خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۲۷

**از سوی نهادهای حوزوی و با حضور فرمانده کل سپاه اجتماع بزرگ علما، فضلا و طلاب خواهر و برادر در حمایت از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برگزار می‌شود** بلومبرگ: هماهنگی بین روسیه، چین و ایران نفوذ جهانی آمریکا را تضعیف خواهد کرد** آیت الله اراکی: وحدت جامعه اسلامی اقتدار آفرین است** آیت الله موسوی اصفهانی: دادگاه اغتشاشگران علنی برگزار شود** با رای موافق نمایندگان: مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 درخواست ۲۲ کشور برای خرید پهپادهای ایرانی
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با بیان اینکه امروز بیش از ۸۰ درصد تجهیزات دفاعی را در داخل تولید می‌کنیم، اعلام کرد: ۲۲ کشور درخواست خرید پهپادهای ایرانی را دارند. سرلشکر یحیی صفوی در همایش علم و فناوری در دفاع مقدس افزود: سپاه مردم‌دار و مردم‌یار است و تا پایان نیز اینگونه خواهد بود.وی خاطرنشان کرد: دشمن در حال برنامه‌ریزی است تا بین مردم و نظام و سپاه فاصله بیاندازد. ما باید ضعف‌ها و کاستی‌ها را برای مقابله با دشمن و ناکام گذاشتن دشمن برطرف کنیم.

 همشهری 
 حمایت مجلس از تقویت فناوری‌های دفاعی
سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس درجریان بازدید اعضای این کمیسیون از سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) گفت: مجلس از رویکرد تقویت توانمندی‌های کشور در حوزه فناوری‌های دفاعی که برای جمهوری‌اسلامی جنبه بازدارنده دارد، حمایت می‌کند. عمویی افزود: پیشبرد این مسیر و ادامه حرکت رو به‌جلوی «سپند»، می‌تواند موجب سرریز دانش به سایر بخش‌های کشور شود.

 کیهان 
 بلومبرگ: هماهنگی بین روسیه، چین و ایران نفوذ جهانی آمریکا را تضعیف خواهد کرد
«هال برندز» تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای که توسط خبرگزاری بلومبرگ منتشر شد، تاکید کرد که اگر اقدامات هماهنگ بین روسیه، چین و ایران اجرایی شود، می‌تواند به طور قابل توجهی نفوذ جهانی ایالات متحده را تضعیف کند.طبق گزارش خبرگزاری «المستقله»، این نویسنده آمریکایی توضیح داد که ایالات متحده نمی‌تواند هم‌زمان با بحران اوکراین، درگیری بین چین و تایوان را مهار و یا با ایران مقابله کند.
این خبرگزاری خاطرنشان کرد که آمریکا اکنون نسبت به هر زمان دیگری از زمان جنگ سرد، قدرتش در مقابله با چالش‌های نظامی متعدد کمتر شده است؛ در اوایل سال ۲۰۱۰، ایالات متحده استراتژی «یک جنگ» را به جای استاندارد «دو جنگ» در دهه نود و دهه اول قرن بیست و یکم دنبال کرد.
تحلیلگر آمریکایی افزود: «جنگ بین آمریکا و مخالفانش در هیچ یک از این صحنه‌ها و میدان‌های جنگ اجتناب ناپذیر نیست؛ در هر یک از آن ها یک امکان متمایز وجود دارد.»
برندز در تحلیلش ادامه داد: «تنش‌های شدید با چین و روسیه واشنگتن را وادار می‌کند که در قبال ایران هوشیار باشد، در حالی که دولت بایدن باید مراقب تحرکات شی جین ‌پینگ (رئیس‌جمهور چین) در هنگام جنگ با مسکو هم باشد.»
 به‌کارگیری نخبگان در حوزه حکمرانی و مدیریتی بسیار اثربخش بوده است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در گذشته شاهد غارت و دست‌اندازی دشمنان به ثروت و منابع کشور و سرزمین‌مان بودیم، اما امروز با حربه برنامه‌ریزی برای جذب نخبگان و استعدادهای کشورمان مواجهیم، اظهار داشت: در حوزه حکمرانی و مدیریتی به‌کارگیری نخبگان بسیار اثربخش بوده است.
آیت‌الله رئیسی در دوازدهمین همایش بنیاد ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه امروز اراده جدی دولت حمایت و توجه به نخبگان است، افزود: ظرفیت نخبگان کشور قطعاً زمینه بسیار مناسبی برای تحقق ایده دولت مردمی در ایجاد تحول در زمینه‌های علمی و عملکردی خواهد بود.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به فلسفه تشکیل بنیاد نخبگان، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان که با ایده و نظر حکمت‌آمیز رهبری معظم انقلاب به منظور شناسایی و حمایت از نخبگان کشور تشکیل شد، در سال‌های فعالیت خود اقدامات مفید و موثری هم داشته است، اما آنچه انجام گرفته همچنان با نقطه مطلوب فاصله دارد و باید با توجه و استفاده از تجربیات گذشته گام‌هایی نو در جهت شناسایی و حمایت از نخبگان برداشت.
 نصب پل متحرک روی رودخانه ارس برای اولین‌بار در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه
در دومین روز از رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه کلیه نیروها و تجهیزات شرکت‌کننده در قالب کاروان‌های خودرویی حرکت خود به سمت منطقه اصلی رزمایش را آغاز کردند.
در این مرحله کلیه یگان‌های زرهی، مکانیزه، توپخانه، موشکی و مهندسی شرکت‌کننده در رزمایش با حرکت از تیپ مکانیزه امام زمان نزسا در شبستر به منطقه اصلی رزمایش در حاشیه رود ارس انتقال یافتند. انواع ‌تانک‌ها، توپ‌ها، خودروهای زرهی، یگان‌های موشکی، خودروهای پشتیبانی و سایر تجهیزات جزو ستون‌های اعزامی به منطقه رزمایش هستند.
همچنین در ادامه پل‌های شناور به منطقه عمومی رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه عمومی ارس اعزام شدند. یکی از ویژگی‌های این رزمایش، نصب پل‌های متحرک و شناور PMP بر روی رودخانه ارس جهت انتقال تجهیزات و نیروهاست.
این پل‌های متحرک قابلیت تحمل وزن تا ۶۰ تن را دارد که وزن قابل قبول برای عبور ‌تانک و نفربر است. این پل‌ها اگر بخواهد تا حداکثر وزن قابل تحمل خود را تحمل کند، باید در طول ۲۲۷ متر و عرض ۷ متر نصب شوند بدون اینکه نیاز به نصب پایه داشته باشند؛ زمان لازم برای نصب این ۲۲۷ متر پل نیم‌ساعت است.

 ایران
 پنج خدمه ایرانی هواپیمای توقیف شده در آرژانتین آزاد و راهی ایران شدند
کنعانی از آزادی پنج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین، پس از ۱۲۹ روز تلاش دیپلماتیک و کارزار حقوقی و کنسولی مشترک ایران و ونزوئلا خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: خدمه ایرانی در ابتدای مسیر بازگشت به کشور هستند. مقامات دادگاهی در آرژانتین جمعه گذشته از اجازه خروج به پنج خدمه باقیمانده هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت ونزوئلایی «امتراسور» که از ماه ژوئن در آرژانتین توقیف شده خبر دادند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفت: «قاضی تحقیق آرژانتینی، سرانجام با اعلام ناکافی و غیر معتبر بودن مدارک و مستندات ارائه شده از سوی شاکیان این پرونده، انجمن صهیونیستی آرژانتین (دایا) و دو نفر از نمایندگان صهیونیست پارلمان آرژانتین، دستور آزادی و رفع ممنوع الخروجی خدمه ایرانی را صادر کرد.»
پیشتر یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ باری، حامل قطعات خودرو به همراه ۱۴ ونزوئلایی و ۵ تبعه ایرانی در تاریخ شش ژوئن (۱۶ خرداد) از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد، از ورود این هواپیما به اروگوئه جلوگیری و به ناچار به آرژانتین برگشت و از آن زمان در آرژانتین توقیف شده و گذرنامه‌ خدمه پرواز نیز مصادره و از خروج آنها از آرژانتین جلوگیری شد.
 فارسی بلد نیستند شبکه فارسی زبان راه انداختند
سخنگوی دولت با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سال است که هزینه استقلال‌طلبی و آزادی‌خواهی خودش را می‌دهد، گفت: کشورهایی حاضر به هزینه از جیب خود شدند تا رسانه فارسی زبان راه بیندازند که اصلاً فارسی نمی‌دانند و می‌خواهند با جنگ رسانه‌ای ما را تحت فشار قرار دهند. وی با بیان اینکه به قول رهبر انقلاب آنها کار رایگان برای کسی انجام نمی‌دهند و در نقشه جهانی خود برای هر کشوری کارویژه تعیین کرده‌اند، افزود: کشوری را گاو شیرده و کشوردیگری را مرغ تخم‌گذار طرح‌ریزی کرده‌اند.
بهادری جهرمی که در جمع دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی سخن می‌گفت در سخنانی با بیان اینکه کلید واژه دولت قبل «میز مذاکرات» بود اما شاه کلید گفتمان این دولت «اقتصاد درون‌زا» و «اعتماد و تکیه به توان درون و ظرفیت نخبگانی و جوانان کشور» است، گفت: اعتقاد دولت به علم است که با خود قدرت برتر می‌آورد و هر که علم و چراغ ندارد مجبور است به مسیری اعتماد کند که دیگری برای او طراحی می‌کند.

 جوان 
 دادگاه اغتشاشگران علنی برگزار شود
آیت الله موسوی اصفهانی نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با محکومیت اغتشاشات اخیر، به تبیین نقش دشمنان برای ایجاد آشوب ها در کشور پرداخت و گفت: دشمنان نظام همواره دنبال بهانه برای ایجاد ناامنی و آشوب در کشور بوده و هستند.
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه دشمنان همواره در پی ضربه زدن به جمهوری اسلامی بودند، گفت: دشمنان با خیال خام خودشان فکر می کنند که با ایجاد این فتنه ها و آشوب ها به بهانه های مختلف خواهند توانست برای براندازی نظام اسلامی ایران برنامه ریزی داشته باشند، درحالی که هیچ گاه به این امر دست پیدا نخواهند کرد.
آیت الله موسوی اصفهانی بر ضرورت جبران خواص از موضع گیری های نسجیده خود در اغتشاشات تأکید و تصریح کرد: با توجه به رسیدگی و گزارش اخیر مجلس شورای اسلامی و روشن شدن تمام ابعاد قضایا، باید خواص و سلبریتی ها موضع گیری های خود را اصلاح و جبران کنند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: در این حوادث اخیر برخی عزیزان ما بی گناه شهید و مجروح شدند و اغتشاشگران به اموال عمومی آسیب وارد کردند و همچنین آنها چادر از سر ناموس مردم کشیدند، بنابراین باید طبق موازین شرعی مجازات شوند و همچنین اغتشاشگرانی که افراد بی گناهی را کشتند باید قصاص شوند.
آیت الله موسوی اصفهانی در پایان سخنانش بیان کرد: باید مسؤولان و قضات قوه قضاییه اتهامات افراد در اغتشاشات را بررسی کنند و حتی دادگاه ها و محاکمه های اغتشاشگران علنی برگزار شود و نتیجه را به اطلاع عموم برساند.

 رسالت
 اظهارات بورل،نشانگر نژادپرستی و انحطاط اخلاقی غرب است
«حمد بن عبدالعزیز الکواری» وزیر کشور قطر در واکنش به اظهارات «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که اروپا را به باغ و جهان را به جنگل تشبیه کرده بود، گفت این اظهاری «نژاد پرستانه» است. الکواری در توییتی نوشت: «بیانات جوزف بورل بیانگر نژادپرستی، عدم تعادل و انحطاط فرهنگی و اخلاقی است».

 مردم سالاری
 گزارش‌ها درباره انفجار مین یا فرار افراد از زندان اوین صحیح نیست
خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود با اشاره به جلسه این کمیسیون با دادستان کل کشور گفت: شواهد و بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد هیچ‌کسی در شب واقعه زندان اوین بر اثر انفجار مین آسیبی ندیده و اساسا کسی موفق به فرار از زندان نشده است تا روی مین برود. صداهای انفجار شنیده شده مربوط به اقدامات امنیتی و حفاظتی پلیس بوده است و در نتیجه گزارشاتی در خصوص انفجار مین و یا فرار افراد از زندان به هیچ وجه صحیح نیست.
 ادعای صدای آمریکا کذب است
مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: صدای آمریکا رسانه سازمان سیا و برخی رسانه‌های دیگر معاند در مطلبی با اعلام هویت و نام یکی از کشته‌شدگان آتش‌سوزی در زندان اوین (حسین -ج) اعلام کرد او از بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر در تهران‌ بوده است.
در همین زمینه مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: فرد اعلام شده جزو فوتی‌ها به دلیل استنشاق دود ناشی از اقدام محکومان سارق در آتش زدن کارگاه خیاطی زندان اوین است؛ اما ادعای صدای آمریکا کذب محض است و اصولا تاریخ بازداشت متوفی ۱۹ تیر ۱۴۰۱ است یعنی چند ماه قبل از اغتشاشات اخیر و از آن تاریخ تا روز آتش سوزی بدون مرخصی در زندان بوده است. وی سابقه دار با سرقت‌های متعدد و دارای ۲ سابقه قبلی محکومیت به جرم سرقت هم بوده است.آخرین اتهام او سرقت گوشی تلفن همراه با چاقو از خانم‌ها می‌باشد.

 آرمان
 اطلاعاتی درخصوص خرید پهپاد از ایران نداریم
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درخصوص استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به کی‌یف گفت: در عملیات‌مان در اوکراین از تجهیزات روسی استفاده می‌کنیم که نام کشور روسیه بر آن‌ها حک شده است. وی گفت که ما اطلاعاتی درخصوص گزارش‌های منتشر شده درخصوص خرید پهپاد از ایران نداریم و این امور به وزارت دفاع مربوط می‌شود. پیش از این یک مسئول عالی رتبه در پنتاگون در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که نمی توانیم با اطمینان بگوییم که روسیه در حمله به کی‌یف از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است.
 خوش‌بینی اولیانوف درباره تحقق احیای برجام در ماه آتی
نماینده روسیه در مذاکرات وین در پیامی نسبت به چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک ابراز خوش‌بینی کرد. میخائیل اولیانوف در صفحه توییترش با بازنشر اظهارات اخیر معاون وزیر امور خارجه این کشور درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، نوشت: از نظر بنده، هدف احیای برجام[توافق هسته‌ای] در نیمه دوم ماه نوامبر حاصل خواهد شد. هیچ بهانه‌ای برای از مسیر خارج شدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

 خراسان 
 با کسانی که احساساتی شده‌اند با رأفت اسلامی رفتار می‌شود
سردار وحیدی در حاشیه سفر خود به بوشهر به حوادث اخیر در کشور اشاره کرد و با بیان این که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی اغتشاشات را کنترل کرده‌اند، تاکید کرد :« اغتشاشگران بازداشتی تحویل دستگاه قضا شده‌اند تا به مسائل آن‌ها رسیدگی شود.» وی همچنین اظهار کرد: «تعداد زیادی از افراد دستگیر شده که با اظهار پشیمانی بیان کرده‌اند که تحت تاثیر فضاهای مجازی و تلویزیون‌های وابسته به عربستان سعودی و غربی‌ها قرار گرفته‌اند، آزاد شده‌اند. تعدادی نیز که پرونده‌های روشنی در اغتشاشات داشتند، کیفرخواست آن‌ها صادر می شود و به دستگاه قضا برای رسیدگی معرفی می‌شوند.» وحیدی البته تاکید کرد که با کسانی که احساساتی شده‌اند با رأفت اسلامی رفتار می شود :« برخی از جوانان ما که احساساتی شده‌اند با رأفت اسلامی با آن‌ها رفتار خواهد شد، چرا که تحت تاثیر تبلیغات دروغین بوده‌اند. اما افرادی که سابقه کیفری دارند و مصرانه به دنبال اغتشاش بوده و دست به تخریب زده‌اند، برابر با قانون با آن‌ها رفتار خواهد شد.»
 ادامه اجرای سیاست کشته‌سازی
مشرق نیوز نوشت: برخی اطلاعات جدید، از ادامه اجرای سیاست کشته‌سازی این بار با ترور تعدادی از بازیگران و ورزشکاران مستقر در خارج که مردم را به آشوب و اغتشاش در کشور دعوت کرده اند، حکایت دارد. یک منبع مطلع اعلام کرد که هشدار‌های لازم از سوی ایران به مسئولان کشور‌های محل استقرار این افراد و نیز این چهره‌ها داده شده است.
 حضور سخنگوی دولت در جمع دانشجویان معترض دانشگاه علامه
همزمان با حضور روز گذشته بهادری جهرمی در دانشگاه علامه، تجمعی اعتراضی توسط تعدادی از دانشجویان برابر دانشکده حقوق و علوم سیاسی شکل گرفت و دانشجویان حاضر دراین تجمع گاهی شعارهای تندی سر دادند. سخنگوی دولت با حضور در این تجمع با دانشجویان معترض به گفت وگو پرداخت و به پرسش‌ها و انتقادات برخی از آن ها پاسخ داد. این تجمع بدون برخورد میان حراست و دانشجویان معترض به پایان رسید.

 اعتماد 
 اگر قانون ضعف یا مشکل دارد کمک کنیم اصلاح شود
رییس قوه قضاییه با اشاره به اهمیت نوع نگاه و دیدگاه عموم‌ مردم به دستگاه قضایی بیان داشت: بعضی از مردم و حتی برخی مسوولان و خواص درخصوص زحمات و خدمات همکاران قضایی ما و سختی کار آنها و حجم بالای پرونده‌ها بی‌اطلاع هستند که سبب می‌شود دیدگاهی دور از واقعیت به مجموعه قضایی داشته باشند، از این رو ضرورت دارد بیش از پیش به تبیین خدمات و سختی‌ کار همکاران قضایی خود بپردازیم. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت: همیشه باور و اعتقاد من این بوده است که برای اصلاح و نقد باید بررسی و رفع نقاط ضعف و نقصان‌ها را از خودم و مجموعه تحت نظرم شروع کنیم. اگر قانون ضعف یا مشکلی دارد باید کمک کنیم اصلاح شود.
 روسیه ۳۰ درصد از نیروگاه‌های اوکراین را نابود کرده است
ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین در توییتر نوشت: از دهم اکتبر تا امروز ۳۰ درصد از نیروگاه‌های اوکراین نابود شده و قطعی برق گسترده در سراسر کشور رخ داده است. دیگر جایی برای مذاکره با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه باقی نمانده است. روسیه از دهم اکتبر، دو روز پس از انفجار پل کریمه که مسکو آن را به کی‌یف نسبت می‌دهد، به زیرساخت‌های ارتباطی، نظامی، دفاعی و انرژی اوکراین حمله هوایی کرده است.

 ابتکار 
 از ۴ نماینده متشاکی توضیحات خواسته‌ایم
سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به شکایت نیروی انتظامی از ۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: از نماینده‌هایی که مورد شکایت قرار گرفتند هنوز دعوتی برای حضور در هیئت نظارت نکردیم اما از آنها خواسته‌ایم تا توضیحات خود را ارایه دهند که تعدادی توضیحات خود را ارائه دادند و عده‌ای نیز توضیحاتی ارائه نداده‌اند. غضنفرآبادی با بیان اینکه موضوع جلسه آتی هیئت نظارت رسیدگی به شکایت نیروی انتظامی است اظهار کرد: جلسه آتی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان یک هفته بعد از حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه یعنی دو هفته دیگر تشکیل خواهد شد.
گفتنی است طی روزهای گذشته سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی با ارسال نامه‌ای به مجلس، از چهار نماینده مجلس اعلام شکایت کرد؛ مسعود پزشکیان نماینده تبریز، جلیل رحیمی نماینده تربت‌جام و تایباد، معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار و مهدی فرشادان نماینده سنندج، چهار نماینده‌ای هستند که باید پاسخگوی شکایت نیروی انتظامی باشند. دلیل شکایت علیه این نمایندگان مواضع آنها در موضوع فوت مهسا امینی و گشت ارشاد اعلام شده است.

 اطلاعات 
 در حوزه امنیت اخلاقی عقب نشینی نمی کنیم
جانشین فرمانده کل انتظامی کشور، با بیان این که عفاف و حجاب زنان از مولفه‌های قدرت ملی جمهوری اسلامی است، افزود: دشمنان کشورمان این موضوع را هدف قرار داده‌اند.
سردار رضایی تاکید کرد: مجموعه انتظامی، سازمانی انقلابی است و هوشمندانه عمل می کند و از خود کارنامه درخشانی در آرام بخشی جامعه و خنثی کردن فتنه به جا گذاشته است.
وی با اشاره به موضوع امنیت اخلاقی، افزود: در این باره به رغم همه جوسازی ها به هیچ وجه عقب نشینی نکرده ایم و وظیفه قانونی و شرعی ما این است که با جرم مشهود برخورد کنیم.
رضایی گفت: هر هنجارشکنی که ببینیم اعمال قانون می کنیم ؛ یکی از این موارد کسانی هستند که عفت جامعه را خدشه دار می کنند، البته ممکن است تاکتیک و روش‌ها اصلاح شود ولی پلیس بر اساس قانون به وظیفه خود در این باره عمل خواهد کرد.
 تداوم برداشت ازآبهای زیرزمینی امنیت ملی را تهدید می‌کند
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی میزان بهره برداری از آبهای زیرزمینی را در تضاد با امنیت کشور دانست و نوشت: تداوم برداشت از آبهای زیرزمینی می‌تواند امنیت کشور را در معرض تهدید قرار دهد.
درگزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضع منابع آبهای زیر‌زمینی کشور که پایگاه خبری «زیست بوم» آن را بازنشر داده، آمده است: استفاده از فناوری حفر چاه میزان بهره برداری از آبهای زیرزمینی را در دهه‌های گذشته گسترش داده است، اما ضعف نظارت بر میزان برداشت و حفر چاه‌های متعدد و نبود ضابطه قوی، میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی را بیش از ظرفیت تجدیدشوندگی آنها رقم زده است.در ادامه این گزارش آمده است: شرایط بحرانی کسری حجم آبخوان‌های کشور متأثر از اضافه برداشت بوده است که علل آن را می‌توان در حکمرانی نامطلوب در بخش آب و بهره برداری ناصحیح از منابع جستجو کرد. از مهمترین کمبودهای بخش حکمرانی آب کشور، عدم توسعه متناسب با آمایش سرزمین است که سبب شده توسعه وابسته به منابع آبی متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای صورت نگیرد.
یکی از نکات درخور توجه در این گزارش، آمار مربوط به چاه‌های حفر شده در کشور است که عمده آنها مربوط به فعالیت بخش کشاورزی است. بر این اساس، ۴۱۶هزار حلقه چاه مجاز و ۳۳۷هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد.
مرکز پژوهش‌های مجلس یگانه چاره مدیریت مصرف منابع آبهای زیرزمینی کشور را کاهش مصرف می‌داند، چرا که اضافه برداشت از منابع آب‌های زیرزمینی به دشت‌های بحرانی و ممنوعه رسیده است.

 شهروند
 صدور اولین چک الکترونیک تا ۲ هفته دیگر
رئیس کل بانک مرکزی در مراسم‌ رونمایی از سامانه شفق (شبکه فراگیر قرض‌الحسنه) اظهار کرد: «یکی از موضوعات مهم در بانک مرکزی این است که کارها مبتنی بر سامانه و فناوری انجام شود تا امکان نظارت و فعالیت فراهم باشد، زیرا با نظارت‌های سامانه‌ای و سیستمی می‌توان به اهداف مدنظر رسید.»صالح‌آبادی از صدور اولین چک الکترونیک تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: «یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی است و صندوق‌های قرض‌الحسنه یکی از بازارهای بسیار مهم در توسعه شمولیت مالی است. ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد و این موضوع از سال گذشته در دستور شورای پول و اعتبار قرار گرفت.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

وحدت جامعه اسلامی اقتدار آفرین است
رسا/ آیت الله اراکی درمراسم رونمایی از کتاب منشور وحدت با موضوع گفتمان راهبری رهبر معظم انقلاب پیرامون مساله وحدت ضمن اشاره به تاکید آیات قرآن کریم و روایات در وحدت جامعه اسلامی با بیان اینکه جامعه‌ی متفرق دچار شکاف هویتی و تضاد درونی خواهد شد گفت: عدم وحدت در هویت اجتماعی آثار زیادی را به دنبال خواهد داشت که اولین آن ضعف است؛ چنین جامعه‌‌ای دیگر قدرت دفاع از خود را نخواهد داشت و دشمن بر آن مسلط خواهد شد. عضو جامعه مدرسین در ادامه تصریح کرد: اثر دیگری که تفرقه به دنبال خواهد داشت این است که جامعه از پیشرفت باز می‌ماند پیشرفت هر جامعه در گرو وحدتی است که در هویت آن جامعه شکل می‌گیرد چون هویت واحد قوت اراده در جامعه به وجود می آورد و اقتدار جامعه نیز به اراده قوی جامعه برمی‌گردد و لذا وحدت اقتدار آفرین است.

اغتشاشگران متناسب با جرائم‌شان مجازات می‌شوند‌
تسنیم/ دادستان‌کل کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اغتشاشات اخیر در کشور اظهار داشت: متأسفیم که بعضی از هموطنان و جوانان ما در اتفاقات اخیر، فریب دشمن را خورده، به دام توطئه‌های دشمن گرفتار شده در اغتشاشات شرکت کردند.حجت‌الاسلام منتظری با ابراز اینکه کسانی که مرتکب جرائم مهمی شدند متناسب با جرم آنها با این افراد برخورد می‌شود، ادامه داد: عناصر اصلی و لیدرهای اغتشاشات اخیر، متناسب با جرائمی که مرتکب شده‌اند مجازات خواهند شد.منتظری با اشاره به اینکه کسانی که مرتکب جنایت قتل نفس شده‌اند، قطعاً به‌عنوان کسانی که مرتکب قتل شده‌اند در صورتی که از سوی خانواده مقتول تقاضای قصاص وجود داشته باشد قصاص خواهند شد، گفت: کسانی که مرتکب قتل نشده باشند و عنوان محاربه برای آنها صدق کند مجازات محاربه را برای آنها خواهد داشت.

پنتاگون شایعه فروش موشک‌های ایرانی به روسیه را رد کرد
تسنیم/ پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون ادعاهای برخی رسانه‌های غربی درباره قصد تهران برای ارسال موشک به روسیه همزمان با جنگ اوکراین را رد کرد.یک مقام ارشد پنتاگون نیز روز دوشنبه گفت: نمی‌توانیم تأیید کنیم پهپادهای استفاده‌شده توسط روسیه در اوکراین ساخت ایران هستند.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به برخی ادعاهای مطرح‌شده در خصوص ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را فاقد صحت دانست.

ارائه گزارش جنایات جنگی اوکراین به سازمان ملل
فارس/ کمیسیون ناظر حقوق بشر سازمان ملل متحد دستکم دو جنایت جنگی ارتش اوکراین در بحبوحه درگیری با ارتش روسیه را ثبت کرد.نسخه اولیه و ویرایش نشده این سند که توسط کمیسیون مستقل بین‌المللی تحقیق درباره اوکراین گردآوری شده، روز سه شنبه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد.بر اساس این گزارش، دو مورد مستند شده این کمیسیون نشان می‌دهد که نیروهای مسلح اوکراین به اسرای روس شلیک، آن‌ها را مجروح و شکنجه کرده‌اند. هر دو مورد این جنایات جنگی در اوایل درگیری بین روسیه و اوکراین رخ داد.فیلم‌های منتشر شده از این جنایات نشان می‌دهد که بیش از ده‌ها اسیر جنگی روس مورد چنین بد رفتاری قرار گرفته‌اند و برخی از آنها در جریان بازجویی اوکراینی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره «پهپادهای ایران»
فارس/ شبکه خبری الجزیره به نقل از منابعی در شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرده این شورا در یک جلسه غیرعلنی چهارشنبه استفاده روسیه از «پهپادهای ساخت ایران» در حمله به زیرساخت‌های اوکراین را مورد بررسی قرار خواهد داد.جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها ادعاها درباره ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده است.همچنین خبرگزاری رویترز نیز با استناد به اظهارات دیپلمات‌ها گزارش داده که آمریکا،‌ فرانسه و انگلیس که پیش‌تر مدعی شده‌اند روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین استفاده کرده، قرار است امروز در نشست غیرعلنی شورای امنیت این موضوع را مطرح کنند.علاوه بر این،‌ طبق نامه‌ای که رویترز آن را رویت کرده، اوکراین از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده است درباره آن‌چه پهپادهای سرنگون شده ساخت ایران خوانده شده که ادعا می‌شود توسط روسیه و با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در جنگ اوکراین به کار رفته است، تحقیقات به عمل بیاورند.

هشدار ایران به دولت‌های خارجی
باشگاه خبرنگاران/ سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با محکوم کردن هرگونه خشونت علیه نمایندگی‌های دیپلماتیک و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در اروپا در جریان حوادث اخیر ضمن هشدار به این کشورهاگفت: دولت‌های خارجی و سفارتخانه‌های آن‌ها در تهران، در امور داخلی ایران دخالت نکنند.
زهرا ارشادی تاکید کرد: اعمال خشونت علیه دیپلمات‌ها و مراکز دیپلماتیک و کنسولی ایران در اروپا در حوادث اخیر، دارای ابعاد گسترده و بی سابقه‌ای بود که حکایت از سازماندهی بودن آن داشت و بخشی از یک کارزار بزرگتر علیه ایران را تشکیل می‌داد. ارشادی تصریح کرد: متأسفانه در برخی از کشور‌های اروپایی از جمله دانمارک، نروژ، بلژیک، انگلیس، آلمان، بلغارستان، هلند، ایتالیا و سوئد نمایندگی های ایران مورد تعرض وخشونت قرار گرفتند.

اجتماع بزرگ حوزویان در حمایت از نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی برگزار می شود
حوزه/ اجتماع بزرگ علما، اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با هماهنگی جامعه مدرسین و نهادهای حوزوی(میثاق با ولایت) جهت تقدیر از عملکرد شایسته و شجاعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و تشریح حوادث اخیر با حضور سردار سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می شود. این مراسم پنجشنبه هفته جاری ۲۸ مهرماه از ساعت۹:۳۰ صبح در مصلی قدس قم برگزار می شود.

ارتش آمریکا بسیار ضعیف است
باشگاه خبرنگاران/ بنیاد هریتیج در آخرین گزارش خود اعلام کرد ارتش آمریکا در حال ضعیفتر شدن است و قادر به پاسخگویی به تهدیدات علیه منافع ملی این کشور نیست. این گزارش برای نخستین بار در یک دهه اخیر ارتش آمریکا را در رده بسیار ضعیف طبقه بندی کرده است.در گزارش این بنیاد آمده است: ارتش آمریکا نسبت به نیرو‌های مورد نیاز برای دفاع از منافع ملی در صحنه جهانی در برابر چالش‌های واقعی در جهان امروز با خواسته‌ها و آرمان‌های آمریکا فاصله دارد و بسیار ضعیف است.

آمریکا ۱۵ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی نفت خود را عرضه می‌کند
ایرنا/ کاخ سفید در پی اقدام اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت خود اعلام کرد، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا عرضه ۱۵ میلیون بشکه از ذخایر راهبردی نفت این کشور را به بازارهای جهانی اعلام خواهد کرد.کاخ سفید افزود که بایدن آماده است در صورت لزوم اجازه استفاده بیشتر از ذخایر اضطراری نفت آمریکا را در فصل زمستان بدهد.گروه اوپک پلاس ۲۰ مهر اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود، با واکنش تند دولت بایدن مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در آستانه برگزاری انتخابات حساس میان دوره‌ای ۱۷ آبان است.

مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد
ایرنا/ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «سیدصولت مرتضوی» به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم رای اعتماد دادند تا دومین وزیر ساختمان آزادی بعد از حدود ۴ ماه انتظار بر صندلی وزارت تکیه بزند.نمایندگان با ۱۷۶ رای موافق ، ۶۴ رای مخالف ، ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۵۸ نماینده حاضر در جلسه علنی مجلس موافقت خود را برای سپردن تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مرتضوی اعلام کردند. ۵ رای نیز باطله اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *