خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۲۱

**آیت الله العظمی نوری همدانی: باید در کنار تبلیغ و کارهای فرهنگی به درد دلهای مردم و مشکلات آنها گوش کرد** فرمانده نیروی هوافضای سپاه: سپاه به‌زودی از موشک بالستیک هایپرسونیک رونمایی می‌کند** آیت الله حسینی بوشهری: مهم ترین چالش آینده آمریکا جمهوری اسلامی ایران است** رئیس جمهور: پروژه بی‌ثبات‌سازی ایران شکست خورد** آیت الله اعرافی تاکید کرد: ضرورت هزینه کردن برای نظام علمی کشور
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 کیهان 
 ایران توطئه و فتنه آمریکا، اسرائیل و اروپا را قاطعانه شکست داد
دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در برابر فتنه آمریکایی‌ها و محور غربی-اسرائیلی پیروزی بزرگی به دست آورد» و به امید خدا روند پیروزهای تهران ادامه خواهد یافت.
«سید حسن نصرالله» درباره هدف قرارگرفتن نسل سوم در برنامه‌های دشمنان خاطرنشان کرد: «دشمن و در رأس آن آمریکا به دنبال گسترش فرهنگ‌های نامناسب و فرهنگ بی‌تفاوتی بودند. با تمام تلاش‌های دشمن در فضای مجازی، باید بگویم دشمن در خارج کردن جوانان و فرزندان ما از مسیر درست مقاومت شکست خورد. جوانان ما حالا حتی در رفتن به جبهه‌های جنگ با هم رقابت می‌کنند و همچنان پرچم مقاومت را بالا نگه داشته‌اند.»
وی در ادامه تاکید کرد: «نسل سوم ما دشمن را شوکه کرد؛ دشمن ما که روی خستگی مردم ‌ما حساب کرده بود. اما جوانان شهادت‌طلب لبنانی و فلسطینی و یمنی نشان دادند که این حساب‌ها شکست خورده است. به دشمن آمریکایی و اشغالگر هشدار می‌دهم که روی این نسل حساب باز نکنید؛ ما این نسل مومن و قوی را به شما و فضای مجازی پر از فسادتان نخواهیم داد و تنها نخواهیم گذاشت.»
 گفت‌و‌گوی چهره به چهره رئیس ‌قوه قضائیه با دانشجویان دانشگاه بیرجند
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان حضور در دانشگاه بیرجند، پس از استماع سخنان دانشجویان، خطاب به آنها گفت: تک‌تک موارد مطرح‌شده از جانب شما دانشجویان عزیز را یادداشت کردم و درخصوص بررسی، انتقال و‌ رفع آنها، اهتمام دارم.
رئیس ‌قوه قضائیه با اشاره به سخنان مطرح‌شده از جانب برخی دانشجویان مبنی بر ضرورت تمیز قائل شدن میان معترضان و اغتشاشگران، اظهار داشت: ما هم بارها تاکید کردیم صف معترضان از اغتشاشگران جداست؛ شما نیز توجه داشته باشید که چه کسانی اغتشاش می‌کنند و قرآن و پرچم ایران را می‌سوزانند و اموال مردم را تخریب می‌کنند و مردم را به قتل می‌رسانند و توجه داشته باشید که دشمنان کینه‌توز ما برای ایجاد این اغتشاشات به میدان آمده‌اند.
وی ادامه داد: به قطاری که در حال حرکت است سنگ پرتاب می‌شود؛ این را نمی‌خواهم برای دل‌خوشی بگویم بلکه این یک واقعیت است که ایران اسلامی امروز حرکت رو به ‌جلو دارد لذا دشمن سنگ‌اندازی می‌کند.
رئیس دستگاه قضا بیان داشت: ما صف معترضان را از اغتشاش‌گران جدا می‌دانیم و به مقامات ذی‌ربط قضایی تاکید کرده‌ایم که افراد بی‌گناه، کم‌گناه و فریب‌خورده اغتشاشات اخیر را از عناصر اصلی جدا کرده و با لحاظ ترتیبات لازم، نسبت به آزادی آنها اقدام کنید.

 جام جم 
 ایران مخالف جنگ و حامی آتش بس و صلح است
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به این‌که اتهام ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین بی‌اساس است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ و حامی آتش‌بس و صلح است. کنعانی، در صفحه شخصی خود نوشت: ارسال سلاح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، اتهامی بی‌اساسی است که هر روز مطرح می‌کنند تا اقدام روزانه خود در صادرات سلاح به اوکراین را مشروع جلوه دهند. مدعیان علیه ایران، هم زمینه‌ساز شروع جنگ هستند و هم عامل استمرار آن.
 احضار سفیر جمهوری آذربایجان به وزارت خارجه
درپی تداوم تبلیغات ضدایرانی و سیاه‌نمایی رسانه‌ها و مقامات رسمی جمهوری‌آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران، عصر دیروز سفیر جمهوری آذربایجان در تهران به وزارت خارجه احضار شد.در این احضار، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه مراتب نارضایتی و اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اظهارات غیردوستانه مقامات عالی جمهوری آذربایجان و سیاه‌نمایی رسانه‌های این کشور را به سفیر آذربایجان ابلاغ کرد.

 همشهری 
 «نامه ۲۲۷نماینده به رئیس قوه قضاییه» جعلی است
نامه ۲۲۷نفر از نمایندگان مجلس خطاب به رئیس قوه‌قضاییه با این مضمون که پرونده افراد دستگیر شده و معاند در زمره پرونده‌های محاربه دسته‌بندی شود، از اساس جعلی و دروغ است. براساس اعلام روابط‌عمومی مجلس، یک دلیل در اثبات جعلی بودن نامه، اینکه تاریخ نامه قبل از قرائت بیانیه در صحن مجلس است و اساساً متن نامه جعلی با متن بیانیه قرائت شده در مجلس فرق دارد. دومین مصادیقی که نشان از جعلی بودن نامه دارد، ذکر اسامی امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی، به‌‌عنوان ۲نماینده امضاکننده نامه است؛ در صورتی‌که این دو نفر، اکنون جزو نمایندگان مجلس نیستند.
 هیأت بزرگ تجاری روسیه در راه ایران
سفیر ایران در روسیه از سفر قریب‌الوقوع هیأت بزرگ تجاری روسیه متشکل از شرکت‌های مختلف تولیدی و تجاری، اتاق‌های بازرگانی و صنعت جمهوری‌ها و استان‌های روسیه به‌منظور دیدار با همتایان ایرانی خود به کشورمان خبرداد. جلالی افزود: این هیأت که متشکل از ۱۰۰نفر از فعالان اقتصادی روسیه است، به سرپرستی سرگئی کاتیرین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه به ایران سفر خواهد کرد. گفته می‌شود هیأت اتاق بازرگانی روسیه در سفر به ایران، علاوه‌بر تهران، از استان‌های اصفهان و گیلان نیز بازدید خواهند داشت تا ضمن دیدار با فعالان اقتصادی این استان‌ها، با ظرفیت‌های تجاری این مناطق و به‌ویژه کریدور شمال-جنوب آشنا شوند.

 ایران 
 پروژه بی‌ثبات‌سازی ایران شکست خورد
رئیس جمهور پنجشنبه در اجتماع پرشور مردم پاکدشت اعلام کرد: «با اطمینان می‌گویم همچنان‌که سیاست تحریم‌های ظالمانه دشمن شکست خورد، توطئه بی‌ثبات‌سازی کشور نیز شکست خورد.» بخشی از هدف پروژه بی‌ثبات سازی، از طریق اغتشاش و آشوب، متوقف کردن روند توسعه و گره‌گشایی‌ها از کشور بود. سفر پنجشنبه گذشته آیت‌الله رئیسی به پاکدشت نشان داد که نه پروژه بی‌ثبات‌سازی ایران قابل تحقق است و نه روند پیشرفت ملی متوقف می‌شود، به‌ویژه استقبال گسترده مردم و اقشار مختلف از رئیس جمهور، حاکی از آن است که پیوند ملت و دولت ناگسستنی است. در این میان، نمی‌توان از این واقعیت دور شد که دولت سیزدهم وارث مشکلات عدیده‌ای از گذشته است. از جمله نشانه‌های این ادعا، پروژه‌هایی است که آیت‌الله رئیسی در پاکدشت از آنها بازدید کرد. رئیس‌جمهور در ورود به این بخش از استان تهران، از طرح‌هایی شامل پساب بهداشتی فاضلاب تصفیه خانه ری، کمربند جنوبی پاکدشت، شهرک امیرالمؤمنین و بیمارستان زعیم بازدید کرد که به ترتیب، پساب بهداشتی فاضلاب تصفیه خانه ری ۹ سال، کمربند جنوبی پاکدشت ۱۴ سال، شهرک امیرالمؤمنین ۱۷ سال و بیمارستان زعیم پاکدشت ۱۷ سال از زمان آغاز به کار آنها می‌گذرد. رئیس جمهور پس از این بازدیدها به مسئولان و وزرا مأموریت داد که در کوتاه‌ترین زمان، مشکلات اداری یا تأمین مالی این پروژه‌ها را حل کنند؛ گامی که می‌توان آن را در راستای سیاست دولت در سفرهای استانی، مبنی بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام، به جای کلنگ‌زنی‌های اغلب سیاسی ارزیابی کرد.
 زاهدان، ضدانقلاب را ناکام گذاشت
با وجود تلاش یک هفته‌ای ضدانقلاب با انتشار فراخوان‌های متعدد برای تجمع و آشوبگری پس از نماز جمعه زاهدان به بهانه چهلم حادثه ۸ مهر زاهدان، نمازگزاران روز گذشته پس از اتمام نماز با کمترین تنش مصلی را ترک کردند و به خانه‌ها برگشتند. در شهرستان‌های زاهدان، خاش، ایرانشهر و راسک پس از برگزاری نماز جمعه اهل سنت هر چند تجمعات حداقلی شکل گرفت، ولی پس از مدت کوتاهی همان جمعیت حداقلی نیز که تلاش داشت با سر دادن شعارهای ساختارشکنانه فضا را دچار تنش کند، به دلیل عدم استقبال جمعی، پراکنده شد و این توطئه آنان نیز ناکام ماند.
 نگرانی واشنگتن از سفر مقام امنیتی مسکو به تهران
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا سفر اخیر «نیکلای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی را مایه نگرانی ایالات متحده دانست و گفت: «واشنگتن روابط ایران و روسیه را یک تهدید عمیق می‌داند».
 ادعای رویترز درباره موافقت ایران با سفر مقامات آژانس به تهران
ایران در روند همکاری سازنده خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بازرسان این نهاد نظارتی اجازه داده است تا با سفر به تهران از مکان‌های مورد نظر خود بازدید کنند. خبرگزاری رویترز این خبر را به عنوان بخشی از گزارش محرمانه آژانس منتشر کرده است که بر‌اساس آن، آژانس اعلام کرده انتظار دارد در این بازدید که احتمالاً در ۲۰ روز آینده صورت می‌گیرد، توضیحات فنی معتبری درباره موضوعات اختلافی از جمله دسترسی به موقعیت‌های مکانی و مواد مورد نظر و همچنین انجام نمونه‌برداری در صورت نیاز را دریافت کند. پس از انتشار این خبر بود که سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز گذشته در بیانیه‌ای ادعایی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کردند. تروئیکای اروپا در این بیانیه با این ادعا که از همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستند، مدعی شدند:«بر تضمین عدم دستیابی ایران به تسلیحات اتمی تاکید داریم».

 وطن امروز
 حمید نوری را آزاد کنید
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد به سوابق خوب روابط و همکاری‌های قدیمی ۲ کشور اشاره کرد و خواستار تقویت مناسبات دوجانبه با نگاهی روشن به آینده توأم با عملگرایی ۲ دولت شد. امیرعبداللهیان افزود: در سال‌های اخیر برخی موضوعات، روابط ۲ کشور را تحت تاثیر قرار داده که عمدتا در نتیجه تحرکات و اقدامات منفی طرف سوم بوده است. رئیس دیپلماسی کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره از گفت‌وگو و همکاری با اتحادیه اروپایی استقبال کرده است. وی در ادامه به مسائل کنسولی دوجانبه بویژه پرونده سیاسی شده حمید نوری و تلاش‌های گروهک تروریستی منافقین در پیشبرد این پرونده که به روابط دوجانبه و دیرینه ۲ کشور آسیب زده اشاره کرد و از دولت جدید سوئد خواستار آزادی این شهروند بی‌گناه ایرانی شد.
وزیر خارجه سوئد نیز به روابط خوب و دیرینه ۲ کشور با بیش از ۴۰۰ سال همکاری و تعامل اشاره کرد. توبیاس بیلستروم نسبت به تاثیر منفی پرونده حمید نوری بر روابط دیرینه و خوب ۲ کشور ابراز تأسف کرد و گفت: به صورت جدی روی این مساله کار خواهم کرد. وی همچنین خواستار افزایش همکاری جمهوری اسلامی ایران برای حل‌و‌فصل پرونده چند تبعه سوئدی شد و بار دیگر بر عزم دولتش برای گسترش روابط دوجانبه تاکید کرد.
 شهید طهرانی‌مقدم یکی از سرمایه‌های باارزش بود که خلق قدرت کرد
خطیب نماز جمعه تهران با تبریک جهش نسلی صنعت موشکی و قدرت دفاعی کشور گفت: شهید طهرانی‌مقدم یکی از سرمایه‌های باارزش ما بود که خلق قدرت کرد و صنعت موشکی کشور مرهون این شخصیت برجسته تراز انقلاب اسلامی است. حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تاکید کرد: حضور چهره‌های شاخص و پرتلاش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش باعث قدرت کشور شده است. اگر می‌بینید ما در این جنگ رسانه‌ای و ترکیبی می‌توانیم مسیر امنیت و حرکت نظام را هموار کنیم در سایه مردم و نیروهای مقتدری است که در خدمت نظام تلاش می‌کنند. وی افزود: جهش نسلی صنعت موشکی و قدرت دفاعی کشور را خدمت ملت عزیز و مجامع علمی و دانشگاهی تبریک عرض می‌کنم. ساخت موشک بالستیک قابل کنترل و مانور‌پذیر در داخل و خارج از جو زمین با قابلیت عبور از تمام سامانه‌های سپر موشکی موجود امروز جهان، بدون تردید نقطه عطفی در ساخت درونی قدرت و ارتقای قدرت دفاعی بازدارنده جمهوری اسلامی ایران است.
 بین امنیت و رسانه‌های‌تان یکی را انتخاب کنید
سرلشکر سیدیحیی صفوی تصریح کرد: برخی کشورهای بدبخت حاشیه جنوبی خلیج‌فارس که حاضر نیستم نام آنها را ببرم بدانند باید بین رسانه‌های‌شان و امنیت‌شان یکی را انتخاب کنند و بدانند اگر در ایران دخالت کنند تاوان آن را می‌پردازند. به آنها می‌گویم شما کشورهای ضعیفی هستید و بدانید آمریکایی‌ها در موقع خطر از شما حمایت نمی‌کنند، همان‌طور که از شاه ایران حمایت نکردند؛ ایران یک کشور بزرگ و مقتدر است و ان‌شا‌ءالله ملت ایران با کارآمدی بر همه مشکلات فائق خواهد آمد.
مشاور فرمانده کل قوا با بیان اینکه ما در دوران دفاع‌مقدس نیروهای نخبه فراوانی داشتیم، گفت: ۲ نمونه از این نخبگان شهید حسن باقری بنیان‌گذار اطلاعات عملیات سپاه و شهید حسن طهرانی‌مقدم پایه‌گذار صنعت موشکی سپاه بودند. وی تصریح کرد: عملکرد ما محصول تفکر ما است، لذا جنگ‌ شناختی هم دقیقا در همین حوزه و روی ادراک و اطلاعات قلب و ذهن افراد تاثیر می‌گذارد. امروز بسیاری از جوانان با بسیاری از مولفه‌های قدرت ملی آشنا نیستند و در فضای مجازی زندگی می‌کنند و با واقعیت‌ها آشنا نیستند.

 جوان
 سپاه به‌زودی از موشک بالستیک هایپرسونیک رونمایی می‌کند
فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حاشیه مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار طهرانی‌مقدم اظهار داشت: ما سال‌هاست که در سایه تحریم‌های ظالمانه و سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت، کار‌های خود را در حوزه هوافضا به پیش می‌بریم. سردار حاجی‌زاده گفت: «ما به لطف الهی موفق شدیم که به موشک بالستیک هایپرسونیک پیشرفته دست پیدا کنیم. فرمانده نیروی هوافضا سپاه درباره ویژگی‌های این موشک عنوان کرد: «این سامانه از سرعت بسیار بسیار بالا و توان مانورپذیری در جو و بیرون جو برخوردار است؛ یعنی هم سامانه‌های پدافندی که در داخل جو دفاع می‌کنند و هم سامانه‌های فوق‌العاده گران‌قیمتی که در بیرون جو با موشک‌ها مقابله می‌کنند، این موشک جدید جمهوری اسلامی ایران از همه آن‌ها عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم هیچ‌گونه فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند. این موشک، هر هدفی را که انتخاب کردیم به‌ویژه سامانه‌های سپر دفاع موشکی دشمن را مورد هدف قرار می‌دهد که این یک موفقیت بزرگ و یک جهش نسلی در حوزه موشکی است که ان‌شاءالله سطح امنیت کشور را افزایش خواهد داد.» سردار حاجی‌زاده درباره زمان رونمایی از این دستاورد جدید دفاعی گفت: آزمایش‌های این موشک انجام شده و در آینده و در یک فرصت مناسب رونمایی خواهد شد.

 خراسان 
 یکی از عوامل اصلی شبکه تروریستی سعودی اینترنشنال دستگیر شد
«الهام افکاری» یکی از عوامل اصلی شبکه تروریستی سعودی اینترنشنال در ایران حین فرار از مرز ‌توسط سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) در وزارت اطلاعات دستگیر شد.وی طی مدت اخیر، فعالیت‌ ها و اقدامات ‌فراوانی در سیاه‌نمایی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، دعوت جوانان و دختران به اغتشاشات و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم انجام دا‌ده بود.

 رسالت 
 آرامش را از دشمن می‌گیریم
فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم یازدهمین سالگرد شهادت سردار طهرانی مقدم فرمانده یگان موشکی سپاه که صبح روز جمعه در قطعه ۲۴ بهشت زهرا و در جوار مزار این شهید برگزار شد، اظهار داشت: دشمنان این روزها آرزوهایشان را به هم گره زدند و به خیال خودشان همه راه‌ها را بستند؛ اما صورت‌هایشان به سنگ خورد. آن‌ها ناتوان هستند. ملت ایران متوقف نشده و در حال حرکت است. سرلشکر سلامی گفت: در شرایطی که دشمن تلاش کرد ما را در درون کشور درگیر کند و نگاه ما را از افق‌های بلند به قلب تهران معطوف کند، ضدانقلاب را در اقلیم کردستان زدیم. در کرانه رود ارس رزمایش بزرگ برگزار کردیم، ماهواره‌بر پرتاب کردیم، سامانه موشکی باور ۳۷۳ را در برد ۳۰۰ کیلومتر آزمایش کردیم و روز پنج‌شنبه هم اعلام کردیم که موشک جدیدی را توسعه دادیم که هیچ سپر موشکی توان مقابله با آن را ندارد.فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: به دشمنان گفتیم آرامش‌تان را می‌گیریم؛ قطعا آرامش‌شان را خواهیم گرفت. اکنون چند شبانه‌روز است که آرامش ندارند و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. سرلشکر سلامی افزود: آن‌ها ترسیده‌اند و مرتب به ما پیغام می‌دهند که نزنید. از طریق چند کشور به ما پیام می‌دهند که نزنید.

 آرمان ملی 
 واکنش به ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک توسط ایران
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که اعلام ایران مبنی بر ساخت موشک بالستیک هایپرسونیک نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تشدید می‌کند. گروسی با بیان ادعاهای خود گفت: ما شاهد هستیم که تمام این اعلام‌های ایران نگرانی‌ها و توجهات عمومی نسبت به برنامه هسته‌ای این کشور را افزایش می‌دهد.
 حمایت چند باره انگلیس از اغتشاشگران
نماینده انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل با قرائت بیانیه‌ای به حمایت از ناآرامی‌های اخیر ایران پرداخت. نماینده انگلیس در کمیته سوم گفت‌وگوهای تعاملی مجمع عمومی سازمان ملل درخصوص حقوق بشر در ایران با اشاره به مرگ مهسا امینی به صحبت درخصوص وضعیت زنان در ایران پرداخت. نماینده انگلیس با اشاره به ناآرامی‌های ایران گفت: انگلیس در کنار مردم ایران برای طلب کردن آزادی‌های اساسی‌شان می‌ایستد.

 قدس 
 حضور سخنگوی دولت در دانشگاه فردوسی
سخنگوی دولت پنجشنبه گذشته با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: پیشرفت در گرو تغییر از درون است. بهادری جهرمی افزود: در ۱۰ سال گذشته نرخ تورم ۶۰ درصد بوده که در دولت فعلی به ۴۰ درصد رسیده و هرچند این میزان تورم نیز بالاست اما دولت در مسیر کاهش تورم قرار دارد و این مسیر هنوز کامل نشده است.
 انتخابات بحرین برای قتل دموکراسی است
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین بار دیگر در صفحه توییتر خود خواستار تحریم گسترده انتخابات پارلمانی و شهرداری‌ها در این کشور شد. او نوشت: «یکی از آن‌ها سخن اشتباهی گفته است- صرفاً اشتباه کرده و کاری با قصد و غرض احتمالی‌اش ندارم- اینکه باید در انتخابات برای تقویت دموکراسی شرکت کرد». وی تأکید کرد: «درستش این است هیچ مشارکتی صورت نگیرد تا جریان دموکراسی به طور کامل از میان نرود و دیکتاتوری نهادینه‌تر نشود».

 اعتماد
 برتری نسبی جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌ها در انتخابات کنگره امریکا
نتایج انتخابات میاندوره‌ای ایالات متحده از پیشتازی نسبی جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان حکایت دارد. آخرین نتایج انتخابات سنای امریکا در ظهر جمعه به وقت تهران نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان ۴۸ کرسی را کسب کرده‌اند در حالی که دموکرات‌ها ۴۶ کرسی را کسب کرده‌اند. در مجلس نمایندگان نیز جمهوری‌خواهان ۲۱۱ کرسی کسب کرده‌، در حالی که دموکرات‌ها ۱۹۲ کرسی کسب کرده‌اند. خبرگزاری «رویترز» روز جمعه نوشت، سرنوشت نهایی سنای امریکا در دست سه ایالت است. هر یک از حزب‌ها می‌توانند اکثریت آرا را با رقابت در «نوادا» و«آریزونا» به دست آورند. احتمال می‌رود شمارش آرا در این مناطق چند روز دیگر طول بکشد.
 دیدار فرمانده سنتکام با فرماندهان نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس
فرماندهی مرکزی امریکا اعلام کرد که ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده سازمان تروریستی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی امریکا در غرب آسیا) در هفته اخیر با تعدادی از فرماندهان نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دیدار کرده است. در بیانیه فرماندهی مرکزی امریکا آمده است که ژنرال کوریلا در دیدار با فرماندهان نظامی کشورهای عربی گفت‌وگوهای مفصلی انجام داده است. به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، فرمانده سنتکام با فرماندهان نظامی بحرین، قطر، کویت، عمان، عربستان سعودی و امارات به اضافه مصر، اردن، لبنان، یمن و اسراییل دیدار داشته است. در بیانیه فرماندهی مرکزی امریکا آمده است: «در این دیدار مسائل دارای اهتمام مشترک با شرکای منطقه‌ای بررسی و بر پایبندی ثابت به امنیت خاورمیانه تاکید شد».

 اطلاعات 
 دولت لایحه‌ای برای تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی ندارد
حسینی، معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: رئیس کمیسیون عمران مجلس این موضوع را به ما اعلام کردند، من نیز موضوع را با رئیس‌جمهور مطرح کردم، ایشان گفتند هر زمانی‌که این طرح در مجلس نهایی و به دولت ارائه شود در هیات‌وزیران مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت لایحه‌ای برای تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی به مجلس می‌دهد، بیان داشت: خیر! دولت لایحه‌ای ندارد اما منتظر هستیم تا هر زمانی طرح مجلس ابلاغ شد ما در دولت مطرح کنیم، طرح‌های مجلس در دولت خارج از نوبت بررسی می‌شود و جزو موارد فوریتی است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

باید در کنار تبلیغ و کارهای فرهنگی به درد دلهای مردم و مشکلات آنها گوش کرد
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین عابدینی امام جمعه شهر قزوین و نماینده ولی فقیه در استان با بیان جایگاه علما و روحانیت و مسئولیت مهم آنها در نشر معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) بیان کردند: مسئولیت شما امروز بسیار سنگین است، مردم به عنوان الگو و پشتوانه به شما نگاه می کنند از این رو آن ویژگی ها و مزایایی که مربوط به اسلام و انقلاب است باید در شما جمع باشد. این مرجع تقلید در ادامه به اهمیت جایگاه تبلیغ و انجام امور فرهنگی از سوی روحانیت و مبلغان دینی پرداخت و افزودند: باید در کنار تبلیغ و کارهای فرهنگی به درد دلهای مردم و مشکلات آنها گوش کرد. حضور شما در کنار مردم و حل مشکلات آنها سبب دلگرمی آنها می شود. ایشان سختی معیشت و بیکاری را یکی از مشکلات مردم دانسته و افرودند: باید برای حل این مشکل هر چه در توان هست به کار گرفته شود تا باری از روی دوش مردم برداشته شود.

مهم ترین چالش آینده آمریکا جمهوری اسلامی ایران است
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در خطبه های نماز جمعه این هفته قم، با اشاره به سرمایه گذاری دشمن بر روی القای به بن بست رسیدن نظام، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ما، هم در بعد منطقه ای و هم در عرصه بین المللی رو به صعود و جلو است اما نمی توان منکر مشکلات در جامعه بود؛ امیدواریم به فضل خدا مشکلات حل شود.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین همچنین با اشاره به سند امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: در این سند آمده است که تک قطبی به زباله دان تاریخ می پیوندد و در آینده جهان رقابتی سخت شکل می گیرد که تروریسم، ناامنی غذایی، سرمای زمستان، تغییرات آب و هوایی و بیماری های واگیردار چالش های مشترکی است که در جهان قرار دارد اما یکی از اصلی ترین چالش های ایالات متحده را ایران معرفی می کند.

ضرورت هزینه کردن برای نظام علمی کشور
رسا/ آیت الله اعرافی در جمع اساتید و نخبگان دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان لرستان گفت: برای نظام علمی کشور باید بدون نگاه و محاسبه سود و زیان هزینه کرد.مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه دانشگاه‌ها محلی برای ارائه و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است، افزود: متاسفانه اکنون حوزه و دانشگاه از نگاه بزرگ تمدن انقلاب اسلامی فاصله گرفته‌اند و لذا باید تلاش کرد این فاصله پر شود.وی عنوان داشت: گفتمان انقلاب اسلامی اگر با عملکرد درست مسئولان، حوزویان و دانشگاهیان پیش برود، بی‌شک، گفتمانی موفق و اثرگذار خواهد بود.
وی بر ضرورت حمایت از نخبگان تأکید و بیان کرد: باید نخبگان را دریابیم و آنها را حمایت کنیم، تا مانع از مهاجرت مغزها شویم.

یک قدم تا دست‌یابی به قابلیت‌های سامانه S400
فارس/ جمهوری اسلامی ایران توانسته با ساخت سامانه برد بلند باور ۳۷۳ خود را به سامانه S400 نزدیک کند.امیر صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش پس از ارتقای برد سامانه باور ۳۷۳ به بیش از ۳۰۰ کیلومتر گفت: ما طی ۱۶ ماه توانستیم برد ۱۵۰ کیلومتری سامانه باور ۳۷۳ را به بالای ۳۰۰ کیلومتر برسانیم. اما، متوقف نشدیم و نظر ما روی برد ۴۰۰ کیلومتر است که انشاءالله به آن هم خواهیم رسید.

پرواز هواپیماها در آسمان فلسطین اشغالی
فارس/ وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته اعلام کرد که سامانه دفاع موشکی «باور- ۳۷۳» می‌تواند با انواع تهدیدات آیرودینامیک و بالستیک همچون پهپادها، جنگنده‌های نسل پنجم با سطح مقطع بسیار پایین، موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و بالگردها مقابله کند.
به دنبال این موفقیت، چند بمب افکن آمریکا و جت‌های رژیم صهیونیستی بر فراز حریم هوایی فلسطین اشغالی پرواز کردند. در این پرواز نمایشی، چند بمب‌افکن «بی-۵۲» آمریکا روز پنجشنبه بر فراز خاورمیانه پرواز کردند.به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل» جنگنده‌های «اف-۳۵» رژیم اسرائیل برای نخستین بار دو فروند بمب‌افکن «بی-۵۲» متعلق به نیروهای سنتکام را در حریم هوایی فلسطین اشغالی اسکورت کردند. این روزنامه، این ماموریت را نمایش قدرت به ایران خواند. ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پرواز به عنوان بخشی از همکاری فزاینده با ارتش آمریکا که مؤلفه مهمی در امنیت (رژیم) اسرائیل، حفظ ثبات منطقه و خنثی کردن تهدیدات منطقه است، انجام شد.

قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپا درباره همکاری ایران با آژانس
فارس/ آمریکا، انگلیس، فرانسه وآلمان به دنبال آن هستند که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را به تصویب برسانند که طی آن توضیح ایران درباره آثار اورانیوم پیدا شده در سه منطقه در این کشور را «ضروری و فوری» توصیف کنند. پیش نویس این قطعنامه روز جمعه به دیگر کشورهای عضو شورای حکام ارسال شده است. قرار است که نشست فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه آغاز شود.در پیش نویس این کشورها آمده است: «(شورای حکام) تصمیم گرفته است که اقدام ایران در عمل به تعهدات قانونی و انجام این اقدامات بدون تاخیر، ضروری و فوری است». اقدامات درخواستی این کشورها شامل ارائه توضیحات معتبر توسط ایران برای آثار پیدا شده است.دیگر اقدامات نیز شامل فراهم کردن تمامی اطلاعات، اسناد و پاسخ‌های مورد نیاز آژانس و فراهم کردن دسترسی به مکان‌ها و موادی است که آژانس نیاز داشته و نمونه برداری از مکان‌های مورد نظر توسط آژانس است.پیش نویس این قطعنامه که باید توسط اکثریت اعضای شورای حکام به تصویب برسد، تاکید کرده که شورای حکام نگرانی عمیق خود را ابراز می‌دارد که موضوعات مربوط به پادمان‌ها در خصوص سه مکان اعلام نشده به دلیل عدم همکاری کافی ایران،‌ همچنان باقی مانده است.

روایت دبیر حقوق بشر قوه قضائیه در نیویورک از تعداد شهدا و مجروحین اغتشاشات اخیر
تسنیم/ معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران که برای شرکت در نشست‌های کمیته سوم مجمع عمومی و رایزنی‌های دو و چندجانبه به نیویورک سفر کرده در جریان این سفر تعداد شهدای اغتشاشات را ۴۰ شهید عنوان کرد و گفت: بیش از چند هزار نفر از عوامل مجری قانون تاکنون توسط اغتشاشگران مجروح شده‌اند. کاظم غریب‌آبادی، در جریان این سفر در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌های ایرانی در نیویورک گفت: متاسفانه امروزه حقوق بشر بیش از هر زمان دیگری سیاسی شده است.
ما شاهد هستیم کشورهایی که خودشان را پرچمدار دفاع از حقوق بشر تلقی می‌کنند، به‌طور مشخص آمریکا و برخی از کشورهای غربی، در حد گسترده‌ای ناقض حقوق بشر در قلمرو خودشان یا در سایر کشورها هستند و این کشورها به هیچ وجه از نظر ما صلاحیت پرچمداری در حوزه حقوق بشر را ندارند.

کویت زیر میز هسته ای اسرائیل زد
حوزه/ دولت کویت در بیانیه ای که به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد، پایبندی خود را به ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه اعلام کرد. بر اساس این گزارش، «‌احمد سالمین»‌ عضو هیات نمایندگی کویت در سازمان ملل در بررسی بند «گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی» بیانیه کشورش به مجمع عمومی سازمان ملل را ارائه کرد که طی آن بر اهمیت پیوستن رژیم اسرائیل به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای و قرار گرفتن تمامی تاسیسات هسته ای این رژیم تحت نظام جامع پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد.
وی همچنین در جریان بحث در مورد بند “توانایی های هسته‌ای اسرائیل”، بررسی توانایی های هسته ای این رژیم در نهادهای سیاست‌گذار آژانس بین المللی انرژی اتمی را ضروری دانست. همچنین ۱۵۲ کشور جهان خواهان پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای «ان پی تی» شده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *