خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۱۹

**آیت الله حسینی بوشهری: هلال احمر؛ بهترین کلاس درس جهت تقویت روحیه ایثار در جوانان است** آیت الله العظمی نوری همدانی: یکی از مهم‌ترین وظایف روحانیون و نخبگان متعهد پاسخگویی به شبهات و آگاه سازی نسل جوان است** آیت‌الله جنتی: مسئولان با‌ خدمت خالصانه و بی‌منت قدردان مردم باشند** رئیس جمهور: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ است** وزیر اطلاعات: تضمینی برای تداوم صبر راهبردی ایران وجود ندارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 آماده نقش آفرینی برای پایان جنگ روسیه و اوکراین هستیم
دبیر شورای امنیت ملی در دیدار نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت: ایران از هرگونه ابتکاری که منجر به آتش بس و صلح بین روسیه و اوکراین بر پایه گفت‌وگو شود، استقبال و حمایت می‌کند و ما آماده نقش‌آفرینی برای پایان جنگ هستیم.
در این دیدار شمخانی با اشاره به شرایط منطقه‌ای و جهانی راه برون‌رفت از بحران‌ها و چالش‌های موجود را گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.
وی با تبیین ابعاد جنگ ترکیبی نظام سلطه علیه ملت ایران و آثار تحریم‌های ظالمانه آمریکا تصریح کرد: گسترش همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای به‌ویژه با کشورهای همسایه در حوزه اقتصادی از اولویت‌های راهبردی کشورمان به‌شمار می‌رود.
 همکاری با رسانه‌ تروریستی اینترنشنال مجازات دارد
اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعالیت رسانه‌های معاند فارسی‌زبان و افرادی که با این رسانه‌ها همکاری می‌کنند گفت که همکاری با این رسانه‌ها حتما مجازات و محرومیت دارد. وزیر ارشاد با اشاره به بیانیه وزارت اطلاعات که «ایران اینترنشنال» را یک سازمان تروریستی نامیده، درباره مجازات همکاری با این رسانه سعودی، گفت: طبق قانون همکاری با رسانه‌های تروریستی با مجازات و محرومیت همراه است. وی خاطر نشان کرد: البته ما شبکه‌هایی نظیر این شبکه را رسانه نمی‌دانیم بلکه اینها یک رسانه تروریستی هستند و در دو ماه اخیر نیز مردم عملکرد آنها را دیده‌اند. اسماعیلی افزود: در گفت‌وگوهایی که توسط برخی از این شبه‌رسانه‌ها پخش شد، نشان داده شد که اینها به‌دنبال ایجاد ناامنی، تفرقه و از بین بردن وحدت سرزمینی هستند.
 واکنش وزیر اقتصاد به قالیباف
خاندوزی، وزیر اقتصاد در واکنش به سخنان رئیس مجلس، گفت: آن اظهارنظر خیلی تعجب‌انگیز بود اما امیدوارم دوستان برای جلوبردن کارهای عقب‌مانده کمک کنند تا بر زبان آوردن عباراتی که تفرقه و دوگانگی بین قوا را القا می‌کند.
لازم به ذکر است که قالیباف در جریان حضور وزیر اقتصاد در مجلس خطاب به وی گفته بود: آقای خاندوزی شما یا خسته شدید یا رودربایستی دارید؛ انتظار می‌رود که شما مطالبه‌گرایانه پیگیری کنید، همان‌طور که پارسال این اقدام را انجام می‌دادید.

 همشهری
 گزارش وزیرکشور از حوادث اخیر
وزیر کشور با حضور در نشست هم‌اندیشی نمایندگان مجلس برای اجرای سیاست‌های کلی نظام، گزارشی از آخرین وضعیت حوادث اخیر در کشور ارائه کرد و با بیان اینکه برخلاف تلاش‌های شبانه‌روزی دشمن، وضعیت استان‌های کشور آرام و امن است، گفت: تلاش‎های دشمنان، با میدان‌داری و حضور بموقع آحاد جامعه، همچون همیشه با شکست مواجه شده‌است. وحیدی با بیان اینکه مردم عزیز کشور همواره به آرمان‌های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پایبند هستند، افزود: امروز دشمن، وحدت و همبستگی کشور را نشانه گرفته‌است و باید بیش‌از گذشته با همدلی و هم‌افزایی ظرفیت‌ها در تقویت سرمایه اجتماعی کشور فعال باشیم. وی ادامه‌داد: در ایران اسلامی همه اقوام و گروه‌ها با صلح و آرامش در کنارهم زندگی مسالمت‌آمیز و دوستانه دارند و این درحالی‌است که دشمن به‌دنبال پیشبرد طرح تجزیه‌طلبی است که دراین مسیر هم، با پایبندی همه اقوام و قومیت‌ها به آرمان‌های مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران، با شکست مفتضحانه‌ای مواجه شدند.

 کیهان 
 مسئولان با‌ خدمت خالصانه و بی‌منت قدردان مردم باشند
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با اشاره به حضور پرشور مردم در سراسر کشور در راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار جهانی اظهار داشت: روز جمعه‌ای که گذشت سراسر کشور جلوه‌گاه حضور پرشور، مومنانه و هوشمندانه مردم شریف ایران به مناسبت سالروز ۱۳ آبان بود که روز ملی استکبارستیزی است. وی افزود: این که حضرت امام خمینی با شناخت کامل‌شان از تاریخ اسلام، می‌فرمایند «من با جرأت مدعى هستم که ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على- صلوات الله و سلامه علیهما- مى‌باشند» به دلیل همین رفتارهای مجاهدانه مردم شریف ایران است.
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه مردم به این شناخت رسیده‌اند که کسانی که از هیچ کاری برای تسلیم کردن مردم سرافراز ایران فروگذار نکرده‌اند، ادعای دلسوزی‌شان برای مردم ایران سراسر کذب است، تصریح کرد: حضور غیرتمندانه مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی به معنای عدم وجود مشکلات نیست، بلکه به این معناست که برای حل مشکلات کشور به بیگانگان امید نبسته‌اند.
وی افزود: مسئولان باید قدردان چنین ملت فهیم و زمان‌شناسی باشند و این قدردانی، تنها با خدمت خالصانه و بی‌منت انجام می‌شود.
 حجت الاسلام والمسلمین خطیب وزیر اطلاعات:
تضمینی برای تداوم صبر راهبردی ایران وجود ندارد.
برخی سلبریتی ها اکانت خود را به عوامل سیا یا برخی کشورهای مرتجع منطقه فروختند.
هرگونه بی ثباتی در ایران، قابل تسری به کشورهای منطقه است. جمهوری اسلامی ایران تاکنون با عقلانیت استوار، صبر راهبردی در پیش گرفته است ولی هیچ تضمینی برای تداوم این صبر راهبردی در صورت تداوم دشمنی نمی‌دهد. اگر اراده جمهوری اسلامی ایران به مقابله به مثل و مجازات کشورها تعلق بگیرد، کاخ های شیشه ای فروخواهند پاشید و این کشورها روی ثبات و پایداری را نخواهند دید.
دستگاه امنیتی ایران، شبکه ماهواره ای سعودی ها موســوم به ایران اینترنشنال را در رده سازمان های تروریستی قرار داده که عوامل و دست اندرکاران آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و هر نوع فعالیت و ارتباط با این سازمان تروریستی به عنوان ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تلقی خواهد شد.
قبل از شروع آشوب ها به افسران اطلاعاتی بیگانه از جمله مأموران دســتگاه فرانسه به صورت مستقیم رسیدیم و تعدادی از آنها را دستگیر کردیم.
در همین اغتشاشات، طبق آخرین آمار،قریب به ۱۰۰ تن از عناصر وابسته به منافقین، بیش از ۱۵۰ نفر از عناصر وابسته به گروه های تروریستی کردی و سایر گروههای تروریستی دستگیر شده اند. امروز جامعه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران اشراف عظیمی دارد که دشمنانش را در تمام دنیا تحت تعقیب قرار میدهد.

 ایران
 شهید سیدروح الله عجمیان از مجاهدین راه خدا است
شامگاه سه‌شنبه، رئیس جمهور طی تماس تلفنی با خانواده شهید سید روح‌الله عجمیان، شهادت مظلومانه وی را تبریک و تسلیت گفت و از خانواده شهید دلجویی کرد. آیت‌الله رئیسی در این گفت‌و‌گوی تلفنی، از شهدای مدافع امنیت و نیز از رشادت‌ و شجاعت این شهید بزرگوار، سید روح‌الله عجمیان تمجید کرد و گفت: یقین داشته باشید ان‌شاء‌الله خداوند متعال فرزند شما را که از مجاهدان فی سبیل‌الله است، در جوار رحمت خودش جای خواهد داد.
سید روح‌الله عجمیان از بسیجیان کرج بود که هفته گذشته از سوی مسدودکنندگان اتوبان کرج- قزوین مظلومانه به شهادت رسید.
 وحدت‌شکنی، آب به آسیاب دشمن ریختن است
حجت‌الاسلام نقدعلی، نماینده مردم خمینی‌شهر در نشست علنی مجلس با بیان اینکه این روزها از برخی تریبون‌ها بحث رفراندوم مطرح می‌شود در حالی‌که نظام اسلامی ایران تنها حاکمیتی است که حکومت خود را به رفراندوم گذاشته است و کسانی که به برکت این نظام آبرو پیدا کرده‌اند، این حرف‌های تفرقه‌انگیز را به زبان جاری نکنند.
او در ادامه با اشاره به اینکه کسانی که دم از حقوق زنان می‌زنند و هر جمعه در گوشه‌ای از کشور فتنه‌ای ایجاد می‌کنند، اگر می‌خواهند از حقوق زن دفاع کنند، از حقوق دختر رسول‌الله دفاع کنند که حق او زیرپا گذاشته شد، افزود: افرادی مدعی می‌شوند که در کشور آزادی نیست، اگر آزادی نبود، شما هر هفته پشت تریبون نمی‌رفتید و هر چه دلتان می‌خواست به نظام جمهوری اسلامی نمی‌گفتید. پس از تذکر نقدعلی تعدادی از نمایندگان اهل سنت مجلس در اعتراض به اظهارات او، خواهان فرصتی برای بیان اخطار قانون اساسی شدند.
پس از آن قالیباف پاسخ به اظهارات نقدعلی را بر عهده گرفت و گفت: توجه کنید که اساس پیروزی انقلاب اسلامی، تداوم انقلاب اسلامی، روحیه استقلال و آزادی کشور در گرو وحدت در کشور است. مجلس شورای اسلامی نماد وحدت در بحث‌های قومیتی، مذهبی و ادیان است چراکه همه ادیان، اقوام و همه مذاهب در مجلس حضور دارند، طبیعتاً هرگونه وحدت‌شکنی، آب به آسیاب دشمن ریختن است.
 مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد
صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در همه امور بازار حضور دارد و صادرکنندگان در سامانه‌های مختلف عرضه‌های خوبی انجام می‌‌دهند، اعلام کرد: مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد. وی با بیان اینکه محدودیت‌های صرافی‌ها موجب ایجاد صف برای متقاضیان ارز شده است، تصریح کرد: به همین منظور سامانه‌هایی راه‌اندازی شده است که در این سامانه‌ها ارز و سکه عرضه می‌‌شود. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین حدود ۴۰ شعبه بانک در نظر گرفته شد تا مانند صرافی‌ها ارز مورد نیاز را ارائه کنند تا با توجه به وفور ارز، دسترسی مردم برای خرید ارز آسان شود.

 وطن امروز 
 انتشار مدرک هویتی و تصویر عاملان اصلی حمله تروریستی شاهچراغ
مدرک هویتی «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» عامل اصلی حمله تروریستی به حرم حضرت شاهچراغ در شهر شیراز که عضو داعش بود، منتشر شد. در این مدرک که تصویر گذرنامه وی است، نشان داده می‌شود ابوعایشه تبعه تاجیکستانی است. همچنین تصویر هماهنگ‌کننده اصلی عملیات که تبعه‌ جمهوری آذربایجان است و از فرودگاه امام وارد کشور شده در کنار ابوعایشه منتشر شده است.
در اطلاعیه‌ای که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در روز ۱۶ آبان ۱۴۰۱ منتشر کرد، عامل تیراندازی در حرم مطهر به نام «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» که تبعه تاجیکستان بود، معرفی شده بود.
 سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ است
آیت الله رئیسی در دیدار دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه با بیان اینکه اراده ایران و روسیه ارتقای سطح روابط راهبردی در عرصه‌های مختلف است، این روابط را در حال تقویت و چشم‌انداز آن را روشن توصیف کرد و افزود: همکاری کشورهای مستقل،‌ قاطعانه‌ترین پاسخ به سیاست تحریم و بی‌‌ثبات‌سازی آمریکا و متحدانش است. رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ است، اظهار داشت:‌ توسعه دامنه و تصاعد سطح جنگ باعث نگرانی همه کشورها است. دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز با ارائه گزارشی از وضعیت همکاری‌های دوجانبه تاکید کرد: برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، ‌تجاری، ‌انرژی،‌ کشاورزی و ترانزیت، بسیار فعالانه تلاش می‌کنیم. پاتروشف با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط با جمهوری اسلامی در قالب مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای، اظهار داشت: ایجاد جهان چندقطبی در راستای منافع همه کشورهای جهان است.

 جوان 
 تأکید بر گسترش همکاری‌های دفاعی ایران و قرقیزستان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر دفاع قرقیزستان بر آمادگی جمهوری اسلامی برای توسعه همکاری‌های دفاعی در ابعاد مختلف آموزشی، عملیاتی و اطلاعاتی تأکید کرد. سرلشکر باقری در گفت وگو با «ژنرال باکتیبیک بیک بولاتوف» با اشاره به نگاه ویژه دولت جدید جمهوری اسلامی ایران در ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه و منطقه آسیای مرکزی گفت: با توجه به روابط متعادل و خوبی که بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان وجود دارد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های دفاعی در ابعاد مختلف آموزشی، عملیاتی و اطلاعاتی اعلام می‌کند.
سرلشکر باقری با اشاره به موضوع ارسال پهپادهای ایرانی به کشور تاجیکستان خاطرنشان کرد: پهپادهای ابابیل ۲ صرفاً دارای قابلیت شناسایی هستند و اینگونه پهپادها مجهز به تسلیحات و تجهیزات تهاجمی نیستند و در درگیری مرزی بین جمهوری قرقیزستان با کشور تاجیکستان، نیروهای مسلح ایران همواره در خصوص عدم استفاده آنها در مناقشات بین دو کشور به نیروهای مسلح تاجیکستان تأکید کردند.

 خراسان 
 بخش زیادی از اعتراضات امروز نتیجه سیاست‌های غلط دولت قبل است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت بیان کرد: برای دولت مثل آب خوردن بود که از همان روزهای اول اجازه دهد تا نیروی انتظامی از گلوله‌های جنگی استفاده کند و هر کسی را که به خیابان آمد، بزند و این طور مردم بترسند و از خانه خارج نشوند؛ اما این دولت هرگز چنین کاری نمی‌کند؛ چون معترضان را بچه و خانواده خود می‌داند . بخش زیادی از اعتراضات امروز نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی، حکمرانی و سیاسی دولت قبل بوده است.
 پدرم همچنان در انفرادی به سر می برد
مجید نوری فرزند حمید نوری زندانی ایرانی در بند سوئد می گوید، نگران شرایط جسمی و روحی پدرم در زندان سوئد هستیم زیرا او سه سال است که در انفرادی به سر می برد و شکنجه می شود. مجید نوری درباره شرایط حمید نوری در زندان افزود: متاسفانه مسئولان زندان بدون در نظر گرفتن حکم قاضی به ادامه محدودیت ها اقدام کردند و پدرم همچنان در انفرادی به سر می برد و امکان ملاقات و تماس با خانواده را ندارد و اطلاعات به صورت خیلی جزئی و با تاخیر به او داده می شود.

 مردم سالاری
 تکذیب ادعای تبادل مخفیانه تجهیزات نظامی میان ایران و روسیه
رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی تبادل مخفیانه تجهیزات نظامی میان ایران و روسیه را تکذیب کرد. نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی با اشاره به خبرسازی اسکای نیوز نوشت: شبکه اسکای‌نیوز به نقل از یک منبع امنیتی که نامش ذکر نشده، مدعی تبادل مخفیانه تجهیزات نظامی میان ایران و روسیه شده است. این رسانه در خبری جعلی اعلام کرده که یک هواپیمای نظامی روسیه در مردادماه سال جاری به‌طور مخفیانه برای تبادل تجهیزات غربی با پهپادهای تولید ایران به تهران وارد شده است. این رسانه ادامه داد: چنانچه نورنیوز کسب اطلاع کرده، این خبر از اساس جعلی و کذب بوده و اساسا چنین پروازی به کشورمان انجام نشده است.
اسکای نیوز به نقل از یک منبع ادعا کرد که ایران در ازای ارسال پهپادهای مرگبار به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، پول و تسلیحات دریافت کرده‌ است.
این رسانه انگلیسی به نقل از یک مقام امنیتی که اسکای‌نیوز عنوان داشته نمی‌خواهد نامش فاش شود، نوشت که ایران در ازای دریافت ۱۴۰ میلیون یورو و موشک‌های ضدتانک آمریکایی و انگلیسی که روسیه از جنگ اوکراین غنیمت گرفته، ده‌ها فروند پهپاد مرگبار به روسیه داده است.
در ادعای اسکای نیوز آمده است که یک هواپیمای حامل پول و تسلیحات درساعت اولیه روز ۲۰ اوت در تهران فرود آمده است.
 تمدید وضعیت فوق العاده آمریکا علیه ایران
«جوبایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد.
در این بیانیه آمده است که در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹، طی فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ رئیس جمهور آمریکا، در قبال ایران وضعیت اضطرار ملی وضع کرد و اقدامات مرتبطی برای رفع تهدید فوق‌العاده ناشی از وضعیت ایران علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا انجام داد.
بایدن در ادامه این بیانیه مطرح کرد: روابط ما با ایران هنوز عادی نشده است و روند اجرایی شدن توافقات با ایران به تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ هنوز ادامه دارد. به همین دلیل، وضعیت اضطراری اعلام شده در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و اقدامات مرتبط انجام شده برای حل‌وفصل آن وضعیت فوق‌العاده باید تا پس از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲ پابرجا بماند. از این رو، طبق بند (d۲۰۲) قانون اضطرار ملی، وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را که در فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ لحاظ شده است، تمدید می‌کنم.

 آرمان ملی 
 اغتشاشگران اراذل و اوباشی هستند که معلوم نیست از چه دشمنی خط می گیرند
نماینده آیت الله العظمی سیستانی گفت: اغتشاشات اخیر به هیچ عنوان مردمی نیست و اینها اراذل و اوباشی هستند که معلوم نیست از کجا آمده اند و از چه دشمنی خط گرفته اند. حجت‌الاسلام والمسلمین شهرستانی نقش رسانه‌های دشمن در شبهه افکنی میان نسل نو را مهم دانست و تاکید کرد: البته دشمنان ما مشغول برنامه‌ریزی هستند و مدام کار و تلاش می‌کنند، اما مهم این است که ما نیز در این نبرد، تلاش خود را مضاعف کنیم و تسلیم توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب نشویم.

 قدس 
 تأیید خبر بازداشت یک زن آمریکایی در عربستان
در ادامه تنش‌ها میان واشنگتن و ریاض، «ندپرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر بازداشت یک زن تبعه این کشور در عربستان سعودی را تأیید کرد. پرایس تأیید کرد: یک شهروند زن آمریکایی به نام «کارلی موریس» در عربستان سعودی در بازداشت است، اما این وزارتخانه اشاره نکرد آیا تاکنون هیچ کسی توانسته با او ملاقات کند یا خیر. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: سفارت ما در ریاض بسیار درگیر این قضیه است و آن‌ها از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارند.
 جزئیات حمله هوایی به نقاط مرزی سوریه
خبرنگار المیادین در بغداد اعلام کرد: حمله هوایی شامگاه چهارشنبه به نقاط مرزی سوریه که چندین نفتکش را هدف قرار داد، پس از عبور این کاروان از مرزهای عراق به درون سرزمین سوریه رخ داد. خبرنگار المیادین به نقل از منابع میدانی در عراق تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با استفاده از پهپاد این حمله را در گذرگاه القائم انجام داده است. این منابع تأکید کردند: در این حمله، دو نفتکش مورد اصابت قرار گرفت و خسارت جانی گزارش نشده است. این در حالی است که خبرنگار شبکه روسیاالیوم در عراق مدعی شده در این حمله هوایی دست‌کم ۲۵ نفر کشته شده‌اند.

 اعتماد 
 ادعای اوکراین درباره ایران را نمی‌توانیم تایید کنیم
یک مقام ارشد پنتاگون اعلام کرد، نمی‌تواند ادعای کی‌یف مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را تایید کند. به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون گفت، وزارت دفاع امریکا شواهدی در دست ندارد که نشان دهد تهران به مسکو موشک بالستیک ارسال کرده باشد. این مقام نظامی امریکا گفت: «ما اطلاعاتی در دست نداریم که در حال حاضر نشان دهد ایران به روسیه موشک بالستیک برای استفاده در اوکراین تحویل داده است. » رایدر در جمع خبرنگاران افزود: «پنتاگون به پایش دقیق این موضوع ادامه خواهد داد و در مورد اینکه روسیه چنین قابلیتی پیدا کند نگرانی‌هایی دارد. » اظهارات سخنگوی پنتاگون در واکنش به ادعای «میخاییل پودولیاک» سخنگوی رییس‌جمهور اوکراین مطرح شد که اخیرا خواستار حمله به تاسیسات صنایع دفاعی ایران بابت کمک تسلیحاتی به روسیه شده است.

 اطلاعات 
 قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده افزایش نمی یابد
پیش نویس لایحه بودجه کل کشور برای سال ۱۴۰۲ هفته آینده به هیأت دولت ارسال می‌شود و بر این اساس هیچ افزایش قیمتی در حامل های انرژی در این بودجه نخواهیم داشت. میرکاظمی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز در خاتمه نشست هیأت وزیران با اعلام این مطلب به خبرنگاران گفت:این سازمان در تدوین لوایح برنامه هفتم و بودجه سال آینده، اولویت را به بودجه ۱۴۰۲ داده است. وی با بیان اینکه هنوز برنامه ششم توسعه در کشور حاکم است، افزود: اکنون در حال تدوین بودجه هستیم و مراحل نهایی را در این سازمان پشت سر می گذارد؛ این لایحه امروز ویرایش و سپس به دولت ارسال می‌شود.
 کاهش روزهای اداری شهرستان ها به ۵ روز در هفته
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در حاشیه جلسه هیأت دولت از مصوبه دولت برای کاهش زمان کار ادارات در شهرستان‌ها به ۵ روز در هفته خبر داد و گفت: لایحه افزایش تعطیلات پایان هفته برای طی مراحل قانونی به مجلس ارسال خواهد شد. میثم لطیفی گفت: با تصویب این لایحه، نهادها در شهرستان‌ها هم پنجشنبه‌ها سرکار نمی‌روند و با توجه به تعطیل بودن دانش‌آموزان در این روز، کارکنان این بخش می‌توانند آخر هفته را کنار خانواده خود بگذرانند. وی با بیان اینکه ساعت کاری این ادارات در روزهای دیگر هفته مانند تهران از ۸ صبح تا ۱۶ عصر خواهد بود، در پاسخ به اینکه چه نهادهایی در شهرستان ها مشمول مصوبه تعطیلی پنج شنبه ها نمی‌شوند، گفت: نهادهایی مانند بیمارستان‌ها و بهزیستی، واحدهای نظامی و اماکن ورزشی مشمول این امر نمی‌شوند.

یکی از مهم‌ترین وظایف روحانیون و نخبگان متعهد پاسخگویی به شبهات و آگاه سازی نسل جوان است
حوزه/ استاد برجسته حوزه علمیه قم گفتند: متأسفانه مردم در شرایط کنونی نیاز به کمک و رسیدگی دارند و با گرانی و سختی معیشت روبرو هستند، امروز آنچه مهم است مردم هستند و باید مسئولان امر به این موضوع عنایت ویژه‌ای داشته باشند. آیت الله العظمی نوری همدانی همچنین انقلاب اسلامی را یکی از مواهب الهی برای ملت ایران دانستند و افزودند: انقلاب اسلامی یکی از نعمت هایی است که خداوند در زمان ما به ملت ایران عنایت نموده است. این انقلاب دستاوردهای بسیاری داشته است که دشمنان اسلام و انقلاب از آغاز پیروزی انقلاب با فتنه‌ها و دسیسه های مختلف سعی در ضربه زدن و از بین بردن این دستاوردها بوده اند. معظم له با اشاره به حوادث اخیر اظهار داشتند: امروز دشمنان اسلام و انقلاب با راه‌اندازی صدها شبکه ماهواره ای و شایعه پراکنی در فضای مجازی و ایجاد تحریم ظالمانه و حمله نظامی سعی در تخریب این نظام و ایجاد شکاف بین مردم و انقلاب دارند؛ اما به فضل الهی و بیداری ملت ایران هر روز شاهد قدرت گرفتن نظام و شکوه هرچه بیشتر انقلاب اسلامی خواهیم بود. این مرجع تقلید در ادامه با تأکید بر لزوم پاسخگویی به شبهات و دروغ پراکنی دشمنان تصریح کردند: امروز یکی از مهم‌ترین وظایف روحانیون و نخبگان متعهد، پاسخگویی در مقابل شبهات و آگاه سازی نسل جوان و گفتن حقایق برای آحاد ملت است.

هلال احمر؛ بهترین کلاس درس جهت تقویت روحیه ایثار در جوانان است
اختصاصی/ دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری دیدار کرد. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین روحیه ایثار و از خود گذشتگی را از مهم ترین ویژگی‌های فعالان جمعیت هلال احمر ارزیابی کرد و ابراز داشت: ایثار حد و مرز نمی‌شناسد. قومیت، مذهب و وطن نمی‌شناسد. افرادی که در این نهاد مقدس حضور پیدا می‌کنند، از فطرت پاک مسئولیت شناسی برخوردارند. وی فرهنگ ایثار را مورد تأکید آیات نورانی قرآن، روایات و سیره عملی اهل بیت (علیهم السلام) توصیف کرد و افزود: در رابطه با پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز وارد شده است که ایشان در دل سوزی و خدمت به مردم، سرآمد افراد جامعه خویش بودند. امام جمعه قم هلال احمر را بهترین جایگاه برای جذب نسل جوان به منظور تقویت روحیه ایثار، وطن دوستی و نوع گرایی عنوان کرد و خاطر نشان کرد: مجموعه هلال احمر می‌تواند جوانانی را که در هلال احمر تربیت می‌شوند، با بن مایه‌های اعتقادی سالم، در خدمت میهن، دین و نظام قراردهد. وی حضور هلال احمر در حوادث گوناگون را مایه دلگرمی آسیب دیدگان دانست و اظهار داشت: آرامش و دلگرمی، در این میان، مهم ترین سرمایه‌ای است که عزیزان هلال احمر با حضور به موقع خود در اختیار آسیب دیدگانی که گاه همه زندگی خود را از دست داده‌اند، قرار می‌دهد.

ایران در نشست اخیر هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است
باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که ایران در نشست اخیر در وین درباره برنامه هسته‌ای خود هیچ چیز جدیدی ارائه نکرده است، گروسی با بیان اینکه که مذاکرات در این زمینه هفته‌های آینده ادامه خواهد یافت افزود: قرار است تا چند هفته دیگر در سطح فنی دوباره در ایران ملاقات کنیم.
گروسی پیش‌تر نیز در پاسخ به خبرنگار رویترز درباره برجام مدعی شده است که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به بن‌بست رسیده است. گروسی گفت که دسترسی آژانس به اطلاعات درباره ایران مختل شده، زیرا در ماه‌های اخیر بازرسان اجازه بازدید از سایت‌ها را ندارند. از سوی دیگر آمریکا مدعی است که دیگر تلاشی برای برجام نمی‌کند و از مذاکرات عقب‌نشینی کرده است. «رابرت مالی» مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در همین راستا اعلام کرد احیای برجام هم اینک در دستور کار واشنگتن قرار ندارد.

ادعای گانتس: برنامه‌های لازم برای حمله به ایران را آماده کرده‌ایم
باشگاه خبر نگاران/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران ادعا کرد که تل آویو برنامه‌های لازم برای حمله به ایران را آماده کرده است. «بنی گانتس» مدعی شد که این رژیم توانایی حمله به ایران را دارد، اما مقامات آن باید قبل از انجام این اقدام، ابتدا به دقت طرح آن را بررسی کنند.
طبق گزارش روزنامه جروزالم پست، گانتس بدون اشاره به ناتوانی‌های این رژیم در کنترل حملات سایبری ادعا کرد: “اسرائیل توانایی انجام اقداماتی در ایران را دارد. ما این آمادگی و توانایی را داریم و برنامه‌های مورد نیاز را آماده کرده‌ایم. با این حال، باید ابتدا آماده شویم و سپس قبل از اقدام، این برنامه‌ها را با دقت مطالعه کنیم.

سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی و آتش سوزی نزدیک نیروگاه دیمونا
باشگاه خبر نگاران/ رسانه‌های فلسطینی از سرنگون شدن یک پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال شرق صحرای نقب نزدیک دیمونا خبر دادند. خبرگزاری شهاب فلسطین اعلام کرد یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه “الجنوبیه” در ارتفاعات “عراد” واقع در شمال شرق “نقب” سقوط کرده است. در همین حال، منابع عبری زبان اعلام کردند آتش سوزی بزرگی در شهرک صهیونیست نشین «موشاف عیدان» نزدیک نیروگاه اتمی دیمونا رخ داده است که ممکن است بی ارتباط با سقوط پهپاد نباشد. طی هفته‌های گذشته دو فروند پهپاد ارتش این رژیم در شهر «الخلیل» واقع در کرانه باختری و نابلس سقوط کرده اند. گفته می‌شود منطقه نقب نزدیک شهر دیمونا و نیروگاه این شهر قرار دارد.

نمی توانیم سامانه موشکی موردنیاز اوکراین را تامین کنیم
مهر/ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تل آویو ابزار کافی برای تولید تسلیحات و سامانه موشکی مورد نیاز اوکراین را ندارد «بنی گانتز»، وزیرجنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که تل آویو به سادگی توانایی تولید سیستم های دفاع هوایی برای اوکراین را ندارد.
در حالی که کیف خواستار در اختیار داشتن سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی شده است، اکنون در واکنش به این درخواست وزیرجنگ تل آویو می گوید: «مقیاس تولید ما کمتر از نیاز صادراتی است. ما پایگاه بزرگ تولیدی سامانه های ضدموشکی به اندازه مورد نیاز اوکراین را نداریم.»

نباید قدرت نظامی روسیه را دست کم بگیریم
مهر/ ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هشدار داده است که نباید توان نظامی روسیه را دست کم بگیریم. در حالی که «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو از عقب‌نشینی روسیه در ساحل چپ رودخانه دنیپر استقبال کرد، با این وجود از کشورهای غربی خواست که پتانسیل مسکو برای بازگشت را نادیده نگیرند. استولتنبرگ در اظهاراتی درباره خروج نیروهای روسیه از خرسون، از نیروهای کی یف به دلیل توانایی آنها برای «آزادسازی اراضی بیشتر اوکراین» تمجید کرد و در عین حال اطمینان خاطر داد که نیروهای اوکراینی مورد حمایت کشورهای اروپایی و آمریکا باقی خواهند ماند. دبیرکل ناتو افزود: «ما نباید روسیه را دست کم بگیریم، آنها هنوز هم توانایی‌هایی دارند. ما پهپادها را دیده‌ایم، حملات موشکی را دیده‌ایم. این نشان می‌دهد که روسیه هنوز هم می‌تواند آسیب‌های زیادی وارد کند. »

رویکرد مداخله جویانه آلمان با ژست دلسوزی از اغتشاشگران در ایران
مهر/ «آنالنا بائربوک»، وزیرخارجه آلمان شامگاه چهارشنبه در حساب کاربری خود در توئیتر با بیانی غیردیپلماتیک با اشاره به تحولات ایران نوشت: «ما تسلیم نمی‌شویم. ما نه فقط امروز، بلکه تا زمانی که لازم باشد، در کنار مردان و زنان ایران هستیم. ما صدای آنها را به جهان منتقل می کنیم» وی حتی پایش را فراتر گذاشت و در ادامه ادعا کرد: «۴ هفته پس از مرگ جینا مهسا امینی، تحریم‌های اتحادیه اروپا را علیه مسئولین سرکوب وحشیانه اعتراضات در ایران صادر کردیم. ما در حال کار روی بسته بعدی تحریم‌ها هستیم.» نماینده دولت آلمان همچنین مدعی شد: «در عین حال، ما در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که یک جلسه ویژه درباره ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار می‌شود و مکانیسم تحقیق الزامی است. زیرا ما گوش می‌دهیم و می‌دانیم که چقدر برای قربانیان مهم است که مسئولین پاسخگو باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *