خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۳۰

**فرمانده نیروی هوا فضای سپاه: بسیاری از دستاوردها در روز حادثه رونمایی می‌شود** آیت الله العظمی نوری همدانی: مردم همیشه به علما و روحانیون به عنوان تکیه گاه و پناهگاه خود نگاه می‌کنند** رئیس‌جمهور: دستگاه‌های مسئول با تروریست‌ها قاطعانه برخورد کنند** آیت الله فاضل لنکرانی: امروز وقت کنار رفتن و کنار کشیدن روحانیت نیست** وزیر ارتباطات: ماهواره ناهید بزودی به فضا پرتاب خواهد شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 اتهام‌پراکنی دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران
دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، با اتهام‌پراکنی مجدد علیه ایران در نشست گفت‌وگوی منامه، مدعی حمایت این شورا از گفت‌وگو برای رسیدن به ثبات در منطقه شد. نایف الحجرف با اتهام‌زنی به ایران گفت: بسیار مهم است که رفتار ایران در بی‌ثبات کردن منطقه از طریق برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک و حمایت از حوثی‌ها و شبه‌نظامیان دیگر در سراسر منطقه متوقف شود. وی با اشاره به حمایت شورای همکاری از گفت‌وگو برای رسیدن به ثبات تاکید کرد: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج [فارس] می‌خواهند که ایران یک شریک مسئول در این منطقه باشد.
 تشییع کم‌نظیر شهدای مدافع امنیت در اصفهان برگزار شد
ده‌ها هزار نفر از مردم اصفهان در مراسم تشییع سه شهید مدافع امنیت در این شهر شرکت کردند و بدرقه کم‌نظیر و باشکوهی را در دیار نصف جهان رقم زدند. پیکر مطهر شهدای حادثه تروریستی ۲۵ آبان اصفهان، شهید سرهنگ اسماعیل چراغی، شهید محمدحسین کریمی و شهید محسن حمیدی صبح دیروز روی دستان مردم قدرشناس اصفهان تشییع شد. پس از اقامه نماز بر پیکر شهیدان، پیکر مطهر شهدای امنیت به گلستان شهدای اصفهان منتقل و در کنار سایر شهیدان دیار نصف‌جهان آرام گرفتند. مردم قدرشناس و شهیدپرور اصفهان با قرائت قرآن و زیارت عاشورا بر مزار شهدا، فرزندان خود را بدرقه کردند و سلام و ارادت خود را همراه این سبکبالان به سرور و سالار شهیدان ‌رساندند.

 همشهری 
 فخاری استاندار تهران شد
علیرضا فخاری با پیشنهاد وزیر کشور و با موافقت هیأت وزیران به‌عنوان استاندار تهران انتخاب شد. پس از انتصاب محسن منصوری، استاندار سابق تهران به‌عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری، احمد وحیدی وزیر کشور، علیرضا فخاری را به‌عنوان استاندار جدید به هیأت دولت معرفی کرد. این پیشنهاد وزیر کشور در جلسه عصر یکشنبه هیأت وزیران بررسی و با آن موافقت شد. از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی علیرضا فخاری می‌توان به مسئولیت‌هایی چون معاون استاندار تهران و فرماندار شهرستان دماوند اشاره کرد.

 کیهان 
 برای نخستین‌بار بدون قطع برق خانگی برق صنایع را تأمین کردیم
وزیر نیرو در حاشیه بیست‌و‌دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران اظهار داشت: برای نخستین‌بار در سال جاری شاهد عدم خاموشی و قطع برق بخش خانگی بودیم که با صرفه‌جویی در این بخش، مازاد برق به بخش صنعت برای رشد تولید ارائه شد.
وی همچنین گفت: برای نخستین‌بار شاهد بومی‌‌سازی تعدادی از قطعات صنعت برق در کشور در سال جاری هستیم که امروز برخی از این قطعات و تجهیزات به مرحله رونمایی رسیدند.
محرابیان با بیان اینکه امروز بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور بومی‌‌سازی شده است، اظهار داشت: در ابتدای انقلاب اسلامی، کشور تقریباً در این حوزه وابستگی ۱۰۰ درصدی داشت، به طوری‌که فقط در حوزه تعویض روغن در نیروگاه‌ها کار تخصصی صورت می‌گرفت؛ این در حالی است که امروز بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات در صنعت برق کشور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید و عرضه می‌شود.
 مردم مهاباد در کنار مدافعان امنیت، وطن‌فروشان و اشرار را نقره‌داغ کردند
پس از فراخوان روز‌های گذشته رسانه‌های ضدانقلاب و معاند برای اعتصاب کسبه و بازاریان در سطح کشور، عده‌ای از آشوبگران و اغتشاشگران در شهر مهاباد در‌صدد تحریک احساسات مردم و ایجاد ناامنی در این شهر برآمدند.
پروژه ضدانقلاب برای اغتشاش در شهر مهاباد طی روز شنبه به اوج خود رسید و آشو‌بگران با حمله به منازل برخی از مردم به ویژه نیرو‌های امنیتی و نظامی به غارت منازل آنها پرداختند و در ادامه با حضور در خیابان‌های اصلی به دنبال افزایش ناامنی بودند.
اغتشاشگران با حمله به اماکن عمومی، تخریب اموال خصوصی مردم، انسداد معابر و تهدید مردم با سلاح گرم تلاش داشتند تا در سطح شهر رعب و وحشت ایجاد کنند تا جایی که خانه چندین نفر از شهروندان نیز توسط آشوبگران به آتش کشیده شد. پس از اعتراض مردم مهاباد به این شرایط، نیرو‌های حافظ امنیت با ورود به این منطقه ضمن برقراری آرامش در شهر مهاباد، اقدام به رصد، شناسایی و دستگیری لیدر‌ها و سردسته‌های اصلی آشوبگران و برخی تیم‌های تروریستی کردند و با برقراری امنیت در این شهر و مردم و کسبه به فعالیت روزانه خود مشغول هستند.
طبق آخرین گزارش‌ها اکثر عناصر و عواملی که طی روز‌های گذشته در اغتشاشات و آشوب‌ها دست داشته‌اند دستگیر شده‌اند و در این عملیات هیچ کسی کشته و مجروح نشده است.
صبح دیروز نیز مردم در سطح شهر ضمن قدردانی از اقدام پلیس در برقراری امنیت در سطح شهر، حمایت قاطع خود را با سرداد‌ن شعار «نیروی انتظامی حمایت حمایت» اعلام کردند.

 ایران 
 دستگاه‌های مسئول با تروریست‌ها قاطعانه برخورد کنند
رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت با اشاره به رهنمودهای روز گذشته رهبر معظم انقلاب گفت: دولت به‌عنوان یکی از مخاطبین این رهنمودها بر خود فرض می‌داند که با «کار و تلاش مضاعف» برای خدمت‌رسانی بی‌وقفه در عرصه‌های مختلف و گره‌گشایی از زندگی مردم، در راستای ایجاد نشاط اجتماعی و امیدآفرینی در کشور گام بردارد.
آیت‌الله رئیسی با ناگوار دانستن شهادت کودکان، زنان، مردان و حافظان امنیت به دست اغتشاشگران گفت: برخورد قاطع دستگاه‌های مسئول با آشوبگران مطابق قانون و ممانعت از آسیب‌رسانی تروریست‌ها و اغتشاشگران به جان و مال مردم، خواست همگانی است که باید به فوریت به انجام برسد. رئیس‌جمهور با اشاره به هجمه تبلیغاتی و ادراک‌سازی دشمن علیه نظام اسلامی از طریق جعل اخبار و روایت‌های دروغین از حوادث اخیر، بر لزوم اطلاع‌رسانی هوشمندانه، شفاف، دقیق و به موقع از سوی رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط تأکید کرد.
 توافق مهم ایران و عراق درباره امنیت مرزها
آل‌صادق سفیر ایران در عراق از مذاکره با طرف عراقی درباره مسائل مرزی خبر داد. شبکه خبری العهد به نقل از آل‌صادق گزارش داد، در جریان دیدار با طرف عراقی، «درخواست کردیم که کنترل مرزها را دولت مرکزی عراق در اختیار بگیرد.» وی با بیان اینکه دولت عراق با این مطالبه موافقت کرده است، خبر داد که بغداد درخصوص خلع سلاح گروه‌های تجزیه‌طلب و اپوزیسیون، زمان درخواست کرده است. سفیر تهران در بغداد تأکید کرد: «از دولت عراق خواستیم جدول زمانی برای انجام موضوع خلع سلاح معارضان تعیین کند. » آل‌صادق با تأکید بر اینکه گروه‌های تجزیه‌طلب باید خلع سلاح شده و به اردوگاه‌ها به عنوان آوارگان بازگردانده شوند، خاطرنشان کرد: با طرف عراقی، بر اساس یک یادداشت تفاهم بین دستگاه‌های قضایی ایران و عراق، بر سر تبادل افراد تحت تعقیب توافق کردیم.

 وطن امروز
 تطهیر جنایتکاران متحد آمریکا از اهداف جنگ رسانه‌ای علیه ایران است
ناصر کنعانی در توئیتی درباره رفتار متناقض مدعیان حقوق بشر و سکوت سازمان‌های بین‌المللی نوشت: شهادت و جراحت ۸ هزار کودک در جنگ علیه یمن و بازداشت بیش از ۷۵۰، شهادت ۴۷ و جراحت ۱۶۴ کودک فلسطینی طی سال ۲۰۲۲ توسط رژیم صهیونیستی، با حمایت مدعیان حقوق بشر و سکوت سازمان‌های بین‌المللی رخ داد! سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: یکی از اهداف جنگ رسانه‌ای و فشار سیاسی علیه ایران، تطهیر جنایتکاران متحد آمریکاست.
 تقویت نیروهای سپاه در شمال‌غرب کشور
قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از تقویت نیروهای این قرارگاه برای مقابله با تروریست‌ها در شمال‌غرب کشور خبر داد.
در این اطلاعیه آمده است: به دنبال تحرکات اشرار و گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی در شمال‌غرب کشور و ایجاد شرارت و ناامنی در برخی مناطق، قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه با تقویت نیروهای خودی در محدوده جغرافیای ماموریتی و بهره‌گیری از همکاری مردم غیور بومی به مقابله قاطعانه با عوامل ناامنی در منطقه می‌پردازد.
در ادامه اطلاعیه آورده شده است: ضمن تاکید بر اینکه امنیت منطقه و مردم شریف و غیور استان‌های مرزی شمال‌غرب را خط قرمز خود می‌دانیم، به اشرار مسلح و تروریست‌های مزدور استکبار جهانی قاطعانه هشدار می‌دهیم در صورت ادامه شرارت و ایجاد ناامنی و مزاحمت برای مردم، رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا و سایر نیروهای حافظ امنیت و نظم برخورد قاطع با آنان را در دستور کار قرار خواهند داد.
دشمنان ملت ایران بارها تجربه کرده‌اند رزمندگان شجاع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشادوش مردم غیور این منطقه که همواره حامی و پشتیبان ایران امن، قوی، مقتدر، مستقل، متحد و یکپارچه بوده‌اند، توطئه‌های گروهک‌های مزدور استکبار جهانی را خنثی و از امنیت و آرامش پایدار صیانت کرده‌اند.
 ماهواره ناهید بزودی به فضا پرتاب خواهد شد
زارع‌پور درباره آخرین خبرها از ماهواره خیام اظهار داشت: این ماهواره فعال است و تصاویر آن هم دریافت می‌شود و با دستگاه‌هایی که به تصاویر آن نیاز دارند در تعامل هستیم.
وی افزود: مرکز دریافت تصاویر این ماهواره را مهرماه افتتاح کردیم که اولین، بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز مدیریت و دریافت تصاویر ماهواره‌ای کشور در سازمان فضایی است.
وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که «ماهواره ناهید چه ‌زمانی به فضا پرتاب خواهد شد»؟ بیان کرد: این ماهواره هم به‌زودی پرتاب می‌شود و در تلاش هستیم پرتاب آن امسال انجام بگیرد. زارع‌پور درباره همکاری‌های فضایی با روسیه خاطرنشان کرد: تعاملات ما با روسیه در حوزه فضایی ادامه دارد و کارهای مشترکی تعریف کرده‌ایم؛ ماهواره خیام ۲، ۳ و ۴ را با کمک همدیگر می‌سازیم و برنامه‌ بلندمدت ۴ ساله با این کشور داریم.

 جوان 
 بسیاری از دستاوردها در روز حادثه رونمایی می‌شود
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت: امروز در حوزه هواپیمای بدون سرنشین و پهپاد‌ها در تراز جهانی هستیم و حرکت‌هایی را که ارتش‌های بزرگ و قدرتمند دنیا ده‌ها سال قبل از ما شروع به کار کرده‌اند، به چالش کشیده است و بسیاری از دستاورد‌ها نیز وجود دارد که در روز حادثه اگر لازم باشد بیرون می‌آید، مانند اصابت دشمن در فاصله هزارو ۵۰ کیلومتری که البته این‌ها تصادفی نیست و مرهون عمل به تعالیم اسلام، قرآن و از معجزات الهی است.
سردار حاجی‌زاده در ادامه با بیان اینکه در حوزه موشکی در تراز جهانی جلو افتاده‌ایم، گفت: خبر موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته که در مراسم سالگرد شهید طهرانی‌مقدم گفته شد و قادر است در جو و بیرون از جو مانور داشته باشد، متعلق به خیلی وقت پیش است ولی در واقع امروز رسانه‌ای شده و در این دستاورد یک جهش نسلی اتفاق افتاده است و تا ده‌ها سال دشمن نمی‌تواند به توانمندی مقابله با این موشک برسد.

 خراسان
 هنگامه قاضیانی بازداشت شد
هنگامه قاضیانی بازیگر سینما و تلویزیون که طی روزهای گذشته با حمایت از آشوبگری‌ و با تهییج و ترغیب جامعه به اغتشاشات دامن زده بود، روز گذشته با حکم قضایی توسط دستگاه امنیتی بازداشت شد. ارتباط با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب از دیگر عناوین اتهامی قاضیانی است که منجر به بازداشت وی شده است. همزمان کتایون ریاحی نیز از چهر ه هایی که با انتشار محتواهای کذب به تشویش اذهان و آشوب کمک می کرد در قزوین بازداشت شد .
 رئیس فدراسیون بوکس پناهنده شد
رئیس فدراسیون بوکس با انتشار ویدئویی از خود تایید کرد که دیگر به ایران باز نخواهد گشت. حسین ثوری که همراه تیم بوکس جوانان راهی مسابقات جهانی در اسپانیا شده بود، با انتشار ویدئویی تاکید کرد که تصمیمش را برای بازنگشتن به ایران گرفته است. این اقدام ثوری با انتقاد اهالی این رشته به ویژه احسان روزبهانی ملی پوش پرافتخار ایران همراه شد. روزبهانی تاکید کرد که ثوری با این تصمیم خود به بوکس ایران خیانت کرده است.
 تاسیس مدارس غیردولتی بر پایه حوزه علمیه
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: همکاری بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش در تاسیس مدارس غیردولتی گام موثری است؛ باید در آموزش و پرورش به سمت تاسیس مدارس غیردولتی بر پایه حوزه علمیه حرکت کنیم و حوزه علمیه خود بنیان گذار مدارس غیردولتی باشد.

 مردم سالاری 
 واکنش اقلیم کردستان به اتهام ارسال اسلحه به ایران
دولت اقلیم کردستان عراق توضیحاتی درخصوص ادعای جان بولتون مبنی بر ارسال سلاح به ایران از طریق خاک این اقلیم ارائه داد. جوتیار عادل، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای تاکید کرد که برخی رسانه‌های ایرانی اخیرا اظهاراتی منسوب به جان بولتون که درحال حاضر هیچ منصبی در آمریکا ندارد منتشر کردند؛ اظهاراتی مبنی بر اینکه از طریق اقلیم کردستان اسلحه به کشور ایران قاچاق می شود. وی خاطرنشان کرد که اقلیم کردستان این اتهامات که چندین بار تکرار شده است را به طور کامل رد می کند. عادل تاکید کرد که دولت اقلیم کردستان اجازه نخواهد داد که خاکش خطری برای امنیت کشورهای همجوار تشکیل دهد.
 ادعای واشنگتن پست درباره ساخت پهپادهای ایرانی در خاک روسیه
روزنامه «واشنگتن پست» طی گزارشی با اشاره به ادعاهای تکراری مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین، مدعی شد که تهران و مسکو برای ساخت پهپاد در خاک روسیه توافق کرده‌اند.
این روزنامه به نقل از سه مقام آگاه که به نام آنها اشاره‌ای نشده است، نوشت که مقام‌های مسکو و تهران اوایل ماه جاری میلادی (نوامبر) طی نشستی در ایران، قرارداد ساخت این پهپادها را نهایی کردند.
در ادامه ادعا شده است که ایران و روسیه به سرعت در حال حرکت برای انتقال طرح‌ها و اجزای کلیدی هستند که زمینه ساخت این پهپاد طی ماه‌های آینده را فراهم می‌کند.
واشنگتن‌پست همچنین مدعی شد که چنین توافقی، این امکان را برای روسیه فراهم می‌کند که انبار سیستم‌های تسلیحاتی نسبتاً ارزان اما در عین حال به‌شدت نابودکننده خود را گسترش دهد.

 آرمان ملی
 حمایت مقام صهیونیست از ناآرامی‌ها در ایران
مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهای بی‌اساس در اظهاراتی مداخله‌جویانه از ناآرامی‌های اخیر ایران حمایت کرد. ایال هولاتا، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که برای شرکت در نشست امنیتی منامه به بحرین رفته است در اظهاراتی گفت که شراکت‌های این رژیم با همپیمانان منطقه‌ای در راستای مقابله با بحران غذا و انرژی و همچنین تهدیدات امنیتی است؛ تهدیداتی که به ادعای وی منبع آن ایران است. وی مدعی شد که ایران حملات نیابتی و سایبری خود علیه اهداف غیر نظامی در سرزمین‌های اشغالی و کشور آلبانی و مناطق دیگر را افزایش داده است. هولاتا در ادامه ایران را به هدف قرار دادن کشتی میلیاردر صهیونیست در دریای عمان و مشارکت در جنگ اروپا(روسیه و اوکراین) متهم کرد.
 دولت پنهان آمریکا در حال عبور از بایدن است
دستیار وزیر امور خارجه ایران گفت : دولت پنهان (Stablishment) آمریکا در حال عبور از بایدن است و با او همان کاری را خواهد کرد که با ترامپ کرد. سید رسول موسوی در توییتی با انتشار عکسی از دونالد ترامپ و ایلان ماسک و با اشاره به تصمیمات اخیر توییتر در مورد فعال کردن مجدد حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نوشت : «دولت پنهان (Stablishment) آمریکا در حال عبور از بایدن است و با او همان کاری را خواهد کردکه با ترامپ کرد. به نظر می‌رسد بایدن هم مانند ترامپ رئیس‌جمهور یک دوره‌ای شود. در چنین وضعیتی کشورها سعی می‌کنند با آمریکا فقط توافقات کوتاه مدت داشته باشند و نظام بین‌الملل کم ثبات‌تر می‌شود.»

 قدس
 نسل هزاره سوم را با روش گذشته نمی‌توان تربیت کرد
یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پس از کرونا وارد مرحله پیچیده‌ای از آموزش شده‌ایم گفت: نسل هزاره سوم را نمی‌توان با روش‌های گذشته تربیت کرد؛ باید با امور تربیتی نوین، تکنیک و تاکتیک نو با نسل امروز برخورد کرد. در امور درسی باید چرخش ۱۸۰ درجه‌ای داشته باشیم زیرا سند تحول و برنامه ملی بر آن تأکید دارد.
 نماینده مسلمان کنگره آمریکا اخراج می‌شود!
کوین مک‌کارتی که به احتمال فراوان رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا خواهد شد، گفته ایلهان عمر، نماینده مسلمان و دموکرات ایالت مینه‌سوتا را از کمیته امور خارجی این مجلس اخراج خواهد کرد و بخشی از دلیل این تصمیم خصمانه را انتقادهای وی از رژیم صهیونیستی عنوان کرده است. وی در این باره گفت: حرف او درباره اسرائیل را هم به خاطر دارم. خیلی هم خوب به یاد دارم و پارسال به شما قول دادم او دیگر در کمیته امور خارجی نخواهد بود و به این قول عمل می‌کنم.

 اعتماد
 اغتشاشگر مسلح خیابان ستارخان به اعدام محکوم شد
در راستای دستورات رییس دستگاه قضایی مبنی بر لزوم تسریعِ همراه با دقت و عدالت در رسیدگی به پرونده‌ متهمان اغتشاشات اخیر و در ادامه رسیدگی به اتهامات این افراد در دادگاه انقلاب تهران، حکم اولیه پرونده یکی دیگر از اغتشاشگران صادر شد. فردی که در جریان اغتشاشات اخیر در خیابان ستارخان تهران با در دست داشتن سلاح سرد، اقدام به بستن خیابان، متوقف کردن خودروها و ایجاد ناامنی برای مردم، سپس درگیری با مامورین بسیج، جرح یکی از مامورین و ایجاد رعب و وحشت در رهگذران و شهروندان کرده بود، به اعدام محکوم شد. براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، این فرد به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت شهروندان منجر به ایجاد ناامنی در محیط و اخلال در نظم و امنیت جامعه به مجازات اعدام محکوم شده است.

 ابتکار 
 با اصل اعتراضات مشکلی نداریم
وزیر کشور درباره این‌که با شکل‌گیری اعتراضات در کشور بار دیگر بحث اختصاص محلی برای برگزاری تجمعات مطرح و گفته شد وزارت کشور متولی این امر است و در حال رسیدگی به این موضوع است این بررسی‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: این موضوع ۲ مسئله دارد؛ نخست اصل مساله کسانی به هر حال به یک موضوعی اعتراض دارند، مسئله دیگر اینکه در یک مکان خاص باشد.
وحیدی با اشاره به این‌که با اصل اعتراضات ما مشکلی نداریم، تاکید کرد: در چارچوب قانون افرادی که اعتراض دارند، می‌توانند مجوز بگیرند و مشخص باشد طول آن چه مدتی است که می‌خواهند اعتراض خودشان را انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی هم که می‌خواهند متولی اعتراضات باشند باید آن را در چارچوب خود کنترل کنند و این مانعی ندارد. البته باید در یک شرایطی که به هر حال شرایط بهتری باشد این کار انجام شود در اینصورت ما هم مشکلی نداریم.
وحیدی بیان کرد: درباره انتخاب محل قبلاً یک بار بحث و تصویب شده است، اما به دلایلی دستگاه‌های خارج از دولت یک اشکالاتی گرفتند که باید مجدداً بررسی شود.

 اطلاعات 
 اهانت به مقدسات جرم است
سخنگوی قوه قضائیه درباره توهین به پرچم جمهوری اسلامی اظهار داشت: در این باره نص صریح در قوانین نداریم اما با استنباط از مقررات، موضوع ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی برداشت می‌شود. همچنین در پیشنهاد قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۵ مطرح شد در ماده‌ای مستقل درباره توهین به پرچم پیشنهاد شد که مجازات آن ۶ ماه تا ۲ سال حبس در نظر گرفته شود.
ستایشی با اشاره به ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی گفت: «هر کس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین یا حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله‌علیها) اهانت کند اگر مشمول حکم‌ ساب‌النبی باشد، اعدام می‌شود و در غیراین‌صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد. »
وی درباره توهین به مقدسات و پرچم و سرود ملی اظهارداشت: برخی بر اثر تحریکات خصوصا از سوی رسانه‌های بیگانه، بی‌حرمتی‌ها و توهین‌هایی انجام دادند که این بی‌حرمتی‌ها و اهانت‌ها به مقدسات دین مبین اسلام، نبی مکرم اسلام، ائمه طاهرین و مقامات عالی نظام بود و دشمن هم دانسته این تحریکات را انجام داد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مردم همیشه به علما و روحانیون به عنوان تکیه گاه و پناهگاه خود نگاه می کنند
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان؛ آگاهی نسبت به مسائل روز و شناخت حوادث زمان را بسیار مهم دانسته و اظهار داشتند: متأسفانه ما در زمانی به سر می بریم که استکبار جهانی با فتنه انگیزی و ایجاد اختلاف بین ملت های محروم و مسلمانان به استثمار و چپاول مستضعفان می پردازد و تنها راه مقابله با این نقشه های شوم بیداری و آگاهی ملت ها می باشد. امروز باید مردم را بیدار و از نقشه های دشمنان آگاه کنیم امروز باید خدمات انقلاب را برای مردم بیان نموده و با اتحاد و همبستگی در مقابل دشمنان بایستیم.ایشان با مهم خواندن جایگاه تبلیغ و انجام امور فرهنگی از سوی روحانیت و مبلغان دینی فرمودند: باید در کنار تبلیغ و کارهای فرهنگی به درد دلهای مردم و مشکلات آنها گوش کرد. حضور شما در کنار مردم و حل مشکلات آنها سبب دلگرمی آنها می شود. نباید بین شما و مردم هیچ حجابی باشد، مردم همیشه به علماء و روحانیون به عنوان تکیه گاه و پناهگاه خود نگاه می کنند از این رو باید با تواضع و مهربانی با مردم ارتباط برقرار کنید و سعی کنید مشکلات آنها را برطرف کنید.

امروز وقت کنار رفتن و کنار کشیدن روحانیت نیست
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی گفت: روحانیت خود را شریک گرفتاری‌های مردم می‌داند، مردم هم باید بدانند فشار اقتصادی و گرانی برای قشر روحانیت به مراتب بیشتر ازبسیاری از اقشار است. با این وجود باید کنار مردم باشیم، فریاد مردم واقعی باشیم، مردمی که خودشان پای این نظام ایستاده‌اند اما حساب اغتشاشگران و فریب‌خوردگان جداست. عضو جامعه مدرسین با یادآوری وظیفه سنگین روحانیت در همراهی با مردم برای حل مشکلات، گفت: روحانیت باید با مردم ارتباط داشته باشد، حقایق را با مردم بیان کند. امروز وقت کنار رفتن و کنار کشیدن نیست چون هدف اصلی دشمن همین است. آنها برای کنار گذاشتن دین می‌گویند اول روحانیت را حذف و طرد و مأیوس کنیم.وی با تأکید بر همراهی روحانیت با مردم، اظهار کرد: حساب اغتشاشگران از مردم معترض جداست. چطور یک روحانی می‌تـواند از کسی که با دین خدا مخالفت کرده حمایت کند؟ ما صد درصد بدون هیچ مسامحه‌ای روبروی آن کسی که با حکم خدا مخالفت ‌کند می‌ایستیم چون در مورد حکم خدا اصلاً تعارف نداریم.

حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به احزاب تجزیه‌طلب در کردستان عراق
تسنیم/ بامداد امروز (دوشنبه) چهار فروند موشک سپاه پاسداران به مقر حزب دموکرات کردستان ایران در «کویسنجق» اقلیم کردستان عراق اصابت کرده است.همزمان مقر حزب «کومله» در مناطق «زرگویز» و « پاناکوره» در نزدیکی سلیمانیه عراق مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری سپاه پاسداران قرار گرفت.همچنین پهپادهای انتحاری اردوگاه حزب «دموکرات کردستان ایران» در «جانیکان»، در نزدیکی روستای «بهارکا» در اقلیم کردستان را مورد حمله قرار داده‌اند.کانال تلگرامی صابرین نیوز گزارش داد که همزمان با این حملات پهپادی و موشکی، آژیر خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل به صدا آمده است.برخی منابع محلی در کردستان عراق می‌گویند که در نتیجه حملات بامداد امروز، تاکنون ۲۶ نفر از تروریست‌های حزب دموکرات کردستان و حزب کومله کشته شده‌اند.این عملیات را یگان‌های پهپادی و موشکی نیروی زمینی سپاه پاسداران انجام داده است.

رژیم صهیونیستی پرادعا اما ناتوان در تأمین نیازهای اولیه
تسنیم/ از اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی اختلال وسیع در شبکه توزیع برق در سرزمین‌های اشغالی به قطع برق در مناطق مسکونی و صنعتی منجر شده است و همزمان نارضایتی‌ها از عملکرد کابینه «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم‌صهیونیستی را افزایش داده است.آتش‌سوزی‌های گسترده در زیرساخت‌های نیروگاهی، اختلال‌های فراگیر در شبکه توزیع و قطع وسیع برق به ویژه در زمان بارندگی سبب شده تا اعتراضات اجتماعی به ویژه در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی در سرزمین‌های اشغالی شدت پیدا کند.در سال‌های اخیر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهای اغراق‌آمیز از تبدیل‌شدن این رژیم به قطب انرژی ظرف چند سال آینده صحبت می‌کنند. این مسئله به ویژه پس از امضای توافق ترسیم مرزهای ساحلی میان لبنان و رژیم صهیونیستی با شدت و جدیت بیشتری بیان می‌شود و این در شرایطی است که این رژیم حتی در تامین نیازهای اولیه و روزمره ساکنین سرزمین‌های اشغالی به منابع انرژی همچون برق نیز عاجز مانده است.

انهدام باند ضدامنیتی قاچاق سلاح در خوزستان
صدا و سیما/ فرمانده انتظامی خوزستان از انهدام یک باند قاچاق سلاح خبر داد و گفت: در بازرسی‌های صورت گرفته از خودرو و منزل متهم، ۱۰ قبضه سلاح کلت کمری کشف شد.سردار صالحی گفت: مأموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی خوزستان با طرح‌ریزی عملیاتی دقیق و انجام اقدامات خاص پلیسی متهم مزبور را که با یک خودرو پراید قصد انتقال محموله سلاح به شهرستان اهواز داشت در عملیاتی ضربتی و منسجم دستگیر کردند. وی تصریح کرد: در بازرسی‌های صورت گرفته از خودرو و منزل متهم در مجموع ۱۰ قبضه سلاح کلت کمری، ۲۱ تیغه خشاب و ۳۸۹ عدد فشنگ جنگی کشف شد.
شکنجه کودکان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی
صداوسیما/ شبکه پرس تی وی از شکنجه کودکان فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر داد و اعلام کرد حماس از سازمان ملل خواست نام اسرائیل را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار دهد.جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس از سازمان ملل خواست اسرائیل را در «فهرست شرم» که به نقض حقوق کودکان در خشونت‌ها و درگیری‌های مسلحانه مربوط می‌شود قرار دهد.جنبش حماس همچنین هشدار داد اسرائیل علیه کودکان فلسطینی مرتکب شنیع‌ترین جنایات جنگی می‌شود. برابر اعلام حماس تا به اکنون بیش از ۳۵ کودک فلسطینی در سال جاری به دست نیرو‌های اسرائیلی کشته شده اند. ۱۶۰ کودک دیگر نیز به شکل‌های گوناگون روانی و جسمی تحت شکنجه نظامیان اسرائیل در زندان‌های این رژیم هستند.

عراق: ایران و عربستان تمایل به ادامه مذاکره دارند
باشگاه خبرنگاران/ وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد این کشور همچنان برای میانجیگری میان ایران و عربستان تلاش می‌کند و تهران و ریاض تمایل به ادامه مذاکره دارند.فواد حسین، در جریان شرکت در اجلاس امنیتی منامه درباره حل و فصل درگیری‌ها در خاورمیانه تاکید کرد: دیپلماسی کشورش در تلاش برای برقراری روابط قوی با همه کشور‌ها است.او درباره تحولات مربوط به میانجیگری بغداد بین ایران و عربستان گفت که تلاش‌های عراق برای سرپرستی گفتگو بین ایران و عربستان ادامه دارد و دو کشور تمایل به ادامه گفتگو دارند.به گفته حسین، تحولات ایران بُعدی منطقه‌ای دارد و ممکن است که بر سیاست‌های ایران و پیشبرد گفتگو بین تهران و ریاض تاثیر بگذارد. فواد حسین همچنین ادعاهایی درباره تبعیت دولت عراق از ایران را سخنی «ناعادلانه» دانست و آن را رد کرد.

آمریکا: ۱۰۰ شهپاد در خلیج فارس مستقر می‌کنیم
ایرنا/ فرمانده «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا» از تصمیم واشنگتن برای استقرار بیش از ۱۰۰ شهپاد (شناور هدایت پذیر از راه دور) در آب‌های استراتژیک خلیج فارس خبر داد. مایکل کوریلا، در سخنانی در جریان کنفرانس سالانه “گفتگوی منامه” در بحرین در این باره اظهار داشت: «تا سال آینده میلادی در همین زمان، یگان ویژه ۵۹، ناوگانی متشکل از بیش از ۱۰۰ شناور سطحی و زیرسطحی بدون سرنشین را تشکیل خواهد داد که با هم در ارتباط خواهند بود».یگان ویژه ۵۹ در سپتامبر ۲۰۲۱ در بحرین و مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، با هدف ادغام سیستم‌های بدون سرنشین و هوش مصنوعی در عملیات خاورمیانه راه اندازی شد. کوریلا افزود: علاوه بر این، آمریکا در حال اجرای یک برنامه تجربی برای مقابله با پهپادهای دشمنان در چارچوب همکاری با شرکای خود در منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *