خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۶

**رئیس جمهور تاکید کرد: فرهنگ بسیجی مدل موفق برای پیشرفت و کار جهادی** رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها نفر از بسیجیان: آمریکا مذاکره نمی‌خواهد، باج می‌خواهد هیچ ایرانی باغیرتی باج نمی‌دهد** آیت‌الله مروی: متون آموزشی حوزه پیوست پژوهشی داشته باشد** در جلسه سران قوا مطرح شد: لزوم همکاری بیشتر دولت و مجلس برای سرعت بخشیدن به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور** دستور ویژه رئیس قوه ‌قضائیه برای مساعدت با زندانیان دارای رایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 دستور ویژه رئیس قوه ‌قضائیه برای مساعدت با زندانیان دارای شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی
در پی پیروزی شورانگیز و بازی غیرتمندانه تیم ملی فوتبال کشورمان در برابر تیم ملی فوتبال کشور ولز و شعف و شادمانی پدید آمده در سراسر ایران اسلامی و تجلی و تبلور روح جمعی و اتحاد و همبستگی ملی، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به مراجع و مراکز ذی‌ربط قضایی دستور داد به شکرانه عنایت پروردگار و مسرت و سرور ملی حاصل از ظفرمندی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در اولین فرصت ممکن فراهم شود. البته در دستور رئیس دستگاه قضا تصریح شده که بدیهی است کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیت مردم را شهید و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نیستند و تاکید ما این است که برای عناصر و مسببان اصلی اغتشاشات اخیر، هیچ جای ارفاق وجود ندارد.

 همشهری
 آمریکا از پشت خنجر می‌زند
مجله فرانسوی اکسپرس با اشاره به بالا گرفتن تنش‌های تجاری اروپا و آمریکا نوشته: «سیاست‌های واشنگتن در یک سال گذشته از جمله در دور زدن پاریس و فروش زیردریایی به استرالیا، ماهیت دوست آمریکایی‌مان که از پشت به ما خنجر می‌زند را برایمان بیش از پیش روشن می‌کند. ما در این مدت دریافته‌ایم که برای تأثیرگذاری واقعی در نظم جدید جهانی، چه راه دشواری در پیش داریم. زمان آن فرا رسیده که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت بازیگران صنعتی خود تدابیری بیندیشند؛ چرا که ماشین هولناک آمریکایی نشان داده که هیچ فرصتی را برای پیشبرد منافع اقتصادی خود از دست نمی‌دهد.
 آمریکا به‌دنبال رفع تحریم‌های ونزوئلا
همزمان با افزایش قیمت گاز و فرا رسیدن زمستان، دولت آمریکا امیدوار است تا بتواند با رفع تحریم‌های ونزوئلا، زمینه را برای همکاری شرکت‌های انرژی چند ملیتی خصوصی با دولت نیکلاس مادورو فراهم کرده و از وقوع بحران انرژی در آمریکا جلوگیری کند. روزنامه ال‌پایس اسپانیا نوشته: از آنجایی که اولویت اصلی این روزهای دولت جو بایدن، مسئله انرژی است، واشنگتن با وجود مخالفت اپوزیسیون ونزوئلا، چند هفته‌ای است که مذاکراتی را با دولت مادورو آغاز کرده است. به‌گفته منابع آگاه، شرکت «شورون» به‎زودی موافقت آمریکا برای توسعه عملیات خود در ونزوئلا و از سرگیری تجارت نفت با کاراکاس را به‌دست خواهد آورد. یافتن جایگزین برای انرژی روسیه و تصمیم اوپک برای کاهش تولید در کنار مخالفت‌های جمهوریخواهان و برخی دمکرات‌ها نسبت به کاهش تحریم‌ها علیه کاراکاس، باعث شده تا دولت بایدن هرگونه کاهش تحریم‌ علیه ونزوئلا ازجمله اعطای مجوز فعالیت گسترده به شورون را به پیشرفت مذاکرات سیاسی دولت و مخالفان منوط کند که هم‌اکنون با میانجیگری نروژ، در حال برگزاری است. ونزوئلا حدود ۳۰۰میلیارد بشکه ذخایر نفتی دارد که بزرگ‌ترین ذخایر جهان است.

 کیهان
 آمریکا مذاکره نمی خواهد، باج می خواهد هیچ ایرانی باغیرتی باج نمی دهد
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها نفر از بسیجیان:
– وجود بسیج نشان می دهد انقلاب زنده است.
– بعضی از افراد در روزنامه ها و فضای مجازی می گویند برای تمام کردن اغتشاشات باید «مشکلتان را با آمریکا حل کنید» و «صدای ملت را بشنوید».
– صدای رعدآسای ملت، امسال در ۱۳ آبان بلند شد؛ آیا آن را شــنیدید؟ شما بشنوید صدای ملــت را. آن جمعیت عظیم و بیش از۱۰ میلیونی در تشییع شهید سلیمانی صدای ملت بود. امروز تشــییع شهدا در شهرهای مختلف و شــعارهای مردم علیه تروریسم و اغتشاشگر صدای ملت است. شما صدای ملت را نمی شنوید؟
– مذاکره، مشکل ما با آمریکا را حل نمی کند، بله باج دادن به آمریکا مشکل را حل می کند که البته به یک بار باج دادن هم قانع نیستند و هر بار باج جدیدی خواهند خواست.
– در قضایای اخیر، بســیجیان مظلومانه در عرصه بودند تا ملت در مقابل اغتشاشگران و عناصر غافل یا مزدور دچار مظلومیت نشود.
– امروز مهمترین شــیوه بدخواهان، جعل و دروغ پردازی به وســیله تلویزیون هایشان یا فضای مجازی اســت، در مقابل این شگرد با عمل به وظیفه جهاد تبیین، «روشن بینی خود را افزایش دهید» و اجازه ندهید دشمنی که بیش از تسلط بر سرزمینها به دنبال تسلط بر مغزها است، به این هدف دست یابد.
– برجام ۲ یعنی ایران حضور منطقه ای خود ً را کاملا رها کند و برجام ۳ یعنی ایران متعهد شود که هیچ سـلـاح راهبردی و مهم مانند موشک و پهپاد تولید نکند تا در مقابل تهاجم، دست خالی باشد.
– هر اغتشاشگر و تروریستی باید مجازات شود.
– بچه های تیم ملی ما، چشم ملت را روشن کردند و
ان شاءالله چشمشان روشن باشد.
 لزوم همکاری بیشتر دولت و مجلس برای سرعت بخشیدن به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور
در نشست دیروز سران سه قوه که با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، دکتر محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در محل دفتر رئیس‌جمهور برگزار شد بر لزوم همکاری هرچه بیشتر دولت و مجلس برای سرعت بخشیدن به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور تاکید شد.
سران قوا در نشست عصر دیروز با تجلیل از نقش‌آفرینی و ازجان‌گذشتگی نیروهای بسیج در تأمین امنیت شهروندان در جریان اغتشاشات اخیر، با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با بسیجیان سراسر کشور، بر ضرورت توجه ویژه به بیانات ایشان در جهت تقویت آمادگی و ترویج و توسعه روحیه و فرهنگ بسیجی در جامعه تاکید کردند. سران سه قوه همچنین با ضروری خواندن فعال شدن شورای مولد‌سازی اموال و دارایی‌های قوه مجریه، تسریع در اجرای این قانون را خواستار شدند. در این نشست، رئیسی، قالیباف و محسنی اژه‌ای بر لزوم همکاری هرچه بیشتر دولت و مجلس برای سرعت بخشیدن به تدوین برنامه هفتم توسعه کشور تاکید کردند.

 ایران
 فرهنگ بسیجی مدل موفق برای پیشرفت و کار جهادی
رئیس جمهور روز گذشته در دیدار جمعی از بسیجیان که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، روحیه و فرهنگ بسیجی را مدل و شیوه‌ای موفق برای پیشرفت و کار جهادی در کشور دانست و تأکید کرد که در مقابل اراده پولادینی که امروز مردم و بسیجیان دارند، دشمن هیچ کاری از پیش نخواهد برد.
آیت‌الله رئیسی اراده و انگیزه بسیجیان برای دفاع از امنیت کشور و مردم را برگرفته از اندیشه و تحلیل درست و بهنگام از شرایط عنوان کرد و گفت‌: این نگاه و این عمل از کسانی که رفاه و آسایش دیگران را به رفاه و آسایش خود ترجیح می‌دهند، بسیار ارزشمند است و جای قدردانی دارد. رئیس جمهور با بیان اینکه دوران کنونی کشور همانند دوره‌های گذشته با فراز و فرودهایی همراه است و نقش‌آفرینان هر دوره‌ای متناسب با شرایط دوره خود در معرض ابتلا و امتحان قرار می‌گیرند، تصریح کرد: تلاش برای حفظ امنیت این نظام و مردم خیرات و برکات فراوانی را در جامعه گسترش خواهد داد.

 جمهوری‌اسلامی 
 احتمال تمدید یک ساله برنامه ششم توسعه
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد دولت بتواند در زمان مقرر لایحه برنامه هفتم توسعه را بدهد. پورابراهیمی یادآور شد: به دلیل اینکه بررسی لایحه برنامه توسعه با بودجه ۱۴۰۲ همزمان می‌شود، پیش‌بینی این است برنامه هفتم با تمدید سال بعد رو به رو خواهد شد. وی در ادامه به عملکرد برنامه ششم اشاره کرد و گفت: براساس ارزیابی‌ها، از ۵۲ حکم اصلی ارائه شده در برنامه ششم، تقریبا ۳۰ درصد تحقق پیدا کرده و با وجود اینکه در سال ششم برنامه قرار داریم، ۷۰ درصد از احکام محقق نشده است. پورابراهیمی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه افزود: پیشنهاد بنده این است دستگاه‌های اجرائی دلایل عدم موفقیت احکام برنامه ششم را ضمن تدوین پیشنهادات برای برنامه هفتم داشته باشند.
وی افزود: سیاست‌های ابلاغی رهبری برای برنامه هفتم توسعه ۲۶ بند دارد که باید در چارچوب این سیاست‌ها عمل شود. وی اضافه کرد: در حوزه دانش بنیان‌ها، فضای مجازی، اقتصاد دیجیتال، دسترسی به آب‌های ژرف که از ظرفیت‌های مهم تامین منابع آبی است، در برنامه‌های قبلی اشاره نشده و می‌تواند در دستور کار برنامه هفتم قرار بگیرد و احکام جدید را می‌توانیم از استان‌ها در لایجه دولت قرار بدهیم.

 وطن امروز 
 دعوت رئیس‌جمهور از نخست‌وزیر عراق برای سفر به تهران
محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد، با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار محمدکاظم آل‌صادق دعوت آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را به نخست‌وزیر عراق برای سفر به تهران به وی ارائه کرد.
در این دیدار همچنین پیرامون روابط دوجانبه ایران و عراق و تعدادی از پرونده‌های مشترک در بعد اقتصادی و سرمایه‌گذاری بحث و تبادل‌نظر شد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، در این دیدار همچنین تاکید شد دیدارها و رایزنی‌های عراق و ایران در پرونده‌های امنیتی مبتنی بر حفظ حاکمیت ۲ کشور، تامین منافع ۲ ملت دوست و تحقق امنیت و ثبات در منطقه ادامه یابد.
 گفت‌وگوی سلایق مختلف سیاسی باعث تنویر افکار عمومی می‌شود
جمعی از اساتید مطرح دانشگاه‌های تهران با وزیر کشور دیدار و درباره مسائل جاری سیاسی و اجتماعی و همچنین وقایع اخیر تبادل نظر کردند. در این نشست هم‌اندیشی که با حضور اساتید مطرح دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، صنعتی شریف، الزهرا(س)، آزاد اسلامی، علم و صنعت، خوارزمی و هنر برگزار شد، حاضران با طرح دغدغه‌ها و نظرات خود، پیشنهادهایی را برای بهبود شرایط و بازگشت آرامش کامل به فضای سیاسی و اجتماعی ارائه دادند. علی مطهری، ابوالفضل دلاوری، حمیدرضا جلالی‌پور، حسین راغفر، بیژن عبدالکریمی، اصغر قاسمی، محمدرضا مریدی، کیومرت یزدان‌پناه، مهدی نصیری، علیرضا مدنی‌زاده و علی‌اصغر پورعزت، از جمله اساتیدی بودند که نظرات و دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کردند. در ادامه احمد وحیدی توضیحی از وضعیت موجود کشور ارائه کرد و به تبیین پیچیدگی‌های آن پرداخت.
وزیر کشور با استقبال از پیشنهادهای مطرح شده، تداوم چنین نشست‌ها و ترویج فضای گفت‌وگو و تعامل میان سلایق مختلف سیاسی و جریان‌های متنوع فکری در دانشگاه‌ها را پربرکت و مفید دانست و آن را زمینه‌ای برای آگاهی بیشتر و تنویر افکار عمومی برشمرد.

 جوان
 تجلیل فرمانده نیروی هوافضای سپاه از خانواده شهید آرمان علی‌وردی
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در مراسم بازدید دانشجویان دانشگاه‌های تهران از نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای این نیرو، از خانواده شهید مدافع امنیت آرمان علی‌وردی تجلیل کرد.
سردار حاجی‌زاده در این دیدار گفت: در طول تاریخ ۴۴ ساله انقلاب اسلامی، جوانان این مرز و بوم در دوران دفاع‌مقدس و فتنه‌های مختلف با پایمردی از این مرز و بوم در مقابل استکبار جهانی و مزدوران داخلی دفاع کرده و تا پای جان برای دفاع از انقلاب اسلامی ایستادگی کردند. وی افزود: امروز هم همه باید در راستای ایجاد امنیت پایدار برای مردم و میهن عزیزمان، گوش به فرمان فرماندهی معظم کل قوا بوده و با تأسی و پیروی از تعالیم اسلامی و فرهنگ عاشورا، مانند شهید مدافع امنیت آرمان عزیز، آماده باشیم تا جان خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی، مردم و میهن عزیز فدا کنیم.

 خراسان 
 هکرها فقط توانسته‌اند اطلاعات و اخبار روز جمعه را از بین ببرند
فارس نوشت: در حمله اخیر سایبری به خبرگزاری فارس، هکرها فقط توانسته‌اند اطلاعات و اخبار روز جمعه را از بین ببرند و دیگر اطلاعات و دیتابیس‌های خبرگزاری در دسترس است. همچنین ادعاهای مربوط به حذف ۲۵۰ ترابایت اطلاعات یا پخش فیلمی به نام دوربین مدار بسته، صحت نداشته و مربوط به خبرگزاری فارس نیست.
 توان تولید اورانیوم ۶۰ درصدی ۱۰ برابر بیشتر از قبل خواهد شد
فردانیوز نوشت: با انتقال ماشین‌های پیشرفته IR-6 به فردو و افزایش این ماشین ها در آینده، ظرفیت و توان تولید اورانیوم ۶۰ درصدی یا ۳.۵ درصدی ۱۰ برابر بیشتر از قبل خواهد شد که ظرفیت ذخیره مواد هسته‌ای برای ایران در کوتاه‌ترین زمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

 مردم سالاری 
 ممنوعیت فروش تجهیزات هواوی و زد.تی.ای چین در آمریکا
دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا واردات و فروش تجهیزات مخابراتی شرکت‌های چینی هواوی و زد.تی.ای (ZTE) را بدلیل «خطر غیرقابل قبول» علیه امنیت ملی ایالات متحده ممنوع کرد. به گزارش رویترز، کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا جمعه شب اعلام کرد که همچنین قوانین نهایی را برای ممنوع کردن واردات تجهیزات سه شرکت چینی دیگر شامل «داهوا تکنولوژی»، «هانگژو هایکویژن» و «هیترا کمیونیکیشن» تصویب کرده است.
این اقدامات تازه‌ترین تصمیمات دولت بایدن علیه غول‌های فناوری چینی است. واشنگتن مدعی است که پکن می‌تواند از این شرکت‌ها برای جاسوسی علیه شهروندان آمریکایی استفاده کند. دولت چین هرگونه تلاش برای جاسوسی از آمریکا را قویا رد کرده است.

 آرمان ملی 
 بیانیه شورای نگهبان به مناسبت هفته‌ بسیج
شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای فرارسیدن سالروز تشکیل بسیج مستضعفین را تبریک گفت. در این بیانیه آمده است: دشمنان در ۴ دهه گذشته بارها اقدام به تخریب چهره بسیج کردند. اکنون هم که حامیان دیروز صدام به میدان آمده و به دنبال فتنه‌انگیزی در ایران اسلامی هستند، سعی دارند با استفاده از تاکتیک‌های عملیات روانی بسیجیان عزیز را مورد هجمه قرار بدهند، اما ملت بزرگ و شریف ایران اسلامی به خوبی می‌دانند که بسیج جان فدای آن‌هاست و برای امنیت ایران اسلامی خون خود را هدیه می‌کند.

 قدس 
 مرصاد دیگری را رقم می‌زنیم
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اعلام کرد: در برابر منافقین کوتاه نمی‌آییم و مرصاد دیگری رقم خواهیم زد و تا پای جان برای این آب و خاک خواهیم ایستاد. سردار شکارچی گفت: دشمن با جنگ نظامی به جایی نرسیده و اکنون جنگ رسانه‌ای را به ‌راه انداخته تا جای جلاد و شهید را عوض کند.
 مردمی کردن اقتصاد راهبرد توسعه
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، مردمی کردن امور کشور از جمله اقتصاد را راهبرد ‌توسعه برشمرد و گفت: دولت در این راه گام برداشته است. محسن رضایی زنجیره ارزش را از جمله مشکلات و سبب جولان دلالان در بازار دانست و گفت: باید برای تکمیل زنجیره تولید تا صادرات برنامه‌ریزی شود.
 پیش‌بینی تجارت ۳۰میلیارد دلاری ایران با اوراسیا
رئیس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری وزارت امور خارجه از پیش‌بینی حجم تجارت ۳۰ الی ۳۵ میلیارد دلاری ایران با اوراسیا در صورت اجرای تجارت آزاد در مدت ۳سال آینده خبر داد. منصوری افزود: محصولات مزیت‌دار کلیدواژه اصلی تجارت آزاد است و هیچ موافقت‌نامه‌ای بدون در نظر گرفتن منافع دو طرف امضا نمی‌شود.
 فشار چین و عقب‌نشینی آمریکا در موضوع اوکراین
یک مجله انگلیسی گزارش داد برنامه آمریکا برای ارسال جنگنده از لهستان به اوکراین، به دلیل اعمال فشار چین در پشت پرده لغو شده است. هشتم ماه مارس، وزیر خارجه لهستان اعلام کرد آماده است جنگنده‌های میگ۲۹ ساخت شوروی را به پایگاه آمریکا در آلمان بفرستد تا از آنجا به اوکراین تحویل داده شوند. هفته‌نامه اسپکتیتور گزارش داد، آمریکا در ابتدا با این پیشنهاد لهستان موافق بود اما یک تلاش پشت پرده توسط رهبران اروپایی که از حمایت چین برخوردار بودند، سبب شد واشنگتن تغییر موضع دهد.

 اعتماد
 براساس منافع‌مان تصمیم به افتتاح سفارت در «اسراییل» گرفتیم
الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان دیروز در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: جمهوری آذربایجان بر اساس منافع ملی خود تصمیم به افتتاح یک سفارت در «اسراییل» و یک دفتر نمایندگی در فلسطین گرفت.
جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرده بود که تصمیم دارد سفارت خود را در اراضی اشغالی افتتاح کند. تل‌آویو از این اقدام باکو استقبال کرده و آن را نشان‌دهنده عمق روابط میان دو طرف دانست.
 اسراییل اطلاعات انتقال تسلیحات ایران به روسیه را به غربی‌ها داد
اسراییل در هفته‌های اخیر، اطلاعاتی درباره انتقال تسلیحات ایران به روسیه را به سفارتخانه‌های خود در ده‌ها کشور غربی و مقامات ارشد ناتو ارایه کرده است. این ادعا روز گذشته در وب‌سایت اکسیوس و به نقل از مقام‌های اسراییلی منتشر شد. مقامات اسراییلی گفته‌اند که سفیر اسراییل در مسکو هفته گذشته این موضوع را با معاون وزیر خارجه روسیه در میان گذاشت و نگرانی‌های اسراییل را مطرح کرد. به گزارش این رسانه، سفیر اسراییل نیز در ناتو پرونده انتقال پهپادهای ایران و انتقال احتمالی موشک‌های بالستیک این کشور به روسیه را در اختیار معاون دبیرکل ناتو قرار داد. یک دیپلمات ارشد اسراییلی نیز در همین راستا به بروکسل سفر کرد تا در مقر اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا، جلسات توجیهی در این باره برگزار کند.
ایران هرگونه کمک تسلیحاتی به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است.

 اطلاعات 
 اسلامی: پزشکی هسته‌ای را توسعه می‌دهیم
سازمان انرژی اتمی و آستان قدس رضوی با هدف تولید رادیو داروهای جدید و افزایش بهره‌وری کشاورزی به ویژه در حوزه تولید انواع بذر وایجاد کارخانه پرتو دهی محصولات کشاورزی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
در قالب این تفاهم‌نامه که با حضور مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی به امضا رسید، تحقق هدف تبدیل شدن شمال شرق کشور به قطب پزشکی هسته‌ای دنبال خواهد شد. طبق این تفاهم‌نامه، آستان قدس رضوی با همکاری سازمان انرژی اتمی، علاوه ‌بر توسعه حوزه پزشکی هسته‌ای، ارتقا رادیو داروهای تولید شده در کشور را در دستور کار قرار می دهد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی اظهار داشت: با توجه به تفاهم‌نامه مقدماتی منعقد شده با آستان قدس رضوی، منطقه شمال شرق کشور به یکی از قطب‌های پزشکی هسته‌ای و تولید رادیو دارو تبدیل خواهد شد.
 شبکه ملی اطلاعات طی یکسال ونیم آینده تکمیل می‌شود
شبکه ملی اطلاعات ظرف یک سال و از آغاز به کار دولت سیزدهم پیشرفت دو برابری داشته و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌ گرفته ظرف یک سال و نیم آینده تلاش خواهیم کرد که این طرح را به سرانجام برسانیم.
زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گزارشی به مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام این مطلب با اشاره به اینکه شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات در این وزارتخانه تشکیل شده و بطور جدی پیگیر توسعه این شبکه در کشور است، گفت: برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات هفت کلان پروژه بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات تعریف‌شده و در این طرح که وظایف دستگاه‌ها مخصوصاً وزارت ارتباطات برای تحقق شبکه ملی اطلاعات مشخص‌شده است، حدود ۵۳ بند دارد که ۳۷ بند آن مستقیماً متوجه وزارت ارتباطات است و ما برای تحقق این ۳۷ تکلیف ۲۰۰ پروژه ریز و درشت تعریف کرده‌ایم و پیشرفت هر یک از این پروژه ها را بطور هفتگی رصد می کنیم.
 اتحادیه اروپا خواستار توقف تخریب منازل فلسطینی‌ها توسط اسرائیل شد
اتحادیه اروپا در پی تشدید تخریب منازل فلسطینی‌ها به دست رژیم صهیونیستی، بیانیه‌ای پیرامون ادامه عملیات تخریب و مصادره املاک و زمین‌های فلسطینیان صادر و بر ضرورت توقف هرگونه عملیات تخریبگری رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی که منجر به تشدید رنج و محنت فلسطینیان و تنش در اراضی اشغالی خواهد شد، تاکید کرد.
 احتمال دیدار اسد و اردوغان در کشور ثالث
«اورهان میری اوغلو» عضو هیات مرکزی تصمیم گیری در حزب عدالت و توسعه ترکیه که حزب حاکم در این کشور است تصریح کرد: روابط دمشق و آنکارا قبل از انتخابات ترکیه که قرار است سال ۲۰۲۳برگزار شود، وارد مرحله جدیدی خواهد شد. وی افزود: این احتمال بسیار قوی و جدی است اما اکنون به استثنای تبادل پیام ها میان دو طرف، سخن گفتن درخصوص زمان و چگونگی از سرگیری روابط میان دو کشور امری دشوار است. این مسئول ترکیه ای از احتمال دیدار بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در کشوری ثالث سخن گفت و افزود که این کشور به احتمال زیاد روسیه باشد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

متون آموزشی حوزه پیوست پژوهشی داشته باشد
حوزه/ آیت الله مروی در روز دوم دهمین اجلاسیه معاونان پژوهش استان ها و مناطق ویژه، در سخنانی به الزامات و بایسته های پژوهش پرداخت. عضو جامعه مدرسین در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین نقش پژوهش در تحقق و ساخت اهداف حوزه علمیه پرداخته و آن را دارای اولویت نخست دانست.وی همچنین بر توجه به سنت های پژوهشی و به ویژه ارتباط عمیق آموزش با پژوهش تاکید کرد و خاطر نشان ساخت: همه متون آموزشی حوزه باید پیوست پژوهشی داشته باشد.

غنی سازی ۶۰ درصد کاملا در چارچوب منشور آژانس است
باشگاه خبرنگاران/ علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران که به هند سفر کرده است در گفتگو با شبکه خبری ویون هند در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت ایران در زمینه غنی سازی اورانیوم در سطح بالا به دیدارش با وزیر خارجه هند و رایزنی درباره آن اشاره کرد و گفت: درباره فعالیت‌های غنی سازی باید بگویم این غنی سازی به طور کامل در چارچوب حقوق ایران و نیز اصول بین المللی تدوین شده در پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای یا همان ان پی تی و نیز منشور آژانس انرژی هسته‌ای ملل متحد و نیز توافق‌های صورت گرفته با آژانس است بنابراین به هیچ وجه نقض موارد ذکر شده نیست و ما بر اساس منافع ملی خود در حال پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای خود در چارچوب اسناد و توافق‌ها و نیز اسناد بین المللی هستیم و همزمان تلاش می‌کنیم که حقوق ملت ایران نیز برآورده شود.

خروج سرور مرکزی کنترل قطارهای اسرائیل از مدار
تسنیم/ رسانه‌های اسرائیلی از توقف کامل حرکت تمام قطارهای اسرائیل حداقل تا ساعت ۹ امشب و احتمالاً تا فردا سخن می‌گویند.شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی که اولین رسانه اعلام‌کننده این خبر بود، اعلام کرد، به‌دلیل از مدار خارج شدن سرور مرکزی قطارهای اسرائیل حرکت تمام قطارها حداقل تا ساعت ۹ شب به تعلیق در آمده است.شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از سردرگمی مهندسان قطارهای اسرائیل سخن گفت.معاریو هم در گزارشی اعلام کرد، این اختلال کاملاً غیرعادی است و سرور مرکزی هدایت‌کننده قطارها به‌طور کامل از دسترس خارج شده است، همین امر هم باعث شد مسئولین اجازه حرکت قطارها را تا اطلاع ثانوی ندهند.

اسرائیل قادر به شکستن انگیزه مجریان عملیات مقاومت فلسطین نیست
تسنیم/ روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارشی به تبعات روحی و روانی عملیات مقاومت که وارد نهمین ماه آن شده است، پرداخت.آرئیلا رینگل هافمن در یادداشتی در این رسانه عبری زبان تاکید کرد: با گسترش عملیات ضد اسرائیلی شرایط ناامیدانه در میان اسرائیلی‌ها بیشتر می‌شود.علت این ناامیدی هم احساس ناتوانی در متوقف کردن ضرب آهنگ مقاومت است.به اعتراف این نویسنده درست است که نیروهای امنیتی اسرائیلی مجریان عملیات را از پای در می‌آورند یا حامیان و هدایت کنندگان آنها را بازداشت می‌کنند اما در همین حال در از بین بردن انگیزه انجام چنین اقداماتی ناتوان نشان داده است امری که می‌تواند به یکی از چالش‌های اصلی در مقابل کابینه راستگرای آتی تبدیل شود. همچنین خبر دیگری حاکی است اطلاعات مربوط به پنج‌هزار اسرائیلی بعد از هک‌شدن چندین صفحه و وب‌سایت متعلق به اسرائیلی‌ها به دست یک گروه هکری افتاده است. پایگاه آن‌لاین روزنامه یدیعوت آحارانوت در خبری در این رابطه نوشت، مجموع هکری بلاک مجیک موفق شد با رخنه به شماری از وب‌سایت‌های اسرائیلی اطلاعات حدود ۵ هزار اسرائیلی را به سرقت ببرد و بانک اطلاعاتی مربوط به آنها را هم تخریب کند.

اختلافات بر سر نامزدی دوباره بایدن در انتخابات ریاست جمهوری
باشگاه خبرنگاران/ نتایج چندین نظرسنجی حاکی از اختلاف شدید دموکرات‌ها بر سر نامزد شدن یا نشدن بایدن برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.پایگاه اینترنتی آناتولی در گزارشی از بروز اختلافات در آمریکا بر سر نامزدی جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری برای دومین دور متوالی خبر داد. آناتولی نوشت: جو بایدن پس از رهبری دموکرات‌ها در یکی از قویترین انتخابات میان دوره‌ای برای حزب حاکم در آمریکا، با تردید‌های زیاد و فزاینده‌ای درباره نامزدی اش برای دومین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری مواجه است. بر اساس نتایج نظرسنجی که یکی از دانشگاه‌های آمریکا در تاریخ ۲۲ نوامبر انجام داد تنها ۵۱ درصد از دموکرات‌ها از بایدن برای دومین دوره ریاست جمهوری حمایت می‌کنند. این نتایج با بررسی‌های میدانی که همین دانشگاه در ماه اوت انجام داد مطابقت دارد.

افزایش بی‌سابقه هزینه زندگی در آمریکا
ایرنا/ آمریکا به همراه تعداد زیادی از کشورهای دیگر در سراسر جهان با یک بحران افزایش هزینه‌های زندگی مواجه شده‌اند که بخشی از آن ناشی از هزینه‌های جنگ افروزی غرب و دولت جو بایدن در اوکراین است.در سپتامبر ۲۰۲۲، هزینه متوسط خانوارهای آمریکایی ۴۴۵ دلار بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بود.از جمله توصیه‌هایی که رسانه‌های آمریکایی به مردم این کشور برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها ارائه می‌کنند، کاهش هزینه جابجایی با کمک خدمات ردیابی قیمت، پرداخت نقدی و خرید با هدف است. قیمت تخم مرغ ۴۳ درصد و کره حدود ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته گران شده در حالی که قیمت شیر و نان ۱۵ درصد افزایش یافته است.بر این اساس، همچنین قیمت بنزین ۱۷.۵ درصد افزایش یافته است.در حالی که برخی از اقتصاددانان معتقدند “آمریکا اوج تورم را پشت سر گذاشته است”، برخی دیگر درباره رکود اقتصادی و احتمال نابودی مشاغل هشدار می‌دهند که می‌تواند در ۱۲ ماه آینده آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد. کارشناسان معتقدند که احتمال رکود اقتصادی و نابودی مشاغل در آمریکا ۶۳ درصد است.قیمت خوراکی‌ها در آمریکا از حدود ۱۱ درصد تا ۹۵ درصد در یک سال گذشته افزایش یافته و قدرت خرید حقوق بگیران در این مدت ۲.۸ درصد کاهش یافته است.

تلفات زمستان سخت اروپا بیش از جنگ اوکراین است
ایرنا/ بر اساس یک تحلیل جدید، تعداد افرادی که در زمستان امسال در اروپا به دلیل «کمبود انرژی» جان خود را از دست خواهند داد، بیشتر از کسانی خواهد بود که در جنگ اوکراین در میدان نبرد کشته شده‌اند. اکونومیست با مدل سازی تاثیر افزایش شدید قیمت برق در اروپا بر مرگ و میر در طول زمستان نتیجه گرفت که با هزینه‌های فعلی انرژی در صورتی که یک زمستان معمولی در پیش رو باشد، احتمالاً منجر به مرگ ۱۴۷ هزار نفر خواهد شد.در صورت شدت بیشتر زمستان این عدد می‌تواند به ۱۸۵ هزار تن برسد. اما حتی اگر زمستان معتدل باشد، این رقم همچنان ۷۹ هزار نفر خواهد بود.این نشریه تلفات میدان جنگ در جنگ اوکراین را تا کنون حدود ۶۰ هزار نفر تخمین زده است. این مدل نشان داد ایتالیا که جمعیت مسن‌تر و قیمت برق بالایی دارد،بیشترین تلفات را خواهد داشت.

مردم سیستان و بلوچستان همواره در مقابل دشمنان ایران مصمم بوده‌اند
باشگاه خبرنگاران/ فرمانده‌ سپاه در بدو ورود به استان سیستان و بلوچستان گفت: برای مردم این خطه احترام فوق‌العاده‌ای قائل هستم به واسطه اینکه مردمان این دیار شریف، اهل کرامت، باغیرت، جوانمرد و اهل محبت هستند و در مقابل دشمنان این سرزمین همواره مصمم بوده‌اند. سردار سلامی افزود: این مردم شایسته هر نوع قدردانی و سپاسگزاری، خدمت، فداکاری و جانبازی از سوی ما هستند که نیرو‌های مدافع امنیت و حافظان کرامت این سرزمین هستیم. وی هدف از این سفر در هفته بسیج را ملاقات با مردمان این دیار و صحبت با آنان عنوان کرد و گفت: پیامی که داریم این است ما این لباس را بر تن کرده‌ایم تا برای همه مردم ایران و برای امت اسلام یک سرباز فداکار باشیم و برای تحقق آرزو‌های بزرگ آن‌ها و امنیت، آرامش و پیشرفت هر چه می‌توانیم فداکاری کنیم و سربازان وفاداری برای مردم عزیز ایران از جمله مردم خونگرم سیستان و بلوچستان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *