خبر روز ۱۴۰۱/۰۹/۲

**سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: غنی‌سازی 60 درصدی در فردو پاسخ ایران به قطعنامه آژانس** پیام جامعه مدرسین به مناسبت هفته بسیج: در جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران، بسیج به شدّت در معرض توطئه‌ و هجمه قرار گرفته است** آیت‌الله آشتیانی: بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت مساجد استان در مقابله با جنگ نرم دشمن امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است** در دیدار مخبر و گلاوچنکو مطرح شد: تأکید مقامات ایران و بلاروس بر همکاری در حوزه فناوری با هدف خنثی‌‌سازی تحریم‌ها** گزارش اوجی از فروش نفت در آبان ماه: بالاترین رکورد صادرات نفت و محصولات پتروشیمی از 97 تاکنون
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

جام جم 
 دشمن آخرین ذخایر خود را در اغتشاشات اخیر به‌کار بسته است
وزیر کشور در مراسم معارفه و تکریم استاندار تهران که در محل وزارت کشور برگزار شد، طی سخنانی بیان کرد: گزارشی که ارائه شد نشان‌دهنده این است که در گوشه‌گوشه کشور اتفاقات خوبی در دستگاه‌های مختلف رخ داده است. اغتشاشات اخیر هم برای آن است که این کارهای بزرگ که در کشور صورت‌می‌گیرد، دیده نشود. اما باید بدانیم آنچه تاکنون اجرایی شده، کارهای بزرگی بوده است. وی تاکید کرد: دشمن نمی‌خواهد این اقدامات بزرگ به گوش ملت ایران برسد. ملت رشید و پایدار ما اگر این اقدامات بزرگ را بدانند، بیش از پیش قلب‌های‌شان مطمئن خواهد شد، گرچه مردم ما مطمئن هستند اما درجات بالاتری از این اطمینان می‌تواند با بیان این موفقیت‌ها تحقق پیدا کند.
وحیدی عنوان کرد: دشمن می‌خواهد با خیالی باطل میان نظام و مردم فاصله ایجاد کند و حضور میلیونی مردم در ۱۳ آبان نشان‌دهنده آن است که مردم ما در میدان حاضر هستند. در چنین شرایطی دشمن تصور می‌کند که می‌تواند بین مردم و نظام فاصله بیندازد.
 سپاه مقر گروهک تجزیه طلب «پاک» رادر هم کوبید
نیروی زمینی سپاه دور جدید حملات خود علیه گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق را آغاز کرده است. در حملات دیروز سپاه، مقر گروهک تروریستی تجزیه طلب پاک (حزب آزاد کردستان) توسط موشک و پهپادهای انتحاری در حومه کرکوک مورد هدف گرفته است.

 همشهری 
 دستگیری یکی از لیدرهای اصلی اغتشاشات
یکی از لیدرهای اصلی اغتشاشات اخیر در شهرستان شهریار بازداشت شد. این لیدر اغتشاشات که فعالیت گسترده‌ای در فضاهای حقیقی و مجازی داشته ‌است، با انجام سلسله اقدام‌های اطلاعاتی پاسداران گمنام امام زمان در اطلاعات سپاه شهرستان شهریار، بازداشت و تحویل مقام قضایی شد.
 پشت‌پرده ادعای اخیر آژانس اطلاعات داخلی انگلیس علیه ایران
یک شبکه صهیونیستی مدعی شد موساد پشت پرده مطرح شدن ادعای اخیر آژانس اطلاعات داخلی انگلیس علیه ایران بوده ‌است. کانال۱۱ رژیم صهیونیستی گزارش داده که رژیم صهیونیستی در ادعاهای اخیر کن مک‌کالوم، رئیس آژانس اطلاعات داخلی انگلیس مبنی بر وجود تهدیدهایی ازسوی ایران علیه شهروندان انگلیسی، به‌ویژه خبرنگاران در هفته‌های اخیر نقش داشته و اطلاعات لازم را به این سازمان انگلیسی داده ‌است. ‌
 واکنش آمریکا به اعلام غنی‌سازی ۶۰درصدی ایران
وزیر امورخارجه آمریکا در واکنش به اعلام غنی‌سازی ۶۰درصدی ایران در فردو، به انکار رو آورد و مدعی شد نمی‌تواند گزارش‌ها درباره انجام این اقدام ازسوی ایران را تأیید کند. آنتونی بلینکن در نشست‌ خبری با همتای قطری خود در این کشور، همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها مدعی شد که تلاش‌های ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی در چارچوب مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را رد کردیم. وی درباره ادعاها درباره ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ نیز «این گزارش‌ها را نگران‌کننده» خواند.

 کیهان 
 بالاترین رکورد صادرات نفت و محصولات پتروشیمی از ۹۷ تاکنون
وزیر نفت از ثبت بالاترین رکورد صادرات نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشــیمی ایران در آبان ماه امســال خبر داد و گفت: این بالاترین رکورد از سال ۱۳۹۷ (شروع تحریم های ظالمانه ترامپ علیه ایران) تاکنون است.
اوجی: «از بدو آغاز به کار این دولت، کشــور با مشکلاتی همچون تأمین سوخت زمستانی، کمبود سوخت مایع در نیروگاه ها، انجام نشدن تعمیرات اساسی در برخی پالایشگاه های نفتی و گازی و تشدید تحریم های بین المللی و از همه مهم تر فروش و صادرات نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشــیمی مواجه بود که خوشــبختانه با همت و تفکر بسیجی کارکنان صنعت نفت و تلاش آنها توانستیم بر این مشکلات غلبه کنیم.. . پیش از دولت سیزدهم رقم صادرات نفت و میعانات گازی کشور آنچنانی نبود»
هرچند آمارهای رسمی فروش نفت به دلیل محدودیت های تحریمی منتشر نمی شود، برآورد اخیر اوپک نشان می دهد ایران در مهرماه امسال در جایگاه پنجم فروش این سازمان قرار گرفته و میانگین قیمت فروش هر بشکه نفت سنگین کشورمان به ۹۳ دلار و ۲۱ سنت رسیده بود.
چندی قبل صندوق بین المللی پول هم گزارش داد، در حالی که صادرات نفت ایران در سه سال پایانی دولت قبل به زیر یک میلیون بشکه در روز و حتی به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، در سال ۲۰۲۲ که دولت سیزدهم بر سر کار بوده از یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است.
 تأکید مقامات ایران و بلاروس بر همکاری در حوزه فناوری با هدف خنثی‌‌سازی تحریم‌ها
معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه نقشه راه همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس باید به شکلی باشد که روابط فیمابین را به صورت پایدار ارتقاء دهد، گفت: تصمیم روسای جمهور دو کشور این است که روابط و مناسبات تهران – مینسک عمیقا ارتقا پیدا کند.
رومن گلاوچنکو نخست‌وزیر بلاروس که به منظور توسعه مناسبات فیمابین در رأس هیئتی بلندپایه به تهران سفر کرده است مورد استقبال رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفت.
مخبر در نشست مشترک هیئت‌های ایران و بلاروس اظهار داشت: روابط اقتصادی گسترده میان دو کشور می‌تواند تضمین کننده روابط سیاسی باشد که امیدوارم در سفر نخست وزیر بلاروس به تهران تصمیمات مناسبی اتخاذ شود که تضمین کننده ارتباطات دو کشور باشد.
مخبر بر ضرورت استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری ایران و بلاروس تأکید و خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و صنایع نفت و گاز با بلاروس افزایش دهد.
مخبر با یادآوری اینکه بلاروس نیز مانند جمهوری اسلامی ایران از سوی نظام سلطه و به خصوص آمریکا تحت فشار و تحریم قرار دارد، خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد تجربیات خود را برای مدیریت کشور در شرایط تحریم در اختیار بلاروس قرار دهد.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نیازهای ایران و بلاروس به تولیدات یکدیگر گفت: ایران و بلاروس می‌توانند نیازهای یکدیگر را در بخش‌های مختلف به‌صورت متقابل تأمین کنند و با استفاده از روش‌هایی همچون تهاتر بخصوص در شرایط تحریم نیازهای خود را مرتفع سازند.
 جمهوری بلاروس آماده است در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشد
نخست وزیر بلاروس در مذاکرات مشترک دو کشور با اشاره به روابط صمیمانه و درک مشترک دو کشور گفت: دیدارهای منظم و اراده جدی رؤسای جمهور دو کشور، زمینه توسعه مناسبات فیمابین در همه زمینه‌ها را فراهم کرده است.
گلاوچنکو همچنین در نشست خبری مشترک با مخبر گفت: در سال جاری به‌طور قابل توجهی حجم تبادلات تجاری دوجانبه از لحاظ انتقال کالا و ترانزیت‌های دو کشور افزایش یافت. وی تأکید کرد: کار بسیار زیادی پیشِ رو داریم و البته اسناد و مذاکرات زیادی باید نهایی شود و به مرحله اجرا برسد که به آن سطح مطلوب در حوزه‌های مختلف دست یابیم. گلاوچنکو خاطرنشان کرد: جمهوری بلاروس آماده است در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشد که امروز در این زمینه‌ها توافق شده است.

 ایران 
 غنی‌سازی ۶۰ درصدی در فردو پاسخ ایران به قطعنامه آژانس
ایران چند روز پس از تصویب قطعنامه اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش قاطع خود را با تولید اورانیوم UF6 با غنای ۶۰درصد در سایت فردو که برای نخستین‌بار در این مجتمع صورت می‌گرفت، نشان داد و همچنین اعلام کرد روند تعویض ماشین‌های سانتریفیوژ نسل اول با ماشین‌های پیشرفته ۶-IR در این مجتمع را آغاز کرده است؛ اقدامی که باعث افزایش بی‌سابقه ظرفیت تولید اورانیوم تا سطح ۱۰ برابر خواهد شد. همچنین ایران در این اقدام واکنشی خود، گازدهی به دو زنجیره جدید از ماشین‌های پیشرفته نوع IR-4 و IR-2M را در سایت هسته‌ای نطنز در استان اصفهان آغاز و اعلام کرد دو زنجیره دیگر از همین نوع سانتریفیوژ در روزهای آینده به مرحله گازدهی خواهد رسید. مقام های کشور علاوه بر این اقدام، راه‌اندازی و نصب سانتریفیوژ جدید در ۲ سالن خالی در فردو و نطنز را نیز در دستور کار قرار دادند. این فضاها پیش‌تر به دلیل تعهدات ایران در برجام، خالی از سانتریفیوژ شده بود که ایران دوباره در این ۲سالن سانتریفیوژ نصب کرد.
 مصوبه ممنوعیت برگزاری دوره‌های آموزشی در دستگاه‌های اجرایی با قوت دنبال شود
آیت‌الله رئیسی عصر سه‌شنبه در جلسه شورای‌عالی اداری با اشاره به مصوبه قبلی این شورا برای ممنوعیت برگزاری دوره‌های آموزش عالی با ارائه مدرک تحصیلی از سوی دستگاه‌های اجرایی گفت: اجرای مصوبه مذکور را با قوت دنبال کرده و اجازه ندهید روند اجرایی آن با پذیرش استثنائات و درخواست‌های برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی سست و مختل شود.
رئیس جمهور، ایجاد مراکز آموزشی از سوی دستگاه‌های اجرایی و جذب نیرو از میان فارغ‌التحصیلان این مراکز را ناقض عدالت آموزشی دانست و افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی تربیت نیرو در رشته‌های مختلف هستند و هر دستگاهی که نیاز به متخصص دارد می‌تواند سرفصل‌های مورد درخواست خود را به این وزارتخانه‌ها ارائه کند تا در آن زمینه دانشجو پذیرش و تربیت شود.
 دعوت به تجزیه کردستان و حمله به ایران
رسانه سعودی اینترنشنال که در دو ماه گذشته به گفته رعنا رحیم‌پور خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی مأموریت داشته تا تنها با احزاب کردستان گفت و گو داشته باشد، در روزهای اخیر و با افزایش تحرکات این احزاب در کردستان، مواضع آنها را با شدت و صراحت بیشتری پخش می‌کند. «مهتدی» دبیرکل کومله و «خالد عزیزی» سخنگوی دموکرات از جمله این افراد بودند. مهتدی در این برنامه تلویزیونی افتخار کرد که شعار «زن، زندگی، آزادی» از سوی این احزاب مطرح و فراگیر شده است. «مسیح علی‌نژاد» هم در حاشیه کنفرانس امنیتی هالیفکس که حامد اسماعیلیون نیز حضور داشت در گفت و گو با شبکه سعودی اینترنشنال به صراحت از ناتو خواست به ایران حمله شود. وی که در آغاز اغتشاشات روی آنتن این شبکه گریه کرد و از مردم خواست که در تجمعات و اغتشاشات حضور پیدا کنند، این بار در گفت و گوی تازه خود عنوان کرده است که به رهبران غربی می‌گویند به ایران حمله نظامی نکنید؛ رهبران غرب نباید به این حرف‌ها گوش دهند.

 وطن امروز 
 بسیج سپر قدرتمند و خدشه‌ناپذیر ایران است
سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در پیامی بسیج را سپر قدرتمند و خدشه‌ناپذیر ایران و ایرانی دانست و تاکید کرد: تفکر بسیجی، ضامن پیش‌روندگی ایران قوی، مستقل و متحد به سوی قله‌های رفیع پیشرفت است.
 موافقت رئیس‌جمهور با استعفای رستم قاسمی
آیت الله رئیسی» ضمن قدردانی از تلاش‌های رستم قاسمی در دوران مسؤولیتش در وزارت راه‌وشهرسازی، با استعفای وی به دلیل تشدید بیماری‌اش موافقت کرد. رئیس‌جمهور با آرزوی سلامتی برای رستم قاسمی، ابراز امیدواری کرد بتوان از توانمندی‌های وی پس از بهبود کامل استفاده کرد. در پی قبول استعفای قاسمی، رئیس‌جمهور «شهریار افندی‌زاده» معاون حمل‌و‌نقل این وزارتخانه را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی منصوب کرد. حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز شب گذشته گفت گزینه پیشنهادی برای جایگزینی رستم قاسمی یکشنبه آینده (ششم آذر) به مجلس معرفی می‌شود.
 بالگردهای هجومی دریایی برای نخستین‌بار رونمایی می‌شود
فرمانده نیروی دریایی ارتش از رونمایی بالگردهای هجومی ‌دریایی و پهپادهای دریایی با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر خبر داد. امیر دریادار ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره دستاوردهای جدید این نیرو عنوان کرد: نیروی دریایی با توجه به توان علمی و تحقیقاتی‌ای که در حوزه ساخت انواع تسلیحات راهبردی در سطح، زیر سطح و اثر سطح دارد، امروز به دستاوردهای مهمی دست یافته است. امیر ایرانی گفت: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان خدوم نیروی دریایی دستاوردهای مختلفی به دست آمده که بزودی از آنها رونمایی می‌کنیم. از آن جمله می‌توان به رونمایی از بالگردهای هجومی دریایی برای نخستین بار و پهپادهای دریایی با شعاع پروازی بیش از ۲ هزار کیلومتر اشاره کرد. وی اظهار داشت: امروز نیروی دریایی ارتش در دوره سازندگی گام برمی‌دارد و در همه حوزه‌های منطقه و بین‌الملل فعالیت دارد؛ در حوزه ساخت انواع شناورها، تجهیزات و پرنده‌ها حرف داریم و توان خود را در دریا به نمایش گذاشته‌ایم و امنیت شاهراه تجاری دریایی کشور را حفظ کرده‌ایم.

 خراسان
 طرحی درباره ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان نداریم
منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس در واکنش به برخی اخبار مبنی بر ثبت طرحی درباره «ممنوع الخروجی دانشجویان هنجارشکن»، گفت: چنین طرحی در دستور کار صحن یا کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس قرار ندارد. گویا در قالب پیش طرح در سامانه قانون گذاری نمایندگان پیش نویس طرحی بارگذاری شده حتی هنوز به مرحله جمع آوری امضا از نمایندگان نیز نرسیده است. در صورت وجود چنین طرحی قطعا کمیسیون آموزش درباره آن نظر مثبت نخواهد داشت.
 اطراف مقرهای گروهک های تروریستی در اقلیم شمال عراق تخلیه شود
سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با تاکید بر این که حملات رزمندگان اسلام علیه مقرها و مراکز اشرار مسلح و گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب ضد ایرانی در اقلیم شمال عراق تا رفع تهدید و خلع سلاح آنان با اقتدار ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: «بار دیگر درخواست می کنیم مردم، اطراف مقر ها و مراکز استقرار تروریست‌ها در اقلیم شمال عراق را تخلیه کنند.»

 مردم سالاری
 رئیسی فردا به اسلامشهر می‌رود
رئیس‌جمهور در ادامه بازدید از شهرستان‌های استان تهران، صبح پنجشنبه (سوم آذر) به اسلامشهر در جنوب غرب پایتخت سفر می‌کند. شهرستان اسلامشهر با مرکزیت اسلامشهر و جمعیتی قریب ۵۰۰ هزار نفر، دومین شهر پرجمعیت در استان تهران است که در عین حال مرکز استان نیست.
 مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت به دادسرای تهران احضار شد
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: درپی توقیف روزنامه جهان صنعت از سوی هیات نظارت بر مطبوعات و ارجاع پرونده به مرجع قضایی، صبح دیروز مدیر مسئول این روزنامه جهت ارائه توضیحات به دادسرای تهران احضار و تفهیم اتهام شد. در پی انتشار یادداشتی در شماره ۲۸ آبان ماه روزنامه جهان صنعت که در آن اتهاماتی به نیروهای انتظامی و حافظان امنیت کشور وارد شده بود، هیات نظارت با اکثریت آرا و مستند به تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات رای به توقیف این روزنامه صادر کرد و مقرر کرد پرونده تخلف جهت رسیدگی به مرجع قضایی ارجاع شود. نویسنده مطلب فوق الذکر نیز به دادسرا احضار و در محل دادسرا حاضر شد.

 آرمان ملی
 جایگاه ممتاز روابط ایران و عراق
جمعی از اندیشمندان، اساتید دانشگاه، صاحب‌نظران، تحلیلگران و فعالان رسانه‌ای کشور عراق با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کردند. در این نشست امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر اهمیت روابط برادرانه و رو به توسعه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، آثار مثبت این روابط بر منافع دو کشور و دو ملت و همچنین منطقه را برشمرد. وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: روابط ایران و عراق در ابعاد رسمی و مردمی با توجه به اراده سیاسی مشترک و نیز اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی دو ملت در جایگاه ممتازی قرار دارد و مشورت‌ها و همکاری‌های فیمابین در سطوح مختلف برای تقویت و ارتقای مناسبات ادامه دارد.
 گفت‌وگوی وزیر خارجه قطر با آمریکا درباره ایران
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در نشست خبری با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت که درخصوص تحولات توافق هسته‌ای با همتای آمریکایی خود رایزنی کرده است. وی گفت که اکنون درحال بررسی گزارش‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای ایران هستیم و معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه تعامل است. آل ثانی گزارش‌ها درخصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را نگران کننده خواند. نگرانی وزیر خارجه قطر در حالی ابراز شده که کشورهای غربی ادعا می‌کنند که ایران در حال حاضر هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می‌دهد. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند.

 قدس 
 صدور ۱۱۱۸کیفرخواست در ناآرامی‌های اخیر
ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری عدلیه اعلام کرد: بر اساس آمار ارائه شده در تهران تاکنون برای هزار و ۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است. وی افزود: در سراسر کشور تاکنون برای ۲هزار و ۴۳۲ نفر رأی بدوی اعم از محکومیت و برائت صادر شده است و قضات در تصمیم قانونی گرفتار حرف‌ها و هیجان‌ها نمی‌شوند. وی افزود: در حال تحقیق از ۴۲ متهم حادثه اوین هستیم که پس از مشخص شدن ابعاد آن، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. ۴۰ نفر از اتباع خارجی دخیل در اغتشاش‌های اخیر بازداشت شده‌اند.
 علیه بشار اسد موضع نگیرید
«بولنت کایا» معاون حزب «سعادت» ترکیه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب حاکم ترکیه از اعضای خود خواسته مواضع پیشین خود علیه رئیس‌جمهور سوریه را مورد بازبینی قرار داده و حذف کنند. وی نوشت: در پیامی که حزب عدالت و توسعه به اعضای خود ارسال کرده، آمده آقای رئیس‌جمهور هر لحظه ممکن است با بشار اسد دیدار کند و لازم است برای اینکه حزب و اعضایش دچار مشکل نشوند این رویه تغییر کند.

 اعتماد 
 تایوان خط قرمزی است که نباید از آن عبور کرد
وزرای دفاع چین و امریکا روز سه‌شنبه دومین گفت‌وگوی حضوری خود در سال جاری میلادی را برگزار کردند. ملاقات لوید آستین و وی فنگه در حاشیه گردهمایی وزرای دفاع آسه‌آن در سیم ریپ کامبوج برگزار شد. وزیر دفاع چین، به همتای امریکایی خود گفت: تایوان کانون اصلی منافع و توجه چین است و خط قرمزی است که نباید از آن عبور کرد. تصمیم درباره تایوان مربوط به چین است و هیچ نیروی خارجی حق دخالت ندارد. وی گفت که ایالات متحده باید به منافع اصلی چین احترام بگذارد و امیدوار است که بتواند یک سیاست منطقی و عملی در قبال چین اتخاذ کند و روابط را به مسیر قبلی بازگرداند. پکن به‌طور پیوسته تایوان را بخشی جدایی‌ناپذیر از چین می‌داند.
لوید آستین وزیر دفاع امریکا نیز به همتای چینی خود بر لزوم بهبود ارتباطات بحران تاکید کرد و در عین حال نگرانی خود را در مورد رفتار «خطرناک فزاینده» هواپیماهای نظامی چین ابراز کرد.
 دادستان آلمان شکایت مطرح شده علیه محمود عباس را وارد ندانست
ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: دادستان کل برلین شکایت مطرح شده علیه محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان را که در آن به انکار هولوکاست متهم شده بود، رد کرد. دادستان کل آلمان در ادامه تاکید کرد: تنها هدف اصلی (عباس از آن اظهارات) جلب کردن توجه‌ها به جنایاتی که ارتش اسراییل در حق مردم فلسطین مرتکب شده و ظلم‌هایی بود که در حق فلسطینی‌ها می‌شود.
پلیس برلین ماه آگوست پس از اظهارات عباس در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در برلین، آغاز تحقیقی درباره اتهام «تحریک به خشونت» در مورد عباس را اعلام کرد. رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در آن کنفرانس گفته بود: «اسراییل از سال ۱۹۴۷ تا امروز ۵۰ قتل‌عام در ۵۰ مکان فلسطینی از دیریاسین گرفته تا قبیه، الطنطوره، کفر قاسم و دیگر نقاط انجام داده، ۵۰ کشتار، ۵۰ هولوکاست تا الان، هر روز افرادی توسط ارتش اسراییل کشته می‌شوند.»

 اطلاعات 
 طرح کالا برگ الکترونیک از اول دی ماه آماده اجرا می‌شود
اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیک از همین هفته در یکی از استان ها آغاز می شود و پس از یک دوره یک ماهه برای اجرا در تمامی استان ها آماده خواهد شد. خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اعلام این مطلب با اشاره به اینکه جزئیات روند اجرای آزمایشی کالابرگ الکترونیک بزودی از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام خواهد شد، گفت: با خاتمه این دوره آزمایشی یک ماهه درباره اجرای کامل آن تصمیم گیری می‌شود. این طرح مشکل تامین منابع ندارد و تاخیر صورت گرفته برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز بوده است. البته تغییرات صورت گرفته در مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این تاخیر موثر بوده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

در جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران، بسیج به شدّت در معرض توطئه‌ و هجمه قرار گرفته است
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای با گرامیداشت هفته بسیج، تصریح کرد:. بسیج به عنوان یکی از نهادهای مولود انقلاب در تمام این سال‌ها با مجاهدت‌های گوناگون فرهنگی، علمی، نظامی و… در صیانت از انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی، ایثار و فداکاری کرده است و جزء افتخار آفرین ترین نهادهای انقلاب اسلامی است. روحیه و انگیزه بسیجی یک نیاز اساسی برای پیگیری و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است و تجربه گرانقدر بسیج از جبهه‌های نبرد حق علیه باطل تا به امروز در جبهه علم، خدمت رسانی و سازندگی نشان داده است که این عنصر با ایمان و مجاهد می‌تواند در تمام میدان‌ها اثر گذار و راهگشا باشد. در جنگ ترکیبی دشمن علیه ملت ایران، بسیج به شدّت در معرض توطئه‌ و هجمه قرار گرفته است. هوشیاری و سلوک ولایتمدارانه این نهاد انقلابی و استمرار در مسیر تقویت بنیه دینی و روحیه ایمانی در این مجموعه ارزشمند، نشاط حیات جامعه اسلامی را تضمین کرده و توانسته است نفوذ و توطئه دشمن را ناکام بگذارد. ان شاءالله و به حول و قوه الهی، ” بسیج “، این حزب «الهی» چون همیشه غالب و پیروز است.

بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت مساجد در مقابله با جنگ نرم دشمن امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است
اختصاصی/ در نشست معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین و مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم آیت‌الله آشتیانی ظرفیت مساجد و ائمه جماعات را فرصتی بی‌نظیر برای تحکیم مبانی اعتقادی و اخلاقی مردم استان دانسته و با اشاره به مشکلات و موانع موجود در مدیریت مساجد، ضمن تقدیر از تلاش‌های اداره کل تبلیغات اسلامی استان بر ضرورت رفع موانع موجود در مسیر برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی مساجد و نیز هماهنگی ارکان مساجد به ویژه ائمه جماعات، هیئت امناء و بسیج تأکید کردند. در ادامه حجت‌الاسلام شعبانزاده با تشریح وضعیت مساجد و موانع و مشکلات موجود و نیز اقدامات اداره کل تبلیغات اسلامی استان در جهت کاهش مشکلات و ارتقای سطح فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مساجد، نوسازی شبکه امامت و هماهنگ‌سازی ارکان فعال در مساجد را از اصلی‌ترین اهداف این اداره کل برشمردند. در پایان این نشست مقرر شد موضوع ساز و کارهای نوسازی شبکه امامت در مساجد در کارگروه تخصصی، متشکل از کارشناسان معاونت جامعه و مردم و اداره کل تبلیغات اسلامی استان، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و متعاقب آن در جهت عملیاتی کردن، تصمیم‌گیری شود.

اصرار سناتورهای آمریکایی بر ارسال پهپادهای پیشرفته به اوکراین
ایرنا/ گروهی از سناتورهای آمریکا به دولت جو بایدن فشار آوردند تا مخالفت خود با درخواست اوکراین برای دریافت پهپادهای مرگبار بمنظور استفاده در جنگ با روسیه را مجدد مورد بررسی قرار دهد.
به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، یک نسخه از نامه ۱۶ تن از سناتورها از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نشان می‌دهد که آنها همچنین از وزارت دفاع آمریکا خواستار توضیح در مورد علت بی اعتنایی به این مساله شده‌اند.
دولت بایدن تاکنون درخواست‌ها برای ارسال پهپاد «ام‌کیو-۱C گری ایگل» را که قابلیت عملیات در ارتفاع ۸ هزار و ۸۰۰ متری و یک خیز فناورانه رو به جلو برای اوکراین دارد، رد کرده است.

وقوع چندین انفجار در قدس اشغالی
تسنیم/ منابع خبری از وقوع چندین رشته انفجار در شهر قدس اشغالی خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها یک صهیونیست کشته و ۱۹ تن دیگر زخمی شدند. رسانه‌های عبری گزارش دادند که علت انفجار یک خودرو بوده است که با انفجار آن آتش‌سوزی در ترمینال و ایستگاه اتوبوس‌ها رخ داده است. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی فعالیت کلیه خطوط حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس‌ها در شهر قدس متوقف شد.

یکی از مستشاران سپاه در سوریه به شهادت رسید
تسنیم/ روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صبح روز گذشته پاسدار رشید اسلام سرهنگ داوود جعفری از مستشاران نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه، توسط ایادی رژیم صهیونیستی با انفجار بمب کنارجاده‌ای در حوالی دمشق به شهادت رسید. در این اطلاعیه تأکید شده است بی‌تردید رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی پاسخ این جنایت را دریافت خواهد کرد.

معاریو: پایان اسرائیل نزدیک است
تسنیم/ یک کارشناس اسرائیلی با اشاره به بحران‌ها و تنش‌های مختلفی که اسرائیل طی یک دهه گذشته یکایک آنها را به خود دیده است و شکاف شدید شکل‌گرفته در جامعه اسرائیل، آن را هشداری در رابطه با پایان اسرائیل توصیف کرد.
آفرایم گانور در یادداشتی که در روزنامه معاریو منتشر شد، اعلام کرد: یک دهه اخیر یکی از تاریک‌‌ترین و دشوار‌‌ترین دوره‌های تاریخ سیاسی و اجتماعی اسرائیل محسوب می‌شود که در آن بحران رهبری هم در اسرائیل نمایان‌تر از گذشته شد. به‌اعتراف این کارشناس، شکاف و اختلاف صرفاً سیاسی است بلکه اسرائیل شاهد شکاف و اختلافات شدید اجتماعی هم هست که با ورود به هر یک از پروسه‌های انتخاباتی شدیدتر از گذشته می‌شود و باعث شد کنست شاهد بی‌سابقه‌ترین بحران خود شود و اسرائیل را تا آستانه جنگ داخلی پیش ببرد و اصولاً وارد پروسه شمارش معکوس پایان خود کند.
خدمت در ارتش اسرائیل حرام است
تسنیم/ یک خاخام صهیونیست با حرام اعلام کردن خدمت در ارتش این رژیم، جنجال بزرگی در اسرائیل به وجود آورده است. خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارانوت در این رابطه نوشت: کشمکش بین ارتش اسرائیل و نهادهای دینی یهودی همچنان ادامه دارد، این جنجال بعد از آن شدت گرفت که ساختار ارتش تصمیم به مختلط اعلام کردن حضور نظامیان زن و مرد در یگان زرهی گرفت، امری که باعث شد خاخام یاکوب مادان رئیس مدرسه دینی یهودی “جبل عتصیون” اعلام کند، دانش‌آموزان این مدرسه حق حضور در ارتش را ندارند.

۳ کشور بدعهد اروپایی گسترش برنامه هسته‌ای ایران را محکوم کردند
باشگاه خبرنگاران/ فرانسه، انگلیس و آلمان در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی در سایت فردو بیانیه‌ای مشترک صادر کردند. آنان بدون اشاره به بدعهدی‌های خود در قبال ایران اعلام کردند: «ما، تازه‌ترین گام‌های ایران را که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید شده برای گسترش بیشتر برنامه هسته‌ای‌اش محکوم می‌کنیم.» در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «ایران با افزایش توانایی‌های تولید خود در تأسیسات فردو و نطنز، فراتر از محدودیت‌های برجام و با تسریع تولید اورانیوم غنی‌شده، گام‌های مهم دیگری را در جهت تهی کردن برجام برداشته است. به ویژه تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم با غنای بالا در تأسیسات زیرزمینی خود در فردو، نگران‌کننده است.

ادعای ضدایرانی سنتکام
تسنیم/ فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکا در منطقه موسوم به «سنتکام» در بیانیه‌ای با استناد به تحلیل آزمایشگاه نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین ادعا کرده ایران به حمله پهپادی ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) به یک نفتکش در دریای عمان مرتبط است. این نفتکش متعلق به شرکتی است که صاحب آن یک میلیاردر اسرائیلی است و پرچم لیبریا را با خود حمل می‌کرده است.

با آشوبگران قاطعانه برخورد می‌کنیم
فارس/ جانشین فرمانده کل سپاه گفت: حتماً با کسانی که در حوادث اخیر دست به جنایت، آشوب و تهدید زده و به اموال عمومی و اموال مردم آسیب رساندند، برخورد قاطع می‌کنیم. سردار فدوی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مردم اصفهان درباره حوادث اخیر کشور اظهار کرد: ما به تکلیفمان عمل می‌کنیم نه به آنچه که دشمن تصور یا پیش بینی می‌کند. تکلیف ما بر مبنای آن چیزی است که فرمانده ما امر می‌کند و شرایط میدانی ایجاب می‌کند تا چگونه این تکلیف را عملیاتی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *