خبر روز ۱۴۰۱/۰۷/۱۱

**دیروز در صحن علنی مجلس قرائت شد: بیانیه ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از نیروهای امنیتی و انتظامی** رئیس جمهور: دشمنان در توطئه اخیر به قصد انزوای کشور وارد میدان شدند اما شکست خوردند** آیت الله کعبی: دشمنان با ترویج سبک زندگی غربی می‌خواهند زن را به تباهی بکشند** آیت الله اراکی: امروزه قدرت اصلی در جوامع قدرت رسانه است** وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران شناسایی شده است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 انتقام خون شهدای زاهدان را از دشمنان خواهیم‌گرفت
سازمان اطلاعات سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی در پیامی شهادت مظلومانه پاسداران و بسیجیان حریم امنیت، در دفاع از امنیت و آرامش مردم زاهدان را تبریک و تسلیت گفت. در این پیام آمده است: سازمان اطلاعات سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی ضمن تبریک و تسلیت شهادت پاسدار رشید اسلام، سردار شهیدسیدحمیدرضا هاشمی و همرزمان شهیدش محضر مقدس حضرت ولی‌عصر، فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، ملت شریف و قدرشناس ایران اسلامی و خانواده معظم و معزز آنان، اعلام می‌دارد؛ بی‌شک فرزندان ملت سرافراز ایران اسلامی همچون گذشته انتقام خون پاک شهدای مظلوم زاهدان در جمعه سیاه را از دشمنان خواهندگرفت و حملات ناجوانمردانه معاندان مسلح، اشرار و آشوب‌طلبان را بی‌پاسخ نخواهدگذاشت و به فضل الهی بساط حرکات کور و ددمنشانه دشمنان را برمی‌چینند.

 همشهری 
 هشدار فرمانده کل سپاه به دشمن؛ شما را می‌شکنیم
فرمانده کل سپاه‌پاسداران خطاب به جوانانی که فریب دشمن را خورده‌اند، گفت: شما فرزندان این مملکت هستید و ما وقتی از کشور دفاع می‌کنیم، برای همه دفاع می‌کنیم، حتی برای آنها که به‌دلیل فریب دشمن ما را دوست ندارند، اما ما آنها را دوست داریم. سردار سلامی در چهارمین دوره مراسم «یادها و نام‌ها»افزود: به دشمنان‌مان آمریکا، انگلیس و سعودی‌ها و اینهایی که از طریق رسانه‌های مخرب و ویرانگر علیه کشور ما تلاش می‌کنند، هشدار می‌دهیم که ما شما را می‌شکنیم؛ شما راهی به این سرزمین ندارید. وی گفت: من با چشم سر می‌بینم و می‌گویم که آمریکا شکست خورده‌است و اکنون به‌دنبال جبران این شکست‌ها، همه شیاطین و اشرار عالم، یک جنگ سیاسی و رسانه‌ای را آغاز کرده‌اند.

 کیهان 
 بیانیه ۲۳۳ نفر از نمایندگان مجلس در حمایت از نیروهای امنیتی و انتظامی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای درباره اتفاقات اخیر، اشد مجازات را برای تعرض کنندگان به نیروهای انتظامی و امنیتی خواستار شدند.
در این بیانیه آمده است: مجلس شورای اسلامی با توجه به اتفاقات اخیر کشور و لزوم بررسی دقیق و کارشناسی دلایل و پیامدهای این مسئله از تمام ابزارهای نظارتی خود برای شفاف ‌سازی تمام اتفاقات مرتبط و به نتیجه رساندن پیگیری‌ها، آسیب‌شناسی مسائل و همچنین ارائه راهبردهای مسئله و پیشگیری از وقوع مجدد استفاده خواهد کرد. ضمن عرض تسلیت به ملت شریف ایران بابت شهادت حافظان امنیت و دیگر جانباختگان وقایع اخیر، در این دوران حساس که دشمنان قسم خورده دین و ملت دیگر نه تنها به دنبال سوءاستفاده از شرایط بلکه به طور مستقیم و با استفاده از تمام توان سیاسی، اقتصادی و استفاده از پیاده نظام خود به صورت علنی به دنبال ایجاد آشوب، اغتشاش و ناامنی هستند از همه تحلیل‌گران سیاسی و اجتماعی انتظار می‌رود در اظهارنظرهای خود پیرامون این اتفاقات خط خود را از القائات رسانه‌ای دشمن جدا کرده و در تلاش برای تقویت پایه‌های اصلی سرمایه اجتماعی کشور به نقش واقعی و تحسین برانگیز نیروی انتظامی برای ایجاد آرامش امروز ایران عزیز بپردازند.
در ادامه بیانیه مذکور تصریح شده است: امروز تشویق و التیام بخشی به این نیروی سرافراز در صدر مطالبات اجتماعی قشرهای مختلف مردمی است و از این رو ما نمایندگان ملت شریف ایران ضمن تاکید بر لزوم جدا‌سازی صف معترضین از اغتشاشگران با محکوم کردن قاطعانه اقدامات خرابکارانه در روزهای اخیر حمایت همه‌جانبه خود از فرزندان عزیزمان در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را که حافظان جان، مال و ناموس مردم و ستون اصلی نظم و امنیت و آرامش در میهنمان هستند اعلام کرده و از اقدامات صبورانه و دلسوزانه فرمانده محترم فراجا و نیروهای امنیتی در مدیریت اجتماعات و اغتشاشات در سراسر کشور و برگرداندن آرامش و امنیت به جامعه با جانفشانی‌هایی که متاسفانه منجر به مجروحیت و شهادت تعدادی از مامورین خدوم و زحمتکش آن شده قدردانی می‌کنیم.
 مردم غیور سیستان و بلوچستان سنگ‌تمام گذاشتند
پیکر مطهر چهار شهید امنیت حادثه تروریستی روز جمعه در زاهدان با حضور باشکوه مردم غیور سیستان و بلوچستان، نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق و دیگر مسئولان سیستان و بلوچستان روز یکشنبه تشییع شد.
سرهنگ پاسدار سید حمیدرضا‌هاشمی (سید علی موسوی)، محمد امین آب در شکر، محمد امین عارفی و علی بیک از شهدای حادثه تروریستی روز جمعه زاهدان و اغتشاشات پس از آن هستند که پس از تشییع در شهرستان‌های خود در زاهدان، زابل و کرمان به خاک سپرده می‌شوند.

 ایران 
 التهاب در دانشگاه صنعتی شریف
روز گذشته حدود ۲۰۰ نفر در دانشگاه شریف تجمع کرده و در ساعات اول شامگاهی با شعارهای تند و ساختارشکنانه قصد خروج از دانشگاه را داشتند که برای حفظ امنیت دانشجویان با حضور نیروهای انتظامی ورود و خروج از دانشگاه شریف متوقف شد. پس از دقایقی دکتر زلفی‌گل وزیر علوم با حضور در دانشگاه شریف به گفت‌و‌گو با مسئولین دانشگاه، نیروهای انتظامی و دانشجویان پرداخت و در حدود ساعت ۲۱، دانشجویان به صورت انفرادی از درهای دانشگاه خارج شدند. قابل ذکر است در اغتشاشات روز شنبه هفته گذشته دانشگاه شریف، خروج دانشجویان معترض منجر به درگیری خیابانی شد که در پی این درگیری‌ها تعدادی مجروح و حدود ۱۰ نفر دستگیر که اغلب این دستگیر‌شده‌ها در روزهای گذشته آزاد شدند.
 دوتابعیتی بودن زاهدی‌وفا تکذیب شد
گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به جلسه عصر دیروز (یکشنبه، ۱۰ مهر) کمیسیون متبوعش، گفت: در جلسه امروز برنامه‌ها و عملکرد محمدهادی زاهدی‌وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار کمیسیون قرار داشت. وی با اشاره به مسائل مطرح شده درباره دو تابعیتی بودن زاهدی وفا و فرزندان وی، اظهار داشت: ما در این باره از وزارت امور خارجه به صورت مکتوب استعلام گرفتیم و وزارت امور خارجه دو تابعیتی بودن زاهدی‌وفا و فرزندانش را تکذیب کرد. گودرزی خاطرنشان کرد: در نهایت اعضای کمیسیون با رأی اکثریت، موافقت خود با تصدی وزارت زاهدی‌وفا بر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اعلام کردند.

 جمهوری اسلامی 
 نامه برخی کشورهای عربی به نخست‌ وزیر انگلیس
نشریه گاردین نوشت: «لیز تراس» نخست‌ وزیر انگلیس نامه‌ای را از برخی کشورهای عربی دریافت کرده که در آن به وی هشدار داده شده از انتقال سفارت کشورش در سرزمین‌های اشغالی از شهر تل‌آویو به بیت‌المقدس خودداری کند. در این نامه خطاب به نخست ‌وزیر انگلیس آمده است اقدام لندن در انتقال سفارت انگلیس به بیت‌المقدس می‌تواند فرایند مذاکرات بر سر امضای توافق تجارت آزاد میان این کشور و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را دچار مشکل سازد. گفته می‌شود در میان امضاکنندگان این نامه، نام دو کشور امارات و بحرین نیز که اقدام به عادی سازی روابط سیاسی خود با رژیم صهیونیستی کرده‌اند نیز به چشم می‌خورد. منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که لیز تراس از تمایل خود به منظور انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس خبر داده بود.

 وطن امروز 
 عوامل هتک حرمت به بانوی محجبه رشت شناسایی و بازداشت شدند
سازمان اطلاعات سپاه گیلان در اطلاعیه‌ای از شناسایی و بازداشت عوامل هتک حرمت به یک بانوی محجبه در پارک ملت شهر رشت خبر داد. در این اطلاعیه آمده ‌است: در پی هتک حرمت و ضرب‌و‌جرح یک بانوی محجبه در پارک ملت شهر رشت سربازان گمنام امام زمان در سازمان اطلاعات سپاه استان، ۳ نفر از عوامل غیربومی و بومی این اتفاق ناخوشایند را شناسایی و دستگیر کردند.
 دشمنان در توطئه اخیر به قصد انزوای کشور وارد میدان شدند اما شکست خوردند
آیت الله رئیسی در چهارمین جلسه شورای ‌عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به جنجال رسانه‌ای غرب علیه کشورمان اشاره کرد و درباره معیارهای دوگانه آنها گفت: با اینکه در ایران موضوع جان باختن خانم امینی به طور کامل و دقیق در حال پیگیری است و تمام مسؤولان بر آن تاکید کرده‌اند اما دشمن در حالی با تدارک اقدامات گسترده رسانه‌ای در تلاش برای انحراف افکار عمومی است که جمعی از دختران افغانستانی به دست گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا در یک آموزشگاه به خاک و خون کشیده می‌شوند و واکنشی از طرف این مدعیان دیده نمی‌شود! وی هدف دشمن از طراحی توطئه جدید را بازداشتن کشور از پیشرفت دانست و گفت: زمانی که جمهوری اسلامی در حال پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی و فعال شدن برای حضور بیشتر در منطقه و جهان بود، دشمنان به قصد انزوای کشور وارد میدان شدند اما در این توطئه هم شکست خوردند.

 جوان 
 روحیه پرسشگری دانشجو باید توأم با آگاهی باشد
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه دانشجو نباید دچار سیاست‌زدگی و حزب‌گرایی شود گفت: دانشجو باید نماد ترویج این باور باشد که در کشور بن‌بستی وجود ندارد و با عملکرد صحیح خود، فعل توانستن را در کشور نهادینه کند.سردار سرلشکر باقری، در دیدار جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور، با اشاره به نقش تعیین‌کننده دانشجویان در حوزه‌های علمی و فناوری‌های نوین، اظهار داشت: بدون تردید دانشجویان موتور محرک کشور محسوب می‌شوند.
رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح با تأکید بر توجه به تهدیدات امنیتی و توطئه‌هایی که انقلاب اسلامی با آن مواجه است، گفت: طبیعتاً قشر دانشجو مسئولیت و رسالت خطیر و سنگینی را در عرصه مقابله با تهدیدات پیشِ رو بر عهده دارد. از دانشجویان انتظار می‌رود که در ارتباط با مسائل مختلف روحیه پرسشگری و مطالبه‌گری داشته باشند و نسبت به مسائل آگاه و توجیه باشند و مهم‌تر اینکه دیگران را نیز در مواجهه با مسائل توجیه کنند.

 رسالت 
 لزوم برخورد مقتدرانه با آشوبگران در عین اصلاح ایرادات
قالیباف، در جلسه علنی مجلس گفت: مسئله اصلی مردم و جامعه هنوز اقتصاد است و دراین‌باره گله‌های برحقی وجود دارد که ما با رفع آن‌ها فاصله داریم. رئیس مجلس خاطرنشان کرد: از نکات دیگری که از این ماجرا روشن شد، این بود که دشمن به دنبال فرصت برای بر هم زدن امنیت است. اما دیدیم خارج‌نشینانی که هیچ تعلقی به ایران ندارند اشک تمساح ریختند و با هدف براندازی نظام دست به عملیات و آشوب و اغتشاش زدند.
قالیباف در بخش دیگری از سخنانش افزود: باید توجه کنیم که هر اقدامی با هر روشی و با هر انگیزه‌ای که باعث شود مردم در مقابل مردم قرار بگیرند، تضعیف انسجام اجتماعی و در جهت خواست دشمن است و باید از آن پرهیز شود. برخورد مقتدرانه با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند به این معنی نیست که اشکالات موجود را برطرف نکنیم؛ همان‌طور که در نطق پیشین یعنی پیش از آغاز اغتشاشات هم تأکید کردم ما باید ساختارها و شیوه‌های اجرای گشت امنیت اخلاقی را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود.

 مردم سالاری
 تحریم‌های جدید علیه ایران بی‌معنی است
محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه صادرات ایران و اینکه «آیا این نشان دهنده یک شکاف جدید در روابط تهران و واشنگتن است؟» گفت: ایالات متحده سیاست «فشار حداکثری» را علیه ایران اعمال کرده است و در واقع رئیس‌جمهور بایدن در حال دنبال کردن سیاست‌های دونالد ترامپ است. او تلاش می‌کند تا فشار اقتصادی را تا حد امکان افزایش دهد، چیزی که به عموم مردم آسیب می‌زند.
وی ادامه داد: این سیاست آمریکا است و ایران به تحریم‌ها عادت کرده است. بنابراین، تحریم‌های جدید بی معنی هستند. این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر صادرات ایرانی‌ها ندارند.
 توقف سفر زائران ایرانی به سامرا و کاظمین
سفیر ایران در بغداد گفت: زائران ایرانی در عراق، در سلامت هستند و مشکلی برای آنها ایجاد نشده است. محمد کاظم آل صادق در مورد اطلاعیه اخیر سازمان حج و زیارت مبنی بر این که «فعلا» سفر زائران ایرانی به دو شهر زیارتی کاظمین و سامرا متوقف شده است،گفت: روز گذشته همزمان با فرا رسیدن سومین سالروز اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ در این کشور، تجمعاتی در برخی از نقاط عراق برگزار شد و اکنون وضعیت در این کشور آرام است. وی با بیان این که دولت عراق در راستای تدابیر امنیتی مورد نظر خود در برخی از راه ها موانعی برای تردد ایجاد کرده است ولی مشکل امنیتی خاصی در حال حاضر در عراق وجود ندارد، ادامه داد: آنچه سازمان حج و زیارت اعلام کرده است برای پیشگیری از ایجاد مشکل است و ناامنی خاصی در عراق وجود ندارد.
ظهر دیروز سازمان حج و زیارت اعلام کرد: «فعلا» سفر زائران ایرانی به دو شهر زیارتی کاظمین و سامرا متوقف است.
این تصمیم در پی ناآرامی‌های اخیر عراق گرفته شده است. با این وجود، سفر زائران ایرانی به عراق همچنان برقرار است و اعزام به کربلا و نجف متوقف نشده است.

 آرمان
 اراده قاطعی برای ممانعت از دسترسی ایران به فناوری‌های پیشرفته وجود دارد
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اهمیت فناوری‌های پیشرفته و لزوم حرکت شتابان در مسیر علوم و فناوری نوین اظهار داشت: بر این باوریم که پیشرفت در حوزه‌های نوین و فناوری‌های نوظهور با مخالفت‌سرسختانه قدرت‌ها مواجه است و آنها به هیچ‌وجه برنمی‌تابند که ما کشوری مستقل در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته و صاحب‌نام باشیم. اسلامی ضمن اشاره به ظرفیت مهم دانشگاه‌ها در ایجاد قدرت نرم تاکید کرد: اگر در علوم و فناوری پیشرفته پیشتاز باشید به حتم در میان سایر کشورها قدرتمند هستید که دشمنان قدرتمند شدن ایران را برنمی‌تابند. معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: به همین دلیل از بدو پیروزی انقلاب تاکنون همیشه سعی فراوانی شده تا مانع پیشرفت و حرکت ایران شوند و به ویژه در حوزه هسته‌ای با اتهامات ناروا و بهانه‌های واهی، تحریم‌های ظالمانه‌ای را علیه کشور وضع کرده‌اند و مستمر بر طبل تحریم‌ها می‌کوبند و پافشاری می‌کنند.

 قدس 
 آغاز دور نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام
مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته اعلام کرد: نخستین جلسه دوره نهم این نهاد با حضور اعضای جدید روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه برگزار می‌شود. چهره‌هایی چون آیت الله محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، علی‌اکبر احمدیان، کمال خرازی و محمد مخبر از اعضای جدید منصوب شده در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند.
 تکذیب ادعای وکیل خانواده مهسا امینی
وکیل خانواده مهسا امینی مدعی شده است مأموران گشت ارشاد در حین دستگیری مهسا به دوربین البسه مجهز بودند که یک مقام مطلع این ادعا را تکذیب کرد. یک منبع مطلع در پلیس ضمن رد این ادعا گفت: مأموران گشت ارشاد به دوربین البسه مجهز نبودند و این ادعا صحیح نیست.
 مجازات ریاض برای مخالفان عادی‌سازی روابط با تل‌آویو
۲۵سال زندان مجازات «داود العلی» از ساکنان شهر الاحساء عربستان به‌خاطر مخالفتش با عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی در توییتر است؛ براساس اعلام سازمان حقوق بشر اروپایی، دادگاه جنایی ریاض که دادگاه مبارزه با تروریسم است این حکم را درزمینه اتهامات مربوط به وبلاگ‌هایش صادر کرده است.

 خراسان 
 آزادی تعدادی از دانشجویان بازداشت شده
رئیس دانشگاه تهران دیروز با هماهنگی یک مقام مرجع مسئول، به دیدار دانشجویانی رفت که در پی حوادث روز شنبه ۹ مهرماه بازداشت شده بودند و پس از ساعتی گفت وگو و با نظر مقام مرجع مسئول، بازداشت شدگان در اختیار مسئولان دانشگاه تهران قرار گرفتند. این دانشجویان پس از آزادی، به مرکز حوزه ریاست دانشگاه تهران منتقل وسپس تحویل خانواده‌های خود شدند.
 جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس درباره اغتشاشات کشور
فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس درباره جزئیات جلسه غیر علنی گفت :« طبق گزارش فرمانده فراجا ، آشوب ها کنترل شده است. تجمعات پراکنده در حدی نیست که فضای کشور را مجدد به آشوب بکشد. این افراد اقلیت هستند که از نظر نیروهای امنیتی اهمیتی ندارند، طبیعی است که افراد فریب خورده تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.» فلاحی در بخش دیگری از صحبت های خود؛ با بیان این که طبق گزارش وزیر کشور و فرمانده فراجا آشوب‌های اخیر کاملا برنامه‌ریزی شده بود، افزود: «فوت خانم امینی بهانه‌ای برای بروز این آشوب‌ها شد. طبق گزارش سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) پیش از وقوع آشوب‌های اخیر، گروهک های منافقین و کومله اعلام کرده بودند که آمادگی عملیات مشترک را در ایران دارند و بنابراین یک سری از این عوامل وارد کشور شدند و اغتشاشات را آغاز کردند. وی همچنین گفت :« تحقیقات پزشکی قانونی درباره داروهایی که خانم امینی استفاده می کرده است، همچنان ادامه دارد و نتیجه نهایی آن ارائه نشده و قرار است طی ۱۰ روز آینده گزارشی در این باره منتشر شود.» در همین حال نظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه گفت : بر اساس آماری که وزیر کشور ارائه داد در اوج درگیری‌ها در ۳۰ شهریور ۴۵ هزار نفر (۵ صدم درصد از کل جمعیت) در تجمعات در مجموع همه شهرهای کشور حضور داشتند.

 اعتماد 
 کیسینجر: عاقلانه نیست اوکراین عضو ناتو شود
وزیر امور خارجه پیشین امریکا معتقد است که تلاش‌های واشنگتن برای وارد کردن اوکراین به ناتو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محتاطانه نبوده است. هنری کیسینجرافزود: واشنگتن تلاش کرد بدون تبعیض همه اعضای سابق بلوک شوروی را پس از فروپاشی دیوار برلین زیر چتر خود قرار دهد و اینکه کل منطقه بین مرکز اروپا و مرز روسیه برای تجدیدساختار باز شد. این وزیر خارجه اسبق امریکا با بیان اینکه تحولات مذکور اساسا «کمربند امنیتی» تاریخی روسیه را حذف کرد، گفت: از نقطه‌نظر روسیه، ایالات متحده سپس تقلا کرد تا کل این منطقه را بدون استثنا در یک سیستم راهبردی تحت رهبری امریکا ادغام کند. در نتیجه کیسینجر تاکید کرد که «این سیاست عاقلانه‌ای از جانب امریکا نیست که بخواهد اوکراین را به عضویت ناتو درآورد.» با این حال، او معتقد است که این تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه برای الحاق اوکراین به حوزه نفوذ مسکو با یک «حمله غافلگیرکننده» را توجیه نمی‌کند. کیسینجر گفت که نمی‌داند امکان صلح با رهبر روسیه وجود دارد یا خیر، اما تاکید کرد که غرب «باید به دنبال فرصتی برای تدابیری باشد که آزادی اوکراین را تضمین کند» و این کشور را بخشی از سیستم اروپایی نگه دارد.

 اطلاعات
 بازارهای جدیدی برای نفت ایران شناسایی شده است
وزیر نفت ضمن اشاره به استمرار فروش و صادرات نفت، از شناسایی بازارهای جدید برای نفت ایران خبر داد.
اوجی با بیان اینکه با تعریف فرآیند‌های جدید، بازار‌ها و مشتری‌های جدید شناسایی شده اند‏، افزود: هیچگونه توقفی در صادرات و فروش نفت نداریم و آمریکایی‌ها هم اعتراف کردند که در این زمینه تحریم‌ها موثر نبوده است.
وی در ادامه بر نقش راهکار‌های حوزه امور بین الملل در شناسایی بازار‌ها و مشتری‌های جدید در حوز‌های نفت، میعانات، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی تاکید کرد و ضمن با اهمیت خواندن تامین امنیت انرژی در دنیا گفت: هرچه رو به زمستان می‌رویم‏، اهمیت تامین امنیت انرژی دوچندان خواهد شد.
 انصارالله از بن بست در مذاکرات تمدید آتش بس در یمن خبر داد
جنبش انصارالله یمن در آستانه پایان آتش بس شش ماهه سازمان ملل با تهدید شرکت‌های نفتی فعال در مناطق تحت کنترل دولت مستعفی اعلام کرد: مذاکرات با ائتلاف سعودی برای تمدید این آتش بس به نتیجه‌ای نرسید. این جنبش در بیانیه‌ای اعلام کرد: تفاهمات پیرامون تمدید آتش بس به بن بست رسیده و ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان، مسئول عدم اتخاذ اقداماتی برای کاهش درد و رنج انسانی مردم یمن است.

 شهروند 
 برگزاری جلسه رای‌اعتماد به زاهدی‌وفا با حضور رئیس‌جمهور
عضو هیأت‌رئیسه مجلس از برگزاری جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور رئیس‌جمهور در روز سه‌‌شنبه، ۱۲مهرماه خبرداد. علیرضا سلیمی دراین باره عنوان‌کرد: در جلسه بررسی صلاحیت محمدهادی زاهدی‌وفا ابتدا نظر کمیسیون تخصصی درباره برنامه‌های وزیر ارائه می‌شود و سپس رئیس‌جمهور به دفاع از توانمندی و برنامه‌های وزیر پیشنهادی می‌پردازد و سپس نمایندگان موافق و مخالف به قید قرعه دیدگاه‌های خود را درباره نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها بیان می‌کنند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
امروزه قدرت اصلی در جوامع، قدرت رسانه است
حوزه/ آیت الله اراکی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما در قم، بیان کرد: باید دانست که هویت هر جامعه ای را فرهنگ آن جامعه می سازد و البته فرهنگ نیز به وسیله رسانه به وجود می آید، ضمن آن که هر رسانه هم باید پشتوانه ای فرهنگی داشته باشد.وی با توضیح این که فرهنگ اجتماعی، مجموعه ارزش های مورد پسند یا ناپسند جامعه است افزود: همان گونه که هر انسان شخصیتی برای خود دارد، هر جامعه هم شخصیت واحد دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.عضو جامعه مدرسین همچنین مهم ترین عامل فرهنگ سازی را رسانه عنوان کرد و گفت: از آن جا که مهندسی جوامع بر عهده رسانه هاست، تردیدی باقی نمی ماند که بقا یا زوال جوامع هم با رسانه هاست.آیت الله اراکی افزود: امروزه قدرت اصلی در جوامع، قدرت رسانه است و قدرت نظامی به مرحله آخر إعمال قدرت منتقل شده است.

دشمنان با ترویج سبک زندگی غربی می‌خواهند زن را به تباهی بکشند.
حوزه/ آیت الله کعبی با اشاره به سوء استفاده دشمنان از شعار زن، زندگی آزادی و فریب عده ای در این جریان تصریح کرد: شعار(زن؛ زندگی؛ آزادی) هنرمندانه و زیبا و جذاب و فریبنده است. در این شعار سخن حق‌مدارانه با رویکرد باطل و دام شیطانی آمیخته شده است. واقعیت این است که دشمنان با ترویج سبک زندگی غربی؛ می خواهند زن و زندگی را با برهنگی و هنرنمائی غیراخلاقی و با بر افروختن هیجانات و احساسات منفی و هویت سازی های جعلی به تباهی بکشند.عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: در اسلام؛ عزت و منزلت و کرامت زن در پرتو ایمان و خانواده بنیادی و احیای فطرت و مهر و رحمت و عفت و عقلانیت و ایفای نقش سازنده و حضور موثر در همه عرصه های زندگی تامین می شود. زن دانا و پویا و توانا و تراز انقلاب اسلامی نماد زندگی پاک و آزادی واقعی و پاکی و شایستگی و هنرمندی و برازندگی است.

اردن بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد
مهر/ عبدالله دوم پادشاه اردن بر حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد. پادشاه اردن در دیدار با شماری از شخصیت‌های سیاسی این کشور گفت که اردن خواستار راهکاری است که تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند و بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان را تضمین نماید.
وی در بخشی دیگر از سخنانش افزود که اردن با مصر و عراق برای پایه ریزی شراکت اقتصادی که نتایج آن بر منطقه و بهبود اوضاع اقتصادی بازتاب دارد، همکاری می‌کند.این در حالی است که «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن هم در گذشته راهکار سیاسی را بهترین راه حل برای برون رفت از بحران سوریه دانسته بود.بر اساس این گزارش، وزیر خارجه اردن گفت: در حال حاضر ۱۱ سال از بحران سوریه سپری می‌شود و این بحران هیچ نتیجه‌ای در بر نداشته است. سوریه به دنبال این بحران تاکنون متحمل خسارت‌های فراوانی شده است.

اقدامات علیه تجزیه طلبان کرد ساکن در اقلیم کردستان عراق ادامه خواهد داشت
باشگاه خبرنگاران/ فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره اقدامات اخیر این نیرو در انهدام مراکز تروریستی کومله و دموکرات مستقر در منطقه اقلیم شمال عراق، اظهار داشت:بنابر اطلاعاتی که داریم، گویا اراده‌ای در برخورد با این عناصر تروریستی نزد مسئولان اقلیم وجود ندارد؛ حدود یک ماه و نیم پیش وزارت اطلاعات، گروه تروریستی که قصد خرابکاری در مراکز هسته‌ای اصفهان را داشت، شناسایی و بازداشت کرد؛ در اعترافات آن‌ها آمده که رژیم صهیونیستی با حضور در پایگاه‌های گروههای تروریستی مستقر در اقلیم شمال عراق، افرادی را انتخاب کرده و با بردن آن‌ها به اسرائیل و پس از ارائه آموزش‌های لازم، تیم‌های آموزش‌دیده را برای انجام فعالیت‌های تروریستی به داخل خاک ایران می‌فرستند؛ لذا می‌توان این پایگاه‌ها را پایگاه‌های رژیم صهیونیستی نیز دانست؛زیرا بهره آن‌ها به رژیم صهیونیستی می‌رسد. سردار پاکپور با اشاره به نقش آفرینی عناصر کومله ودموکرات دراغتشاشات اخیراضافه کرد: وقتی این اقدامات از سوی آن‌ها روی داد، صبر ما هم به سر آمد و باعث شد که عملیات‌های انهدام پایگاه‌های تروریست‌ها را آغاز کنیم وی با بیان اینکه دقت موشک‌ها و پهپاد‌های سپاه بالاست، افزود: در چند منطقه حدود ۴۰ هدف را با بیش از ۷۰ موشک و ده‌ها پهپاد انتحاری مورد هدف قرار دادیم که با دقت ۹۹ درصدی همراه بود؛ این سنگین‌ترین اقدام عملیات موشکی و پهپادی سپاه بود که نتیجه بسیار خوبی را به همراه داشت؛ البته در صورت تکرار اقدامات تروریستی از سوی عناصر یادشده این عملیات‌ها ادامه خواهد یافت.

رئیس سابق اطلاعات اسرائیل: نصرالله به هرچه می‌خواست رسید
ایسنا/ رئیس سابق دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی درباره توافق تعیین مرزهای دریایی اذعان کرد، اساسا اسرائیل در مقایسه با لبنان از استانداردهای بیشتری شانه خالی کرده است.به نوشته روزنامه عبری زبان “معاریو”، آموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: استانداردهای توافق درباره تعیین مرزهای دریایی نه در “اسرائیل” و نه در لبنان منتشر نشدند و فرض نزدیک به واقعیت این است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به هر آنچه می‌خواست، رسیده و به همین دلیل او احساس رضایت دارد.یادلین در ادامه گفت: با این حال مطمئن نیستم که شرایط اینگونه بماند، امیدوارم دولت استانداردها را به مردم اعلام کند، فکر می‌کنم امکان دستیابی به توافقی که دو طرف از آن بهره ببرند و هر کدام منافع خود را تامین کنند، وجود دارد با این حال اگر توافقی هم میان اسرائیل و لبنان حاصل نشود، هرگز تعجب نخواهم کرد.

پیامی که وزیر خارجه قطر از طرف آمریکا به امیرعبداللهیان منتقل کرد
فارس/ «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تلفنی گفت‌وگو کردند.در تماس تلفنی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر با امیرعبداللهیان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بحث و تبادل نظر شد.وزیر خارجه قطر در این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که طرف آمریکایی علاقه‌مند است تبادل پیام‌ها و‌ تلاش اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ‌کننده، منجر به دستیابی به توافق و بازگشت به برجام شود.امیرعبداللهیان اظهار داشت: ما با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کنیم. وزیر امور خارجه ایران افزود: با استفاده از فرصت حضور در نیویورک، برای نزدیکتر شدن دیدگاه‌های مذاکراتی، از طریق واسطه پیام‌های بیشتری بین آمریکا و ایران تبادل شد.

خانواده مهسا امینی در کمیسیون امور داخلی مجلس حضور می‌یابند
ایرنا/ رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به ماموریت رییس مجلس به کمیسیون امور داخلی برای بررسی پرونده فوت خانم امینی گفت: کمیسیون امور داخلی در این راستا گزارش کامل در مورد پرونده فوت خانم امینی را از فرمانده انتظامی و پزشک قانونی اخذ کرده و ماموران اورژانس هم مشاهدات خود را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارائه دادند، علاوه بر این فیلم ۳۳ دقیقه‌ای مرحومه امینی از زمان بازداشت تا حضور در مرکز انتظامی و اعزام به بیمارستان در کمیسیون امورداخلی مورد بازبینی دقیق قرار گرفته است.جوکار اضافه کرد: از خانواده امینی دعوت کردیم برای بیان اظهارات خود به کمیسیون شوراها بیایند و مقرر شد که امکانات ایاب و ذهاب و اسکان در تهران برای خانواده امینی فراهم شود، زیرا این اظهارات می‌تواند برای روشن شدن این پرونده تاثیرات مثبتی داشته باشد.

رشد ۱۳٫۵ درصدی تولید غلات ایران
ایرنا/ آمارهای فائو نشان می‌دهد تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۳.۵ درصدی به ۲۰٫۳ میلیون تن رسیده و ایران چهاردهمین تولیدکننده بزرگ گندم جهان در این سال شده است. سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنمای محصولات و وضعیت غذایی از رشد ۱۳٫۵ درصدی تولید غلات ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داده است.بر اساس این گزارش تولید غلات ایران از ۱۷٫۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۲۰٫۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ رسیده که حاکی از افزایش ۲٫۴ میلیون تنی تولید غلات ایران در این سال است.رشد ۱۳٫۵ درصدی تولید غلات ایران طی سال ۲۰۲۲ در حالی است که این نهاد بین‌المللی کاهش ۱٫۴ درصدی تولید غلات دنیا در این سال را برآورد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *