خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۲۰

**عیادت رئیس و نایب رئیس جامعه مدرسین از آیت الله العظمی نوری همدانی** رییس‌جمهور در کنفرانس وحدت اسلامی: «قدس» همچنان مسأله اصلی جهان اسلام است قهرمان مبارزه با تروریسم شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس هستند** رئیس قوه قضائیه: نسل جوان ما امروز بهتر و مجهزتر از نسل اول انقلاب در مسیر ارزش‌ها و آرمان‌ها قرار دارند** آیت الله رجبی عنوان کرد: آزمون سخت خواص برای جبران اشتباهات** آیت الله کعبی: جرم اخلال‌گران امنیت و آرامش مردم، قابل گذشت نیست
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 نسل جوان ما امروز بهتر و مجهزتر از نسل اول انقلاب در مسیر ارزش‌ها و آرمان‌ها قرار دارند
رئیس قوه قضائیه گفت: نباید این تصور را داشت که جوانان و نوجوانان ما به‌واسطه شیطنت‌های دشمن، نفوذ فضای مجازی و برخی کم‌کاری‌های ما مسئولان، از دست رفته‌اند؛ بلکه نسل جوان ما امروز بهتر و مجهزتر از نسل اول انقلاب در مسیر ارزش‌ها و آرمان‌ها قرار دارند، البته در این زمینه با توجه به عمق و شدت تلاش دشمنان، همه صاحبان تریبون، افراد دارای نفوذ کلام و مسئولان بخش‌های ذی‌ربط در نقاط مختلف کشور، باید تلاش بیشتری به خرج دهند.
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، همزمان با هفته وحدت در دیدار با علمای اهل سنت به توطئه‌های پیچیده و چندوجهی دشمنان جهان اسلام و دنیای سلطه برای ایجاد تفرقه و نزاع میان امت اسلام اشاره کرد و گفت: دشمنان جهان اسلام از پیگیری سیاست‌های تفرقه‌افکنانه خود در قبال امت اسلام دست نخواهند کشید چرا که دست کشیدن آنها از این سیاست‌های خبیثانه به معنا و منزله صرف‌نظرکردن‌شان از مطامع و غارتگری‌ها در بلاد اسلامی است.

 همشهری 
 ادعاهای جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران
خبرگزاری رویترز ادعا کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید اعلام کرده که ایران فرایند غنی‌سازی اورانیوم با سومین آبشار از سانتریفیوژهای نسل ششم را که به‌تازگی در نطنز نصب شده، آغاز کرده ‌است.
رویترز همچنین مدعی شده در تازه‌ترین گزارش محرمانه آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته شده ایران درحال توسعه توانمندی‌هایش برای غنی‌سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته است. این خبرگزاری مدعی افزایش سانتریفیوژهای پیشرفته ایران در روند غنی‌سازی شده و نوشته این سانتریفیوژها بسیار کارآمدتر از نسل اول هستند. «این سانتریفیوژها به ۲ سایت زیرزمینی نطنز و فردو اضافه شده و احتمالا برای تاب‌آوری یک بمباران هوایی بالقوه طراحی شده‌اند.»
 بیش‌ از ۳۰ تقاضای «ملاقات مستقیم» آمریکایی‌ها
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور به توییت مشاور امنیت‌ملی کاخ سفید نسبت به اتفاقات اخیر در ایران پاسخ داد و به بیش‌از ۳۰ تقاضای ملاقات مستقیم با ایران ازسوی آمریکایی‌ها خبرداد. محمد جمشیدی در توییتی در این زمینه نوشت: «دکتر رئیسی با بیان یک بیت شعر، دولت‌های خارجی را که از اغتشاشگران حمایت می‌کنند‌مگس خطاب کرد.
مشاوران مغرض که به شما اخبار جعلی می‌دهند شما را غیرقابل اتکا می‌کنند. اگر در آستانه انتخابات نیاز دارید که خود را قوی نشان دهید، سی‌وچند بار تقاضای ملاقات مستقیم با ایران را سری نگه دارید.»
پشت‌پرده اغتشاشات در سنندج
وزیر کشور با اشاره به برخی اغتشاشات در سنندج و ایجاد مزاحمت برای مردم گفت: مردم نگران نباشند، نیروهای قدرتمند امنیتی و انتظامی، همچنان‌که تاکنون با اغتشاشگران برخورد کرده‌اند، بازهم برخورد خواهند کرد و آشوبگران و ضدانقلاب را سرجای خود می‌نشانند. وحیدی در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه آب سنندج، درجمع خبرنگاران افزود: این اغتشاشات ازسوی گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب کومله، دمکرات و پژاک که سابقه بسیار بدی دارند حمایت، طراحی و پیگیری شده‌است. این گروهک‌ها از مزدوری صدام گرفته تا مزدوری کشورهای غربی و همکاری با رژیم صهیونیستی را در کارنامه خود دارند.
وی با بیان اینکه این گروهک‌ها تاریخ زشت و جنایت‌باری دراین سرزمین دارند، گفت: اینها بار دیگر تلاش کردند در رابطه با اغتشاشات نقش‌آفرینی کنند، درحالی‌که مردم شریف کرد که جایگاه برجسته‌ای در کشور و نظام دارند، به‌دنبال امنیت، آرامش و توسعه هستند و این ناامنی‌ها را برنمی‌تابند.

 کیهان 
 تصویب سند مهم «اصلاح و ارتقای نظام حکمرانی آب» و طرح «اصلاح الگوی کشت»
در دومین جلسه شورای عالی آب در دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی‌، سند مهم «اصلاح و ارتقای نظام حکمرانی آب» و همچنین طرح «اصلاح الگوی کشت» که از سوی وزارتخانه‌های نیرو و جهادکشاورزی ارائه شده بودند، به تصویب اعضا رسید.
آیت‌الله رئیسی در دومین جلسه شورای‌عالی آب در دولت سیزدهم، با تاکید بر اهمیت حکمرانی در مسئله آب، تعیین دقیق نیازها و اولویت‌بندی آنها، سیاستگذاری صحیح بر مبنای داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده، اجرای سیاست‌های تعیین شده و نظارت بر حسن اجرای آنها را لازمه این حکمرانی دانست.
رئیس‌جمهور با تاکید بر لزوم مدیریت تامین، توزیع و مصرف آب در کشور و ابراز تاسف از هدر رفت آب به‌دلیل استفاده غیر منضبط در برخی مناطق، مدیریت منابع آب و اصلاح الگوی کشت را از مهم‌ترین و محوری‌ترین مسائل کشور دانست و خاطرنشان کرد: همکاری و همگامی مردم برای تحقق این اهداف بسیار مهم است.
اساتید و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اقدامات آشوبگران و هتک حرمت نهاد دانشگاه را محکوم کردند
جمعی از اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه امیرکبیر با برگزاری تجمعی برخی اقدامات ساختارشکنانه در این دانشگاه و هتک حرمت نهاد مقدس دانشگاه را محکوم کردند. دانشگاهیان دانشگاه با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی همچون «بیدار باش ‌ای جوان؛ آتش زدن به قرآن»، «خون شهید بی‌دفاع سیستان؛ گردن آشو‌بگران تو تهران» و… انزجار خود را نسبت به رفتار آشوبگران نشان دادند. تجمع‌کنندگان همچنین تاکید کردند؛ اغتشاش و هتک حرمت دانشگاه از سوی هیچ‌کس قابل قبول نیست.
قدردانی ۱۰هزار استاد دانشگاه از هوشیاری مردم و مجاهدت مدافعان امنیت
۱۰هزار استاد دانشگاه با صدور بیانیه‌ای ضمن تشکر از بصیرت ملت شریف ایران در محکوم‌‌سازی اقدامات هنجارشکنان در قالب حضور در نماز جمعه و شرکت در راهپیمایی‌های گسترده اول و سوم مهرماه، برخورد قاطع با اخلالگران نظم و امنیت به‌ویژه هتاکان به مقدسات و نوامیس کشورمان را از کلیه مسئولان نهادها و دستگاه‌های امنیتی و قضائی خواستار شدند.

 ایران 
 با موافقت رئیس جمهور و حکم وزیر اموراقتصادی و دارایی ابراهیمی سرپرست مناطق آزاد شد
پس از موافقت رئیس‌جمهور با درخواست وزیر اقتصاد مبنی بر تغییر دبیر شورای عالی مناطق آزاد، سید احسان خاندوزی طی حکمی نصرالله ابراهیمی را به سمت سرپرست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد. ابراهیمی جایگزین سعید محمد شده است.
آیت‌الله رئیسی فردا عازم قزاقستان می‌شود
آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور بامداد پنجشنبه به دعوت رئیس جمهور قزاقستان و به منظور شرکت در ششمین نشست سران کشورهای عضو «کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا» (سیکا) عازم شهر آستانه پایتخت این کشور خواهد شد.
تشکیل پرونده برای ارسال فیلم به رسانه‌های ضد‌انقلاب
قرار است برای افرادی که به کانال‌ها و رسانه‌های ضد‌انقلاب فیلم و تصویر می‌فرستند، پرونده قضایی تشکیل شود. در هفته‌های اخیر و همزمان با بروز اغتشاشات و آشوب‌ها در کشور، رسانه‌های ضد‌انقلاب با تبلیغات گسترده خواهان ارسال فیلم از صحنه‌های آشوب‌ها و اغتشاشات شدند. در همین راستا برخی افراد تصاویر گوناگونی را ارسال کردند که این تصاویر به گونه‌ای از سوی رسانه‌های ضد‌انقلاب به‌کار برده می‌شد که بتوانند پروژه رسانه‌ای خود علیه جمهوری اسلامی را پیش ببرند. این در حالی است که ارتباط با رسانه‌های ضد‌انقلاب در قانون جرم به حساب می‌آید و ارسال تصویر و فیلم به این رسانه‌ها نیز مصداقی از ارتباط با ضد‌انقلاب است. برای همین قرار است نهادهای مربوطه به صورت ویژه این مسأله را در دستور کار قرار دهند تا ضمن شناسایی این افراد، برخوردهای لازم صورت بگیرد. گفتنی است پیش از این و در جریان دستگیری برخی آشوب‌طلبان و لیدرهای آنان در تلفن همراه این افراد فیلم‌ها و تصاویری درباره اغتشاشات موجود بوده است.
سخنان متناقض عبدالحمید در هفته وحدت
مولوی عبدالحمید در تازه‌ترین سخنانش باردیگر ادعاهایی متناقض پیرامون جمعه سیاه زاهدان مطرح کرد. وی با ادبیاتی خشن و تند مدعی شده است: «بررسی‌ها نشان می‌دهند که حادثه جمعه خونین زاهدان برنامه‌ای از پیش‌طراحی‌شده بوده است؛ چنان‌که طرف مقابل از قبل برای آن آمادگی داشت، ولی ما هیچ اطلاعی نداشته‌ایم.» سخنان جهت‌دار مولوی عبدالحمید در حالی درآستانه هفته وحدت منتشر می‌شود که با فرافکنی ادعا کرده است: «حادثه جمعه خونین ضربه بزرگی به وحدت زده است؛ علما و ریش‌سفیدان مواظب باشند که جامعه ما جریحه‌دار است و پذیرش ندارد، بنابراین خود را در معرض خشم و نفرین مردم قرار ندهند.» وی بدون اشاره به اصل واقعیت و متهم کردن مأموران انتظامی به کشتار که با استقبال رسانه‌های ضدانقلاب و معاند روبه‌رو شده است؛ در حالی در چند نوبت سخنانی متناقض مطرح کرده که پیش از این وی از مردم خواسته بود به شایعات توجه نکنند و از عوامل نیروهای امنیتی و انتظامی استان درخواست کرده بود که با عوامل اغتشاشات با قاطعیت برخورد کنند.

 وطن امروز 
 کوچک‌ترین خدشه‌‌ به امنیت ایران را پشیمان‌کننده پاسخ می‌دهیم
دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ما امنیت کشورمان را با هیچ موضوعی عوض نمی‌کنیم و هر‌ کس بخواهد خدشه‌ای به امنیت ما وارد کند با پاسخ قاطع و پشیمان‌کننده جمهوری اسلامی مواجه می‌شود.
وزارت کشور مسؤول تهیه پیشنهاد برای برگزاری بهتر تجمعات شد
بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: پیشگام با اهمیت دانستن و فراهم کردن شرایط لازم برای طرح مباحث انتقادی و اعتراض و کرسی‌های آزاداندیشی، مقام معظم رهبری بوده‌اند و تأکید داشتند مکان‌هایی را برای طرح مباحث مختلف در مراکز نخبگانی داشته باشیم. این نکته در دستور کار شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی بود و بر این اساس مصوبه تأسیس خانه گفت‌وگوی آزاد در دانشگاه‌ها به تصویب رسید و این مراکز مکلف شدند چنین اماکنی را در نظر بگیرند و اولین نشست آن نیز در دانشگاه تهران با حدود ۹۰ نفر از اساتید این دانشگاه تشکیل شد. این مسیر به تصمیم‌گیری‌های نخبگانی و اقناعی‌تر کمک می‌کند و دولت هم از هرگونه مشارکت آزادانه نخبگانی در محیط‌های علمی حمایت می‌کند. وی ادامه داد: برای سازماندهی بهتر این تجمعات و خدمت‌رسانی بهتر، وزارت کشور مکلف شد پیشنهادی را به ‌منظور بهتر برگزار کردن این تجمعات برای به نتیجه رسیدن ارائه کند.
بهادری‌جهرمی همچنین با اشاره به وضع تحریم‌های دارویی از سوی غرب و ممانعت از ورود دارو و مواد اولیه آن به کشورمان اظهار داشت: تهیه مواد اولیه دارویی که خانم مهسا امینی مصرف می‌کرد، بر اثر تحریم‌های آمریکا در کشور با مشکل روبه‌رو بود و دشمنان مانع ورود دارو برای بیماران ما می‌شدند و همزمان ادعای دفاع از حقوق انسانی دارند.
پیروزی بدون جنگ حزب‌الله
شبکه خبری الجزیره به نقل از مقامات اسرائیلی اعلام کرد یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توافق ترسیم خطوط دریایی با لبنان را که با میانجیگری آمریکا انجام شد پذیرفته است که به اعتقاد لبنانی‌ها پیروزی بزرگی برای مقاومت لبنان و مردم این کشور خواهد بود.
الیاس بوصعب، نایب رئیس مجلس لبنان و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در بحث ترسیم خطوط دریایی با رژیم صهیونیستی از توافق نهایی بر سر این موضوع با اسرائیل خبر داد. نایب‌رئیس پارلمان لبنان با بیان اینکه کشورش به تمام مطالبات خود در پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا درباره ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی دست یافت، تاکید کرد این پیش‌نویس پیشنهادی به معنای یک توافقنامه یا معاهده با رژیم صهیونیستی نیست. وی گفت: آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی به راه‌حل و تفاهمی رسید که هر ۲ طرف لبنانی و صهیونیست را راضی می‌کند. بوصعب با بیان اینکه بررسی پیشنهاد آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی بر عهده رئیس‌جمهور لبنان است، تاکید کرد: پیشنهاد آمریکا برای ترسیم مرز دریایی یک توافقنامه یا معاهده با اسرائیل نیست. نایب‌رئیس پارلمان لبنان خاطرنشان کرد لبنان به تمام سهم خود از میدان گازی «قانا» دست یافت و تمام ملاحظات این کشور اجرا شد. بوصعب تاکید کرد پذیرش نهایی پیشنهاد آمریکا به تصمیم رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس پارلمان لبنان بازمی‌گردد.
پیش از این جبران باسیل، رهبر جریان آزاد ملی لبنان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ال‌بی‌سی» لبنان گفته بود: «حزب‌الله معادله قدرت را در پرونده ترسیم مرزها به رژیم اسرائیل تحمیل کرد و کشور لبنان در مساله ترسیم مرزهای دریایی به مطالبات خود دست یافت و اکنون تنها یک گام مانده است. جایگزین توافق، جنگ خواهد بود».

 جوان 
 هرچه مرجع قضایی بگوید حجت قانونی است
وکیل پرونده مهسا امینی در گفت‌و‌گویی ادعا‌های قبلی مطرح شده درباره مریض نبودن مهسا امینی را پس گرفت. نیکبخت گفت: به این دلیل که ما وکلای مهسا امینی و نیز خانواده آن مرحومه هیچ‌کدام با مسائل تخصصی پزشکی آشنایی نداشته و نمی‌توانیم تشخیص بدهیم که چقدر مصداق موارد طرح‌شده در گزارش صحیح است، ازاین‌رو، از پزشکی قانونی تقاضا کردیم که از میان یک گروه پزشکی ۱۲ نفره، تعداد پنج نفر آن‌ها را به انتخاب خودشان برای حضور در جلسه بعدی هیئت دوم (هیئتی که قرار است اعتراض را بررسی کند) دعوت کند تا بحث تخصصی پیش برود؛ ما به دنبال بحث معقولانه هستیم و نه اقدام غیرقانونی.
نیکبخت با تصریح به این موضوع که مرجعیت پزشکی قانونی را قبول دارد، گفت: پزشکی قانونی کار تخصصی پزشکی انجام می‌دهد. ما نمی‌گوییم پزشکی قانونی را قبول نداریم، می‌گوییم که اعتراض داریم، مورد مهسا مورد اول نیست و آخری هم نخواهد بود، اولیای دم حق اعتراض دارند. وی گفت: نظر ما بر اساس ملاک قانون است و تنها از مسیر قانونی پیش خواهیم برد.
نیکبخت خطاب به رسانه‌های ضدانقلاب که از قول وی گفته بودند نظریه پزشکی قانونی را قبول ندارد، گفت: آن‌ها غلط کرده‌اند! ما که نمی‌توانیم مسئله داخل را به آلمان و امریکا ببریم، من چنین چیزی نگفته‌ام. ما به‌عنوان وکیل بر اساس اختیاری که قانون به ما داده است می‌توانیم نظریه را نپذیرفته و به دادگاه درخواست برگزاری کمیسیون دوم بدهیم.
نیکبخت با تصریح به اینکه اگر باز هم در کمیسیون دوم، همان گزارش اولیه تأیید شد، آن را خواهیم پذیرفت، گفت: ما گزارش را می‌پذیریم، هر چه مرجع قضایی اعلام کند حجت قانونی است و همه باید بپذیرند. ما به دنبال جدالی نیستیم که اوضاع متشنج شود.

 خراسان 
 توضیحات ستاد امر به معروف درباره اظهارات جنجالی دبیر ستاد
ستاد امر به معروف با صدور اطلاعیه‌ای درباره خبر ارسالی خود از محتوای جلسه رئیس این ستاد با مسئولان حجاب و عفاف دستگاه‌های کشور توضیحاتی ارائه کرده وگفته محتوای نشست به صورت کامل و دقیق پیاده نشده است.
انتشار یک اظهارنظر از هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با واکنش‌ها و حاشیه‌های زیادی در فضای مجازی مواجه شد. این اظهارنظر به نقل از خبر ارسالی اداره کل روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای رسانه‌ها منتشر شده بود.آن بخشی از سخنان هاشمی گلپایگانی که در خبر ارسالی، مورد انتقاد افراد شناخته شده مذهبی قرار گرفته، این بود که او گفته «چند میلیون راننده تاکسی‌ اینترنتی اگر بدانند با سوار کردن فرد بی‌حجاب جریمه می‌شوند، بالای ۵۰ درصد مشکل کشف حجاب در خودروها حل می‌شود و در این صورت ۴ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر بدون هرگونه تنشی خواهیم داشت.» اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خبر پیشین خود را اصلاح و با انتشار اطلاعیه‌ای جدید ضمن عذرخواهی از مردم اعلام کرده که در پیاده‌سازی محتوای نشست دبیر ستاد با مسئولان حجاب و عفاف دستگاه‌های اجرایی بی دقتی شده و اعلام کرده که مشروح جلسه را منتشر کرده است.
۸ سال حبس برای مصطفی تاجزاده
وکیل مصطفی تاجزاده نوشت: موکل من به اتهام تبانی علیه امنیت (۵ سال حبس)، نشر اکاذیب (۲ سال) و تبلیغ علیه نظام (۱ سال) در مجموع به ۸ سال حبس محکوم شده که مطابق قانون ۵ سال آن قابل اجراست و این رای به دلیل عدم تجدیدنظر موکل قطعی و درحال اجراست.
بازداشت فردی به اتهام جاسوسی برای رژیم صهیونیستی
رئیس کل دادگستری کرمان گفت: فردی به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در کرمان بازداشت شد.متهم قصد انجام اقدامات ضد امنیتی و خرابکارانه در استان را داشت که با هوشیاری سازمان اطلاعات سپاه، این توطئه خنثی شد.

 رسالت 
 سنای آمریکا خواستار قطع همکاری با عربستان شد
در پی تصمیم عربستان برای کاهش تولید روزانه دو میلیون بشکه نفت که به گفته برخی حمله به اقتصاد جهانی محسوب می‌شود و خلاف سیاست غرب برای مقابله با روسیه است، سناتور «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا از ایالت «نیوجرسی» از دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا خواست تا هرچه سریع‌تر تمامی همکاری‌ها با عربستان سعودی را لغو کند.

 مردم سالاری
 بازداشت ۵ فرانسوی در ایران
وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد که پنج نفر از شهروندان این کشور در ایران در بازداشت به سر می‌برند. «کاترین کولونا» گفت: امیدوارم امروز بتوانم با وزیر امور خارجه ایران صحبت کنم تا دوباره آزادی فوری تمام هم‌میهنانمان را که در ایران بازداشت هستند، جویا شوم. آن‌ها در حال حاضر پنج نفر هستند.
فرانسه تا کنون تایید نکرده بود که پنج نفر طی اتفاقات اخیر در ایران بازداشت شده‌اند.
احضار سفیر انگلستان به وزارت خارجه
پیرو اعلام تحریم‌های خودسرانه و بی اساس لندن علیه چند مقام و واحدی از یک نهاد جمهوری اسلامی ایران، سفیر انگلیس از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به انگلیس به دلیل مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران به سفیر اعلام و اقدام مداخله جویانه این کشور قویا محکوم شد.

 قدس 
 دقت را فدای سرعت نکردیم
سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه گزارش‌های علمی و رسمی از سوی مبادی ذی‌ربط قانونی در رابطه با علت فوت افراد، پزشکی قانونی است، گفت: بعضی‌ دنبال تعجیل در انتشار گزارش فوت خانم مهسا امینی بودند و اعتراض می‌کردند، اما دستگاه قضایی دقت را فدای سرعت نکرد. ستایشی افزود: برخی از دستگیرشد‌گان وقایع زاهدان از اهالی منطقه و بلوچ نبودند، اما با لباس بلوچی دستگیر شدند؛ چه‌کسانی دنبال برهم زدن امنیت کشور هستند؟
پاسخ دیپلمات ارشد ایران به وزیر خارجه آلمان
یک دیپلمات ارشد ایرانی به اظهارنظر غیرمعقول وزیر خارجه دولت آلمان مبنی بر اینکه «تهران در طرف اشتباه تاریخ ایستاده است!» با انتشار پیامی در فضای مجازی پاسخ داد. سید رسول موسوی در صفحه توییتر خود نوشت: «وزیر خارجه آلمان: تهران در طرف اشتباه تاریخ ایستاده است! اما آلمان در طرف درست تاریخ است. ‎حلبچه و ‎سردشت و صدها شهید و مجروح شیمیایی ناشی از بمب‌های شیمیایی اهدایی آلمان‌ها به صدام سند در طرف درست ایستادن آلمان است. هنوز مجروحان شیمیایی شهید می‌شوند».
دنبال جنگ با چین نیستیم
«تسای اینگ وون» رئیس تایوان اعلام کرد این منطقه به‌دنبال جنگ با چین نیست بلکه گفت‌وگو برای رفع مشکلات را بهترین راه حل می‌داند. وی در سخنانی ضمن تأکید بر تعهدش به تقویت دفاعی این جزیره، همچنین افزود: «می‌خواهم برای مقامات پکن روشن کنم رویارویی مسلحانه، مطلقاً گزینه خوبی برای هیچ یک از دو طرف نیست و تنها با احترام به تایوان و آزادی آن‌ها می‌توان تعامل سازنده در تنگه تایوان را از سر گرفت».
امارات هم به دنبال نزدیکی به مسکو
در حالی که بسیاری از مقامات آمریکایی همراهی عربستان سعودی با تصمیم اوپک پلاس در کاهش تولید ۲میلیون بشکه‌ای نفت در ماه را همراهی با روسیه تعبیر کرده و برآشفته‌اند، حال مقامات امارات متحده عربی از سفر رئیس امارات به روسیه خبر می‌دهند؛ تصمیمی که بی‌شک واکنش تند واشنگتن را به همراه خواهد داشت. انور قرقاش، مشاور رئیس امارات متحده عربی تأکید کرد: سفر محمد بن زاید آل‌نهیان، رئیس امارات به روسیه، در حوزه تصمیمات حاکمیتی و مستقل ما قرار داشته و در راستای تلاش برای حل بحران در اوکراین انجام می شود.
پارلمان عراق روز پنجشنبه رئیس‌جمهور را انتخاب می‌کند
پارلمان عراق اعلام کرد پنجشنبه (۲۱ مهر) رئیس‌جمهور جدید این کشور را انتخاب خواهد کرد. این تصمیم در حالی است که حزب دموکرات همچنان بر گزینه خود یعنی «ریبر احمد» و حزب میهنی کردستان نیز بر ادامه کار «برهم صالح» اصرار دارد. براساس عرف سیاسی عراق از سال ۲۰۰۳ به این سو، رئیس‌جمهور عراق از میان کردها انتخاب می‌شود. انتخاب رئیس‌جمهور از آن نظر اهمیت دارد که گام بعدی پارلمان انتخاب نخست‌وزیر خواهد بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

عیادت رئیس و نایب رئیس جامعه مدرسین از آیت الله العظمی نوری همدانی
حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله خاتمی نایب رئیس جامعه مدرسین در دیدارهایی جداگانه از آیت‌الله العظمی نوری همدانی عیادت کردند.

آزمون سخت خواص برای جبران اشتباهات
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به حوادث اخیر کشور گفت: دشمنان در هر مقطعی به دنبال فرصت و بهانه‌ای بودند تا اهدافشان را در این کشور پیاده کنند و فتنه اخیر یکی از آن مواردی است که دشمنان نقشه های شومی که از قبل طراحی کرده بودند را در کف میدان به نمایش در آوردند. عضوجامعه مدرسین تاکید کرد: قوه قضاییه باید با سران آشوب و فتنه برخورد قاطع داشته باشد. وی با اشاره به بیانات رهبری خطاب به دمندگان در آتش فتنه خاطرنشان کرد: آنهایی که در این حوادث با بیانیه های خود موجب شعله ور شدن آتش آشوب شدند باید اولاً مروری بر موضع گیری خود داشته باشند و نگرششان را اصلاح کنند تا در آینده دوباره دچار چنین اشتباه بزرگی نشوند و ثانیاً خطای خود را با موضع گیری صحیح تبیین کنند. وی ادامه داد: آقایان باید طرز فکر غلطی که منتهی به چنین موضع گیری شده را اصلاح و در عرصه اجتماعی همانگونه که سریعاً همسو با فتنه گران شدند امروز نیز صریحاً و با سرعت اعلام کنند که موضع قبلیشان اشتباه بوده و از اقدام نسجیده خود ابراز پشیمانی کنند.

جرم اخلال‌گران امنیت و آرامش مردم، قابل گذشت نیست
رسا/ آیت الله کعبی با اشاره به وظایف حکومت اسلامی گفت: برای صیانت از اخلاق و فرهنگ باید به مومنین و راه یافتگان به مکتب اهل بیت بها داده شود و مورد تکریم قرار گیرند و از سوی دیگر نسبت به مفسدین، مخربین و تضعیف کنندگان بنیان های اخلاقی و اجتماعی جامعه مقابله صورت پذیرد. وی با ابراز اینکه امید، اعتماد، حجاب و عقلانیت باید به عنوان ارزش های اجتماعی ترویج شود، تصریح کرد: نسبت به اجرای حکم خدا تساهل و تسامح و عقب نشینی ممنوع است و نباید اجازه عبور از خط قرمز اسلام را داد و حجاب و عفاف حکم خدا است و حکم خداوند باید خط قرمز جامعه اسلامی باشد.
عضو جامعه مدرسین برخورد قاطع با هنجارشکنان اجتماعی را لازم و ضروری دانست و گفت: یک عده به دنبال ایجاد دوقطبی های کاذب در جامعه هستند که باید بسیار هوشیارانه و با بصیرت برخورد کرد و نباید اجازه دوقطبی سازی بین محجبین کامل و حجاب سطحی را داد. آیت الله کعبی افزود: جرائم اخلال گران به امنیت و آرامش، و جنایتکارانی که به مثابه مزدور آمریکا و صهیونیسم در میدان عمل کرده‌اند، قابل گذشت نیست.

«قدس» همچنان مسأله اصلی جهان اسلام است
باشگاه خبرنگاران/ رییس‌جمهور در کنفرانس وحدت اسلامی پیش‌بینی‌ها و پیشگیری از تفرقه جهان اسلامی و هم افزایی و همفکری علمای اسلامی را هدف این کنفرانس دانست.
آیت الله رییسی صبح امروز؛ چهارشنبه در کنفرانس وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران افزود: انسان معاصر با اتکا به خدا و آموخته‌های دینی می‌تواند زندگی سعادتمندی برای خود رقم بزند. جامعیت دین به انسان این قوت را می‌دهند که در مقابل تهاجم فرهنگی و نسخه‌های ارایه شده از غرب و شرق که هیچ تناسبی با زندگی دین‌مدارانه ندارد، ایستادگی کند.
وی ادامه داد: عادی سازی با برخی کشورهای سست برای رژیم صهیونیستی امنیت نمی آورد. در تلاش برای عادی سازی هستند اما این عادی سازی با دولت هاست یا ملت ها؟ آیا ملت ها هم این عادی سازی را می‌پذیرند؟ هرگز. درصدد به حاشیه راندن مساله اصلی جهان اسلام یعنی قدس شریف هستند؛اما هنوز قدس مساله اصلی جهان اسلام است. رئیس جمهور تاکید کرد: غرب ادعای مبارزه با تروریسم را دارد اما چه کسی نمی‌داند که قهرمان مبارزه با تروریسم آقای حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس هستند. آمریکایی ها خود اعتراف کردند که داعش را خودشان پدید آوردند و بزرگترین ناقضان حقوق بشر غربی ها هستند.

تمام مسلمانان باید ایام میلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را جشن بگیرند
تسنیم/ دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اسلام «حضرت محمد مصطفی» بر لزوم برپایی مراسم شادی و جشن در این ایام تأکید کرد. سید حسن نصرالله در ابتدا به تمجید از افتخار آفرینی‌های ملت یمن پرداخت و گفت: «یمنی‌ها به هر شیوه ممکن عشق و حبّ خود به پیامبر اکرم  را ابراز کرده‌اند.»
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: «تجمع‌های میلیونی مردم یمن برای احیای سالروز میلاد شریف نبوی را می‌ستائیم و مقابل آن‌ها تعظیم می‌کنیم. ملت تحت محاصره‌ای که از بحران‌های بزرگ معیشتی، بهداشتی و امنیتی رنج می‌برد، در صحنه‌ای بی‌نظیر تجمع میلیونی را برای احیای سالروز میلاد پیامبر برگزار می‌کند.»
وی در ادامه تأکید کرد: «درود و تشکر برای مردم مؤمن یمن که در ده‌ها میدان حاضر شده و با تمام شیوه‌های ممکن عشق خود به پیامبر را ابراز داشته‌اند. جهان عرب و اسلام و تمام مسلمانان باید میلاد پیامبر خود را جشن بگیرند و شاد باشند.»

آمریکا: در بازنگری روابط با عربستان تهدید ایران را جدی می‌گیریم
فارس/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد در بازنگری روابط این کشور با عربستان سعودی، ایران چالش منطقه‌ای است.
«ند پرایس»با بیان آنکه واشنگتن در حال بازنگری روابط خود با ریاض به دلیل تصمیم اخیر اوپک پلاس است، مدعی شد تهدید ایران، چالشی در این مسیر است.
وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسید آمریکا چگونه می‌تواند روابط خود با عربستان را بازنگری کند در حالیکه به نفع ایران کار نکرده باشد، ادعا کرد: «چالش‌های امنیتی وجود دارد که برخی از آن‌ها از ایران سرچشمه می‌گیرد، قطعا ما تهدیدی که منطقه‌ای و حتی فراتر از آن جهانی است، را نادیده نمی‌گیریم.»

اختلال در پخش خبر ۲۱ صداوسیما در دست بررسی است
باشگاه خبرنگاران/ پیمان جبلی گفت: اختلال در پخش خبر ساعت ۲۱ در دست بررسی است و پس از مشخص شدن نتیجه ها، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. رئیس رسانه ملی پس از حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بررسی‌های امنیتی تکنولوژیک در حال انجام است؛ این اتفاق در حوزه‌های فناوری سازمان صدا و سیما رخ داده و حتما باید با یک اشراف و تسلط دقیق فناورانه مورد بررسی قرار بگیرد.
وی گفت: پس از اتفاق سال گذشته برای سازمان صدا و سیما (هک شدن برخی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی)، همفکری و هم افزایی خوبی میان مجموعه‌های مختلف متولی امنیت شبکه انجام شد و بسیاری از آسیب پذیری‌های این سازمان کاهش پیدا کرد. این اتفاق اخیر هم اگرچه تلخ بود، اما باعث می‌شود نقاط باقی مانده آسیب پذیری هایمان را برطرف کنیم.

درآمد نفتی ایران امسال ۸ برابر شد
تسنیم/ گزارش های آماری رسمی دولت حاکی است، درآمدهای حاصل از صادرات نفت و فرآورده های نفتی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۱ برابر و در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه حدود ۸ برابر شده است. بر اساس این گزارش، نرخ تورم منتهی به مرداد ۱۴۰۱ هم نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۳. ۷ درصد کمتر شده است.
گزارش رسمی دولت نشان می دهد، ضریب جینی به عنوان معیار اندازه گیری توزیع درآمد در سال ۱۴۰۰ با اندکی بهبود به ۰. ۳۹ درصد رسید و انتظار آن است که در سال جاری نیز بهبود یابد.
همچنین درآمدهای عمومی دولت به عنوان منبع پایدار بودجه در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۶. ۵ درصد رشد داشته است. رشد اقتصادی غیرنفتی کشور هم با روند فزاینده از رقم ۳. ۱ درصد در بهار ۱۴۰۰ به ۴. ۳ درصد در بهار ۱۴۰۱ افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *