خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۲۶

**عیادت آیت‌الله العظمی سبحانی و علمای حوزه از آیت‌الله العظمی نوری همدانی** هشدار فرمانده کل سپاه به آل سعود: مراقب رفتارتان باشید و رسانه هایتان را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت** رئیس جمهور: محاسبات آمریکا در حمایت و تشدید آشوب‌ها در ایران غلط بود** آیت الله حسینی بوشهری: حرکت مدارس علمیه باید به سمت مدرسه علمیه تراز باشد** رئیس قوه‌قضاییه: حادثه اوین، جنایتی بود که به دست عوامل دشمن رخ داد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 حادثه اوین، جنایتی بود که به دست عوامل دشمن رخ داد
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضاییه در جریان جلسه شورای‌عالی قوه‌قضاییه با اشاره به حادثه رخ‌داده در بخشی از زندان اوین بیان کرد: آنچه در زندان اوین رخ‌داد جنایتی بود که به دست عده معدودی از عوامل دشمن صورت گرفت؛ در جریان این جنایت شاهد بودیم عده قلیلی اقدام به آتش زدن کارگاهی کردند که به منظور اشتغال‌زایی زندانیان و کمک به خانواده آنها دایر شده بود؛ همچنین در جریان این حادثه، سالن اجتماعاتی را آتش زدند که با هدف شکوفایی استعدادها و آموزش زندانیان ایجاد شده بود.
رئیس قوه قضائیه ادامه داد: عوامل دشمن در واقع دست روی نقاطی گذاشتند که نقاط قوت سازمان زندان‌ها در امر باز اجتماعی کردن زندانیان است؛ طی مدت یک سال و نیم اخیر اقدامات بسیاری در حوزه ارتقا و بهبود وضعیت زندانیان و زندان‌های کشور در ابعاد مختلف صورت گرفته است؛ از اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی زندانیان و کمک به خانواده‌های آنها تا ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی مددجویان به‌ویژه در ایام کرونا؛ بنابراین در جنایت اخیر رخ داده در زندان اوین، دقیقا به آتش‌زدن مراکزی مبادرت کردند که سبب ارتقای وضعیت زندانیان و کمک به خانواده‌های آنها می‌شد و با این کار ضمن انجام اقدامی که سبب جان‌باختن و مجروحیت تعدادی از زندانیان شد، موجبات اضطراب خانواده‌های زندانیان را نیز فراهم کردند.

 همشهری 
 توسعه روزافزون روابط همه‌جانبه تهران – دوحه
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: جمهوری‌اسلامی برای توسعه و افزایش مناسبات و همکاری‌های راهبردی با کشورهای همسایه، به‌ویژه قطر، آمادگی کامل دارد و برای افزایش روابط هیچ محدودیتی وجود ندارد.
محسن رضایی در سفر به قطر که با هدف گشایش نمایشگاه توانمندی‌های ایران در دوحه انجام شده، در دیدار با امیر این کشور، گسترش روزافزون همکاری‌های تهران – دوحه در زمینه‌های مختلف را ضروری دانست.
وی با اشاره به حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ۲ کشور افزود: زمینه‌های فراوانی برای توسعه چشمگیر تجارت بین ایران و قطر در بخش‌های مختلف باید فعال و برخی موانع موجود در این راه برطرف شود. رضایی با آرزوی برگزاری موفق جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ادامه‌داد: جمهوری‌اسلامی مانند گذشته، آمادگی هر نوع کمک به دوستان قطری برای برگزاری هرچه‌بهتر این رویداد مهم را دارد.

 کیهان
 آشوب و تظاهرات در اعتراض به گرانی از آلمان و فرانسه تا بلژیک و انگلیس
تشدید بحران اقتصادی در اروپا این روزها بیش از همه در خیابان‌های قاره سبز خود را نشان می‌دهد لندن، پاریس، برلین، مادرید و رم طی روزها و هفته‌های اخیر شاهد شدیدترین اعتراضات به بحران اقتصادی کنونی بوده است. روز یک شنبه نیز پایتخت شماری از کشورهای اروپایی در اعتراض به افزایش هزینه‌‌های زندگی به ویژه گرانی مواد غذایی و حامل‌های انرژی شاهد اعتراضات گسترده بود. این اعتراضات در فرانسه، آلمان، اتریش، بلژیک، ایتالیا و مولداوی به وقوع پیوست. مردم مولداوی ضمن اعتراض نسبت به افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور، خواستار رفع لغو تحریم‌های روسیه و استعفای دولت این کشور شدند.
نزدیک شدن فصل سرما در کشورهای عضو اتحادیه اروپا موجب شده تا برخی رهبران آن اذعان کنند که تحریم‌ها علیه روسیه اشتباه بزرگ و عامل شکست خود اروپایی‌ها خواهد بود، اعترافی که معلوم نیست در این مقطع زمانی سودی به حال آنها خواهد داشت یا خیر. در همین ارتباط «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۱ در یک موضع‌گیری آشکار ضمن تکرار مخالفت کشورش با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، آن را عاملی برای فروپاشی اقتصاد اروپا و آغاز جرقه آتش جنگ در این اتحادیه ارزیابی کرده بود. نظرسنجی‌ها در فرانسه، آلمان، انگلیس و لهستان نیز نشان می‌دهد بسیاری از اروپایی‌ها نگرانند تورم بالا بر اثر بحران انرژی منجر به ناآرامی اجتماعی، اعتراض‌های خیابانی و اعتصاب‌ شود.
 مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مدافع امنیت «مهدی لطفی» در تهران
مراسم تشییع پیکر شهید مدافع امنیت که بر اثر جراحات وارده ناشی از پرتاب کوکتل مولوتوف اغتشاشگران به شهادت رسیده بود دیروز در تهران برگزار شد. فرمانده انتظامی پایتخت در حاشیه مراسم تشییع با اشاره به نحوه شهادت این شهید والامقام اظهار داشت: شبی که حادثه زندان اوین رخ داد مأموران در داخل زندان بودند تا نظم و امنیت را برقرار کنند؛ در همین حین به فرمانده یگان امداد اعلام می‌شود در برخی از نقاط تهران که فراخوان برای تجمع داده بودند شلوغ شده است؛ به همین دلیل تعدادی از مأموران از زندان اوین به سمت آن نقاط اعزام می‌شوند.
سردار رحیمی افزود: اما در مسیر آنها یک گروه ۲۰ نفره با ریختن روغن و سایر مواد لغزنده خلل ایجاد کردند.همزمان که مأموران در این مسیر با مشکل رو به رو می‌شوند این گروه ۲۰ نفره به سمت آنها کوکتل مولوتوف پرتاب و آنها را مجروح می‌کنند که متأسفانه این شهید بزرگوار در بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود. شهید لطفی حافظ قرآن و دارای یک فرزند ۷.۵ ماهه است و در یک خانه اجاره‌ای ۳۹ متری زندگی می‌کرد.

 ایران 
 پرسشگری دهه هشتادی‌ها فرصت است
آیت‌الله رئیسی در جمع مدیران وزارت آموزش و پرورش «انسان‌سازی و تربیت نیروهای کارآمد، صالح و دارای مهارت» را مأموریت مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: پرورش انسان‌های صالح از خانه آغاز می‌شود و در مدرسه قوام می‌یابد؛ اگر فرزندان ما در خانه و مدرسه عدالت‌خواه تربیت شوند، بعدها خود به‌عنوان شهروندان اجتماع، اولین مجری عدالت خواهند بود.
رئیس‌جمهور در ادامه به طرح چند رهنمود مهم پرداخت. پیشنهاد استفاده از امکانات و فضاهای آموزشی بلااستفاده بویژه در دانشگاه علمی‌- کاربردی و سازمان‌های غیرآموزشی در دانشگاه فرهنگیان نخستین رهنمود بود. پیشنهاد راه‌اندازی مراکز مشاوره تربیتی برای دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت بازنشستگان و همچنین پیشنهاد تأسیس مدارس مردمی با کمک نوآوران تعلیم و تربیت و مشارکت مردم و خیرین رهنمودهای بعدی رئیس‌جمهور در جمع مدیران ارشد آموزش و پرورش بود.
راه‌اندازی اردوهای «راهیان پیشرفت» از مهم‌ترین رهنمودهای رئیس‌جمهور به مجموعه آموزش و پرورش بود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به تأثیرات مثبت اردوهای راهیان نور، هدف از اردوی راهیان پیشرفت را ایجاد نشاط در دانش‌آموزان و مشاهده پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور از جمله در پارک‌های علم و فناوری دانست.
رئیس جمهور در توصیف ویژگی‌های مثبت و قابل توجه دهه هشتادی‌ها گفت: بچه‌های دهه هشتادی ما دارای شور و نشاط هستند و روحیه پرسشگری دارند. ممکن است در ذهن‌شان گره‌ای ایجاد شده باشد که این گره‌های ذهنی را معلمان، مربیان، آموزش و پرورش و مسئولان باید باز کنند. به آنها باید توجه شود پرسش راهش پاسخ است شبهه راهش حل شبهه است.
باید نگاه‌مان به دانش‌آموز نگاه به یک دانش آموز باشد؛ با همان روحیه جوانی و پرسشگری و نشاطی که او دارد. این نگاه به او باید به عنوان یک فرصت باشد نه تهدید؛ فرصت برای خودش، جامعه و آینده. اینها فرزندان و آینده سازان کشور هستند.

 جمهوری‌اسلامی
 آغاز رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آغاز مرحله اصلی رزمایش اقتدار در منطقه عمومی ارس خبر داد.این رزمایش با محوریت قرارگاه عاشورا نیروی زمینی سپاه و در استان‌های اردبیل و آذربایجان‌شرقی و به مدت سه روز انجام می‌شود و قرار است در این رزمایش برای نخستین بار عملیات نصب پل شناور بر روی رودخانه ارس جهت تردد ادوات و تجهیزات نظامی انجام شود. عملیات‌هایی از قبیل هِلی‌بُرن، چتربازی، تاخت شبانه، رزمی بالگردها، پهپادهای رزمی و انتحاری، کنترل جاده‌های مواصلاتی، تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی جزو سایر برنامه‌های رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه است. به گفته فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، پیام این رزمایش برای کشورهای همسایه پیام صلح و دوستی و همچنین تحکیم امنیت پایدار بوده و برای دشمنان آن است که نیروی زمینی سپاه در کنار سایر نیروهای مسلح آماده دفاع از مرزهای کشور بوده و هرگونه تهدید را قاطعانه پاسخ می‌دهد.
 استرالیا از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی صرفنظر کرد
روزنامه گاردین نوشت: وزارت خارجه استرالیا در چند روز گذشته دو جمله را از وبسایت خود حذف کرد. در متن جملات حذف شده، قدس غربی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شده بود. همچنین در این متن نوشته شده بود «استرالیا مشتاقانه منتظر انتقال سفارت خود به قدس غربی در زمانی که انجام این امر عملی باشد و پس از تعیین وضعیت نهائی راه‌حل تشکیل دو کشور است.»

 وطن امروز 
 احتمال ارائه لایحه ساماندهی تجمعات به مجلس
آصفری، نایب‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: با توجه به صحبت‌های اخیر رئیس‌جمهور استنباط ما این است که دولت لایحه‌ای را برای ساماندهی و قانونمند کردن تجمعات به مجلس ارائه کند که در این صورت لایحه دولت و طرح مجلس برای ساماندهی تجمعات یکی خواهد شد.
 برنامه هفتم توسعه بر اساس واقعیات و تحریم‌های موجود تدوین شود
جلسه شورای هماهنگی مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس مجلس، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و مهرداد بذرپاش، رئیس کل دیوان محاسبات کشور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. قالیباف در این جلسه گفت: نگاه به مجموع ۶ برنامه توسعه پشت سر گذاشته شده، نشان می‌دهد در رشد اقتصاد کلان، وضع بدی داریم، چرا که فقط ۳۰ درصد برنامه ششم اجرایی شده است، این در حالی است که اگر کاری هم انجام نمی‌دادیم این ۳۰ درصد خود به خود اتفاق می‌افتاد، چه بسا اگر در برخی مواقع دخالت هم نمی‌کردیم، اتفاقات بهتری هم رخ می‌داد. وی ادامه داد: معتقدم ضعف ما در این بخش نداشتن علم و سواد برنامه‌نویسی یا نداشتن سرمایه کافی برای اجرای آن نیست، بلکه باور قلبی و اندیشه لازم را برای اجرا نداریم، چرا که خود را ملزم اخلاقی و تشکیلاتی به اجرای قانون نمی‌کنیم و متاسفانه این مساله به فرهنگ مدیریتی ما تبدیل شده است. رئیس مجلس با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه و پس از آن لایحه بودجه را باید با اولویت پیگیری کرد، گفت: باید برنامه را بر اساس واقعیات و تحریم‌های موجود تدوین کنیم. معتقدم لازم نیست برنامه‌ریزی را از غربی‌ها یاد بگیریم، بلکه کافی است به آنچه می‌دانیم متعهد باشیم و عمل کنیم.

 جوان 
 مراقب رفتارتان باشید و رسانه هایتان را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در جمع نیرو‌های شرکت‌کننده در رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه در منطقه ارس، به رژیم آل‌سعود هشدار داد و گفت: یک سفارش به رژیم آل‌سعود دارم که با بنگاه‌های سخن‌پراکنی و رسانه‌هایی که فقط شیطنت ترویج می‌کنند و آشکارا به دنبال تحریک جوانان ما هستند، هشدار می‌دهم مراقب رفتارتان باشید و این رسانه‌ها را کنترل کنید وگرنه دود آن به چشم شما خواهد رفت. ما با شما اتمام حجت می‌کنیم. شما از طریق این رسانه‌ها در امور داخلی ما وارد شده‌اید، ولی بدانید آسیب‌پذیرید. ما به شما گفتیم مراقب باشید.

 خراسان
 محاسبات آمریکا در حمایت و تشدید آشوب‌ها در ایران غلط بود
آیت‌ا… رئیسی، در پاسخ به تماس تلفنی «هیثم بن‌طارق آل سعید» سلطان عمان با بیان این که شاهد بالاترین سطح از اعتماد و مشارکت دو کشور در عرصه سیاسی هستیم، روابط تهران و مسقط را در عرصه‌های مختلف رو به رشد ارزیابی کرد.رئیس جمهور با اشاره به عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران برای تنوع و عمق بخشیدن به روابط خود با عمان، اظهار امیدواری کرد، روند تعاملات و تبادلات ایران و عمان، همانند یک سال گذشته رو به رشد باشد. رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به محاسبه غلط آمریکا در حمایت و تشدید آشوب‌ها، اظهار کرد: آمریکا به غلط تصور می‌کرد تحریم‌هایش ملت ایران را متوقف خواهد کرد، اما وقتی دید ملت ایران در برابر تحریم‌ها نه تنها متوقف نشد، بلکه به رشد و پیشرفت خود ادامه داد، به فتنه‌انگیزی علیه جمهوری اسلامی ایران روی آورد. رئیسی همچنین تاکید کرد: ملت ایران در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا منفعل نخواهد بود و ابتکار عمل را در دست دارد.

 رسالت
 مدودف: ارسال سلاح برای کی‌یف به معنای نابودی روابط با تل‌آویو است
«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق و معاون شورای امنیت ملی روسیه به رژیم صهیونیستی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد و گفت: تحویل سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته به کی‌یف به معنای نابودی روابط دوجانبه است. او در پیامی در تلگرام نوشت: «به نظر می‌رسد اسرائیل در حال آماده شدن برای عرضه تسلیحات به رژیم کی‌یف است. اقدامی بسیار بی‌ملاحظه.» وی در ادامه تأکید کرد: چنین اقدامی همه روابط دوجانبه را از بین خواهد برد.
کی‌یف پیش‌تر از رژیم صهیونیستی خواست برای مقابله با روسیه، سامانه‌های دفاع هوایی و سایر تسلیحات پیشرفته در اختیارش قرار دهد. «ناچمن شای» وزیر امور دیاسپورا رژیم صهیونیستی «صهیونیست‌های ساکن خارج از فلسطین اشغالی»یک‌شنبه خواستار کمک نظامی این رژیم به کی‌یف برای مقابله با روسیه شد. درحالی‌که رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ در اوکراین به‌رغم موضع‌گیری‌های ضد روسی، مجوز فروش سلاح به کی‌یف را به شرکت‌های اسرائیلی از بیم واکنش روسیه نداده، این وزیر صهیونیست در اشاره به برخی اتهام‌زنی‌های رسانه‌ای درباره کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، در توییتی نوشت: «دیگر هیچ شکی درباره این‌که اسرائیل باید در این درگیری خونین کجا بایستد وجود ندارد، زمان آن رسیده که اوکراین هم کمک نظامی دریافت کند، درست همان‌طور که آمریکا و کشورهای ناتو ارائه می‌کنند.»

 مردم سالاری
 تکذیب ارسال سلاح به روسیه برای جنگ علیه اوکراین
رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی با تاکید بر پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران عنوان کرد که تهران تاکنون هیچ سلاحی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده است.
در حالی که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه و وزرای خارجه آلمان، دانمارک و اتریش، اوکراین در اظهارنظرهایی مختلف مدعی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به کی‌یف شده و تهدید کرده بودند که اگر چنین چیزی ثابت شود تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال خواهد شد، نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: فرانسه با ادعای نقش ایران در جنگ اوکراین و مرتبط کردن آن به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بدنبال مقصرنمایی ایران در روند مذاکرات است، حال آنکه؛ ایران هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به روسیه ارسال نکرده، ضمنا تحریم تسلیحاتی ایران بنابر قطعنامه ۲۲۳۱ از اکتبر ۲۰۲۲ پایان یافته است.
این در حالی است که در گفت‌وگوهایی که وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات اروپایی داشته، دیدگاه‌های ایران به صورت واضح به آنها توضیح داده شده است و این‌که اگر اروپایی‌ها مبادرت به اعمال تحریم‌های جدید کنند؛ این اقدام آن‌ها غیر سازنده و غیر منطقی خواهد بود. طبیعتا ایران همانطور که نسبت به رفتارهای سازنده واکنش نشان می‌دهد نسبت به رفتارهای غیرسازنده نیز واکنش متناسب را انجام خواهد داد و در مورد منافع و مصالح ایران به هیچ وجه مسامحه و تعلل نخواهد کرد.
 قول نمایندگان مجلس برای تامین اعتبار خرید دوربین البسه پلیس
فرمانده فراجا از قول نمایندگان مجلس برای تامین اعتبار خرید دوربین برای البسه ماموران پلیس خبر داد. سردار اشتری درباره تامین اعتبار برای تهیه و نصب دوربین‌ روی البسه ماموران پلیس اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی قول‌هایی برای تامین اعتبار خرید و نصب دوربین روی البسه را داده‌اند، البته همانطور که می‌دانید برخی از البسه ماموران ما نیز دوربین دارد.
فرمانده انتظامی کل کشور همچنین افزود:‌ ما به تجهیزات دیگری نیز نیاز داریم که نمایندگان مجلس باید در این خصوص به ما کمک کنند و خوشبختانه قول‌هایی هم در این خصوص به ما داده‌اند که ما امیدواریم اجرایی شود.

 قدس 
 مرتضوی در یک‌قدمی وزارت رفاه
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از رأی مثبت اکثریت اعضای این کمیسیون به صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد. ولی اسماعیلی افزود: اعضای کمیسیون برنامه‌های مرتضوی را از ابعاد واقع‌گرایی، صراحت، میزان سنجش‌پذیری، کمیت‌پذیری و کیفیت منطبق با اسناد بالادستی مورد بررسی قرار دادند و همچنین پرسش‌هایی درباره حوزه‌های مختلف از جمله تعاون، اشتغال، دهک‌بندی‌ها و سامانه رفاه مطرح کردند. در این نشست اعضا با اکثریت آرا با برنامه‌های مرتضوی موافقت کردند.
 رفع کمبود آنتی‌بیوتیک و سرم در دستور کار است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد تا یک هفته آینده با تحویل سرم و آنتی‌بیوتیک به داروخانه‌ها کمبود این دو محصول رفع خواهد شد. عین اللهی در مورد عدم پرداخت مطالبات و سهم داروخانه‌ها در طرح دارویار خاطرنشان کرد: در مورد بیمه سلامت پرداخت‌ها به طور کامل انجام شده و امیدواریم با انتخاب وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیگیری سایر دستگاه‌های مسئول، عمل به این تعهدات انجام شود.
 منتظر پاسخ مثبت باکو به پیشنهادمان هستیم
«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان از ارائه پیشنهاد ایروان به باکو درباره مرتبط کردن شرق جمهوری آذربایجان با جمهوری نخجوان خبر داد. وی در پیامی توییتری نوشت: «تصمیم پیشنهادی ارمنستان درباره باز کردن سه ایست بازرسی در مرز ارمنستان و آذربایجان به منظور تأمین ارتباطات بین شرق آذربایجان و نخجوان، چند ماه است رسماً ارائه شده است. دولت ارمنستان منتظر واکنش مثبت آذربایجان است».

 اعتماد 
 نگرانی از انتقال فناوری تسلیحات امریکایی به روسیه از سوی ریاض
یک قانونگذار ارشد دموکرات مجلس سنای امریکا زنگ خطر را نسبت به اینکه عربستان سعودی احتمالا تکنولوژی دفاعی حساس ایالات متحده را با روسیه به اشتراک بگذارد، به صدا در آورد. به گزارش روزنامه گاردین، ریچارد بلومنتال، عضوی از مجلس سنای امریکا که پس از تصمیم عربستان سعودی -کشوری که شرکت نفتی اوپک پلاس را رهبری می‌کند- مبنی بر کاهش دو میلیون بشکه‌ای نفت در روز، پیشنهاد داد که به مدت یک سال فروش تسلیحات به این کشور را متوقف کنند، گفت از طریق گفت‌وگو و رایزنی با پنتاگون به «بررسی دقیق و عمیق این خطر» خواهد پرداخت. بلومنتال طی مصاحبه‌ای با این روزنامه اظهار کرد: «می‌خواهم مجدد اطمینان حاصل کنم که آنها این موضوع را کنترل می‌کنند و اگر خطراتی وجود دارد، می‌خواهم بررسی کنم که چه کاری می‌توان برای کاهش فوری این خطرات انجام داد.»

 شهروند 
 بانک‌ها به تکلیف قانونی خود عمل نکردند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «براساس بند و تبصره ۷ قانون بودجه امسال، تمامی بانک‌های دولتی باید خدمات بانکداری الکترونیک خود را به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند که متاسفانه تاکنون غیر از بانک مرکزی هیچ کدام از بانک‌ها به تکلیف قانونی خود عمل نکرده‌اند.» «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در کانال خود در «بله» نوشت: «بانک مرکزی چند وقتی است به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است و خدماتی تجمیعی و فرابانکی را به عموم مردم از این طریق ارائه می‌کند.» او افزود: «این خدمات مجموعه‌ای از استعلام‌هاست شامل استعلام و نمایش حساب‌های یک شخص در بانک‌های کشور، استعلام و نمایش چک‌های برگشتی که رفع سوءاثر نشده است، استعلام و نمایش حساب‌هایی که بابت چک برگشتی مسدود شده باشد، همچنین استعلام و نمایش تسهیلاتی که هر فرد از شبکه بانکی دریافت کرده است.»
 تراز ارزی صادرات غیرنفتی به نقطه صفر می‌رسد
وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جمع فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر لزوم هم‌افزایی در این حوزه برای دستیابی به نقشه راهی درخصوص تولید و صادرات تجهیزات مخابراتی و ارتباطاتی تاکید کرد. «سید رضا فاطمی‌امین» گفت: «در موضوع تراز ارزی صادرات غیرنفتی، در حال نزدیک‌شدن به نقطه صفر هستیم و در این‌خصوص باید گفت سال گذشته ۵/۴۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۲ میلیارد دلار واردات داشتیم که فقط ۵/۳ میلیارد دلار تا رسیدن به این مهم فاصله داریم که امیدواریم سال آینده محقق شود.»او دیگر کارکرد صادرات را تولید قدرت دانست و گفت: «قدرت در این زمینه یعنی توانایی صادرات کالای پیچیده و کالایی که کمتر کشوری توان تولید و صادرات آن را دارد.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

حرکت مدارس علمیه باید به سمت مدرسه علمیه تراز باشد
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری در دوره دانش افزایی مدیران مدارس علمیه کشور که در قم برگزار شد، گفت: امروز مجموعه ستادی حوزه در تلاش است که مشکلات اساتید و طلاب را برطرف کند تا شاهد رشد روز به روز مدارس علمیه باشیم.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین گفت: مدارس علمیه امروز باید به سمت مدرسه علمیه تراز حرکت کرده و مدیر، استاد و طلبه سه رکن مهم در رسیدن به این مهم است.وی با بیان ویژگی های مدیر تراز مدرسه علمیه، گفت: مدیران مدارس، خلاقیت و نوآوری را موتور محرک مجموعه بدانند و با بهره گیری از این ویژگی امورات مدارس علمیه را پیش ببرند. دبیر شورای عالی حوزه های علمیه یادآور شد: اگر به گذشته رجوع کنیم، می بینیم که بیشتر مدارس علمیه در دل شهرها و کنار بازار شهر احداث شده است و این بیانگر ضرورت ارتباط گیری حوزه های علمیه با بطن جامعه است.

عیادت آیت‌الله العظمی سبحانی و علمای حوزه از آیت‌الله العظمی نوری همدانی
رسا/ آیت‌الله العظمی سبحانی، آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله سیفی مازندرانی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و آیت‌الله اراکی در روزهای اخیر با حضور در بیت آیت‌الله العظمی نوری همدانی از این مرجع تقلید عیادت کردند.اکنون این مرجع تقلید در شرایط جسمی مساعد قرار دارد و در بیت درحال استراحت و سپری کردن دوره پس از درمان است.خاطرنشان می‌شود، در هفته گذشته، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی نیز در تماس تلفنی با آیت‌الله العظمی نوری همدانی حال وی را جویا شد و برای سلامتی این مرجع تقلید دعا کرد.

اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ‌جای جهان تحمل نمی‌شود
تسنیم/ امیرعبداللهیان دیشب در توییتر نوشت: اتحادیه اروپا امروز با اشتباه محاسباتی، طی اقدامی غیرسازنده که مبتنی بر انبوهی از اطلاعاتِ غلط بود، دوباره به ابزار نخ‌نما و بی‌اثر تحریم علیه ایرانیان متوسل شد.وزیر امور خارجه تاکید کرد: اغتشاش و تخریب اموال عمومی در هیچ‌جای جهان تحمل نمی‌شود و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا امروز ۱۱ شخصیت و چهار نهاد ایرانی از جمله پلیس امنیت اخلاقی، نیروی انتظامی ایران و شماری از مدیران آن را به بهانه مسائل حقوق بشری تحریم کرد.پیش از این امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با جوزپ بورل گفته بود: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. اینجا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست بلکه لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است.
لیدر زن مسلح اغتشاشات ملارد دستگیر شد
تسنیم/ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ملارد از دستگیری لیدر زن مسلح اغتشاشات ملارد توسط سربازان گمنام امام زمان خبر داد. جهانشیری اظهار داشت: دادستانی شهرستان ملارد به‌همراه سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) با رصد فنی و اطلاعاتی فرد مذکور را در مخفیگاه خود دستگیر کردند. وی افزود: متهم به حمل سلاح گرم اعتراف کرده است که در جریان اغتشاشات ملارد این جریانات هنجارشکنانه را هدایت می‌کرد.وی افزود: در بازجویی از این زن مشخص شد با برخی جریانات مرتبط با خارج از کشور در ارتباط بوده است.

پنتاگون: نمی‌توانیم تایید کنیم پهپادهای استفاده‌شده توسط روسیه در اوکراین، ساخت ایران هستند
تسنیم/ در حالی که کاخ سفید،‌ وزارت خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا در ادعاهایی بی‌اساس ایران را به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین متهم می‌کنند، یک مقام ارشد پنتاگون گفت: نمی‌توانیم تایید کنیم پهپادهای استفاده‌شده توسط روسیه در اوکراین ساخت ایران هستند. ودانت پاتل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با طرح این ادعای بی‌اساس که فروش پهپادهای ایرانی به روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، مدعی شد: معتقدیم این پهپادها که در اوکراین توسط روسیه استفاده شدند جزو تسلیحاتی هستند که همچنان تحت تحریم خواهند بود. کارین ژان-پیر سخنگوی کاخ سفید نیز مدعی شد واشنگتن مدارکی دارد که نشان می‌دهد پهپادهای ایرانی در اوکراین استفاده شده و ایران قصد دارد سلاح‌های بیشتری به روسیه بفروشد.وی افزود: به اعمال تحریم به دلیل تبادل تسلیحات میان روسیه و ایران ادامه خواهیم داد.

فرافکنی آمریکا برای فریب افکار عمومی از طریق اتهام‌زنی به ایران در خصوص اوکراین
تسنیم/ نشریه پولیتیکو به‌نقل از یک مسئول آمریکایی مدعی شد ایالات متحده درصدد اعمال تحریم‌هایی علیه ایران به‌خاطر کمک به روسیه در جنگ علیه اوکراین است. وی با ادعای این‌که ایران و طرف‌های دیگری تجهیزات پهپادها یا موشک‌های بالستیک را به روسیه علیه اوکراین می‌فروشند، گفت: ما تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال خواهیم کرد. این ادعاها در حالی است که آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن با ارسال گسترده تسلیحات و جنگ‌افزارهای ویرانگر به اوکراین سهم بسزایی در طولانی شدن جنگ و شعله‌ور شدن آن و در نتیجه تشدید بحران انرژی و اقتصادی در کشورهای اروپایی و ناامنی و بی‌ثباتی گسترده شده‌اند و با پافشاری بر ادامه این حمایت‌ها نشان داده‌اند که خواهان صلح و بازگشت آرامش نیستند.

چشم اندازی برای احیای برجام وجود ندارد
تسنیم/ سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه درهاى دیپلماسی با ایران باز می‌ماند گفت: فعلا چشم اندازی برای بازگشت به برجام در آینده نزدیک وجود ندارد.
کارین ژان پیر افزود: چشم اندازی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران در آینده نزدیک وجود ندارد.وی همچنین با ادعای ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه گفت به اعمال تحریم به دلیل تبادل تسلیحات میان روسیه و ایران ادامه خواهیم داد.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم‌های اتحادیه اروپا
تسنیم/ سخنگوی وزارت امور خارجه، تصمیم اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه برخی مسؤلان و نهادهای ایرانی را قویا محکوم کرد و آن را به منزله نقض حقوق بین‌الملل و مصداق بارز مداخله در امور داخلی ایران دانست. کنعانی تاکید کرد: جای تاسف عمیق دارد که انگیزه های خاص سیاسی و نیز استناد به اطلاعات بی پایه، تحریف شده و ادعاهای ساخته و پرداخته معاندین ملت ایران و رسانه های شناخته شده وابسته به آنها، مبنای چنین تصمیم غلط و غیرسازنده ای قرار می گیرد. وی تصمیم تحریمی اتحادیه اروپا را حاکی از تداوم رویکرد مغرضانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر برای نیل به اهداف سیاسی ارزیابی کرد و چنین تصمیمی را از اساس مردود و فاقد اثر و اعتبار خواند.کنعانی با رد تمامی اتهامات وارده به اشخاص و نهادهای ایرانی، افزود: در پاسخ به اقدام امروز شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا، بزودی تحریم های متقابل علیه اشخاص و نهادهای ذیربط اروپایی اعمال و اعلام خواهد شد.

امارات اظهارات بورل را محکوم و سفیر اتحادیه اروپا را احضار کرد
تسنیم/ وزارت امور خارجه امارات ضمن محکوم کردن اظهارات اخیر جوزپ بورل خاطرنشان کرد: «هر گونه اظهاراتی از این دست نابجا و نژادپرستانه است.»وزارت امور خارجه امارات افزود: «این اظهارات به تشدید تبعیض و برتری جویی در سطح جهانی دامن می زند». بورل دراظهاراتی عجیب اروپارا به «باغ» و جهان اطراف آن را به «جنگل وحشی» تشبیه کرده است که به باغ های زیبا حمله می‌کنند.

آمریکا: احیای برجام در دستور کار نیست
باشگاه خبرنگاران/ مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا از به بن بست رسیدن مذاکرات احیای برجام خبر داد. رابرت مالی، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد احیای برجام هم اینک در دستور کار واشنگتن قرار ندارد. وی با اشاره به توقف مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران گفت: هم اینک احیای برجام نه در دستور کار ماست و نه تمرکز واشنگتن بر روی این موضوع قرار دارد. در حقیقت هیچ تحرکی در زمینه مذاکرات وین انجام نمی شود.
این مقام آمریکایی با تکرار مواضع پیشین دولتمردان کاخ سفید تاکید کرد: واشنگتن بر این باور است باید از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *