خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۲۸

**رئیس‌جمهور: برخی خواص در اغتشاشات اخیر مردود شدند** آیت الله العظمی نوری همدانی: مسؤولان با اغتشاشگران و برهم‌زنندگان امنیت مردم برخورد قاطع کنند** آیت‌الله خاتمی: کسانی که از ریختن خون مردم لذت می‌برند باید به اشد مجازات محکوم شوند** بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه در محکومیت جنایت‌های تروریستی اخیر درکشور** آیت الله اعرافی: انقلاب اسلامی در معرض تهاجم سنگین دشمنان در فضای مجازی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 تحریم صداوسیما، استمرار نقض حقوق ایران
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: تحریم صداوسیما و پرس‌تی‌وی به منظور ممانعت از رسیدن رأی و نظر ایران به جهانیان، استمرار نقض فاحش حقوق ملت ایران و باز گذاشتن دست و دهان شبکه‌ها و رسانه‌های تروریستی برای شرارت‌آفرینی علیه ملت ایران است. وی خاطرنشان کرد: جنایات آمریکا علیه ملت‌ها و دولت‌های مستقل پایان ندارد.
 تأکید ویژه بر مجازات قاطع عوامل حادثه تروریستی ایذه
مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور در جریان سفر به ‌خوزستان، جلسه‌ای در حوزه مسائل کلان استان و پیگیری مصوبات سفر ریاست‌جمهوری برگزار کرد و در حاشیه این جلسه گفت: آنچه در ایذه رخ داد حادثه‌ای تروریستی بود که امیدواریم عوامل این اتفاق به زودی دستگیر شوند و برخورد قاطع با این افراد انجام پذیرد. در این جلسه نهادهای ذی‌ربط گزارشی از اقدامات خود در زمینه پیگیری عملیات تروریستی ‎ایذه ارائه کردند که معاون اول رئیس‌جمهور بر شناسایی و مجازات سریع و قاطع عوامل این حادثه تلخ تاکید کرد. وی همچنین ضمن قدردانی از بصیرت مردم خوزستان در خصوص جریانات اخیر، تصریح کرد: خوزستان یکی از استان‌هایی است که در حوادث اخیر بهترین امتحان را داده‌است.
 اهداف سیاسی بانیان قطعنامه ضدایرانی در آژانس محقق نخواهد شد
سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست اخیر خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان قطعنامه‌ای علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان به تصویب رساند. نذیری افزود: در جریان بررسی این موضوع، حامیان پیش‌نویس قطعنامه اطلاعات ساختگی و ادعاهای بی‌اساسی برای توجیه رویکرد غیرسازنده خود به شورای حکام ارائه کرده و کوشیدند این نشست را به ابزاری برای پیگیری اهداف کوته‌بینانه سیاسی خود، فراتر از چهارچوب وظایف و اختیارات آژانس تبدیل کنند.
نذیری در ادامه ضمن اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران تاکنون با حسن‌نیت کامل جهت برطرف کردن برخی ابهامات درخصوص مسائل باقیمانده پادمانی با آژانس همکاری و تعامل سازنده داشته است، افزود: برخی از این ابهامات مربوط به موضوعات گذشته میان ایران و آژانس است که در سال ۲۰۱۵ برای همیشه توسط شورای حکام بسته شده‌اند. وی با تاکید براین‌که در حال حاضر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان از شفاف‌ترین برنامه‌ها در میان کشورهای عضو آژانس است، اظهار کرد: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه ضدایرانی محقق نخواهد شد اما تصویب آن می‌تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس اثرگذار باشد.

 همشهری
 اتحاد برای ایجاد نظم جهانی چندقطبی
وزیر امورخارجه روسیه با مهم دانستن تقویت همکاری‌ها با ایران، ترکیه و کشورهای حاشیه دریای خزر، گفت: این کشورها به‌دنبال ایجاد یک نظم جهانی چندقطبی هستند. سرگئی لاوروف طی سخنانی در نشست سران مناطق روسیه، بر اهمیت همکاری مسکو با تهران، آنکارا، پکن، دهلی‌نو و دیگر کشورها تأکید کرد. وی با بیان اینکه روسیه روی توسعه روابط با گروه «بریکس» حساب می‌کند، توضیح داد: همکاری با ایران، ترکیه و کشورهای حاشیه دریای خزر مهم است.

 کیهان
 کسانی که از ریختن خون مردم لذت می‌برند باید به اشد مجازات محکوم شوند
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اغتشاش یعنی بسیجی‌کشی و قرآن‌سوزی، گفت: ما حاضر به ریختن خون هیچ فردی نیستیم، اما اگر کسانی مایل به ریختن خون مردم هستند و از آن لذت می‌برند، باید با آنها برخورد شود و به اشد مجازات هم محکوم شوند.
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران بیان داشت: بعضی‌ها فکر می‌کنند تقوا فقط مناسک فردی است، قرآن تقوا را در مناسک گسترده و بالا می‌بیند. تقوا در عرصه سیاسی تقویت نظام است، تضعیف نظام که با خون ۳۰۰ هزار شهید آغشته شده نیز حرام است.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: تضعیف نظام جمهوری اسلامی خلاف شرع و تهمت به فرد حرام است، تهمت به نظام نیز حرام است، اینکه کسی بگوید فساد در نظام اسلامی نهادینه شده، این دروغ و تهمت است و تهمت به نظام اسلامی نمی‌چسبد، این‌ها سعی دارند نظام روسفید را نظامی مسئله‌دار معرفی کنند.
وی با تجلیل و تکریم از تمام شهدا به ویژه شهدای حوادث تروریستی اخیر، بیان داشت: به خانواده شهدای اخیر می‌گویم با افتخار بگویید شهیدمان برای حفظ نظام اسلامی به دیدار خدا رفت و به جنایتکارانی که دست به این جنایت زدند می‌گویم گورتان را گم کنید و این عملیات اخیر کمک خواهد کرد که کلک شما زودتر کنده شود.
آیت‌الله خاتمی گفت: ما اعتراض را فریاد می‌زنیم و مجاز است اما اغتشاش برای یک لحظه مجاز نیست، نه تنها در مکتب ما، بلکه در تمام دنیا این چنین است.
 دومین کنگره ملی بزرگداشت سرداران و ۶۰۹۰ شهید استان قم در مسجد مقدس جمکران برگزار شد
همزمان با سالروز شهادت سردار شهید مهدی زین‌الدین، دومین کنگره ملی بزرگداشت سرداران و ۶۰۹۰ شهید استان قم پیش از ظهر پنج‌شنبه با حضور گسترده مردم، مسئولین و خانواده‌های معظم شهدا در مسجد مقدس جمکران برگزار شد.
در آغاز این آئین با شکوه که مسئولین کشوری و لشکری نیز حضور داشتند، بعد از انتشار فیلم بیانات رهبر معظم انقلاب فرمانده کل سپاه با اشاره به نقش مهم مراجع تقلید و علمای حوزه‌های علمیه در اقتدار جمهوری اسلامی تصریح کرد: علما، عمودها و ستون‌های مستحکم دین و عزت ملت هستند و ما سرمایه‌های عظیمی داریم که اگر به حرکت درآید، ایران به یک قدرت مسلط و عالی در جهان تبدیل می‌شود. امروز در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت جهانی بوده و از هیچ چیز نگران نیستیم و دل‌های ما محکم و گام‌های ما مسلط است. سرلشکر سلامی آشفتگی استکبار از اقتدار و شکست‌ناپذیری جمهوری اسلامی را امری مشهود و غیر قابل انکار دانست و گفت: برای همین آمریکا دوست دارد خیابان‌های ما را دودآلود و آتش گرفته ببیند و ما سفینه به آسمان نفرستیم و می‌خواهد ما نیازمند، فقیر و فلج باشیم و بیماران ما به دارو دسترسی نداشته باشند.
 رتبه اول علمی در منطقه متعلق به ایران است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز کشور ایران در منطقه رتبه اول علمی را دارد و دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی دنیا جایگاه‌های بسیار ارزشمندی دارند، اظهارداشت: انتظار داریم صداوسیما و رسانه‌های مختلف کشورمان این توفیقات را مقایسه، برجسته و معرفی کنند.
زلفی گل افزود: هم اینک ۸۴۰ دانشمند از دانشگاه‌های مختلف کشورمان در فهرست یک درصد و همچنین حدود یک هزار و ۸۰۰ دانشمند نیز در جمع ۲ درصد دانشمندان برتر بین‌المللی هستند.
وی یادآور شد: دنیا مرجعیت علمی ایران و دانشمندان ایران را به رسمیت می‌شناسد و دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان ما در المپیادهای بین‌المللی رتبه‌های اول را کسب می‌کنند. وزیر علوم ادامه داد: طی این چهار دهه در عرصه‌های علمی، نانو، بایو و علوم نو پدید پیشرفت زیادی داشتیم که باید این مسائل برای نسل جوان تبیین شود.

 ایران 
 برخی خواص در اغتشاشات اخیر مردود شدند
رئیس‌جمهور در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی تصریح کرد: امروز مسأله جهاد تبیین برگرفته از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب از ضروریات جامعه است. در ۴۳ سال گذشته ایستادگی و مقاومت، اقدامات خلاقانه و ابتکاری و همچنین پیشرفت‌های بسیار بزرگ و شگرفی که در حوزه‌های صنعتی، دفاعی و علم و فناوری حاصل شده، به‌درستی و در زمان خودش برای مردم تبیین نشده و لذا دشمن با سوءاستفاده از این خلأ به ایجاد شبهات و گره‌های ذهنی در افکار عمومی اقدام کرده است.
آیت‌الله رئیسی افزود: در طول یکسال گذشته باوجود همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، برون‌داد اقدامات و دستاوردهای دولت متناسب با حجم فعالیت‌ها نبوده و در این زمینه نیاز به انگیزه و تلاش مضاعف داریم.
آیت‌الله رئیسی همچنین عدم موضعگیری درباره اغتشاشات اخیر از سوی برخی خواص، چهره‌های سیاسی، نخبگان و مدعیان روشنفکری را مورد انتقاد جدی قرار داد و گفت: بسیاری از این افراد در اغتشاشات اخیر، وظایف قانونی، شرعی و انسانی خود را در تنویر افکار عمومی، بیان حقایق و محکومیت توطئه دشمن انجام ندادند و مردود شدند، چرا که از جوسازی‌ها در فضای مجازی می‌ترسند در حالی که خدای متعال به پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اثرگذار در اندیشه‌ها و افکار مردم من هستم. »
 مخالفت چین و روسیه با قطعنامه امریکایی
نمایندگان چین و روسیه به عنوان دو کشوری که به قطعنامه اخیر شورای حکام رأی منفی دادند، این اقدام را در ضدیت با مسیر همکاری‌های دیپلماتیک تهران و آژانس توصیف کردند. «وانگ چانگ»، معاون نماینده چین در شورای حکام آژانس گفت که اعمال فشار بر ایران کمکی به حل مسأله هسته‌ای این کشور نمی‌کند و تنها نتیجه معکوس خواهد داشت. پیش از آن نیز «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در پیامی توئیتری پیش از تصویب قطعنامه به مخالفت کشورش با این اقدام اشاره و تأکید کرده بود که هیچ اتفاق نظری درباره متن این قطعنامه وجود ندارد.
 انهدام باند حامل نارنجک در آذربایجان غربی
اعضای یک تیم تروریستی مرتبط با اغتشاشات که قصد داشتند با انتقال اسلحه و مهمات به داخل کشور و بکارگیری آنها در اغتشاشات، شهر‌ها را ناامن کنند در آذربایجان غربی شناسایی و تمامی اعضای آن دستگیر شدند. دستگیرشدگان این تیم تروریستی با اقرار صریح اعلام کرده‌اند قرار بود نارنجک‌ها را در جریان اغتشاشات شهر‌های مختلف علیه مردم و حافظان امنیت استفاده کنند.
 نفتالی بنت: در کنار ایرانیم!
نفتالی بنت، نخست وزیر سابق اسرائیل با انتشار پیامی در توئیتر خطاب به اغتشاشگران از آنان اعلام حمایت کرد. بنت در این پیام که با تصویری از صحنه آتش‌سوزی اموال عمومی و آشوب در تهران همراه بود، به اغتشاشگران گفت که مردم اسرائیل در کنار شما هستند! وی البته در این متن، آرزوی خود را هم بر زبان آورد و نوشت که «امیدوارم از ایران آزاد دیدار کنم»! این پیام درحالی است که پیش‌تر در بیانیه تحلیلی وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه، ارتباط اغتشاش‌ها و آشوب‌های اخیر با طراحی‌های امریکا و رژیم صهیونیستی آشکار شده بود.

 وطن امروز
 با قطعنامه صادر‌شده، سفر گروسی به ایران معنایی ندارد
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سناریوی آمریکایی‌ها در تشدید فشار بر ایران و بازی کردن آژانس و مدیر کل آن، رافائل گروسی در طراحی واشنگتن، درباره اینکه گفته شده با سفر گروسی به ایران موافقت شده است، گفت: این سفر برای وقتی بود که از سیاست فشار استفاده نکنند، حرکت‌های سیاسی و آوردن عبارات غیرواقعی و غیرحرفه‌ای در شرایطی که گفت‌وگو وجود دارد و مذاکرات مسیر خودش را طی کرده است، در راستای همان سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری است که از نظر ما مردود است.
اسلامی بیان کرد: ایران و آژانس طبق پادمان هیچ مشکلی ندارند. ملاک برای همکاری ما با آژانس پادمان است؛ پادمان و NPT ضوابط نوشته شده‌ای دارند، باید رعایت کنیم و آژانس هم بارها در این باره گزارش داده است. وی با اشاره به اینکه موارد ادعایی و اتهامی چیز جدیدی نیست، عنوان کرد: این مکان‌ها جدید نیستند، ۲۰ سال است مطرح می‌کنند. ۲۰ سال است بر ایران فشار می‌آورند که این فشارهای۲۰ سال گذشته موجب مذاکرات مستمر شده است. اسلامی یادآور شد: دولت‌های گوناگون مذاکره کردند و حاصلش برجام شد، از برجام بیرون رفتند و به تعهدات خودشان پایبند نبودند، امروز می‌خواهند بازگردند؟ بسم‌‌الله، تشریف بیاورند؛ همانی که در برجام توافق شده ملاک است. موارد ادعایی و اتهامی را کنار بگذارند. اسلامی گفت: ایران هیچ‌کاری که آژانس از آن مطلع نباشد، انجام نداده و نمی‌دهد و فعالیت‌های ما همگی در چارچوب مقررات است.
 تشییع پیکرهای شهدای عملیات تروریستی ایذه
پیکرهای ۷ شهید عملیات تروریستی چهارشنبه‌شب هفته گذشته شهر ایذه در استان خوزستان پیش از ظهر جمعه با حضور گسترده و در میان استقبال وصف‌نشدنی گروه‌های مختلف مردم ولایت‌مدار، مسؤولان محلی، استانی و کشوری تشییع شد. شرکت‌کنندگان در آیین تشییع شهدای حادثه تروریستی ایذه در حالی که پرچم‌های سه رنگ جمهوری اسلامی ایران و دست‌نوشته‌هایی با مضمون‌های گوناگون از جمله «اغتشاشگر در خون شهدا شریک است» در دست داشتند، اقدام‌های کور تروریستی اخیر را محکوم کردند. تشییع‌کنندگان پیکرهای شهدا در ادامه خواستار شناسایی و برخورد قاطع و شدید دستگاه‌های امنیتی و قضایی استان و کشور با عوامل تروریست، مخلان نظم و امنیت و آشوبگران شدند. در آیین تشییع پیکرهای شهدای عملیات تروریستی ایذه «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری نیز حضور داشت.

 خراسان 
 تکذیب ارسال محموله سوخت موشک از سوی ایران به مقصد یمن
نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، ادعای سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه مبنی بر ارسال محموله هفتاد تنی سوخت موشک از سوی ایران به مقصد یمن را تکذیب کرد. سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا در منطقه غرب آسیا در گفت وگو با آسوشیتدپرس مدعی شده بود نیروی دریایی آمریکا ۷۰ تن سوخت موشک را کشف کرده است که زیر کیسه های کود در یک کشتی به مقصد یمن از سوی ایران ارسال می شد.

 رسالت 
 رتبه نخست ایران از نظر ذخایر نفت و گاز در جهان
خاندوزی، در نشست تجار و فعالان اقتصادی ایران و مجارستان که در بوداپست برگزار شد، از رتبه اول ایران در ذخایر هیدروکربوری در جهان خبر داد. وی از بازار بزرگ ۸۰ میلیونی ایران به عنوان بزرگ‌ترین بازار منطقه خاورمیانه نام برد و به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی به خصوص فناوری اشاره کرد. وزیر اقتصاد به جزئیات قانون جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پرداخت که هرگونه ریسک را برای سرمایه‌گذاران خارجی پوشش می‌دهد. خاندوزی گفت: شرکت‌های صنعتی بزرگ مجارستان می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و با توجه به حمایت دو دولت از روابط تجاری بر حجم مبادلات بیفزایند. وی ایران را کشور دهم جهان از لحاظ جذابیت‌های گردشگری نام برد و از گردشگران مجارستانی برای سفر به ایران دعوت کرد.

 مردم سالاری 
 اخلال آمریکا در سیستم دورزدن تحریم‌های ایران
وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی عنوان کرد که واشنگتن به تلاش خود برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران ادامه خواهد داد. همزمان با این موضع‌گیری،وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که ۱۳ شرکت را به دلیل حمایت از نفت و گاز ایران در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «ما به مختل کردن تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌هایش ادامه می‌دهیم. وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌هایی را به دلایل قضایی مختلف به خاطر دخیل بودن در فروش نفت و گاز ایران تحریم کرده است.
 آمریکا به بن سلمان درباره خاشقچی مصونیت قضایی داد!
وزارت دادگستری آمریکا با صدور یک رای مشورتی و موافقت دولت این کشور، به ولی‌عهد سعودی در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض در استانبول، مصونیت اعطا کرد. تصمیم دولت آمریکا برای مصونیت شاهزاده بن سلمان ولیعهد سعودی از پیگرد قضایی برای دادخواستی درباره قتل جمال قاشقچی نویسنده مخالف ریاض، با محکومیت فوری کنشگران و نامزد پیشین او روبه رو شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ به باور نهادهای اطلاعاتی آمریکا، قتل قاشقچی در اکتبر ۲۰۱۸ توسط عوامل و ماموران حکومت سعودی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول، به دستور محمد بن سلمان انجام شده که از چند سال پیش حاکم بالفعل و واقعی عربستان بوده است. هاتیس چنگیز نامزد پیشین قاشقچی دقایقی پس از انتشار خبر تصمیم دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای مصونیت ولیعهد سعودی از پیگرد قضایی، در توئیتر نوشت: جمال امروز دوباره کشته شد، ما تصور می کردیم که شاید از ایالات متحده بارقه نوری از عدالت تابنده شود، اما دوباره پول در اولویت قرار گرفت. جمال و من با چنین جهانی آشنا نبودیم.
سخنگوی کنسولگری سعودی در واشنگتن در این باره اظهارنظری نکرده است. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید واشنگتن در بیانیه مکتوبی اعلان کرد که این تصمیم حقوقی وزارت دادگستری بر اساس اصول تثبیت شده قوانین عرفی بین‌المللی بوده و توضیح بیشتر در این باره را به وزارتخانه‌های امور خارجه و دادگستری احاله داد.

 آرمان ملی
 واکنش وزیر ارتباطات
زارع پور وزیر ارتباطات‌ با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی درباره اقدامات اخیر گوگل پلی نسبت به حذف چند اپلیکیشن ایرانی، اظهار کرد: این اولین باری نیست که به بهانه تحریم، مردم ما و حتی کاربران ایرانی سرتاسر دنیا را از نعمت استفاده از محصولاتی که ساخته جوانان متخصص همین مملکت است محروم می‌کنند.

 قدس
 خودروهای فرانسوی را تحریم کرده‌ایم
امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به خاطر رفتار غیر‌حرفه‌ای که فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته داشته‌اند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمی‌دهیم و آن‌ها را تحریم کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم آن‌ها با ابزار تحریم، صنعت و بازار خودرو ایران را تحت فشار بگذارند.
 ما سوریه را گرفتار جنگ داخلی کردیم!
«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی اعتراف کرد تل آویو سوریه را با جنگ داخلی درگیر کرد؛ چراکه بشار اسد قبول نکرد به این رژیم وابسته شود. اولمرت در این باره گفت: جورج بوش به ما گفته بود باید به اسد بفهمانید راه واشنگتن از اسرائیل می‌گذرد. متأسفانه این کار بزرگ‌ترین اشتباه تمام زندگی بشار اسد بود. اگر او در سال ۲۰۰۸ با من توافق‌نامه صلح امضا می‌کرد، گرفتار جنگ داخلی نمی‌شد.

 اعتماد 
 استعفای علی شمخانی تکذیب شد
نورنیوز نوشت: پس از ناکامی معاندین برای توسعه اغتشاش در کشور، فضاسازی هدفمند برای ایجاد موفقیت کاذب و روحیه دادن به اغتشاشگران با انتشار اخبار کذب در دستورکار آنان قرار گرفته است. برخی خبرهایی که در خصوص استعفای دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، صرفا تلاشی بی‌اثر برای منحرف کردن افکار عمومی از جنایت‌هایی است که عوامل مزدور وابسته به بیگانه با کشتار مردم بی‌گناه طی روزهای اخیر انجام داده‌اند و کاملا کذب و بی‌اساس است.

 اطلاعات 
 تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس اتمی علیه ایران
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند. قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند. ۲۶ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲ کشور( چین و روسیه) رای مخالف و ۵ کشور رای ممتنع دادند.
 موافقت پارلمان جمهوری آذربایجان با افتتاح سفارت در اسرائیل
پارلمان جمهوری آذربایجان طرح افتتاح سفارت در تل‌آویو و ارتقای روابط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. بعد از گزارش‌ها درباره همکاری‌های مختلف جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی، اکنون از ارتقای روابط دیپلماتیک دو طرف خبر می‌رسد وپارلمان جمهوری آذربایجان دیروز جمعه طرح افتتاح سفارت در تل‌آویو را تصویب کرد. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که روزهای پایانی خود را در این سمت سپری می‌کند، با استقبال از این تصمیم گفت جمهوری آذربایجان شریک مهم این رژیم و یکی از بزرگترین مکان‌های استقرار یهودیان در کشورهای مسلمان است.

 شهروند 
 مذاکرات اکتشافی با ۳ کشور خارجی در جریان است
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از انجام مذاکرات مربوط به اکتشاف نفت و گاز با سه کشور خارجی خبر داد و گفت: «این اقدام با هدف افزایش تعاملات بین‌المللی انجام گرفته است. » فکور اظهار کرد: «افزایش همکاری‌ها در حوزه اکتشاف از مهم‌ترین اهداف دیپلماسی انرژی است که از سوی شرکت ملی نفت ایران نیز دنبال می‌شود. »او افزود: «هم‌اکنون ۱۱ طرح اصلی با ۳۰۰ زیر پروژه در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران تعریف شده که بیشتر سرفصل‌های مطالعاتی، پژوهشی و تحقیقاتی دارند. »مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: «از نظر تخصیص بودجه، در سطح بالایی قرار داریم، به‌طوری که برای نخستین‌بار توانستیم رتبه دوم دریافت منابع مالی در رشته حفاری را در میان شرکت‌ها و مدیریت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران به دست آوریم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مسؤولان با اغتشاشگران و برهم زنندگان امنیت مردم برخورد قاطع کنند
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی با صدور پیامی حوادث تروریستی ایذه و اصفهان را محکوم کرد و به خانواده شهدای این حوادث تسلیت گفت. در این پیام آمده است: بی‌شک این حوادث تروریستی که در ایذه و اصفهان و بعضی دیگر از شهرها اتفاق افتاده است چهره دشمنان ما را نمایان‌تر نموده، آمریکا و اسرائیل و آلمان و فرانسه و عربستان سعودی و بعضی از کشورهای کوچک دیگر نیز اتحاد خود را علیه ملت ما روشن‌تر کرده و با استفاده از سرویس‌های جاسوسی خود و پول‌های گزاف امنیت مردم ما را نشانه رفته و نقشه‌های شومی برای کشور کشیده‌اند، هوشیاری و بصیرت ملت عزیز و شجاع مثل همیشه این توطئه را خنثی خواهد نمود و این انقلاب که ثمره خون هزاران شهید است را محافظت خواهند کرد و از آرمان‌های امام راحل رحمت الله علیه دفاع خواهند نمود و سخن امام را که حفظ این انقلاب را واجب می‌دانستند توجه خواهند کرد و بر مسئولان لازم است با تفکیک بین معترضان و اغتشاش‌گران به خواسته معترضان توجه و مشکلات آنها را حل نمایند و با کسانی که اغتشاش می‌کنند و زمینه را برای تروریست‌ها و کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند برخورد قاطع نمایند.

بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت جنایت های تروریستی اخیر درکشور
اختصاصی / جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکومیت جنایت های تروریستی اخیر درکشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد:جنگ ترکیبی گسترده جبهه باطل علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی که تلاش داشت هنجارشکنی و شکاف اجتماعی ایجاد کند؛ اکنون در پی ناکامی ها و عدم همراهی «مردم بصیر»، وارد مرحله «کشتار و ترور» شده است.در بخشی از این بیانیه آمده است: امروز مطالبه ملت، مقابله با اشرار و اغتشاشگران و همچنین محاکمه آنان است. گرچه نهاد‌های انتظامی و امنیتی و قوه قضائیه مؤمنانه در حال انجام وظیفه هستند اما لازم است در پاسخ به مطالبه عمومی و به حق مردم،عنصر بازدارندگی در برخورد با اغتشاشگران برجستگی بیشتری یابد. در ادامه این بیانیه آمده است: مردم قدردان نعمت «دین و معنویت» ،«ولایت فقیه»، «نظام مقدس جمهوری اسلامی» و «امنیت»می باشند و از ایثار و فداکاری قوه قضائیه و حافظان امنیت کشوردر نیروی انتظامی ،بسیج، سپاه و سربازان گمنام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حمایت می نمایند. لازم است در این شرایط خاص مسئولان محترم به گونه ای برنامه ریزی و اقدام نمایند که اینگونه مسائل آنان را از خدمت رسانی صادقانه به مردم و حل مشکلات آنان باز ندارد و روح امید را بیش از گذشته در جامعه زنده نمایند.در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دشمنان بدانند پشتوانه مردمی نظام اسلامی و باور این مردم به نصرت و امداد الهی، نقطه قوت ماست. در ظلم آشکار استکبار و دشمنان، ملت مؤمن و انقلابی با تقویت باورهای دینی خود استوار ایستاده و قوی و قدرتمند در حال پیشروی است. استقامت و پای فشردن بر حرکت در صراط مستقیم انقلاب اسلامی و صبر و بصیرت مردم، دشمنان را به استیصال کشانده است. امروز همه دشمنان و دوستان ما می دانند، ایران تنها قدرت مردمی و مستقلی است که مقابل جبهه ظلم جهانی ایستاده وخواهد ایستاد و آن را به شکست و خواری خواهد افکند.خداوند به وسیله این ملت در دل دشمنان رعب ایجاد کرده و بی شک از این رعب و عصبانیت خواهند مرد.

انقلاب اسلامی در معرض تهاجم سنگین دشمنان در فضای مجازی است
رسا/ آیت‌الله اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه گفت: ما در شرایط کاملاً ویژه و کم نظیری در تاریخ انقلاب قرار داریم و اینکه گفته می‌شود جنگ ترکیبی، این مفهوم یک حقیقت بلندی را بیان می کند که توجه و یادآوری آن امری لازم و ضروری است و امروز زمانی است که باید جوانان جامعه و ملت ما با چشم‌های تیزبین همه جوانب جریان های اخیر را که از طرف دشمنان تحمیل می شود پایش کنند. وی در ادامه افزود: اگر هوشمندی لازم وجود نداشته باشد، مشروطه تکرار می شود و دشمنان آزادی و استقلال این ملت، تمام عظمت و حیثیت این ملت را به تاراج خواهند برد. آیت الله اعرافی بیان داشت: کوتاه نیامدن دشمنان در برجام و استمرار تحریم سنگین دشمن، حساب باز کردن دشمنان بر گسل های فرهنگی-اجتماعی حومه ای، منطقه ای، مذهبی و تمام رشته ها و ایجاد سوال های اجتماعی از طرف دشمنان مورد توجه دشمنان قرار گرفته است تا ملت یکپارچه و منسجم انقلاب اسلامی را دچار پراکندگی و درگیری کنند و فعال کردن گسل‌ها نقشه دشمنان است.

جامعه جهانی باید حوادث تروریستی ایران را محکوم کند
تسنیم/ وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص حملات تروریستی در ایذه، اصفهان و مشهد در بیانیه‌ای اعلام کرد: بدون تردید، سکوت عامدانه مروّجان خارجی آشوب و خشونت در ایران در برابر آشکارترین عملیات تروریستی در چند شهر ایران، پیامدی جز تشویق تروریست‌ها و تقویت تروریسم در گستره گیتی ندارد. کشتارهای کور تروریستی در شهرهای ایذه، اصفهان و مشهد که پس از حمله مشابه اخیر به زائران و نمازگزاران حرم حضرت شاهچراغ شیراز اتفاق افتاد، کماکان مؤید این امر است که چگونه دشمنان و معاندین نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت شریف و بزرگ ایران، ماهیت جنایتکارانه خود را پشت نقاب دروغین دلسوزی برای مردم و فرزندان این کشور پنهان می‌کنند. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران، براساس موازین حقوق بین‌الملل و منطبق با قوانین و مقررات خود، حق خویش را برای پیگیری حقوقی و قضایی اقدامات تروریستی ارتکابی توسط تروریست‌ها و دولت‌های حامی آنها محفوظ می‌داند.

وقوع انفجار مهیب در اطراف تل‌آویو
تسنیم/ رسانه‌های عبری از وقوع انفجاری بزرگ در اطراف تل آویو خبر دادند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی محل وقوع این انفجار بزرگ را منطقه شارون در اطراف تل آویو اعلام کردند. هنوز جزئیات بیشتری از این خبر اعلام نشده است. منابع عبری در خبری فوری مدعی شدند که صدای انفجار که در منطقه شارون در اطراف تل آویو شنیده شد، ناشی از فعالیت جنگنده‌های اسرائیلی بوده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی از انتشار هرگونه خبری درباره عملیات‌های ضد صهیونیستی منع شده‌اند و سیاست سانسور نظامی بر این رسانه‌ها تحمیل شده است.

انفجارها و اتفاقات عجیب و گسترده برقی صهیونیست‌ها را سرگردان کرد
تسنیم/ طی چند روز اخیر، انفجار و آتش‌سوزی‌های عجیب و پی‌در‌پی در پست‌های برق در تل‌آویو و شهرهای تابعه و همچنین اتصالات و اختلالات گسترده در دستگاه‌های برقی ساکنان این شهرها، با سرگردانی این رژیم همراه شده است. بسیاری از اهالی سرزمین‌های اشغالی با شکایت از اداره‌ی برق این رژیم اعلام کرده‌اند که دستگاه‌های برقی‌شان دچار حوادثی نظیر ازکارافتادگی و آتش‌سوزی شده است. این افراد همچنین خاموش و روشن شدن‌های غیرمعمول و خارج از کنترل‌ دستگاه‌های برقی‌شان را گزارش داده‌اند. همچنین برخی از ویدئوهای ارسال شده توسط کاربران صهیونیست، از انفجار در پست‌های انتقال برق در راه‌های منتهی به شهرها و مناطقی همچون یاونه، گدارا و … حکایت دارد. دستگاه سانسور رژیم صهیونیستی مانع از انتشار اخبار کامل از این اتفاقات در رسانه‌های عمومی شده است. نکته مهمتر اینکه اداره برق رژیم صهیونیستی با سلب مسئولیت از خود در این باره، اعلام کرده که همچنان به دنبال یافتن دلایل این رخدادهاست!

رژیم سعودی بداند خویشتنداری ایران حدی دارد
فارس/ رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش با اشاره به مداخله رژیم سعودی در اغتشاشات اخیر کشورمان گفت: سعودی بداند ایران خویشتنداری می‌کند اما این خویشتنداری حدی دارد. امیر پوردستان با اشاره به تحولات اخیر کشور و نقشه دشمنان در طرح خاورمیانه بزرگ گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران دارای مولفه های قدرت فراوانی است، مولفه های قدرتی که از صلابت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و حوادث و ناملایمات و ناگواری‌ها نمی‌توانند در آن ها خدشه ای وارد کنند، وجود همین مولفه های قدرت سبب شده که در توطئه های بی شمار دشمنان مثل تحریم، جنگ تحمیلی، ترور و بمب گذاری، عملیات تروریستی و… این ملت پابرجا بماند و به مسیر حق خود که تعالی و پیشرفت است، ادامه بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *