خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۱۵

**آیت الله حسینی بوشهری تاکید کرد: گسترش همکاری‌ حوزه علمیه و وزارت آمـوزش و پـرورش جهت دست‌یابی به آرمان‌ها و اهداف انقلاب** با حضور سردار حاجی‌زاده پرتاب زیرمداری ماهواره ‌بر «قائم 100» با موفقیت انجام شد** آیت الله خاتمی: فکر و اندیشه دانش آموزان نباید به دست معلمانی سپرده شود که با انقلاب مخالف هستند** آیت الله رجبی تاکید کرد: برقراری ارتباط صمیمی مسؤولان با جوانان؛ راه حل خنثی سازی توطئه های دشمنان** رئیس مجلس شورای اسلامی: دشمن به دنبال جنایت و داعش سازی نوین است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم بشاگرد
دست‌خط رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم بشاگرد در مراسم افتتاح دبستان (برکت) دانشمند شهید محسن فخری‌زاده با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور رونمایی شد. رهبر معظم انقلاب در این دستخط فرموده‌اند: «بسم‌ا… الرحمن الرحیم از پیشرفت بشاگرد و هر نقطه کشور احساس سرافرازی می‌کنم و جبهه شکر نعمت الهی بر خاک می‌گذارم. رحمت خدا بر مرحوم والی و دیگر خدمتگزاران آن خطه، هر چه می‌توانید تلاش کنید که آبادانی را کامل و سراسری کنید.»
 اتخاذ تدابیر لازم برای پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی
آیت الله رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با ابراز خرسندی از کاهش آمار ابتلا و متوفیان این بیماری و بهبود وضعیت رنگ‌بندی کرونایی کشور بر تداوم آموزش و رعایت کامل ضوابط بهداشتی برای عبور ایمن از سویه‌های جدید بیماری تأکید کرد. رئیس‌جمهور با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فصلی در کنار بیماری کرونا، گفت: کارشناسان تنها راه پیشگیری از بیماری و کاهش ابتلا را استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی می‌دانند که انتظار می‌رود مردم به‌ویژه در اماکن عمومی پرتردد نسبت به این مسأله توجه کافی داشته باشند. اتخاذ تدابیر لازم برای گسترش پوشش بیمه‌ای اقلام دارویی به منظور کاهش هزینه داروها در سبد خانوار از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور در جلسه دیروز بود.

 همشهری
 دشمن دنبال نمونه کار لیبی و سوریه در ایران بود
رئیس‌جمهور روز جمعه و همزمان با روز دانش‌آموز، در نشستی ۴ساعته در جمع دانش‌آموزان شرکت‌کننده در نخستین دوره «اردوهای راهیان پیشرفت»، گفت: دانش‌آموزان با دیدن دستاوردهای کشور در اردوهای راهیان پیشرفت می‌بینند هر جا بیشتر محدودیت و تحریم داشتیم، با اراده محققان بیشتر پیشرفت کردیم و درخواهند یافت که همین اراده برای قوی شدن، دشمن را به تکاپو برای طراحی توطئه‌های جدید انداخته است. آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: اغتشاش و تلاش برای به هم ریختن کشور با اعتراض فرق دارد و حتما باید با اغتشاشات و کسانی که ناامنی ایجاد می‌کنند، برخورد شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز ایران و شهرهای مختلف ما امن هستند، گفت: آمریکایی‌ها و دشمنان ما دنبال این بودند که با پیاده کردن نمونه کارهای خود در لیبی و سوریه کشور را ناامن کنند اما جز شکست نصیب‌شان نشد.

 کیهان 
 پرتاب زیرمداری ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت انجام شد
دیروز (شنبه) با حضور سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از مقامات و مسئولین نیروهای مسلح آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره‌بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ با موفقیت انجام پذیرفت.
بنابر این گزارش، ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد.
در آزمایش دیروز موتور مرحله اول ماهواره بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت.
با عبور از این مرحله به فضل الهی در آینده‌ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار می‌گیرد.
سردار حاجی‌زاده گفت: کشورهای مستکبر به سرکردگی رژیم پلید و تروریستی آمریکا با بسیج تمامی عده و عُده خود در مقابل پیشرفت ملت عظیم‌الشأن ایران صف‌آرایی کرده‌اند و تحمل موفقیت‌های غرورانگیز جمهوری اسلامی ایران را ندارند. همت و تلاش‌های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی که تحت هدایت‌های فرماندهی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) این دستاورد‌های بزرگ را در سایه سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بشریت برای کشور عزیزمان به ارمغان آورده است، راهبرد ایران قوی را پیش روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی قدرت و سرعت حرکت پیش‌رونده خود برای فتح قله‌های بلند دانش و رسیدن به فناوری‌های نوین و برتر را ادامه خواهیم داد.
 پیکر مطهر امام جماعت مسجد مولای متقیان زاهدان با حضور پرشور مردم تا گلزار شهدا بدرقه شد
مراسم وداع با پیکر مطهر شهید حجت‌الاسلام «سجاد شهرکی» امام جماعت مسجدمولای متقیان زاهدان با حضور حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه علمیه «امام‌ جعفرصادق» زاهدان برگزار شد.در ادامه تشییع پیکر پاک و مطهر این شهید والامقام با حضور مردم و مسئولان سیستان و بلوچستان از میدان امام حسین تا گلزار شهدای زاهدان برگزار شد.پیکر شهید حجت‌الاسلام شهرکی در گلزار شهدای زاهدان خاک‌سپاری شد. در این مراسم مردم شعار «مرگ بر فتنه‌گر»، «هیهات منا الذله»، «مرگ بر حامی اغتشاشات» و «نیروی انتظامی برخورد بی‌مماشات» سر دادند.
افراد مسلح ناشناس دوازدهم آبان‌ماه حجت‌الاسلام «سجاد شهرکی» را هنگام نماز مغرب مقابل این مسجد به ‌ضرب گلوله کلت به شهادت رساندند.

 ایران
 تسریع در رسیدگی به پرونده‌های عوامل ایجاد ناامنی
جلسه سران قوا روز گذشته به میزبانی رئیس جمهور برگزار شد. سران سه قوه در این نشست ضمن قدردانی از حضور باشکوه و کم نظیر مردم در مراسم روز مبارزه با استکبار جهانی و اعلام همبستگی ملی، بر لزوم هوشیاری هر چه بیشتر در برابر تهدیدهای دشمنان و مقابله با دسیسه‌ها و همنوایی‌های شوم و تفرقه‌افکنانه عوامل نفوذی تأکید کردند. ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده‌های عوامل اغتشاش و ایجاد ناامنی در کشور و مجازات آنان از دیگر موضوعات مورد تأکید سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه بود.
سران قوا همچنین با تأکید بر ضرورت هماهنگی و همکاری هر چه بیشتر همه دستگاه‌ها و نهادها در راستای تبدیل تهدیدها به فرصت همچون گذشته، خواستار تلاش مضاعف و هم افزایی بخش‌های مختلف در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم با حفظ و تقویت رشد اقتصادی و تعامل گسترده‌تر در جهت پیشبرد برنامه‌ها و اهداف توسعه‌ای کشور شدند.
 پاسخ جالب تحلیلگر شناخته شده به جو بایدن
عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب درخصوص ادعای رئیس جمهور امریکا که گفته است ایران را آزاد خواهیم کرد گفت: «بایدن رئیس جمهور امریکا گفته ما ایران را آزاد خواهیم کرد. تو می‌خواهی ایران را آزاد کنی؟ تو خودت به معنای واقعی کلمه وضع اسفباری داری! می‌خواهید ایران را همچون سوریه، لیبی، افغانستان، عراق و یمن به اصطلاح آزاد کنید؟ شما واقعاً متخصص ویرانی و تخریب هستید نه سازندگی. دوره‌ای که امریکا در آن حکومت‌ها را تغییر می‌داد گذشته و بازنمی‌گردد. این منطقه را رها کنید، شما در این منطقه شکست خوردید. مشکل شما در خرسون و کی‌یف و جنگ اوکراین است و به خاطر حماقت‌های دولت امریکا از سرما خواهید مرد.»
 تظاهرات بحرینی‌ها علیه انتخابات فرمایشی
تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مردم بحرین در ادامه اعتراض‌های شبانه چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، دیروز نیز در مخالفت با انتخابات پارلمانی و برای همبستگی و همراهی با زندانیان دربند در زندان‌های حکومت بحرین باردیگر تظاهرات کردند. این تظاهرات همزمان با حضور پاپ در بحرین به منظور شرکت در کنفرانس موسوم به «صلح و همزیستی در بحرین» برگزار شد. این در حالی است که پاپ در سخنان خود در این کنفرانس به طور غیرمستقیم انتقاداتی علیه مقامات بحرینی درخصوص نقض حقوق بشر مطرح کرد و از آنها خواست که حقوق بشر در این کشور را تضمین کنند. در همین ارتباط دیروز شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین در واکنش به اظهارات پاپ گفت که حکومت بحرین می‌خواست از طریق سفر پاپ و سایر شخصیت‌های دینی به منامه تصویر خوبی از واقعیت پلید خود را که بویی از تسامح دینی نبرده است، برجای بگذارد اما این کار آنها نتیجه عکس داد.

 وطن امروز 
 باید در برابر دشمنان ید واحده باشیم
علی لاریجانی، در مراسم یادبود مرحوم عسگراولادی با اشاره به برخی اقدامات دشمنان در زمینه حوادث اخیر، گفت: خیلی عجیب است در یکی از کشورهای همسایه ما، آمریکایی‌ها به صراحت به گروه‌های ضدانقلاب می‌گویند شما باید در ایران فعالیت کنید و به آنان فشار می‌آورند که این کار را انجام دهند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در گذشته هم نظیر این ماجراها را کم نداشتیم ولی آنان اشتباه می‌کنند که فکر می‌کنند با چند انفجار و ترور می‌توانند در کشور ایجاد مشکل کنند. ما در داخل ممکن است اختلافاتی داشته باشیم اما ملت ایران شما را می‌شناسند و می‌دانند شما دلسوز مردم نیستید. وی تاکید کرد: درست است مشکلاتی در کشور وجود دارد اما حریف و دشمن ما سناریوی بزرگ‌تری را به وجود آورده است و دیگر مساله کلیت ایران مطرح است و باید در برابر آن به تعبیر رهبری ید واحده بود.
وی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر تلاش برای آزادی ایران، تاکید کرد: اظهارات ایشان نشان می‌دهد ملت ایران را نمی‌شناسد. در کل آمریکایی‌ها درباره شناخت ملت ایران کاستی بسیار دارند. البته این مختص ایران نیست و در موضوع حمله به عراق هم نشان دادند عقل درستی در کارها ندارند.
 ایران دخالتی در جنگ روسیه و اوکراین ندارد
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: مبادلاتی که ایران با روسیه دارد مربوط به سال‌ها قبل از جنگ روسیه با اوکراین است و ایران دخالتی در جنگ بین این ۲ کشور ندارد و هر اتفاقی که می‌افتد، مربوط به خودشان است.
سردار شکارچی در حاشیه همایش «حماسه زنان لرده دشتستان» در بوشهر در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در جنگ اوکراین ندارد و ادعا‌های استکبار جهانی در این زمینه تهمتی بیش نیست.
وی افزود: رژیم حاکم در اوکراین، جدا از بحث مردم این کشور به‌ طور کامل وابسته به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌هاست و با تزریق فکری آنها، نطقی می‌کنند و ما بیشتر این ادعا‌ها را به ‌صورت نطق می‌بینیم. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اظهار کرد: آنها نظام جمهوری اسلامی و کشور ایران را آزموده‌اند؛ این حرف‌ها و اتهام‌هایی که رؤسای‌جمهور آمریکا و اوکراین به ایران نسبت می‌دهند، به‌ طور کامل دروغ و تهمت است.

 جوان 
 آشوب همان پلن B امریکا بود
امیرعبداللهیان تلویحاً تهدید امریکایی‌ها را نقشه‌ای سوخته دانست و گفت: «برای ما کاملاً روشن است که در دو دهه گذشته امریکایی‌ها در عراق، افغانستان و برخی کشور‌ها چه اقدامی را انجام دادند. آن‌ها این نیت را داشتند، از مدت‌ها پیش گفته بودند که امریکا پلان B را دنبال می‌کند. آنچه را که ملت عزیز ما در چهل و چند روز گذشته شاهد بودند همه پلان B بود که امریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند و بحمدالله در این مسیر با بصیرت ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند.»
امیرعبداللهیان همچنین درباره گفت‌وگویش با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپاگفت که بورل پیام ایران را به طرف امریکایی منتقل کرده و طرف امریکایی گفته که پیام را به دقت بررسی خواهد کرد و پاسخ ایران را طی روز‌های آینده ارائه خواهد داد.
امیرعبداللهیان در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن درباره آزاد کردن ایران گفت: «آقای بایدن پاسخ خود را در اظهارات روز گذشته آقای دکتر رئیسی دریافت کرد و مقامات امریکایی بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده ایشان این موضع را اصلاح و اعلام کردند که امریکا چنین موضعی را ندارد.»
وزیر خارجه ایران همچنین گفت: این هیاهویی که برخی از کشور‌های غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملاً غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما مقدار معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم.» وزیر امور خارجه توضیح داد: «با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده در اختیار ما قرار دهد. چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیئت سیاسی و دفاعی ما به آن کشور اروپایی رفت. اما متأسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور نیافت.»

 خراسان 
 تحلیل باهنر از اغتشاشات اخیر
باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اغتشاشات یک خیری هم برای ما داشت که بالاخره خودی‌ها را از غیرخودی ها بیشتر شناسایی کردیم. حتی متاسفانه تعدادی از آدم‌های سابقه‌دار تحت تاثیر رسانه‌های خارجی قرار گرفتند و حرف‌های بی ربط زدند اما حضرت آقا هم فرمودند که هنوز فرصت برای آن‌ها وجود دارد که جبران کنند و اگر فریب خوردند یا اشتباه کردند، اعلام کنند.
 فیلتر شدن «رسانه‌های معاند» در فضای مجازی یک خواسته ملی است
«حسین نوش‌آبادی» عضو کمیسیون طرح صیانت با بیان این که هدف این کمیسیون رشد و ارتقای پیام رسان‌های داخلی است، افزود: از این هفته جلسات تکمیلی طرح صیانت ادامه پیدا خواهد کرد. این نماینده مجلس همچنین با اشاره به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های فیلتر شده، فیلتر شدن «رسانه‌های معاند» در فضای مجازی را یک خواسته ملی دانست و گفت: این‌ها باید طبق ضوابط و قوانین کشور ما فعالیت کنند.

 مردم سالاری
 تیراندازی به دفتر امام جمعه شادگان
شامگاه جمعه گذشته دو فرد مسلح به دفتر حجت‌الاسلام عبدالرحمان منصوری امام جمعه شهرستان شادگان تیراندازی کردند و پس از آن نیز متواری شدند. این حمله آسیب جانی در پی نداشته است. فرماندار شادگان پیگیر ابعاد حادثه است و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در حال بررسی موضوع هستند.
 توضیحات جان کربی درخصوص ادعای «آزادی ایران» از سوی بایدن
«جان کربی» هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به اظهارات «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: رئیس‌جمهور همانند همیشه درحال ابراز همبستگی کاملا صادقانه با معترضین بود. وی در ادامه عنوان کرد که این «برعهده مردم ایران است که آینده خود را تعیین کنند.» کربی در ادامه تاکید کرد که واشنگتن هیچ ارزیابی درخصوص «تغییر نظام» در ایران ندارد.
رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی با اذعان بر دخالت در امور داخلی ایران مدعی شده بود که واشنگتن «ایران را آزاد خواهد کرد.»
 پافشاری بلینکن بر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین
آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا که برای شرکت در نشست گروه هفت به آلمان سفر کرده است در یک کنفرانس خبری در شهر محل برگزاری این نشست ادعاهای اثبات نشده درخصوص استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران درحملات علیه اوکراین را تکرار کرد. بلینکن با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست دو روزه گروه هفت با تکیه بر ادعاهای خود افزود: ما در حال کار روی اعمال تحریم علیه کسانی هستیم که به رئیس جمهور پوتین در جنگ کمک می‌کنند که این، شامل ایران نیز می‌شود، چراکه پهپادهای آنها در حال نابود کردن زیرساخت‌ها و شهروندان اوکراین است.وی در ادامه مدعی شد که ایرانی‌ها علاوه‌ بر این در کریمه در حال آموزش نیروهای روس برای استفاده از این پهپادها هستند.

 آرمان ملی
 بازداشت عاملان حمله به خودروی پلیس
فرمانده انتظامی استان البرز گفت: بعد از انتشار تصاویری از ضرب و جرح ماموران ما که مشغول باز کردن جاده برای تردد بودند، تعداد ۹ نفر از سران این افراد که قصد خروج از کشور از مرز‌های غیرقانونی را داشتند دستگیر شدند که در حال تحقیقات هستیم. سردار محمدیان، افزود: ۲ نفر دیگر از اوباش نیز که در استانی دیگر متواری شده بودند با همکاری مردم دستگیر شدند و جمعا ۱۱ نفر در خصوص حمله به خودرو پلیس دستگیر شدند.
 واکنش ثبت احوال به ادعای جنجالی
روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اخیراً گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران مطلبی تحت عنوان اینکه «سیستم ثبت احوال ایران هیچ وقت به مهسا امینی اجازه ثبت اسم ژینا را نداده است» که این موضوع کاملا کذب است و صحت ندارد و انتخاب این نام یا تغییر به نام ژینا ممانعتی ندارد به طوری که هم اکنون در کل کشور تعداد ۶ هزار و ۲۶۸ نام ژینا وجود دارد و در کردستان ۲ هزار و ۱۸ و در سقز ۲۹۷ اسم ژینا در سیستم ثبت احوال ایران به ثبت رسیده است.

 قدس
 انتصاب دبیر شورای عالی مناطق آزاد
با موافقت رئیس جمهور سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی در حکمی حجت‌الله عبدالملکی را به سمت دبیری شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد. عبدالملکی کارشناس ارشد «معارف اسلامی و اقتصاد» از دانشگاه امام صادق بوده و هم‌اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق است.
۲۳۰۰ حساب بانکی فعالان غیرمجاز ارزی مسدود شد
همزمان با افزایش اقدامات سودجویانه دلال‌ها در افزایش کاذب تقاضا در بازار ارز و ایجاد جو ملتهب اقتصادی در چند روز گذشته، سربازان گمنام امام زمان با اقدامات اطلاعاتی خود ضمن شناسایی فعالان غیرمجاز بازار ارز، حساب بانکی بیش از ۲هزارو۳۰۰ نفر از این افراد مسدود و پیگرد قضایی آن‌ها در دستور کار قرار گرفت. این افراد برخلاف مقررات اعلامی، اقدام به مبادله غیرمجاز ارز کرده و موجب اخلال در نظام ارزی کشور شده‌اند. در این بیانیه آمده است: وزارت اطلاعات با هر اقدامی که موجب ضربه به معیشت مردم شود، قاطعانه برخورد خواهد کرد.
 روایتی از هشدار رسمی ایران به عربستان و پاسخ ریاض
سعدالله زارعی روز گذشته از هشدار ایران به عربستان خبرداد و گفت: سعودی‌ها در پاسخ به ما گفته‌اند ارتباطی با ایران‌اینترنشنال ندارند و از این رسانه تروریستی اعلام برائت کرده‌اند، اما ما نسبت به ارتباط سعودی‌ها با ایران‌اینترنشنال اشراف داریم. این کارشناس سیاسی افزود: مسئولیت تولید محتوا و عملیات روانی سعودی اینترنشنال به عهده سازمان سیا است و یک افسر این سازمان در مرکز ایران‌اینترنشنال مستقر است . اگر ایران اینترنشنال به آن‌ها ربط ندارد، خیلی از اتفاقات ممکن هم به ما ارتباطی نخواهد داشت.

 ابتکار 
 لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت تایید شد
سخنگوی شورای نگهبان از تایید مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در شورای نگهبان خبر داد.
طحان نظیف در نشست خبری روز گذشته خود با بیان بررسی ۹ طرح و لایحه و ۳ اساسنامه از دولت و ۲۷ استعلام از دیوان عدالت اداری در این مدت گفت: مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در شورای نگهبان مورد بحث قرار گرفت و مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی اظهار کرد: طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها هم اکثریت ایراداتش برطرف شده و مصوبه در اختیار مجلس است، ولی ایرادهای هیات عالی نظارت در خصوص این طرح در تمامی مورد کماکان بر قوت خودش باقی و به مجلس ارسال شده است.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: باید تعامل بیشتری بین مجلس و هیات عالی نظارت صورت بگیرد تا ایرادهای هیات عالی نظارت در همین مرحله حل شود. در غیر این صورت هم بن‌بستی در نظام حقوقی ما وجود ندارد و در این صورت این مصوبه به صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌رود.

 اطلاعات 
 زمینه‌های شکوفایی کشور فراهم شده است
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که گرفتاری ها و مشکلات سنگین روزمره دولت در حال رفع شدن است، افزود: گام‌های خوبی در این باره برداشته و زمینه‌های مناسبی برای رشد و شکوفایی کشور فراهم شده است. مخبر در آیین افتتاح دبستان (برکت) دانشمند شهید محسن فخری زاده در شهرستان بشاگرد و همچنین رونمایی از دست خط رهبر معظم انقلاب خطاب به مردم «بشاگرد» ، با قدردانی از زحمات و خدمات همه کسانی که برای حل مسائل و محرومیت زدایی منطقه بشاگرد خدمت کرده‌اند، افزود: بشاگرد، منطقه ای محروم، ‌وفادار، دلسوز و ولایتمدار است؛ زمانی هر گاه اسم بشاگرد شنیده می شد، محرومیت، کمبود و مشکلات به ذهن خطور می‌کرد که امیدوارم این مقطع، گام دوم برای حل مشکلات این منطقه باشد و بتوانیم مشکلات و سختی‌های مردم بشاگرد را رفع کنیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

وزیر آموزش و پروش در جمع هیئت رئیسه جامعه مدرسین حاضر شد
اختصاصی/ وزیر آموزش و پرورش به منظور تقویت و گسترش ارتباط این وزارتخانه با حوزه علمیه، در جمع اعضای هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد. آیت الله حسینی بوشهری دراین دیدار ابراز داشت: نکته کلیدی در رابطه با آموزش و پرورش این است که این وزارتخانه پایه تربیت نیروی انسانی در سراسر کشور است؛ بنابراین حوزه علمیه وظیفه دارد تا در جهت هم‌افزایی و همکاری بیشتر با این وزارتخانه گام بردارد.وی ابراز امیدواری کرد تا با گسترش همکاری‌های حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش، دست‌یابی به آرمان‌ها و اهداف انقلاب در امر آموزش، در نتیجه اتخاذ رویکرد مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم در کنار آسیب شناسی دقیق، محقق گردد. همچنین دراین دیدارآیت الله خاتمی نیز، ضمن تأکید بر لزوم به کارگیری عناصر انقلابی در آموزش و پروش، اظهار داشت: فکر و اندیشه دانش آموزان نباید به دست معلمانی سپرده شود که با انقلاب مخالف هستند. باید برنامه‌ای جهت تقویت اساتید و معلمان از لحاظ اعتقادی در نظر گرفته شود و با متخلفین برخورد قاطع صورت گیرد. در ادامه این جلسه، چند محور اساسی در امر آموزش و پرورش را یادآور شد و خاطر نشان کرد: در کنار علم آموزی باید رشد متوازن عقلی و عاطفی، تحکیم پایه‌های ایمان، معنویت، اخلاق و آداب، مهارت‌های زندگی، آگاهی‌های عمومی، نظم و مهارت‌های معطوف به اشتغال نیز، به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و محتوای کتب درسی نیز با توجه به این محورها تنظیم گردد. وی خانواده، مدرسه و مسجد را سه ضلع کلیدی در امر تربیت و آموزش ارزیابی کرد و ادامه داد: با توجه به جایگاه مهم و زیربنایی وزارتخانه آموزش و پرورش، منابع انسانی این وزارتخانه باید با دقت پالایش شوند.شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، دکتر یوسف نوری ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها، چالش‌ها، برنامه‌ها، مشکلات و راه‌کارها در جهت بهبود نظام تعلیم و تربیت کشور و ضمن اشاره به نقش معلم و خانواده در تربیت فرزندان و لزوم ارتباط بیشتر مدرسه با خانواده‌ها، بر لزوم تقویت و گسترش همکاری‌ها با حوزه علمیه تأکید نمود.

برقراری ارتباط صمیمی مسؤولان با جوانان؛ راه حل خنثی سازی توطئه های دشمنان
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به نقشه دشمن برای فاصله انداختن بین نسل جدید با آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی، اظهار کرد: برای خنثی سازی این گونه توطئه‌های دشمنان باید نخست ارتباط صمیمی و همدلانه مسؤولان و متولیان فرهنگی با جوانان برقرار شود و همچنین جذب آنها به نهادهای دینی و فرهنگی افزایش یابد تا اینکه جوانان جذب آرمان های انقلاب، شخصیت های انقلابی و رهبر معظم انقلاب شوند.
عضو جامعه مدرسین بر ضرورت پاسخگویی به شبهات جوانان در عرصه های مختلف تأکید کرد و افزود: شبهات مختلفی در ذهن جوانان وجود دارد که باید به درستی به آنها پاسخ داده شود و نیز اصل نظریه انقلاب اسلامی، کارآمدی نظام اسلامی و درستی و برتری دکترین سیاسی انقلاب نسبت به نظام های دیگر برای جوانان تبیین شود.

موشک صیاد ۴B رونمایی شد
تسنیم/ در تست اخیر سامانه باور۳۷۳، هدف دورایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام قرار گرفته است. آخرین تست سامانه ارتقا یافته باور ۳۷۳ با موشک صیاد ۴B با موفقیت انجام شده و برد این سامانه به ۳۰۰ کیلومتر رسیده است.موشک برد بلند صیاد ۴ B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین مرتبه مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت.

دشمن به دنبال جنایت و داعش سازی نوین است
تسنیم/ رئیس مجلس در نشست امروز مجلس در نطق پیش از دستور اظهار داشت: حوادث و اتفاقات اخیر پیامی روشن به همراه داشت و بار دیگر نشان داد که گردانندگان اصلی اغتشاشات یعنی سیا، موساد و گروهک های پیرو آن ها، دنبال به نتیجه رسیدن مطالباتِ معترضین نیستند بلکه آنها با تبدیلِ اعتراض به اغتشاش و تبدیل اغتشاش به جنایت، داعش سازیِ نوینی را در دستور کار خود قرار داده اند.
قالیباف تصریح کرد: ببینید که این داعشی های نوین مانند داعشی های سوریه و عراق بدون هیچ دلیلی مردم بی گناه را شکنجه می کنند و به قتل می رساندند و مثل آنها با افتخار، فیلم جنایتشان را منتشر و روی آن تبلیغات می کنند. این ها اگر بتوانند به هیچ کس رحم نمی کنند، همانطوری که در فضای مجازی چنان خفقانی ایجاد کردند که هرکس غیر از خواسته آن ها عمل می کرد با بدترین اهانت ها مواجه می شد.

بازتاب پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر قائم ۱۰۰ در رسانه‌های عبری زبان
تسنیم/ رسانه‌های مختلف رژیم صهیونیستی به سرعت اقدام به پوشش خبر پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر قائم ۱۰۰ کرده و در عین حال از تحلیل‌های موذیانه خود هم دست بر نداشتند.روزنامه معاریو در وبسایت خود در این رابطه نوشت: ایران اولین موشک ماهواره بر خود را به انجام رسانده و اسناد آنرا هم منتشر کرد.به نوشته این رسانه صهیونیست، نیروی هوافضای سپاه پاسداران این آزمایش موشکی را که اولین نوع از این دست محسوب می‌شود را به انجام رسانده است. روزنامه یدیعوت احارانوت هم در گزارشی در این رابطه نوشت: ایران موشک ماهواره بر سه مرحله‌ای را آزمایش کرد.روزنامه هاارتص هم در گزارش خود به نقل از سردار امیر علی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نوشت: این موشک قادر به حمل ماهواره‌ای به وزن حدود ۸۰ کیلوگرم در فاصله ۵۰۰ کیلومتر است.در این بین واللا نیوز با تکرار اطلاعات رسانه‌های قبلی این ادعای همیشگی و بی پایه و اساس صهیونیستی را هم تکرار کرد و مدعی شد موشک‌های بالستیک از این نوع قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هم هستند. این در حالی است که روزنامه یسرائیل هیوم در تحلیلی موذیانه در ذیل این خبر نوشت: تهران ادعا می‌کند، برنامه فضائی‌اش هم همانند برنامه‌های هسته‌ای‌اش غیر نظامی و برای تحقیقات علمی است، اما ایالات متحده، کشورهای غربی و اسرائیل معتقدند این برنامه‌ها اهدافی نظامی دارند، چون می‌توان همین فناوری را برای شلیک موشک‌های بالستیک هم به کار برد.

درخواست مخفیانه آمریکا از اوکراین برای بازگشت به مذاکره با روسیه
فارس/ علی‌رغم مخالفت‌های مکرر مقامات اوکراینی با هرنوع مذاکره با روسیه برای پایان دادن به بحران کنونی جنگ، گفته می‌شود واشنگتن از کی‌یف می‌خواهد به مذاکرات بازگردد.روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد یکشنبه گزارش داد که دولت آمریکا به‌صورت مخفیانه در حال فشار آوردن به سران اوکراین است تا ضمن توقف مخالفت‌های خود با مذاکره، آمادگی خود برای بازگشت به گفتگو با روسیه را نشان دهند.
واشنگتن‌پست به نقل از منابع مطلع ولی بی‌نام خود نوشت، درخواست مقامات آمریکایی از کی‌یف در جهت فشار آوردن برای نشستن پای میز مذاکره نیست بلکه اقدامی حساب‌شده برای مطمئن‌شدن از حفظ حمایت دیگر کشورها از اوکراین است. در این گزارش آمده است که گفتگوهای واشنگتن با اوکراین، پیچیدگی موضع دولت آمریکا در خصوص اوکراین را نشان داد که همزمان علناً با ارسال تسلیحات از این کشور حمایت می‌کند اما به راهکاری سیاسی برای پایان این درگیری امیدوار است.زلنسکی پیش از این ادعا کرده بود کی‌یف آماده مذاکرات با مسکو است اما به شرطی که رئیس جمهور دیگری در روسیه سر کار بیاید.

توانایی آمریکا برای بازدارندگی رقبا در صحنه های بین المللی روبه کاهش است
ایرنا/ رئیس فرماندهی راهبردی نیروهای مسلح آمریکا (استراتکام) گفت که درگیری در اوکراین نشان داده است که توانایی آمریکا برای بازدارندگی رقبا با نیروی نظامی در صحنه های بین المللی رو به کاهش است. دریاسالار ریچارد در ادامه افزود: درگیری در اوکراین که اکنون در حال وقوع است، فقط یک گرم کردن است. درگیری بزرگ در حال نزدیک‌تر شدن است و دیری نمی‌گذرد که آزمونی را که مدت‌هاست نداشته‌ایم، پشت سر بگذاریم. اگر توانایی خود را برای مهار چین ارزیابی کنیم، می‌گویم که کشتی در حال غرق شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *