خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۱۸

**با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران رئیس ‌دفتر رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور از آیت‌الله العظمی نوری همدانی عیادت کردند** با حضور ۳۰۰ شخصیت فرهیخته بین‌المللی از ۶۰ کشور انجام می‌شود: بررسی راهکارهای صلح و اتحاد جهان اسلام درکنفرانس وحدت تهران** آیت الله شب زنده دار: امروز وظایف حوزه و حوزویان نسبت به گذشته بسیار وسیع و متنوع شده است** آیت‌الله اعرافی: ملت ایران پرچم رسالت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را در دست دارد** آیت الله فقیهی: بیانات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 عدم آزادی دستگیرشدگان تا زمان محاکمه
میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: از این به بعد دستگیرشدگان صحنه اغتشاشات، تا زمان محاکمه دیگر به ‌هیچ‌وجه آزاد نخواهند شد و دادگاه‌های آنها به‌سرعت برگزار می‌شود و احکام بسیار قاطع و بازدارنده‌ای برای آنها صادر خواهد شد. وی افزود: برای دشمن مهم نیست که این ناامنی‌ها برای فرد با‌حجاب و کم‌حجاب است یا شیعه و سنی.
 رئیس ‌دفتر رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله العظمی نوری همدانی عیادت کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی‌ صبح دیروز از آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در یکی از بیمارستان‌های تهران عیادت و سلام رهبر معظم انقلاب را به ایشان ابلاغ کرد. وی همچنین در جریان آخرین وضعیت درمانی آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی قرار گرفت و برای ایشان آرزوی بهبود و سلامتی کرد.

 همشهری 
۹۸درصد دانشجویان بازداشتی آزاد شدند
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه با پیگیری‌های صورت‌گرفته، ۹۸ درصد از دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند، گفت: از روز نخست آغاز ناآرامی‌‎ها، پیگیری‌هایی در زمینه مسائل دانشجویان داشتیم، اما به این دلیل که رسانه‌های معاند سوءاستفاده می‌کنند، از رسانه‌ای کردن آن‌ اجتناب کردیم. منادی ‌سفیدان درباره آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی در جریان ناآرامی‌های اخیر گفت: در سطح هیأت دولت و پایین‌تر تلاش کردیم در حمایت از دانشجویان پیگیری‌هایی داشته باشیم که جا دارد از قوه قضاییه که صدای ما را شنید و بالای ۹۸ درصد دانشجویان بازداشتی را آزاد کردند، قدردانی کنیم. همه تلاش ما بر این بود که حتی یک دانشجو از کلاس درس بازنماند و سر کلاس درس حاضر شود. وی با بیان اینکه باید به دانشجو اجازه داده شود تا حرف او شنیده شود، افزود: امیدواریم شرایط به‌سمتی حرکت کند که فضا آرام باشد تا خروجی دانشگاه‌ها مطلوب باشد. وی در عین حال بیان کرد: از دانشجویان انتظار می‌رود که نخستین دغدغه‌شان تحصیل باشد، چراکه همه مسئولان منتظرند دانشجویان کشور را تحویل گرفته و اداره کنند؛ اداره آینده کشور ‌برعهده دانشجویان است.

 کیهان 
 بیانیه ۱۷۰۰ استاد حوزه علمیه قم در محکومیت اغتشاشات اخیر
۱۷۰۰نفر از استادان سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در محکومیت اغتشاشات اخیر و حمایت از نظام اسلامی و مقام معظم رهبری بیانیه‌ای صادر کردند. در متن این بیانیه آمده است: حوزه علمیه که خاستگاه انقلاب عظیم اسلامی است و قاطبه حوزویان از مراجع عظام تقلید و علما و اساتید تا فضلا و طلاب جوان همواره در کنار و پشتیبان این انقلاب الهی بوده‌اند و به یاری خداوند و با پیروی از رهبری ولی فقیه زمان حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ایحفظه‌الله تا تحقق اهداف انقلاب والای اسلامی از پای نخواهند نشست. ما ضمن محکوم کردن اغتشاش آشوب‌طلبان و بر‌هم‌زنندگان نظم و امنیت جامعه، بار دیگر، مراتب قدردانی و سپاس خود را از مجاهدت تمامی نیروهای جان‌برکف و حافظ امنیت، جان و مال و ناموس و دین مردم، اعم از نیروهای انتظامی و نظامی و بسیجیان، اعلام می‌داریم و به ارواح پاک جان‌برکفانی که در فتنه اخیر به شهادت رسیدند درود و سلام می‌فرستیم و آرزوی سلامتی و شفای عاجل مجروحان این حوادث را داریم.
 شهادت ۲ تن از مدافعان امنیت با سلاح گرم پادوهای اسرائیل در تهران و سنندج
در جریان اغتشاشات در روز شنبه، دو نفر از مدافعان امنیت توسط اوباش داعشی و پادوهای اسرائیل به شهادت رسیدند.
شنبه‌شب و در جریان اغتشاشات در محله ابوذر خیابان سجاد شمالی، «سلمان امیر احمدی» از بسیجیان ناحیه حبیب‌بن‌مظاهر که برای دفاع از امنیت مردم در حال مقابله با آشوبگران بود، به درجه رفیع شهادت رسید.
شهید امیر احمدی دو فرزند هفت و یک ساله دارد. اشرار داعشی، سر این شهید عزیز را با سلاح شاتگان هدف قرار دادند.
«غلامرضا بامدی» از نیروهای لشکر ۲۲ بیت‌المقدس سپاه کردستان نیز عصر شنبه‌ توسط اغتشاشگران در سنندج به شهادت رسید. شاهدان عینی می‌گویند، نیروهای حافظ امنیت تنها به باتون مجهز بودند و سعی داشتند آشوبگرانی را که قصد آتش‌زدن مغازه‌ها را داشتند متفرق کنند اما در یک لحظه به سمت شهید بامدی و همرزمانش شلیک شد. در این تیراندازی یک پاسدار دیگر نیز زخمی شد.
یکی از بازاریان می‌گوید: فرد مسلح حدود دو خشاب اسلحه کلاشینکف را در میدان شلیک کرد. بررسی‌های اولیه و غیررسمی حاکی از آن است که فرد مسلح از اعضای گروهک تروریستی کومله بوده است.
پیکر این شهید مدافع امنیت با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان اجرایی، خانواده‌های معظم شهدا، نیروهای نظامی و انتظامی از میدان آزادی تا میدان انقلاب سنندج تشییع شد.
 رشد ۲۲ درصدی ترانزیت کالا از ایران در ۶ ماهه امسال
در ۶ ماهه سال جاری بیش از هفت میلیون تن کالا از مسیر ایران عبور کرده که این میزان کالا‌های ترانزیتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افزایش داشته است. مقدسی رئیس کل گمرک ایران گفت: فعال‌تر شدن کریدور‌های ترانزیتی از جمله شمال- جنوب، کریدور ترانزیتی ایران، ترکیه و پاکستان (ITI) در دو حوزه ریلی و جاده‌ای از مبدأ پاکستان و کریدور ترانزیتی از مبدأ قزاقستان و استفاده ایران از ظرفیت‌های به وجود آمده و تسهیلات ارائه‌شده گمرکات کشور در حوزه تسهیل ترانزیت از عمده‌ترین دلایل رشد ترانزیت کشور در سال گذشته و استمرار آن در سال جاری است.

 ایران 
 اخلال در پیشرفت کشور؛ هدف دشمن از آشوبگری‌ها
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، با اشاره به پیشرفت‌های اقتصادی اخیر کشورمان اظهار کرد: دشمن از کار و تلاش مستمر در جهت تحقق پیشرفت‌های کشور لطمه خورده و می‌خواهد در این مسیر اخلال و وقفه ایجاد کند و باید با کار مضاعف و گره‌گشایی از کار مردم، دشمن را مأیوس و مردم را روز به روز امیدوارتر کرد. آیت‌الله رئیسی در بخشی از سخنان خود با اشاره به رخدادهای روزهای اخیر کشور، بصیرت و قدرت تحلیل موجود در مردم را عاملی مهم برای شناخت حق و ایستادگی در راه آن برشمرد. وی با دقیق و همه‌جانبه دانستن تحلیل و تبیین رهبر معظم انقلاب از رویدادهای اخیر و ریشه‌های آن به چند نکته مهم در این زمینه اشاره کرد.
رئیس جمهور با تشریح ابعاد مختلف حوادث اخیر، متولیان امنیت جامعه را مکلف کرد با کمک مردم و دقت و هوشیاری، مجال اخلال در نظم جامعه و زندگی مردم را از اخلالگران سلب کرده و همه توان خود را برای حفظ امنیت و آرامش کشور و ایجاد فضای مناسب برای کار، تلاش و زندگی روزمره شهروندان به کار گیرند.
آیت‌الله رئیسی جهاد تبیین و آگاهی‌بخشی را از دیگر مأموریت مهم امروز دغدغه‌مندان و دوستداران کشور و نظام اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال آن است که با جنگ روانی و شایعه‌افکنی اذهان عمومی را مشوش کرده و در جامعه هراس و یأس ایجاد کند.
 آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم ها
امیرعبداللهیان، اعلام کرد که اقدامات در دستور کار برای مذاکرات رفع تحریم‌ها در مسیر درست خود قرار دارد. وزیر خارجه با بیان اینکه در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که درک مشترک در موضوعات مختلف وجود دارد و این کمک می‌کند در گام‌های نهایی توافق بتوانیم با سرعت بهتر و بیشتری عمل کنیم، افزود: «طرف امریکایی پیش از این با یک مشکل مواجه بود و درک درستی از شرایط نداشت اما احساس می‌کنیم اکنون با درک بهتری در تبادل پیام‌ها حضور دارد.» امیرعبداللهیان تأکید کرد: «چنانچه طرف امریکایی همین مسیری را که در روزهای گذشته در رابطه با آن تبادل پیام شده است و یک درک نسبتاً مشترکی در این موضوع ایجاد شده را به همین شکل واقع بینانه پیش ببرد، توافق بین ایران و سایر طرف‌های دیگر در دسترس است.»

 جمهوری‌اسلامی 
 اختلال درخبر شبکه یک سیما برای چند ثانیه
در خبرها آمده است که خبر شبکه یک سیما شنبه‌شب برای چند ثانیه هک شد. اخبار ساعت ۲۱ صدا و سیما که از شبکه‌های اول و خبر صدا و سیما پخش می‌شود برای چند ثانیه توسط عوامل ضدانقلاب هک شد. انتشار این خبر در حالی صورت گرفت که به نظر برخی کارشناسان این اقدام خرابکارانه هک نیست بلکه نوعی نفوذ است. به گفته کارشناسان سوئیچ پخش یک شبکه به هیچ شبکه اینترنتی وصل نیست که هک شود! تا داده‌ای به سوئیچ پخش ارسال نشود امکان ندارد بدون پیش‌ نمایش برای مدیر پخش، تصویرش توسط اپراتور نهایی شود و این اتفاق هک نیست بلکه نفوذ بوده است.

 وطن امروز 
 دستگاه‌های انتظامی اجازه ندهند اغتشاشگران بیش از این امنیت مردم را برهم بزنند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضایی دیگر باید قاطعانه با اغتشاشگران برخورد کنند و اجازه ندهند آنها بیش از این امنیت و آسایش مردم را برهم بزنند. اسماعیل کوثری گفت: به هیچ وجه نمی‌توان بر روی شعارهای ساختارشکنانه و رفتارهای خشن اغتشاشگران نام مطالبه عمومی نهاد، چرا که آنها با کارهای‌شان آسایش و امنیت مردم را به خطر انداخته‌اند.
 عیادت رئیس‌جمهور از آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی
آیت الله رئیسی بعدازظهر روز گذشته با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، از آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی عیادت کرد. رئیس‌جمهور ضمن آرزوی بهبودی و سلامتی کامل برای آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی، و گفت‌وگو با کادر درمان از آخرین وضعیت سلامتی و روند درمان ایشان مطلع شد.
 جزئیات جدید از توانایی‌های ناو شهید سلیمانی
دریادار تنگسیری در جریان گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «صف اول» از شبکه اول سیما، به‌صورت رسمی اعلام کرد موشک‌های پدافندی ‌روی ناو شهید سلیمانی، در برد کوتاه موشک‌های نواب و در برد متوسط، موشک‌های صیاد هستند. وی تعداد موشک‌های نواب این شناور را ۱۶ تیر و تعداد موشک‌های صیاد را ۶ تیر اعلام کرد.
موشک نواب، به‌عنوان نمونه دریاپایه موشک زوبین شناخته می‌شود که احتمالاً باید بردی در حدود ۲۰ کیلومتر داشته باشد. به‌ گفته دریادار تنگسیری، همچنین ۴ مدل موشک کروز ‌روی شناور شهید سلیمانی نصب شده که بردهای آنها ۹۰، ۱۴۰، ۳۰۰ و ۷۵۰ کیلومتر است. فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین از الحاق ۲ شناور جدید به این نیرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این شناورها که طول‌شان۲۴۰ متر و ارتفاع آنها ۲۱ متر است، شهید مهدوی و شهید باقری نام‌گذاری شده‌اند که می‌توانند بالگرد، موشک و چند ده پهپاد را با خود حمل کنند و ناو شهید باقری دارای باند پرواز پهپاد نیز خواهد بود. وی تصریح کرد: این شناورها قابلیت حضور در آب‌های دوردست برای تأمین امنیت خطوط کشتیرانی ایران را دارند.

 خراسان
 اقلیم کردستان عراق پیام ایران را دریافت کرد
ناظم دباغ گفت: درباره گروه‌های کرد مخالف ایران تصمیم جدی می‌گیریم. نماینده اقلیم کردستان عراق در کشورمان، با اشاره به توقف حملات سپاه به مقرهای گروهک‌های ضد انقلاب پس از هشدار به مقامات کردستان عراق برای جلوگیری از اقدامات این گروهک‌ها افزود: حکومت اقلیم کردستان همواره اعلام کرده است که اجازه نمی‌دهد از خاک این منطقه اقدامی علیه امنیت کشورهای همسایه صورت گیرد و این موضوع را به عنوان سیاست راهبردی خود به گروه‌های کرد اپوزیسیون ایرانی هم متذکر شده‌ایم.» وی با بیان این که خود را متعهد می‌دانیم که اجازه ندهیم گروه‌هایی باعث نگرانی ایران یا شهروندان اقلیم کردستان شوند، افزود: حکومت اقلیم کردستان نگران است که گروه‌هایی با تحرکات مسلحانه خود باعث شوند، حریم اقلیم هر از گاهی بمباران شود و جان و مال مردم به خطر بیفتد و آسیب ببیند.

 رسالت 
 شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی دو لبه یک قیچی‌اند
قالیباف در صحن علنی مجلس در نطق پیش از دستور گفت: لازم می دانم فرا رسیدن میلاد باسعادت رسول اکرم را به تمام برادران و خواهران مسلمان در سراسر جهان تبریک و تهنیت بگویم و همچنین آغاز هفته وحدت را گرامی داشته و این هفته را به همه برادران اهل سنت تبریک می گویم. رییس مجلس تصریح کرد: امروز هفته وحدت نمادی از تبلور عینی همدلی و حرکت‌های همه جانبه و دوشادوش میان تشیع و اهل سنت در همه عرصه‌های خدمت به ایران عزیز و انقلاب اسلامی است. وی تاکید کرد: رمز پیروزی ما همین وحدت و یکپارچگی میان فرق مختلف در ایران عزیز است. قالیباف عنوان کرد: لازم می دانم بگویم کسانی که به تعبیر مقام معظم رهبری شیعه انگلیسی یا سنی آمریکایی هستند هر دو، دو لبه یک قیچی به شمار می‌روند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که مسلمانان را به جان هم بیندازند.

 مردم سالاری 
 اعلام تعداد «شهدای نیروهای فراجا در ناآرامی‌های اخیر»
سردار حسین اشتری، فرمانده فراجا در پاسخ به این سوال که چند نفر از ماموران پلیس در این ایام شهید شده‌اند، گفت: تعدادی از همکاران ما در این مدت مجروح شده‌اند و سه نفر از همکاران بنده که دو نفر آن‌ها از ماموران کادری ما بود و یک نفر دیگر نیز که به عنوان پلیس افتخاری با ما همکاری داشتند، در این ایام به شهادت رسیدند.
 با تحریک به انقلاب‌های رنگین در کشورها مخالفیم
مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری، در پاسخ به این که چه نظری درباره تحریم‌های اخیر دولت آمریکا علیه مقامات و نهادهای ایرانی دارد که به دنبال اتفاقات اخیر در ایران انجام شد، گفت: چین با هرگونه تحریم غیرقانونی و یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مخالف است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین بیان کرد: ما با مداخله به هر بهانه‌ای در امور داخلی کشورها و تحریک به انقلاب‌های رنگین در کشورها به نام دموکراسی و حقوق بشر مخالفیم.

 آرمان ملی
 تجزیه‌طلبان مقابل یکپارچگی ایران زمین‌گیرند
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: قرن‌هاست که بدخواهان و تجزیه‌طلبان مقابل یکپارچگی ایران اسلامی با مذاهب و اقوام گوناگون، زمین‌گیرند. آغاز ‎هفته وحدت بر همه مسلمانان تهنیت باد.»
 اظهارات مداخله‌جویانه وزیر خارجه آلمان
در ادامه اظهارنظرهای مداخله جویانه کشورهای غربی درباره ایران، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه «بیلد» یک بار دیگر حمایت خود از اغتشاشات در ایران را اعلام کرد. آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان که پیشتر اظهاراتی مداخله‌جویانه علیه ایران مطرح کرده بود، حالا تاکید کرده که برلین در تدارک برای تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه تهران است.

 قدس 
 صادرات تجهیزات دفاعی ۳ برابر افزایش یافت
جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امسال سطح صادرات تجهیزات دفاعی ما نسبت به سال گذشته با افزایش ۳ برابری روبه‌رو بوده است سردار فرحی افزود: در مدت سه سال گذشته رشد ۱۰ برابری محصولات دفاعی را داشته‌ایم و این استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری است.
 همکاری ایران و روسیه برای توسعه میادین انرژی
معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: طرف روسی در حال تدوین طرح جامع توسعه برای ۶ میدان‌ نفتی و دو میدان بزرگ گازی کشور است و امیدواریم تا پایان سال شاهد امضای قرارداد برای این میدان‌ها باشیم. اسد زاده افزود: بازدیدی از دو پارک فناوری مسکو انجام و مقرر شد پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری با پارک «تکنوپولیس» تهیه و در جریان نشست کمیسیون مشترک بین دو طرف امضا و مبادله شود.
 نخستین دیدار مقام آمریکایی با طالبان پس از حذف الظواهری
مقامات بلندپایه آمریکا برای نخستین بار پس از حذف ایمن الظواهری، سرکرده گروه القاعده، با گروه طالبان دیدار کردند. دو مقام مرتبط با این مذاکرات می‌گویند نشست روز شنبه در دوحه، پایتخت قطر برگزار شده است. در این نشست «عبدالحق واثق»، رئیس اطلاعات طالبان و «دیوید کوهن»، معاون رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و همچنین «تام وست»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور افغانستان شرکت داشته‌اند.

 اعتماد 
 ترامپ خطاب به مردم ایران ادعا کرد: با شماییم!
ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا که در دوران فعالیت خود در کاخ سفید دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرده بود و با تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران رنج زیادی را بر مردم کشورمان تحمیل کرده است، با اشاره به ناآرامی‌های اخیر در کشورمان خطاب به مردم ایران مدعی شد: ما با شماییم و همیشه با شما خواهیم بود. وی در بخش دیگری از سخنانش به انتقاد از عملکرد جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا پرداخت و با تکیه بر ادعاهای همیشگی و واهی خود مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: ما کشوری بودیم که اجازه ندادیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند. این ادعاها در حالی بارها از سوی مقامات پیشین و کنونی امریکا مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران ضمن رد آنها همواره تاکید دارد که ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان کاملا صلح‌آمیز بوده و سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران ندارد.
 عراق: بدهی گازی به ایران نداریم
احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه کشورش هیچ بدهی گازی به ایران ندارد تاکید کرد که قرار است هیاتی از عراق به ایران سفر کند و درخصوص افزایش صادرات گاز به این کشور با مسوولان ایرانی رایزنی کند.

 ابتکار 
 جزئیاتی از افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز یکشنبه ۱۷ مهر پارلمان با لایحه دوفوریت متناسب‌سازی کارکنان دولت و بازنشتگان لشکری و کشوری موافقت کردند.معاون امور مجلس رئیس جمهور درباره جزئیات لایحه افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری که دوفوریت آن در مجلس به تصویب رسید و همچنین تامین منابع مالی برای اجرای آن، گفت: برای اجرای این لایحه آمادگی داشته ایم که آن را ارائه کردیم. حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر این مصوبه بر فاصله حقوقی میان بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری گفت: بله، این افزایش حقوق پلکانی اعمال می‌شود، یعنی کسانی که حقوق کمتری دارند مشمول افزایش درصد بیشتری می‌شوند که سقف آن ۲۰ درصد می‌شود و به این معنا نیست که حقوق همه ۲۰ درصد افزایش یابد. حسینی ادامه داد: برای برخی ممکن است سه چهار درصد و برای برخی تا ۲۰ درصد هم می‌رسد. البته منتظر هستیم که ببینیم افزایش پلکانی را مجلس می‌پذیرد یا خیر. ترجیح ما این است که همین لایحه مورد قبول واقع شود.

 اطلاعات 
 بررسی راهکارهای صلح و اتحاد جهان اسلام درکنفرانس وحدت تهران
سی وششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با موضوع «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام ؛ اقدامات و راهکارهای اجرایی» به صورت رسمی از روز چهارشنبه (۲۰مهر) با سخنرانی ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد. حجت الاسلام والمسلمین شهریاری دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیروز در نشست خبری در تشریح برنامه های سی و ششمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: در کنفرانس امسال مهمانانی از ۶۰ کشور دنیا بالغ بر ۲۰۰ سخنران خارجی و ۱۰۰سخنران داخلی به صورت حضوری و وبیناری حضور خواهند داشت.
وی افزود: کنفرانس به صورت رسمی از روز چهارشنبه (۲۰مهر) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد و در ادامه سخنرانان داخلی و خارجی سخنرانی و عصر همان روز با حضور در مرقد مطهر امام خمینی با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی تجدید میثاق خواهند کرد.
شهریاری با اشاره به این که روز پنجشنبه نشست عمومی با مهمانان خارجی برگزار می‌شود و برجستگان جهان اسلام به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت، تصریح کرد: در روز پایانی (جمعه ۲۲مهر) هم مهمانان کنفرانس با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد و بیانیه پایانی کنفرانس در عصر همان روز قرائت خواهد شد.

 شهروند
 اجازه دخالت و تعرض به هیچ بیگانه‌ای را نمی‌دهیم
فرمانده کل ارتش با تاکید بر اینکه اجازه دخالت و تعرض به هیچ بیگانه‌ای را نمی‌دهیم، گفت: «نیروهای مسلح پشتیبان یکدیگر و در خط‌مقدم ملت برای حفظ امنیت کشور و مقابله با تهدیدات هستند.»
امیر سرلشکر موسوی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، گفت: «از منظر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم؛ آرمان بزرگ انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه) است.» او به هجمه‌های گسترده و ترکیبی دشمنان کشور اشاره و بیان کرد: «در مسیر حرکت انقلاب به سوی تمدن نوین اسلامی و فراهم‌سازی زمینه ظهور، هجمه گسترده و ترکیبی دشمنان، در هر برهه‌ای به شکلی قابل مشاهده است. شیطان و طاغوت همواره سد راه انبیا، اوصیا و اولیا بوده‌اند که نگذارند انسان‌ها به سعادت هدف‌گذاری شده خداوند برسند.»

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

امروز وظایف حوزه وحوزویان نسبت به گذشته بسیار وسیع و متنوع شده است
رسا/ آیت الله شب زنده دار، طی سخنانی در دومین دوره پودمانی طرح تعالی ویژه اساتید حوزه های علمیه، با اشاره به روایاتی در زمینه مراقبت بر نفس، گفت: باید در وجود خود این را ایجاد کنیم که اگر در جایی به ما «حجت الاسلام والمسلمین» نگفتند، ناراحت نشویم؛ بسیاری از بزرگان حوزه همچون حاج شیخ مرتضی حائری از القاب مختلف گریزان بودند. وی بر لزوم ایجاد وحدت کلمه در جامعه تأکید کرد و ادامه داد: اکنون نیز علاقمندی به اسلام و روحانیت عالم و مهذب در جامعه وجود دارد، این سرمایه ای است که می تواند این مشکلات را از بین ببرد.عضو جامعه مدرسین به وظایف سنگین روحانیت در جامعه کنونی اشاره کرد و گفت: در دوران پیش از انقلاب روحانیت وظایف محدودی داشتند ولی امروز وظایف ما بسیار وسیع و متنوع شده است و این نیاز به علم، درس خواندن و کار کردن دارد. وی با اشاره به اینکه اساتید حوزه باید سنت های حوزوی را برای طلاب تبیین کنند، بیان داشت: البته نباید طلاب سنت های علمی حوزه های علمیه را در این دوره و عصر فراموش کنند و باید مطالب علمی گذشته توسط شما به صورت منظم مرور شود.

ملت ایران پرچم رسالت رسول الله (صلی الله علیه و آله) را در دست دارد
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در جشن میلاد رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) که با حضور علمای شیعه و سنی در شهرستان آق‌قلا استان گلستان برگزارشد، گفت: بیش از چهار دهه است که ملت ایران پرچم رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را در دست دارد و جنگ، تحریم، ترور و توطئه‌های گوناگون را تحمل کرده است. عضو فقهای شورای نگهبان، انقلاب اسلامی ایران را یکی از نشانه‌های کامل بروز دین اسلام دانست و گفت: همه دشمنان اسلام تلاش می کنند چراغ دین را که توسط جمهوری اسلامی روشن شده است را خاموش کنند. وی ادامه داد: در چند قرن اخیر ده‌ها نهضت پدید آمد که دین را برای دنیای امروز عرضه کند اما کار بزرگی که ملت ایران کرد و بنیانی که حضرت امام خمینی (ره) بنا گذاشتند، بدیع و جدید بود. به همین دلیل است که دنیا خیره و متحیر و مستکبران با خشم به اتفاقات ایران و پیشرفت‌های کشور ما نگاه می‌کنند. به گفته مدیر حوزه‌های علمیه کشور، اختاپوس رسانه ای مستکبران انقلاب و شکوه ملت ایران را نشانه گرفته و بیش از ۲۰۰ کانال ماهواره ای به تبلیغ علیه ایران مشغول هستند.

بیانات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است
حوزه/ آیت الله فقیهی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای فصل الخطاب و حکم ایشان لازم الاتباع است؛ لذا لازم است سیاست‌گذاران فرهنگ و اندیشه و مسئولان تأمین نظم و امنیت کشور و همچنین دولت زحمتکش و دلسوز مردم با توجه به بیانات اخیر مقام عظمای ولایت به مسائل کشور بپردازند و نگذارند خیانت فتنه‌گران و حامیان آنها در اذهان و افکار عمومی به فراموشی سپرده شود.
عضو جامعه مدرسین ضمن حمایت از بیانات رهبر معظم انقلاب، در تشریح نقشه‌های شوم دشمن در حوادث اخیراظهار داشت: این فتنه از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دولت های مرتجع و غلام های حلقه به گوش با صرف هزینه های گزاف و تبلیغات وسیع از شبکه های معاند نظام مقدس در آستانه هفته دفاع مقدس و روز های آغازین سال تحصیلی جدید طراحی و سازماندهی شده بود.وی در ادامه یادآور شد: به فضل الهی و با درایت و رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای و حضور پر شور مردم ولایتمدار این فتنه خنثی شد.

رسانه عبری: عملیات شعفاط یک رسوایی بزرگ برای ارتش اسرائیل است
تسنیم/ در حالی که شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از ادامه جستجوی خانه به خانه برای یافتن مجری عملیات شعفاط خبر داد، روزنامه یدیعوت احارانوت رسوایی نظامیان صهیونیست در نحوه واکنش به عملیات مبارز فلسطین را سوژه گزارش خود کرد. روزنامه یدیعوت احارانوت در گزارش مفصلی به ابعاد رسوایی امنیتی ارتش اسرائیل در این عملیات پرداخت و از درخواست اولیه هیئت تحقیق برای برکناری شماری از فرماندهان نظامی پرده برداشت. در این گزارش تاکید شده است، مهاجم فلسطینی از فاصله‌ای بسیار نزدیک ۸ گلوله به سوی نظامیان اسرائیلی شلیک کرد و بعد از آن که سلاحش دچار مشکل شد، بدون اینکه نظامیان صهیونیست بتوانند کار انجام دهند محل درگیری را ترک کرد.به نوشته یدیعوت احارانوت براساس تحقیقات اولیه شماری از فرماندهان به دلیل این قصور (رسوایی) حداقل به طور موقت از کار برکنار خواهند شد و دامنه توبیخ‌ها شماری از فرماندهان میدانی ارتش را هم در بر خواهد گرفت.

تقابل با روسیه و دوستی با آمریکا قیمت گاز برای اروپا را ۱۰ برابر کرد
فارس/ اگرچه اروپا توانسته است با افزایش واردات گاز از آمریکا، مخازن زیرزمینی خود را پر کند اما واردات گاز از آمریکا برای اروپایی‌ها نسبت به گذشته ۱۰ برابر بیشتر آب خورده است.اطلاعات موسسه رفینیتیو ایکون نشان می‌دهد اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر واردات گاز خود از آمریکا را افزایش داده اما با این حال میزان آن کمتر از متوسط ۸ ماه نخست امسال بوده است. در ماه ژوئن یکی از ترمینال‌های صادرات گاز LNG آمریکا به نام فریپورت دچار آتش سوزی شد و از آن زمان به بعد این کشور نمی‌تواند با تمام ظرفیت گاز صادر کند. البته این ترمینال دومین ترمینال بزرگ صادرات گاز در آمریکا بوده و تا پیش از آتش سوزی ۲۰ درصد کل گاز صادراتی آمریکا از این ترمینال راهی بازار جهانی می‌شده است.

آیت الله العظمی نوری همدانی از بیمارستان مرخص می‌شوند
صداوسیما/ یکی از نزدیکان آیت الله العظمی نوری همدانی گفت: این مرجع تقلید به علت بیماری جزئی در بیمارستان بستری شدند که با انجام جراحی لازم، حال فعلی معظم له خوب است و فردا ترخیص شده و به قم باز خواهند گشت.
همچنین روز گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران از آیت‌الله العظمی نوری همدانی عیادت کرد. رئیس قوه قضاییه همچنین در جریان آخرین وضعیت درمانی این مرجع تقلید قرار گرفت و برای ایشان آرزوی بهبودی و سلامتی کرد.

هفتمین شب شهادت شهید مدافع امنیت «مهدی زاهدلویی» برگزار می شود
مهر/ مراسم هفتمین شب شهادت طلبه بسیجی شهید مهدی زاهدلویی روز دوشنبه ۱۸ مهر ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار می‌شود.
در این مراسم آیت الله محسن اراکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری سخنرانی و علی مالکی نژاد از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت نیز به مداحی می‌پردازد. مهدی زاهدلویی از طلبه‌های بسیجی استان قم در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه در دفاع از امنیت مردم در برابر اغتشاشگران با سلاح سرد مجروح شده بود و پس از چند روز بستری در بیمارستان به شهادت رسید.

روابط آمریکا با عربستان به هم خورده است
باشگاه خبرنگاران/ سناتور دموکرات آمریکایی تصمیم کشور‌های اوپک پلاس برای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت در هر روز را دلیلی بر به هم خوردن روابط با عربستان دانست. «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی در مصاحبه‌ای کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس در هر روز رامورد انتقاد قرار داد.
به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل» (نزدیک به کنگره آمریکا)، کریس مورفی در مصاحبه روز یکشنبه با یک برنامه شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «من مشکلی با این‌که رؤسای‌جمهور آمریکا به دیدار دوستان یا رقبای ما بروند ندارم. من فکر می‌کنم روشن است که در حال حاضر روابط ما به هم خورده است.
این روابط در دوره‌های رؤسای‌جمهور دموکرات و جمهوری‌خواه به هم خورده است.» وی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «ما حجم عظیمی سلاح به عربستانی‌ها می‌فروشیم. فکر می‌کنم باید در این فروش‌های تسلیحاتی به عربستان تجدید نظر کنیم. من فکر می‌کنم ما باید معافیتی که برای این کارتل اوپک پلاس در خصوص الزام آمریکا به کنترل قیمت قائل شده‌ایم را برداریم. فکر می‌کنم ما باید به حضور واقعی خود در خاور میانه و عربستان نگاهی بیندازیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *