرت آیت الله خامنه ای برای مردم بیان شود؛ تمام آنچه امام راحل در نظر گرفته بودند، در وجود ایشان هست و ما باید در ابتدا ایشان را شناخته و در مرحله بعد، رهبر انقلاب را به مردم بشناسانیم.معظم له با بیان اهمیت مردم در جامعه، بیان داشتند: امام علی مردم را عمود دین اسلام عنوان کرده اند و ما شاهد بوده ایم که مردم در هشت سال جنگ تحمیلی، سپر این کشور بوده و جانانه جنگیدند.

حوزه باید راهبر فکر و فرهنگ جامعه باشد
حوزه/ آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین پورسید آقایی مدیر موسسه آینده روشن با اشاره به حرکت حوزه در چند سال اخیر گفت: حوزه باید راهبر فکر و فرهنگ جامعه و دنیا باشد که در این زمینه تغییراتی در کتب درسی طلاب در سطح یک و سطوح عالی انجام شده و طلاب باید با ارزشهای انقلاب اسلامی آشنا شوند. مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد: حوزه باید پاسخگوی دنیای امروزی باشد و شبکه های تبلیغی باید نسبت به قبل تغییراتی کنند و به شکل وسیع‌تر و جدّی تر توسعه پیدا کنند. آیت الله اعرافی همچنین با بیان اهمیت آموزش ها و مهارت برای طلاب گفت: برای طلاب سطح یک ۲۰ مهارت تعریف شده که لازم است آموزش ببینند.

اصول الهی اسلام برای اداره جامعه عقلانی است
رسا/ کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله محسن اراکی، تشکیل جلسه داد و اعضا درباره برنامه ها و فعالیت‌های آینده این کمیسیون تبادل نظر کردند. آیت الله اراکی دراین نشست با بیان اینکه اصول الهی اسلام برای اداره جامعه عقلانی است، گفت: باید مبانی حکمرانی خود را به جامعه علمی عرضه کنیم تا طبق آن به سیاست‌گذاری فرهنگی بپردازیم. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: ضرورت دارد که در کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی، به بازشناسی وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور بپردازیم تا در تدوین سیاست‌های کلی، با شناخت وضع موجود، چاره‌اندیشی کنیم. کمیته‌های دبیرخانه نیز باید روی مفاهیم سرمایه اجتماعی، حکمرانی مطلوب و فرهنگ اجتماعی، کار مطالعاتی انجام دهند.

استفاده دولت انگلیس از ارتش برای خنثی کردن اعتصاب‌ها
باشگاه خبرنگاران/ در حالیکه انگلیس با زنجیره‌ای از اعتصاب‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و برق و گاز مواجه است، رئیس‌ حزب حاکم محافظه‌کار این کشور اعلام کرد که دولت قصد دارد در صورت ادامه یافتن اعتصاب در بخش‌های عمومی، از نیروهای ارتش برای خدمات‌رسانی به مردم استفاده کند.این مقام ارشد حزب محافظه‌کار به اسکای نیوز گفت: دولت انگلیس در نظر دارد از ارتش برای انجام برخی از اقدامات کمک بگیرد و افزود: «پیام ما به اتحادیه‌ها این است که اکنون زمان اعتصاب نیست، اکنون وقت تلاش و مذاکره است. اما اگر این مسئله در نظر گرفته نشود، برای دولت مهم است و حق دولت است که از طرح‌های جایگزین خود بهره بگیرد. ما به ارتش چشم دوخته‌ایم

انهدام چند باند قاچاق سلاح و مهمات در مرزهای کشور
تسنیم/ فرمانده مرزبانی فراجا با اشاره به انهدام چندین باند قاچاق سلاح و مهمات گفت: در سال جاری تاکنون ۲ هزار و ۳۲۳ قبضه سلاح و ۸۵ هزار فشنگ جنگی و ۳۵۸ هزار گلوله تفنگ شکاری توسط مرزبانی کشف شده است. سردار گودرزی با اشاره به تشدید اقدامات کنترلی و امنیتی در نوار مرزهای جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مرزهای مختلف کشور در امنیت پایدار قرار دارد. وی تلاش مرزبانان در امر تأمین امنیت مرزها را جهادی دانست و بیان کرد: مرزهای دریایی و خشکی از امنیت پایدار برقرار است و در صورت هرگونه ناامنی برخورد قاطع می‌شود.

اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره برجام در کنفرانس «جی استریت»
فارس/ وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی خود در کنفرانس «جی استریت» به اظهارنظر درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و گفت «تا قبل از خروج ترامپ از برجام، برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب بود و زمان گریز هسته‌ای ایران به یک سال رسیده بود»وی افزود: بعد از فشار حداکثری دولت ترامپ، ایران اجرای تعهداتش را متوقف کرد و فعالیت‌های غنی‌سازی خود را تسریع و تشدید کرد و اکنون زمان گریز آن‌ها به چندین هفته رسیده است. بلینکن در ادامه سخنرانی خود مدعی شد «از زمان خروج دولت قبل از برجام، اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران افزایش یافته است و این خطری برای ما و شرکای ما در منطقه است.» وی مدعی شد: ما همچنان فکر می‌کنیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است اما اگر حکومت ایران این مسیر را رد کند باید بدانند که همه گزینه‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای روی میز است.

اجتماع بزرگ میثاق با ولایت حوزویان و اقشار مختلف مردم در مدرسه فیضیه برگزار می‌شود
حوزه/ اجتماع بزرگ حوزویان و مردم ولایتمدار قم با هدف تجدید میثاق با مقام عظمای ولایت و محکوم کردن توطئه‌های استکبار و دشمنان جهان اسلام در روز سه شنبه ۱۵/۹/۱۴۰۱ ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار می گردد. بر اساس این گزارش: این اجتماع از سوی جامعه مدرسین، شورای عالی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و نهادهای حوزوی در مدرسه مبارکه فیضیه برگزار می شود.

ادی کوهن مدعی آغاز عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و کویت شد
باشگاه خبرنگاران/ «ادی کوهن» خبرنگار شناخته شده رژیم صهیونیستی با انتشار توئیتی مدعی شد روند عادی سازی میان رژیم صهیونیستی و کویت آغاز شده است.او در حساب کاربری خود در توئیتی کوتاه مدعی شد: «روند سازش با کویت آغاز شده است.»کوهن در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده است که تعدادی از نمایندگان کویت پیش نویس قانونی را برای ممنوعیت عادی سازی روابط با اسرائیل و سازمان‌های آن ارائه کردند و خواستار طرح آن در صحن پارلمان کشورشان شدند.چند سال قبل نیز مرزوق الغانم، رئیس وقت پارلمان کویت در سخنرانی خود در نوزدهمین نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی در اردن بر ضرورت حمایت عملی کشور‌های عربی و بین المللی از مسئله قدس تاکید و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام کرد.

چشم انداز تورم همچنان نزولی است
ایرنا/ بر اساس گزارش جدید مرکز آمار، تورم تولیدکننده به عنوان شاخصی پیش نگر از تورم مصرف کننده، مسیر نزولی خود را در تابستان سال جاری ادامه داد. کاهش بیش از ۲۵ واحد درصدی تورم سالانه تولیدکننده طی یک سال منتهی به پایان تابستان ۱۴۰۱ از مسیر درست دولت سیزدهم در مبارزه با تورم حکایت می‌کند. بر اساس این گزارش تورم تولیدکننده در سه ماهه تابستان امسال ۷.۱ درصد بوده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در پایان فصل تابستان ١۴٠١ نسبت به پایان فصل قبل، ٧.١ درصد افزایش داشته است. همچنین تورم نقطه به نقطه تولید در تابستان سال جاری معادل ۴۳.۲ درصد بوده است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور، در فصل تابستان ١۴٠١ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴٣.٢ درصد افزایش دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *