خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۲۳

**حضور رهبر معظم انقلاب در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام)** رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به نمایندگی از رهبر انقلاب به زاهدان رفت؛ سلام و پیام رهبر معظم انقلاب به مردم سیستان و بلوچستان** آیت‌الله استادی: آیت‌الله مرعشی نجفی از مصادیق احیای معارف اهل بیت (علیهم السلام) هستند** پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی ارتحال امام جمعه یاسوج** شرکت ملی گاز: گاز بیش از یک میلیون مشترک رایگان شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 افزایش برد انهدام سامانه باور۳۷۳ به بیش از ۳۰۰ کیلومتر
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: پروژه باور ۳۷۳ از سال ۹۲ آغاز شده است. کارهای اصلی از ۱۳۹۷ شروع شده و طی ۱۶ ماه از آخرین شلیک در رزمایش تا چند روز قبل که شلیک موفق ۳۰۴ کیلومتری داشته، بیش از ۱۶ ماه طول نکشیده است.
امیر صباحی‌فرد با اشاره به مراحل تست جدید سامانه باور ۳۷۳ برای ارتقای برد این سامانه تصریح کرد: نقطه کشف اولیه در ۴۳۳ کیلومتر و ۴۳ هزار پا و سرعت پهپاد ۷۳۶ کیلومتر بود. برای این‌که پهپاد بتواند اوج گرفته و به ارتفاع ۴۳ هزار پا برسد، مجبور شدیم پس از پرواز حرکت اوربیت یا چرخش را انجام داده و بتواند پس از اوج به ارتفاع ۴۳ هزار پا دست پیدا کند تا در خط اصلی قرار بگیرد. این اتفاق رخ داد و در ۴۳ هزار پا وارد مدار اولیه شد.فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ایجاد دست برتر در مقابله با هرگونه تهدید هوایی و برد بلند و مقابله با مهمات دورایستا را از دلایل ارتقای سامانه باور۳۷۳ دانست.

 همشهری
 تأکید نمایندگان ۳۸کشور بر توسعه روابط با تهران
در جریان سفر رئیس دیوان محاسبات کشور به برزیل، نمایندگان ۳۸کشور با مهرداد بذرپاش دیدار و بر گسترش روابط با تهران تأکید کردند. بذرپاش که برای شرکت در بیست‌وچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان اینتوسای عازم برزیل شده بود، با رؤسای هیأت‌ها و رؤسای‌کل دیوان محاسبات ۳۸ کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و یادداشت‌های تفاهم همکاری جداگانه‌ای میان دیوان محاسبات ایران با دیوان محاسبات کشورهای کره‌جنوبی، برزیل و اسلواکی نیز امضا شد.
 صدور احکام بدوی و اولیه برخی از اغتشاشگران در تهران
پس از برگزاری دادگاه تعدادی از متهمان اغتشاشات در استان تهران، احکام بدوی این پرونده‌ها از سوی دادگاه انقلاب صادر شد. با دستورات رئیس قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی قاطع سریع و بر مبنای عدالت و قانون و بدون هیجان زدگی به پرونده‌های اغتشاشات، در هفته‌های اخیر، روند بررسی پرونده های متهمان اغتشاشات اخیر، آغاز و دادگاه متهمان در حال برگزاری است. برهمین اساس، پس از برگزاری دادگاه تعدادی از متهمان اغتشاشات در استان تهران، احکام بدوی این پرونده‌ها از سوی دادگاه انقلاب صادر شد.
براساس احکام صادره، فردی که یک مرکز دولتی را به آتش کشیده بود، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی ، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی ، محاربه و افساد فی الارض – محاربه از طریق به آتش کشیدن (تحریق و تخریب عمدی) به مجازات اعدام محکوم شد. همچنین احکام ۵ متهم اغتشاشات اخیر نیز توسط شعبه پانزدهم و بیست و هشتم دادگاه انقلاب صادر شده است. این متهمان براساس اتهاماتی از قبیل اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت ملی و اخلال در نظم و آسایش عمومی، به مجازات‌های حبس از ۵ تا ۱۰ سال محکوم شده‌اند. آرای صادره بدوی بوده و قابل اعتراض در دادگاه تجدید‌نظر، خواهد بود.

 کیهان 
 حضور رهبر معظم انقلاب در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی
رهبر معظم انقلاب صبح روز گذشته مزار حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) را زیارت کردند. حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سحرگاه دیروز با حضور در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری این مضجع مبارک را زیارت و نماز صبح را آنجا اقامه کردند.
 انفجار مهیب در اسلامبول ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت
رسانه‌های ترکیه عصر یکشنبه (۱۳ نوامبر، ۲۲ آبان) از انفجار در خیابان استقلال در مرکز اسلامبول خبر دادند که طبق آخرین آماری که رئیس‌جمهور ترکیه تا زمان تنظیم این خبر اعلام کرده، دست‌کم ۵۳ زخمی و ۶ کشته برجا گذاشته است.
تلویزیون ترکیه دیروز گزارش داد، انفجاری در خیابان استقلال مشرف به میدان تقسیم اسلامبول رخ داده و بعد از این حادثه، تیم‌های پزشکی زیادی به محل اعزام شدند و نیروهای امنیتی نیز منطقه را محصور کردند.
همان دقایق اولیه حادثه، اسپوتنیک به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد مقامات انفجار در مرکز اسلامبول را «حمله تروریستی» می‌دانند. برخی از منابع از عملیات تروریستی گروه‌های کُرد گفته‌اند.
«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور این کشور نیز دقایقی بعد از وقوع این حادثه گفت: «عاملان بمب گذاری را شناسایی خواهیم کرد و مجازات خواهند شد و تروریسم به هدف خود نمی‌رسد.» او اظهار داشت: «عناصری که تلاش می‌کنند دولت ترکیه را تضعیف کنند به جاه طلبی‌های خود نخواهند رسید.» اردوغان همچنین این انفجار را کار یک زنِ انتحاری خوانده است.

 ایران
 مأموریت رئیس‌جمهور به وزیر ارتباطات برای رفع موانع کسب‌و‌کارها در بستر اقتصاد دیجیتال
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آمارهای افزایش تولید در بخش‌های مختلف، این افزایش را حاصل بهبود عملکرد در عرصه‌های متعدد اقتصادی دانست و گفت: رسانه‌ها با انعکاس و تبیین درست این موفقیت‌ها می‌توانند امید و اعتماد عمومی جامعه را ارتقا دهند. در گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت به هیأت دولت آمده بود، میزان تولید در شرکت‌های صنعتی و معدنی بورسی که ۵۰ درصد تولید کشور را شامل می‌شود، در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۷ درصد رشد ثبت شده است.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، وزیر ارتباطات را مأمور کرد وضعیت کسب‌وکارها در بستر اقتصاد دیجیتال را به دقت رصد و مشکلات و موانع احتمالی پیش‌روی کسب‌وکارها را با سرعت و جدیت پیگیری و رفع کند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری سال بر اهمیت استفاده از فرصت باقیمانده از سال ۱۴۰۱ برای ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور تأکید و تصریح کرد: اگر چه افزایش تعداد و تنوع واحدهای دانش‌بنیان در کشور مهم است، اما نباید اجازه داد ارتقای کیفی عملکرد مجموعه‌های دانش‌بنیان قربانی افزایش کمی این واحدها شود. آیت‌الله رئیسی وزارت نفت را مکلف کرد، با توجه به فصل سرما در کشور و افزایش مصرف انرژی، برای بهینه شدن مصرف انرژی راهکارهای مناسب را اتخاذ کند.
 گاز بیش از یک میلیون مشترک رایگان شد
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز با بیان اینکه گاز طبیعی برای حدود یک میلیون و ۱۱۹ هزار مشترک رایگان شد، می‌گوید: «از این تعداد، ۸۷۳ هزار مشترک مربوط به کمیته امداد امام خمینی و ۲۴۶ هزار مشترک هم مربوط به سازمان بهزیستی است.»
رحمانی با اشاره به اعمال قانون رایگان شدن گازبها برای مشترکان زیر پوشش سازمان‌های حمایتی (کمیته امداد و سازمان بهزیستی) ادامه می‌دهد: «امسال این تعداد افزایش می‌یابد، زیرا هر ساله اشتراک‌های جدیدی به مشترکان افزوده می‌شود و اشتراک‌های جدید هم به طورعمده از روستاها هستند.»
 عزم جدی دولت بر احیای شهرهای ساحلی
در جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور طرح شهرهای مولد کشاورزی نهایی و مقرر شد در فاز نخست پنج نقطه ساحلی کشور تعیین و اجرای این طرح آغاز شود.
مخبر در این جلسه با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ در دنیا در کنار دریا و مناطق ساحلی هستند، گفت: باید در کنار سواحل کشور شهرهای مولد ایجاد کنیم به نحوی که این شهرها کاملاً هوشمند، علمی و برخوردار از امکانات روز دنیا باشند.معاون اول رئیس جمهور از تمرکز امکانات در نقاط مرکزی و هدایت مردم مناطق ساحلی به مرکز کشور به عنوان اشتباهی تاریخی یاد کرد و افزود: اگر شهرها و مناطق ساحلی کشور به شهرهایی مرفه، مولد و تأثیرگذار تبدیل شوند، شاهد مهاجرت معکوس و ترغیب مردم به سکونت در این شهرها خواهیم بود.

 وطن امروز 
 وزارت اطلاعات یک شبکه بین‌المللی توزیع مواد مخدر را منهدم کرد
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات، با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان‌ اعضای شبکه گسترده بین‌المللی توزیع مواد مخدر که از طریق به کارگیری اتباع بیگانه با اتخاذ روش‌های حرفه‌ای در پوشش ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، مبادرت به انتقال محموله‌های کلان مواد مخدر از مرزهای شرقی کشور به دیگر استان‌های عمقی می‌کردند شناسایی و دستگیر شدند.
بر اساس بررسی و رصدهای فنی و اطلاعاتی صورت گرفته، مشخص شد شبکه مذکور به طور میانگین روزانه ۳۰۰ تا۴۰۰ کیلوگرم محموله‌های مواد مخدر را در کشور پخش کرده که ارزش ریالی تجمیعی مبالغ به دست آمده در سال‌های اخیر به بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. در همین راستا، با دستور مقام قضایی ۳۲ نفر از عناصر اصلی شبکه بازداشت شدند و ۱۰۵۴ حساب بانکی متعلق به اعضای شبکه مسدود و علاوه بر آن حجم کلانی از اموال و دارایی‌های متعلق به این شبکه شناسایی و توقیف شد.
 ادامه موج افزایش قیمت‌ها در آمریکا
اگرچه نرخ تورم در آمریکا طی هفته‌های اخیر کمی کاهش یافته اما همچنان شاهد بالا رفتن قیمت‌ها در این کشور هستیم. آنطور که راشاتودی گزارش داده است، ماه اکتبر و در ادامه روند افزایش قیمت‌ها در آمریکا شاهد بالا رفتن بهای کالاهای مصرفی در این کشور بودیم. سرعت بالا رفتن قیمت‌ها در آمریکا هم‌اکنون در بالاترین میزان ۴۰ سال گذشته قرار دارد و شاهد گسترش افزایش تورم در بخش‌های مختلف آمریکا هستیم. قرار است وزارت کار آمریکا نرخ رسمی تورم در این کشور را طی روزهای آینده اعلام کند اما کارشناسان می‌گویند انتظار می‌رود ماه اکتبر روند رشد قیمت‌ها در این کشورها نسبت به ماه سپتامبر ۵۰ درصد بیشتر باشد. ماه ژوئن نرخ تورم در آمریکا به بالاترین میزان در ۴۰ سال اخیر رسیده بود. اصلی‌ترین پیشران تورم در آمریکا قیمت حامل‌های انرژی و مواد غذایی بوده است.

 جوان 
 سلام و پیام رهبر معظم انقلاب به مردم سیستان و بلوچستان
هیئت اعزامی از دفتر رهبر معظم انقلاب به سرپرستی حجت الاسلام علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، برای دیدار و گفتگو با علمای شاخص اهل سنت، ائمه جمعه، خانواده شهدای امنیت و نخبگان استان سیستان و بلوچستان شنبه شب وارد زاهدان شد.
حجت الاسلام حاج علی‌اکبری، در بدو ورود به زاهدان گفت: خدا را شاکریم که از سوی دوست برای دیار دوست و دوستان حامل سلام و پیام هستیم و آمده‌ایم تا سلام مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستان و بلوچستان برسانیم و اندوه و ناراحتی ایشان را از حوادثی که اتفاق افتاده و تدابیر عالی که برای حل مشکلات داشته‌اند و تدابیر تکمیلی را با بزرگان استان و گروه‌های مختلف در میان گذاشته و از عزیزانی که در این حوادث، شهید، جانباخته، جانباز و مجروح شده‌اند دیدار خواهیم داشت و از آن‌ها دلجویی خواهیم کرد.
دیروز در جریان سفر رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به زاهدان، حجت الاسلام حاج علی اکبری با مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار که نماینده، ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و برخی از علما و استادان اهل سنت نیز حضور داشتند، در مورد حوادث اخیر بحث و تبادل نظر شد.
حجت الاسلام حاج علی اکبری، همچنین روز گذشته با نخبگان سیستان و بلوچستان دیدار کرد. در این نشست نخبگانی از اقشار مختلف به تشریح موارد خود درباره اتفاقات اخیر در سیستان و بلوچستان پرداختند.
دیدار با خانواده‌های شهدا و مجروحان حوادث اخیر از دیگر برنامه‌های نمایندگان هیئت اعزامی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در سفر به سیستان و بلوچستان بود.
حجت‌الاسلام علی‌اکبری در جمع خانواده شهدا و جانبازان حوادث اخیر زاهدان با اشاره به اینکه حامل سلام رهبر معظم انقلاب به شما هستیم، گفت: خداوند شهیدان شما را دوست داشت که در حالت دفاع از کشور به دست افراد خبیث به شهادت رسیدند و بهشت روزی آن‌ها شد. علی اکبری بیان کرد: درخواست شما این بود که با مخلان امنیت کشور و کسانی که با حیثیت استان بازی می‌کنند برخورد قاطع صورت گیرد که ان‌شاءالله به موقع انجام خواهد شد.

 خراسان
 سوئد دو برادر ایرانی‌تبار را به جاسوسی برای روسیه متهم کرد
دستگاه قضایی سوئد دو برادر ایرانی‌تبار را به جاسوسی برای روسیه و واحد اطلاعات نظامی آن کشور متهم کرده است. یکی از این دو برادر از کارکنان دستگاه اطلاعات داخلی سوئد بوده است. اطلاعاتی که آن‌ها به روسیه منتقل کرده‌اند «موضوعات فوق‌العاده حساس» بوده است. پیمان کیا و پیام کیا متهم شده‌اند که بیش از یک دهه برای روسیه جاسوسی کرده‌اند.

 مردم سالاری
 منع لبنان از دریافت سوخت از ایران توسط آمریکا
معاون دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که واشنگتن اخیرا لبنان را از دریافت ۶۰۰ هزار تن سوخت از ایران منع کرده است.
شیخ نعیم قاسم در صفحه توئیتر خود نوشت که ایالات متحده اخیرا جلوی ۶۰۰ هزار تن سوخت ارسالی از ایران به لبنان را گرفته است. شیخ نعیم قاسم در ادامه نوشت که قیمت این محموله ۳۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. وی تأکید کرد که لبنان از سوختی منع شد که می‌توانست برای چندین ماه روزانه پنج الی شش ساعت برق تولید کند.
 حضور خودروهای نظامی اسرائیلی در خرسون
برخی رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که در منطقه خرسون تعدادی خودروی زرهی ساخت رژیم صهیونیستی که توسط نیروهای اوکراینی استفاده می‌شوند، مشاهده شدند. این رسانه‌های رژیم صهیونیستی تصاویری از خودروهای زرهی مدل «Amir» تولید شرکت اسرائیلی «GAIA» را که در خدمت نظامیان اوکراینی هستند، منتشر کردند.
یک حساب تویتری ویژه سلاح و مهمات مورد استفاده در جنگ اوکراین نیز تصاویری از خودروهای زرهی مدل «Amir» تولید شرکت اسرائیلی «GAIA» را به اشتراک گذاشته و اعلام کرد، این اولین باری است که دیده می‌شود ارتش اوکراین از خودروهای زرهی تولید اسرائیل استفاده می‌کند.این حساب کاربری توضیحی درباره چگونگی انتقال این خودروها به اوکراین ارائه نکرد. همچنین در ویدیوهای دیگری این خودروهای اسرائیلی در فعالیت‌های نظامی مشاهده می‌شوند که طبق گزارش حساب تویتری یاد شده، مربوط به خرسون است.

 آرمان ملی
 دیدار سفیر ایران با معاون وزیر خارجه سوریه
سفیر کشورمان در سوریه با معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. مهدی سبحانی، سفیر ایران در سوریه با ایمن سوسان، معاون وزیر خارجه این کشور دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار درخصوص آخرین تحولات منطقه و همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه و بین‌المللی تبادل نظر شد.
 ادعای دوباره نتانیاهو علیه ایران
اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی دیروز (یکشنبه) بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود و نخست وزیر پیشین این رژیم را به تشکیل دولت جدید مکلف کرد. نتانیاهو در اظهاراتی گفت که باید با قاطعیت با اقدامات خصمانه ایران مقابله کرد. وی گفت که در رژیم صهیونیستی اجماع نظر گسترده درخصوص ضرورت مقابله با برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

 قدس 
 موافقت رئیس جمهور با قانون انتقال محکومان بین ایران و بلژیک
رئیس جمهور روز گذشته «قانون معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک» را که در تاریخ چهارم آبان‌ ۱۴۰۱ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأیید ماده واحده و معاهده پیوست آن موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد، برای اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ کرد. با توجه به اصل ۱۲۵ قانون اساسی، اجرای مفاد معاهده منوط به انجام تشریفات مندرج در این معاهده است.
 خشم تل‌آویو از کی‌یف
رأی مثبت اوکراین به قطعنامه پیشنهادی فلسطین در سازمان ملل با موضوع دریافت نظر حقوقی دادگاه لاهه درباره «تبعات حقوقی اشغالگری اسرائیل» سبب خشم این رژیم شده و واکنش «مایکل برودسکی»، سفیر تل‌آویو در کی‌یف را برانگیخت. برودسکی در توییتی نوشت: «حمایت اوکراین از قطعنامه به‌شدت ناامید کننده است». وی افزود: «حمایت از ابتکار عمل‌های ضداسرائیلی در سازمان ملل کمکی به ایجاد اعتماد نمی‌کند». اوکراین و اسرائیل معمولاً روابط نزدیکی داشته‌اند اما مناقشه با روسیه روابط آن‌ها را با چالش مواجه کرده است.

 اعتماد 
 فلسطین در راس اولویت‌های ما است و اشغالگری باید پایان یابد
«عبدالله دوم» شاه اردن، بار دیگر بر اولویت‌بخشی به قضیه فلسطین تاکید کرد و گفت: «قضیه فلسطین در راس اولویت‌های ما است و راه‌حل آن، پایان اشغالگری است. ما به نقش محوری خود در منطقه ادامه خواهیم داد.» عبدالله دوم تاکید کرد که این نقش محوری اردن، همچنان بر دفاع از آرمان فلسطین متمرکز خواهد بود چیزی که در گذشته نیز بوده و هست. اردن مواضع حمایتی خود را حفظ خواهد کرد. وی افزود: فلسطین در راس اولویت‌های ماست و بدون حل‌وفصل عادلانه و فراگیر این قضیه که با پایان اشغالگری اسراییل و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس آغاز می‌شود، نمی‌توان از آن عبور کرد.

 اطلاعات 
 مخالفت قاطع بغداد با عادی‌سازی روابط میان عراق و اسرائیل
بغداد بار دیگر بر مخالفت خود با عادی سازی روابط میان عراق و اسرائیل تاکید و اعلام کرد که موضعش در قبال مساله عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ثابت است و هیچ تغییری نکرده است.دفتر ریاست جمهوری عراق با صدور بیانیه‌ای شبهات مطرح شده در زمینه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به شدت تکذیب کرد. دفتر ریاست جمهوری عراق در این بیانیه، اتهامات برخی طرف‌ها به «عبداللطیف رشید»، رئیس جمهوری این کشور مبنی بر دیدار وی با شماری از مسئولان رژیم صهیونیستی در حاشیه اجلاس سران اتحادیه عرب و اجلاس تغییرات آب و هوایی در «شرم الشیخ» مصر را رد کرد.
 شاهزادگان سعودی تاجران بزرگ مواد مخدر در خاورمیانه هستند
پایگاه خبری «الخلیج الجدید» در گزارشی نوشت: شاهزاده های عربستان سعودی، به بزرگترین تاجران مواد مخدر در منطقه و خاورمیانه تبدیل شده اند.«الخلیج الجدید» در گزارشی به افزایش مصرف مواد مخدر در عربستان و دست داشتن شاهزادگان سعودی در واردات مواد مخدر به این کشور و صادرات این مواد به دیگر کشورهای منطقه اشاره کرد و نوشت:‌ این مشکل در دهه گذشته افزایش یافته است. در این گزارش آمده است: تقریبا هیچ کشوری از بلای مواد مخدر و پدیده قاچاق در امان نیست اما آنچه عربستان را در این میان در خاورمیانه متمایز کرده است، دست داشتن متولیان رسمی و شاهزادگان و افسران سعودی در صادرات و واردات گسترده این مواد است.
 پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنای آمریکا
با پیروزی «کاترین کورتز ماستو» سناتور ایالت نوادا در مقابل «آدام لاکسالت» رقیب جمهوریخواه وی، دموکرات‌ها ۵۰ کرسی سنا را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به دست آوردند و کنترل سنا در دست حزب «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات متحده باقی ماند.روزنامه «نیویورک‌تایمز» در این خصوص گزارش داد که سناتور کاترین کورتز ماستو با اختلاف اندک، رقیب جمهوری‌خواه خود آدام لاکسالت را شکست داد و دموکرات‌ها حتی قبل از دور دوم انتخابات «جورجیا» در تاریخ ششم دسامبر (۱۵آذر ماه)، توانستند ۵۰کرسی سنا را به دست آورند و کنترل این مجلس از کنگره را در دستان خود حفظ کنند.
طبق این گزارش، با این حال با گذشت چند روز از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که پیش‌بینی می‌شد به دلیل ضعف عملکرد بایدن، جمهوری‌خواهان قدرت را در کنگره به دست گیرند، ‌هنوز سرنوشت مجلس نمایندگان آمریکا قطعی نشده است.
با اینحال آن‌طور که در این گزارش آمده است،‌ جمهوری‌خواهان همچنان شانس پیروزی در مجلس نمایندگان آمریکا را دارند اما اکثریت آن‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا در مقایسه با دموکرات‌ها چندان بالا نخواهد بود. گزارش‌ها حاکی از آن است که با پیروزی سناتور کورتز و رأی تعیین کننده «کامالا هریس» معاون بایدن، دموکرات‌ها موفق ‌شدند با اختلاف اندک همچنان اکثریت کرسی‌های سنا را حفظ کنند.
طبق گزارش «بی.بی.سی»، پیروزی دموکرات‌ها در سنا به رئیس‌جمهوری آمریکا این امکان را می‌دهد که طی دو سال آینده، قاضی‌های مورد انتخاب خود را در دادگاه فدرال منصوب کند. رسانه‌های غربی با این حال گزارش می‌دهند که پیروزی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان آمریکا حتی با اختلاف اندک نیز همچنان می‌تواند برای رئیس‌جمهوری دموکرات ایالات متحده دردسرساز شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

آیت‌الله مرعشی نجفی از مصادیق احیای معارف اهل بیت (علیهم السلام) هستند
ایکنا/ آیت‌الله استادی،روز گذشته در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مرعشی نجفی، گفت :مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی ۷۰ سال در حوزه علمیه تدریس داشته و شاید یکی از اولین افرادی است که با دانشگاهیان ارتباط داشته و بسیاری از دانشگاهیان با ایشان تماس می‌گرفتند چون غیر از مباحث حوزوی اطلاعات زیادی در زمینه کتابشناسی و نسخه‌شناسی داشتند لذا دانشگاهیان در کتاب‌های خود از آن استفاده می‌کردند. عضو جامعه مدرسین درادامه تاکید کرد: مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی بسیار خوش برخورد بودند و مانعی برای نزدیکی و مراودات با ایشان وجود نداشت و حتی طلاب معمولی می‌توانستند به راحتی به ایشان نزدیک شوند. گمان نمی‌کنم کسی برای تحقیق و کار خود نیازمند کتابی بوده باشد و وی از ارائه کتاب ابا کرده باشد لذا ایشان یکی از مصادیق احیای معارف اهل بیت (علیهم السلام) با این کتابخانه عظیم هستند؛ البته همه علمای ما دنبال حفظ میراث اهل بیت (علیهم السلام) بودند اما شاید هیچکدام به اندازه ایشان این نکته را درک نکردند که اگر لازم بود باید پول هم خرج کرد.

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی ارتحال امام جمعه یاسوج
اختصاصی/ در پی ارتحال حجت الاسلام والمسلمین سید علی اصغر حسینی، امام جمعه یاسوج، آیت الله حسینی بوشهری پیام تسلیتی صادر کردند .متن پیام بدین شرح است:ارتحال روحانی جلیل القدر اخوالشهید، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی اصغر حسینی امام جمعه شهر یاسوج موجب تألم وتأثر گردید. این خدمتگزار صادق مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در کسوت امامت جمعه و کرسی تدریس در حوزه و دانشگاه حضوری تأثیر گذار داشت و در طی سالیان متمادی، خدمات علمی و معنوی با ارزشی به مردم مؤمن و ولایتمدار یاسوج و حوزه های علمیه آن خطه ارائه کرد.اینجانب رحلت آن عالم عامل و پرهیزگار رابه بیت مکرم ، بازماندگان و وابستگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه رب جل و علا، علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی برای آن فقید سعید و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان مسألت می‌نمایم.

ساخت باور ۳۷۳ آغاز مسیر ارتقای قدرت پدافندی ایران بود
فارس/ فرمانده کل ارتش با اشاره به ارتقای سامانه باور ۳۷۳ گفت: این راه که با ساخت باور ۳۷۳ و موشک‌های مربوط به آن آغاز شده تا جایی که ما اطمینان کامل داشته باشیم از این که می توانیم به طور صد در صدی از آسمان و امنیت کشورمان دفاع کنیم، ادامه خواهد داشت.امیر سرلشکر موسوی درباره ارتقای برد سامانه «باور ۳۷۳» به بیش از ۳۰۰ کیلومتر گفت: این اتفاق بسیار خوبی در شرایطی رخ داده که کشور ما در شرایط تحریم و محدودیت کامل بوده و غیر از یک یا دو کشور چنین توانی را در اختیار ندارند.وی افزود: این دستاورد متخصصان دفاعی کشورمان در حالی به‌دست آمده که سایر کشورها هر چه بخواهند را به دست می‌آورند و همه به آن‌ها کمک می‌کنند. اما، دانش و همت جوانان ما را به این دستاورد رساند که بتوانیم یک هدف را در فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتری و در ارتفاع ۴۳ هزار پا و سطح مقطع کم هدف قرار بدهیم.

ایران اقدام تروریستی در استانبول را محکوم کرد
فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به حادثه انفجار در استانبول ترکیه که منجر به کشته و مجروح شدن شماری از مردم بیگناه شد، گفت: هرگونه اقدام تروریستی که امنیت کشور و ملت ترکیه را هدف قرار دهد، شدیدا محکوم می‌کنیم.کنعانی تاکید کرد: در‌ کنار دولت و ملت دوست و برادر جمهوری ترکیه هستیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای جان باختگان و شفای عاجل برای مجروحان، با دولت و ملت ترکیه بویژه خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد. وزارت امور خارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، مسئولین ذیربط در بخش کنسولی وزارت امور خارجه ترکیه خبر دادند که هیچ یک از شهروندان ایرانی در بین کشته شدگان انفجار استانبول نیستند.

هشدار رئیس صندوق بین‌المللی پول درباره احتمال شروع یک جنگ سرد جدید
فارس/ رئیس صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه‌ای با یک روزنامه آمریکایی نسبت به خطرات رقابت بین چین و آمریکا برای اقتصاد جهانی و احتمال راه افتادن جنگ سردی جدید به دلیل رویارویی این دو کشور در جهان هشدار داد.جورجیوا در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن پست» گفت: «تقابل بین آمریکا و چین منجر به تقسیم شدن اقتصاد جهان به بلوکهای متضادی که می‌توانند یک جنگ سرد جدید را رقم بزنند، می‌شود.»وی تصریح کرد: «من نگران تشدید از هم گسیختگی اقتصاد جهان هستم. ممکن است در نتیجه این روند به دنیایی فقیرتر و با امنیت کمتر برسیم من اولین جنگ سرد را در سمت دیگر پرده آهنین تجربه کردم و البته در حال حاضر نیز شرایط جنگ سرد ایجاد شده است.»

پیام تسلیت آمریکا مانند بازگشت قاتل به صحنه جنایت است
فارس/ وزیر کشور ترکیه از بازداشت یک زن که مظنون به عاملیت در بمب‌گذاری روز گذشته در استانبول است، خبر داد.سویلو با سرزنش کردن دولت آمریکا به دلیل این حمله تروریستی و کشتار مردم در استانبول، توضیح داد که پیام تسلیت واشنگتن مانند بازگشت مجرم به صحنه جنایت خود است.وی همچنین اظهار داشت که دستور انجام این بمب‌گذاری از مرکز فرماندهی پ.ک.ک و ق.س.د در منطقه «عین‌العرب» (کوبانی) واقع در شمال سوریه صادر شده و عامل این حمله نیز از طریق شهر عفرین وارد ترکیه شده بود.

بازداشت ۶ هزار فلسطینی توسط رژیم‌صهونیستی
حوزه/ کانون اسرای فلسطینی اعلام کرد که رژیم اشغالگر اسرائیل از ابتدای سال جاری حدود ۶۰۰۰ فلسطینی از جمله ۱۴۱ زن و ۷۳۹ کودک را بازداشت کرده است. این کانون افزود: اشغالگران ۱۸۲۹ حکم بازداشت صادر کرده‌اند که بیشترین دستگیری متعلق به منطقه اورشلیم است.اسرائیل از یک قانون قدیمی بریتانیا استفاده می‌کند که به آنها اجازه می‌دهد فلسطینی‌ها را بدون دلیل و محکمه‌ای بین سه تا شش ماه بازداشت کند که این زمان به بهانه‌هایی مانند وجود پرونده‌ای محرمانه برای شخص زندانی قابل تمدید است. طبق آمار، تعداد فلسطینی‌هایی که در حال حاضر در زندان‌های رژیم صهیونیستی نگهداری می‌شوند، ۴۷۶۰ نفر از جمله ۳۳ زن و ۱۶۰ کودک خردسال هستند.

هشدار واشنگتن در خصوص ارسال کمک به روسیه
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خزانه داری آمریکا گفت کشورش تحریم‌های جدیدی را ضد یک شبکه فراملی متشکل از افراد و شرکت‌هایی که در تلاشند برای تهیه فناوری‌های نظامی به روسیه کمک کنند، اِعمال خواهد کرد. جانت یلن گفت: این تحریم‌ها ۱۴ فرد و ۲۸ نهاد، از جمله تسهیل‌گران مالی را هدف قرار خواهد داد، اما وی از ارائه جزئیات در این خصوص که این افراد اهل کدام کشورند و این نهاد‌ها در چه کشور‌هایی واقع شده اند، خودداری کرد.وی افزود: این بخشی از تلاش گسترده‌تر ما برای مقابله با برنامه‌های جنگی روسیه و جلوگیری از دسترسی این کشور به تجهیزات مورد نیاز از طریق اعمال تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی است. او از ارائه اطلاعات بیشتر در این خصوص که این تحریم‌ها چه فناوری‌هایی را هدف قرار خواهد داد، خودداری کرد.

دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای ضدانقلاب در اغتشاشات اخیر
مهر/ فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا شمال غرب کشور گفت: امنیت در مرزهای غربی برقرار است و در اغتشاشات اخیر بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای گروههای ضدانقلاب، دموکرات و کومله را دستگیر کرده ایم. سردار اصانلو افزود: در مواردی و به صورت محدود دشمن برای فتنه انگیزی در شرایط اخیر کشور توانسته سلاح‌هایی را وارد کشور کند ما در طول یک ماه گذشته مقدار قابل توجهی سلاح و مهمات از گروه‌هایی که دنبال انتقال سلاح به داخل کشور بودند کشف و تجهیزاتی را که می‌خواستند به شهرهای عمقی بفرستند را توقیف کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *