خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۲۴

**آیت الله العظمی جوادی آملی: حوزویان باید توانایی پاسخگویی به شبهات جامعه را داشته باشند** آیت الله حسینی بوشهری: تمام مسئولین برای بهبود شرایط اقتصادی تلاش کنند** آیت الله خاتمی: برخی می‌خواهند طلاب را بی تفاوت نسبت به نظام بار آورند** آیت الله حسینی خراسانی: نباید جوری سخن بگوییم که دشمن از آن سوء استفاده کند** از سوی رئیس‌جمهور «سید صولت مرتضوی» به عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 دروغ‌پردازی بی‌بی‌سی و ایران‌ اینترنشنال، این‌بار در اردبیل
شبکه‌های ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی و برخی کانال‌های تلگرامی در یکی دو روز گذشته مدعی شدند که در پی حمله نیروهای امنیتی به مدرسه شاهد در شهر اردبیل یک دختر نوجوان زخمی شده و پس از انتقال به بیمارستان فاطمی اردبیل به‌دلیل خونریزی داخلی فوت شده است. همچنین ۱۰دانش‌آموز مجروح و ۷دانش‌آموز هم دستگیر شدند.
مسئولان آن استان از جمله مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل و مدیرکل آموزش و پرورش نسبت به این ادعا واکنش نشان دادند و ضمن تکذیب این ادعا اعلام کردند: تاکنون در اردبیل هیچ کشته و مجروحی نداشته‌ایم. نام و نام خانوادگی و تصویر آن فردی که ادعا می‌شود در بیمارستان فاطمی فوت شده است، از سوی هیچ یک از رسانه‌ها و کانال‌ها منتشر نشده است.
به‌نظر می‌رسد رسانه‌های فارسی‌زبان پس از تجربه ماجرای ترانه موسوی و تکذیب کشته‌شدن خانم‌ها سارینا اسماعیل‌زاده، مهسا موگویی و نیکا شاکرمی در جریان اغتشاشات اخیر، بدون نام‌بردن از کسی و صرفا با طرح ادعاهایی، به‌دنبال مبهم‌کردن فضا هستند تا ادعاهایشان به‌سرعت تکذیب نشود؛ هرچند روایت‌های مطرح‌شده‌شان نیز با یکدیگر همخوانی ندارد. البته در طرح این ادعا، بیش از همه شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال وابسته به آل‌سعود نقش داشت و بی‌بی‌سی فارسی هم به‌رغم این که در ابتدا این خبر دروغ را منتشر کرده بود، امروز با یک عقب‌نشینی، توضیحات کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران را منتشر کرد که در آن آمده بود: به‌دلیل وجود منابع خبری مختلف هنوز نتوانسته خبر درگذشت این دانش‌آموز را تأیید یا رد کند.

 همشهری 
 سفر مشاور امنیت‌ملی عراق به ایران
قاسم الاعرجی، مشاور امنیت‌ملی عراق در جریان سفر دیروز خود به تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه و تعداد دیگری از مقام‌های کشورمان دیدار و رایزنی کرد. پیش‌ از این وزیر امورخارجه عراق در جمع نمایندگان مجلس این کشور اعلام کرده بود هیأتی از این کشور به ریاست مشاور امنیت‌ملی به ایران سفر خواهد کرد تا درباره حملات اخیر ایران به مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق رایزنی‌کند.
 «سید صولت مرتضوی» به عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی شد
معاون امور مجلس رئیس‌جمهور از معرفی «سید صولت مرتضوی» به‌عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی خبر داد. سیدمحمد حسینی با اعلام اینکه نامه معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز (یکشنبه) در صحن علنی مجلس اعلام وصول خواهد شد، گفت: مرتضوی بلافاصله با حضور در کمیسیون‌های مربوطه، به تشریح برنامه‌ها می‌پردازد و به سؤالات نمایندگان پاسخ خواهد داد. وی همچنین افزود: مرتضوی سابقه مدیریت از بخشداری و معاون فرمانداری تا استانداری و معاونت سیاسی وزارت کشور را دارا بوده‌است. حسینی با بیان اینکه تنوع و سطوح مسئولیت‌های اجرایی مرتضوی به‌گونه‌ای است که به‌خوبی از عهده مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر می‌آید، ادامه داد: او شهردار کلانشهری مانند مشهد مقدس بوده و در آستان مقدس رضوی مدیرعامل سازمان موقوفات و در بنیاد مستضعفان نیز رئیس سازمان اموال و املاک بوده‌است. معاون امور مجلس رئیس‌جمهور اضافه‌کرد: مرتضوی همچنین از آغاز دولت سیزدهم به‌عنوان معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری خدمت کرده و مسئولیت سفرهای استانی و پیگیری مصوبات را برعهده داشته است.

 کیهان 
 تصمیمات فرهنگی باید پیوست اقناعی داشته باشد / توسعه سواد رسانه‌ای ضروری است
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت تهیه پیوست‌های اقناعی برای تصمیمات فرهنگی تاکید کرد: توسعه سواد رسانه‌ای برای همه قشرها و ارکان جامعه نیز ضرورت دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
آیت‌الله رئیسی در همایش «منطق باز‌سازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» با اشاره به طرح ضرورت این باز‌سازی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای کار دولت مردمی، گفت: طرح این خواسته و ضرورت، گواه دغدغه‌مندی رهبری نسبت به مسائل و عرصه فرهنگی کشور است که همواره مورد تهاجم و شبیخون بوده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اهمیت فرهنگ ناشی از هویت‌‌سازی و اقتدارآفرینی آن است، افزود: هویت و اقتدار امروز ایران اسلامی برخاسته از فرهنگ غنی ما است که نه فقط امروز بلکه همواره مورد هجمه و حمله قرار داشته است.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن اساساً فرهنگ‌محور و فرهنگ‌پایه هستند، تصریح کرد: رشد و پیشرفت در این نظام نیز به‌طور طبیعی باید فرهنگ‌محور بوده و اساساً عرصه فرهنگ باید پرچمدار هرگونه پیشرفتی باشد. پویایی و تحول در همه حوزه‌ها و عرصه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران به اعتبار محوریت فرهنگ در آن فرهنگی است و اگر در عرصه فرهنگ پیشرفت کنیم پیشرفت در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها نیز حاصل خواهد شد.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: هر حرکت انقلابی آنچنان که رهبر معظم انقلاب تصریح کرده‌اند در بطن خود بر عقلانیت و خردورزی متکی است و تحقق این باز‌سازی نیازمند نگاه انقلابی تحول‌خواه با ابتنای بر اصول و مبانی انقلاب اسلامی است که امام راحل و مقام معظم رهبری آنها را مطرح و تبیین و شهدای ما با خون خود این اصول و مبانی را تثبیت کرده‌اند.
 صنایع دفاعی می‌تواند به روند پرشتاب پیشرفت کشور در ابعاد مختلف کمک شایانی کند
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بازدید از صنایع الکترونیک ایران گفت: صنایع دفاعی به عنوان عامل پیش برنده و پیش رو در لبه‌ فناوری حرکتی چند وجهی و چند بُعدی دارد و می‌تواند به روند پرشتاب پیشرفت کشور در ابعاد مختلف کمک شایان انجام بدهد.
امیر سرتیپ آشتیانی در این بازدید گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مسیر پیش‌روندگی خود را طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت طی کرده و امروز جایگاه وزارت دفاع و نقش‌آفرینی نیروهای مسلح در شناسایی، رصد، مواجهه و پاسخ به موقع و موثر به تهدیدات، بر همگان آشکار و مبرهن است و این امر مرهون تفکر جهادی و عمل انقلابی و مجاهدت خالصانه متخصصان دفاعی کشور است.

 ایران 
 شورش اراذل و اوباش در زندان اوین
یک مقام ارشد امنیتی شب گذشته گفت: شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و آشوب این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد. به گفته این مقام امنیتی، اراذل و اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است. وی افزود: شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمد و هم اکنون آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی حریق را اطفا کردند. این مقام امنیتی خاطرنشان کرد: عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بندهای خود بازگشته‌اند. تا ساعت۲۳ شب گذشته تعداد ۸ نفر از زندانیان بر اثر این حادثه مصدوم شدند.
 عملیات علیه تروریست‌ها در اقلیم کردستان عراق ادامه می‌یابد
سرلشکر باقری فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به واکنش ایران نسبت به فعالیت‌های ضدایرانی گروهک‌های مسلح در اقلیم کردستان، اظهار کرد: اینکه ۳۰۰۰ نفر نیروی مسلح پشت دیوار مرز ما مرکز ساخت بمب و پایگاه نظامی داشته باشند به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نیست و ما با آنها مقابله می‌کنیم لذا این عملیات‌ها ادامه خواهد داشت ‌هر قدر هم که طول بکشد.
وی خاطرنشان کرد: امریکا از امروز به بعد اگر نسبت به پهپادهای ما اقدامی کند حتماً مقابله می کنیم؛ پاسخ این اقدام اخیر نیز برای ما محفوظ است. باقری همچنین هشدار داد: برخی کشورهای همسایه در خصوص پایگاه‌های امریکایی و اقدام علیه ایران برخلاف تعهد خود عمل کرده‌اند که به وقتش تلافی خواهیم کرد.

 جمهوری‌اسلامی
 اعلام جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی تجمعات
رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها تاکید کرد: در طرح مجلس اقشار مختلف می‌توانند در چهارچوب قانون تجمعات خود را برگزار کرده و مطالبات و اعتراضات را نسبت به موضوعات و مسائل مطرح کنند. بدین ترتیب مرز بین اعتراضات قانونی با اغتشاش افراد ضدانقلاب مشخص خواهد شد.
جوکار با اشاره به گام کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها برای فراهم کردن بستر مناسب برای شنیدن اعتراضات مردمی، افزود: براساس اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌هایی که مخل امنیت نبوده و در آن سلاح حمل نمی‌شود، آزاد است.
وی اظهارداشت: اکنون طرحی در این زمینه بر روی میز کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها است. در این طرح ساز وکار و عناوین برگزاری راهپیمایی‌ها و اجتماعات مشخص شده است. در این طرح مشخص شده که افراد و گروه‌های مختلف چگونه می‌توانند درخواست برگزاری تجمع کرده تامطالبات و اعتراضات خود را نسبت به یک موضوع مطرح کنند. وی تصریح کرد: ساز و کار برگزاری تجمعات اعتراضی کاملا در طرح مجلس مشخص شده است. اجتماعات و راهپیمایی‌ها باید بدون سلاح باشد. ازسوی دیگر نباید آرامش مردم را به هم بزنند. افراد از فرمانداری‌ها و یا بخشداری‌ها برای برگزاری تجمعات درخواست خواهند کرد؛ شعارهایی که قرار است در راهپیمایی مطرح شود کاملا شفاف می‌شود.

 وطن امروز 
 برخی خواص در فتنه اخیر سقوط کردند
نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه برخی خواص در فتنه اخیر سقوط کردند، گفت: این فتنه را هم باید مانند فتنه‌های گذشته خنثی کنیم و بهترین کار در این زمینه، استفاده از جهاد تبیین است. حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی اظهار داشت: باید این فتنه به وجود می‌آمد تا ویروس‌ها بیرون بیایند چون برخی خواص کشور در این فتنه نیز همچون فتنه ۸۸ سقوط کردند اما مردم ثابت‌قدم ماندند و همچون گذشته پایبندی خود را به نظام ثابت کردند.
 خبرهای خوب در حوزه رادیودارو
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروز به لحاظ ضربه‌پذیری در حوزه هسته‌ای، کشور به دلایل مختلف کاملا غیرقابل آسیب است، اعلام کرد: خبرهای خوب در حوزه رآکتور و رادیودارو داریم. کمالوندی گفت: امروز سازمان با گزارش‌های مخابره شده از سوی آژانس انرژی اتمی مواجه است؛ گزارش‌هایی که هر چند فعالیت‌های ما را اعلام می‌کند اما در موارد فراوانی با اغراض سیاسی قدم به نحوی برمی‌دارد که تصویری مخدوش و منفی از کشور ما در سطح بین‌المللی ایجاد کند. وی با اشاره به تأمین رادیوداروها در کشور به‌رغم همه تحریم‌ها و فشارهای سنگینی که بر کشور وارد شده است، اظهار کرد: جز تأمین رادیوداروها در کشور به رغم همه تحریم‌ها، شاهد استفاده ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر در خارج از کشور از این داروها هستیم و این موارد در شرایطی است که تحت فشارهای سنگین تحریمی قرار داریم. کمالوندی با اشاره به اینکه ادعای دشمن مبنی بر اینکه ما در مواجهه با مردم ایران کاری به مقوله غذا و دارو نداریم، دروغ است، گفت: اینکه دشمن مدعی است به غذا و دارو کاری ندارد یک دروغ است و سازمان اسناد این مساله را به نماینده حقوق بشر منعکس کرده است. در این مساله در حد سازمان اقدام شده اما لازم است که در سطح بین‌المللی هم کارهایی انجام شود تا جهانیان از تحریم‌های ظالمانه که شامل رادیوداروی بیماران نیز می‌شود، آگاهی یابند.

 خراسان 
 انجام اقداماتی برای ساخت منظومه ماهواره‌ای شبیه استارلینک
رئیس سازمان فضایی ایران از اقداماتی برای ساخت منظومه ماهواره‌ای شبیه استارلینک در کوتاه‌مدت خبر داد و اعلام کرد که برای تحقق این موضوع، نیاز به شکل‌گیری یک کنسرسیوم بین‌المللی برای همکاری با کشورهای علاقه‌مند به این کار وجود دارد.«حسن سالاریه» تاکید کرد قرار است با شرکت‌های دانش بنیان فعال این حوزه همکاری شود تا ضمن حمایت از آن ها، به این فناوری دست پیدا کرد.
 امروز نیازمند تفکر جهادی در جنگ پیشرفت هستیم
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اشاره به این که امروز نیازمند تفکر جهادی در جنگ پیشرفت هستیم، بیان کرد: امروز هدف ناامنی‌ها در ایران، فرار سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی از کشورمان است. امروز دشمن از ارتباطات ایران در سطح منطقه و آسیا و جوانان جهادی ایرانی می‌ترسد و به‌همین دلیل از اغتشاشگران و آشوبگران در ایران حمایت می‌کند. امروز سازمان «سیا»، تمامی نیروهای خود را وارد کشورهای اطراف ایران کرده است چرا که از موج انقلابی‌های ایران می‌ترسد.
 گفت‌وگوی سران قوا درباره برنامه هفتم و رسیدگی به پرونده اغتشاشات
توسعه تعامل های قوای سه‌گانه و هم‌افزایی همه ارکان نظام حکمرانی در راستای غلبه بر مشکلات موجود و پیشرفت کشور، مهم‌ترین دستور جلسه روسای قوای سه‌گانه بود.
در نشست بعدازظهر دیروز سران سه قوه که به میزبانی آیت الله رئیسی برگزار شد، درباره روند تدوین برنامه هفتم توسعه توسط دولت رایزنی شد و رئیس‌جمهور از تکمیل این برنامه در آینده نزدیک و تحویل آن به مجلس شورای اسلامی در موعد مقرر خبر داد.
در این جلسه، همچنین رئیس جمهور با پربار توصیف کردن سفر به کشور قزاقستان و شرکت در اجلاس ششم سیکا، به ظرفیت‌های فراوان همکاری اقتصادی و زمینه‌های تعامل با کشورهای آسیایی اشاره کرد و از اهتمام دولت به توسعه روابط در این حوزه خبر داد.سران سه قوه در پایان جلسه با مرور شرایط روز کشور، بر لزوم رسیدگی سریع و دقیق به پرونده‌های اغتشاشات اخیر تاکید کردند.

 رسالت 
 تل‌آویو چاره‌ای جز توافق با لبنان نداشت
روزنامه هاآرتص به نقل از یکی از اعضای امنیتی کابینه رژیم صهیونیستی اذعان کرد که تل‌آویو چاره‌ای جز توافق با بیروت نداشت. یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» درباره جزئیاتی از دیدگاه‌های مقامات کابینه تل‌آویو با توافق ترسیم مرزهای آبی بین فلسطین اشغالی و لبنان صحبت کرد.او دراین‌باره تصریح کرد: چه آنانی که مخالف امتیاز دادن یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل به لبنان هستند و چه آن‌هایی که باور داشتند امکان رسیدن به توافق بهتری وجود دارد، بعد از شنیدن آمارها و برآوردهای اطلاعاتی رأی مخالف خود به توافق را پس گرفتند. طبق اطلاعات فاش شده از این روزنامه صهیونیستی، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر کنار گذاشته‌شده‌ کابینه تل‌آویو و «یواز هندل» وزیر ارتباطات آن‌که به فکر دادن رأی مخالف بودند، درنهایت جلسه تصویب توافق رأی ممتنع دادند؛ چراکه گزینه دیگری نداشتند.
 واکنش تند مقتدی صدر به مأموریت تشکیل کابینه جدید عراق
«صالح محمد العراقی» چهره نزدیک به رهبر جریان صدر که در شبکه‌های اجتماعی به «وزیر» و سخنگوی او معروف شده، با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی به مکلف شدن «محمد شیاع السودانی» به تشکیل کابینه جدیدعراق واکنش نشان داد. بر اساس این بیانیه منتشرشده، «سید مقتدی الصدر» روز گذشته ، دو روز پس از انتخاب رئیس‌جمهور و مأمور تشکیل کابینه جدید عراق پس از یک بحرانی سیاسی طولانی، اعلام کرد که در دولت آتی مشارکت نخواهد کرد.
العراقی به نقل از الصدر تصریح کرد که دولت جدید عراق در صورت تشکیل «یک دولت ائتلافی وابسته شبه‌نظامی تجربه‌شده است که خواسته‌های ملت را پاسخ نداده و نخواهد داد و با اصل آزموده را آزمودن خطاست تطابق ندارد.» در ادامه این بیانیه آمده است که رهبر جریان صدر با مشارکت هر یک از افراد وابسته به خود در دولت‌های سابق و کنونی و حتی کسانی که از جریان صدر جداشده‌اند یا می‌شوند یا به هر ترتیبی از این جریان شمرده می‌شوند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم و یا به هر بهانه‌ای در دولتی «به ریاست نامزد کنونی یا هر یک از چهره‌های قدیم یا سرسپرده فاسدان» رد می‌کند و معتقد است که این افراد هیچ دغدغه‌ای جز شکستن اقتدار میهن و تضعیف آن ندارند.

 مردم سالاری
۸۵۰ نفر از بسیجیان در تهران مجروح و سه تن از آنان شهید شده‌اند
فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله) تهران بزرگ با اشاره به دستور فرمانده کل سپاه مبنی بر منع استفاده از اسلحه در جریان اغتشاشات گفت: از آغاز فتنه اخیر تاکنون ۸۵۰ نفر از بسیجیان در تهران مجروح و سه تن از آنان شهید شده‌اند. سردار حسن‌زاده با اشاره به اینکه بسیج در تهران ۳۸۰ گردان آماده دارد، افزود: حامیان اغتشاشگران پیش‌بینی کرده بودند که وقتی فریاد اعتراض بالا رود، نظام نمی‌تواند آن را کنترل کند و حتی برای دستیابی به موفقیت، تلفات دو هزار تا سه هزار نفری را لحاظ کرده بودند و برایشان هم مهم نبود آن‌ کسی که کشته می‌شود از پلیس، بسیج، سپاه، مردم یا حتی خود اغتشاشگران باشد؛ زیرا فقط به دنبال افزایش کشته‌ها بودند، اما پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآمد؛ چون مردم به اغتشاشگران اضافه نشدند که این نشان‌دهنده همان قدرت نرم نظام است. فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (صلی  عنوان کرد: سردار «سلامی» فرمانده کل سپاه دستور داده بود برای مقابله با اغتشاشگران از سلاح استفاده نکنید که همین‌گونه هم شد؛ زیرا در برابر این اغتشاشگران فقط در یک شب ۱۸۵ مجروح دادیم و در میدان الغدیر ۴۵ دقیقه با اغتشاشگران می‌جنگیدیم؛ لذا با خویشتن‌داری و صبری که بسیج و فراجا در مقابله با آن‌ها به خرج دادند، این ترفند آن‌ها هم نتیجه‌بخش نشد.
 صدور مجوز خروج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی توقیف شده در آرژانتین
مقامات قضایی آرژانتین روز جمعه به رسانه‌های داخلی این کشور اعلام کردند که اجازه خروج پنج خدمه باقی‌مانده از ۱۹ خدمه هواپیمای توقیف شده ونزوئلایی صادر شده است. این پنج خدمه شامل سه فرد ایرانی و دو ونزوئلایی بودند که بیش از چهار ماه است در پی توقیف هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به خطوط هوایی ونزوئلا در آرژانتین نتوانسته‌اند از این کشور خارج شوند. ۱۴ خدمه دیگر این هواپیما پیشتر توانسته بودند خاک آرژانتین را ترک کنند. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، فدریکو ویلِنا قاضی فدرال آرژانتینی ضمن اعلام این خبر تاکید کرده است که هیچ مبنایی برای پیگرد قانونی پنج نفر باقی مانده وجود ندارد.

 آرمان ملی 
 دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری
دوازدهمین همایش ملی نخبگان با شعار حکمرانی نخبگان سرآمد ایران در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه برگزار خواهد شد. برنامه افتتاحیه این همایش با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد. برگزاری نشست‌های تخصصی و نمایشگاهی از دستاوردهای نخبگان و خدمات نخبگی از دیگر برنامه‌های جنبی روز اول این همایش است. در روز دوم این همایش در روز ۲۶ مهرماه نخبگان با مقام معظم رهبری دیدار خواهند داشت. در این همایش ۵۰۰ نفر از نخبگان حاضر خواهند شد.

 قدس 
 از امضای توافق گازی با روسیه پشیمان نیستم
آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان با دفاع از تصمیم خود برای امضای توافق با روسیه بر سر انتقال گاز در دوران ۱۶ ساله صدارتش، گفت: مسکو همواره عرضه‌کننده «قابل اتکای» انرژی برای آلمان بوده است. وی با اشاره به اینکه روسیه حتی در دوران جنگ سرد نیز تأمین‌کننده قابل اتکای انرژی برای آلمان بوده، گفت: در آن برهه، دریافت گاز روسیه از طریق خط لوله، بسیار منطقی و قابل درک بود. گاز روسیه از گاز طبیعی مایعی که سایر کشورهای جهان عرضه می‌کردند، بسیار ارزان‌تر بود.
 تأسیس اردوگاه‌ یهود در جمهوری آذربایجان!
رسانه‌ها از تلاش رژیم موقت صهیونیستی برای حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان با بهانه‌ تأسیس اردوگاه آوارگان یهود خبر دادند. وبگاه «میدل ایست مانیتور» به نقل از روزنامه «جروزالم پست» نوشت: رژیم اسرائیل با بهانه کمک به یهودیان مقیم روسیه و انتقال آن‌ها به خارج از این کشور، اردوگاه‌های موقت آوارگان در جمهوری آذربایجان برقرار می‌کند.

 شهروند 
 استفاده از بالن‌های مخابراتی برای شرایط خاص و بحرانی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: «بالن‌های مخابراتی برای ارائه خدمات ارتباطی در شرایط خاص و بحرانی که زیرساخت‌های ارتباطی زمینی، قطع یا اشباع می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.» در همین رابطه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌تازگی در یک پیام‌رسان بومی درباره بالن‌های مخابراتی اظهار کرد: «در سیل استان لرستان در سال ۱۳۹۸، این نوع بالن‌ها توانستند تا زمان اتصال مجدد زیرساخت‌های ارتباطی، ارتباط را در منطقه سیل‌زده برقرار کنند، همچنین در ایام اربعین سال‌جاری، یکی از این بالن‌ها در مرز مهران به زائران اینترنت بی‌سیم رایگان ارائه کرد.» زارع‌پور گفت: «با تلاش همکارانم در پژوهشگاه فضایی ایران، نسل جدید سکوهای متحرک مدیریت بالن‌های مخابراتی رونمایی شد که قابلیت‌های ویژه و منحصربه‌فردی دارد.»

اخبارخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

حوزویان باید توانایی پاسخگویی به شبهات جامعه را داشته باشند
رسا/ آیت الله العظمی جوادی آملی در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب که به مناسبت میلاد پیامبر اعظم و امام صادق در بیت ایشان برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم به ما سفارش کرده اند قرآن را امام خود قرار دهید و قرآنی زندگی کنید، لازمه اش این است که انسان طیب و طاهر باشد تا کلامش در جامعه اثرگذار باشد.وی بیان کرد: حوزویان و مدیران اگر طیب و طاهر نباشند نمی توانند جامعه را طیب و طاهر کنند. استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم پاسخگویی به شبهات، افزود: حوزویان باید نسبت به پاسخ به شبهات غرب اهتمام ورزند و توانایی پاسخ به شبهات جامعه را داشته باشند، اندلس سابق بزرگانی از فقه و علوم اسلامی داشت اما چیزی که دین را از اندلس گرفت جنگهای صلیبی نبود، بلکه شبهات فکری بود، لذا نباید نسبت به شبهات مطرح در جامعه بی تفاوت بود، و باید آنها را به وسیله روایاتی که مفسر قرآن هستند جواب داد.

تمام مسئولین برای بهبود شرایط اقتصادی تلاش کنند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در جمع دست‌اندرکاران کنگره ۱۰۰۰ شهید شهرستان تربت حیدریه، خطاب به مسئولین اظهار داشت: تمام مسئولین تلاش کنند تا با بهبود شرایط اقتصادی، یکی از عوامل ایجاد نارضایتی در مردم و جامعه را از بین ببرند؛ چرا که دشمن در تلاش است با ایجاد نارضایتی عمومی، اراده مردم در حمایت از این انقلاب را در هم بشکند. وی ایجاد رعب در ملت‌ها و کشورهای همسایه را از دیگر برنامه‌های دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: با ترساندن ملت‌ها و کشورهای همسایه از ایران قوی، در تلاش هستند تا آن‌ها را به سمت اسرائیل جذب نمایند.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، تسلیم فرهنگی را از دیگر برنامه‌های دشمن ارزیابی کرد و ابراز داشت: تخریب فرهنگ ملی به منظور جایگزینی با فرهنگ غربی، در نهایت تسلیم فرهنگی را به دنبال خواهد داشت؛ چرا که اگر ملتی ارزش‌های خود را از دست بدهد، به تبع تسلیم فرهنگ بیگانه خواهد شد.

برخی می‌خواهند طلاب را بی تفاوت نسبت به نظام بار آورند
رسا/ آیت الله خاتمی در مراسم افتتاحیه‌ مدرسه‌ فقهی امیرالمومنین گفت: همان براندازانی که می‌خواستند نظام نبوی را براندازند، امروز می‌خواهند نظام ولایی را براندازند و نخواهند توانست. هیچ جای تردیدی نیست که این تلاش ها مذبوحانه است. عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه باید به حکم الهی برای لیدرهای اغتشاشات اشد مجازات عبرت آمیز را در نظر گرفت اظهار داشت: هیچ تردیدی نیست که لیدرهای اغتشاش از خارج تغدیه می‌شوند پول می‌گیرند و هدایت می‌شوند؛ همانطور که وزیر کشور هم به آن اشاره کرد. با بنده به عنوان عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام تماس گرفتند و تهدید کردند که اگر استعفا ندهی سر تو را روی سینه ات میگذاریم! که پس از تحقیقات مشخص شد از خارج از کشور تماس گرفته اند! آیت الله خاتمی ضمن بیان اینکه همراهی نکردن مردم، دشمن را در اغتشاشات ناکام گذاشت گفت: به عنوان حوزوی باید بگوییم حوزه انقلابی بوده، انقلاب را آفریده و انقلابی خواهد ماند. وی در پایان بیان کرد: جریانی هستند که همان خط دشمن را پیش رو گرفته اند، بر تز جدایی دین از سیاست که تز رضاخانی است می‌دمند و می‌خواهند طلاب آینده را طلابی بی تفاوت نسبت به نظام و انقلاب بار بیاورند که این توطئه است. ما در پی حوزه انقلابی هستیم همان حوزه‌ای که مقام معظم رهبری و پیش از ایشان امام راحل می‌خواست، لذا مدیر باید انقلابی باشد و مدیر غیر انقلابی در شان یک حوزه نیست.

نباید جوری سخن بگوییم که دشمن از آن سوء استفاده کند
اختصاصی/ آیت الله حسینی خراسانی در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای تربت حیدریه ضمن یادآوری سخنان مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر لزوم جبران خواص نسبت به موضع گیری‌های غلط خود در جریانات اخیر، گفت: امروز تهدید دشمن نسبت به هر زمان دیگری در طول تاریخ، عمیق‌تر و گسترده‌تر است؛ لذا از خواص جامعه اعم از ورزشی، هنری، دانشگاهی، بازاری و حوزوی انتظار می‌رود تا دست در دست هم در مقابل دشمن بایستند.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: نباید جوری سخن بگوییم که دشمن از آن سوء استفاده کند و اگر هم سخنی گفته‌ایم باید در صدد جبران آن بر آییم. وی همچنین گفت: امروز تهدید دشمن نسبت به هر زمان دیگری در طول تاریخ، عمیق‌تر و گسترده‌تر است؛ لذا از خواص جامعه انتظار می‌رود تا دست در دست هم در مقابل دشمن بایستند.

گزارش جدید صندوق بین المللی پول از اقتصاد ایران
تسنیم/ صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین برآورد خود از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال را ۱۵۹۹ میلیارد دلار برآورد کرده است.این نهاد بین‌المللی انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال نسبت به سال قبل ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد. در سال ۲۰۲۱ ارزش تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس این شاخص ۱۴۴۹ میلیارد دلار محاسبه شده بود.به همین ترتیب سرانه تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید از ۱۷۰۸۲ دلار در سال ۲۰۲۱ به ۱۸۶۶۳ دلار افزایش خواهد یافت.بر اساس این گزارش درآمدهای دولت ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۵۳ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۸۲۹ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. درآمد دولت ایران در سال قبل ۵۳۹ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود. صندوق بین‌المللی پول در بخش دیگری از گزارش خود انتظار دارد تراز حساب‌های جاری ایران در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۲۱ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل مواجه شود و به ۳۲ میلیارد دلار برسد، این نهاد تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل را ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرده است.

دستگیری و شناسایی ۱۵ نفر از عاملان تیراندازی به منازل در آبادان
تسنیم/ فرمانده انتظامی آبادان گفت: ۱۵ نفر از دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز و عاملان تیراندازی‌ به سمت منازل مردم در این شهرستان شناسایی و دستگیر شدند.سرهنگ کیومرث کشوری با بیان اینکه ماموران پلیس پس از هماهنگی با دستگاه قضایی جهت دستگیری متهمان وارد عمل شده و در عملیات‌های متفاوت موفق به دستگیری ۱۵ نفر متهم در این زمینه شدند، افزود: در بازرسی صورت گرفته از مخفیگاه متهمان پنج اسلحه جنگی و چهار اسلحه غیرمجاز شکاری به همراه ۱۴۳ عدد انواع فشنگ کشف و ضبط شد.

تداوم حضور مسلحانه تروریست‌ها در اقلیم کردستان علیه امنیت ایران را تحمل نخواهیم کرد
تسنیم/ امیرعبداللهیان در دیدار با قاسم اعرجی دبیر شورای‌عالی امنیت عراق گفت: ما همواره خواهان عراق آباد، آزاد و مستقل بوده‌ایم و جز خیر برای دولت و ملت عراق نمی‌خواهیم اما تداوم حضور مسلحانه تروریست‌ها در اقلیم کردستان و تحرکات آنان علیه امنیت ایران را تحمل نخواهیم کرد. امیرعبداللهیان همچنین با تأکید بر این‌که “مناسبات دو‌ کشور راهبردی و‌ ممتاز است و ما امنیت عراق را امنیت ایران می‌دانیم”، افزود: با توجه به مناسبات حسنه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، ما انتظار نداریم که خاک اقلیم کردستان عراق محلی برای اقدامات تروریستی و تهدیدی علیه ایران باشد.

پاریس: دو هزار نظامی اوکراینی را آموزش می‌دهیم
فارس/ باوجود هشدارهای صریح روسیه درباره تداوم کمک‌های نظامی و امنیتی کشورهای غربی به اوکراین، پاریس اما همچنان بر طبل افزایش تنش‌ها در این بحران می‌کوبد.
«سباستین لِکورنو» وزیر دفاع فرانسه شامگاه شنبه گفت که رئیس جمهور این کشور از پیشنهاد او برای آموزش دادن به گروه بزرگی از نظامیان اوکراینی حمایت و با آن موافقت کرده است. لکورنو در مصاحبه‌ای توضیح داد: «رئیس جمهور [امانوئل] ماکرون برنامه آموزشی را تایید کردند که از دو هزار نظامی اوکراینی در فرانسه استقبال خواهد شد».وزیر دفاع فرانسه ضمن اشاره به ۱۸ دستگاه توپخانه هوویتزر سزار که برای اوکراین ارسال کرده‌اند، گفت: مذاکرات با کی‌یف برای ارائه شش دستگاه دیگر به این کشور ادامه دارد و پاریس همچنین در حال بررسی ارسال موشک‌های سطح به سطح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *