خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۰۵

**آیت الله حسینی بوشهری: رسانه در رساندن پیام دین می‌تواند نقش مهمی ایفا کند** در حمله تروریستی به حرم شاهچراغ ۱۵ زائر شهید و ۲۳ نفر مجروح شدند؛ رئیس جمهور: دشمنان ایران انتقام استیصال خود را با ترور و خشونت از مردم می‌گیرند** آیت‌الله جنتی: قانون کاپیتولاسیون نشانه‌ای از خوی استعماری آمریکاست** بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ** وزیر امور خارجه: غربی‌ها مسیر شکست‌خورده و قدیمی را ادامه ندهند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 عرضه ۲۵ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما
رئیس‌کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حوزه بازار ارز آرامش خوبی را شاهد هستیم. از ابتدای سال تا اواخر مهر معادل ۲۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه شد و توانستیم نیاز واردکنندگان را تأمین کنیم.
صالح‌آبادی افزود: منابع ارزی دولت به‌گونه‌ای است که ـ همان‌طور که آمار منتشر می‌شود ـ حجم عرضه از تقاضا فزونی دارد و میزان معاملات هم قابل توجه است. رئیس‌کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءا… این وضعیت را تا پایان سال خواهیم داشت. صالح‌آبادی همچنین بیان کرد: طی چند هفته اخیر هر صرافی موظف است تا قیمت عرضه و تقاضای ارز خود را در سامانه بازار متشکل ارزی وارد کند و صرافی‌ها به‌صورت لحظه‌ای این آمار را ارائه می‌کنند؛ به‌نحوی که حجم معاملات به ۱۷ میلیون دلار در بازار متشکل ارزی رسیده است. نوسانات نرخ ارز در بازار متشکل بسیار پایین بوده ‌و در بازار آزاد هم نوسان محدودی وجود دارد.

 همشهری 
 مطالبات دانشجویان باید شنیده شود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت اخیر دانشگاه‌های کشور گفت: طبیعی است که شور و نشاط دانشجویی در عرصه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی ظهور و بروز داشته باشد. خوشبختانه همکاران دانشگاهی و استادان ما خودشان مسیر آموزش خود را پیش می‌گیرند، مطالبات دانشجویان هم باید شنیده شود و موظف هستیم به آنها پاسخگو باشیم و در حد توان شرایطی را مهیا کنیم که جامعه دانشگاهی در پیشرفت علم و فناوری اثربخش‌تر از گذشته باشند.
زلفی‌گل درباره نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: کلاس‌ها حضوری است مگر در موارد خاصی که شرایط خوابگاهی خاصی وجود داشته باشد، در غیراین‌صورت کلاس‌های درس مجازی نخواهد بود.
زلفی گل همچنین درباره کلاس‌های دانشگاه شریف بیان کرد: کلاس‌های دانشگاه شریف حضوری است، اما برای ورودی‌های جدید با توجه به امکانات وشرایط خاص تاکنون مجازی بوده و خود شورا و هیأت رئیسه دانشگاه شریف درباره نوع برگزاری این کلاس‌ها در آینده تصمیم‌گیری می‌کند.

 کیهان 
 ضرورت تسریع در رفع کمبود برخی اقلام دارویی
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت پس از استماع گزارش وزرای بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص اقدامات انجام شده برای رفع کمبود برخی اقلام دارویی، با اشاره به اهمیت پیش‌بینی شرایط مختلف و نیازهای احتمالی، بر ضرورت تسریع در این امر تاکید کرد.
در این جلسه بر اهمیت تبیین صحیح و دقیق اقدامات امیدآفرین انجام‌شده در زمینه‌های مختلف در کشور، به‌ویژه در امور اقتصادی تاکید شد و با اشاره به اینکه براساس گزارش بانک جهانی شاخص کارآمدی دولت پس از ۴ سال نزول، سیر صعودی یافته و از ۱۴,۹ به ۱۸.۲۷ درصد رسیده است، تصریح شد: این آمار و آثار و تبعات آن باید از طرف مسئولان مربوط برای مردم تشریح شود.
آیت‌الله رئیسی همه دستگاه‌های دولتی را مکلف کرد در زمینه تهیه فهرست اموال مازاد و دارایی‌های غیرمولد خود و برنامه‌ریزی برای فروش و مولد‌سازی این دارایی‌ها با جدیت و سرعت بیشتری عمل کنند.
رئیس‌جمهور حضور مسئولان در میان مردم و آشنایی بیشتر با مسائل و مشکلات آنان را زمینه‌ای برای پاسخ به سؤالات و باز کردن گره‌های ذهنی مردم دانست که موجب افزایش حس امید و اطمینان آنان خواهد شد.
 سواحل مکران از مهم‌ترین محورهای پیشران توسعه کشور است
مخبر، معاون اول رئیس ‌جمهور در نخستین جلسه شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به منویات مقام معظم رهبری و تاکید رئیس‌جمهور بر توسعه این منطقه گفت: سواحل مکران از مهم‌ترین محورهای پیشران توسعه کشور است و می‌تواند به عنوان موتور محرک برای پیشرفت کشور مطرح باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها و ذخایر گسترده‌ای برای توسعه کشور در منطقه مکران وجود دارد، به سفر اخیر خود به کشور روسیه اشاره و تصریح کرد: نخست‌وزیران کشورهای ساحلی خزر در این سفر بر موضوع سواحل مکران و ظرفیت‌های این منطقه برای ترانزیت کالا تأکیدات فراوانی داشتند.
وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه خارجی برای اجرای طرح‌های توسعه سواحل مکران گفت: نحوه تأمین منابع مالی از عوامل اصلی در موفقیت این برنامه به شمار می‌آید و لازم است مدل و طرحی جامع برای مباحث مالی اجرای طرح‌ها در نظر گرفته شود.

 ایران 
 در حادثه دیشب ۱۵ نفر شهید و ۲۳ نفر زخمی شدند
عصر دیروز در پی حمله تروریستی مسلحانه در حرم شاهچراغ (علیه السلام) در شیراز، ۱۵ زائر شامل دو کودک و یک زن به شهادت رسیده و قریب به ۲۳ زائر هم زخمی شدند که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.
سردار حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس اعلام کرد که عامل این حمله تروریستی یک نفر بوده که پس از زخمی شدن، بازداشت شده و بازجویی‌ها از او در جریان است. وی افزود: فرد تروریست‌ از درب ورودی باب‌الرضا وارد شد و به سمت خادمین تیراندازی کرد و بعد وارد حرم شد و زائران را به رگبار بست.
وی ادامه داد: در ادامه نیروهای واکنش سریع وارد عمل شدند و عامل این حمله را به ضرب گلوله مجروح کردند و عوامل مربوطه در حال بازجویی از وی هستند.
سخنگوی اورژانس نیز شامگاه چهارشنبه اعلام کرد: تا ساعت ۲۰ آمار ۱۵ شهید این حادثه قطعی است. دو نفر هم وضعیت وخیمی دارند که امیدواریم اقدامات درمانی به نتیجه برسد.
 دشمنان ایران انتقام استیصال خود را با ترور و خشونت می‌گیرند
آیت‌الله رئیسی در پیامی با تسلیت شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام تأکید کرد: این شرارت، قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.
متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ندای مظلومیت و اقتدار ملت ایران، این بار در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام طنین انداز شد و جنایتی دیگر بر سیاهه جنایات دشمنان انقلاب اسلامی ایران افزود.
اینجانب، شهادت و زخمی شدن جمعی از زائران حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیه‌السلام در این حمله تروریستی را به خانواده‌های این عزیزان و همه مردم ایران تسلیت عرض می‌کنم.
تجربه نشان می دهد دشمنان ایران، انتقام استیصال و به سنگ خوردن تیرهای‌شان در ایجاد انشقاق در صفوف متحد ملت و پیشرفت کشور را با خشونت و ترور می‌گیرند.
این شرارت، قطعاً بی‌پاسخ نخواهد ماند و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی با شناسایی عقبه‌های این جنایت کور، به آمران و طراحان آن پاسخ پشیمان‌کننده و عبرت‌آموزی خواهند داد.

 وطن امروز 
 قانون کاپیتولاسیون نشانه‌ای از خوی استعماری آمریکاست
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه امروز سالروز اعتراض و افشاگری حضرت امام خمینی (ره) علیه تصویب لایحه کاپیتولاسیون است، گفت: این اقدام خیانت‌آمیز حکومت پهلوی به قدری ننگین بود که حکومت نگذاشت خبر تصویب آن در مطبوعات منتشر شود و چندی بعد در نشریه داخلی مجلس منتشر شد و وقتی این نشریه داخلی به دست حضرت امام خمینی (ره) رسید در برابر آن موضع‌گیری کردند.
دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه بر اساس این قانون، حکومت ایران به آمریکا اجازه می‌داد از قوانین قضایی خود برای اتباعش که در ایران حضور داشتند استفاده کند، افزود: مطالعه تاریخچه کاپیتولاسیون نشان می‌دهد قدرت‌های سلطه‌گر مثل آمریکا هیچ‌گاه حاضر نیستند رفتار استعماری را کنار بگذارند و ملتی که بخواهد با عزت زندگی کند راهی جز مقاومت در برابر خوی ظالمانه این حکومت‌ها ندارد.
آیت‌الله جنتی تصریح کرد: این قانون استعماری که عزت ملت مسلمان ایران را زیر سوال می‌برد با موازین دین مبین مغایرت آشکار داشت و حضرت امام خمینی (ره) در سخنرانی‌شان علیه این قانون، آن را سند بردگی ملت ایران معرفی کردند.
 رشد ۱۰ درصدی تولید فولاد خام ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۲
انجمن جهانی فولاد گزارش داد مجموع تولید جهانی این محصول در ۹ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش ۴.۳ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که میزان تولید فولاد ایران شاهد رشد ۹.۸ درصدی بود.
فولادسازان جهان از ابتدای ژانویه تا پایان سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که این میزان حاکی از افت ۴.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.
این در حالی است که ۶۴ کشور فولادساز جهان در سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی ۱۵۱میلیون و ۷۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد. ایران در ۹ ماهه سال جاری میلادی در مجموع ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۹.۸ درصدی بود. این در حالی است که میزان تولید فولاد خام ایران در سپتامبر سال جاری میلادی نیز با ۲۶.۷ درصد رشد نسبت به سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن افزایش یافت.

 جوان
 امریکای امروز در واقعیت بسیار کوچک‌تر از تصورات ذهنی است
رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه انقلاب اسلامی تمام ارکان غرب را دچار تکانه‌های بسیار شدید کرده است، گفت: بازپس‌گیری ایران که یک سرزمین حساس و راهبردی در چهارراه دنیا است و پس از آن روند سقوط قدرت‌های غرب و امریکا ثمره انقلاب اسلامی با تلاش جوان‌های نسل اول و دوم انقلاب بود و پیش برندگی و پیش روندگی این نظام مردم سالار اسلامی حالا بردوش جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب است.
سردار سلیمانی با اشاره به اینکه امریکا در حال حاضر در واقعیت، بسیار کوچک‌تر از تصورات ذهنی بوده و این امریکا فرسوده شده است، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور امریکا اعتراف می‌کند که زیرساخت‌های این کشور قدیمی بوده و هر لحظه احتمال فروپاشی آن می‌رود و ۵۰ میلیون فقیر در این کشور زندگی می‌کنند. امریکا از لحاظ اجتماعی دچار فروپاشی شده است.

 رسالت
 غربی‌ها مسیر شکست‌خورده و قدیمی را ادامه ندهند
امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای بلاروسی خود با اشاره به انتشار فهرست جدید افراد و اشخاص اروپایی که تحت تحریم ایران قرار گرفته اند، گفت: در پاسخ به اقدام غیر سازنده اروپا امروز لیست جدیدی علیه هشت نهاد و ۱۲ شخص در چارچوب اتحادیه اروپا را منتشر کردیم؛ این افراد در وقایعی که رخ داد، اقدام به حمایت و تشویق ترور و خشونت کرده بودند و در مصادیق تروریست قلمداد می‌شوند. وی به اروپایی ها توصیه کرد که مسیر غیر سازنده و تکراری و شکست خورده سال های قبل را ادامه ندهند. وزیر امور خارجه تصریح کرد: من مایلم تاکید کنم اتهام بی اساس برخی از کشورها در مورد پهپادهای روسیه علیه اوکراین را رد می‌کنیم و از مقامات اوکراینی دعوت می کنیم در یک نشست دوجانبه در سطح متخصصان فنی ایرانی و اوکراینی، هرگونه سندی در خصوص این ادعا وجود دارد، ارائه کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه موضع ما در خصوص اوکراین عدم تسلیح طرفین جنگ است، تصریح کرد: مخالف جنگ در اوکراین هستیم.

 مردم سالاری
 وزیر بهداشت اعلام کرد؛ نقش دو شرکت بزرگ داروساز در کمبود آنتی‌بیوتیک‌ در کشور
وزیر بهداشت و درمان از تخلف دو شرکت بزرگ داروساز در تولید آنتی‌بیوتیک مورد نیاز کشور پرده برداشت و گفت که این شرکت‌ها برای سود بیشتر تولیدشان را کاهش دادند اما پس از احراز تخلف، ملزم شدند به‌ صورت سه شیفت کمبود اقلام دارویی را جبران کنند. «بهرام عین‌اللهی» با ارائه گزارشی درباره کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها در نشست دیروز (چهارشنبه) هیأت وزیران اظهار داشت: سازمان غذا و دارو آمار نیاز آنتی‌بیوتیک کشور را اردیبهشت ماه به شرکت‌های دارویی ارائه کرده است. وی افزود: مواد اولیه موجود بوده و این شرکت‌ها باید در زمان مناسب داروی مورد نیاز را تولید می‌کردند اما متأسفانه دو شرکت دارویی در ارائه اظهارات تخلف کرده و تولیدشان را به بهانه سود بیشتر، در شهریور ماه کاهش داده‌اند. وزیر بهداشت و درمان خاطر نشان کرد: در حال حاضر این دو شرکت به‌صورت سه‌شیفت مشغول کار هستند تا کمبود برخی اقلام دارویی را برطرف کنند.
 رای پرونده متروپل در دادگاه تجدید نظر تایید شد
رئیس کل دادگستری استان خوزستان از تایید رای پرونده متروپل آبادان در دادگاه تجدید نظر خبر داد. دهقانی در خصوص آخرین وضعیت حکم دادگاه تجدید نظر برای پرونده متروپل آبادان، اظهار کرد: رای بدوی پرونده حادثه ساختمان متروپل که برای بررسی مجدد به دادگاه تجدید نظر ارجاع شده بود، تایید شد و ایراد موثری که موجب نقض دادنامه را فراهم کند از سوی معترضان و تجدید نظرخواهان ارائه نشد. وی افزود: رای این پرونده به زودی به اجرای احکام کیفری ارسال خواهد شد. رئیس کل دادگستری استان خوزستان تصریح کرد: این پرونده به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گرفت و هزینه‌های دادرسی آن بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در مرحله بدوی و یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان در مرحله تجدید نظر بود که این مبلغ از خانواده جانباختگان حادثه ساختمان متروپل آبادان اخذ نشد.
 خروج۲ شهروند بازداشت شده نیوزلندی از ایران
دولت نیوزلند اعلام کرد که دو شهروند این کشور که ادعا می‌شود حدود چهار ماه در ایران زندانی بودند، ایران را ترک کرده‌اند.
گفته می‌شود این زوج نیوزلندی از اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی بودند که تصاویر سفرهایشان را در صفحه اینستاگرامشان منتشر می‌کردند. جاسیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزلند روز چهارشنبه اظهار داشت که دولت این کشور چندین ماه «سخت در تلاش بود» تا از خروج امن این زوج اطمینان حاصل کند.
نه نخست‌وزیر و نه وزارت امور خارجه نیوزلند جزئیات بیشتری درباره این زوج بازداشت شده در ایران و این که کجا نگهداری می‌شدند، ارائه نکردند.

 قدس
 مشکل زمین نداریم
رستم قاسمی، در پاسخ به پرسشی درباره انتقادها و مسائلی که در مورد طرح نهضت ملی مسکن ازجمله مشکل در تخصیص زمین در برخی مناطق عنوان می‌شود با بیان اینکه ما تاکنون برای یک و نیم میلیون واحد در طرح نهضت ملی مسکن زمین تخصیص داده‌ایم، گفت: نه‌تنها در بیش از ۹۰۰ شهر مشکل تأمین زمین نداریم که در بسیاری مناطق زمین برای ساخت مسکن تک‌واحدی به افراد می‌دهیم، ضمن اینکه وام ساخت و تسهیلات و خدمات دیگری هم به متقاضیان ارائه می‌شود. وزیر راه به کسانی که بودجه کافی ندارند پیشنهاد داد تدریجی خانه خود را بسازند و در سال‌های بعد آن را تکمیل و بزرگ‌تر کنند.
 غربی‌ها تسلیحات خود را در اوکراین آزمایش کنند!
«اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین در سخنانی از کشورهای غربی دعوت کرد با ارائه تسلیحات خود به کی‌یف، ضمن عقب راندن نیروهای روس، آن‌ها را در این کشور به آزمایش بگذارند. رزنیکوف گفت: اگر اوکراین از تسلیحات غربی استفاده کند، نه تنها به عقب راندن نیروهای روس از مناطق اشغالی کمک می‌کند بلکه راهی برای همان کشورهاست تا تجهیزات خود را در برابر ارتش روسیه که تا همین چند وقت پیش دومین ارتش بزرگ و قدرتمند دنیا محسوب می‌شد، آزمایش کنند.
 توافق مشترک آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی علیه کره شمالی
در ادامه افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن مدعی شدند اگر کره شمالی هفتمین آزمایش اتمی خود را انجام دهد، پاسخ آن‌ها به پیونگ‌یانگ «بی‌نظیر» خواهد بود. واشنگتن و متحدانش مدعی هستند کره شمالی در تدارک ازسرگیری آزمایش‌های اتمی خود است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون متوقف شده است. در پی این ادعا، روز گذشته «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا، «چو هیونگ‌دونگ» معاون وزیر خارجه کره جنوبی و «تاکئو موری» معاون وزیر خارجه ژاپن در شهر توکیو دیدار کردند. ‌دونگ در نشست خبری پس از این دیدار گفت: ما توافق کردیم اگر کره شمالی آزمایش اتمی را انجام دهد، با یک پاسخ بی‌همتا روبه‌رو شود.

 خراسان 
 دیروز در سقز چه گذشت؟
به‌رغم اعلام خانواده مهسا امینی مبنی بر برگزار نکردن مراسم چهلم، جمعی از مردم سقز با حضور در آرامستان آیچی بر مزار مهسا امینی حاضر شدند و شعار «ژن، ژیان، آزادی» سر دادند.فارس نوشت: بخشی از جمعیت حاضر در مسیر برگشت به سمت شهر سقز با سر دادن شعار‌هایی که اغلب با گویش محلی بود با آتش زدن چند حلقه لاستیک و سطل زباله، ضمن مسدود کردن بولوار سقز به بانه با نیروهای انتظامی درگیر شدند که ماموران انتظامی با شلیک گاز اشک‌آور آن ها را متفرق کردند. در ادامه بخشی از جمعیت متفرق شده تلاش کردند از مسیری فرعی به سمت فرمانداری سقز حرکت کنند که با حضور نیروهای پلیس موفق به این کار نشدند.ایسنا نیز نوشت که صبح دیروز همزمان با چهلمین روز درگذشت مهسا امینی جمعی از مردم سقز و شهرهای اطراف که تعداد آن ها ۱۰ هزار نفر برآورد می شد به سمت محل دفن وی در آرامستان آیچی حرکت کردند، حضور این جمعیت در مراسم از سوی نیروهای انتظامی حاضر در محل و معابر شهر با مانعی مواجه نشد. در پایان مراسم آرامستان آیچی و بازگشت جمعیت به شهر سقز، برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با ممانعت جمعی از مردم حاضر در مراسم پراکنده شدند.
 محبوبیت جو بایدن دوباره به ۴۰ درصد کاهش یافته است
نظرسنجی تازه ای نشان می‌دهد که دو هفته مانده به انتخابات حیاتی کنگره آمریکا، محبوبیت جو بایدن دوباره به ۴۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش هیل، نتایج نظرسنجی تازه موسسه گالوپ نشان می‌دهد که میزان محبوبیت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به ماه گذشته، ۲ درصد کاهش یافته است. تقریبا در تمامی روزهای سال میلادی جاری، محبوبیت جو بایدن بین ۴۰ تا ۴۲ درصد بوده است، به جز آمار ۳۸ درصدی ماه ژوئیه و ۴۴ درصدی ماه اوت. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که میزان نارضایتی از عملکرد بایدن مانند ماه گذشته، ۵۶ درصد است.

 اعتماد 
 سازمان ملل حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (علیه السلام) را محکوم کرد
«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل متحد حمله تروریستی به حرم شاهچراغ (علیه السلام) را محکوم کرد. وی تاکید کرد: «حمله به یک مکان مذهبی در ایران سزاوار محکومیت است و ما تمامی اقدام‌های تروریستی را محکوم می‌کنیم.»

 ابتکار 
 استقبال وزیر صمت از استیضاح!
وزیر صنعت،معدن و تجارت از استیضاح خود استقبال کرد. فاطمی امین در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت درباره مطرح شدن استیضاحش در مجلس، اظهار کرد: استیضاح ابزار نظارتی مجلس و حق نمایندگان است و من از آن استقبال می‌کنم چون فرصت خوبی برای ارائه گزارش اقدامات به مردم است.
وی ادامه داد: در روز استیضاح فرصت خوبی برای پاسخگویی گذاشته شده است و اتفاقا من دیدگاه مثبتی دارم چون فرصت خوبی برای تشریح عملکرد به مردم و نمایندگان است. فکر می کنم پاسخ های قانع کننده ای داشته باشم. ما گزارش ارائه می دهیم و دست ما به لحاظ عملکرد پر است.
فاطمی امین در پاسخ به این پرسش که آیا در این دو ماه که از استیضاح قبلی می گذرد، قرار بود تغییراتی ایجاد کنید؟ گفت: نه، بحث این حرف‌ها نبود. مهلتی هم نبود. این استیضاح جدید است. استیضاح قبلی مطرح شد و بحث شد که دو ماه عقب بیفتد و عقب هم افتاد. ما کارهای خود را با شتاب و قوت جلو برده ایم و عملکرد بسیار مطلوبی در حوزه عملکردی داریم.

 اطلاعات
 آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد
در ادامه حمایت مستقیم آمریکا از اغتشاشگران، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه مسئولان و نهاد‌های ایرانی اعمال کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: تحریم‌هایی را برضد ۱۴مسئول و سه نهاد ایرانی در ارتباط با اقدامات در زندان ها اعمال کرده است.
پس از آتش سوزی اخیر در زندان اوین که با بررسی دوربین‌های مداربسته ثابت شد بالغ بر یکصد نفر از زندانیان به درب این زندان هجوم می‌برند و دوربین‌ها را تخریب می‌کنند و موجب آتش سوزی در زندان می‌شوند، کشور‌های غربی و آمریکا ژست انسان دوستانه به خود گرفته و خواستار حفظ امنیت همه زندانیان ازجمله برخی زندانیان سیاسی شدند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

بیانیه جامعه مدرسین در محکومیت حمله تروریستی به حرم شاهچراغ
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای جنایت خونبار تروریستی در حریم مطهر و مقدس حضرت احمد بن موسیعلیهما السلام را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: این اقدام دهشتناک در ادامه طراحی های اخیر دشمنان ملت ایران برای نا امن سازی کشور و جنگ ترکیبی دستگاه های جاسوسی و اطلاعاتی نظام سلطه و در رأسشان آمریکای جنایتکار است و باید به این مهم توجه داشت که آشوب‌ها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و حرمت شکنی‌های اخیر امروز کار را به جایی رسانده است که دشمن با جسارت و وقاحت تمام به حرم اهل بیت علیهم السلام حمله می کند.
در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدامات کور و کینه توزانه در به شهادت رساندن مردم بی دفاع، نشانه عجزدشمنان ملت ایران است .ملت بصیر و صبور ایران با شناخت توطئه های پیچیده دشمنان اسلام همیشه خنثی کننده نقشه های دشمن بوده اند و این حوادث، استحکام پولادین ملت ایران را متزلزل نخواهد کرد.در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: برخی از خواص مدعی علم و سابقه انقلابی که بر اثر موج سنگین رسانه‌ای دشمن و عدم تشخیص روایت های حقیقی از روایت‌های دروغین بر نظام اسلامی زخم زبان زدند و بر طبل اختلافات مذهبی کوبیدند ،بدانند؛ این حوادث دست دشمن را بار دیگر آشکار کردو محوریت دشمن در این قضایا را به اثبات رساند.
.
رسانه در رساندن پیام دین می‌تواند نقش مهمی ایفا کند
اختصاصی/ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با رئیس دانشکده صدا و سیما قم ضمن مقایسه جنگ رسانه‌ای و نظامی ابراز داشت: دشمن سرمایه و توان خود را در جهت یک جنگ شناختی و ادراکی بر روی رسانه به عنوان سلاحی پرقدرت و اثرگذار متمرکز کرده است، در جنگ رسانه‌ای بر خلاف جنگ نظامی، دشمن فکر، آرمان، اندیشه و ادراک را مورد تهاجم قرار می‌دهد. وی ادامه داد: وقتی انسانی اندیشه و فرهنگ خود را از دست بدهد، خسارت بزرگی را متحمل خواهد شد؛ چرا که پس از آن و در اثر از دست دادن قدرت تحلیل خود، به بازیگر صحنه‌ای مبدل می‌شود که کارگردان آن صحنه دشمن است. آیت الله حسینی بوشهری استفاده از ظرفیت رسانه در جهت نهادینه سازی ارزش‌های دینی را ضروری دانست و عنوان کرد: تأسیس دانشگاه صدا و سیما در راستای ایجاد ارتباط بین دین و رسانه و در جهت دست یابی به رسانه‌ای بود که بتواند در رساندن پیام دین نقش ایفا کند، از این رو باید در گزینش دانشجویان و اساتید دقت شود تا با ورود عناصری که انگیزه‌های صحیح دارند، بتوان سطح کار را ارتقاء بخشید.

اوکراین، میدان جنگ آمریکا با روسیه است
فارس/ «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا طی بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به واشنگتن هشدار داد که هرگونه دخالت مستقیم جنگنده‌های آمریکایی در جنگ اوکراین، منجر به فاجعه جبران ناپذیری خواهد شد. به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «ما قبلاً به طور رسمی به مقامات عالی رتبه آمریکایی گفته‌ایم که اظهارات جسورانه فرماندهان ارتش این کشور غیرقابل قبول است، واشنگتن به طور فزاینده درگیر جنگ در اوکراین است و خاک این کشور را به میدان جنگ با روسیه تبدیل می‌کند». این دیپلمات روس با بیان اینکه روسیه افزایش تهدیدات نظامی در مرزهای خود را تحمل نمی‌کند، اظهار داشت: «مشارکت مستقیم ارتش آمریکا در جنگ [اوکراین] منجر به عواقب فاجعه‌بار خواهد شد، من اعتقاد دارم که تنش‌زایی بیشتر در اوضاع، به نفع واشنگتن نیست».

نیویورک تایمز: عربستان سعودی واشنگتن را در مورد قرارداد مخفی نفتی “فریب داد”
ایسنا/ به گزارش آرتی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا سفر جنجالی خود را در ماه ژوئیه به عربستان سعودی انجام داد و وعده انتخاباتی خود مبنی بر دوری از پادشاهی را زیر پا گذاشت، زیرا دولت او فکر می کرد که توافقی محرمانه برای ریاض برای افزایش عرضه نفت به دست آورده است، در عوض، ریاض برعکس عمل کرد و اوپک را در کاهش اهداف تولید رهبری کرد.نیویورک تایمز می‌گوید اعضای کنگره که گزارش‌های محرمانه‌ای درباره قرارداد محرمانه نفت دریافت کرده بودند، «از اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، دولت را فریب داده است، خشمگین شده‌اند».مقامات آمریکایی به این روزنامه گفتند که حتی چند روز قبل از اعلام اوپک، بن سلمان به آنها اطمینان داده بود که کاهش تولید نخواهد داشت، وقتی بعداً شنیدند که عربستان سعودی موضع خود را در این مورد تغییر داده است، مقامات دولت تلاشی ناموفق برای “تغییر نظر دربار سلطنتی” انجام دادند.

اوکراین از تهدیدهای جمهوریخواهان و قطع کمک های آمریکا اظهار نگرانی کرد
ایرنا/ به دنبال اظهار شماری از نمایندگان جمهوریخواه آمریکا در مورد قطع کمک های مالی واشنگتن به کی یف، کولبا وزیر خارجه اوکراین گفت: ما نگران این اظهارات هستیم، ما معتقدیم که آنها ناعادلانه هستند، اما من فکر می کنم ما آن را حل خواهیم کرد و مطمئن هستم که به طور موثر با این خطرات برخورد خواهیم کرد و کمک به اوکراین قطع نخواهد شد. وزیر خارجه اوکراین خاطرنشان کرد که کی یف در طول تاریخ از حمایت دو حزبی در کنگره آمریکا برخوردار بوده است، ما با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها کار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که این کمک‌ها ادامه دارد.پیش از این کوین مک کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در مصاحبه با Punchbowl News عنوان کرد که جمهوری خواهان در زمان رکود اقتصادی به اوکراین چک سفید امضاء نمی دهند.

عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا به نفع اوکراین و اروپا نیست
مهر/ «الیزابت بورن»، نخست وزیر فرانسه در جدیدترین موضع گیری این کشور دربار عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا گفت که ورود سریع اوکراین به اتحادیه اروپا به نفع اتحادیه اروپا و اوکراین نخواهد بود.این مقام فرانسوی گفته است: «مسیر الحاق [به اتحادیه اروپا] طولانی و پر زحمت است، هیچ رویه شتاب‌دهی یا الزامات آسان‌تری وجود نخواهد داشت و شتاب در این مسیر نه به نفع اتحادیه اروپا و نه به نفع اوکراین است.» پیشتر پارلمان اروپا با ۶٣٧ رأی مثبت، ١٣ رأی مخالف و ٢۶ رأی ممتنع درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا را پذیرفته بود و پس از آن ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از اعضای اتحادیه اروپا خواسته بود تا با عضویت فوری کشورش در اتحادیه اروپا موافقت کنند، زلنسکی تاکید کرد: ما از اتحادیه اروپا خواستار آن هستیم که در مورد الحاق فوری اوکراین قدام کند.»

گزارشی از تجمعات پراکنده اغتشاشگران در تهران
ایرنا/ دیروز چهارشنبه تهران شاهد برخی تجمعات پراکنده، تخریب اموال عمومی و درگیری اغتشاشگران با مأموران نظم و امنیت بود. گروهی ۲۰۰ نفره با تجمع در مقابل سازمان نظام پزشکی در خیابان کارگر شمالی اقدام به اغتشاش و درگیری با نیروهای پلیس کردند و خیابان آزادی، میدان امام خمینی، میدان هفت تیر، ایستگاه متروی شریعتی، خیابان مولوی حدفاصل میدان محمدی تا میدان رازی، میدان انقلاب، چهارراه ولی‌عصر، میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف این مسیرها شاهد. ایجاد مزاحمت برای رهگذران، شعاردهی، تخریب اموال عمومی درگیری‌های پراکنده آشوب‌گران و نیروهای پلیس بود و جمعیت ۷۰ نفره‌ای از زنان نیز در مقابل خانه هنرمندان اقدام به کشف حجاب کردند. در محدوده بازار تهران، سه راه امین حضور، پاساژ علاءالدین، پاساژ پایتخت میرداماد، مجتمع کامپیوتر میدان ولی‌عصر، بازار مبل دلاوران و خیابان ایرانشهر که مرکز فروش اقلام کامپیوتری است، گروه‌هایی از اغتشاشگران با تجمع، سردادن شعارهای هنجارشکنانه، آتش زدن مخازن زباله و ایجاد مزاحمت مانع از فعالیت روزانه کسبه شده و بسیاری از مغازه‌داران نیز برای حفظ اموال خود اقدام به بستن پاساژها و مغازه‌هایشان کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *