خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۲۸

**آیت الله العظمی سبحانی: تا عقاید مردم درست نشود فروع نمی تواند جای خود را باز کند** رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی: نخبگان مایه آبروی ایران شدند دانشگاهی‌ها نگذاشتند محتاج غرب بمانیم** رئیس جمهور: ایران آماده کمک به پایان جنگ در اروپا است** موساد، 6 افسر اطلاعاتی خود را به اتهام جاسوسی برای ایران کُشت** وزیر امور خارجه اعلام کرد: ایران ۴ نهاد و ۱۵ مقام غربی را تحریم کرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 اتحادیه اروپا ۸ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد
کشورهای اتحادیه اروپا بر سر موضوع ادعایی ارائه تسلیحات ایران به روسیه، موقتا درباره اعمال تحریم علیه هشت فرد و نهاد ایرانی به توافق رسیدند. سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سید حجت‌ا… قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سردار سعید آقاجانی، یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفتند.
 انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در حکمی اعضای شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس را منصوب کردند. متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم ا… الرحمن الرحیم. با سپری شدن بیش از شش سال از تشکیل شورای عالی مدیریت حوزه علمیه‌مشهد مقدس که در شمار برترین مراکز علمی جهان تشیع است، اکنون با تشکر از کلیه اعضای محترم که در این مدت خدمات خالصانه‌ای به آن حوزه محترم تقدیم کردند، آغاز دوره جدید را با این خصوصیات ابلاغ می‌نماید:
۱- عضویت حضرات حجج اسلام: آقای حاج شیخ مهدی مروارید، آقای حاج شیخ محمد مروارید، آقای حاج شیخ محمد باقر فرزانه، آقای حاج سید مصباح عاملی، آقای حاج شیخ محمد جواد نظافت یزدی، نماینده اینجانب در استان خراسان‌رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، مدیر حوزه و دبیر شورا در صورت انتخاب از بیرون جمع مذکور. ۲- مدت این مسئولیت پنج سال است. ۳- تعیین دبیر شورای عالی و نیز مدیر حوزه علمیه بر عهده جمع محترم مزبور است.
از خداوند متعال توفیقات حضرات آقایان را مسألت می‌کنم.

 همشهری 
 ترکیب سنی دستگیرشدگان آشوب‌ها
نخستین بررسی‌های آماری از ترکیب سنی بازداشتی‌های اغتشاشات اخیر حکایت از آن دارد که ۸/۴۱ درصد از بازداشت‌شدگان کمتر از ۲۰سال‌ دارند. سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی در جریان تجمعات و آشوب‌های اخیر در تهران، به‌ترتیب فراوانی، افرادی را از گروهک سلطنت‌طلب، گروهک‌های کردی، گروهک نفاق، گروهک چپ مارکسیستی، گروهک‌ پان‌ترکیسم و گروهک تکفیری بازداشت کرده‌اند.

 کیهان
 نخبگان مایه آبروی ایران شدند / دانشگاهی‌ها نگذاشتند محتاج غرب بمانیم
رهبر معظم انقلاب در دیدار نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی:
نخبگان دانشگاهی ما بدون هیچ مبالغه، موجب آبروی ایران هستند و در هر زمینه ای دانشمندان ما ورود و تمرکز کردند، تحسین مجامع علمی جهان را برانگیختند بنابراین هم باید دیگران قدر شما را بدانند هم خودتان، و من نیز بسیار قدردان شما هستم.
نخبه باید در کنار مردم خود بماند البته مهاجرت کردن و درس خواندن نخبه در دانشــگاه های برتر اشکالی ندارد اما بعد از پایان تحصیلات به کشور برگردد و توانایی های خود را برای پیشرفت کشور به‌کارگیرد.
همه به ویژه مســئولان و مؤثرین در فضای کشــور باید نخبگان علمی را جزو مهمترین ثروت های کشــور بداننــد و از آنها حمایت کنند و نخبگان نیز ظرفیت ها و استعدادهای فردی خود را به ســرمایه پیشــرفت کشور تبدیل کنند. نخبه آن انسان صاحب استعداد و پرتلاش است که از هدایت الهی بهره گرفته است. تجهیزات پیشرفته موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این وقتی که عکس هایش منتشــر می شــد، می گفتند این فتوشاپ اســت. حالا می گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک هســتند. چرا به فلان ‌کس می فروشید، به فلان کس میدهید.
در چهل و ســه ســال اخیر چندین بار از فروپاشی جمهوری اسـلامی حرف زده اند اما پایداری و استمرار حرکت انقلاب نشان میدهد این تحلیل غلط و غیر واقع بینانه است. ما تسلیم نشــدیم و ایستادیم و انشاءالله همچنان خواهیم ایستاد. برخی حتی ظرفیتهای بزرگ کشــور را انکار می‌کنند و خواستار جمع آوری ظرفیتی همچون صنعت هسته ای می شوند و به دروغ می‌گوینــد «دنیا امروز از انــرژی و صنعت هسته ای رویگردان شده است». اگــر ما صنعت هســته ای را در آن زمانی که آغاز کردیــم، شــروع نمی‌کردیم باید۱۰ سال بعد وارد این موضوع می شدیم و بعد از۳۰ سال نتیجه میگرفتیم.
 موساد، ۶ افسر اطلاعاتی خود را به اتهام جاسوسی برای ایران کُشت
در پی یک عملیات پیچیده امنیتی موساد برای خرابکاری در یک مرکز صنعتی در اصفهان که منجر به بازداشت تمام عوامل عملیاتی آن توسط وزارت اطلاعات ایران شد، موساد بعد از برکناری مسئول میز ایران، حداقل ۶ افسر برجسته مرتبط با این میز را به اتهام ارتباط با سربازان گمنام امام زمان حذف و به انحای مختلف آنها را کشته است.
«تومر ایکس»، «آیالون شاپیرا»، «شارون اسمال»، «شایلی وست لند»، «اوفک آهارون»، «ایتامار الحرر»، ۶ افسری هستند که به اتهام ارتباط با دستگاه امنیتی ایران، در مراحل بازجویی توسط موساد کشته ‌شده‌اند. رژیم صهیونیستی مرگ این ۶ نفر را تأیید کرده است. بر اساس این گزارش، به جز این ۶ نفر، چند افسر دیگر نیز با همین اتهام، توسط بخش ضدجاسوسی موساد و به انحاء مختلف از جمله تصادف رانندگی کشته شده‌اند که تعداد دقیق و سرنوشت آنها مشخص نیست. صهیونیست‌ها علت مرگ «شارون اسمال» ۴۲ ساله و «شایلی وست لند» ۲۱ ساله را سکته (پس از سانحه سقوط) عنوان کرده‌اند و مدعی شدند که «اوفک آهارون» ۲۶ ساله و «ایتامارالحرر» ۲۸ ساله نیز در جریان یک درگیری و بر اثر اصابت گلوله کشته شدند.
موساد که لو رفتن عملیات پیچیده خرابکاری خود را شکست و رسوایی بزرگ برای خود می‌دانست، به زعم خود و برای انسداد رخنه دستگاه‌های امنیتی ایران، مجبور به حذف تمامی این افسران شده تا شاید بتواند از بقیه افراد و ارتباطات آنها حفاظت کند.

 ایران 
 ایران آماده کمک به پایان جنگ در اروپا است
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان، روابط ایران با هر دو طرف درگیر جنگ در اروپا را تاریخی و همه‌جانبه دانست و با رد برخی ادعاهای غیر مستند درباره مواضع ایران، آن را ناشی از سیاست‌های مغرضانه کشورهای غربی و در رأس آنها امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: موضع قطعی ایران از آغاز جنگ در اروپا، مخالفت با درگیری و جنگ بوده است. رئیس جمهور با اشاره به جنگ ۸ ساله و خسارت‌باری که از سوی امریکا و برخی کشورهای اروپایی و با عاملیت صدام به ایران تحمیل شد، تأکید کرد: هیچ کشوری به اندازه ایران انگیزه مخالفت با جنگ را ندارد، لذا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از همه ظرفیت‌های گسترده خود از جمله در عرصه دیپلماتیک برای پایان یافتن جنگ در اروپا بهره بگیرد.
 انهدام مواضع دشمن فرضی توسط پهپادهای انتحاری
سومین روز از رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس برگزار شد. در این بخش از رزمایش، نیروهای ویژه سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن و هوابرد با بهره‌گیری از بالگردهای ۱۷Mi-، روی مناطق از پیش تعیین شده پیاده شدند و تصرف ارتفاع و جاده‌های مواصلاتی دشمن را به‌منظور قطع راه‌های پشتیبانی تمرین کردند.
همچنین در سومین روز از این رزمایش، پهپادهای انتحاری این نیرو با موفقیت مواضع دشمن فرضی را منهدم کردند. این پهپادها که توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی طراحی و تولید شده، مجهز به سر جنگی قدرتمند بوده و با بهره‌مندی از هوش مصنوعی قادر به انهدام انواع مواضع و استحکامات دشمن هستند. پهپادهای نظارتی و مراقبتی نیروی زمینی سپاه هم مأموریت رصد و پایش منطقه رزمایش را با موفقیت اجرا کردند.
 برای ایران هستیم و می‌مانیم
بیش از ۴ هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کشور درپی اتفاقات اخیر با صدور بیانیه‌‌ای تأکید کردند که هنرمند با شرافت ایرانی همواره پای استقلال و آزادی میهنش خواهد ایستاد و چشمه هنرش برای این مرز و بوم جاری خواهد بود. در این بیانیه، هنرمندان پاسخ خود را با شعر «ای ایران ای مرز پرگهر» به گرگ‌های گرسنه که طمع دریدن وطن را دارند؛ دادند. در انتهای این پیام آمده است: «شرف ایرانی همواره به استقلال و آزادگی او از دشمنان این مرز و بوم متکی بوده است و هنرمند با شرف هم هنرمندی است که پای استقلال و آزادی میهنش بایستد و چشمه هنرش را برای این مرز و بوم جاری کند. برای ایران هستیم و می‌مانیم.» اسامی این هنرمندان در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

 جمهوری‌اسلامی 
 انشعاب آب مشترکان پرمصرف قطع می‌شود
وزیر نیرو با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط عادی و لزوم اجرای طرح مدیریت مصرف آب، از قطع انشعاب آب مشترکان پرمصرفی که از ۲ برابر الگو بیشتر مصرف می‌کنند، خبر داد. محرابیان، با اشاره به سپری شدن دو سال خشک در کشور افزود: کشور در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که شهریورماه به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.
وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره پاییز کم بارش امسال، گفت: بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط عادی ۷۰ درصد کاهش داشته است. وزیر نیرو اضافه‌کرد: در این شرایط موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

 وطن امروز 
 قدردانی مجلس از سپاه برای برگزاری رزمایش در ارس
نمایندگان مجلس با امضای بیانیه از مانور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه ارس تقدیر و تشکر کردند.
متن کامل بیانیه نمایندگان در تقدیر از مانور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه ارس به شرح زیر است:
رزمایش بزرگ اقتدار نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمالی کشور و منطقه عمومی ارس توسط قرارگاه منطقه‌ای عاشورا برگزار گردید. پیام روشن این رزمایش به همسایگان کشورمان این است: برای کشورهای همسایه صلح و امنیت پایدار و برای دشمنان هشدار و اعلام آمادگی برای دفاع از امنیت مرزهای کشور و پاسخ قاطع به هر گونه توطئه‌های تهدیدآمیز و دخالت کشورها و رژیم‌های فرامنطقه‌ای. ایران مقتدر هرگز جابه‌جایی و تغییر مرزها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برنمی‌تابد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بویژه سپاه قدرتمند همه تحرکات مرزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت نظر دارند و آماده مقابله با عوامل ایجاد ناپایداری و هر گونه تنش و اختلاف بین کشورهای منطقه هستند. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی مخصوصا نمایندگان شمال غرب کشور مراتب تقدیر و تشکر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از حضور قدرتمندانه سپاه و رزمایش اقتدارآفرین نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمالی و منطقه عمومی ارس اعلام می‌نماییم و آماده هر گونه حمایت از برنامه‌های دفاعی ستاد مشترک نیروهای مسلح تحت فرماندهی فرمانده کل قوا حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای مدظله هستیم.

 خراسان
 امید به خانه‌دار شدن برای طبقه متوسط کشور به ۷۴ سال رسیده است
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به این که تا ۱۰ سال گذشته امید به خانه‌دار شدن برای مردم ۲۵ ساله بوده ولی امروز این رقم برای طبقه متوسط کشور به ۷۴ سال رسیده است، گفت: مشکل مسکن در کشور ما فراتر از آن است که آن را محدود در کمبود عرضه بدانیم. باهنر افزود: کشور با ۲۰ درصد کارمندان فعلی هم اداره می‌شود.

 رسالت
 شلیک‌ یگان‌‌های توپخانه‌ای کره شمالی به مرز دریایی با کره‌جنوبی
منابع رسانه‌ای گزارش دادند که کره‌شمالی شماری گلوله توپ به سمت مناطق حائل دریایی با کره‌جنوبی پرتاب کرده است. این گلوله‌ها در داخل مناطق حائل دریایی که دو کره بر اساس توافق سال ۲۰۱۸ برای کاهش تنش منعقد کرده‌اند، سقوط کرده است. مقام‌های کره جنوبی اعلام کرده‌اند که ارتش کره‌شمالی در آخرین آزمایش تسلیحاتی خود، شماری گلوله‌های توپخانه را نزدیک مرز دریایی کره‌جنوبی شلیک کرده است.رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که یگان توپخانه ارتش کره‌شمالی سه شنبه شب به وقت محلی ۱۰۰ گلوله به سمت سواحل غربی و ۱۵۰ گلوله به سمت سواحل شرقی این کشور شلیک کرده است. در هفته‌های اخیر، کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی و توپخانه‌ای را انجام داده است. وزارت‌خارجه کره‌شمالی ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در استقرار مجدد ناو هواپیمابر در آب‌های شرق کره‌جنوبی، اعلام کرد که شلیک موشک‌های این چند روز، «اقدامات متقابل» در واکنش به رزمایش‌های آمریکا در منطقه است.

 مردم سالاری
 دستورالعمل قانون حمایت از حقوق معلولان در حال نهایی شدن است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار با منتخبین علمی، فرهنگی و ورزشی نابینا و ناشنوا سراسر کشور، اظهار کرد: طی یک سال اخیر این دومین مرتبه‌ای است که با اعضای جامعه نابینا و ناشنوا جلسه برگزار می‌کنیم؛ در این قبیل جلسات هدف ما آن است که بیشتر شنونده مسائل و مشکلات مدعوین باشیم و در حد توان درصدد رفع مسائل و مشکلات آنها برآییم. رئیس قوه قضاییه با اشاره به تصمیمات اخذ شده در جلسه پیشین با اعضای جامعه ناشنوا و نابینا، گفت: در جلسه قبلی با نمایندگان و منتخبین جامعه نابینا و ناشنوای کشور مقرر شد سازمان بازرسی اجرای دقیق و همه‌جانبه «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» را مورد پیگیری و نظارت قرار دهد؛ در این راستا اقداماتی از جانب سازمان بازرسی صورت گرفته و جلساتی با مسئولان سازمان بهزیستی ترتیب داده شده است؛ بدون تردید در راستای حفظ و ارتقاء حقوق معلولان، با افراد و بخش‌هایی که از اجرای قانون مزبور تخطی کنند، برخوردهای قانونی به عمل خواهد آمد.
 بازدید نمایندگان مجلس از زندان فشافویه
رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها از بازدید تیمی‌از اعضای این کمیسیون از زندان فشافویه و دیدار با جمعی از بازداشتی های اخیر خبر داد. جوکار با بیان اینکه روز گذشته تیمی‌از کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها بازدیدی از زندان فشافویه داشتند،‌ تصریح کرد: در این بازدید هم با مسئولان زندان و هم با مسئولان قوه قضاییه و هم با زندانیان بازداشت شده در حوادث اخیر دیدار شد و وضعیت آنها مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد:‌ کمیسیون این موضوع را دنبال خواهد کرد.

 آرمان ملی 
 بابت نعمت بی‌بدیل رهبری شاکریم
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه مقام معظم رهبری با شناخت و اعتقاد به سنت‌های الهی و با اطلاع دقیق از شرایط، وضعیت جهان را تحلیل می‌کنند، گفت: خداوند مهربان را بابت نعمت بی‌بدیل رهبری الهی ایشان شاکریم و امیدواریم آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی در سایه زعامت‌شان بیش از پیش محقق شود. آیت‌ا… احمد جنتی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر وحدت اسلامی و اتحاد امت اسلام، تاکید یک طبیب خبره درد آشناست، اظهارداشت: نخبگان و اندیشمندان جهان اسلام باید سخنان مقام معظم رهبری درباره وحدت را به عنوان نقشه راه نیل به تحقق عزت امت اسلام درنظر بگیرند و از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف بزرگ استفاده کنند؛ این مسیری است که در طول تاریخ توسط مصلحان دلسوز جهان اسلام پیموده شده است.

 قدس 
 ارزیابی «گروسی» درباره وضعیت مذاکرات وین
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در پاسخ به پرسشی درباره چشم‌انداز مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، مدعی شد این مذاکرات در «بن‌بست» قرار دارد. گروسی افزود: آژانس به دلیل محدودیت‌هایی که در ماه‌های اخیر برای دسترسی‌ آن به تأسیسات اتمی ایران به منظور انجام دادن بازرسی‌ها ایجاد شده، اطلاعات کلیدی و مهمی [درباره فعالیت هسته‌ای ایران] ندارد.
 ایران ۴ نهاد و ۱۵ مقام غربی را تحریم کرد
دو روز پس از اقدام اتحادیه اروپا به تحریم برخی مقامات و نهادهای ایرانی به بهانه مقابله ایران با اغتشاشات یک ماه اخیر و در حالی که تهران قبلا گفته بود در برابر چنین اقدام احتمالی، واکنش متناسب خواهد داشت، وزارت خارجه کشورمان چند نهاد و شخص انگلیسی از جمله بی.بی.سی و ایران اینتر نشنال را تحریم کرد. وزیرخارجه کشورمان گفت: دست‌کم چهار نهاد و ۱۵ مقام غربی که در موضوع تحریم‌ها و تشویق خشونت و افراطی‌گری در وقایع اخیر ایران نقش داشته‌اند به لیست سیاه تروریستی ایران اضافه خواهند شد. امیرعبداللهیان افزود: اروپا و آمریکا با مسائلی مانند حقوق بشر برخوردها و استانداردهای دوگانه‌ای دارند و به آن نگاه ابزاری دارند.
 نخست‌وزیر انگلیس رکوردِ نداشتن محبوبیت را جابه‌جا کرد
محبوبیت «لیز تراس»، نخست‌وزیر انگلیس در یک نظرسنجی جدید به‌حدی افت کرده که حتی از میزان محبوبیت «اندرو» شاهزاده بدنام دربار سلطنتی این کشور که به تجاوز جنسی متهم شده هم پایین‌تر آمده است. به نوشته پایگاه نشریه «نیوزویک»، با تشدید بحران اقتصادی بر اساس نظرسنجی جدید شرکت «یوگاو»، تنها ۱۰درصد انگلیسی‌ها نظر مساعدی درباره نخست‌وزیر تازه‌کار داشتند در حالی که ۸۰ درصد نظرشان درباره این رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس منفی بود.

 اعتماد 
 اکنون به‌ طور کامل بر اوضاع مسلط هستیم
وزیر کشور تاکید کرد: در زمان حاضر به‌ طور کامل بر اوضاع مسلط هستیم و مشکلی وجود ندارد. البته دشمن از طریق کانال‌های خبری خود برای برهم زدن امنیت می‌کوشد، اما باید بدانند این تلاش‌ها آب در هاون کوبیدن است. وحیدی، افزود: دشمنان به اشتباه تصور می‌کنند می‌توانند امنیت کشور ایران را به خطر بیندازند. ایران تضمین‌کننده امنیت خلیج‌فارس است اگر آنها فکر می‌کنند می‌توانند امنیت کشور را به خطر بیندازند مفهوم آن این است که امنیت خلیج‌فارس به خطر بیفتد، چون امنیت خلیج‌فارس وابسته به امنیت جمهوری اسلامی ایران است. این برداشت‌های اشتباه و اختلالات محاسباتی دشمنان است که مرتب یک مسیر را دنبال و سرشان به سنگ می‌خورد، زیرا در زمان حاضر امنیت کشور در وضعیت خوبی قرار دارد. وزیر کشور با بیان اینکه اغتشاش‌ها با همت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی کنترل شده است، گفت: افرادی که اغتشاشگر بودند بازداشت و تحویل دستگاه قضایی شده‌اند و دستگاه قضا در حال رسیدگی به مسائل آنان است.

 ابتکار 
 چرا استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد؟
حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به اینکه امروز استیضاح آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد، احتمالا جلسه بررسی استیضاح بعد از تعطیلات مجلس برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه در دستور کار صحن علنی قرار می‌گیرد. وی درباره اینکه آیا اعلام وصول استیضاح ربطی به ارائه نشدن لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، گفت: متقاضیان استیضاح قراری با رییس جمهوری گذاشته بودند که طبق آن رییس جمهوری وعده داده بود ظرف دو ماه اقدامی انجام دهد که عمل نشده است. این عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: چند نفر از متقاضیان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت چند شب پیش نیز جلسه‌ای با رییس جمهوری داشتند منتها به نتیجه‌ نرسیدند.
حاجی دلیگانی در پایان مجددا گفت: متقاضیان استیضاح دو ماه برای تعیین تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلت داده بودند که با پایان یافتن دو ماه و رخ ندادن اتفاقی، نمایندگان متقاضی، استیضاح را به جریان انداختند.

 اطلاعات
 اقتصاد ایران در رتبه بیست ویکم جهان قرارگرفت
صندوق بین المللی پول با معرفی اقتصاد ایران به عنوان بیست و یکمین اقتصاد بزرگ جهان اعلام کرد: ۱۷۱ کشور دنیا در سال ۲۰۲۲ اقتصاد کوچکتری نسبت به ایران دارند. صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود میزان تولید ناخالص داخلی ۱۹۲ کشور جهان از جمله ایران در سال ۲۰۲۲ را پیش بینی کرده است. این نهاد بین المللی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید به ۱۵۹۹ میلیارد دلار برسد که این رقم ۱۵۰میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.
بر این اساس اقتصاد ایران از اقتصادهای ۱۷۱ کشور دیگر دنیا بزرگتر بوده و فقط ۲۰ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال دارند.

 شهروند 
 فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیر مجاز است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دیروز پس از برگزاری جلسه هیات دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دلیل برخورد نکردن با فیلترشکن‌فروشان گفت: «فروش فیلترشکن و کسب درآمد از آن غیر مجاز است، ولی نسبت به آن جرم‌انگاری نشده است.» به گفته او، اکنون تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که فروش این ابزارها علاوه بر غیر مجاز بودن، جرم‌انگاری شود. زارع‌پور گفت: «طی یک ماه گذشته بسیاری اعلام کردند که اینترنت قطع شده و این اصطلاح بین مردم رایج شده است، اما در این زمان هرگز اینترنت سراسری قطع نشد و تنها محدودیت‌هایی اعمال شده که به زودی خسارت آن به مشترکان پرداخت می‌شود.» او گفت: «محدودیت‌های اعمال شده روی پلتفرم‌های خارجی در حال برداشته شدن است، ولی ادامه فعالیت اینستاگرام و واتساپ بنا به تصمیمات نهادهای امنیتی است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

تا عقاید مردم درست نشود فروع نمی تواند جای خود را باز کند
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در پیامی تصویری به مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز تخصصی کلام امام صادق (علیه السلام) گفتند: در سوره مبارکه عنکبوت آمده است که “والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین” جهاد در قرآن هرچند راجع به قتال در میدان نبرد است اما در این آیه و مانند آن جهاد علمی و فکری منظور است، که پیش آهنگ این جمعیت علمای علم کلام است یعنی علمایی که در مورد توحید و افعال خدای متعال صحبت می کنند.ایشان همچنین خاطرنشان ساختند: خدا را شاکریم که جمعی در این مجلس هستند و در موسسه ای مشغول به فعالیت هستند که سالها برای آن زحمت کشیده شده است، با این که عظمت حوزه شیعه به فقه آن است و حوزه ما فقاهتی است اما اهمیت این رشته کلام نیز کمتر از فقه نیست، بزرگان ما می گویند فقه اصغر و فقه اکبر لذا تا عقاید مردم را درست نکنیم فروع نمی تواند جای خود را باز کند فروع در حقیقت میوه این اصول است.

آمریکا زرادخانه‌های شیمیایی خود را نابود کند
فارس/ بعد از اتهام‌زنی مقامات آمریکایی به روسیه درباره احتمال متوسل شدن به تسلیحات شیمیایی در جریان عملیات نظامی ویژه در شرق اوکراین، مسکو توجه جهانیان را به زرادخانه‌های شیمیایی واشنگتن جلب کرد.«کنستانتین ورونتسوف» معاون هیأت روسیه شامگاه چهارشنبه طی سخنرانی در ادامه نشست کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل از آمریکا خواست تا از روسیه الگوبرداری کرده و تسلیحات شیمیایی خود را نابود سازد.وی در این‌باره توضیح داد: «در سال ۲۰۱۷، سه سال زودتر از ضرب الاجل اعلام شده توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی، ما یکی از بزرگترین زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی [در جهان] را نابود کردیم. اکنون از ایالات متحده می‌خواهیم که از ما الگوبرداری کند».

تشدید تورم در منطقه یورو و انگلیس ادامه دارد
فارس/ همزمان با بررسی طرح اعمال سقف قیمت بر واردات گاز روسیه توسط اتحادیه اروپا، نرخ تورم در منطقه یورو به تقریبا ۱۰ درصد جهش پیدا کرده است.به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سازمان «یورو استات»، مرکز داده متعلق به کمیسیون اروپا، اعلام کرد، قیمت‌ها در ماه سپتامبر در سراسر ۱۹ کشوری که از ارز «یورو» استفاده می‌کنند ۹.۹ درصد بالا تر از قیمت ها در همین منطقه در مدت مشابه در سال گذشته میلادی بوده است.این نرخ همچنین افزایش چشمگیری نسبت به رقم ۹.۱ درصد که یورواستات در ماه اوت برای منطقه یورو گزارش کرد پیدا کرده است.بیشترین افزایش قیمت با رقم ۴۰.۷ درصد مربوط به انرژی بوده است؛ افزایش قیمتی که با توجه به بروز بحران هزینه‌های معیشتی دراروپا در اثر تحریم‌های اعمال شده علیه نفت، گاز و ذغال‌سنگ روسیه، قابل پیش‌ّبینی بوده است.بعد از آن بیشترین افزایش قیمت با حدود ۱۱.۸ درصد مربوط به مواد غذایی، هم فرآوری شده و هم غیرفرآوری شده، بوده است.

نقش سفارت‌خانه آلمان در هماهنگی فشارهای بین‌المللی علیه ایران در اغتشاشات اخیر
فارس/ براساس گزارش ها سفارتخانه آلمان نقش جدی و موثری را در فشار دیپلماتیک و هماهنگی‌های بین‌المللی برای شعله‌ور شدن اغتشاشات ایفا کرده است. بر اساس این گزارش مسوولان سفارت‌خانه آلمان نشست‌هایی را با مسئولان برخی از سفارت‌خانه‌های اروپایی درباره چگونگی گسترش سطح درگیری‌ها و آشوب ها برگزار کرده‌اند.پیشتر سفارت‌خانه انگلستان و فرانسه چنین نقشی را ایفا می‌کردند که در اغتشاشات اخیر سفارت‌خانه آلمان این وظیفه را بر عهده گرفته است.
در اغتشاشات اخیر کشور هجمه چندلایه توسط سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، پشتیبانی‌های رسانه‌ای سنگین بین‌المللی با نقش آفرینی سلبریتی‌های داخلی و خارجی، فعال کردن گروهکهای تروریستی و اپوزیسیون، حملات سایبری، هماهنگی تجمعات خارج کشور و نظایر آن صورت گرفت که نشان دهنده برنامه ریزی گسترده جریانات ضد ایرانی داشت. در این بین طبق شواهد هماهنگی‌ دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی برای فشار گسترده بر ایران در داخل کشور بر عهده سفارت‌خانه آلمان بوده است.همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که اتباع ۱۴ کشور از جمله آمریکا، روسیه، اتریش، فرانسه، انگلیس و افغانستان در آشوب‌های اخیر در کشور بازداشت شده‌اند که از این میان اتباع افغانستانی بیشترین فراوانی را در میان دستگیرشده‌ها دارند.

کانادا ۶ فرد و چهار نهاد ایرانی را تحریم کرد
فارس/ منابع خبری گزارش داده‌اند دولت کانادا ۶ فرد و چهار نهاد را به بهانه نقض حقوق بشر در ایران به فهرست تحریم های خود اضافه کرد.شورای نگهبان، خبرگزاری فارس، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام چهار نهادی هستند که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. کانادا همچنین حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، محمد کرمی، صغری خدادادی، عزت‌الله ضرغامی، سید مجید میراحمدی و عباس علی کدخدایی را در این فهرست قرار داده است.این تحریم‌ها در ادامه حمایت‌های کانادا از اغتشاشات اخیر در ایران صورت گرفته است. دولت کانادا هفته پیش هم ۳ نهاد و ۱۷ فرد را در فهرست تحریم قرار داده بود کانادا دولتی همسو با آمریکا است و در سال‌های گذشته از تحریم‌های آن کشور هم علیه ایران تبعیت کرده است.

سخنگوی تراس: توافق نهایی همچنان روی میز است
ایرنا/ سخنگوی نخست وزیر انگلیس با بیان این ادعا که توافق نهایی برای از سرگیری اجرای کامل برجام همچنان روی میز است، به تاکتیک مقصرنمایی ایران در روند مذاکرات متوسل و مدعی شد که لندن سرگرم رایزنی و بررسی گام‌های بعدی با شرکای خود است.
این سخنگو که طبق رویه‌های دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، با بیان اینکه «موضع ما در مورد برجام تغییری نکرده است»، مدعی شد: «یک توافق ایده آل از ماه مارس روی میز است. ما از ایرانی‌ها خواستیم که به پایبندی کامل به تعهدات برجام به عنوان بخشی از آن توافق بازگردند و از فرصت دیپلماتیک ناشی از آن بهره‌مند شوند؛ اما متأسفانه آنها این کار را صورت ندادند و ما در حال بررسی گام‌های بعدی با شرکای خود هستیم.»

شب جهنمی صهیونیست ها در درگیری های بیت اللحم
مهر/ مناطق صهیونیست نشین بیت اللحم در کرانه باختری فلسطین در دیشب ساعاتی ناآرام را سپری کرد که در نتیجه این درگیری‌ها زخمی شدن یک نظامی صهیونیستی تا کنون تائید شده است.
تنش‌ها و درگیری‌ها در کرانه باختری طی چند ماه گذشته چند برابر شده و سازمان ملل هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که سال جاری میلادی مرگبارترین سال کرانه باختری و قدس اشغالی از سال ۲۰۰۶ تا کنون بوده است. «لوسیا المی» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در اراضی اشغالی از افزایش اقدامات خشونت آمیز و محدودیت‌های اعمال شده در خصوص عبور و مرور در کرانه باختری از جمله شرق قدس اشغالی ابراز نگرانی کرد و افزود: «در سال ۲۰۲۲، دستکم ۱۰۵ فلسطینی از جمله ۲۶ کودک به دست نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند بنابراین سال ۲۰۲۲، خونبارترین سال از ۲۰۰۶ تا کنون بوده است و میانگین ماهیانه قربانیان فلسطینی در مقایسه با سال گذشته میلادی ۵۷ درصد افزایش داشته است.»

حضور پهپاد ایرانی در اوکراین ادعای نابخردانه غربی هاست
مهر/ دیپلمات ارشد روسیه در رابطه با ادعای ارسال پهپادهای ایران به روسیه گفت: «آن ها برای متهم کردن ایران کوته فکر هستند.»«پولیانسکی»، دراین باره افزود: «ادعاهای غرب مبنی بر ارسال ادعایی پهپادهای ایران به روسیه، مذاکرات برای احیای برجام را پیچیده خواهد کرد.»وی خاطر نشان کرد: «ایالات متحده هنوز تمایل عملی برای بازگشت به اجرای [برجام] خود را نشان نداده است. علاوه بر این، آنها همچنان به اعمال تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی جدید علیه ایران ادامه می‌دهند. من می‌گویم که همکاران غربی ما مشتاق ابقای رژیم کی یف به هر قیمتی هستند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *