خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۱۷

**آیت الله حسینی بوشهری: نیروی انسانی سرآمد دارایی‌های یک کشور است** وزارت اطلاعات اعلام کرد: دستگیری ۲۶ تروریست در جنگ ترکیبی شاهچراغ عنصر اصلی عملیات شاهچراغ تبعه آذربایجان بود** رئیس جمهور: سازمان اداری و استخدامی گلوگاه‌های فساد را شناسایی و برطرف کند** رئیس‌ قوه قضائیه: عده‌ای از آشوبگران مشمول مواد قانونی «محاربه» «افسادفی‌الارض» و «بغی» هستند** آیت الله اعرافی: نظام و الگوی مصرف در کشور ما به خوبی رعایت نمی‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 نیروهای مسلح ایران و عراق برای تشکیل کمیسیون مشترک برنامه‌ریزی کنند
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دو کشور ایران و عراق باید در سطوح مختلف، رایزنی‌هایی را به‌صورت برنامه‌ریزی شده داشته باشند تا بتوانند با استفاده از تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های بیشتر و مؤثرتری را با هم داشته باشند. سرلشکر باقری در گفت‌وگوی تلفنی با ثابت محمدالعباسی، وزیر دفاع جدید عراق با اشاره به جایگاه مقام والای شهدا به‌خصوص شهیدان مبارزه با تروریسم و داعش، سردار سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که در تاریخ دو کشور ماندگار هستند، خاطرنشان کرد: وضع موجود روابط نظامی دو کشور در سطح انتظار بنده نیست و مردم و نیروهای مسلح دو کشور باید شاهد روابط بسیار عالی با یکدیگر باشند و این امر از مسئولیت‌های مهم من و شماست.
سرلشکر باقری افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ظرفیت و توانمندی‌های زیادی را در حوزه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و صنعت دفاعی دارند که می‌توانند این تجربه و دانش را در اختیار نیروهای مسلح عراق قرار دهند که موجب شتاب بیشتری در مسیر رشد و بالندگی تأمین امنیت کشور عراق شود.
ثابت محمدالعباسی نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تصریح کرد: دولت و ملت عراق هیچ زمانی نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و نابودی داعش را فراموش نخواهد کرد و ما همواره قدردان مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هستیم.

 همشهری 
 پول توزیع می‌کردند تا عده‌ای آتش‌افروزی کنند
فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ گفت: ۱۴نفر از عوامل مرتبط با شهادت «آرمان علی‌وردی» توسط مجموعه سپاه و نیروی انتظامی تا امروز دستگیر شده‌اند. سردار حسن‌زاده درخصوص آمار کشفیات در شهر بزرگ تهران گفت: در طول مدتی که شاهد آشوب در سطح تهران بزرگ بودیم، بالغ بر ۱۵۰۰قبضه سلاح سرد، گرم و تجهیزاتی برای آسیب رساندن به اماکن و وسایل عمومی کشف و ضبط شد که معنای این حجم از سلاح کشف شده آن است که عده‌ای با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده قصد ایجاد آشوب در تهران را داشتند که بسیاری از آنان دستگیر شدند و تلاش برای دستگیری عده دیگر ادامه دارد. او افزود: عواملی دستگیر شدند که شبکه توزیع پول راه انداخته بودند که به یک عده‌ای پول می‌دادند تا آتش افروزی کنند و به اموال مردم آسیب برسانند. هر کسی که بخواهد انضباط و نظم جامعه را به هم بزند و به اموال مردم آسیب وارد کند، این یک آشوبگر و در حال دنبال کردن خط دشمن است.

 کیهان 
 عده ای از آشوبگران مشمول مواد قانونی «محاربه» «افسادفی الارض» و «بغی» هستند
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای با اشاره به عیان شدن ماهیت قضایای اخیر برای تمامی قضات و مقامات ذی ربط قضایی، به تبیین و تشریح موادی از قانون مجازات اسلامی و مشخصا ماده ۲۷۹ تا ۲۸۸ این قانون ناظر بر جرائم «محاربه»، «افساد فی االرض» و «بغی» و مصادیق و مجازات آنها پرداخت و گفت: در جریانات اخیر کسانی هستند که مشمول یکی از این مواد یا حتی بیش از این مواد هستند. قضات این موارد را با دقت تطبیق دهند؛ ممکن است فردی یک فعل مرتکب شده باشد که عناوین متعددی بر آن صدق کند؛ در اینجا هم قانون تکلیف را روشن کرده است؛ برای نمونه، کسی که سلاح گرم یا سرد در دست گرفته و از آن استفاده کرده و برای همراهی با دشمن یا به عنوان عامل دشمن، امنیت کشور را به هم زده و در محدوده ای خوف ایجاد کرده و در عین حال کسی را هم به قتل رسانده، این فرد را هم می توان قصاص کرد و هم عناوین دیگری بر آن صدق می‌کند.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش افزود: مردم در همه راهپیمایی های اخیر خود از جمله راهپیمایی روز سیزدهم آبان این درخواست جدی را از قوه قضائیه داشتند که با عناصر و مسببین اصلی جنایت های صورت گرفته برخورد قاطع و سریع داشته باشد و محاکمه و مجازات بازدارنده آنها را مطابق با قانون، اجرایی و عملیاتی کند.
 والدین در ۶ کشور اروپایی: کمتر غذا می‌خوریم تا فرزندانمان گرسنه نمانند
در حالی که اعتراضات خیابانی، از ایتالیا گرفته تا انگلیس و مولدوای همچنان ادامه دارد یافته‌های یک نظرسنجی جدید نیز نشان می‌دهد که مردم اروپا نسبت به وضعیت کنونی و آینده اقتصادی خود به شدت ناامیدند طوری که والدین در ۶ کشور اروپایی گفته‌اند کمتر غذا می‌خورند تا فرزندانشان گرسنه نمانند.
نتایج یک پژوهش جدید از برخی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد بیش از نیمی از پاسخ دهندگان اوضاع مالی خود را در خطر دیده و ۸۰ درصد نیز مجبور به اتخاذ تصمیم‌های تلخی مثل کمتر غذا خوردن شده‌اند. تارنمای روزنامه «گاردین» دراین رابطه به نقل از نتایج پژوهش اخیر موسسه نظرسنجی «ایپسوس» که به سفارش سازمان مردم نهاد فرانسوی «سِکوغ پوپیولِغ » انجام شده، نوشته که از هر چهار اروپایی یک نفر وضعیت مالی خود را «متزلزل» دانسته و بیش از نیمی از اروپایی‌ها نیز پیش‌بینی می‌کنند که اوضاع مالی شان در ماه‌های آتی بدتر شود. به نوشته این روزنامه انگلیسی، یافته‌های این نظرسنجی که از میان ۶ هزار داوطلب ۶ کشور فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لهستان و انگلیس انجام شده، نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ اوکراین، افزایش هزینه‌های انرژی و تورم افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و اجاره بها افزایش یافته و بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (۵۴ درصد) اعلام کرده‌اند که ظرف سه سال اخیر قدرت خریدشان کم شده است.

 ایران 
 تشییع باشکوه پیکر شهید مدافع امنیت سید روح‌الله عجمیان در استان البرز
تشییع پیکر شهید مدافع امنیت سید روح‌الله عجمیان در استان البرز با حضور پرشور مردم انجام شد. آیین تشییع پیکر مطهر این شهید والامقام صبح دیروز از گلشهر کرج آغاز شد و حاضران پیکر مطهر شهید را به سمت آستان مقدس امامزاده محمد (علیه السلام) همراهی کردند. این مراسم با حضور اقشار مختلف مردم و به شکل باشکوهی برگزار شد. در این مراسم نماینده ولی‌ فقیه و امام جمعه کرج، استاندار البرز، فرمانده سپاه امام حسن و پرسنل فراجا و دیگر نیروهای نظامی و انتظامی، مردم قدرشناس و شهیدپرور کرج را برای تشییع پیکر این بسیجی فداکار همراهی کردند. پیکر مطهر شهید بسیجی سید روح‌الله عجمیان پس از اقامه نماز توسط نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در گلزار شهدای امامزاده محمد (علیه السلام) حصارک به خاک سپرده شد.
شهید بسیجی عجمیان روز پنجشنبه هفته گذشته به‌واسطه حمله مسلحانه آشوبگران در آزادراه کرج – قزوین در محدوده بهشت سکینه کرج در اثر جراحت شدید ناشی از ضربات چاقو به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
 سفیر نروژ به وزارت امورخارجه احضار شد
سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در اعتراض به اظهارات غیر قابل قبول رئیس پارلمان این کشور علیه کشورمان توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار اظهارات رئیس پارلمان این کشور در مصاحبه با یکی از رسانه‌های معاند در حمایت از اغتشاشات و مداخله او در امور داخلی ایران بشدت محکوم و مردود قلمداد شد. سفیر نروژ اظهار داشت که مراتب را به اسلو منتقل می‌کند.

 جمهوری‌اسلامی 
 سازمان اداری و استخدامی گلوگاه‌های فساد را شناسایی و برطرف کند
آیت الله رئیسی در ادامه فرایند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی دوشنبه به سازمان اداری و استخدامی کشور رفت و در جمع مدیران این سازمان به عنوان ششمین مقصد نظارت‌های ستادی، ضمن استماع گزارش عملکرد یک‌ساله این مجموعه راهکارها و پیشنهادات مهمی برای ارتقای کمی و کیفی عملکرد این سازمان ارائه کرد. رئیس جمهور تحقق کامل نظام اداری در تراز جمهوری اسلامی را نیازمند نگاه و نگرش تحول‌گرایانه دانست و گفت: امروز همه صاحب‌نظران حوزه مدیریت کشور، با هر سلیقه سیاسی معتقدند که نظام اداری ما نیازمند تحول است و در دولتی که پرچم تحول‌خواهی را برافراشته، ضرورت دارد نظام اداری و ساختار حکمرانی متحول و متناسب‌سازی شود.
وی بازنگری در فرایندها را لازمه تحول در نظام اداری کشور دانست و تاکید کرد: تمام مراحل تحول اداری باید دو ویژگی مهم داشته باشند، اول اینکه مبانی آن از غنا و قطعیت علمی برخوردار و قابل دفاع باشند و دوم اینکه عزم عملی برای اجرای آن وجود داشته باشد.
رئیس جمهور سازمان اداری و استخدامی کشور را به ارائه بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات اداری به مردم با کمترین هزینه، سالم‌سازی نظام اداری، تسریع در نظم‌دهی به سازمان اداری کشور و نیز در نظر گرفتن دیدگاه‌های مردمی در نظام ارزیابی‌ها برای کارآمدتر شدن شیوه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مکلف کرد.
 اطلاعات هویتی افرادی که اقدام به خرید دلار می‌کنند، معیاری برای دهک‌بندی قرار خواهد گرفت
اطلاعات هویتی افرادی که اقدام به خرید دلار با کارت ملی خود می‌کنند، بعنوان فعالیت اقتصادی خانوار در سامانه ثبت خواهد شد و معیاری برای دهک‌بندی قرار خواهد گرفت. معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در پیامکی ضمن هشدار به کسانی که کارت ملی خود را برای خرید ۲۰۰۰ دلار به دیگران اجاره می‌دهند، اعلام کرد: اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد. برخی افراد با اجاره کارت ملی خود از صرافی‌ها ارز دریافت می‌کنند تا حدود یک میلیون تومان سود کنند اما همان‌‌طور که اشاره شد این موضوع می‌تواند تبعات دیگری در حوزه یارانه، مالیات و جرایم مبارزه با پولشویی برای آنها داشته باشد.
 چنین نامه‌ای نه دیده‌ام و نه امضا کرده‌ام
وزیر ارتباطات به نامه مسدودسازی وی‌پی‌ان‌ها و کاهش ترافیک سکوهای خارجی واکنش نشان داده و گفته چنین نامه‌ای نه دیده‌ام و نه امضا کرده‌ام. اخیراً در فضای مجازی تصویر نامه‌ای بدون سربرگ، شماره و امضا با عنوان «سرّی» و با موضوع اعمال محدودیت‌های شدید در اینترنت منتشر شده که آن را به وزیر ارتباطات منتسب کرده‌اند.

 خراسان 
 محدودیتی برای تغییر قوانین در کشور وجود ندارد
باهنر،دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: هیچ گونه محدودیتی برای تغییر قوانین در کشور وجود ندارد. قانون اساسی تصریح کرده که این قانون می‌تواند هر ۱۰ سال یک بار بازنگری شود و البته این مسئله نیز همراه با استثنائاتی است.گاهی مخالفان را به‌سمت معاند شدن هل می‌دهیم . نباید مسئولان در برابر اعتراض مصون باشند.
 افول آمریکا شروع شده است
فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در مراسم گرامی داشت تسخیر لانه جاسوسی گفت: زمانی که آمریکا خاصیت آمریکا بودن خود را از دست بدهد و بفهمد که دیگر ابرقدرت نیست مشکل حل خواهد شد. افول آمریکا شروع شده است، ولی با فروپاشی فرق دارد. من تجزیه آمریکا را قبول ندارم. الان نوبت افول آمریکاست که شروع شده و روند آن هم کند نیست. آمریکا به چیزی شبیه برزیل تبدیل خواهد شد که حرفش در دنیا تعیین کننده نیست.

 وطن امروز 
 دستگیری ۲۶ تروریست در جنگ ترکیبی شاهچراغ
وزارت اطلاعات در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرد، به ارائه اطلاعات تازه‌ای در رابطه با عوامل حمله تروریستی اخیر در شیراز پرداخت. در این بیانیه آمده است:
مجموعه رصدها، تحقیقات و عملیات صورت گرفته تاکنون منجر به شناسایی و بازداشت کلیه‌ عوامل هدایت صحنه، عملیاتی و پشتیبانی آن اقدام تروریستی شد. مضاف بر آن تعداد دیگری از عواملی که برای عملیات مشابه وارد کشور شده بودند نیز بازداشت شدند. بدین ترتیب تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌اند.
کلیه‌ افراد دستگیر شده، غیرایرانی و با ملیت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند.
عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌ عملیات در داخل کشور، تبعه‌ جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌اف در باکو پرواز و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی وارد کشور شده است. این فرد پس از رسیدن به تهران خبر حضور خود را به عنصر هماهنگ‌کننده در جمهوری آذربایجان اعلام نمود. بلافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آنها رسانده است.
عنصر پشتیبانی‌کننده‌ صحنه‌ عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به‌نام «محمد رامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» و عامل تیراندازی در حرم مطهر به‌نام «سبحان کُمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» تبعه‌ تاجیکستان بود.
تروریست‌های مذکور، در استان‌های فارس، تهران، البرز، کرمان، قم و خراسان رضوی مورد تعقیب قرار گرفته و دستگیر شده‌اند. تعدادی از آنها نیز در مرزهای شرقی هنگام فرار از کشور بازداشت شدند.
نفراتی از تروریست‌های یادشده، در حال آماده‌سازی و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای عملیات تروریستی دیگری از جمله در زاهدان بودند. به‌عبارت دیگر، خون‌های مطهر و به ناحق ریخته‌ شهدای مظلوم حرم حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام موجب کشف مقاصد و اهداف بعدی جنایتکاران تکفیری و پیشگیری از چند عملیات تروریستی شد.

 مردم سالاری
 تمجید سخنگوی وزارت خارجه از پرتاب ماهواره بر قائم۱۰۰
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت:« پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰»، نمایش دیگری از اقتدار ملی و توانمندی جوانان دانشمند ایران زمین در فتح قله‌های علم و فناوریهای نوین، زیر سایه تحریم‌ها و فشارهای حداکثری است و این چیزی است که دشمنان شناخته شده ملت ایران را عصبانی و به هذیان گویی وادار می‌کند.»
 موافقت آژانس با تأسیس ۸ رآکتور هسته‌ای در عراق
رئیس سازمان کنترل مواد پرتوزای عراق از موافقت آژانس بین المللی انرژی اتمی با تأسیس هشت رآکتور هسته‌ای در این کشور خبر داد. کمال حسین لطیف، رئیس سازمان کنترل مواد پرتوزای عراق گفت: ما پروژه کاملی را برای تولید برق از طریق انرژی هسته‌ای آماده کرده‌ایم. ابتدا هشت رآکتور هسته‌ای را احداث خواهیم کرد که ۸۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که معادل ۲۵ درصد نیاز عراق است. ما هنوز در مراحل اولیه هستیم و منتظر تصمیم دولت در این باره هستیم.
ایلیا بولوف، مشاور اقتصادی سفارت روسیه در عراق شنبه اعلام کرد که عراق و روسیه به زودی یادداشت تفاهمی را درباره استفاده از تکنولوژی هسته‌ای امضا می‌کنند. اما حسین لطیف اعلام کرد که تاکنون هیچ توافقی برای شراکت با هیچ کشوری جهت تأسیس رآکتور هسته‌ای صورت نگرفته است و باید دولت درباره گام‌های بعدی تصمیم بگیرد.
وی گفت: مناطقی که رآکتورهای هسته‌ای در آنجا تأسیس خواهد شد، مشخص شده است. عراق توافق‌هایی را با تعدادی از شرکت‌ها برای تولید برق از طریق انرژی خورشیدی امضا کرده است. عراق تا سال ۲۰۲۵ می‌تواند ۳۰۰۰ مگاوات برق را از طریق انرژی خورشیدی تولید کند.
 واکنش تهران به اظهارات تهدیدآمیز زلنسکی علیه ایران
مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در صفحه توییترش به اظهارات تهدیدآمیز رییس جمهور اوکراین علیه ایران در زمینه ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین، واکنش نشان داد. سید محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای در صفحه توییترش در واکنش به یک خبر شبکه بی‌بی‌سی مبنی بر این که «کی‌یف درباره حمایت از روسیه به ایران هشدار می‌دهد»، نوشت: اوکراین در صورت هر گونه اقدام خصمانه از جانب کی‌یف، با پیامدهای بسیار بزرگ‌تری مواجه خواهد شد. واکنش مرندی در پی این مطرح می‌شود که به نوشته بی‌بی‌سی، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین «به ایران درباره حمایت از روسیه هشدار داده و گفت که این کار نتیجه عکس خواهد داشت.

 آرمان ملی
 ورود مجلس به موضوع افزایش قیمت دلار
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به موضوع نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ دلار در جلسه روز چهارشنبه این کمیسیون خبر داد. پورابراهیمی اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس روز چهارشنبه (فردا) جلسه‌ای با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای بررسی وضعیت بازار ارز تشکیل می‌دهد. این روز‌ها قیمت دلار با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شده و رکورد تاریخی را ثبت کرده است. بانک مرکزی برای کنترل هیجانات بازار ارز اقداماتی، چون عرضه ارز در سامانه برخط بازار متشکل ارزی، انتشار گواهی سکه، تولید سکه از طلای آب شده با همکاری بخش خصوصی و فراهم شدن خرید ارز از بانک‌ها را در دستور کار قرار داده است.
 برجام در مسیر درست پیش نمی‌رود
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود در وبسایت سرویس اقدامات خارجی که در رابطه با نشست اخیر گروه هفت منتشر شده، با اشاره به مذاکرات وین نوشت: در خصوص برجام می‌گویم که مسائل در مسیر درست پیشروی نمی‌کنند. مواضع میان طرفین همچنان تلاقی پیدا نکرده‌اند.این مقام ارشد اروپایی افزود: ایران باید به طور سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعامل بپردازد. من از امیرعبداللهیان خواستم تا این مسئله را به پیش ببرد.

 قدس 
 کره شمالی: حمله موشکی به دشمن را شبیه‌سازی کردیم
ستاد کل نیروهای مسلح کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی از آزمایش‌های موشکی ارتش کره شمالی از ۱۱ تا ۱۴ آبان با هدف شبیه‌سازی حمله به پایگاه هوایی دشمن انجام شدند و همه این آزمایش‌های موشکی در این دوره زمانی پاسخی به رزمایش‌های مشترک کره جنوبی و آمریکا بود. به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه تأکید شده کره شمالی این رزمایش هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و به پاسخ به همه رزمایش‌های ضدکره‌شمالی با اقدامات نظامی ادامه خواهد داد.
 تغییر چهره مافیای خودرو در بازار واردات
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد مافیای صنعت خودرو با شگردهای مختلف به دنبال در دست گرفتن بازار واردات هستند. سید علی موسوی افزود: شروطی که در بندهای آیین نامه واردات خودرو پیش‌بینی شده، دست مافیاها را باز گذاشته و مطالبه داریم حتماً این بندهای آیین‌نامه اصلاح شود.

 اعتماد
 آلمان: در پی بسته جدید تحریم علیه ایران هستیم
دولت آلمان اعلام کرد در پی اعمال بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است. سخنگوی دولت آلمان در این زمینه گفت: «در حال کار روی اعمال بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران هستیم.» این مقام آلمانی افزود: «اتحادیه اروپا باید درباره اینکه سپاه پاسداران را تحریم می‌کند یا خیر تصمیم‌گیری کند.» اظهارات وی پس از آن مطرح شده که نشریه آلمانی «اشپیگل» روز شنبه اعلام کرد یک بسته تحریمی شامل ۳۱ مورد پیشنهادی، روز دوم نوامبر (چهارشنبه) توسط برلین و هشت عضو دیگر اتحادیه اروپا با ادعای پاسخگو قرار دادن عوامل سرکوب در ایران تهیه شده است. اشپیگل به نقل از فردی مطلع نوشت، این اقدامات شامل توقیف دارایی، ممنوعیت سفر و یک‌سری «اقدامات تنبیهی جدید» است که احتمال دارد در جلسه چهاردهم نوامبر (دوشنبه هفته آینده) در اتحادیه اروپا تصویب شوند.

 اطلاعات 
 حزب‌الله: دیگر برای احقاق حقوق لبنان جنگ لازم نیست
رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان در سخنانی گفت که مقاومت قدرتمندتر از هر زمان دیگری است و دیگر برای احقاق حق و حقوق لبنان جنگ لازم نیست. ابراهیم امین السید افزود: سلاح یکی از ارکان مقاومت است و توانمندی‌های مقاومت امروز رشد قابل توجهی کرده و درحال حاضر مقاومت از سلاح‌هایی منحصر به فرد برخوردار است که با آن می‌تواند به مقابله با طاغوت‌های جهان بپردازد. وی ادامه داد: این سلاح باعث شد دشمن صهیونیستی به فکر جنگ نباشد و ما بدون استفاده از این سلاح پیروز شویم.
 بزرگترین مانع گفتگو بسط خشونت است
حجت الاسلام سید حسن خمینی: عقلانی ترین روش اداره کشور، «دموکراسی اکثریت محور» است.
با فرصت ندادن به بخش هایی از جامعه در انتخابات، حذف شدگان نمی توانند خرد خودشان را در جامعه نشان دهند و جامعه از آن محروم می شود.
چاره ای جز حاکم کردن عقلانیت و در پیش گرفتن رویکردهای «راه حل محور» نداریم.
رسانه ها با کمک نخبگان دلسوز راه های برون رفت از وضع کنونی را ارائه دهند و این راه حل ها باید مشفقانه و معطوف به آرام کردن فضای اجتماعی باشد.
«گفتگو» تنها راه برون رفت از بن بست های اجتماعی است.
اگر رسانه های داخلی برخوردار از آزادی عمل باشند، مهمترین مرجع برای تحقق گفتگو هستند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

نیروی انسانی سرآمد دارایی‌های یک کشور است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیدار مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم با تأکید بر لزوم اهتمام جدی بر مسئله آموزش و تربیت ابراز داشت: آموزش و پرورش رکن کلیدی کشور است؛ چرا که تربیت نیروی انسانی لازم برای تمامی مجموعه‌های فعال در کشور، توسط سیستم آموزشی صورت می‌پذیرد؛ در نتیجه پایه پیشرفت هر کشوری بخش آموزشی آن کشور است.وی خطاب به مسئولین گفت: نیروی انسانی و به طور کلی جمعیت هر کشور، سرآمد تمامی امکانات و دارایی‌های آن کشور است. مسئولین بکوشند تا با فرهنگ سازی جدی و ایجاد مشوق‌های مختلف، فرهنگ حاکم در جامعه را بهبود بخشند.ریس شورای عالی جامعه مدرسین ادامه داد: مسائلی همچون مشکلات معیشتی، رواج ازدواج‌های پرهزینه و از همه مهم‌تر تبلیغات سوء فرهنگی سبب شده است تا سن ازدواج افزایش پیدا کرده، خانواده‌ها تمایل کمتری نسبت به فرزند آوری از خود نشان دهند و حتی برخی از جوانان نسبت به امر ازدواج بی انگیزه شوند.

نظام و الگوی مصرف در کشور ما به خوبی رعایت نمی‌شود
حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم خدمت رسانی هرچه بهتر مسئولان به مردم به خصوص در شهر مقدس قم تاکید کرد. آیت الله اعرافی در دیدار با مدیرکل شرکت گاز استان قم گفت: نقش نظام اداری در بقای انقلاب و صیانت از کشور بسیار عمیق و بالا است. همه کسانی که در نظام اداری جمهوری اسلامی فعالیت دارند مسئولیت مضاعف دارند. کسانی که در قم فعالیت می کنند نیز این مسئولیت را دو چندان دارند. نقشی که امروز ایران و انقلاب در سراسر جهان در حوزه گسترش معارف الهی دارد نقش سنگینی است و در این عرصه همه ما باید تلاش کنیم که این نظام بیشترین بهره وری را با پایین ترین میزان کم کاری و فساد داشته باشد.وی درادامه اظهار کرد: این نظام اداری هرچه بهتر کار کند در سرنوشت و فعالیت جامعه و امت اسلامی موثر است. پس هم نظام اداری در نظام اسلامی اهمیت دارد و هم اینکه این نظام اداری در قم جایگاه مهمتری دارد.

۹۰ حساب بانکی شرکتهای وزارت نفت مسدود شد
تسنیم/ عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد، حدود ۹۰ حساب از شرکت‌های تابعه وزارت نفت مسدود و به حساب واحد خزانه در بانک مرکزی منتقل شده است.محسن زنگنه، در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت حساب واحد خزانه در دستگاه‌های اجرایی چگونه است؟ گفت: این موضوع از بندهای بسیار خوب بودجه سال ۱۴۰۱ بود. براساس نظارتی که ما داشتیم، بخشی از این حساب واحد خزانه مربوط به دستگاه‌های دولتی است که اکثراً به وظایف خود عمل کردند، اما بخشی از آن، مربوط به شرکت‌های دولتی مخصوصاً شرکت‌های تابعه وزارت نفت است که براساس گزارش دیوان محاسبات، از حدود ۱۶۰ حسابی که در بانک‌های مختلف داشتند، تقریباً ۹۰ تای آن‌ها، شناسایی و مسدود شده و به حساب واحد خزانه در بانک مرکزی منتقل شده است، اما همچنان در حوزه شرکت‌های دولتی، متاسفانه انتظاری که ما داشتیم که باید تا آخر اردیبهشت‌ماه انجام می‌شد، صورت نگرفت.

جهان در مسیر جهنم قرار گرفته است
تسنیم/ دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست آب و هوایی مصر هشدار داد که جهان در مسیر جهنم قرار گرفته است.«آنتونیو گوترش»، درادامه ایالات متحده و چین را به عنوان دو کشوری معرفی کرد که مسئولیت ویژه‌ای برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی دارند. وی به نمایندگان و مقامات ارشد کشورهای جهان که برای بحث در مورد چگونگی مبارزه با تغییرات آب و هوایی در بحبوحه درگیری نظامی اوکراین و افزایش تورم جهانی و کمبود انرژی در منطقه شرم الشیخ مصر گرد آمده بودند، گفت: «بشریت یک انتخاب دارد: همکاری یا از بین رفتن».

ماکرون: باید شیوه مقابله با ایران را تغییر دهیم
فارس/ رئیس جمهور فرانسه، بار دیگر به تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه تهران پرداخت.ماکرون در مصاحبه‌ای با شبکه «الحدث» با ادعای اینکه تهدیدهای ایران فراتر از محدوده غرب آسیا گسترش پیدا کرده، گفت باید شیوه مقابله با تهدیدهای ایران در جهان را تغییر دهند. وی در ادامه ادعا کرد: «برای مقابله با تهدیدات ایران، باید سازماندهی‌شده عمل کنیم». پیش از این نیز رئیس جمهور فرانسه پیروزی «بنیامین نتانیاهو» در انتخابات کنست را تبریک گفت و او را به پاریس دعوت کرد تا در زمینه امور دوجانبه و ایران گفت‌وگو کنند. از سوی دیگر، سخنگوی دولت آلمان روز دوشنبه اعلام کرده بود که کار برای اعمال بسته‌ای از تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است.

توهین آشکار شبکه سعودی به امام حسین علیه السلام
حوزه/ شبکه سعودی ایران اینترنشنال در توهینی آشکار به اعتقادات مذهبی مردم ایران، واقعه کربلا و شهادت امام حسین و حضرت علی‌اصغر را دعوای خانوادگی دانسته و از واژه مزخرف برای اهانت استفاده کرد! این شبکه که در هفته‌های گذشته تعارف را در دفاع از اغتشاشات و آشوب‌های داخل کشور کنار گذاشت و با دعوت از چهره‌های تجزیه‌طلب و تروریست، تریبون آنها شد، حالا تعارف را در مسائل اعتقادی و مذهبی نیز کنار گذاشته و رسماً به باورهای مردم توهین می‌کند.

درخواست ترامپ از جمهوریخواهان برای استیضاح بایدن
باشگاه خبرنگاران/ دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا به دنبال گرفتن انتقام از دموکرات ها در ماجرای استیضاح خود است. بر این اساس، دو منبع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود به نشریه رولینگ استون گفتند ترامپ از متحدان ارشد خود در کنگره آمریکا خواسته است به دنبال استیضاح جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا و مقامات دولتش تمرکز کنند. این درخواست همزمان با افزایش تلاش های انتخاباتی ترامپ برای پیروزی جمهوریخواهان در کنگره صورت گرفته است. ترامپ بارها از هم حزبی های خود پرسیده است در صورت کنترل مجلس نمایندگان آمریکا چند بار اقدام به استیضاح بایدن خواهند کرد.دونالد ترامپ تنها رئیس جمهوری در تاریخ آمریکاست که در طول چهار سال تصدی کاخ سفید دو بار استیضاح شد.

آمریکا نگران مشکلات حقوق‌بشری در داخل کشورش باشد
مهر/ معاون وزیر امور خارجه کوبا گفت: آمریکایی‌ها باید اول از همه نگران مشکلات حقوق بشری در داخل کشور خود باشند. پردومو، در خصوص استانداردهای دوگانه آمریکا در موضوع حقوق بشر گفت: کوبا سال‌ها است که از سیاست دوگانه‌ی ایالات متحده در موضوع حقوق بشر رنج می‌برد. بیش‌تر از ۶۰ سال که ما مورد تحریم هستیم و این سیاست دوگانه‌ی آمریکا تحت همه‌ی شرایط استمرار داشته است.وی در خصوص تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران نیز گفت: کشور کوبا نیز یک کشور تحریم شده است و ما با ۶۰ سال تحریم به عنوان کشوری هستیم که طولانی‌ترین تحریم‌ها علیه آن وجود دارد. چون ما با پوست و گوشت خود این تحریم‌ها را احساس کردیم، تحریم علیه ایران را رد می‌کنیم و با هرگونه تحریم علیه ملت‌ها مخالفت می‌کنیم.

شهروندان بی گناه یمن با سلاح های ما کشته می‌شوند
ایرنا/ یک رسانه آمریکایی تایید کرد که ائتلاف متجاوز از سلاح های آمریکایی علیه شهروندان و زیرساخت‌های غیرنظامی در جریان حمله به یمن استفاده می کند. پایگاه اطلاع رسانی «اینک استیک» آمریکا با بیان این مطلب افزود نیروی هوایی آمریکا با حداقل ۸۰ درصد اسکادران های هوایی عربستان در تجاوز به یمن شرکت کرده است. این پایگاه اطلاع رسانی متخصص در امور خارجه با اشاره به اینکه فروش تسلیحات آمریکا به عربستان یک خطر اخلاقی در یمن در پی داشته است اضافه کرد: هرچه واشنگتن تسلیحات بیشتری ارسال کند، غیرنظامیان بی گناه بیشتری در یمن توسط عربستان کشته می شوند و این یک چرخه معیوب ایجاد می کند که واشنگتن به طور فزاینده ای با این نقض حقوق بشر درگیر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *