خبر روز ۱۴۰۱/۰۸/۰۴

**رئیس جمهور: هیچ معادله‌ای در منطقه بدون ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران صورت نمی‌گیرد** آیت الله حسینی بوشهری: دفاع مقدس نشان داد که روحانیت تنها اهل سخن و خطابه نیست** آیت الله اراکی: مسائل و موضوعات جامعه باید در چارچوب فقه نظام بررسی شود** وحشت رهبران اروپایی از فوران خشم مردم؛ مدیر آژانس بین المللی انرژی: بزرگترین کمبود گاز تاریخ در انتظار اروپاست** سخنگوی قوه قضائیه: مسببان و ترغیب‌کنندگان به آشوب مطمئن باشند که با قاطعیت با آنها برخورد می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 تکذیب اتمام ذخایر آبی تهران
روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران اخباری را که طی روزهای اخیر مبنی بر «پایان‌یافتن منابع آب تهران طی ۱۰۰ روز آینده» منتشر شده است، تکذیب کرد.
در اطلاعیه این شرکت آمده است: متأسفانه برخی رسانه‌ها با بی‌ملاحظه‌گی و بی‌دقتی، این مطلب را که مجری یکی از برنامه‌های تلویزیونی بر زبان آورد، به مدیرعامل آبفای استان تهران نسبت داده‌اند و این در حالی است که در هیچ بخشی از سخنان آقای محمدرضا بختیاری چنین موضوعی مطرح نشده است. این اطلاعیه می‌افزاید: شرکت آب و فاضلاب استان تهران با به‌کارگیری تمامی توان فنی و مهندسی خود به صورت شبانه‌روزی و اتخاذ برنامه‌ریزی‌ها و تدوین سناریوهای لازم این اطمینان را به شهروندان تهرانی می‌دهد که با همکاری مشترکان از این شرایط نیز به سلامت گذر خواهد کرد.در ادامه این اطلاعیه آمده است: این شرکت با مدیریت و تعادل‌بخشی شبکه توزیع و پایش لحظه‌ای وضعیت مخازن سطح شهر تهران توانسته است تاکنون تأمین پایدار آب تهران را به انجام رساند و مفتخر است با همکاری مسئولانه مردم تهران، مقوله حیاتی تأمین آب شرب را که رسالت اصلی این شرکت است به بهترین نحو ممکن تداوم بخشد.

 همشهری 
 رئیس‌جمهور فردا به زنجان می‌رود
رئیس‌جمهور فردا (پنجشنبه) برای حضور در مراسم بهره‌برداری رسمی از نیروگاه سیکل ترکیبی آریان (زنجان۲) به استان زنجان سفر می‌کند. براساس اعلام محسن افشارچی، استاندار زنجان، همزمان با افتتاح، ورود هزار مگاوات نیروی برق به شبکه برق کشور نیز به‌صورت وبیناری و همزمان به بهره‌برداری می‌رسد. احتمالاً رئیس‌جمهور دراین سفر یک‌روزه از روستاهای «چهرآباد» و «رضاآباد» نیز بازدید خواهد کرد.
 آخرین دستاوردهای نیروی دریایی ارتش
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به آخرین دستاوردهای این نیرو گفت: ناوشکن‌های ما به موشک کروز «ابومهدی» و موشک‌های کروز قدرتمندتر از آن مجهز می‌شوند. توانمندی رزمی، میزان تخریب و برد موشک کروز ابومهدی قابل توجه است و بردهای بالاتر را در دستور کار داریم.
امیردریادار شهرام ایرانی دراین باره افزود: توان موشکی کروز سطح به سطح ما به حدود ۲برابر افزایش یافته‌است. یعنی ناوشکن‌ها به‌جای ۴لانچر موشک کروز، قرار است برای نخستین‌بار با ۸لانچر موشک کروز در دریاها حضور پیدا کنند. البته قرار است این قابلیت به‌زودی به‌طور رسمی رونمایی شود. این‌درحالی‌است که ناوشکن سهند نیز هم‌اکنون به‌صورت ارتقا یافته در دریا حضور دارد.
وی ادامه‌داد: سامانه‌های سطح‌به‌هوا با بردمتوسط «نواب» نیز روی ناوشکن سهند نصب و آماده شده که سطح اولیه آن به ۲برابر ارتقا یافته است. در کنار آن، ناوشکن سهند به یک سامانه دفاع نقطه‌ای و ضد‌موشک نیز تجهیز شده و قرار است این تجهیز در سایر ناوشکن‌ها نیز انجام شود.
ایرانی همچنین درباره ناوشکن دماوند و زمان رونمایی از آن نیز گفت: این ناوشکن درحال گذراندن مراحل تست است و پیش‌بینی می‌شود مراسم رونمایی در هفتم آذرماه انجام شود.

 کیهان 
 مسببان و ترغیب‌کنندگان به آشوب مطمئن باشند که با قاطعیت با آنها برخورد می‌شود
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت دستگیری دو جاسوس فرانسوی اظهارداشت: این پرونده، بسیار مهم است، ابعاد و زوایای آن نیاز به کار و تحقیقات بیشتری دارد؛ کار تحقیقات با دقت، سرعت و صحت در حال انجام است. موضوع اتهامات دستگیرشدگان در این پرونده، اجتماع و تبانی به قصد مقابله با امنیت ایران و همچنین جاسوسی است. ستایشی افزود: اطلاعات راهبردی مهمی از متهمان این پرونده به دست آمده است و این اطلاعات به دلیل اهمیتی که دارند، بررسی شان در دستور کار ضابطان خاص قوه قضائیه قرار دارد و تحقیقات با روش‌ها و تمسک به مسائل فنی و علمی استمرار دارد.
وی یادآور شد: این تئوری که دشمنان و سرویس‌های غربی، آمریکایی و صهیونیستی برای امنیت مردم ایران خواب‌های جدی و تحقق ناپذیر دیدند، در حد نظریه صرف نیست، داده‌ها و اطلاعات متعددی داریم که دشمنان قسم خورده نظام با برنامه‌ریزی‌های قبلی، درصدد خشونت ‌سازی، به خطر‌انداختن امنیت شهروندان، مدیریت احساسات، شایعه و هجمه‌‌سازی رسانه‌ای هستند که هجمه رسانه‌ای آنها را باید با قدرت رسانه پاسخ داد.
سخنگوی دستگاه قضا درباره بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر و زمان محاکمه آنها بیان داشت: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص دسته‌بندی دستگیر شدگان اغتشاشات اخیر، در بیانیه‌ای به ملت ایران اعلام کردیم که غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شده‌اند، شروع شده است و با قدرت و قوت استمرار پیدا می‌کند.افرادی که مرتکب جرم خفیف شده باشند و مرتکب قتل و جرح عمدی و تخریب نشده و روان مردم را مورد تعرض قرار نداده و امنیت مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند، اینها افرادی هستند که مورد رافت اسلامی قرار گرفته و در جایگاهی قرار می‌گیرند که دادگاه می‌تواند درباره آنها اقدامات ارفاقی را مورد توجه قرار دهد و به آنها کمک کند اما افرادی که مرتکب قتل و سایر جرایم عنوان شده باشند، نسبت به آنها برخورد عبرت آموز و بازدارنده و محکم صورت می‌گیرد و آنها به اشد مجازات می‌رسند.
 وحشت رهبران اروپایی از فوران خشم مردم
پایگاه خبری قطری العربی جدید: با شــدید شدن سوز سرمای زمستان، آتش خشــم مردم اروپا از وضعیت بغرنج تورم و بحران انرژی در این قاره شعله ورتر هم خواهد شد.
شرایط مالی و اقتصادی اروپا باعث نگرانی سیاســتمداران در بســیاری از کشورهای اروپایی شده، به ویژه پس از استعفای اجباری لیز تراس، نخست وزیر انگلیس، که تنها برای حدود ۴۵ روز روی کار بود.
اکنون چشــمان حاکمان اروپا به خیابان ها معطوف شده که توانایی خود را برای سرنگونی و تغییر دولت ها نشان داده است.از نظر دموکراســی های غربی، اوضاع به سمت بدتر شدن می رود و با آنچه حدود ۸ ماه پیش بود، یعنی زمانی که حمله روســیه به اوکراین آغاز شد، متفاوت است.
با توجه به هشــدارهای مؤسسات تحقیقاتی و رسانه‌ای، امروز دامنه اعتراض های مردمی در اروپا در حال گسترش است چرا که اقتصاد نقش موتور محرکه نارضایتی اجتماعی را بازی میکند.
طی روزهای گذشته آلمان، اتریش، فرانسه، بلژیک، اسپانیا، مجارســتان و مولداوی شاهد اعتراضهای گسترده مردمی به افزایش تورم بوده است. مردم در این کشــورها علیه اتحادیه اروپا، ناتو، افزایش قیمــت گاز و انرژی و تحریم ها علیه روسیه تظاهرات کردند.
مدیر آژانس بین المللی انرژی نیز هشــدار داده طی سال آینده این قاره و بسیاری دیگر از مناطق دنیا با بزرگترین کمبود تاریخی گاز خود مواجه خواهد بود چرا که «دنیا اکنون در میانه یک بحران انرژی واقعی قرار دارد.»

 ایران 
 هیچ معادله‌ای در منطقه بدون ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران صورت نمی‌گیرد
روز گذشته اعضای اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) شامل بیش از ۵۰ مدیر ارشد خبرگزاری‌های عضو این سازمان، با رئیس جمهور دیدار کردند. آیت‌الله رئیسی در این دیدار گفت: دنیای امروز، دنیای اطلاعات و ارتباطات است که در همین بستر فرهنگ ملت‌ها بویژه ملت‌ها و کشورهای مستقل مورد هجوم واقع شده است. نظام سلطه می‌خواهد ملت‌ها را از هویت تهی کند تا کشور مستقل در دنیا و منطقه نباشد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در مقابل این هجوم بی رحمانه‌ای که نسبت به فرهنگ، استقلال و آزادی ملت‌ها وجود دارد، نقش رسانه‌ها بسیار مهم و تعیین کننده است، امیدبخشی به مردم، صداقت و اطلاع‌رسانی بهنگام را از شاخصه‌های اصلی رسانه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها نه فقط وظیفه حفظ هویت، صیانت از استقلال و تضمین آزادی ملت‌ها را برعهده دارند، بلکه موظفند که از ملت‌ها در برابر این هجوم فرهنگی حراست کنند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه تعیین‌کننده و اثر گذار جمهوری اسلامی بر معادلات منطقه و جهان، تصریح کرد: در ۴۳ سالی که از عمر جمهوری اسلامی گذشته، به لطف خداوند متعال و کمک مردم‌مان، به‌رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها از همه زمان‌ها قدرتمندتر و در جایگاه قدرت هستیم. هیچ معادله‌ای در منطقه صورت نمی‌گیرد الا اینکه جمهوری اسلامی در آن باید ایفای نقش کند، چرا که نقش جمهوری اسلامی در منطقه تعیین‌کننده است و همگان به این جایگاه معترفند.
 دولت مصمم به گفت‌وگو با مردم است
صبح دیروز نشست پرسش و پاسخ سخنگوی دولت با دانشجویان دانشگاه قم درحالی برگزار شد که همانند دانشگاه خواجه نصیر، در این نشست نیز گروه اندکی قصد برهم زدن نظم جلسه و جلوگیری از شکل گیری فضای گفت‌وگو را داشتند، اما به دلیل عدم همراهی اکثریت دانشجویان که سالن را تشکیل می‌دادند، نتوانستند به این هدف دست یابند.
بهادری جهرمی در این نشست، با اشاره به این مطلب که دولت مصمم به گفت‌وگو با مردم است، گفت:‌ دشمن از تشکیل چنین محافلی برای پرسشگری بین مردم و مسئولان در واهمه است و می‌خواهد آن را به حاشیه ببرد؛ دشمن از دولتی که حرف برای گفتن و دفاع از عملکردش داشته باشد، می‌ترسد. وی با اشاره به علت قطعی اینترنت پس از حوادث اخیر، اظهار کرد: دولت سیزدهم هیچ وقت اینترنت را قطع نکرده است بلکه برخی پیام‌رسان‌های خاص فیلتر شدند این در حالی است که دولت قبل، پس از حوادث مشابه تمام اینترنت را قطع می‌کرد و استثنایی قائل نمی‌شد.
بهادری جهرمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در برابر دیکتاتوری رسانه‌ای حاکم در اینستاگرام و سایر رسانه‌های تغذیه شده از دلارهای سعودی و انگلیسی خواهد ایستاد، تأکید کرد: برای ما فرقی بین دیکتاتوری رسانه‌ای غرب و شرق وجود ندارد.دولت با دیکتاتوری رسانه‌ای مخالف است.

 وطن امروز 
 برگزاری آخرین جلسه رسیدگی به‌پرونده سرکرده گروهک «حرکه النضال»
آخرین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «حبیب فرج‌الله چعب» ملقب به «حبیب اسیود»، سرکرده گروهک تروریست «حرکه النضال» سه‌شنبه ۳ آبان در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمین ایمان افشاری برگزار شد. در ابتدای جلسه با دستور قاضی، وکیل متهم فرج‌الله چعب در جایگاه قرار گرفت و به دفاع از موکل خود پرداخت. پس از اتمام بیان دفاعیات وکیل پرونده، قاضی افشاری از وی پرسید: آیا قبول دارید آقای فرج‌الله چعب به عنوان سرکرده گروهک تروریست «حرکه النضال» اقدام به فعالیت‌های مجرمانه کرده است یا خیر؟ وکیل پرونده گفت: بله. در ادامه نماینده دادستان با حضور در جایگاه به بیان آخرین صحبت‌های خود پرداخت و اعمال اشد مجازات برای متهم را از ریاست دادگاه خواستار شد.
نماینده دادستان تاکید کرد: عاقبت افرادی که بخواهند برای امنیت کشور نقشه شومی بکشند این است: دستگیری، محاکمه و مجازات.
قاضی افشاری در ادامه گفت: بر اساس کیفرخواست صادره، ادله، تصاویر و اسناد پرونده که به رویت متهم و وکلای وی رسید همچنین اقاریر متهم نزد بازپرس و در جلسات رسیدگی به پرونده در دادگاه، اتهام متهم دائر بر افساد فی‌الارض از طریق تشکیل گروهک تروریست «حرکه النضال» و سرکردگی آن و انجام اقدامات تروریستی به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران به وی تفهیم شد.
 سازمان ملل با شکاف اعتباری مواجه است
نماینده دائم و سفیر ایران نزد دفتر اروپایی سازمان‌ ملل در ژنو گفت: سازمان ملل به دلایل مختلف با شکاف اعتباری مواجه است. علی بحرینی در توئیت خود نوشت: در حالی که روز سازمان ملل را گرامی می‌داریم، این سازمان به دلیل یکجانبه‌گرایی خزنده، ناتوانی در رفع مصیبت مردم فلسطین، نادیده گرفتن منشور ملل متحد توسط ایالات متحده و سلطه غرب بر نهادهای آن با وجود مأموریتش که بر شمولیت تاکید دارد، با شکاف اعتباری مواجه است.

 جوان 
 شهادت ۲نیروی سپاه سلمان در زاهدان
۲ نفر از نیروهای سپاه سلمان در زاهدان با اصابت گلوله افراد ناشناس، به شهادت رسیدند. بعدازظهر دیروز (سه‌شنبه) سرهنگ پاسدار «مهدی ملاشاهی» و بسیجی «جواد کیخا» از نیروهای سپاه سلمان سیستان‌وبلوچستان در میدان تامین‌اجتماعی زاهدان هدف اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و به شهادت رسیدند. شناسایی عامل یا عاملان این اقدام تروریستی درحال پیگیری است.

 خراسان 
 تکذیب استعفای نماینده سقز و بانه در مجلس
رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس ضمن تکذیب استعفای خود از نمایندگی مجلس اعلام کرد که صفحه اینستاگرام وی هک و از کنترل خارج شده است.پیشتر یک استوری در صفحه رسمی این نماینده منتشر شد که در آن آمده بود در واکنش به فوت مهسا امینی از نمایندگی مجلس استعفا کرده است.
 ادعای مفقود شدن یک شهروند اسپانیایی
یورونیوز مدعی شد: خانواده یک شهروند اسپانیایی که قصد داشتند مسیر مادرید تا محل برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در دوحه را پیاده طی کنند، روز دوشنبه ۲۴ اکتبر خبر دادند که از حدود سه هفته پیش که پسرشان وارد ایران شده است هیچ اطلاعی از او ندارند.سانچز ۴۱ ساله، کوهنورد و چترباز سابق ارتش اسپانیا که طی ۹ ماه گذشته ماجرا‌های سفرش با پای پیاده را در حساب اینستاگرامی خود منتشر می‌کرد پس از ورود به ایران، حساب اینستاگرامی‌اش غیرفعال شد.
 با ۱۲۰ حمله سنگین سایبری به زیر ساخت‌ها در ۲۰ روز گذشته مقابله شد
سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل اظهار کرد: شاهد سنگین‌ترین حمله رسانه‌ای، سایبری و شناختی علیه ایران هستیم . در مدت اخیر شاهد حملات سایبری بودیم. با ۱۲۰ حمله سنگین سایبری دیداس به زیرساخت‌ها در ۲۰ روز گذشته مقابله شد. دشمن تلاش کرد در این زمینه تبلیغات زیادی داشته باشد که عمدتا دروغ بود. با ۹۰ درصد آن ها مقابله شد.آموزش‌های بمب‌گذاری و ساخت کوکتل مولوتف در اینستاگرام و تلگرام آزاد است.

 مردم سالاری
 گسترش دامنه تحریم‌های ایران علیه اروپا
امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه با اشاره به تحریم هفت نهاد و ۱۳ مقام انگلیسی از جمله شبکه‌های تلویزیونی ایران‌اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی به جرم تشویق به ترور، خشونت و افراط‌گرایی که طی هفته گذشته از سوی وزارت امور خارجه انجام گرفت، گفت: ظرف روزهای آتی نام چند نهاد و فرد از اتحادیه اروپا در فهرست تحریمی جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت.

قدس 
 وزارت صمت نیازمند هم افزایی دولت و مجلس
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت:باوجود فشار تحریم‌های اقتصادی، وزارت صمت به عنوان نوک پیکان مبارزه با تحریم با شدت و حساسیت برای تأمین نیازهای کشور تلاش می‌کند. روح الله‌ایزد خواه افزود: با توجه به اینکه عمر این دولت یک‌سال است و برای حل مشکلات برنامه ریزی کرده نباید با استیضاح آقای فاطمی امین، این وزارتخانه مهم را دچار از هم گسیختگی کنیم. این نهاد به فرصت و هم افزایی دولت و مجلس نیاز دارد.
 تحقق تأمین آنتی‌بیوتیک تا ۲ روز آینده
وزیر بهداشت از تأمین آنتی‌بیوتیک طی دو روز آینده خبر داد. عین‌اللهی افزود: امسال به طور غیرقابل پیش‌بینی تقریباً در اواسط مهر موج نیاز به آنتی بیوتیک آغاز شد و از طرفی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها بازگشایی شدند و شیوع آنفلوانزا بالا گرفت و با این حال به صورت فوریتی تأمین و توزیع دارو را از ابتدای هفته شروع کردیم و در دو روز آینده به طور کامل تأمین می‌شود.
 ارتش روی چین دیکتاتور تمرکز کند
در حالی که تنش‌های واشنگتن و پکن بر سر موضوعات مختلف ادامه دارد، «مایک پمپئو» وزیر خارجه پیشین آمریکا، رئیس‌جمهور چین را هدف اظهارنظر تند خود قرار داد. پمپئو در پیامی توییتری نوشت: «تصاحب کامل قدرت توسط شی جین پینگ، غافلگیرکننده نیست. او یک دیکتاتور بی‌رحم کمونیست است. این تهدیدی واقعی و چیزی است که ارتش ما باید رویش تمرکز کند».

 اعتماد
 مراسمی در روز چهلم ژینا نخواهیم داشت
همزمان با چهلمین روز درگذشت مهسا امینی خانواده مرحوم مهسا امینی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روز چهارشنبه برابر با چهلمین روز فوت مرحومه مهسا امینی مراسمی نخواهند داشت. در این بیانیه آمده است: با توجه به شرایط و جهت پیشگیری از هر گونه مساله ناگوار، در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت.
 واکنش سپاه به خبر مجازی «تهدید مولوی عبدالحمید توسط سپاه»
بر اساس اعلام ایسنا، خبر منتشر شده در برخی کانال‌ها با عنوان تهدید مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان توسط سپاه پاسداران از اساس کذب و جعلی است. در فضای مجازی خبری به نقل از کانال سپاه پاسداران مبنی بر تهدید مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان توسط سپاه پاسداران منتشر شد که ایسنا اعلام کرده، صحت ندارد، چراکه بنا بر آنچه روابط عمومی سپاه پاسداران بارها اعلام کرده، سپاه هیچ کانال رسمی در تلگرام ندارد و هرگونه اطلاع‌رسانی رسمی اخبار و گزارش‌ها در خصوص ماموریت، عملکرد و مواضع این نهاد تنها از طریق سایت «سپاه‌نیوز» به نشانی www.sepahnews.com صورت می‌پذیرد.

 ابتکار 
 کره شمالی برای هفتمین آزمایش اتمی آماده می شود
در ادامه تنش‌ها در شبه‌ جزیره کره،«یون سوک سئول» رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که کره شمالی مقدمات هفتمین آزمایش اتمی خود را تکمیل کرده است و سئول همچنان برای تحرکات بیشتر «پیونگ‌یانگ» در حالت آماده‌باش قرار دارد. رئیس‌جمهوری کره جنوبی با اشاره به آمادگی کره شمالی برای انجام هفتمین آزمایش اتمی گفت که به نظر می‌رسد که کره شمالی «مقدمات یک آزمایش هسته‌ای را کامل کرده است».

 اطلاعات 
 اولویت امسال دولت ثبات اقتصادی ومهارتورم است
سخنگوی اقتصادی دولت اولویت کشور را تا پایان امسال ثبات در اقتصاد کلان و مهار تورم بیان کرد و گفت: رشد نقدینگی در پایان شهریور به ۳/۳۵ درصد کاهش یافت، در حالی که در شهریور پارسال این شاخص ۵/۴۰ درصد بود.
خاندوزی در ششمین نشست خبری خود با رسانه ها گفت: تلاش دولت این بوده است که بتواند همه موتورهای خلق تورم چه در طرف نوسانات ارزی یا نوسانات در حوزه حامل‌های انرژی و چه از طرف بی‌انضباطی مالی دولت و چه از طریق بی‌انضباطی پولی شبکه بانکی را مهار کند. سخنگوی اقتصادی دولت در ادامه پشتیبانی دولت از کسب و کارهای دیجیتالی را مورد تاکید قرار داد و گفت: به دلیل آشوب های اخیر در کشور اشتغال‌های کسب و کارهای مجازی لطمه جدی دیدند که در کمیته اقتصاد دیجیتال دولت جلساتی در این خصوص برگزار شده است و باید گفت دولت پشت کسب و کارهای اینترنتی را خالی نمی‌کند و وظیفه خود را حمایت از این افراد می‌داند.

 شهروند 
 زائران بالای ۶۵ سال به حج تمتع ۱۴۰۲ اعزام می‌شوند
نماینده ولی‌فقیه در بعثه حج و زیارت با تاکید بر اینکه زائران بالای ۶۵ سال به حج تمتع ۱۴۰۲ اعزام خواهند شد، گفت: «در حج امسال حدود ۴۰‌هزار زائر ایرانی راهی عربستان شدند، اما سال آینده ۸۵هزار زائر به حج تمتع اعزام خواهند شد.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین نواب با تاکید بر اینکه ۲۵درصد زائران اعزامی به حج تمتع سال آینده را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل خواهند داد، ‌اظهار داشت:‌ «یکی از دلایل افزایش سهمیه زائران ایرانی در مقایسه با تعداد افراد اعزام‌شده به حج تمتع امسال، ‌ مکاتبات و پیگیری مسئولان ایرانی و نیز برداشته‌شدن شرایط سخت کرونایی در عربستان است.» او درباره اینکه چرا نمی‌توان بیش از ۲۵درصد از زائران متقاضی و واجد شرایط بالای ۶۵ سال را به حج تمتع اعزام کرد، گفت: «محدودیت ایجادشده توسط عربستان با هدف ارائه خدمات بیشتر و جلوگیری از کاهش سرعت ارائه خدمات به حجاج است.»
 ملزم به پاسخگویی به شبهات دانش‌آموزان هستیم
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: «در حوادث اخیر باید با دانش‌آموزان به‌صورت متقن و مستدل و براساس آیین و ادله محکم گفتمان داشت و پاسخگوی سوالات آنها باشیم، قطعا آنها هم این موضوعات را به‌خوبی ارزیابی خواهند کرد.»یوسف نوری در مورد حوادث اخیر که در کشور رخ داده و صحبت‌های رئیس‌جمهوری مبنی بر گره‌گشایی ذهنی دانش‌آموزان و پاسخگویی به شبهات آنها، به واسطه مدیران و معلمان گفت: «دانش‌آموزان به‌طور طبیعی در تمام زمان‌ها سوالات و ابهامات داشته و گاهی انتقاداتی دارند.»
وزیر آموزش‌وپرورش تاکید کرد: «آنچه مسلم است ما باید فرصت را برای آنها فراهم کنیم و در هر شرایطی پاسخگوی تمام سوالات و شبهات دانش‌آموزان باشیم.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

دفاع مقدس نشان داد که روحانیت تنها اهل سخن و خطابه نیست
اختصاصی/ رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفت و گو کرد. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار روحانیت را پیشگام در تمامی عرصه‌ها معرفی کرد و ابراز داشت: حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس هم در جبهه تبلیغی و هم در جبهه رزمی، نشان داد که روحانیت تنها اهل سخن و خطابه نیست و در سخت‌ترین عرصه‌ها نیز پیشگام است. آیت‌الله حسینی بوشهری حضور روحانیت در دفاع مقدس را سبب شکل گیری باوری قوی در جامعه ارزیابی کرد و اظهار داشت: حضور روحانیت در دوران دفاع مقدس در عرصه رزمی – تبلیغی سبب شد تا آن چه جامعه تا پیش از آن باور نداشت، به باوری قطعی بدل شود؛ چرا که روحانیت دیگر بسنده به خطابه نکرد و در میدان آن عمل هم حضور فعال پیدا کرد.امام جمعه قم تلاش‌های روحانیت در جریان پیروزی انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار داد و افزود: به برکت حرکت مخلصانه معمار کبیر انقلاب، جمع عظیمی به دنبال ایشان به پا خواستند که خط مقدم آن جمع روحانیت بود و اگر روحانیت وارد میدان نمی‌شد سال‌ها می‌گذشت تا جرقه‌ای در دل مردم روشن شود.

مسائل و موضوعات جامعه باید در چارچوب فقه نظام بررسی شود
شفقنا/ آیت الله اراکی در مراسم رونمایی از آثار منتشره در پژوهشکده فقه و حقوق دفتر تبلیغات اسلامی نفس رونمایی کتاب را اقدامی ارزنده دانست و اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در حوزه های علمیه این است که آثار بسیار با ارزش علمای ما هنوز مهجور هستند و معرفی نشده‌اند. عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: موضوعات و مسائل باید در چارچوب فقه نظام بررسی شود تا پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.وی افزود: اگر بخواهیم در نگاه فقهی خود تحول ایجاد کنیم، فقط این نیست که در روش استنباط یا منابع استنباط تحول ایجاد کنیم. ما در گذشته چون قدرت را در دست نداشتیم و مدیریت جامعه برعهده ما نبود، وظیفه ای نداشتیم اما امروز چون مدیریت جامعه برعهده ماست، وظیفه داریم که موضوعات را علاوه بر چارچوب فقه فردی در چارچوب فقه نظام هم بررسی کنیم.

حمایت جمعی از اساتید سطوح عالی و خارج از اجرای طرح تحول آموزشی حوزه
رسا/ جلسه هیئت رئیسه تشکل اساتید حوزه با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور برگزار شد. در این جلسه که با حضور جمعی از اساتید برجسته سطوح عالی و خارج با آیت‌الله اعرافی برگزار شد اساتید به بیان نظرات و دیدگاه های خود در محاسن و معایب طرح تحول متون آموزشی و نحوه اجرای آن پرداختند و ضمن تقدیر از زحمات مدیریت محترم از مصوبه شورای عالی حوزه ها و اجرای آن با رعایت و ملاحظه منویات مراجع تقلید و مطالبات مقام معظم رهبری و استفاده بیشتر از نظرات اساتید و مدیران و گروه های متنوع حوزوی و حرکت در جهت ارتقای بیشتر و بهتر و همه جانبه تا قرار گرفتن حوزه مقدسه در تراز جهانی مورد تأکید قرار گرفت.

کی‌یف به دنبال انفجار بمب کثیف است
تسنیم/ روسیه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که اوکراین به دنبال استفاده از بمب کثیف با هدف متهم کردن روسیه است.در نامه روسیه به شورای امنیت آمده است: وزارت دفاع ما اطلاعاتی را درباره طرح‌های نظام کی‌یف دریافت کرده که بر اساس این طرح‌ها، اوکراین برای تحریک ما از طریق منفجر کردن بمب کثیف نقشه می‌کشد.توسعه بمب کثیف از سوی نظام کی‌یف به مراحل پایانی خود رسیده است.لاوروف با اشاره به این موضوع اعلام کرد: مقامات کی‌یف و حامیان غربی آنها، مسئولیت تمام عواقب استفاده از بمب کثیف را برعهده دارند.

مرگ وزیر آمریکایی که همواره ایران را تهدید می‌کرد
تسنیم/ منابع خبری از مرگ «اشتون کارتر» وزیر دفاع پیشین آمریکا خبر دادند که همواره جمهوری اسلامی ایران را تهدید به گزینه نظامی می‌کرد.اشتون کارتر وزیر دفاع دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا بود که خبر مرگ وی در سن ۶۸ سالگی اعلام شده است.رئیس وقت پنتاگون در دوران اوباما همواره در سخنان خود، با جمله معروف «همه گزینه ها درباره ایران بر روی میز است» در دوران وزارت خود طی فوریه ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۷ میلادی، کشورمان را تهدید به حمله نظامی می‌کرد.

نقشه آمریکا برای ورود اسلحه و ترور در ایران ناکام ماند
رسا/ نماینده ولی‌ فقیه در سپاه، به برملا شدن چهره تروریستی غربی‌ها در اغتشاشات اخیر اشاره و عنوان کرد: راهکار دشمنان برای اقدامات تروریستی و مقابله با ایران، رساندن اسلحه به برخی افراد در داخل کشور بود تا بعضی به‌صورت آگاهانه و بعضی به‌صورت ناآگاهانه در کشور ناامنی ایجاد کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌ صادقی افزود: در این راستا، کشفیات بسیار بالایی از دشمنان صورت گرفت؛ همچنین نیرو‌های نظامی به پایگاه‌های ورود اسلحه به داخل کشور نیز ضربات سهمگینی وارد کردند و سرچشمه ورود اسلحه به کشور کور شد. وی سناریوی ترور را از حربه‌های دشمنان برای ناامید کردن در داخل کشور عنوان کرد و افزود: آن‌ها به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی از درون و القای ناامنی هستند

ارسال سامانه موشکی هاوک آمریکا به اوکراین برای مقابله با پهپادهای ایرانی
باشگاه خبرنگاران/ مقامات آمریکایی اعلام کردند برای مقابله با قدرت پهپادی ایران در جنگ اوکراین، به کی یف سامانه موشکی هاوک خواهند داد.دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود گفتند که آمریکا درصدد آن است که سامانه دفاع موشکی هاوک را در اختیار اوکراین قرار داده تا به این کشور در مقابله با آنچه قدرت پهپاد‌های ایرانی و موشک‌های کروز خوانده شده است، کمک کند. سامانه پدافندی هاوک، به روز شده سامانه موشکی کوتاه برد استینگر بوده که پیشتر نیز توسط نیرو‌های مسلح اوکراینی استفاده می‌شده است.

آمریکا تمایلی به اعزام نیرو به اوکراین ندارد
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی شورای امنیت ملی ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد، در حالی که برخی از فرماندهان آمریکایی اخیرا اعلام کرده اند که آماده مداخله در درگیری در اوکراین هستند، واشنگتن قصد ندارد نظامیان خود را به آنجا بفرستد.جان کربی افزود: در رابطه با تصمیم فرمانده کل نیرو‌های مسلح آمریکا مبنی بر اینکه نیرو‌های آمریکا در جنگ اوکراین شرکت نخواهند کرد، چیزی تغییر نکرده است.پیش از این؛ جان لوباس معاون فرمانده لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش آمریکا به سی بی اس نیوز گفته بود که اگر درگیری بین روسیه و ناتو آغاز شود، یگان وی برای ورود به اوکراین تردیدی نخواهد داشت. این ژنرال آمریکایی گفت: ما آماده دفاع از هر وجب از خاک ناتو هستیم.

واشنگتن: از خاورمیانه خارج نمی‌شویم
باشگاه خبرنگاران/ دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور عراق، ایران و دیپلماسی عمومی در نشستی در شورای آتلانتیک با بیان این‌که «منافع آمریکا با موفقیت‌های خاورمیانه در هم‌تنیده است» مدعی شد: «ما از خاورمیانه عقب‌نشینی نمی‌کنیم زیرا فضایی ایجاد خواهد شد که چین، روسیه یا ایران از آن استفاده خواهند کرد.» «جین گاویتو» در ادامه اظهارات بی‌اساس خود گفت: «ایران و عراق باید در هر دو جهت مثبت باشند. تهدید‌های دائمی و حملات از سوی گروه‌های شبه‌نظامی هم‌پیمان با ایران، حاکمیت مستقل ایران را تضعیف کرده و اعتماد عمومی به دولت را از بین می‌برند.»

ناتو به خطوط رویارویی مستقیم با روسیه نزدیک می‌شود
مهر/ یک مقام وزارت خارجه روسیه گفت که ناتو با تسلیح اوکراین به خطوط درگیری مستقیم با روسیه نزدیک می شود. «فورونتسوف» افزود که حمایت از کی یف و تجهیز آن به سلاح نه تنها احتمال درگیری مستقیم با روسیه را بیشتر می‌کند بلکه زمان درگیری را هم طولانی‌تر می‌کند و به کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان منجر می‌شود. این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم پیش از این گفته بود که دخالت ناتو در اوکراین روسیه را از تحقق اهدافش منصرف نخواهد کرد. نیکولای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی روسیه نیز طی نشست این شورا گفت که این ناتو است که به صورت عملی در حال جنگ با روسیه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *