خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱۳

**وزیر کشور: دولت سیزدهم نشان داد بدون آمریکا و برجام تحمیلی می‌توان پیش رفت** آیت الله العظمی مکارم شیرازی: رعایت دو اصل مهم جمهوریت و اسلامیت قانون اساسی را ماندگار کرده است** آیت الله کعبی: قانون اساسی آزادی‌های عمومی را تضمین کرده است** سخنگوی دولت: «بذرپاش» به ‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهر‌سازی به مجلس معرفی می‌شود** رئیس سازمان انرژی اتمی: رویکرد جدید سازمان انرژی اتمی نگاه به داخل است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
۲۰۰ نفر در اغتشاشات اخیر جان خود را از دست دادند
شورای امنیت کشور با صدور بیانیه‌ای خبر داد: ۲۰۰نفر در اغتشاشات اخیر جان خود را از دست داده‌اند که شامل شهدا و افراد بی‌گناه قربانی پروژه کشته‌سازی و اغتشاشگران عناصر ضد‌انقلاب هستند.
در بخشی از متن بیانیه شورای امنیت کشور آمده است: این شورا با توجه به آغاز و تداوم اغتشاشات که نشان‌دهنده یک جنگ ترکیبی علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف تضعیف همبستگی ملی و به عقب راندن پیشرفت کشور بوده و اساسا مطالبات واقعی مردم را به انحراف می‌کشاند؛ دشمن از طریق اجماع‌سازی میان گروه‌های ضدانقلاب و نیز تهییج برخی از سلبریتی‌ها قصد داشت با جنگ روانی گسترده و کشته‌سازی‌های دروغین، بهانه‌ای برای سلب آسایش مردم و گسترش اغتشاش در کف خیابان ایجاد کند.
لذا آنچه امروز در برابر دیدگان مردم قرار دارد: نه اعتراض مدنی، بلکه تخریب، خشونت و ناامنی از سوی اقلیتی اغتشاشگر است که زمینه را جهت ورود و سوء استفاده گروهک‌های تجزیه‌طلب و تروریسم داعشی برای انجام حملات ددمنشانه به هموطنان بیگناه و مظلوم، نظیر آنچه در سومین حرم اهل‌بیت شاهچراغ (علیه السلام) یا حمله تروریستی ایذه رخ داد، فراهم کرد. بررسی‌های مراجع ذی‌ربط نشان می‌دهد: در نتیجه مجموع آشوبگری‌های یاد شده تاکنون بالغ بر ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که می‌توان آنها را به اقسام: شهدای امنیت، شهدای مردمی در اقدامات تروریستی، افراد بی‌گناه قربانی پروژه کشته‌سازی گروهک‌ها، مردم بیگناهی که در شرایط به‌هم‌ریختگی امنیتی جان باخته‌اند، اغتشاشگران و نیز عناصر ضدانقلاب مسلح عضو گروهک‌های تجزیه‌طلب، تفکیک کرد.

 همشهری 
 دولت سیزدهم نشان داد بدون آمریکا و برجام تحمیلی می‌توان پیش رفت
وزیر کشور در نشستی با اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه «دولت سیزدهم نشان داد که بدون آمریکا و بدون برجام تحمیلی می‌توان به پیش رفت»، گفت: اتفاق بزرگ دیگر در اقتصاد، بحث اصلاح نرخ ارز و جراحی بزرگ اقتصاد بود. وحیدی با بیان اینکه «پیش از این در سیاست خارجی به بن‌بستی رسیده بودیم»، گفت: این دولت، کارهای بزرگی در این زمینه انجام داد که البته ممکن است در این هیاهو شنیده نشود و برخی هم نمی‌خواهند که شنیده شود.
دولت سیزدهم از اوج ناامیدی که نمی‌شود کاری کرد، به این نقطه رسیده است که نشان‌دهنده عمق ظرفیت‌های درونی جامعه، کشور و ملت ایران است. او مسئله دیگر را انتقال این دستاوردها به مردم و طیف خاکستری جامعه، توصیف کرد و گفت: اینجا وظیفه دیگری برای تشکل‌ها ازجمله شورای ائتلاف درست می‌شود که همان فرمایش رهبر معظم انقلاب در باب جهاد تبیین است. وزیر کشور، عدم‌تبیین مناسب اقدامات انجام شده را بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه برشمرد و گفت: وقتی با بیش از ۹۰ درصد از بازداشت‌شدگان در اغتشاشات اخیر صحبت می‌شود، اظهار پشیمانی و ندامت می‌کنند و غالبا می‌گویند که این حرف‌ها را قبلا نشنیده‌اند.
وحیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از اینکه «بخش قوی و توانمند در حوزه اقتصاد و اجتماع فعالیت ندارند و انتظارها متوجه دولت شده است»، گفت: این اعتقاد که دولت نقطه آغاز و پایان هر کاری است، زنجیرزدن به پایه‌های حرکت انقلاب است. حداکثر وظیفه دولت این باید باشد که موانع را از جلوی پای مردم بردارد تا آنها تحرک بیشتری داشته باشند. ما در جریانات اجتماعی و ساختن یک جامعه قوی و بالنده به چنین حضوری از طرف مردم احتیاج داریم.

 کیهان 
 اصول و ارزش‌های قانون اساسی غیرقابل تغییر اما روش‌های اجرا قابل تغییر هستند
آیت‌الله رئیسی در همایش ملی «مسئولیت اجرای قانون اساسی» قانون اساسی را میثاق ملی و تبلور و تجسم انقلاب شکوهمند اسلامی دانست که تضمین‌کننده جمهوریت و اسلامیت نظام و حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع است.
رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه اگر در برخی بخش‌های اجرای قانون اساسی ناکارآمدی‌هایی وجود دارد نباید به حساب این میثاق ملی نوشته شود، افزود: قانون اساسی مشتمل بر اصول و ارزش‌هایی مثل جمهوریت، اسلامیت، استقلال و آزادی است که غیرقابل تغییر هستند، اما در کنار آن روش‌ها و سازوکارهای اجرای قانون اساسی حتما قابل تغییر و ارتقا هستند و عندالاقتضا می‌توان سازوکارهای اجرای آن را مورد تجدیدنظر قرار داد.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه قانون اساسی ایران هیچ بن‌بستی ندارد، اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به نحوی تنظیم، تدوین و نهائی شد که در اجرای آن و در اداره امور کشور با هیچ بن‌بستی مواجه نخواهیم شد و این از ویژگی‌های قانون اساسی ماست.
 فروش نفت ایران به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: فروش نفت کشور از مرز یک میلیون بشکه در روز گذشته و به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیده است. فروش نفت ایران در شش ماهه نخست امسال، افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد و از طرف دیگر، فروش فرآورده‌های نفتی که مشمول تحریم نیستند نیز در دستورکار قرار گرفته است.
پورابراهیمی افزود: نکته قابل توجه در شرایط کنونی این است که دسترسی‌های ما به منابع ارزی‌مان در خارج از کشور بیش از گذشته شده است. بنابراین، تکیه بر فروش فرآورده‌های نفتی می‌تواند درآمدهای ارزی قابل توجهی را برای ما به همراه داشته باشد. فروش نفت ایران در شرایطی افزایش یافته که نه خبری از برجام است و نه fatf.
 دستگیری و شکنجه شیخ «کاظم العمری»
منابع خبری از بازداشت یک روحانی برجسته عربستانی و دو پسرش توسط رژیم سعودی در شهر مدینه منوره پرده برداشتند و از شکنجه روحی و جسمی او و خانواده‌اش گفتند.
پایگاه اینترنتی «مرآهًْ الجزیره» در همین مورد فاش کرد که مقامات ریاض شیخ «کاظم العمری»، از روحانیون برجسته شیعه در شهر مدینه منوره را برای دومین بار طی یک سال بازداشت کرده‌اند. این رسانه نوشت: «امسال برای خانواده شیخ کاظم العمری یک سال دشوار و سخت است؛ چراکه مقامات سعودی از ماه ژانویه بر شکنجه روحی و جسمی او و خانواده‌اش اصرار دارند.» آن‌طور که ایسنا از مرآهًْ‌الجزیره آورده است: «این نماد شیعه در مدینه و دو پسرش با نام‌های «محمد» و «رجائی» در زندان‌های عربستان به سر می‌برند.»

 ایران 
 ایران ۱۶ حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج فارس کرده است
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به توانایی هسته‌ای ایران مدعی شد اگر ایران امروز تصمیم بگیرد که اورانیوم کافی برای ساخت سلاح به دست بیاورد، ممکن است تنها در دو هفته به تولید این میزان اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد برسد.
بنی گانتز همچنین با بیان اینکه «ایران تهدیدی برای این رژیم است» گفته است جمهوری اسلامی ایران در پنج سال گذشته، حداقل شانزده حمله جداگانه به کشتی‌ها در خلیج فارس و دریای سرخ انجام داده است. بنی گانتز مدعی شده است: همین ماه جاری میلادی شاهد حمله به یک شناور تجاری با استفاده از پهپاد شاهد۱۳۶ بودیم که از منطقه چابهار در جنوب ایران به پرواز در آمده بود.
ادعای وی مربوط به نفتکش «پاسیفیک زیرکُن» بود که مالک اصلی آن ایدان اوفر میلیاردر صهیونیست است.
 اظهارات عجیب متهمان به قتل شهید عجمیان
صبح روز شنبه ۱۲ آذر سومین دادگاه رسیدگی به پرونده‌ عاملان شهادت بسیجی شهید عجمیان در کرج، برگزار و به اتهامات ۴ نفر دیگر از ۱۵ متهم پرونده رسیدگی شد. متهم رضا آریا با حضور در جایگاه در بخشی از دفاعیاتش شرح داد: داشتم به صحنه نگاه می‌کردم که یک نفر از پشت دستم را گرفت و گفت یک کاری کن، من هم دو‌تا لگد به بدن شهید به قسمت بازو و کتفش وارد کردم و آمدم کنار.
در ادامه جلسه متهم محمد امین اخلاقی در دفاعیات خود گفت: من از روی دلسوزی برای اینکه بدن شهید وسط اتوبان نباشد و یک زمانی ماشین از روی آن عبور نکند، اقدام به کشیدن بدن وی کردم.
در ادامه جلسه هنگام صحبت کردن متهم بهزاد علی کناری در دادگاه، تصویری از وی منتشر شد که در دست راستش سنگ بود و با دست چپ خود مشغول صحبت کردن با تلفن همراه بود. قاضی از متهم پرسید: آن سنگ‌ها در دستان شما چه می‌کرد؟ متهم بهزاد ادامه داد: نمی‌دانم برای چه دلیلی این همه سنگ را در دستم جمع کردم.
در ادامه جلسه دادگاه، متهم حسین محمدی گفت: دیدم فردی روی زمین افتاده است، با پای خودم ضربه‌ای به کف کفش شهید زدم که ببینم زنده است یا نه!قاضی آصف الحسینی گفت: خواستی ببینی شهید را کشته‌ای یا خیر؟ متهم حسین محمدی گفت: نه اصلاً، فقط خواستم ببینم که زنده است یا خیر.

 جمهوری‌اسلامی 
 باید حرف همه طیف‌ها و بخش‌های مختلف جامعه را شنید
مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه متن سخنان رئیس دستگاه قضا در نشست غیررسمی مشترک قوه قضائیه و مجلس را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در سخنان خود به مسائل و موضوعات اولویت‌دار کشور پرداخت و از ضرورت تعامل و هماهنگی هر چه بیشتر قوای سه‌گانه برای جامه عمل پوشاندن به این اولویت‌ها سخن گفت و توصیه‌هایی تخصصی و کاربردی را درخصوص پیوستگی و انسجام مضاعف امور تقنینی، نظارتی، حقوقی و قضائی خطاب به نمایندگان مجلس مطرح کرد.
وی در ادامه موضوع معیشت و اقتصاد مردم را یکی از مسائل بسیار مهم و اولویت‌دار کشور عنوان کرد و گفت: چنانچه نتوانیم در زمینه حل مشکلات مربوط به معیشت و اقتصاد مردم موفق عمل کنیم، فردا نخواهیم توانست پاسخ تاریخ، شهدا و خداوند را بدهیم.
رئیس قوه قضائیه با توجه به سخنان یکی از نمایندگان که چرا با بعضی از افراد، نشست و گفتگو داشته‌اید، به فراخوان صادره از ناحیه خود ناظر بر گفتگو با همه گروه‌ها، طیف‌ها و دسته‌جات مردمی منتقد و معترض اشاره کرد و اظهارداشت: با صدای بلند اعلام می‌کنم که قطعا من با همه افراد منتقد و معترض نشست برگزار کرده و صحبت می‌کنم و به مطالب آنها گوش می‌دهم و نقطه‌نظرات خود را نیز بیان‌ می‌کنم؛ البته من سخنان افراد را نمی‌شنوم که احیانا برای من تصمیم‌سازی کنند؛ بلکه گوش می‌دهم که ببینم اگر حرف منطقی و درستی دارند، آن را شنیده باشم و به آن عمل کنم؛ همچنین در مواردی سعی می‌کنم موارد و نکات منطقی موردنظر خود را به این افراد و گروه‌ها اعلام کنم که اگر به آن عمل کردند فبها و اگر توجه نداشتند حداقل آن است که اتمام حجتی صورت گرفته باشد.

 وطن امروز 
 لایحه برنامه هفتم تا پایان هفته تحویل دولت می‌‌شود
لایحه برنامه هفتم توسعه تا پایان هفته از سوی سازمان برنامه و بودجه به دولت ارائه می‌شود. بر اساس تأکیدات مقامات بالادستی قرار است لایحه بودجه بر اساس برنامه هفتم توسعه تدوین و به مجلس ارائه شود، بنابراین ابتدا لایحه برنامه هفتم توسعه تدوین شده و به مجلس ارائه می‌شود و پس از آن لایحه بودجه براساس احکام و بندهای برنامه هفتم تدوین و به مجلس ارائه می‌شود.
در این ‌باره یک منبع آگاه در سازمان برنامه و بودجه ضمن تأیید این مطلب گفت: ‌لایحه برنامه هفتم توسعه تا پایان هفته از سوی سازمان به دولت ارائه می‌شود. وی گفت: روند تصویب برنامه هفتم در مجلس به گونه‌ای است که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی شده و سپس در صحن اصلی مجلس مورد بحث و بررسی نمایندگان ملت قرار می‌گیرد و بعد از تصویب در مجلس و تأیید شورای نگهبان به صورت قانون درخواهد آمد.

 خراسان
 تخریب ویلای خانواده رکابی ارتباطی به بی حجاب شدن الناز رکابی ندارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به اخباری که درباره تخریب ویلای خانواده رکابی (قهرمان صخره نوردی بانوان آسیا) منتشر شده است، گفت: این خانه باغ در اطراف شهر زنجان (روستای کوشکن) غیرقانونی ساخته شده و اصلا ویلا مجوزی نداشته است.
بنا به گفته این مقام مسئول، پس از چندین‌بار اخطار، خانواده رکابی به اخطارهای این سازمان بی‌اعتنایی کردند و کار به اعلام شکایت به قوه قضاییه رسید. رأی اولیه بهمن سال ۱۴۰۰ صادر و بعد از رأی تجدیدنظر بالاخره این ویلا ۲۱ خرداد امسال تخریب شد.
رئیس‌کل دادگستری استان زنجان نیز گفت: در فضای مجازی این‌طور گفته شده که در مسابقات اخیر قهرمانی آسیا در سئول کره جنوبی، الناز رکابی خواهر داوود رکابی(صاحب ویلا) بدون حجاب در مسابقه فینال شرکت کرده و این تخریب در راستای این حرکت وی است که قویا این ادعا و خبر، تکذیب می‌شود؛ چرا که تاریخ اجرای حکم تخریب با تاریخ مسابقه الناز رکابی نزدیک ۴ ماه فاصله هست.
 روایت تسنیم از عذرخواهی تحت فشار بازاری کُرد
تسنیم نوشت: از دو روز پیش که فیلم‌ها و تصاویر حضور سرزده رئیس‌جمهور در بازار شهر سنندج و گپ‌وگفت با برخی کسبه این بازار منتشر شد، کانال‌های ضدانقلاب که فراخوان‌های برگزاری تجمعات را منتشر می‌کنند، اقدام به انتشار اطلاعات شخصی یکی از بازاریان سنندجی و خانواده‌اش کردند.آن‌ها، او و خانواده‌اش را تهدید کردند که به قتل می‌رسانند و مغازه‌اش را به آتش می‌کشند.
شدت هجمه‌ها به‌حدی بود که این مغازه‌دار و بازاری کُرد را مجبور کردند ویدئویی را ضبط و منتشر کند تا دست از سرش بردارند اما اکانت‌های برانداز و رسانه‌های ضدانقلاب با انتشار این ویدئو در فضای مجازی بدون اشاره به تهدیدها و هجمه‌هایی که به وی کردند، او را پشیمان معرفی کردند.این فرد در روز پنج‌شنبه که رئیس‌جمهور به بازار سنندج رفته بود، با آیت‌ا… رئیسی گفت و گو کرد و به او شکلاتی هدیه داد.

 رسالت 
 رویکرد جدید سازمان انرژی اتمی نگاه به داخل است
رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم آغاز عملیات احداث نیروگاه دارخوین اظهار داشت:‌ نیروگاه اتمی کارون (شهدای دارخوین) در خوزستان، قرارداد ساخت آن قبل از انقلاب با یک شرکت فرانسوی منعقدشده بود که با پیروزی انقلاب تعهدات انجام نگرفت؛ بعدازآن هم کشورهای گوناگون به‌خاطر تحریم‌ها با جمهوری اسلامی همکاری نکردند و این پروژه سالیان سال بود که متوقف‌شده بود.
اسلامی گفت: در همین راستا با رویکرد جدیدی که در سازمان وجود دارد، نگاهمان به همه ظرفیت‌های داخلی است. با آغاز این پروژه به‌دنبال قابلیت‌سازی در ظرفیت‌های ملی هستیم تا قابلیت صنعت کشور را هم به تراز هسته‌ای ارتقا دهیم.وی ادامه داد: ظرفیت بلندمدت پیش‌بینی‌شده برای این سایت حدود ۲۰۰۰ مگاوات است.
در گام نخست یک نیروگاه مقیاس متوسط در نظر گرفته شد که طراحی آن انجام شد که وارد مرحله اجرانشده بود اما با همگام‌سازی نقشه‌ها و براساس فناوری‌های روز، احداث این نیروگاه در دستور کار قرار گرفت.اسلامی تصریح کرد:‌ در همین زمینه یک نیروگاه ۳۰۰مگاواتی با برآورد یک‌ونیم تا دو میلیارد دلار در این سایت ایجاد خواهد شد که زمان‌بندی اتمام آن حدود ۷ سال پیش‌بینی‌شده است.

 مردم سالاری 
 دادگاه فائزه هاشمی برگزار شد
وکیل مدافع فائزه هاشمی از برگزاری جلسه دادگاه موکلش در چهارشنبه هفته گذشته خبر داد. ندا شمس در توییتر نوشت: کلیه مستندات و فایل‌های ارائه شده توسط وزارت اطلاعات توسط قاضی دادگاه مورد بررسی قرار گرفت و امید است آراء کلیه بازداشت‌شدگان اخیر منطبق بر قانون و رحمت اسلامی صادر شود. فائزه هاشمی رفسنجانی روز پنجم مهرماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
 تخلیه نفتکش ایرانی در سوریه
خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که نفتکش ایرانی که پیشتر توسط یونان توقیف شده بود محموله خود را در سوریه تخلیه کرده است.
یک شرکت ردگیری شناورهای تجاری اعلام کرد: نفتکش ایرانی که چند ماه پیش تحت فشارهای آمریکا در آب‌های یونان توقیف شده بود روز جمعه یازدهم آذر محموله خود را در یکی از بنادر سوریه تخلیه کرده است.
نفتکش «لانا» که پیش از این به نام «پگاس» ثبت شده بود بهار سال جاری تحت فشار آمریکا توسط دولت یونان توقیف شد. جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدام در ماه مه دو نفتکش یونانی را در آب‌های دریای عمان توقیف و به بنادر ایران منتقل کرد.
پس از توافق دولت‌های ایران و یونان در روز ۲۵ آبان هر سه نفتکش به‌طور همزمان آزاد شدند. جانگ‌من، رئیس گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (UANI) که بر تردد نفتکش‌های مرتبط با ایران از طریق کشتی نظارت می‌کند، گفت که داده‌های ردیابی ماهواره‌ای نشان می‌دهد، نفتکش لانا محموله حدود ۷۰۰ هزار بشکه‌ای خود را در بندر بانیاس سوریه تخلیه کرده است.

 قدس 
 ضرورت هوشیاری مردم در برابر خبرسازی‌ها
در نشست رؤسای قوا که عصر گذشته به میزبانی دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد، سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه، خبرسازی‌های دروغ و فاقد اعتبار و سند را بخشی از عملیات روانی دشمن و در چارچوب فتنه‌انگیزی‌های اخیر دانستند و تصریح کردند: مراجع ذی‌صلاح اعتبار این گونه خبرسازی‌های بی‌اساس را رد کردند و جامعه آگاه و بصیر ایران اسلامی نیز نشان داده‌اند که تحت تأثیر این گونه جریان‌سازی‌ها که با هدف موج‌سواری و بر هم زدن ثبات جامعه صورت می‌گیرد، قرار نخواهند گرفت.
سران سه قوه همچنین تأکید کردند لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ باید بر اساس قانون، همزمان با برنامه هفتم بررسی و معطوف به سیاست‌های کلی این برنامه متناسب‌سازی شود.
 قانون انتخابات باید به‌روزرسانی شود
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات گفت: برای برگزاری انتخابات بهتر به قانون انتخابات به‌روزرسانی شده نیاز است. طحان نظیف گفت: امیدواریم سال آینده انتخابات با قانون جدید برگزار شود و در حال حاضر گویا طرح اصلاح این قانون در نوبت صحن علنی مجلس قرار دارد.
 مخالفت اسد با پیشنهاد مسکو برای دیدار با اردوغان
خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع آگاه، از مخالفت دمشق با دیدار میان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای وی خبر داد و نوشت: تلاش‌های مسکو برای برگزاری دیدار میان این دو با مقاومت دمشق همراه شده است.
بنابراین گزارش، بشار اسد پیشنهاد دیدار مشترک با اردوغان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را نیز رد کرده است. به گفته این منابع، دمشق معتقد است انجام چنین دیداری موضع اردوغان را در انتخابات آینده تقویت می‌کند به‌خصوص اگر قرار باشد اردوغان در این دیدار موضوع پناهجویان سوری در ترکیه را مطرح کند. دمشق بر این باور است دلیلی برای دادن امتیاز به اردوغان در آستانه انتخابات نیست و پیش از انتخابات، از روابط خبری نخواهد بود.

 اطلاعات 
 بازداشت ۲ نفر به دلیل تشویق بازاریان به بستن مغازه‌ها
معاون نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی تهران گفت:‌ درپی تماس تعدادی از کسبه با سامانه ۱۱۰ و اعلام این موضوع که ۲ نفر در بازار امین حضور به دنبال تشویش اذهان عمومی و برهم زدن نظم و انضباط و امنیت و آرامش این بازار هستند، سریعاً رسیدگی به موضوع در دستورکار پلیس اماکن تهران بزرگ قرار داده شد، که با حضور ماموران در محل و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که دو نفر از کسبه بازار امین حضور که خود در یک باب مغازه مشغول فعالیت بودند، به دنبال تشویش اذهان عمومی و تلاش برای ترغیب کسبه این بازار برای بستن واحدهای صنفی خود بودند که از سوی ماموران دستگیر شدند.‏
مرادی با اشاره به انتقال متهمان به مقر انتظامی افزود: متهمان در بازجویی‌های صورت گرفته عنوان داشتند که تحت تأثیر فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه اغفال شده‌اند. این ۲ متهم با توجه به اینکه فاقد سابقه قبلی بودند، با هماهنگی قضایی با اخذ تعهد آزاد شدند.‏

 شهروند
 «بذرپاش» به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهر‌سازی به مجلس معرفی می‌شود
بهادری جهرمی در توییتر درباره تغییرات مدیریتی در دولت نوشت: «با تصمیم رئیس‌جمهوری، تا پایان ماه جاری ۱۰ تغییر مدیریتی در سطح ملی و استانی صورت می‌پذیرد.»
سخنگوی دولت افزود: «در گام اول دو جوان دیگر به ترکیب دولت اضافه می‌شوند؛ آقای سپهر خلجی به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی منصوب شد؛ آقای مهرداد بذرپاش هم به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی می‌گردند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

رعایت دو اصل مهم جمهوریت و اسلامیت قانون اساسی را ماندگار کرده است
فارس/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به همایش ملی «مسئولیت اجرای قانون اساسی» تاکید کرد: مشارکت نخبگان در تدوین، دقت و تعمق در مواد قانونی، رعایت دو اصل مهم جمهوریت و اسلامیت و… همگی از ویژگی‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی بوده که آن را ماندگار و پابرجا کرده است. همچنین در این پیام آمده است: بی‌تردید تجربه تدوین قانون اساسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه‌ای ارزشمند بود. قانونی که بنیان آن شریعت نورانی اسلام و برخوردار از حمایت مردم از همه اقوام، مذاهب و سلائق بود و با توجه به جوانب مختلف و در راستای تبیین و تقنین وظایف و حقوق حکومت و مردم تدوین گردید.

قانون اساسی آزادی‌های عمومی را تضمین کرده است
حوزه/ عضو جامعه مدرسین گفت: قانون اساسی به صورت پیشرفته و هوشمندانه حقوق ملت و آزادی‌های عمومی را تضمین کرده است. مردم از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت در انتخابات‌ها به نوعی قانون اساسی را تأیید کردند. آیت‌الله کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برگرفته از فقه اهل بیت (علیهم السلام) اجتهاد اصیل بر مبنای مقتضیات زمان و نگاه تمدنی به اسلام ناب محمدی است.
وی خاطرنشان کرد: در اصول قانون اساسی، شاهد ترکیب هنرمندانه اسلامیت، جمهوریت، عقلانیت، معنویت، ایمان، علم، پیشرفت، عدالت، استقلال، اقتدار، عزت، آزادی‌های عمومی، مردم‌داری، مهر و محبت، ایستادگی، مقاومت در مقابل دشمن و عزت در سیاست خارجی با یکدیگر هستیم.همچنین تلفیق ماهرانه دین و دنیا و شریعت با مدنیت در این قانون مشاهده می‌شود.

شاهد کاهش چشمگیر حضور ناوگان های فرامنطقه ای در خلیج فارس هستیم
فارس/ سرلشکر باقری در دیدار با سپهبد «فومین» معاون بین‌الملل وزیر دفاع روسیه بر توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در چارچوب اهداف و منافع ملی دو کشور و ‌نیز صلح و ثبات و امنیت منطقه تأکید و اظهار کرد: آمریکایی‌ها هم امروز اذعان می‌کنند که در رویکرد یک‌جانبه‌گرایی و ایجاد نظام‌ جدید تک‌قطبی‌ موفق نبوده‌اند و قطب قدرت جهانی در شرق شکل می‌گیرد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: مقابله با تهدیدهای مشترک و همکاری در حوزه منافع مشترک نیازمند رایزنی‌های بیشتر است که باید در تداوم روند رو به توسعه همکاری‌ها مورد توجه قرار گیرد. سرلشگر باقری همچنین امروز در حاشیه بازدید از تجهیزات نظامی پایگاه ششم شکاری شهید یاسینی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در بوشهر با اعلام اینکه نسبت به گذشته شاهد کاهش چشمگیر حضور ناوگان های فرامنطقه ای در خلیج فارس هستیم. اظهار کرد: کاهش چشمگیر ناوگان های فرامنطقه ای در خلیج فارس، نشانگر امنیت پایداری است که جمهوری اسلامی ایران در منطقه ایجاد کرده است.

نگرانی رسانه عبری زبان درباره فروپاشی ارتش رژیم صهیونیستی
تسنیم/ یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد نگرانی بزرگ اسرائیل امروز مربوط به ارتش آن است و عملکرد آنها منجر به فروپاشی ارتش شده و حتی یگان‌های ارتش را رو در روی یکدیگر قرار خواهد داد. روزنامه یدیعوت احارانوت در مقاله‌ای اعتراف کرد، تشنگان قدرت و پست و مقام در حال پنبه کرن تمام رشته‌های اسرائیل طی ۷۵ سال گذشته است، برای آنها نه قوه قضائیه، نه قوانین، نه قواعد بازی سیاسی و نه انسجام ارتش هیچ مفهومی نداشته و حتی اسرائیل برای آنها معنایی ندارد و در سایه حضور و فعالیت آنها دیگر فقط نامی از اسرائیل باقی خواهد ماند. این رسانه عبری زبان در این یادداشت که چند رسانه عربی هم آن راترجمه کرده اند، نوشت: نگرانی بزرگ اسرائیل امروز مربوط به ارتش آن است و عملکرد آنها منجر به فروپاشی ارتش شده و حتی یگان‌های ارتش را رو در روی یکدیگر قرار خواهد داد.

ترکیه: عادی‌سازی روابط با اسرائیل خیانت به مسئله فلسطین نیست
تسنیم/ مولود چاووش اوغلو گفت: این‌که عادی‌سازی روابط با اسرائیل، خیانت به مسئله فلسطین یا به‌زیان آن قلمداد شود، اشتباه است. چاووش اوغلو در سخنانی در پایتخت ایتالیا ادعا کرد: اسرائیل می‌داند که موضع آنکارا در قبال مسئله فلسطین هرگز تغییر نخواهد کرد. وزیر خارجه ترکیه در ادامه برای توجیه عادی‌سازی روابط با اشغالگران قدس مدعی شد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل به‌نفع دو طرف و به‌طور کلی به‌نفع منطقه است. چاووش اوغلو در ادامه ادعاهای خود گفت ترکیه نقش مهمی در روابط با کشورهای منطقه ایفا می‌کند و بحران‌های منطقه‌ای فرصت‌هایی با خود به‌همراه داشته است.

اغتشاشگران ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت زدند
باشگاه خبرنگاران/ معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور اعلام کرد که اغتشاشگران در دو ماه گذشته ۱۷ هزار میلیارد ریال خسارت مالی به کشور وارد کردند. میراحمدی درادامه اظهار کرد: این میزان خسارت شامل خساراتی است که به اماکن دولتی، تاسیسات و اموال عمومی و همچنین به اموال مردم وارد شده است. وی با بیان اینکه ارزیابی میزان خسارات وارده به بیت المال و همچنین مردم به صورت روزانه ادامه دارد، افزود: البته هنوز برآورد بخش‌هایی کامل نشده است که از جمله می‌توان به خسارات وارده در استان سیستان و بلوچستان و بخصوص زاهدان اشاره کرد.

اعتراض بحرینی‌ها به سفر رئیس رژیم صهیونیستی
باشگاه خبرنگاران/ شهروندان بحرین با برگزاری راهپیمایی با شعار «مرگ بر اسرائیل» مخالفت خود را درباره سفر رئیس رژیم صهیونیستی به کشورشان اعلام کردند.اعتراضات در چندین منطقه در بحرین برگزار شد. حاضران در این تظاهرات شعار «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. آن‌ها همچنین تصاویری کاریکاتوری از هرتزوگ در دست داشتند و وی را جنایتکار خطاب کردند. فعالان ضد حکومت بحرین کارزاری را در رسانه‌های اجتماعی به راه انداخته اند و مخالفت خود را با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نشان می‌دهند. هرتزوگ قرار است امروز (یکشنبه) وارد بحرین شود. هرتزوگ نخستین رئیس رژیم صهیونیستی است که از یک کشور عربی دیدار می‌کند.

اعضای شبکه اراذل و اوباش مرتبط با رژیم صهیونیستی به دار آویخته شدند
ایرنا/ مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: اعضای شبکه اراذل و اوباش مرتبط با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به دار مجازات آویخته شدند. «حسین اردوخانزاده»، «شاهین ایمانی محمودآباد»، «میلاد اشرفی آتباتان» و «منوچهر شهبندی بجندی» به جرم همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی و آدم ربایی به اعدام محکوم شده بودند.
این شبکه با هدایت سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، اقدام به سرقت و تخریب اموال شخصی و عمومی، آدم‌ربایی و اخذ اعترافات ساختگی از طریق شبکه اراذل و اوباش میکرد که در نهایت اعضای آن با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات دستگیر شدند.اعضای این باند، با هدایت افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با تهیه سلاح جنگی اقدام به آدم ربایی کرده و دستمزد خود را به صورت ارز دیجیتال دریافت می‌کردند.

سقوط شدید اعتماد آمریکایی‌ها به ارتش
ایرنا/ موسسه نظرسنجی آمریکایی رونالد ریگان می گوید هیچ نهادی در آمریکا مانند ارتش شاهد سقوط شدید اعتماد مردمی نبوده که دلیل آن سیاست زدگی بیش از حد فرماندهان نظامی و نیز عملکرد ضعیف و عدم شایستگی روسای جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا است.
بر اساس نظرسنجی موسسه ریگان، نیمی از آمریکایی ها به ارتش این کشور اعتماد ندارند؛ بگونه ای که رئیس بخش سیاست این موسسه آمریکایی می گوید هیچ نهاد دولتی مانند ارتش شاهد سقوط شدید اعتماد مردمی نسبت به خود نبوده است. این نظرسنجی که در اوایل ماه نوامبر پس از انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا انجام شده است، نشان می دهد تنها ۴۸ درصد از مردم آمریکا به ارتش این کشور اعتماد دارند که این نرخ اعتماد در سال گذشته ۴۵ درصد بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *