خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۲۹

**آیت الله حسینی بوشهری: از مبلغین پشتیبانی علمی صورت گیرد** رهبر معظم انقلاب: بساط شرارت بی شک جمع خواهد شد القای نا امیدی، شاخص ایران ستیزی است** تأکید سران قوا بر تلاش بی‌وقفه مسئولان برای رفع مشکلات و تقویت امید در جامعه** آیت الله کعبی: سفر نمایندگان رهبرانقلاب به سیستان و بلوچستان در راستای تقویت وحدت بود** تشییع حماسی شهدای مدافع امنیت در مشهد و شیراز؛ خواسته مردم: اجرای اشد مجازات برای آشوبگران
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 تشییع حماسی شهدای مدافع امنیت در مشهد و شیراز خواسته مردم؛ اجرای اشد مجازات برای آشوبگران
مراسم تشییع پیکر دو شهید مدافع امنیت دانیال رضازاده، حسین زینال‌زاده و شهید مدافع حرم رضا رضوانی، عصر شنبه ۲۸آبان از خیابان قرنی مشهد به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد.
برپایه این خبر، آیین تشییع با سرود ملی جمهوری اسلامی و نوای زیارت عاشورا و ذکر مصیبت اهل بیت (علیهم السلام) آغاز شد و در مسیر، پیکرهای گلگون‌کفن فرزندان رشید شهر با نوای «حیدر، حیدر» و «لبیک یا‌حسین» از خیابان‌های مشهد‌الرضا عبور کرد.
مردم انقلابی مشهد پیکر این سه جوان شهید خود را از چهارراه مجد تا چهارراه میدان بار که اخیرا محل جولان معدود عناصر آشوبگر برای تعطیلی بازار بود، تشییع کردند و پس از عبور از میدان شهدا در حرم مطهر رضوی گرد‌هم آمدند.
در خلال سخنرانی و قرائت دلنوشته همسر شهید دانیال رضا‌زاده نیز مردم در کنار تکبیر، فریاد برآوردند «منافق آشوبگر اعدام باید گردد». شرکت‌کنندگان با شعارهای «لبیک یا حسین»، «ایران پر از شهیده فتنه جواب نمیده»، «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر منافق» خشم و انزجار خود را از همه دشمنان اسلام و نظام اسلامی اعلام می‌کنند.
همچنین مراسم وداع با پیکر طلبه شهید محمد زارع‌مویدی از شهدای اغتشاشات شیراز روز گذشته در خیابان معالی‌آباد، قتلگاه شهید برگزار شد و شهروندان شیرازی پیکر مطهر این شهید را در فضایی آمیخته با اشک و آه تشییع کردند. شهید محمد زارع‌مویدی براثر پرتاب کوکتل‌مولوتوف به دست اغتشاشگران و اصابت به ناحیه سر دچار مصدومیت و به بیمارستان منتقل شد و با وجود تلاش کادر درمان به شهادت رسید.

 همشهری 
 بی‌طرفی آژانس اتمی زیر سؤال رفت
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: «صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام برای حیثیت و جایگاه فنی آژانس نامطلوب بود.»مالک شریعتی افزود: «آژانس اذعان کرده است جمهوری اسلامی ایران بیشترین همکاری‌ها را با آژانس داشته و این همکاری‌ها بسیار فراتر از تعهداتش بوده است.» وی اضافه کرد: «کشورهای غربی و به‌ویژه آمریکا دنبال مقاصدی بودند که به اهدافشان نرسیدند و این شکست را می‌خواهند در جای دیگری جبران کنند اما جای جبران آن در آژانس نیست.»
شریعتی گفت: «آنها باید رویکردهای خود را تغییر دهند، واقعیت‌ها را بپذیرند. مدیران آژانس و کشورهای غربی نباید سعی کنند واکنش ایران را امتحان کنند، ایران گزینه‌های زیادی در حوزه فنی و غیرفنی در اختیار دارد و هیچ نگرانی و ترسی از به کار‌گیری گزینه‌های مختلف ندارد.»

 کیهان 
 بساط شرارت بی شک جمع خواهد شد / القای نا امیدی، شاخص ایران ستیزی است
حضرت آیــت الله العظمــی خامنه ای در دیدار صدهــا نفر از مــردم اصفهان:
اصفهان شهری با هویت کامل ایرانی و اسلامی و شهر زنده علم و ایمان و هنر و جهاد است.
پیشرفت جمهوری اسلامی، منطق لیبرال دموکراسی را باطل می کند.
صدای قدرتمندی ایران، دشمن را به پنجه زدن واداشته است.
مشــکل اقتصادی داریم که انشاءالله حل خواهد شــد اما در بخش هــای دیگر در حال پیشرفت هستیم البته همه تمرکز بر این است که نســل جوان از این پیشرفت ها آگاه نشود، به همین علت دشمن و امتداد داخلی آن، این پیشرفت ها را کتمان و یا کوچک نمایی می کنند.
بساط شرارت بدون شک جمع خواهد شد و ملت ایران با نیروی بیشــتر و روحیه تازه تر حرکت در میدان پیشــرفت کشــور را ادامه خواهد داد.
متأسفانه دشمن یک امتداد داخلی هم دارد که آنها هم تلاش دارند با استفاده از روزنامه ها و فضای مجازی، القای یأس و نا امیدی بکنند.
نویسندگان، شاعران، دانشمندان، روحانیون و همه افراد تأثیرگــذار امیدآفرینی کنند و شاخص ها و نشــانه های امید و پیشرفت در جامعه را سر دست بگیرند.
عاملان جنایت، قتــل، تخریب یا تهدید به آتش زدن دکان و ماشین کاسبان و مردم و آن کســی که با تبلیغات آنها را وادار به این کارها کرده، هر یک باید به اندازه گناه شان مجازات شوند.
 در پاسخ به قطعنامه آژانس اقدام متقابل و موثر انجام می‌دهیم
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود ضمن خیرمقدم به همتای عمانی در تهران گفت: روابط دو کشور ایران و عمان امروز نمونه ممتازی از روابط همسایگی مبتنی بر دوستی و برادری و فراتر از آن صداقت در عرصه دیپلماسی است. وزیر خارجه همچنین به تصویب قطعنامه ضدایرانی در نشست اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و بیان کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته گذشته اقدام غیرسازنده‌ای را انجام داد. در حالی که دو هفته پیش هیئتی متشکل از مقامات وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ایران به وین سفر کرده و درباره همکاری نیرومندتر ایران و آژانس توافق کردند و دیدار سازنده‌ای را با آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس انجام دادند، ولی به یک باره در راستای تاثیرگذاری بر محیط داخلی و همچنین اعمال فشار حداکثری و در تداوم سیاست به شدت ریاکارانه این روزهای ایالات متحده آمریکا قطعنامه‌ای را علیه ایران بر روی میز گذاشته و بار دیگر از آژانس سوءاستفاده سیاسی کردند. وی تصریح کرد: اقدام متقابل و موثر را انجام خواهیم داد در عین حالی که به حقوق بین‌الملل و تعهدات بین‌المللی خود پایبند خواهیم بود.

 وطن امروز
 بعضی طرف‌ها مرتب پیام همکاری می‌دهند ولی در عمل رفتارشان با گفتارشان متفاوت است
رئیس‌جمهور در دیدار «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان، روابط تهران- مسقط را ریشه‌دار و قوی خواند و افزود: به‌رغم خواست دشمنان این روابط روزبه‌روز در حال گسترش بوده و در ماه‌های اخیر گام‌های مثبتی در مسیر اجرای توافقات میان ۲ کشور برداشته شده است. آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز دشمنی‌های نظام سلطه و در رأس آنها آمریکا علیه ملت ایران بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: خشم و عناد آمریکایی‌ها از پیشرفت‌های ملت ایران همواره در ۴ دهه گذشته استمرار داشته و ناکام شده ولی آمریکایی‌ها از شکست‌های خود درس نمی‌گیرند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از مواضع اصولی عمان برای همکاری با ایران در پیشبرد موضوعات بین‌المللی و تأکید بر موضع جمهوری اسلامی مبنی بر آمادگی برای حصول توافق عادلانه، اظهار داشت: بعضی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مرتب با واسطه پیام همکاری و تعامل می‌دهند ولی در میدان عمل رفتار آنها با گفتارشان متفاوت است. این ریاکاری قطعا موجب پشیمانی آنها خواهد شد.
 معتقدیم ثبات قدم و رفتار صادقانه ایران به نتیجه خواهد رسید
السید بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان در دیدار با آیت الله رئیسی ضمن تقدیر از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه رویکرد آیت الله رئیسی در تقویت روابط و همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کرد: روابط عمان با جمهوری اسلامی ایران در مقایسه با دیگر کشورها نمونه است و ما خواهان استمرار و توسعه این روابط در عرصه‌های مختلف هستیم. وزیر خارجه عمان همچنین ضمن اعلام حمایت از مواضع و رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات رفع تحریم، تصریح کرد: معتقدیم ثبات قدم و رفتار صادقانه ایران به نتیجه خواهد رسید.
 بازداشت ۵ نفر از عاملان شهادت سجاد شهرکی
اداره‌کل اطلاعات استان سیستان‌وبلوچستان در اطلاعیه‌ای از دستگیری ۵ نفر از عاملان شهادت حجت‌الاسلام «سجاد شهرکی» امام جماعت مسجد «مولای متقیان» زاهدان خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: ۵ نفر از عاملان شهادت حجت‌الاسلام سجاد شهرکی توسط سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات دستگیر شدند که در اعترافات اولیه متهمان به ارتباط با گروهک‌های معاند خارج از کشور و همچنین سرویس‌های جاسوسی متخاصم، اذعان و به قصد استمرار اقدامات تروریستی علیه شاخصین شیعه و سنی و اماکن حساس در استان با هدف ایجاد دوقطبی و جنگ مذهبی در سیستان‌وبلوچستان اشاره شده است.
 اهانت تحلیلگر شبکه‌های ضدانقلاب به مردم ایران
«جمشید برزگر» از تحلیلگران ضدانقلاب شبکه‌های ضدایرانی فارسی‌زبان، از جمله بی‌بی‌سی و اینترنشنال، با اهانت به مردم و تمامیت ارضی ایران گفت: «لعنت به ملت ایران و لعنت به تمامیت ارضی ایران».
از آغاز اغتشاشات و ناامنی‌ها در برخی مناطق کشورمان، جریان‌ها و گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب با موج‌سواری بر شرایط پیش‌آمده، اهداف تجزیه‌طلبانه و ایران‌ستیزانه خود را دنبال می‌کنند. اظهارات شاذ اخیر برزگر شفاف‌ترین موضع جریان آشوب و اغتشاش درباره ایران است؛ جریانی که نه به دنبال براندازی جمهوری اسلامی، که به دنبال تجزیه و تکه‌‌تکه کردن ایران است. اظهارات ایران‌ستیزانه تحلیلگر شبکه‌های ضدانقلاب بخوبی و شفافیت هر چه تمام‌تر، باطن جریان آشوب را که خود را در ظاهر خیرخواه مردم ایران می‌دانند، به نمایش گذاشت.

 ایران 
 تأکید رئیس جمهور بر ارتقای جایگاه شوراها
رئیس‌جمهور در یازدهمین اجلاس شورای‌ عالی استان‌ها بر ارتقای جایگاه شوراهای اسلامی در نظام تصمیم‌گیری و قوانین موضوعه تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی ضمن توصیه به شوراها برای توجه به اخلاق و عدالت در حوزه‌های مأموریتی خود، به تلاش دشمن برای کند یا متوقف کردن دولت اشاره و تصریح کرد که دولت هم نگاهش به دست خارجی‌ها نیست و معطل لبخند و اخم آنها نمی‌ماند و کشور را با اتکا بر توانایی جوانان و نیروی انسانی کارآمد به پیش می‌برد.
رئیس‌جمهور با تأکید بر نقش مهم شوراها در قانون اساسی، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم کارگروهی از سوی شورای‌عالی استان‌ها با مشارکت وزارت کشور برای بررسی مسائل و مشکلات امروز شوراها تشکیل شود. رئیس‌جمهور گفت: با توجه به اینکه این روزها فصل تنظیم بودجه و در عین حال تدوین لایحه برنامه هفتم است، بسیار خوب است که حداکثر ظرف یک ماه و حتی کمتر‌، این کارگروه تشکیل شده و نظرات اعضا را برای رفع مشکلات و کارآمدتر شدن شوراها جمع‌آوری، جمع‌بندی و ارائه کنند تا در لایحه بودجه و بویژه برنامه هفتم لحاظ شود.
 احضار برخی چهره‌ها به دادسرا
حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین که اتهاماتی را به فوتبالیست‌ها وارد کرده بود برای پاسخگویی به دادستانی احضار شده است. همچنین درپی برخی اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر و انتشار مطالب تحریک‌آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی، محمود صادقی، پروانه سلحشوری و یحیی گل‌محمدی روز گذشته جهت پاسخگویی به مقام قضایی به دادستانی تهران احضار شدند. در یک هفته گذشته نیز الناز شاکردوست، میترا حجار، باران کوثری، سیما تیرانداز و هنگامه قاضیانی جهت پاسخگویی درمورد انتشار مطالب غیرمستند و تحریک‌آمیز به دادسرا احضار شدند. سه فرد دیگر نیز باید در روزهای آتی پاسخگو‌ باشند.
 دیدار سردار قاآنی با مفتی اهل سنت عراق
سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه که اخیراً در سفری عازم عراق شد روز جمعه با مهدی الصمیدعی، مفتی اهل سنت عراق در دارالافتاء بغداد دیدار و رایزنی کرد. سردار قاآنی پیش از این نیز با محمد شیاع السودانی و عبداللطیف رشید، نخست‌وزیر و رئیس‌ جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. یک منبع عراقی اعلام کرد که فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رهبران چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق نیز دیدار و درخصوص آخرین تحولات سیاسی عراق رایزنی کرده است.

 خراسان 
 مشکلات مطرح شده سیستان و بلوچستان تقدیم رهبر معظم انقلاب می شود
حجت الاسلام حاج علی اکبری نماینده اعزامی رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان گفت:درباره وقایع بسیار تلخی که در استان رخ داد، وعده رسیدگی و محاکمه خاطیان را دادیم. تاکنون هم فرمانده جدید انتظامی سیستان و بلوچستان از مردم عذرخواهی کرده است و هم افراد خاطی بازداشت شده‌اند و در مسیر قضایی قرار دارند.تمامی مشکلات مطرح شده از سوی مردم و مسئولان سیستان و بلوچستان را برای پیگیری بهتر و حل آن ها تقدیم رهبر معظم انقلاب می‌کنم تا دستورات ویژه را صادر کنند .
 ادعای «آسوشیتد پرس»: ایران تهدید به حمله زمینی کرد
خبرگزاری «آسوشیتد پرس» خبر داد که سردار «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران در دیدار با مقامات عراقی تهدید کرده است که اگر تدابیر امنیتی خود را در مرز با ایران تشدید و احزاب کرد مخالف ایران را کنترل نکنند، ایران دست به حمله زمینی در اقلیم کردستان عراق خواهد زد.
 ایران در قطر، بی‎بی‎سی و اینترنشنال کنار پرنس چارلز
بی ‎بی ‎سی اعلام کرد که خبرنگارانش در قطر برای پوشش جام جهانی حضور نخواهند یافت. پیشتر هم سازمان تروریستی ایران اینترنشنال اعلام کرده بود برخلاف برنامه قبلی اش، تیمی در قطر نخواهد داشت. بی‎ بی ‎سی اعلام کرده است که این کار‌ را به دلیل امنیت خبرنگارانش انجام می دهد!بی‎بی‎سی و اینترنشنال تلاش گسترده ‎ای برای حذف ایران از جام جهانی کرده بودند؛ حالا ایران در قطر است، آن ها در لندن کنار پرنس چارلز!

 رسالت 
 مسئولان بیش از مردم مدیون خون شهدا هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه جمعه ۲۷ آبان ماه با حضور در منزل شهید مدافع امنیت عجمیان ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده وی، از مقام شامخ این شهید والامقام تجلیل کرد. قالیباف با تأکید بر اینکه همه ما و مردم مدیون شهدا هستیم و امنیت ما مدیون شهدا است، اظهار کرد: ما مسئولان بیش از دیگران مدیون شهدا و خانواده‌های آنان هستیم و این، کار ما را مضاعف می‌کند، لذا وظیفه‌داریم برای رفع مشکلات مردم تلاش کنیم تا پاسدار خون این شهدای عزیز و مجاهدت و ایثار خانواده‌های آنان باشیم.رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه حضور در منزل شهید را وظیفه خود می‌دانم، خطاب به پدر شهید روح‌الله عجمیان، عنوان کرد: متوجه شدم که شما از رزمندگان دوران دفاع مقدس هستید، ازاین‌گونه پدرها توقع تربیت چنین فرزندانی نیز وجود دارد.

 مردم سالاری
 طبق پروتکل‌ها امکان تماس مستقیم وزیر خارجه آمریکا با کشورمان وجود ندارد
نماینده کاشمر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع‌گیری وزارت خارجه درباره سخنانش در خصوص حادثه زندان اوین گفت: صحبت‌های وزارت خارجه صحیح است چون قطعا طبق پروتکل‌ها امکان تماس مستقیم بین وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آمریکایی‌اش امکان‌پذیر نیست. چند روز پیش جواد نیک‌بین ادعا کرده بود که در شب آتش‌سوزی زندان اوین، ۴۰ دقیقه پیش از شروع حادثه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، طی تماس تلفنی با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، مطرح کرده بود «ما چهار زندانی در اوین داریم که قرار است تبادل شود. اتفاقی برای‌شان پیش نیاید». یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه این اظهارات را رد کرد و گفت: تماس مستقیم بلینکن با امیرعبداللهیان از اساس عاری از صحت است. در همین خصوص حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین اظهار کرد: وزیر امور خارجه آمریکا تماس مستقیمی با وزیر خارجه کشورمان نداشته بلکه پیام داده است. اگر من گفتم تماس مستقیم بوده، شاید بنده اشتباه کرده‌ام. وی افزود: پیامی که وزیر امور خارجه آمریکا به ایران ارسال و وزیر امور خارجه ایران نیز دریافت کرد، قبل از آتش‌سوزی بوده است.
 برگزاری رایزنی‌های ایران و آژانس در تهران
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفت که انتظار می‌رود دور جدید مذاکرات ایران و آژانس اتمی تا پایان ماه جاری میلادی برگزار شود. اولیانوف خاطر نشان کرد: می‌بایست تا پیش از پایان ماه نوامبر دور جدیدی از رایزنی‌ها میان کارشناسان آژانس اتمی و طرف ایرانی انجام شود. قرار بر این بود این نشست در تهران برگزار شود که امیدوارم این برنامه‌ها به قوت خود باقی بماند.

 قدس 
 خواص، معقول و منطقی حرف بزنند
غلامعلی حداد عادل در نشست استانی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه خواص نباید ساکت شوند، گفت: خواص باید معقول، منطقی و مختصر حرف بزنند. ما منطق داریم، نباید عقب‌نشینی کنیم و عقب‌نشینی هم نخواهیم کرد. وی افزود: کار سیاسی و تشکیلاتی امروز متفاوت از کار سیاسی در گذشته است. هیچ تشکیلاتی نباید منتظر دیگری باشد.
 پ.ک.ک گروه تروریستی متعلق به سازمان «سیا» است
سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه بار دیگر ایالات متحده آمریکا را حامی و پشتیبان گروه‌های تروریستی فعال در خاک ترکیه دانست. وی در این باره تأکید کرد: پ.ک.ک یک گروه تروریستی است که متعلق به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است. وی درباره پ.ک.ک و وابستگی‌های داخلی آن نیز مدعی شد حزب خلق ترکیه، امتداد همین گروه تروریستی البته در صحنه سیاسی است!

 اعتماد 
 آنکارا: عملیات نظامی در سوریه و عراق متوقف نمی‌شود
وزیر خارجه ترکیه پس از وقوع انفجاری در استانبول تاکید کرد که عملیات کشورش در سوریه و عراق ادامه خواهد داشت. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگویی ویژه با پایگاه خبری العربیه اظهار کرد: حملات نیروها و عملیات ویژه ما علیه رهبران حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق کرد در شرق سوریه و شمال عراق ادامه خواهد داشت. در پی انفجار یکشنبه گذشته در استانبول، ۱۷ تن در ارتباط با آن بازداشت شدند. مقامات آنکارا شبه‌نظامیان کرد از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و هم‌پیمانان آنها در سوریه را مسوول این انفجار می‌دانند.
 ابتکار ۲۹/۸/۱۴۰۱
 ارسال جداول بودجه به مجلس به صلاح نیست
میرکاظمی درباره طرح مجلس برای بررسی دو مرحله‌ای بودجه‌های سالانه کشور، گفت: وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود، ملزم به اجرا هستیم و باید تبعیت کنیم.
وی در ادامه نظر دولت را بر این دانست که نخست مجلس اجازه دهد تا دولت لایحه خود را برای اصلاح ساختار به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
میرکاظمی به کار مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد و گفت: این کمیسیون در طرحی درخواست کرد تا با مشارکت و همراهی دولت، آن را پیش ببرند و ما هم این کار را کردیم و با توجه به همکارهای نزدیک تلاش می‌کنیم تا به نقطه نظر مشترک برسیم. رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: اما نمایندگان در طرحی دوفوریتی خواستند تا روند بررسی لایحه بودجه به صورت دومرحله‌ای باشد که مرحله نخست تبصره ها و مرحله دوم جداول بررسی شود؛ ما ارسال جداول بودجه به مجلس را به صلاح نمی دانیم زیرا مردادماه امسال جداول بودجه ۱۴۰۱ به دولت ابلاغ شد و از این جهت جمع کردن یکپارچگی برنامه‌های دولت دچار مشکل می‌شود.
میرکاظمی اظهار امیدواری کرد که مجلس مراعات لازم را داشته باشد زیرا آنچه در دولت برای بودجه بسته می شود، دارای نظم و یکپارچگی است و نباید دچار بخشی نگری و سلیقه های سیاسی و بخشی شود.

 اطلاعات 
 تأکید سران قوا بر تلاش بی‌وقفه مسئولان برای رفع مشکلات و تقویت امید در جامعه
سران قوای سه‌گانه در نشست عصر دیروز که در محل دفتر رئیس جمهوری برگزار شد، مهم‌ترین مسائل کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
در این جلسه سران قوا بر ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی مطرح در دادگستری و اطلاع‌رسانی به هنگام در این زمینه برای آگاهی افکارعمومی تاکید کردند.دراین نشست همچنین با توجه به اهمیت موضوع امنیت جامعه به عنوان یک اولویت، لزوم برخورد با اغتشاشگران مورد تاکید قرارگرفت.سران سه قوه، از همه مسئولان کشور در رده‌ها و سطوح مختلف قوای سه‌گانه خواستند با اقدامات عملی و تلاش بی‌وقفه در جهت بر طرف کردن مشکلات، تقویت امید در جامعه را سرلوحه کار و انجام وظیفه بدانند.
 رتبه ششم ایران در میان کم خرج‌ترین دولت‌های جهان
صندوق بین‌المللی پول با رده‌بندی ۱۸۸ دولت جهان از نظر نسبت خالص هزینه‌ها به تولید ناخالص داخلی، دولت سیزدهم ایران را در رتبه ششم قرار داد.
صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی جهان به بررسی میزان هزینه‌های خالص ۱۸۸ دولت جهان در سال ۲۰۲۲ پرداخته و آن‌ها را بر اساس نسبت خالص هزینه‌های دولت به تولید ناخالص داخلی رده بندی کرده است.
این گزارش دولت سیزدهم ایران را به عنوان یکی از کم خرج‌ترین دولت‌های جهان معرفی کرده است. نسبت هزینه‌کرد دولت ایران در سال ۲۰۲۲ به تولید ناخالص داخلی ایران ۵۱۷/۱۲ درصد محاسبه شده است که بر این اساس فقط پنج دولت جهان نسبت به دولت ایران در سال ۲۰۲۲ کم‌هزینه‌تر بوده‌اند و ایران از این نظر در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

از مبلغین پشتیبانی علمی صورت گیرد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری تبلیغ را اصلی‌ترین وظیفه حوزه علمیه عنوان کرد و ضمن تأکید بر لزوم پشتیبانی علمی از مبلغین، حضور روحانیت در آموزش و پروش را در راستای انجام این تکلیف دانست.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در دیدار معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه و جمعی از مدیران مرکز تخصصی تبلیغ، اظهار داشت: تبلیغ، بر خلاف تصور برخی، وظیفه دست چندم حوزه و روحانیت نیست؛ بلکه وظیفه اصلی آن است. اگر با دقت به علومی که در حوزه، تدریس می‌شوند بنگریم، خواهیم دید که همه این علوم در راستای دین و تبلیغ آن قرار دارند.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، برگزاری دوره‌های دانش افزایی و پاسخگویی به شبهات برای مبلغین را ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: باید بنیه علمی روحانیونی که در امر تبلیغ فعالیت می‌کنند، به واسطه برگزاری دوره‌های دانش افزایی و خصوصاً پاسخگویی به شبهات، تقویت گردد و تمهیدی اندیشیده شود تا این عزیزان از جهت علمی پشتیبانی شوند تا مبادا به سبب فاصله از مباحث علمی، سرمایه علمی خود را به مرور زمان از دست بدهند.

سفر نمایندگان رهبرمعظم انقلاب به سیستان و بلوچستان در راستای تقویت وحدت بود
رسا/ آیت الله کعبی با بیان اینکه برخی بازی دشمن را خورده اند، تصریح کرد: برخی به جای اینکه در این نظام اسلامی به دنبال وحدت امت اسلامی باشند، با ایجاد تحریک بین مذاهب وارد بازی دشمن می شوند و آتش افروزی می کنند.وی با اشاره به اینکه وحدت موجب قوت اسلامی می شود، ابراز کرد: کسانی که تریبون در دست دارند، با سخن خود می توانند موجب وحدت و یا تفرقه باشند لذا بگونه ای سخن بگویند که موجب وحدت، هم افزایی و اقتدار امت شود.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به سفر هیئت اعزامی نمایندگان رهبر معظم انقلاب به استان سیستان و بلوچستان و دلجویی از مردم این استان ابراز کرد: این سفر در راستای تقویت وحدت و همدلی بین مذهب شیعه و سنی بود و چه بسیار موثر واقع شد، برخی از بزرگان آن استان باید قدر این وحدت و این سرزمین و خدمات را بدانند و بر تفرقه و بر چند گونه گرایی اصرار نکنند و برای ایجاد امنیت و آرامش تلاش کنند.

لهستان عذر لاوروف را خواست
ایسنا/ وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم لهستان مبنی بر ممنوعیت ورود وزیر خارجه روسیه به نشست ماه آینده سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در لودز، “بی‌سابقه و غیرقابل قبول” است.به گزارش راشا تودی، این بیانیه وزارت امور خارجه روسیه یک روز پس از آن منتشر شد که ورشو تایید کرد که به دلیل تحریم اتحادیه‌ اروپا علیه مقامات روسی، از ورود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به این نشست جلوگیری خواهد شد.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «این تصمیم تحریک‌آمیز و بی‌سابقه ورشو که در حال حاضر ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارد، نه تنها باعث بی‌اعتباری کشورش شده بلکه صدمات غیرقابل جبرانی را به کل این سازمان وارد کرده است. لهستان از طریق ریاستش در این نشست، اساس و بنیان سازمان امنیت و همکاری اروپا را به طور کلی نابود می‌کند و چنین حمله غیرقابل قبولی علیه روسیه بیانگر عملکرد ضد و نقیض لهستان درخصوص ریاستش است.»

دستگیری عوامل حادثه تروریستی اصفهان
تسنیم/ سخنگوی سپاه صاحب‌الزمان استان اصفهان گفت:.در پی رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان سازمان اطلاعات سپاه حضرت صاحب الزمان استان اصفهان، عوامل تیم تروریستی حمله به مدافعان امنیت شناسایی و دستگیر شدند. روح‌الله حکیمی فرد افزود: این تیم متشکل از اراذل و اوباش درجه یک استان، دارای سابقه قضایی و وابستگی به جریان نفاق که با تهیه سلاح جنگی در شامگاه ۲۵ آبان اقدام به شهادت دو نفر از بسیجیان و یک نفر از نیروهای فراجا نمودند.

ترامپ: با خروج از برجام سخت ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کردم
باشگاه خبرنگاران/ رئیس جمهور پیشین آمریکا بار دیگر از رویکرد دولت بایدن و تلاش وی برای ورود دوباره به توافق هسته‌ای انتقاد کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد انتخابات آتی این کشور در سال ۲۰۲۴، بار دیگر به دولت بایدن حمله کرد.بر این اساس، ترامپ که در نشست سالانه “ائتلاف یهودیان جمهوریخواه” سخن می‌گفت، بر تحقیر آمریکا در سطح جهان اذعان کرد.
او با اشاره به خوش خدمتی‌هایی که به صهیونیست‌ها کرده است، مدعی شد: من از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام خارج شدم و سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را علیه تهران وضع کردم. من هرگز اجازه نخواهم داد وضعیت فعلی که در آن اسراییل با خطر نابودی هسته‌ای مواجه است رخ دهد. بایدن از همان روز نخست امنیت اسراییل را به خطر انداخت و برای ورود مجدد به برجام به ایران التماس کرد. این توافق در گذشته فاجعه بود و اکنون فاجعه بار‌تر شده است.

آمریکا دریافته که در جنگ اوکراین شکست خورده است
باشگاه خبرنگاران/ تحلیلگر مطرح عرب با اشاره به افتادن اوکراین در دام آمریکا، عنوان کرد واشنگتن به علت شکست در این جنگ به شیوه‌های گوناگون به دنبال پایان دادن به آن است.عبد الباری عطوان با اشاره به تغییرات به وجود آمده در موازنه قدرت در جهان و افول قدرت آمریکا و افتادن اوکراین به دام آمریکا و شکست آمریکایی‌ها در جنگ اوکراین و تلاش‌های واشنگتن برای مذاکره با مسکو و فیصله دادن به این جنگ نوشت: پس از گذشت ۹ ماه از جنگ اوکراین، آمریکا متوجه شده که در این جنگ شکست خورده است به همین علت با روش‌های گوناگون از جمله مذاکره با روسیه به دنبال پایان دادن به آن است.

تظاهرات گسترده مردمی در پاریس
فارس/ مردم فرانسه در چهارمین سالگرد اعتراض جلیقه زرد‌ها در این کشور تظاهراتی گسترده در سر تا سر پاریس برگزار کردند.پلیس در اعتراضات امروز مردم در پاریس که به مناسبت چهارمین سالگرد اعتراض جلیقه زرد‌ها برگزار شد به ضرب و شتم معترضان پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیرو‌های امنیتی و پلیس در سر تا سر پاریس حضور داشتند و در برخی موارد درگیری‌هایی با معترضان به وقوع پیوسته است.۴ سال پیش مردم فرانسه در قالب جلیقه زرد‌ها به منظور انجام برخی اصلاحات زیست محیطی دست به اعتراض زدند، اما به مرور این اعتراض‌ها تغییر شکل داد و به انتقاد‌های گسترده علیه دولت مکرون تبدیل شد تا جایی که مردم خواستار استعفای رییس جمهور فرانسه شدند.با آغاز درگیری‌های نظامی در اوکراین و بالا رفتن هزینه‌های زندگی در اروپا مردم فرانسه بار‌ها مخالفت خود را از ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین عنوان کرده‌اند.

ایران پاسخ محکمی به قطعنامه می‌دهد
ایرنا/ رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: پیش‌از این هم گفته بودیم که صدور قطعنامه مشخصاً یک اقدام غیرسازنده برای حفظ فشار حداکثری است و کمکی به حل مسائل موجود نخواهد کرد.
محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد تشییع ۳۷۰ شهید در آبان ۱۳۶۱ و ۲۳ هزار شهید استان اصفهان در پاسخ به سؤالی درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اظهار داشت: ما از مدیرکل آژانس هم شنیده بودیم و وی تأکید داشت که صدور قطعنامه کمکی به پیشبرد امور نخواهد کرد. به نظر می‌رسد سه کشور اروپایی و آمریکا به استفاده از انواع روش‌های مختلف فشار ازجمله صدور قطعنامه و تحریم عادت دارند و پرواضح است که این‌گونه فشارها بی‌سرانجام خواهد بود.وی افزود: این اقدام اشتباه و تصویب قطعنامه علیه کشورمان همانطوریکه پیش‌تر هم گفته شده بود، پاسخ محکمی از سوی ایران به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *