خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۱۹

**رئیس‌قوه قضائیه: بهانه بودن فوت «مهسا امینی» و پشت‌پرده اغتشاشات برای همه روشن شده است** رهبر معظم انقلاب با قدردانی از رفتار ارزشی ورزشکاران: حرفه‌ای بشوید ولی فرهنگ غرب را نپذیرید مسابقه ندادن با فرستادگان رژیم صهیونیستی، پیروزی است** آیت الله اراکی: ملت ایران برای هویت خود شهید می دهد اما اجازه نمی‌دهد توسط غربی‌ها از بین برود** آیت الله حسینی خراسانی: خواص موضع گیری های غلط خود در اتفاقات اخیر را جبران کنند** فرمانده کل سپاه خطاب به دشمنان: سراغتان می‌آییم با همین جوانانی که می‌خواهید فریبشان بدهید
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ایران پایبند به مسیر مذاکره است
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: رویکرد ایران همچنان پایبندی به مسیر مذاکره به منظور دستیابی به توافق پایدار و متضمن منافع اساسی جمهوری اسلامی است تا منافع ملت ایران را تأمین کند و این توافق پایدار و ماندگار باشد. وی افزود: در گفت‌وگوی اخیر وزیر خارجه با جوزپ بورل این موضع مجددا مورد تأکید قرار گرفته که ایران همچنان پایبند به مسیر مذاکره است.
کنعانی تاکید کرد: دیدگاه‌هایی در طرف مقابل مطرح شده و برخی از صداها را در حوزه غرب و اروپا یا آمریکا شنیدیم که روند گفت‌وگوها را با مسائل اخیر داخلی در ایران ارتباط دادند و به اشاعه اخبار غلط و نادرست دامن می‌زنند. موضوع داخلی ایران مربوط به دولت و ملت ایران است و اجازه نمی‌دهیم کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند. کنعانی خاطرنشان کرد: موضوع مذاکرات چارچوب روشنی دارد و مواضع ایران بارها بیان شده و آماده‌ایم در همان مسیر کار را پیش ببریم و به توافق جامعی برسیم که تأمین‌کننده منافع همه طرف‌ها باشد.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: براساس احترام و منافع متقابل، آماده تعامل دوسویه با همه طرف‌هایی که در مسیر مذاکره قرار داشتند هستیم تا مذاکره به نتیجه برسد.
وی گفت: در برابر هرگونه تلاش طرف‌ها مشخصا طرف‌های غربی و آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید و فشار برای امتیازخواهی و باج‌خواهی و در برابر هر اقدام محدودکننده علیه ملت و دولت ایران با جدیت و قاطعیت ایستادگی می‌کنیم و به موقع پاسخ خواهیم داد.

 همشهری 
 خبرخوش برای ورزشکارانی که با صهیونیست‌ها مسابقه نمی‌دهند
رئیس فراکسیون ورزش مجلس گفت: ورزشکارانی که از رویارویی با رقیب صهیونیستی خود انصراف می‌دهند، مشمول امتیازات و حمایت‌های مالی مدال‌آوران می‌شوند. محمدمهدی فروردین افزود: آیین‌نامه اجرایی مربوط به این موضوع تصویب شده و درحال اجراست.
 زاهدی‌وفا همچنان سرپرست وزارت کار است
سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس گفت: تا زمان تعیین وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنان زاهدی وفا سرپرست این وزارتخانه است. موسوی گفت: بعد از اتمام مهلت ۳ ماهه سرپرستی زاهدی‌وفا در وزارت کار، اجازه‌ای از مقام ‌معظم ‌رهبری برای ادامه کار گرفته شد که براساس شنیده‌هایم، وی با همان مجوز، همچنان سرپرست این وزارتخانه است.

 کیهان
 حرفه‌ای بشوید ولی فرهنگ غرب را نپذیرید
رهبر معظم انقلاب با قدردانی از رفتار ارزشی ورزشکاران:
مسابقه ندادن با فرستادگان رژیم صهیونیستی، پیروزی است.
– محیط ورزش در گذشــته ما، آن قدیم، قبل از اینکه این ورزش های غربی وارد کشــور بشود، همیشه محیطهای دینی بود؛ ورزش‌های باســتانی و این زورخانه‌ها و این باشگاه‌های قدیمی باســتانی که ما دیده بودیم، همه آراسته به نام خدا و نام ائمه و جنبه های دینی و اخلاقی بود.
– غربی‌ها سعی کردند با این ورزش های جدید و پیشرفته‌ای که وارد کشــور کردند، فرهنگ شان را هم وارد کنند. خب، وظیفه ما چیســت؟ وظیفه ما این است که آن ورزش ابتکاری‌ای را که آن طرف به وجود آورده – مثل فوتبال، والیبال و بقیه ورزش‌هایی که هت؛ ورزش‌های جمعی – یاد بگیریم، در اینها پیش برویم، حرفه‌ای بشویم اما فرهنگ او را نپذیریم، نگذاریم این پلی بشود برای فرهنگ غربی؛ فرهنگ خودمان را بر آن حاکم کنیم. این، آن جمله اساسی است که ما در باب ورزش بایستی مورد توجه قرار بدهیم.
– آن بانوی شجاع و باایمانی که روی سکوی قهرمانی [وقتی] مرد بیگانه دست دراز میکند، دست نمی دهد یا در مقابل چشم میلیون ها انسانی که خیلی از اینها تربیت شده اند برای اینکه ضد حجاب و ضد عفت زن حرکت بکنند و حرف بزنند، آنجا با چادر و با حجاب اسلامی می ایســتد؛ یا آن جوان قهرمانی که مدال قهرمانی اش را به خانواده شهدا اهدا می‌کند؛ یا آن ورزشکار با ایمانی که بعد از اینکه در ورزش خودش – حالا یا کشتی یا وزنه برداری یا هر ورزش دیگری- پیروزی به دســت آورد، به جــای تبختر به خاک می‌افتد و خدا را ســجده می‌کند یا اسم ائمه هدی را می آورد. اینها چیزهای مهمی اســت؛ ماها گاهی یک مقداری عادت میکنیم به یک چیزی، اهمیت و عظمت کار از چشــم مان می‌رود. این پدیده ها در این دنیای امروز، دنیای مادی گری، دنیای فســاد، پدیده های عجیبی است.
 بهانه بودن فوت «مهسا امینی» و پشت‌پرده اغتشاشات برای همه روشن شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه دیروز شورای‌ عالی قوه قضائیه بیان داشت: خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام می‌کنم که آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آنها از طریق گفت‌وگو را دارم و قطعاً چنان‌که اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌نظرات ارائه شده در راستای رفع آنها استفاده می‌کنیم و هیج ابایی از اصلاح و رفع ضعف نداریم.
رئیس‌قوه قضائیه در ادامه به این نکته نیز اشاره کرد که امروز دیگر پشت‌پرده اغتشاشات اخیر و عاملین و محرکین اصلی آن، کاملاً برای همگان روشن گردیده و مبرهن گشته که صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی در این وقایع دست داشتند و سردمداران خود آنها نیز این موضوع را بر زبان می‌رانند.
رئیس ‌دستگاه قضا همچنین بار دیگر به مقامات دادسراها در سراسر کشور دستور داد تا نسبت به تکمیل پرونده عناصر اصلی اغتشاشات و عناصر وابسته به خارج و معاندان و ضدانقلاب و عناصری که به انحاء گوناگون از جمله تَسبیب، معاونت و مباشرت، موجبات تهدید امنیت مردم و تخریب و تحریق اموال عمومی و خصوصی را فراهم آوردند، تسریع داشته باشند.
 بمباران گسترده کیف و شهرهای اوکراین / زلنسکی: روسیه به دنبال نابودی کامل ماست
منابع خبری می‌گویند پس از حمله روز شنبه به پل راهبردی «کریمه»، روسیه دیروز با ده‌ها موشک و پهپاد، کیف و شهرهای مختلف اوکراین را هدف حملات گسترده قرار داد. وزیر دفاع اوکراین پس از مشاهده این حملات گفت: تخریب و انفجار این پل، کار آنها نبود (در حالی که مشاور زلنسکی مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود) و «زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هم بعد از این حملات اعلام کرد روسیه به دنبال نابودی کامل اوکراین است.

 ایران
 انگلیس پلیس امنیت اخلاقی ایران را تحریم کرد
وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای به بهانه حوادث اخیر، پلیس امنیت اخلاقی ایران را تحریم کرد. در این بیانیه پنج مقام ارشد امنیتی کشورمان از جمله «غلامرضا سلیمانی»، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، «حسن کرمی» فرمانده یگان ویژه پاسداران ناجا و «حسین اشتری» فرمانده کل انتظامی کشور در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. طبق تحریم‌های وضع شده این افراد قادر به سفر به انگلیس نخواهند بود و هر یک از دارایی‌های آنها در این کشور یا توسط افراد انگلیسی در هر نقطه‌ای نگهداری شود، مسدود می‌شود. در همین حال جیمز کلورلی وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی مداخله جویانه ادعا کرد: این تحریم‌ها پیام روشنی را به مقامات ایران می‌فرستد مبنی بر اینکه ما شما را به خاطر سرکوب‌ها و خشونت تکان‌دهنده‌ای که بر مردم خود تحمیل کرده‌اید، بازخواست می‌کنیم.
 بازداشت لیدرهای اغتشاشات روز شنبه
نیروهای انتظامی و امنیتی موفق شدند بسیاری از افرادی را که هدایت اغتشاشات روز شنبه ۱۶ مهر را برعهده داشتند دستگیر کنند. نیروهای انتظامی و امنیتی برخی از این افراد را هنگام هدایت اغتشاشات و برخی دیگر را در روزهای بعد و پس از شناسایی توسط دوربین‌ها، دستگیر کردند. یک منبع آگاه گفت: تعداد دیگری از لیدرهای آشوب روز شنبه نیز شناسایی یا در حال شناسایی هستند که طی روزهای آینده دستگیر خواهند شد. نکته قابل توجه آنکه در جریان دستگیری‌های صورت گرفته تعدادی از خانه‌های تیمی آشوبگران سازمانی نیز کشف شده است.
 دستمزد یک شب شعارنویسی ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان
برخی از افرادی که به جرم شعارنویسی توسط نیروهای انتظامی و امنیتی دستگیر شده‌اند اعتراف کرده‌اند که در ازای دریافت پول، روی دیوارهای اماکن عمومی و خصوصی شعار می‌نوشتند. عموم این افراد در گروه‌های ۲ الی ۴ نفره اقدام به شعارنویسی می‌کردند و نکته اینکه دریافت پول منوط به دریافت تصویر شعارنویسی بود. یکی از اعضای گروه وظیفه فیلمبرداری را بر عهده داشت و هنگام شعارنویسی، یک یا دو نفر وظیفه مراقبت و نگهبانی را بر عهده داشتند تا در صورت مشاهده فرد یا ماشین مشکوک، به شعارنویس‌ها اطلاع دهند تا اینگونه با امنیت بیشتری بتوانند اقدام مجرمانه خود را انجام دهند. همچنین اغلب شعارنویسی‌ها در ساعت‌های پایانی شب اتفاق می‌افتاد چرا که در آن زمان خیابان‌ها و کوچه‌ها بیش از هر زمان دیگری خلوت بودند. مبلغ یک شب شعارنویسی با توجه به تعداد شعارها متفاوت بوده است، اما این افراد عموماً مبلغی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر شب شعارنویسی دریافت می‌کردند.

 جمهوری‌اسلامی
 ایران به هیچ عنوان سلاح برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده است
در دیدار «پاول یابلونسکی» معاون وزیر امور خارجه لهستان با امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، افق همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و موضوعات کنسولی مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با استقبال از فعال‌سازی مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف، بر نبود محدودیت در ارتقای روابط فی‌مابین و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای توسعه مناسبات تاکید کرد.
امیرعبداللهیان در موضوع اوکراین نیز، بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان سلاح برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده و موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با تسلیح هر یک از طرفین این جنگ و با هدف توقف جنگ است.

 وطن امروز 
 هفته وحدت فرصت مناسبی برای افشای چهره دروغین اسلام آمریکایی است
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی هفته وحدت را فرصت مناسبی برای افشای چهره دروغین اسلام آمریکایی دانست و تأکید کرد: دشمن می‌کوشد که قدرت ملی ما را از درون متزلزل کند. در بخشی از پیام سرلشکر محمد باقری به مناسبت هفته وحدت آمده است: امروز کمتر کسی است که نداند شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی ۲ لبه‌ یک قیچی برای ایجاد اختلاف در ملل اسلامی و تهی ساختن کشورهای اسلامی از حقیقت اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) است.
 نظر هیأت ویژه رئیس‌جمهور مؤید نظر پزشکی قانونی است
معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اعلام کرد گزارش هیاتی که بعد از دستور رئیس‌جمهور با مسؤولیت مستقیم وی برای مشخص شدن علت فوت «مهسا امینی» تشکیل شد، موید نظر پزشکی قانونی است.
میراحمدی با اشاره به ماموریتی که وزیر کشور بعد از فوت مرحومه «مهسا امینی» و دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری این مساله به وی ابلاغ کرد و این معاون وزیر کشور مسؤول تحقیق پرونده شد، اظهار کرد: کمیته مستقل پزشکی را تشکیل دادیم، ۳ نفر از پزشکان بخش خصوصی و متخصصان قلب، مغز و و رادیولوژی در آن حضور داشتند تا همه سوابق درمانی بررسی شود. امروز برای نخستین بار سندی را بیان می‌کنم که بر اساس آن پدر مرحومه امینی در اول شهریور ۹۵ با مدیرکل تامین اجتماعی کردستان مکاتبه می‌کند، به وی ابلاغ شده بود که در کردستان خدمت کند، در این نامه او می‌گوید دخترم مریض بوده و تحت مراقبت است و باید به تبریز برای درمان مراجعه کنند و درخواست دارد که به خاطر وضعیت دخترش که به مراقبت دائمی نیاز دارد، به کردستان نیاید. وی با بیان اینکه از ابتدا انکار می‌شد که مرحومه «مهسا امینی» بیماری داشته است، تصریح کرد: اسناد مختلفی درباره بیماری «مهسا امینی» در اختیار داریم. فیلمی وجود دارد که بازپرس در بیمارستان همراه پدر مهسا امینی بر بالین وی حاضر می‌شود، آنجا پدرش تایید می‌کند ضربه‌ای به سر و بدن دخترش وارد نشده است.
 پاسخ موشکی به گروه‌های ضدایرانی اقلیم بر اساس قانون بین‌الملل است
دستیار فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا پاسخ موشکی ایران به گروه‌های ضدایرانی مستقر در خاک کردستان عراق را بر اساس قانون بین‌الملل دانست و تأکید کرد این قضایا با نقشه آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پیاده می‌شود. سردار جزایری با تحلیل حقوقی واکنش ایران به تروریست‌های کرد در خاک عراق گفت: به لحاظ حقوق بین‌الملل هر کشوری که از یک موضع مورد تهاجم قرار می‌گیرد، حق محفوظی برای برخورد با آن موضع تهاجمی را داراست. وی افزود: سابقه گروهک‌های ضدانقلاب مستقر در بخش‌هایی از کردستان به سال‌های دور بازمی‌گردد و علت دفاع از آنها خاصه توسط کشورهای بیگانه نیز مسبوق به سابقه است. جزایری ادامه داد: فرانسه، انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از سایرین به این گروهک‌ها کمک کرده و فعال هستند و هدف مشترک‌شان مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.

 جوان
 سراغتان می‌آییم با همین جوانانی که می‌خواهید فریبشان بدهید
فرمانده کل سپاه به وقایع اخیر در کشور اشاره و عنوان کرد: از این ملت قدردانی می‌کنم که هرگز بازتاب و پژواک صدای بیگانگان نشد، صف خود را از صف اغتشاش جدا کرد، در جاده‌ای که دشمن ترسیم کرده بود، حرکت نکرد و مقابل این سناریوی خطرناک ایستاد و دوباره حماسه‌ای بزرگ و افتخاری بزرگ آفرید. سردار سلامی در ادامه افزود: اما ما به دشمنان بیرونی که در داخل کشور می‌خواهند آشوب به‌پا کنند، می‌گوییم با همین جوانانی که فریب شما را خوردند به سراغتان خواهیم آمد؛ جوانان به دامان ملت برمی‌گردند، از شما اعراض می‌کنند و شما را به‌زودی خواهند شناخت. ما با همین جوانان از شما انتقام خواهیم گرفت؛ پس مراقب رفتارتان باشید؛ به آن‌هایی هم که این سیستم‌های خبرپراکنی و دروغ‌پراکنی را برای آشوب در جامعه ما مدیریت می‌کنند، هشدار می‌دهیم که دست از این رفتار‌ها بردارید؛ شما ما را قبلاً آزموده‌اید؛ لذا مراقب باشید؛ چون به سراغتان خواهیم آمد.

 آفتاب‌یزد 
 فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام فعلاً ادامه دارد
عضو ناظر مجلس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای گفت: اینستاگرام و واتس‌اپ با دستور دستگاه امنیتی فیلتر شده و مادامی که شرایط امنیتی در کشور حاکم است محدودیت دسترسی ادامه دارد. باقری افزود: هر پلتفرمی در هر کشوری قصد فعالیت داشته باشد باید از قوانین آن کشور تبعیت کند. تبعیت از قانون شامل مواردی از قبیل راه‌اندازی کسب و کار، پرداخت عوارض و مالیات و رعایت حاکمیت سایبری است. فضای مجازی امروز تبدیل به فضای بسیار وسیعی شده است که بخش زیادی از فعالیت‌های روزانه مردم در آن انجام می‌شود. از همین رو پلتفرم مورد استفاده مردم باید حاضر به تبعیت از قوانین کشور در حال ارائه سرویس باشد.
وی تصریح کرد: چون در واتس‌اپ و اینستاگرام هیچ ابزار کنترلی در دست دستگاه‌های حاکمیتی ایران نیست هر نوع فعالیتی علیه جان و مال مردم اتفاق بیافتد قابل کنترل نیست. این اپلیکیشن‌ها در پاسخ به هشدارهای امنیتی مقامات جمهوری اسلامی مدعی آزادی بیان هستند و حاضر به پذیرش سازوکارهای پیشنهادی ایران نیستند.

 خراسان 
 لزوم بستن پلتفرم‌ها و همزمانی جایگزینی کامل آنها
محسن مهدیان مدیرعامل روزنامه همشهری در یادداشتی با تاکید بر این که پلتفرم ها را طوری ببندید که با فیلتر شکن هم باز نشود نوشت: آقایان مسئول راه همین است و لاغیر. در رفتار‌های آشوب‌طلبانه نمانید؛ باید ذهن‌ها را از پیشروی دشمن آزاد کرد و نه صرفا خیابان‌ها را. البته تدبیر باید جامع باشد؛ بستن پلتفرم‌ها و همزمان جایگزینی کامل آنها؛ آن‌هم نه به‌نحوی که با فیلترشکن باز شود… همزمان نیز جایگزینی بی‌عیب و نقص. اگر نداریم، بخریم. با کشور‌ها و شرکت‌هایی که حاضرند در چارچوب قوانین ما کار کنند، مذاکره کنیم.
 دو هزار نفر از نیروهای پلیس در اغتشاشات اخیر مصدوم شدند
سردار قاسم رضایی، جانشین فرماندهی انتظامی کشور گفت: حدود دو هزار نفر از نیروهای پلیس در اغتشاشات اخیر مصدوم شدند. وی افزود: پلیس از تجمعات قانونی استقبال می‌کند، برخی از اعتراضات ممکن است از مبادی مکاتبه‌ای صورت گیرد که ما از این موارد استقبال خواهیم کرد و به صورت انتظامی امنیت این تجمعات را برقرار می‌کنیم اما افرادی در این بین از فرصت به وجود آمده سوء استفاده می‌کنند و مغازه‌ها و ماشین‌های مردم را به آتش می کشند، یا به آلات و ادوات خدماتی شهرداری آسیب وارد می‌کنند، این رفتارها دیگر اعتراض نیست و اغتشاش است.

 مردم سالاری 
 آماده مقابله با هر نوع تهدید هستیم
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی مقتدر آماده مقابله با هر نوع تهدید و اجرای هر نوع مأموریت براساس دریافت دستور از سلسله مراتب فرماندهی است.
امیر سرتیپ خلبان واحدی با اشاره به فرمایش اخیر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر لزوم افزایش توان رزمی نیروهای مسلح اظهار داشت: رشد، توسعه و پیشرفت کشور در سایه تحقق امنیت پایدار شکل می‌گیرد و امروز نیروی هوایی نیز تلاش می‌کند تا توان رزمی خود را نسبت به گذشته ارتقا دهد و نیازهای خود را در داخل تأمین کند که تاکنون نیز در این عرصه موفق بوده است.

 قدس 
 الحاق نخستین هواپیمای ساخت داخل تا ۳ سال آینده
رئیس سازمان هواپیمایی کشور از الحاق ۷۷ فروند هواپیما به ناوگان هوایی مسافری طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما در حال بررسی است. محمدی‌بخش افزود: در مهرماه سال گذشته ۹۸ هواپیمای فعال در ناوگان هوایی کشور داشتیم که طی یک سال اخیر این تعداد به ۱۷۵ فروند افزایش یافته است. وی افزود: دولت سیزدهم در تولید هواپیما، سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صنعت و معدن و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را به صورت کنسرسیومی سه‌جانبه مأمور کرده است تا طراحی، تولید و ساخت هواپیمای ایرانی انجام شود. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنم تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای مسافری ایرانی وارد ناوگان هوایی مسافر شود.
 از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه
یازدهم مهرماه، صادرات گاز جمهوری اسلامی ایران به جمهوری ترکیه با اعلام قبلی دوجانبه و برای عملیات نگهداری و تعمیرات به مدت هشت روز متوقف شده بود. صبح روز گذشته با گذشت هشت روز از این عملیات، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد صادرات گاز ایران به کشور ترکیه پس از تکمیل تعمیرات توافق‌شده ازسرگرفته شد.
 قرآن کریم توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد
منابع فلسطینی ظهر دیروز با انتشار خبری از هتک حرمت قرآن کریم و به آتش کشیدن آن در الخلیل واقع در کرانه باختری توسط شهرک‌نشینان صهیونیست خبر دادند.
«نضال الجعبری» مدیر اداره اوقاف الخلیل در اظهار نظری اعلام کرد: شهرک‌نشینان تندرو، تعدادی از نسخ قرآن کریم را در مسجد «قیطون» در نزدیکی حرم شریف ابراهیمی در بخش قدیمی الخلیل پاره کرده و آتش زدند. وی افزود: بی‌حرمتی به خانه خدا و کتاب خدا پس از چندین بار ورود غیرمجاز صهیونیست‌ها به حرم ابراهیمی و خانه‌های اطراف آن رخ داد. این اتفاق در پی آن روی داد که شهرک‌نشینان صهیونیست به بهانه برگزاری جشن‌های «عید العرش»، در ورودی «باب القطانین» جمع شدند و با یورش به صحن‌های مختلف، تعدادی از فلسطینی‌ها از جمله زنان را بازداشت کردند.

 شهروند
 صادرات صنایع دارویی؛ سالانه ۵۰ میلیون دلار
وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات سالانه در صنعت دارو را حدود ۵۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که امکان صادرات یک تا دو میلیارد دلار در این صنعت قابل تحقق است. فاطمی امین در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه «ایران فارما»، با بیان اینکه ایران از نظر سلامت در جنبه‌های مختلف، از جمله تجهیزات پزشکی، خدمات سلامت، درمان و دارو دارای اعتبار بین‌المللی است و باید از این فرصت استفاده شود، گفت: «علاوه بر تلاش برای توسعه این صنعت، باید اقدامات جدی در موضوع تجارت خارجی این حوزه آغاز شود.»او با بیان اینکه ارتقای صادراتی منجر به ارتقای تراز ارزی می‌شود، تصریح کرد: «در سال‌های اخیر شکاف صادرات غیر نفتی و واردات کاهش یافته است؛ به‌طوری که سال گذشته ۵۲ میلیارد دلار واردات انجام شده و در مقابل صادرات غیر نفتی ۴۸.۵ میلیارد دلار بوده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

خواص موضع گیری های غلط خود در اتفاقات اخیر را جبران کنند
رسا/ آیت الله حسینی خراسانی، ضمن محکومیت اغتشاشات اخیر، به تبیین پشت پرده این آشوب ها پرداخت و گفت: در اینکه در حوادث اخیر کشور هیچ جنبه اعتراض، اشکال و مطالبه گری مردمی وجود ندارد و همگی آشوب و شرارت هستند، شکی وجود ندارد.عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: افرادی که عرق و حس ملی، دینی و بشردوستانه دارند باید بدانند که اغتشاشگران با ایران و اسلام مشکل دارند و آنها به طور هماهنگ با اتاق فرمان آمریکا، انگلیس و ایادی آنها به اغتشاشات و آشوب افروزی ها در داخل ایران دامن زدند. وی بر ضرورت جبران خواص جامعه از مواضع ناصحیح خود تأکید کرد و افزود: در این مقطع باید خواص با موضع گیری های جدید به اشتباه خودشان اذعان و اعلام کنند که اکنون بدین نتیجه رسیدیم که اغتشاشات برنامه دشمن برای براندازی نظام است پس پشت سر نظام اسلامی و رهبر انقلاب قرار داریم.

ملت ایران برای هویت خود شهید می دهد اما اجازه نمی‌دهد هویتش توسط غربی‌ها از بین برود
حوزه/ آیت الله اراکی در مراسم هفتمین روز شهادت مهدی زاهد لویی گفت: بانوان ایرانی با حجاب خود هویت حقیقی خود را اعلام می کنند چرا که حجاب نماد هویت الهی ، فاطمی و حسینی است؛ ملت ایران برای هویت خود شهید می دهد اما اجازه نمی‌دهد هویتش توسط غربی‌ها از بین برود. عضو جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به اینکه بستن پیمان با خداوند در حقیقت همان ایمان است که باعث می‌شود انسان مطیع اوامر الهی باشد، تاکید کرد: ملتی که پای ایمان خود ایستادگی نماید و مشکلات مانع تداوم ایمانش نشود نتیجه اش جامعه ایمانی صاف خواهد شد.وی همچنین خاطر نشان کرد: ملت جمهوری اسلامی یک ملت نبوی، علوی و قرآنی است و هر ملتی این چنین هویتی داشته باشد یک ملت قدرتمند است و هر کس چنین هویتی را قبول نداشته باشد جزو این ملت نیست.

اقتدار ایران مرهون مجاهدت‌ شهیدان است
فارس/ رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خانواده شهید سلمان امیراحمدی، امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را مرهون ایستادگی ملت ایران و مجاهدت‌های هزاران شهید خواند و بر اهتمام همگانی برای صیانت از این سرمایه ملی تاکید کرد.آیت‌الله رئیسی درادامه گفت: مهم‌ترین سرمایه ایران اسلامی، مردان و زنانی از جنس شهید امیراحمدی هستند که در مقاطع مختلف، در مقابل ابتلائات و مخاطرات گوناگون سینه سپر می‌کنند تا به کشور و مردم آسیبی نرسد.وی ضمن عرض تسلیت به خانواده شهید امیراحمدی، فرهنگ ایثار و شهادت را از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت‌ ملی در ایران خواند و افزود: آنچه تاکنون جمهوری اسلامی را در میدان مواجهه مستمر با انواع و اقسام تهدیدها و توطئه‌ها و اقدامات خصمانه سربلند و پیروز نگاه داشته است، سرمایه اجتماعی، وحدت کلمه و فرهنگ ایثار و شهادت است.

دستگیری عامل واردکننده سلاح در استان لرستان
رسا/ فرمانده انتظامی لرستان گفت: فردی که در حوادث اخیر این استان با واردکردن سلاح درصدد ایجاد فضای کشته‌سازی در لرستان بود، دستگیر شد.سردار یحیی الهی عنوان کرد: این فرد درصدد بود سلاح‌ها را در اختیار مردم و تعدادی عضو خاص مورد حمایت در خارج از کشور برای ایجاد فضای کشته‌سازی قرار بدهد که با رصد اطلاعاتی و انتظامی دستگیر شد.وی بیان کرد: اگر افرادی در اغتشاشات کشته می‌شوند نتیجه اقداماتی است که افراد ضد انقلاب با در اختیار قرار دادن سلاح در میان مردم انجام می‌دهند. الهی گفت: تعدادی سلاح گرم و ساچمه‌زنی در اغتشاشات اخیر استان لرستان از اغتشاشگران در سطح خیابان‌ها جمع‌آوری‌شده است.

تا صهیونیسم وجود دارد، مبارزه ادامه خواهد داشت
صداوسیما/ دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: در حال حاضر در کرانه باختری انقلاب واقعی و جدی برای مقابله با رژیم اشغالگر در جریان است. رزمندگان مقاومت به صورت روزانه با اشغالگران درگیر می‌شوند و با وجود شرایط سخت هر روز بیش از ۱۰ تا ۲۰ عملیات مختلف و متنوع را انجام می‌دهند. جوانان فلسطینی در قالب گردان‌های مستقر در امتداد اراضی کرانه باختری با هم جمع شده اند و الگوی وحدت ملی، شجاعت و قهرمانی را در عرصه مقابله با ماشین کشتار رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشته اند. “زیاد النخاله” تاکید کرد طرح صهیونیسم بر اساس ظلم و ستم شکل گرفته و فلسطین کشور ما است و تا پیروزی و اخراج اشغالگران خواهیم جنگید. وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فلسطین متعلق به همه ملت فلسطین است و اسرائیلی‌ها که از مناطق مختلف جهان جمع شده اند، باید بدانند که فرصتی برای زندگی در فلسطین ندارند. شهرک نشینان اسرائیلی باید خود را برای خروج از فلسطین آماده کنند.

زمان عقب نشینی آمریکا از سوریه فرا رسیده است
تسنیم/ به اعتقاد مجله آمریکایی فارین افرز در سایه کاهش خطر گروه داعش و افزایش تهدیدهای امنیتی علیه نیروهای آمریکایی به دلیل جنگ اوکراین و گروه‌های مقاومت ضد آمریکایی، وقت آن فرا رسیده است که واشنگتن نیروهای خود را از سوریه خارج کند. این مجله در گزارشی، ابتدا نسبت به عقب نشینی غیر حساب شده آمریکا از سوریه همانند عقب نشینی فاجعه بار از افغانستان هشدار داده و تاکید کرد، ایالات متحده باید ترتیبی اتخاذ کند که همچنان ظرفیت بکارگیری هواپیماهای بدون سرنشین را برای حمله به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در صورت نیاز حفظ کند.

آمریکا سیستم دفاع هوایی پیشرفته در اختیار اوکراین قرار می دهد
تسنیم/ آمریکا باردیگر وعده کمک های تسلیحاتی پیشرفته به اوکراین داد. این وعده را کاخ سفید در بیانیه‌ای تائید کرد و در این ارتباط گفت: «جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با همتای اوکراینی خود ولادیمیر زلنسکی گفت‌وگو کرد و به او اطمینان داد که واشنگتن به ارائه کمک‌های امنیتی به اوکراین از جمله سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته ادامه می‌دهد. «کاخ سفید همچنین اعلام کرد: «بایدن متعهد شد که به اوکراین برای دفاع از خود، تسلیحات و تجهیزات لازم از جمله سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی ارائه دهد. وی همچنین بر تعامل مداوم خود با متحدان و شرکا برای ادامه تحمیل هزینه ها به روسیه تاکید کرد.»

رسوایی بزرگ ۵ رسانه ضد ایرانی
فارس/ عملکرد ۵ رسانه بی بی سی فارسی وابسته به دولت انگلیس،ایران اینترنشنال وابسته به دولت سعودی، صدای آمریکا و رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا، من و تو وابسته به جریان بهائیت و صفحات مجازی آنها نشان می‌‌دهد این رسانه‌ها در ۲۵ روز گذشته (۲۳ شهریور تا ۱۶ مهر) مجموعا ۱۷۳۱۲ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند. در این پیمایش صرفا وب سایت، کانال تلگرام، صفحات توئیتر و اینستاگرام رسمی این ۵ رسانه بررسی شده و شبکه‌های تلویزیونی آنها مورد بررسی قرار نگرفته است.در این بررسی به نسبت حجم اخبار و تولیدات، بی بی سی بیشترین میزان اخبار خلاف واقع را داشته است. در این پژوهش مصادیق اخبارخلاف واقع شامل جعل خبر،تقطیع،تحریف،وارونه‌سازی،بزرگنمایی و کوچک‌نمایی بوده است. ضمنا اخباری که توسط این رسانه‌ها مورد سانسور خبری قرار گرفته نظیر جوابیه پزشکی قانونی در مورد علت فوت مهسا امینی، تجمعات نیروهای انقلاب و تکدیبیه اخبار دروغ … مورد بررسی قرار نگرفته است. ۵ دروغی که در ۲۵ روز گذشته بیشترین بازنشر را از این رسانه ها داشته‌اند به ترتیب شامل موارد زیر است. ادعای دروغ ضرب و شتم مهسا امینی، ادعای دروغ درباره فوت و بیماری رهبر انقلاب، ادعای دروغ درباره سقوط شهر اشنویه، ادعای دروغ درباره علت مرگ نیکا شاکرمی، ادعای دروغ «به خاک و خون کشیده شدن دانشگاه شریف».

۴ شهروند مخالف بحرینی به اعدام محکوم شدند
تسنیم/ چهار تن ازمعترضان بحرینی توسط رژیم بحرین به حکم اعدام محکوم شدند.براساس گزارش نهاد حقوق بشری بحرین این احکام با توجه به اعتراف‌گیری تحت شکنجه صادر شده‌اند و از نهادهای بین‌المللی نیز خواسته شده تا به این اقدامات رژیم بحرین واکنش نشان دهند. همزمان مردم بحرین دیشب با برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف این کشور خواستار آزادی همه زندانیان زندان‌های رژیم آل خلیفه شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *