خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۱۲

**رئیس سازمان برنامه و بودجه: بررسی لایحه بودجه سال آینده از فردا در دولت آغاز می‌شود** رئیس‌جمهور: کردستان دیار مجاهدت‌های خاموش و شاهد ایثار و فداکاری‌های دلدادگان انقلاب اسلامی است** آیت الله کعبی: بصیرت افزایی از ابعاد مهم جهاد تبیین است** آیت الله رجبی: شورای عالی امنیت ملی تصمیمی انقلابی و محکم در قبال سران فتنه اخیر بگیرد** آیت الله طبسی: مرجعیت نقطه قوت شیعه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
 فرمانده سپاه، بولتن‌نویس ندارد
خبرگزاری فارس با انتشار یک رشته‌توییت، ضمن تأیید خبر هک شدن این خبرگزاری توسط گروه «بلک ریوارد»، پذیرفت بولتن‌های محرمانه این خبرگزاری که «برای آگاهی برخی مسئولان» تهیه شده، در اختیار هکرها قرار گرفته است.
این خبرگزاری محتوای بولتن‌های محرمانه را «رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه» معرفی کرده که فارس، «امکان صحت‌سنجی» آنها را نداشته است.
همچنین در پی انتشار این جزوات، خبرگزاری تسنیم هم به نقل از یک منبع مطلع در سپاه نوشت: «این ادعا که فرمانده کل سپاه برخی اخبار را از طریق بولتن تهیه شده توسط یکی از مسئولان یک رسانه دریافت می‌کند، غیرواقعی و کذب است. » این فرد به تسنیم گفته: «فرمانده سپاه، فرمانده ارشد یکی از مهم‌ترین ارکان نیروهای مسلح است که در آن علاوه بر یگان‌های رزمی، یگان‌های اطلاعاتی و حفاظتی پیشرفته‌ای قرار دارند و بالاترین دسترسی به اطلاعات لازم از طریق آنها و همچنین از طریق جلسات سطح کلان و طبقه‌بندی شده نظام وجود دارد لذا اینکه ادعا شود خبرنگار یا یکی از مسئولان یک خبرگزاری مسئول تهیه بولتن اخبار محرمانه برای فرمانده کل سپاه شده است، مضحک است.»
 اعطای نشان «فداکاری» به ۴فرمانده ارتش
نشان «فداکاری» اعطایی فرماندهی معظم کل قوا به دانشگاه افسری امام علی به ۴ فرمانده پیشین نیروی زمینی ارتش اهدا شد. این نشان طی مراسمی در این دانشگاه، توسط فرمانده کل ارتش به «امیرسرلشکر حسین حسنی سعدی»، «امیرسرتیپ عبدالله نجفی»، «امیرسرتیپ احمد دادبین»و «امیرسرتیپ عبدالعلی پورشاسب» فرماندهان پیشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.
 سفر امیرعبداللهیان به ایتالیا لغو شد
یک منبع مطلع در وزارت امورخارجه گفت: با توجه به‌ برنامه پراهمیت دیگری که در تهران در دستورکار قرار دارد، موضوع سفر با هدف شرکت در نشست گفت‌وگوی مدیترانه از دستورکار خارج شده‌است. این منبع مطلع گفته‌است که با توجه به مناسبات خوب فیمابین تهران و رم، برنامه سفر دوجانبه وزیر خارجه ایتالیا به تهران در زمان مورد توافق انجام خواهد شد. امیرعبداللهیان در ٢٠ تیرماه سال‌جاری به دعوت رسمی همتای خود به رم سفر کرده بود.

 جام جم 
 زنگ‌های خطر برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن به صدا درآمده است
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در یک رشته توییت عنوان کرد: «زنگ‌های خطر برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن به‌صدا درآمده است؛ بحران و بن‌بست سیاسی و امنیتی داخلی در رژیم اشغالگر قدس، تسری مقاومت ضداشغالگری از غزه به کرانه غربی و سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ و جهانی شدن نفرت از این رژیم که ابعادی از آن در حاشیه ‎جام‌جهانی فوتبال در ‎قطر دیده می‌شود.»
‏وی افزود: «تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در معرفی روز تأسیس «اسرائیل» به روز «فاجعه و ‎نکبت» و‌… تمرکز رژیم ‎آپارتاید صهیونیستی و حامیان آن بر ایران‌هراسی، تلاشی مذبوحانه و نافرجام برای انحراف انظار از مسأله ‎فلسطین و دادن تنفس مصنوعی به این رژیم غاصب در حال مرگ است.»
کنعانی خاطرنشان کر‌د: «تقلای رژیم صهیونیستی با حمایت رژیم آمریکا به‌منظور سازش با تعداد بیشتری از دولت‌ها، تأثیری در تقلیل تنفر ملت‌های جهان نسبت به این رژیم و ماهیت نامشروع آن نخواهد داشت. پیروز واقعی جام جهانی، ملت فلسطین و شکست خورده آن رژیم صهیونیستی است.»

 کیهان
 کردستان دیار مجاهدت‌های خاموش و شاهد ایثار و فداکاری‌های دلدادگان انقلاب اسلامی است
آیت‌الله رئیسی روز پنج‌شنبه همراه شماری از اعضای هیئت دولت و با هدف بهره‌برداری از سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج به استان کردستان سفر کرد.
رئیس‌جمهور پس از بهره‌برداری از این سامانه به میان مردم سنندج رفت و در سخنانی کردستان را دیار مجاهدت‌های خاموش توصیف کرد که شاهد ایثار و فداکاری‌های مردم و دلدادگان انقلاب اسلامی بوده است و تصریح کرد:‌ وجب به وجب کردستان شاهد ایستادگی و مقاومت مردمی در برابر گروه‌های ضد انقلاب و بدخواهان انقلاب اسلامی است. دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به خیال اینکه می‌توانند در اینجا برای خود جای پایی ایجاد کنند، در کردستان فتنه‌انگیزی کردند، اما مردم آگاه و بصیر کردستان آنها را ناکام گذاشتند.
وی با بیان اینکه در قضایا و اغتشاشات اخیر نیز دشمنان مثل همیشه، یک بار دیگر اشتباه محاسباتی مفتضحی داشتند، خاطرنشان کرد: دشمنان تصور کردند که با تحریک برخی نارضایتی‌ها می‌توانند کردستان را ناامن کنند، اما از این نکته غافل بودند که نهال انقلاب اسلامی در کردستان و دیگر نقاط کشور امروز به درخت تنومند و تناوری تبدیل شده که با این بادها و ناملایمات حتی به لرزه هم نمی‌افتد.
 تهدیدات استکبار توسط ملت ایران به فرصت تبدیل شده است
امام جمعه موقت تهران گفت: همه کشورهای استکباری و امکاناتشان در برابر ایران همیشه شکست خورده‌اند و همه تهدیدهای استکبار توسط ملت ایران به فرصت تبدیل شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران ابراز داشت: این که ملت ایران شکست نمی‌خورد، برای این است که باور دارد ولیِ او نائب امام زمان است، امامش او را تنها نمی‌گذارد و خدا هم وعده داده کسی که تقوی داشته باشد را کمک می‌کند.
 با رئیس‌جمهوری که نوکر آمریکاست همکاری نخواهیم کرد
شیخ «نعیم قاسم»، در واکنش به سنگ‌اندازی‌های غربگرایان در مسیر عبور این کشور از بحران سیاسی گفت: «ما بارها و بارها گفته‌ایم که از انتخاب رئیس‌جمهور در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت می‌کنیم، اما این انتخابات نیاز به توافق با تعدادی از جناح‌های پارلمان و تعدادی از نمایندگان دارد، چراکه انتخابات رئیس‌جمهور نیازمند یک توافق و حد نصاب است.» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان خاطرنشان کرد: «خواسته ما کاملاً واضح است؛ ما رئیس‌جمهوری را می‌خواهیم که منافع کشور را در اولویت قرار دهد و با رئیس‌جمهوری که فتنه‌انگیزی می‌کند، نمی‌تواند کشور را نجات دهد و همچنین قدر نعمت خون شهدا را ندانسته و نوکر پروژه آمریکایی-اسرائیلی باشد، موافقت نمی‌کنیم.»

 ایران 
 رئیس جمهور در جریان سفر به سنندج به صورت سرزده از بازار این شهر بازدید و با مردم گفت‌وگو کرد
رئیس جمهور در سفر به کردستان، به صورت سرزده در بازار سنندج حضور یافت. آیت الله رئیسی در این بازدید و پیاده روی که در میدان آزادی- پیاده راه فردوسی (بازار سنندج) صورت گرفت، با کسبه این بازار و مردم حاضر گفت و گو کرد. این اتفاق در حالی افتاد که جریان‌های ضدانقلاب مدعی اعتصاب و بستن مغازه‌ها پس از اغتشاشات اخیر شده بودند. اما حضور سرزده آیت الله رئیسی در این بازار، نه تنها خط بطلانی بر این ادعا بود، بلکه استقبال کسبه و مغازه داران از رئیس جمهور، کذب بودن سایر القائات و فضاسازی‌های آنها را نیز آشکار کرد. مطابق تصاویر منتشر شده، نه تنها بازار سنندج در آرامش بود و فعالیت عادی خود را سپری می کرد، بلکه برخی از شهروندان سنندجی حاضر در بازار نیز پس از مشاهده رئیس جمهور، به استقبال وی رفته و با آیت‌الله رئیسی عکس یادگاری گرفتند. به این ترتیب، حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، آن هم به صورت سرزده یا بدون ترتیبات امنیتی خاص در این بازار، نشان‌دهنده امنیت مطلوب این شهر و نقطه پایان اغتشاشات اخیر است، هرچند پیش از این حضور نیز اغتشاشات در سنندج و سایر شهرهای کردستان مهار شده بود.
 رأی سازمان ملل به خروج رژیم صهیونیستی از جولان
مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را درباره بلندی‌های اشغالی جولان سوریه تصویب کرد و خواستار خروج رژیم صهیونیستی از این منطقه اشغالی شد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای که به تصویب رسانده، تأکید کرده رژیم صهیونیستی به مفاد قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد متعهد نبوده است. این قطعنامه از رژیم صهیونیستی خواسته است از تصمیم خود برای تحمیل قوانین این رژیم در بلندی‌های جولان اشغالی خودداری کند. این قطعنامه با ۹۲ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۶۵ رأی ممتنع به تصویب رسید.

 وطن امروز 
 دیپلماسی را بهترین گزینه می‌دانیم
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ضمن تشریح دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات مرتبط با جنگ اوکراین، ریشه این جنگ را سیاست غلط توسعه ناتو به شرق ارزیابی کرد و ارسال سلاح از سوی کشورمان به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را اتهامی بی‌اساس دانست که با هدف مشروع جلوه دادن کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین انجام می‌شود.
امیرعبداللهیان مدعیان و منتقدان کشورمان در این خصوص را آغازگران و استمراردهندگان جنگ اوکراین دانست و بار دیگر مخالفت جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارسال سلاح به طرفین این جنگ را که نتیجه آن وارد آوردن خسارات جانی و مالی فزاینده به دو طرف است مورد تاکید قرار داد و بر تلاش مستمر کشورمان برای توقف جنگ بین ۲ کشور و نیل به صلح پایدار در اروپا تصریح کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به تحولات داخلی در جمهوری اسلامی ایران، اقدامات آمریکا و چند کشور معدود غربی در زمینه تشویق به اغتشاش و ترور در ایران با به کارگیری اطلاعات نادرست و سوءاستفاده هدفمند از سازوکارهای بین‌المللی را تشریح کرد. امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر اینکه تهران دیپلماسی و گفت‌وگو را بهترین گزینه می‌داند، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر سایر گزینه‌ها هرگز دست‌بسته نخواهد بود.
 آمریکایی‌ها برای پس دادن قایق‌های توقیف‌شده به التماس افتاده بودند
امیر دریادار «شهرام ایرانی» در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران گفت: امروز نیروی دریایی توانسته است که با بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی جوانان، دانشمندان و صنعتگران کشور، پرچم نظام مقدس جمهوری اسلامی را همچون گذشته با صلابت بالا نگه دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تصریح کرد: امروز ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همه پهنه‌های اقیانوسی گسترش پیدا کرده است و اسکورت شناورهای تجاری و نفتکش را به ‌عنوان شاهرگ اقتصادی کشور در دستور کار دارد و در حال اجرای مأموریت است.
وی با اشاره به توقیف قایق‌های آمریکایی در دریای سرخ پس از بهره‌گیری از ناوشکن جماران بیان داشت: آمریکایی‌ها در این موضوع به التماس افتادند تا قایق‌های آنها را پس دهیم که قایق‌های آنها به آب پرتاب شد و دیگر تا این لحظه هم جرأت حضور در این منطقه را نداشته‌اند.
 عاملان شهادت حسین یوسفی بازداشت شدند
سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه بیت‌المقدس کردستان، از دستگیری ۴ نفر از عاملان شهادت حسین یوسفی از حافظان امنیت این استان خبر دادند. در این اطلاعیه آمده است: «به برهم‌زنندگان نظم و امنیت جامعه هشدار می‌دهیم انقلاب اسلامی همچنان با قدرت و صلابت در صحنه است و تأمین امنیت مردم خط قرمز ما است و با هیچ یک از اغتشاشگران و برهم زنندگان نظم و امنیت تعارفی ندارد و تعداد دیگری هم شناسایی شده‌اند و اقدامات اطلاعاتی برای دستگیری آنها در دست اقدام است». سرهنگ شهید حسین یوسفی از نیروهای بومی استان کردستان پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه حین عزیمت به منزل شخصی خود با ضربات چاقو و قمه اغتشاشگران به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

 جوان 
 واکنش عضو دفتر رهبر معظم انقلاب به ماجرای بولتن خبری
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی به اخبار منسوب به رهبر معظم انقلاب در بولتن یک رسانه واکنش نشان داد. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب در حساب کاربری خود نوشت: «علاوه بر آنکه اغلب اخبار و مواضع منسوب به رهبرمعظم انقلاب در بولتن خبری یک مجموعه رسانه‌ای، به‌دلیل غیردقیق، ناقص و گاه جعلی‌بودن غیرمعتبر است، باید به اغراض شوم دشمن توجه داشت که اخباری دروغ را به‌عنوان اخبار این بولتن محرمانه مطرح می‌کند.»
از سوی دیگر به‌دنبال انتشار اخبار و نقل‌قول‌هایی از رهبر معظم انقلاب در فضای‌مجازی به‌عنوان مطالب مندرج در بولتن‌های غیررسمی، یک منبع مطلع به ایرنا گفت که مطالب منتشر شده و انتساب آنها به معظم‌‎له فاقد اعتبار است. وی در این زمینه افزود: به اذعان دست‌اندرکاران تولید این جزوه‌ها، مطالب مذکور بدون طی‌کردن مراحل صحت‌سنجی و صرفا با هدف جمع‌آوری شنیده‌ها و شایعات در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای گردآوری و در اختیار معدودی از افراد قرار داده شده، بنابراین هیچ‌گونه اعتبار و ارزش اسنادی ندارد.

 خراسان
 رد ادعای رسانه‌های معاند مبنی بر صدور حکم محاربه برای دو نوجوان زیر ۱۸ سال بلوچ
دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان گفت: ادعای رسانه‌های معاند مبنی بر صدور حکم محاربه برای دو نوجوان زیر ۱۸ سال بلوچ در زاهدان به هیچ وجه صحت ندارد. به گفته شمس آبادی، رسانه‌های معاند زمانی که می‌بینند همدلی و اتحاد بین اقوام و طوایف استان سیستان و بلوچستان شکل گرفته است، هر روز با انتشار یک خبر دروغ و نادرست در پی ضربه به این اتحاد هستند.
 مجلس و شورای عالی انقلاب اسلامی در حال کار و مطالعه روی مسئله حجاب هستند
حجت الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور کشف حجاب را از رنج‌های کنونی یادکرد و گفت: مجلس و شورای عالی انقلاب اسلامی در حال کار و مطالعه روی مسئله حجاب هستند که نتایج آن تا ۱۵ روز آینده مشخص خواهد شد؛ این تصمیم‌سازی‌ها باید بر اساس تدبیر باشد. وی گفت:دستگاه قضایی به دنبال تعطیلی پلیس امنیت اجتماعی نیست؛ منتهی بعد از حوادث اخیر دستگاه‌های امنیتی و فرهنگی به دنبال حل مدبرانه‌ای مساله هستند. دستگاه قضایی در حال تدوین پیش‌نویس لایحه مربوط به حوزه عفاف و حجاب است. دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه بسیاری از دستگیرشدگان حوادث اخیر نیازمند موعظه و کارهای فرهنگی هستند، گفت: حوزه‌های علمیه در این عرصه نقش مهم و موثری دارد و دستگاه قضایی حمایت کاملی برای اجرای آن خواهد داشت.

 مردم سالاری 
 دستور بررسی علت مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی
رئیس کل دادگستری استان البرز در رابطه با مسمومیت تعدادی از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج اظهار کرد: روز گذشته حدود ۱۶۰ نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج با علائم شکم درد و مسمومیت به مرکز درمانی دانشگاه مراجعه کردند که خوشبختانه مورد خاصی نبوده و تمام دانشجویان به صورت سرپایی درمان شدند. فاضلی هریکندی بیان کرد: دستورات قضایی لازم برای بررسی علت و منشاء مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی صادر شده است. وی افزود: دانشگاه نیز در حال پیگیری موضوع است تا علت مسمومیت دانشجویان مشخص شود.
 دیدار اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با رئیسی
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی از دیدار اعضای این شورا با رئیس‌جمهوری در پایان نخستین روز نشست دوروزه مسئولان استانی این تشکل سیاسی اصولگرا خبر داد. رسولی با اعلام این خبر، گفت: این دیدار شامگاه پنجشنبه ۱۰ آذرماه به میزبانی رئیس‌جمهوری صورت گرفت و رؤسا، دبیران و بانوان استان‌های شورای ائتلاف با وی دیدار و گفت‌وگو کردند. همایش دو روزه رؤسا، دبیران و امور بانوان استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از صبح پنجشنبه با سخنرانی غلامعلی حداد عادل، حجت‌الاسلام طائب و محمدباقر قالیباف آغاز شده است و تا جمعه عصر ادامه داشت.
 دومین مراسم سالگرد شهادت فخری‌زاده برگزار شد
دومین مراسم سالگرد شهادت شهید محسن فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای کشورمان عصر دیروز با حضور خانواده این شهید، اقشار مختلف مردم و مسئولان کشوری و لشکری در حرم امامزاده صالح (علیه السلام) تهران و در جوار مزار وی برگزار شد. محسن فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای و مدیران ارشد وزارت دفاع، جمعه ۷ آذرماه ۱۳۹۹ در شهر آبسرد دماوند به‌دست عوامل تروریستی ترور شد و به شهادت رسید.

 آرمان ملی 
۲۸آذر؛ نشست شورای امنیت درباره «قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام»
نشست دوره‌ای و عادی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی چهاردهمین گزارش دبیر کل این سازمان درخصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام قرار است ۱۹دسامبر (۲۸آذر) برگزار شود. روچیرا کامبوج، سفیر و نماینده دائم هند در سازمان ملل که از اول دسامبر به وقت محلی، کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در آخرین ماه حضور در این شورا، برعهده گرفته است، این مطلب را در نشست خبری خود با خبرنگاران بیان کرد. مطابق قطعنامه ۲۲۳۱، هر شش ماه یکبار گزارش دبیرکل سازمان ملل در نشست عادی شورای امنیت سازمان ملل ارائه و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در این نشست سخنرانی می‌کند.

 قدس
 تحریم‌ها اثربخش نیستند
«جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در تحلیلی به اثربخش نبودن تحریم‌های واشنگتن علیه دیگر کشورها اذعان کرد. وی از فروش نفت ایران به عنوان یکی از مصادیق شکست سیاست‌‌های تحریمی یاد کرده و نوشت: این موضوع ضرورت ایجاد یک «انقلاب فرهنگی» در سیاست‌های تحریمی آمریکا را پیش می‌کشد. بولتون اضافه کرد: به همین دلیل تحریم‌ها تنها اثرات حاشیه‌ای دارند و حتی بدتر از آن، اثرات خودتوهمی ایجاد می‌کنند.
 تاکنون ۲ هزار واحد تولیدی احیا شده است
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد دستور رئیس‌جمهور برای احیای واحدهای راکد گفت: این موضوع تبدیل به یک پروژه در خصوص معادن و صنایع شده و تاکنون موفق شده‌ایم ۲ هزار واحد را احیا کنیم. فاطمی امین افزود: در کشور تنوع در مصارف و کسب‌وکارها و محدودیت در منابع داریم. این نبود توازن را باید با کارهای خلاقانه جبران کنیم.
 برنامه دولت حمایت از جریان فرهنگی کشور است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بودجه فرهنگی کشور امسال نسبت به سال پیش افزایش قابل توجهی داشته و برنامه دولت و مجلس شورای اسلامی حمایت از جریان فرهنگی و هنری کشور است. اسماعیلی اظهار کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ از محل جدول ۱۷ قانون بودجه بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان برای کل کشور بودجه اختصاص یافت و هدفش حمایت از جریان فرهنگی و هنری کشور است.

 اعتماد 
 به دنبال مذاکره با ایران نباشیم
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا با اشاره به ناآرامی‌های اخیر ایران عنوان کرد: من بودم سر هیچ مساله‌ای ازجمله مذاکرات هسته‌ای به تعامل با ایران نمی‌پرداختم. وی در ادامه گفت: زمانی که ترامپ ما را از توافق خارج کرد، ما چشم‌هایی که در ایران داشتیم تا نظاره کنند که آنها چه کارهایی انجام می‌دهند، را از دست دادیم. باور دارم که ایرانیان سانتریفیوژهای‌شان را بار دیگر راه انداخته باشند. کلینتون در ادامه گفت تا زمانی که «مردم ایران در حال ایستادگی هستند»، واشنگتن نباید نشان دهد که «به دنبال توافق است».

 اطلاعات
 الحاق زیردریایی‌های فوق سنگین به نیروی دریایی ارتش
معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توسعه و پیشرفت چشمگیر تجهیزات ارتش در دریا و آب‌های آزاد، گفت: به زودی زیردریایی‌های فوق سنگین به نیروی دریایی راهبردی ارتش اضافه خواهد شد. ‏امیر دریادار بابک بلوچ افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران روند عزتمندانه و قدرتمندی را در عرصه دفاع از مرزهای آبی و اثرگذاری در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را سپری می‌کند. ‏
 آغاز بررسی لایحه بودجه سال آینده از فردا در دولت
هیأت دولت از فردا (یکشنبه) در دونوبت صبح و عصر بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور را آغاز می کند و تا قبل از پایان آذر، لایحه نهایی به محلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.
دکتر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن اعلام این مطلب گفت: بررسی لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده کل کشور در تمامی کمیسیون های فرعی دولت تمام شده و اینک زمان آن رسیده تا جزئیات لایحه در هیأت دولت مطرح و بررسی شود؛ بنابر این از فردا(یکشنبه) لایحه مذکور در دو شیفت صبح و بعدازظهر در صحن دولت بررسی خواهد شد.
وی ادامه داد: امسال تبصره‌های بودجه ابتدا به کمیسیون های مربوطه ارجاع شد و در یک محدوده زمانی مشخص تمامی دستگاه‌های اجرایی نقطه نظراتشان را در مورد تبصره ها اعلام کردند و اعضای کمیسیون ها هم تا حد امکان تمامی نظرات را در پیش نویس لایحه نهایی گنجاندند؛ از این رو می توان گفت در لایحه بودجه سال آینده به اغلب درخواست های دستگاه های اجرایی توجه شده و سندی مورد وثوق عموم دستگاه ها تهیه شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

شورای عالی امنیت ملی تصمیمی انقلابی و محکم در قبال سران فتنه اخیر بگیرد
رسا/ آیت الله رجبی در پی اغتشاشات و وقایع دو ماه گذشته، در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه فتنه اخیر را می‌توان یکی از مصادیق فتنه بزرگتر دانست تاکید کرد: این فتنه، جنگ ترکیبی احزابِ دشمنانِ دین علیه نظام، مکتب اهل‌بیت (علیهم السلام)، اسلام، اصل دین و ارزش‌های انسانی است. دشمن همۀ توان خود را به میدان آورده است و در مقابل، عزم راسخ و اقدام قاطع مسؤولان و حضور جدی و یکپارچه ملت ایران اسلامی، برای مقابله با آن لازم است. کسانی که این فتنه را در حد فوت یک خانم یا مسائل اقتصادی یا عملکرد نادرست یک یا چند نیروی یک نهاد تقلیل می‌دهند و این افراد به‌ویژه اگر از خواص دارای تریبون باشند در پیشگاه خدا و خون شهدا و خانواده‌های آنها مسؤولند و یک روزی باید پاسخ دهند.
وی درادامه تصریح کرد: ملت و نظام ما در طول بیش از چهل سال پس از انقلاب، با چنین فتنه‌‌هایی مواجه بوده و همواره در این فتنه‌ها آبدیده‌تر شده است. این ملت همواره با تهدیدها و فتنه‌ها روبرو بوده و با تبعیت از رهنمودهای مقام ولایت فقیه همه را تبدیل به فرصت کرده است.
عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف این فتنه افزود: شورای امنیت بایستی تصمیمی انقلابی و محکم در قبال سران این فتنه بگیرد. همچنین قوه محترم قضائیه بایستی احکام روشن و مناسب محاربین و باغیان را که مطالبۀ عمومی مردم ایران است؛ هرچه سریعتر اعلام و اجرا کند تا روشن شود که نظام اسلامی در اجرای احکام اسلام بر کسانی که علیه نظام اسلامی آشوب طراحی و اجرا می‌کنند و جان و مال و امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، قاطع عمل می‌کند.

بصیرت افزایی از ابعاد مهم جهاد تبیین است
حوزه/ آیت الله کعبی در نشست هم اندیشی جامعه وعاظ ولایی استان خوزستان یکی از ابعاد مهم جهاد تبیین را بصیرت افزایی برشمرد و گفت: بصیرت زمینه ساز اصلاح و پیشرفت، بن‌بست شکن، روشن کننده ذهن‌ها و همراه کننده عاطفه‌ها است، خیلی‌ها از مسائل اطلاع ندارند و در سایه بصیرت افزایی آگاه می‌شوند. عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: در برخی از منبرها شایع است که نباید سیاسی صحبت کنیم، در صورتی که اشتباه است، قرآن کریم و آموزه‌های اهل بیت (علیهم السلام) آموزه‌های زندگی است، اما نسبت به این مسائل چگونه باید موضع بگیریم؟
وی با بیان اینکه بصیرت باعث صلابت در ایمان، موفقیت در میدان‌های امتحان و شهید پروری می‌شود، افزود: همه باید دست به دست هم داده و بصیرت را در جامعه افزایش دهند، چرا که بصیرت تنها بیان مسائل سیاسی نیست، بلکه تبیین آیات و روایات با رویکرد بصیرت آفرینی نیز می‌تواند اثرگذار باشد.

مرجعیت، نقطه قوت شیعه است
حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: مرجعیت، نقطه قوت شیعه است و با اشاره مرجعیت، مردم کف خیابان هستند و دشمنان متوجه این موضوع شده اند؛ به همین دلیل، وهابیت ۱۵ درصد پول نفت خود را علیه مرجعیت و روحانیت شیعه هزینه می کند.
آیت الله طبسی در جلسه طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم به اتفاقات اخیر کشور اشاره کرد و ابراز داشت: جریان فعلی کشور، همان جریان حق و باطل است و امروز این جریان پررنگ تر شده و برخی احساس ترس می کنند؛ اما امیدواری بنده از این قضایا بیشتر می شود و این اتفاقات که از سوی دشمنان سازماندهی می شود، واکنش و عکس العمل است؛ چراکه ضربه ما محکم بوده است و این افراد درصدد جلوگیری و جمع کردن قضیه هستند.
این استاد حوزه ابراز داشت: تشیع بسیار قوی است و نباید حرکاتی که امروز در کشور می بینیم، ته دل ما را خالی کند؛ دشمن از مرجعیت و روحانیت سیلی خورده است و می خواهند این سیلی را جبران کنند؛ دشمنان، روحانیت را مانع اهداف و برنامه های خود می بینند و شروع به جوسازی و تبلیغات می کنند.

کشف بمب‌ از سرتیم گروه ضدانقلاب در شیراز
تسنیم/ گردانندگان اصلی فراخوان مجازی در شیراز که هدایت لیدرها و اعزام افراد به نقاط مختلف شیراز و ایجاد تجمع را به‌عهده داشتند؛ دستگیر شدند. ‌ابوذر رنجبر معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب شیراز با بیان اینکه ارتباط سرتیم این گروه ۹نفره با فعالان سیاسی و اپوزیسیون خارج از کشور محرز شده است اظهار داشت: یکی از فعالیت این افراد هدایت اغتشاشات در نقاط مختلف شیراز بود.
رنجبر به فعالیت‌های تخریبی دیگر این گروه و لیدر اصلی آن نیز اشاره کرد و افزود: سرتیم این گروه در زمان دستگیری بمب‌های دست‌ساز با چاشنی‌های انفجاری تأخیری به‌همراه داشت. وی همچنین از عملیات ناموفق این گروه در آتش‌زدن یک پایگاه بسیج در شیراز نیز خبر داد و اضافه کرد: این پرونده در شعبه ویژه بازپرسی دادسرای انقلاب شیراز در حال تکمیل تحقیقات و شناسایی سایر ابعاد و مرتبطین احتمالی است.

ابراز نگرانی گروسی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران
فارس/ «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، شامگاه روز جمعه، در اظهاراتی گفت که وی نگران اعلام های اخیر تهران مبنی بر افزایش فعالیت های غنی سازی است. او که در کنفرانسی در رم صحبت می کرد، مدعی شد ایران هنوز اطلاعاتی را که باید درباره مکان های ادعایی تهیه کند، ارائه نکرده است. گروسی در ادامه اضافه کرد که هنوز امیدوار است تهران توضیحاتی برای آثار اورانیوم پیدا شده در سایت های ادعایی ارائه کند.

آغاز عملیات احداث نیروگاه اتمی «کارون» در دارخوین
ایسنا/ عملیات احداث نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی «کارون» با حضور مهندس محمد اسلامی؛ معاونان وی و جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای کشور صبح روز شنبه، دوازدهم آذرماه در شهرستان دارخوین استان خوزستان آغاز شد.
نیروگاه اتمی «کارون» از نوع آب سبک تحت فشار (PWR) با ظرفیت تولید برق ۳۰۰ مگاوات در زمینی به مساحت تقریبی ۵۰ هکتار در مجاورت رود کارون در نزدیکی شهر دارخوین از توابع شهرستان شادگان واقع در استان خوزستان احداث خواهد شد.
نیروگاه‌های آب سبک تحت فشار، رایج ترین نیروگاه‌های اتمی در سطح جهان هستند که از آب سبک به عنوان خنک‌کننده و کند کننده بهره می‌گیرند و سوخت این نوع راکتورها از نوع اکسید اورانیوم و با غنای حدود ۴ درصد است.

نخست وزیر انگلیس: اعتراض‌ها را سرکوب می‌کنیم
باشگاه خبرنگاران/ ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در پیامی توئیتری در واکنش به افزایش اعتراض‌های مردمی و اعتصاب سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف در این کشور نوشت: ”امروز با روسای پلیس ملاقات کردم تا روشن کنم که آن‌ها از حمایت کامل من در اقدام قاطعانه برای سرکوب اعتراضات غیرقانونی برخوردارند.
وی در ادامه این پیام نوشت: ”مردم به اندازه کافی از این هرج و مرج‌ها رنج می‌برند و کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند باید حضور قدرت را احساس کنند.
“این توئیت در حالی منتشر شده است که انگلیس و بسیاری از کشور‌های غربی از زمان آغاز اغتشاشات در کشورمان بار‌ها در سخنانی مداخله جویانه به حمایت و خط دهی به برخی افراد فریب خورده پرداختند.

انگلیس برای اعتصابات گسترده آماده می شود
مهر/ پس از آنکه اتحادیه‌های کارگری در بخش‌های دولتی و خصوصی از اقدام جدیدی در اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی و دستمزدهای پایین خبر دادند، انگلیس خود را برای اعتصاب‌های بیشتر آماده می‌کند.
این فراخوان که کارگران بخش مراقبت از بزرگراه‌ها و صدها کارمند زمینی فرودگاه هیترو را به فهرست کارکنان اعتصاب کننده ملحق خواهد کرد، در بحبوحه زمستان تلخ نارضایتی در انگلیس منتشر شده است.
با توجه به افزایش قیمت کالاهای مصرفی و پایین بودن دستمزدها در سایه تورم که بالاترین میزان طی دهه‌های گذشته است، انگلیس شاهد تشدید اعتصابات در بخش‌های اقتصادی و عمومی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *