آیت الله حسینی بوشهری:

جامعه‌ی مؤمن، به حقوق دیگران احترام می‌گذارد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تلاش در جهت ارتقاء و گسترش باورهای اعتقادی و دینی در کنار گام بر داشتن در جهت افزایش رفاه، امنیت و آرامش عمومی را دو وظیفه اصلی حاکمیت با توجه به روایت امام حسن عسکری (علیه السلام) عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دیدار و گفت و گو کرد. رئیس جامعه مدرسین به مناسبت میلاد امام حسن عسکری (علیه السلام)، ضمن بیان روایتی از این امام بزرگوار، اظهار داشت: امام حسن عسکری (علیه السلام) در روایتی می‌فرماید «خصلتان لیس فوقهما شیء الایمان بالله و نفع الاخوان» وقتی پای ایمان به میان بیاید، همه ارزش‌ها و خوبی‌ها در کنار آن قرار می‌گیرد؛ چرا که شخص مؤمن تمامی چارچوب‌های الهی را رعایت می‌کند.

وی در ادامه توضیح روایت امام حسن عسکری علیه السلام افزود: ویژگی دومی که حضرت از آن یاد می‌کند، نفع رساندن به برادران دینی و گام برداشتن در جهت گره‌گشایی از کار آنان است. یعنی حضرت دو چیز را عدل هم قرار داده است؛ ایمان به خدا و خدمت به دیگران.

امام جمعه قم ادامه داد: با توجه به این روایت می‌توان دو وظیفه اساسی از وظایف حاکمیت را نتیجه گرفت. اولین وظیفه، تلاش در جهت گسترش و ارتقاء باورهای اعتقادی و دینی مردم است. وقتی جامعه‌ای مؤمن باشد، به حقوق دیگران احترام می‌گذارد و مثلاً به اموال و دارایی‌های آنان دست درازی نمی‌کند.

 وی افزود: دومین وظیفه حاکمیت، خدمت به مردم است. گاهی لازم است از تجربیات موفق سایر کشورها نیز در جهت ارتقاء این بُعد، استفاده کنیم تا مردم از رفاه، امنیت و آرامش بیشتری برخوردار باشند؛ اما توجه به این نکته ضروری است که تقویت زیرساخت‌های اعتقادی و مذهبی می‌تواند تضمین کننده امنیت و آرامشی باشد که گاه تأمین آن با استفاده از امکانات مادی میسر نبوده یا زمان بر است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه عمل نکردن به وعده‌ها را یکی از عوامل ایجاد نارضایتی در جامعه ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر وعده‌ای به مردم داده نشود، طبعاً مطالبه‌ای وجود خواهد داشت؛ اما اگر به وعده‌ای عمل نشود یا مخالف آن رفتار شود، موجی از نارضایتی را به همراه خواهد داشت؛ فلذا باید از دادن وعده‌هایی که امکان تحقق آن‌ها نیست، اجتناب شود.

وی در پایان جوان گرایی را در کنار استفاده از تجربه و اندیشه بازنشستگان به منظور جلوگیری از تکرار آزمون و خطاها، ضروری دانست.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، دکتر میثم لطیفی گزارشی از اقدامات، مشکلات و چالش‌های دولت در یک سال گذشته ارائه نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *