خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۲۱

**میلاد با سعادت پیامبر اکرم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و امام جعفر صادق (علیه السلام) را تبریک می گوییم** رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌ و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام: اغتشاش‌های پراکنده طراحی انفعالی دشمن در مقابل پیشرفت‌های بزرگ ملت ایران است** آیت الله حسینی بوشهری: صنعت خودروسازی نیازمند یک تحول بنیادین است** آیت الله جنتی: ایجاد تفرقه، خدعه قدیمی دشمنان اسلام است** آیت الله اراکی: اندیشه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در رسانه ملی تبیین نمی‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 واکنش ایران به گزارش جدید آژانس
رئیس سازمان انرژی‌اتمی درباره غنی‌سازی در آبشار سوم سانتریفیوژهای جدید نطنز گفت: گزارش‌هایی که آژانس در روزهای اخیر منتشر کرده، برگرفته از اقدام‌های رسمی و آشکار سازمان انرژی‌اتمی است و در راستای اجرای قانون، اقدام راهبردی و کاهش تعهدات برجام صورت گرفته ‌است.
اسلامی در گفت‌وگویی درباره انتشار گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون غنی‌سازی در آبشار سوم سانتریفیوژهای جدید نطنز، افزود: این موضوع را تأیید می‌کنم؛ البته این گزارش‌ها محرمانه است و آژانس باید ملاحظات محرمانگی را رعایت کند. با وجود این، هربار این گزارش‌های محرمانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: از آنجایی که ایران عضو رسمی آژانس است و به معاهدات تعهد دارد، همه فعالیت‌های هسته‌ای با نظارت آژانس صورت می‌گیرد؛ بنابراین آژانس را رسما از قصد و نیت، طراحی، زمان اجرا و بهره‌برداری مطلع می‌کنیم.

 همشهری 
 برگزاری تمرین امنیت دریایی ایران و عمان
تمرین مرکب امنیت دریایی ارتش و سپاه جمهوری اسلامی و کشور عمان در شمال اقیانوس هند برگزار شد. این تمرین با مشارکت ناوشکن البرز، ناو پشتیبانی تنب نیروی دریایی ارتش، ناو شهید ناظری و شناور شهید یحیایی نیروی دریایی سپاه پاسداران و شناورهایی از نیروی دریایی سلطنتی عمان، با پشتیبانی تعدادی از بالگردهای ۲ کشور در حضور روسای کمیته مشترک دوستی نظامی ۲ کشور و اعضای آن برگزار شد. تقویت روابط و توسعه مناسبات و تعاملات نظامی در طراحی و اجرای تمرین مرکب دریایی و اشتراک اطلاعات در حوزه تقویت امنیت تجارب دریایی با کشور سلطنتی عمان، از مهم‌ترین اهداف این تمرین مرکب بوده ‌است.

 کیهان
 اغتشاشهای پراکنده، طراحی انفعالی دشمن در مقابل پیشرفتهای بزرگ ملت ایران است
رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام:
نقش مجمع در مسئله سیاست های کلی نقش مشورت دهی است که این را نباید دستکم گرفت.
حضور میلیونی جوانان در راهپیمایی اربعین و حرکتهای مؤمنانه نمونه ای از تدین، دین باوری و حرکت های بزرگ ملت ایران بود.
حکم اینهایی که می آیند در خیابان یک جور نیســت؛ بعضی ها یا عامل دشــمن اند یا اگر عامل دشــمن هم نیستند هم جهت با دشمن اند، با همان اهداف می آینــد در خیابان. بعضی ها هم نه، هیجان زده اند، اینها یک حکم ندارند.
ایــن دســته دوم را بــا کار فرهنگی باید درســت کرد. دســته اول را نــه، مســئولین قضایــی و امنیتی موظفند کارهایشان را انجام بدهند.
تا زمانی که ملت ایران، پرچم اسلام را به دست گرفته و همراه نظام اسلامی است، این دشمنی ها به اَشکال مختلف ادامه پیدا خواهد کرد و تنها راه علاج آن نیز ایستادگی است.
مسئولان مراقب باشند حواستان با این چیزها [حوادثی مثل اغتشاشات اخیر] پرت نشــود، از کارهای اصلی نمانید. یکی از این اهداف دشمن همین اســت که حواس مسئولین و مدیران و موظفین کارهای اساســی را پرت کنند، مشغول کنند به این چیزهای روزمره.
ما به وعــده الهی مبنی بر پیروزی قطعی یقین داریم و حتما کمک الهی همراه ما خواهد بود.
 ضرورت هوشیاری در برابر جریان استعماری، حفظ وحدت و انسجام ملی
علی‌اکبر ولایتی دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در مقاله‌ای تفصیلی با نگاه به وقایع و اغتشاشات اخیر در کشور، به مسئله حفظ ایران در برابر تجزیه و حراست علمای بزرگ در طول تاریخ از منافع ملی پرداخته است. در بخشهایی از این مقاله آمده است:
ترویج فکر استعماری تجزیه ایران یکی از سلاح‌هایی است که همواره توسط بیگانگان به کار رفته است و در وقایع اخیر نیز بعضی از سردستگان نواستعماریون و در رأس آنها آمریکا تلاش کردند که از یک بخش بسیار عزیز و وطن‌پرست و ایران‌دوست همچون کُردها استفاده کنند که خوشبختانه کُردهای ایرانی مثل همیشه پاسخ دندان‌شکنی به آنها دادند.
هوشیاری در برابر جریان استعماری، حفظ وحدت و انسجام برای رفع برخی سوءتفاهمات و مشکلات داخلی توسط ملت در درون خود و خانواده، جلوگیری از مداخله خارجی و توجه به این که دشمنان همواره در تلاش برای سوءاستفاده از وقوع برخی رویدادها در جهت تأمین منافع خود هستند که خدای ناکرده برای کشور و ملت می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد ضرورتی انکارناپذیر است.

 ایران
 مقابله با اغتشاش در اروپا «خوب» است و در ایران «سرکوب» نام دارد؟
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه، با انتقاد شدید از اظهارات مداخله‌جویانه خارجی در قبال ایران تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی از داخل یا خارج، امنیت ملی کشور را هدف قرار دهد. امیرعبداللهیان در این تماس تلفنی که طی آن درخصوص آخرین تحولات مناسبات دوجانبه و مذاکرات لغو تحریم‌ها تبادل نظر شد، عنوان کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اعتراض مسالمت‌آمیز را حق مردم می‌داند، اما صف این مطالبات مشروع از اغتشاشگران و تروریست‌هایی که به‌صورت سازماندهی شده، امنیت ایران و جان و مال مردم ما را هدف گرفته‌اند، کاملاً جداست. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رفتار غرب در توسل به استانداردهای دوگانه عنوان کرد: جای تعجب است که مقابله با اغتشاش در اروپا عملی خوب و پسندیده است اما همین کار در ایران سرکوب قلمداد می‌شود! رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: اجازه نمی‌دهیم هیچ طرفی از داخل یا خارج، امنیت ملی کشور را هدف قرار دهد.
طرفین در این گفت‌وگوی تلفنی بر اهمیت حفظ و توسعه مناسبات دو کشور تأکید کردند. همچنین آخرین وضعیت گفت‌وگو برای لغو تحریم‌ها را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و آن را مثبت و روبه جلو ارزیابی کردند.
 بازگشت آرامش به دانشگاه‌ها
پس از گذشت چندین روز ناآرامی و برگزاری تجمعات اعتراضی در برخی دانشگاه‌های کشور روز گذشته آرامش به دانشگاه‌ها بازگشت و فعالیت‌های آموزشی از سر گرفته شد. بر اساس مشاهدات عینی از وضعیت دانشگاه‌های امیرکبیر، تربیت مدرس و علامه طباطبایی در پی تلاش برای آرام‌سازی فضای دانشگاه‌ها و همراهی دانشجویان و اساتید با مسئولان برای رسیدن به این آرامش، کلاس‌های درس درحال برگزاری است و دانشجویان و اساتید بویژه دانشجویان جدیدالورود در کلاس‌ها حاضر شده‌اند.
 وضعیت روز گذشته تهران و سنندج
در حالی که رسانه‌های ضد انقلاب از روز شنبه برای ایجاد آشوب در روز گذشته اعلام فراخوان گسترده کرده بودند، اما هیچ آشوب مؤثری در هیچ یک از شهرهای کشور اتفاق نیفتاد. تجمع‌های ۵۰ تا ۶۰ نفره در برخی محله‌ها و خیابان‌های سنندج، روشن کردن آتش، تخریب برخی اموال عمومی و خدماتی شهرداری، کندن چراغ‌های برق، بستن برخی خیابان‌ها و سر دادن شعارهای هنجارشکنانه از جمله اقدامات اغتشاشگران در سنندج بوده که با برخورد جدی نیروهای نظامی و انتظامی در استان روبه‌رو شد. همچنین در برخی نقاط تهران نظیر خیابان فلسطین‌شمالی و لاله زار تجمعات محدودی برگزار شد که برخلاف تجمعات قبلی از ۲۰ نفر تجاوز نکرد و به نحوی پراکنده بود که حتی به دخالت نیروهای انتظامی حاضر در محل نیز منتهی نشد. البته این موضوع به مذاق شبکه دولتی انگلیس و رسانه وابسته به دربار سعودی خوش نیامد و آنها مجبور شدند فیلم‌هایی که مربوط به روزهای قبل بوده به عنوان فیلم اعتراضات روز گذشته در ایران منتشر کنند. نکته جالب توجه آنکه بسیاری از کاربران به تکراری بودن فیلم‌ها و کلیپ‌ها اشاره می‌کردند که پس از چند ساعت بی‌بی‌سی فارسی برخی از کلیپ‌های تکراری را پاک کرد.
 لغو نشست کارگروه امریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران
نشست کارگروه امریکا و شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران لغو شده است. وبگاه خبری میدل.ایست.آی اعلام کرد لغو این نشست در پی آن بوده که «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا پس از تصمیم «اوپک پلاس» برای کاهش تولیدات نفت اعلام کرد، دولت این کشور بهبود مناسبات با عربستان سعودی را بررسی می‌کند.

 وطن امروز 
 رئیس‌جمهور عازم قزاقستان شد
روز گذشته آیت الله رئیسی با بدرقه حجت الاسلام والمسلمین «محسن قمی» معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌ جمهور، جمعی از اعضای هیأت دولت تهران را به مقصد آستانه، پایتخت قزاقستان ترک کرد. این نخستین حضور رئیسی در کنفرانس سیکا و نهمین سفر خارجی وی در یک سال اخیر است. رئیس‌جمهور را در این سفر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور همراهی می‌کنند.
 امنیت کامل در کردستان برقرار است
معاون سیاسی استاندار کردستان بر ضرورت وحدت عملی و نمایش آن در شرایط کنونی در جامعه تأکید کرد و گفت: امروز استکبار جهانی، دشمن درجه‌ یک امت پیامبر اکرم بوده و شیعه و سنی، فلسطین، ایران و عراق هم برای‌شان تفاوتی ندارد؛ بنابراین باید به فرمایش مقام معظم رهبری، جهاد تبیین صورت بگیرد. رمضانی با اشاره به فتنه جدید دشمنان عنوان کرد: اگر امروز صدای حق بلند نشود قطعا صدای دشمنان در همه جا می‌پیچد و همه مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رمضانی به رویکرد شبکه‌ اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی اشاره کرد و افزود: این رسانه‌ معاند با انتشار خبرهای غلط و عملیات روانی طوری وانمود کرده که مردم جهان فکر می‌کنند در سنندج اتفاقی افتاده، در حالی ‌که این شهر در امنیت کامل است.

 جوان 
 انهدام باند قاچاق سلاح گروهک‌های تروریستی در شمال غرب کشور
رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) با هوشیاری کامل موفق شدند یکی از باندهای قاچاق سلاح و مهمات مرتبط با گروهک‌های تروریستی ضدانقلاب و سرویس‌های جاسوسی بیگانه را کشف و متلاشی کنند. روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این افراد که قصد اخلال در امنیت عمومی جامعه و ایجاد اغتشاش را داشتند، حین ورود به مرزهای شمال غرب کشور در مناطق مرزی در دام رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا (علیه السلام) افتادند. در این اقدام اطلاعاتی، ۹ قبضه سلاح جنگی ژ۳ و مقادیر زیادی مهمات جنگی از این افراد کشف و ضبط شد. در ادامه این اطلاعیه آمده است: هدف دشمن از این قبیل اقدامات،‌ تجهیز عوامل‌ تروریستی و تجزیه‌‌طلب و اغتشاشگران جهت بر هم زدن آرامش و امنیت عمومی‌ جامعه و کشته‌سازی در اغتشاشات و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع است که با رصد و هوشیاری رزمندگان غیور قرارگاه حمزه سیدالشهدا این اقدام آنها ناکام مانده، کشف و خنثی شد.

 خراسان 
 برگزاری رزمایش مشترک دریایی ایران با چین و روسیه در آینده نزدیک
فرمانده نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش مشترک دریایی با حضور یگان های دریایی از کشورهای چین و روسیه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این نیرو برای برگزاری رزمایش مرکب از کشور‌های مختلف عضو «آیونز» دعوت کرده‌ تا در این رزمایش که مقرر است در شمال اقیانوس هند برگزار شود، شرکت کنند. امیر دریادار ایرانی با اشاره به لزوم افزایش توان رزمی و اهمیت دیپلماسی دریایی در برقراری امنیت، اظهار کرد: باهدف ایجاد امنیت پایدار و ارتقای توان رزمی به‌زودی رزمایش مشترک دریایی را با حضور کشور‌های چین و روسیه و برخی کشور‌های دیگر در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار خواهیم کرد.

 رسالت 
 بخشنامه بودجه ۱۴۰۲ ابلاغ شد
بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ و پیوست‌های پنجگانه آن از سوی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد. بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ کشور ۵ پیوست دارد که شامل برنامه زمان‌بندی تدوین لایحه، ضوابط مالی لایحه بودجه، دستورالعمل و فرم‌های بودجه دستگاه‌های اجرایی، دستورالعمل جامع بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد و دستورالعمل بودجه شرکت‌های دولتی است.
در قسمتی از مقدمه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ که به امضای آیت الله رئیسی رسیده، آمده است: «با اتکال به خداوند متعال و به استناد اسناد بالادست از جمله سیاست‌های کلی برنامه هفتم و اسناد آمایش سرزمین و سند تحول دولت مردمی و بر اساس آسیب‌شناسی و تحلیل شرایط اقتصادی کشور، رویکردهای کلان و خط مشی تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ با مضمون اصلی «دستیابی به رشد باثبات اقتصادی، عدالت‌محوری و کارآمدسازی نظام حکمرانی» به شرح زیر ابلاغ می‌شود. ۲ شرط مهم برای موفقیت و حصول به اهداف، پایبندی و تعهد جمعی مدیران و کارکنان خدوم در تلاش مخلصانه برای تحقق آرمان‌های نظام اسلامی و هم‌گرایی و هم‌افزایی یکپارچه دستگاه‌های اجرایی در پیگیری تحقق برنامه‌های اقتصادی دولت است».
همچنین در بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۲ ضمن تحلیل شرایط اقتصاد کلان جهان و منطقه، رویکردها و سیاست‌های کلانی از جمله ایجاد ثبات اقتصادی، عدالت‌محوری، کارآمدسازی نظام حکمرانی و اصلاح ساختار بودجه، اجرای طرح‌های پیشران و مهم توسعه‌ای و اجرای سیاست‌های فعال بازار کار مدنظر قرار گرفته است.

 مردم سالاری 
 ریاض در انتظار دور ششم مذاکرات با تهران
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در گفت وگو با شبکه العربیه در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات تهران و ریاض گفت که گفت‌وگو با ایران هنوز به نتایج ملموسی نرسیده است و ما منتظر دور ششم مذاکرات هستیم.
بر اساس این گزارش، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اخیرا در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق که گفته است بغداد در حال تدارک میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان است، خاطرنشان کرد: از تلاش‌های صمیمانه و توام با حسن نیت دولت عراق استقبال و تشکر می‌کنیم و امیدواریم اتفاقات مثبت رخ دهد.
کنعانی پیش از این نیز گفته بود: هنوز تصمیمی درباره دور بعدی مذاکرات بین ایران و عربستان گرفته نشده است. در پنج دور گفت‌وگویی که بین دو کشور انجام شد، توافقاتی بین طرفین انجام شد و توافق این بود که با اجرای توافقات صورت گرفته زمینه برداشتن گام‌های بعدی فراهم شود. ایران کماکان آماده است و از پیشرفت در روند گفت‌وگوها و هر تحولی که به روند بهبود مناسبات منجر شود، استقبال می‌کند ولی باید زمینه‌ها برای برگزاری نشست بعدی فراهم بیاید و امیدواریم با اجرای توافقات قبلی این اتفاق بیفتد. وی بار دیگر تاکید کرد: این یک مسیر دو طرفه است و باید به توافقات گذشته عمل شود که زمینه برای برگزاری نشست بعدی فراهم شود.
 سفر هیات عراقی به تهران درباره حملات ایران به مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان
برخی نمایندگان عراقی روز سه‌شنبه نشستی مشترک با فواد حسین، وزیر خارجه این کشور درخصوص حملات اخیر ایران به مواضع تروریست ها در اقلیم کردستان عراق برگزار کردند. فواد حسین در این جلسه به اقدامات وزارت خارجه در واکنش به اقدامات ایران پرداخت و گفت که این وزارت در ابتدا سفیر ایران را احضار کرد و یادداشت اعتراضی شدید اللحنی داد، بعد از آن در روز پنجشنبه گذشته در مقر وزارت خارجه عراق دیداری با یک هیات ایرانی انجام شد و درمورد چگونگی ایجاد راه حل برای پایان دادن به نقض حاکمیت عراق رایزنی شد. وی تاکید کرد که قرار شد یک هیاتی عراقی به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی این کشور به ایران برود تا مباحثات در این خصوص ادامه داشته باشد. فواد حسین همچنین گفت که بغداد یادداشت اعتراضی به سازمان ملل فرستاده است و خواستار توقف حملات ایران و ترکیه به عراق شده است.

 آرمان ملی
 عده ای از جوانان که از روی هیجان اقداماتی انجام دادند، با توجه به رأفت اسلامی آزاد شدند
دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره آخرین وضعیت پرونده ناآرامی‌های اخیر در پایتخت گفت: برای ۶۰ پرونده کیفرخواست صادر شده و هدف این است تا ظرف هفته آینده این پرونده‌ها بررسی و به دادگاه ارسال شود. علی صالحی اظهارداشت: عده‌ای از جوانان که در این حوادث از روی هیجان اقداماتی انجام دادند، با توجه به رأفت اسلامی و با دریافت تضمین‌های مناسب آزاد شدند. وی با بیان اینکه معاندان و وابستگان به رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد اغتشاشات اخیر را بهانه فوت خانم امینی عنوان کردند، تصریح کرد: سازمان پزشکی قانونی در زمینه علت فوت خانم امینی شفاف‌سازی و آن را به صورت رسمی اعلام کرد.

 قدس 
 عربستان پیامد کاهش تولید نفت را خواهد دید
تنش لفظی و سیاسی میان واشنگتن و ریاض پس از همراهی عربستان با تصمیم اوپک‌پلاس در کاهش ۲میلیون بشکه‌ای روزانه تولید نفت که مقامات کاخ سفید آن را در راستای همراهی با روسیه تعبیر کردند در حالی بالا گرفته که روز گذشته جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هشدار داد ریاض پیامدهای این تصمیم را خواهد دید و واشنگتن در حال بازبینی روابط خود با این کشور است. اما «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه سعودی در اظهاراتی گفت: تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت صرفاً اقتصادی بوده است.
 سعودی مجری دستورات انگلیس و آمریکاست
رهبر شیعیان نیجریه با بیان اینکه کشورها به‌ویژه مسلمانان از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفتند، تأکید کرد: عربستان به نیابت از آمریکا و انگلیس علیه شیعیان نیجریه وارد عمل شد. شیخ ابراهیم زکزاکی با بیان اینکه کشورها به‌ویژه مسلمانان از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفتند، تصریح کرد: گسترش مدرسه اهل بیت (علیهم السلام) که پیش از انقلاب ناشناخته بود در نتیجه آن است. زکزاکی درخصوص نقش عربستان در کشتار مسلمانان نیجریه گفت: ولیعهد عربستان در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز با لحن تهدیدآمیزی گفته بود در آفریقا جنبشی شبیه حزب‌الله را سرکوب کرده و مانع از آن شده‌اند که زکزاکی، رهبر این جنبش حکومت اسلامی مشابه آنچه در ایران هست را تشکیل دهد. وی تأکید کرد: به اعتقاد ما عربستان عامل اصلی حرکت نبوده بلکه به نیابت از آمریکا و انگلیس عمل و دستورات را اجرا کرده است.

 ابتکار 
 لایحه متناسب‌سازی حقوق هفته آینده در دستور کار مجلس
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت که لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری هفته آینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد.سلیمی اظهار کرد: با توجه به تصویب دو فوریت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در مجلس، این لایحه برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد. وی ادامه داد: کمیسیون برنامه و بودجه تا روز یکشنبه هفته آینده (۲۴ مهر) برای ارائه گزارش خود درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری فرصت دارد و بعد از ارائه گزارش، این لایحه در دستور صحن علنی قرار می گیرد.
 احتمال معرفی مرتضوی به عنوان وزیر پیشنهادی کار
نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت که طبق شنیده‌ها رییس جمهور قرار است صولت مرتضوی را به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کند. حسن پور اظهار کرد: با وجودی که معرفی وزیر پیشنهادی کار با تاخیر همراه بوده اما امیدواریم رییس جمهوری مدیری کارشناس، شایسته و دارای شناخت خوب از وزارت کار را انتخاب کند.

 شهروند 
 ایجاد تفرقه، خدعه قدیمی دشمنان اسلام است
دبیر شورای نگهبان گفت: «ایجاد تفرقه در بین مسلمانان راهکار و خدعه قدیمی دشمنان اسلام است و این تفرقه‌انگیزی در طول تاریخ، خون بسیاری از مسلمانان بی‌گناه را بر زمین ریخته است.» آیت‌الله جنتی چاره مشکلات و معضلات جهان امروز و به ویژه امت اسلام را بازگشت به دامن آموزه‌های الهی پیامبر اسلام دانست و افزود: «حقیقت‌طلبی، عدالت‌خواهی، دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان مهم‌ترین شاخصه‌های سیره نبوی هستند.» او با تاکید بر این نکته که میلاد پیامبر اکرم در دورانی صورت گرفت که قدرت‌های طاغوتی در جهان حاکم بودند و جوامع را بر مدار ظلم اداره می‌کردند، خاطرنشان کرد: «حضرت علی در چند خطبه نهج‌البلاغه به بهترین شکل، عصر جاهلیت را توصیف کرده و نشان داده‌اند که میلاد رسول مکرم اسلام و قیام‌الله ایشان عامل برچیده شدن معادلات ظالمانه آن روزگار بوده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

صنعت خودروسازی نیازمند یک تحول بنیادین است
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در دیداربا مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به ذهنیت مردم نسبت به صنعت خودروسازی داخلی خاطر نشان کرد: صنعت خودروسازی کشور به یک تحول بنیادین نیازمند است تا به مرور زمان، ذهنیتی که سال‌ها در ذهن مردم شکل گرفته است، بواسطه افزایش کیفیت و تقویت این صنعت در کشور، تغییر کند. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین پیشتازی کشور در عرصه تولیدات نظامی را یادآور شد و افزود: همان‌طور که در صنعت موشکی و تسلیحات نظامی، با شعار “ما می‌توانیم”، توانستیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، با نهادینه ساختن این شعار در صنعت خودروسازی نیز، خواهیم توانست. امام جمعه قم استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها، به کار گیری استعدادهای درخشان و خلاق و ارتباط با دانشگاه‌ها را از عوامل ارتقاء صنعت خودروسازی در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: مافیای خودروسازی باید از بین برود تا صنعت خودروسازی به سند افتخار کشور تبدیل گردد.وی با اشاره به آمار بالای تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ ابراز داشت: بخشی از آمار تلفات جاده‌ای مربوط به کیفیت پایین خودروهای داخلی یا عدم استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب است.

اندیشه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب در رسانه ملی تبیین نمی‌شود
رسا/ آیت الله اراکی در نشست شورای کمیته تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مشکلات به وجود آمده درباره حجاب و عفاف در کشور اظهار داشت: ما هیچگاه نمی توانیم نسبت به مشکلات بالفعل میدانی خود سکوت کنیم؛ زیرا ما باید کاری بسیار عمیق و ریشه داری انجام دهیم و باید، هم مشکلات دیگر پیگیری شود و هم مشکل حجاب و عفاف مرتفع گردد. وی در ادامه افزود: در مسئله عفاف و حجاب با وجود اینکه ۴۳ سال از انقلاب اسلامی گذشته است؛ اما هنوز ما نتوانسته ایم به صورت درست و حسابی این مسئله را در جامعه تبیین کنیم؛ درحالی که مرحوم شهید مطهری در قبل از انقلاب به تنهایی توانسته است مسائل مربوط به زنان و عفاف و حجاب را برای آنان تبیین کند؛ ولی بعد از انقلاب کار درستی در این مسئله صورت نگرفته است. عضو جامعه مدرسین همچنین گفت: رسانه‌ های ما همیشه جملاتی از امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی را منتشر می‌کنند، اما درباره اندیشه های امام راحل و مقام معظم رهبری در رسانه ملی برنامه تبیینی برای این سخنان وجود ندارد.

تداوم اعتصاب در نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه
فارس/ منابع رسانه‌ای از تداوم اعتصابات در نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه خبر دادند. به گزارش خبرگزاری «رویترز» اتحادیه کارگری «اف ان ام ای» فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد که برخی از کارگران نیروگاه‌های هسته‌ای «ای دی اف» اعتصاب خود را بر سر حقوق از سرگرفتند و کار تعمیر و نگهداری ۸ نیروگاه هسته‌ای را به تعویق انداختند.این اتحادیه کارگری از اعلام حمایت خود از اعتصابات بخش پالایشگاهی فرانسه خبر داد واعلام کرد که سه نیروگاه هسته‌ای «کراس» در اعتصاب به‌سر می‌برند، در حالی که کار تعمیر دو نیروگاه‌ دیگر در تاسیسات «کاتنوم» و «تریکاستین» نیز به دلیل این اعتصاب‌ها به تاخیر افتاده است.به گزارش منابع خبری، تداوم اعتصابات اتحادیه‌های کارگری فرانسه در بخش سوخت باعث گرفتاری میلیون‌ها راننده فرانسوی شده است. اینک حدود یک سوم از جایگاه‌های سوخت فرانسه با بنزین کم یا تمام شده مواجه‌اند.

پرواز ۱۵۰ جنگنده کره شمالی در رزمایش هوایی
فارس/ نیروی هوایی کره شمالی در یک رزمایش بزرگ در روزهای گذشته ۱۵۰ جنگنده خود را به پرواز درآورد.یک منبع نظامی که مایل به افشای نام خود نبود، گفت که این رزمایش هوایی که روز شنبه برگزار شد اهداف تبلیغاتی داشته و رادیو و تلویزیون دولتی کره شمالی پیاپی برنامه‌‌های مکرری در مورد این رویداد پخش می‌کنند. به گفته این منبع مطلع، نیروی هوایی کره شمالی برای این رزمایش مدت‌ها تمرینات فشرده‌ای انجام ‌داد و علی‌رغم کمبود سوخت هواپیما، هواپیماهای زیادی در این رزمایش شرکت کردند.به گفته این منبع آگاه خلبانان شرکت کننده در این رزمایش برای آموزش به مدت یک ماه دور از خانواده خود بودند. این کشور اخیرا نیز یک رزمایش اتمی تاکتیکی برگزار کرد. در این رزمایش یگان اتمی ارتش کره شمالی، تمرین پرتاب موشک‌های بالستیک با شبیه سازی بارگیری کلاهکهای اتمی تاکتیکی را برگزار کرد.

نامه ایران درباره استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها در شمال عراق
ایسنا/ نمایندگی کشورمان در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، با یادآوری اقدامات گروهک‌های تروریستی مستقر در شمال عراق، دلایل و انگیزه‌های اقدام نظامی علیه این گروهک‌ها را تشریح کرد. نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد: با توجه به اقدامات مخرب و آشوب‌زای گروهک‌های تروریستی علیه مردم و امنیت ملی ایران و بی‌توجهی به هشدارها و اعتراضات مکرر در این رابطه، کشورمان انتخابی جز اعمال حق خود و پاسخ متناسب به حملات تروریستی نداشت. ایران در این نامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان اصلی تروریسم در طول بیش از چهار دهه بوده است. گروهک‌های جدائی طلب و تروریست از قبیل گروهک حزب دموکراتیک کردستان ،گروهک‌های کومله، پژاک و پاک در منطقه اقلیم شمال عراق حضور دارند و از خاک عراق برای حملات تروریستی و مسلحانه علیه شهروندان و زیرساخت‌های اساسی ایران استفاده می‌کنند.

رویکرد دوگانه کاخ سفید: معتقد به دیپلماسی در قبال ایران هستیم
ایرنا/ کاخ سفید همزمان با مداخله در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی ها در کشور اعلام کرد که دولت بایدن همچنان معتقد به دیپلماسی در قبال تهران است. دولت جو بایدن در استراتژی جدید امنیت ملی خود که روز چهارشنبه منتشر کرد، با تکرار ادعاها درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران افزود: ما دیپلماسی را دنبال خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد. دولت بایدن در تداوم تهدیدات و دیپلماسی توام با فشار خود ادعا کرد در صورت شکست دیپلماسی، آماده استفاده از ابزارهای دیگر هستیم.کاخ سفید همچنین مدعی شد آمریکا بر استفاده از دیپلماسی و تنش زدایی و کاهش خطرهای درگیری و تقویت بازدارندگی تمرکز می کند. دولت بایدن مدعی شد واشنگتن هرگونه تهدیدی از سوی ایران علیه شهروندان آمریکایی و مقامات فعلی و سابق ایالات متحده را تحمل نخواهد کرد و چنانچه منافع ایالات متحده مورد حمله قرار بگیرد، آمریکا واکنش نشان خواهد داد.کاخ سفید همچنین با دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی های اخیر و برهم زنندگان نظم عمومی ادعا کرد واشنگتن همیشه در کنار تلاش مردم ایران که برای دستیابی به حقوق اولیه ای که تهران آنان را برای مدت ها از آنها محروم کرده، خواهد ایستاد.

خارج شدن اوضاع قدس از کنترل نظامیان صهیونیست
ایرنا/ رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که درگیری‌های بسیار شدیدی در مناطق مختلف قدس در جریان است و اوضاع نزدیک است به کلی از کنترل پلیس رژیم صهیونیستی خارج شود. همچنین رسانه‌های عبری زبان چهارشنبه شب از سقوط یک فروند پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال الخلیل خبر دادند. این پهپاد در جریان درگیری با جوانان فلسطینی در شهرک بیت امر در شمال الخلیل سرنگون شده است.النشره به چگونگی سقوط این پهپاد هیچ اشاره‌ای نکرده است. رسانه‌های عبری زبان همچنین از زخمی شدن ۲ نظامی صهیونیست در جریان درگیری در جنوب مسجدالاقصی خبر دادند. این گزارش اعلام کرد که این دو فرد زخمی شده دو افسر ارتش رژیم صهیونیستی بود. شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که امشب اوضاع در قدس به کلی از کنترل خارج شده است. یک افسر ارشد پلیس رژیم صهیونیستی هم گفته که امشب سخت‌ترین شب برای نیروهای اسرائیلی پس از عملیات «نگهبان دیوارها» (نبرد سیف القدس در غزه) بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *