خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۳۰

**با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند** رئیس جمهور در اجلاس یونسکو: سند بنیادین آموزش و پرورش خود را بدون اتکاء به رویکردهای سکولار سند 2030 تدوین کرده‌ایم** آیت الله کعبی: اجرای ۱۰۰ درصدی سیاست‌های برنامه هفتم جهش به‌سوی ایران قوی را رقم می‌زند** وزیر امور خارجه: آمریکا به جای ریختن اشک تمساح به تروریسم اقتصادی پایان دهد** پدر مرحومه مهسا امینی: سوءاستفاده‌کنندگان دلسوز ما نیستند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 رسیدگی مجلس به موضوع مهسا امینی تا اصلاح ساختارها
رئیس مجلس با بیان این‌که رسیدگی دقیق و اطلاع‌رسانی تمام ابعاد پرونده درگذشت مهسا امینی ضروری است، گفت: مجلس این موضوع را تا اصلاح ساختارها، فرآیندها و شیوه اجرا در گشت امنیت اخلاقی رسیدگی می‌کند.
قالیباف با تسلیت به خانواده امینی تصریح کرد: لازم است کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی با حداکثر دقت و موشکافی کامل تمام زوایا و در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه کارشناسی خود را برای اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران گزارش کند. وی با بیان این‌که دشمن همانند رویه همیشگی خود به‌دنبال موج‌سواری از هر اتفاقی است و التهاب آفرینی و ایجاد آشوب در کشور را در دستور کار خود قرار داده، تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای در داخل نیز خواسته یا ناخواسته در جهت میل دشمن حرکت می‌کنند اما مردم عزیز ما هوش سیاسی خود را نشان داده‌اند و فرق بین دلسوزی و منفعت‌طلبی را می‌فهمند و با منافقانی که زمانی، خودشان چند هزار نفر از مردم عادی را شهید کردند و حالا داعیه‌دار درگذشت یک نفر شده‌اند، همراهی نکرده و با اشک تمساح رسانه وابسته به حکومت کودک‌کش سعودی، گریه نمی‌کنند.

 همشهری
 معرفی رسمی وزیر پیشنهادی تعاون به مجلس
نامه معرفی محمدهادی زاهدی‌وفا، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی دیروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول و متن نامه رئیس‌ جمهور در این زمینه در اجرای اصل۱۳۳ قانون اساسی قرائت شد. محمدهادی زاهدی‌وفا، اقتصاددان ۵۹ساله، دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه اتاوا در کاناداست. وی در سال‌های گذشته عضو هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، رئیس هیأت‌مدیره هلدینگ صنایع نوین، رئیس ‌هیأت مدیره رایتل و عضو شورای ‌عالی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت نیز بوده‌ است.
 تکذیب اظهارات دبیر وقت ستاد احیای امر به معروف
جلیل محبی دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در برنامه دوشنبه‌شب گفت‌وگوی خبری که با موضوع گشت ارشاد پخش شد، به جلسه ای در سال۱۳۹۸ در دفتر آیت الله رئیسی، رئیس وقت قوه‌قضاییه، پیرامون گشت ارشاد اشاره کرد و مدعی شد که «در این جلسه راهکارهایی ارائه شد ولی گفتند اگر این برخوردها ادامه پیدا کند رأی آقای رئیسی در انتخابات دچار چالش می‌شود و براساس همین، رئیس دادسرای ارشاد آن زمان که خیلی خوب هم داشت کار می‌کرد تغییر کرد.»
پس از این ادعای جلیل محبی تعدادی از حاضران در این جلسه در صفحه مجازی خود ضمن تکذیب ادعای جلیل محبی تأکید کردند که در این جلسه اصلا بحثی درباره انتخابات و ریزش رأی آقای رئیسی نشده است. مرکز ارتباطات قوه‌قضاییه و مرکز رسانه قوه‌قضاییه طی اطلاعیه ای با اشاره به اظهارات جلیل محبی درباره عزل رئیس وقت دادسرای ارشاد در پی جلسه مذکور تأکید کرد که «اظهارات آقای جلیل محبی در مورد علت تغییر سرپرست وقت دادسرای صحت ندارد و آقای حاج محمدی در تاریخ ۲۲خرداد۱۳۹۹ با حکم آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس وقت قوه‌قضاییه به‌عنوان رئیس جدید سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور انتخاب و جایگزین دکتر اصغر جهانگیر شد و از نظر جایگاه شغلی ارتقای قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد؛ حاجی محمدی تا ۸ آذر سال۱۴۰۰ در سمت رئیس سازمان زندان‌های کشور و عضو شورای‌عالی قوه‌قضاییه مشغول به فعالیت بود.»

 کیهان
 سند بنیادین آموزش و پرورش خود را بدون اتکاء به رویکردهای سکولار سند ۲۰۳۰ تدوین کرده‌ایم
آیت‌الله رئیسی دیروز دوشنبه در اجلاس تحول آموزش سازمان ملل که با همکاری یونسکو برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه‌داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌ است.
وی با بیان اینکه «سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بی‌عدالتی است» اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه‌داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌اند.
رئیسی گفت: سؤال ما این است: آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعه پایدار باشد یا توسعه پایدار در خدمت انسان؟ محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی انسان منجر نشود، نتیجه‌ای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک‌بعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام حافظه‌محور به نظام متکی بر پژوهش، ‌خلاقیت، مهارت‌آموزی و تعهد به تربیت و ارزش‌های فرهنگی و دینی را هدف‌گذاری نموده است.
 رفع موانع دسترسی به منابع ایران در سئول
امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با وزیر خارجه کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.امیرعبداللهیان ضمن دعوت از همتای کره‌ای خود برای سفر رسمی به تهران، ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور شاهد پیشرفت در روابط بین ایران و کره جنوبی باشیم.
وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز با اشاره به عزم جدی و اقدامات انجام شده از سوی دولت جدید این کشور تاکید کرد که رفع موانع دسترسی به منابع ایران در بانک‌های کره جنوبی در دستورکار این کشور قرار دارد. وزیر خارجه کره جنوبی همچنین در این دیدار ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن موانع مزبور، شرکت‌های کره‌ای بتوانند در زمینه‌های مختلف در ایران فعالیت کنند.

 ایران
 آشوب در مشهد و برخی از مراکز استان ها
روز گذشته در برخی مراکز استان‌ و دیگر شهرها تجمعات ساختارشکنانه و پراکنده صورت گرفت که بعضاً با دخالت نیروهای انتظامی پایان یافت.سه‌شنبه ۲۹ شهریور تصاویری از شهرهای تبریز، مشهد، زنجان، بندرعباس، یزد، اصفهان، تهران، ساری، شیراز، همدان، سنندج، کرمانشاه، قزوین و رفسنجان مخابره شد که همراه با شعارها و اقدامات هنجارشکنانه و بعضی دیگر با تخریب اموال عمومی از جمله چندین دستگاه خودروی نیروهای فراجا همراه بود، اگرچه تعداد شرکت‌کنندگان در اکثر این تجمعات نسبت به روز یکشنبه کاهش پیدا کرد. شهرهای کرمانشاه و مشهد نیز شاهد درگیری پراکنده آشوبگران با عوامل نیروی انتظامی بود که در مشهد تا ساعاتی پس از غروب آفتاب نیز ادامه یافت. درحالی که روز یکشنبه تجمعات اعتراضی چند صد نفره به بهانه درگذشت مرحومه مهسا امینی برگزار شد، روز گذشته اما این تجمعات در اکثر شهرهای مذکور به صورت موقت و پراکنده و با حضور جمعیت‌های چند ده نفره گزارش شد که بعضاً حتی بدون حضور نیروهای انتظامی پایان یافتند. رسانه‌های ضدانقلاب که به پوشش مستمر شعارهای هنجارشکنانه در این تجمعات مشغول بودند نیز با انتشار ویدیو‌هایی با کادر بسته و بدون اشاره به تعداد کمتر تجمع‌کنندگان سعی داشتند همچنان بر تنور آشوب ها بدمند که ناکام ماندند.
از طرفی، دانشگاه‌های‌ علم و صنعت، علم و فرهنگ و شهید بهشتی در تهران، دانشگاه‌های یزد، تبریز و اصفهان نیز شاهد برگزاری تجمعاتی بود که همراه با شعارهایی علیه نظام و مبانی اسلام و همچنین بدون ربط به مرگ مهسا امینی، در نهایت پایان یافت.
 مرگ مشکوک ۳ تن در اعتراضات اخیر کردستان
استاندار کردستان اعلام کرد که در آشوب‌های اخیر در این استان، یک شهروند دیواندره‌ای با سلاحی جنگی کشته شده که هیچ‌کدام از رده‌های نیروهای مسلح از این نوع سلاح استفاده نکرده اند. بلافاصله نیز مشخصات و تصویر آن فرد از شبکه‌های معاند پخش شد. زارعی کوشاافزود: فرد دیگری با همان شرایط داخل خودرویی نزدیک بیمارستان سقز رها شده بود. مرگ نفر سوم هم کاملاً مشکوک و در دست بررسی است.

 جمهوری‌اسلامی
 جهان در وضعیت بسیار خطرناکی است
دبیرکل سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به اینکه جهان در “خطری بزرگ و جدی” قرار دارد، گفت: رهبرانی که برای نخستین بار در سه سال اخیرپسا کرونا به صورت حضوری با یکدیگر دیدار می‌کنند باید با درگیری‌ها، فجایع مربوط به تغییر اقلیمی و افزایش فقر و نابرابری مقابله کرده و به تفرقه‌ها در بین قدرت‌های بزرگ که از زمان حمله روسیه به اوکراین وخیم‌تر شده، رسیدگی کنند. «آنتونیو گوترش» در جریان سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، همچنین به “عدم دسترسی به منابع مالی برای کشورهای درحال توسعه برای احیا؛ بحرانی که در یک نسل گذشته دیده نشده است” اشاره کرد که باعث از بین رفتن زمینه برای آموزش، بهداشت و حقوق زنان شده است. وی افزود:جهان ما با مشکلات بزرگی مواجه است. اختلافات عمیق‌تر شده، نابرابری گسترده‌تر شده و چالش‌‌ها افزایش یافته است. دبیر کل سازمان ملل بر تداوم تلاش‌ها برای ادامه صادرات غلات از اوکراین و روسیه برای مقابله با بحران جهانی غذا تاکید کرد و آن را نشانگر توانایی کشورها در اتحاد با یکدیگر دانست.

 وطن امروز
 آمریکا به جای ریختن اشک تمساح، به تروریسم اقتصادی پایان دهد
وزیر امور خارجه کشورمان در انتقاد از نگاه ابزاری به حقوق بشر توئیتی منتشر کرد. حسین امیرعبداللهیان در این توئیت نوشت: دستور تحقیق درباره فوت تراژیک مهسا، که چنانکه رئیس‌جمهور گفت، مانند دختران خود ما بود، صادر شده است. حقوق بشر، برای ایران ارزش ذاتی دارد، بر خلاف کسانی که به آن به چشم ابزاری علیه رقبا می‌نگرند. آمریکا باید به جای ریختن اشک تمساح، به تروریسم اقتصادی پایان دهد.
 فکر نمی‌کنم بزودی شاهد پیشرفت در احیای برجام باشیم
هماهنگ‌کننده مذاکرات وین در گفت‌وگویی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اظهاراتی را درباره امکان پیشرفت در روند احیای برجام مطرح کرد. جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی با گفتن اینکه فکر نمی‌کند دیدار با سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران مفید واقع شود، انتظارات را درباره ایجاد گشایشی در زمینه مساله توافق هسته‌ای ایران کاهش داد. بورل در گفت‌وگویی با پولیتیکو در حاشیه این نشست، گفت که اتحادیه اروپایی تمام طرفین را تشویق می‌کرده است تا «بالاخره ۱۰ متر آخر در روند احیای برجام [توافق هسته‌ای] را نیز طی کنند». او در عین حال گفت که انتظار ندارد به‌زودی پیشرفتی در زمینه این مساله در خلال مذاکراتی که اتحادیه اروپایی تسهیلگر آن است، حاصل شود. هماهنگ‌کننده مذاکرات وین گفت: در ۳ ماه اخیر، این تعامل و روند چندمرحله‌ای نزدیک و همسو بوده است. فعالیت بین طرفین مذاکرات در حال بهبود دادن نتیجه بود اما در هفته‌های اخیر، این طور نبود. ما در حال حاضر در یک بن‌بست قرار داریم. او با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در وضعیت فعلی مذاکرات وین گفت: درخواست آخر از سوی ایران، بدرستی در راستای یک توافق نبود و اگر قرار باشد بگوییم این هفته اتفاقی می‌افتد یا نه، من می‌گویم «فکر نمی‌کنم».

 جوان
 سوءاستفاده‌کنندگان دلسوز ما نیستند
امجد امینی، پدر مرحومه مهسا امینی تأکید کرد: بنده صراحتاً همه اظهارات سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی را تکذیب می‌کنم؛ لباس مهسا هیچ مشکلی نداشت. امینی تصریح کرد: بنده درخواست دسترسی به دوربین‌های داخل ون و حیاط ساختمان وزرا را کردم، اما هیچ جوابی به من ندادند! امینی در بیان مطالبه خود گفت: انتظار خود و خانواده‌ام فقط این است که عاملان و اشخاصی که باعث فوت دخترم مهسا شدند، در ملأعام بازجویی شوند که چرا این کار را کردند و به سزای عمل خود برسند تا خون دخترم پایمال نشود. امینی با اشاره به تماس مسئولان کشوری با خود گفت: مسئولان کشوری قول پیگیری و بررسی علت فوت دخترم را به ما داده‌اند. آیت‌الله رئیسی در تماس تلفنی که با خودم داشت، گفتند که موضوع به جد بررسی می‌شود و این قوت قلب و امیدی برایمان شده‌است.
وی تأکید کرد: کسانی که از موضوع مرگ مهسا دنبال سوءاستفاده هستند، هیچ ارتباطی با ما ندارند و ما نیز کاری به آنان نداریم، آن‌ها دلسوز ما نیستند، آن چیزی که واقعیت داشته خودم در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ام، فقط درخواستمان بررسی علت مرگ دخترم و برخورد با بانیان این حادثه بوده و این تنها آرزویمان است.

 خراسان
 موافقت ایران با تامین ۶۰۰ هزار تن سوخت برای لبنان
شبکه لبنانی المنار ظهر دیروز خبر داد که ایران موافقت خود را با تامین ۶۰۰ هزار تن سوخت برای لبنان در مدت ۵ ماه به هیئت لبنانی در تهران اعلام کرد.
گسترش برنامه پهپادی ایران در سال‌های گذشته
روزنامه جروزالم پست در گزارشی اعلام کرد که برنامه پهپادی ایران در سال‌های گذشته گسترش پیدا کرده و تهران فناوری ساخت انواع پهپادهای کامیکازی (انتحاری) را دارد.در این گزارش باهدف ایران هراسی ادعا شده که ایران در نواحی مختلف منطقه این پهپادها را به کار گرفته است و توان پهپادی ایران برای خاورمیانه پیامد دارد. در بخش دیگری از این گزارش همچنین ادعا شده که جمهوری اسلامی ایران ،پهپاد در اختیار هم‌پیمانان منطقه‌ای خود قرار داده است.

 مردم سالاری
 اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شدند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند.
متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم. با هدایت و عنایت الهی دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز می‌شود. این مجمع از مهمترین نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی و متعهد به دو مسئولیت اساسی است: اوّل تشخیص مصلحت در هنگام مواجهه مجلس با شورای نگهبان، که مستلزم نگاه ژرف و مصلحت‌شناس و احاطه به حقائق کشور است، و دوم نقش ویژه و مؤثر در تعیین سیاست‌های کلی نظام که متضمن راهبردی‎ترین تصمیم‌ها در اداره امور کشور است. ارائه راه‌حل برای معضلات و نیز نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی که به آن مجمع محترم احاله شده است، بر اهمیت این نهاد قانونی افزوده است. حضور جمعی از نخبگان مجرب و دارای سوابق اجرائی در این مجمع و تجربیات متراکم از دوره‌های گذشته، جایگاه این نهاد را برتر و انتظارات از آن را افزونتر می‌سازد.
در بیانیه آغاز دوره قبل خواسته‌هایی مطرح شده که اکنون نیز به علّت برآورده نشدن کامل، باید تکرار شود. از جمله: سامان بخشیدن به مسأله نظارت بر اجرای سیاست‌ها و نیز پیشنهاد سازوکار برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها. افزون بر آن، اتقان در تشخیص مصلحت، تنقیح سیاست‌های ابلاغ شده و بازنگری در آن در صورت لزوم، ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و نخبگانی کشور و حضور منظم اعضاء محترم در جلسات مجمع، مورد تأکید است.
اکنون با تشکر از اعضاء محترم در دوره‌ قبل و تقدیر از تلاش‌های آنان، و با طلب رحمت و مغفرت برای درگذشتگان ایشان، اعضاء دوره پنجساله نهم را به این شرح منصوب می‌کنم:
رئیس مجمع: آیه الله آقای حاج شیخ صادق آملی
اشخاص حقوقی: رؤسای محترم قوای سه‌گانه، فقهای محترم شورای نگهبان (در موارد بحث تشخیص مصلحت)، رئیس ستادکل نیروهای مسلّح، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث به آن دستگاه مربوط است، رئیس کمیسیون مرتبط با موضوع بحث در مجلس شورای اسلامی.
اعضای حقیقی:
حجج اسلام: آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای قربانعلی دری نجف‌آبادی، آقای محمود محمدی عراقی، آقای مجید انصاری، آقای غلامرضا مصباحی مقدم و آقای محسن اراکی.
حضرات: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمدی، آقای علی‌اکبر احمدیان، آقای محمود احمدی‌نژاد، آقای محمدجواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای احمد توکلی، آقای سعید جلیلی، آقای غلامعلی حداد عادل، آقای سید کمال خرازی، آقای داود دانش جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محمدباقر ذوالقدر، آقای محسن رضایی، آقای سیدمحمد صدر، آقای محمدحسین صفار هرندی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای عباسعلی کدخدایی، آقای علی لاریجانی، آقای حسین محمدی، آقای محمد مخبر، آقای حسین مظفر، آقای سید مصطفی میرسلیم، آقای سید مرتضی نبوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌زاده و آقای احمد وحیدی. از خداوند متعال توفیق حضرات محترم را مسألت می‌کنم.

 قدس
 احضار وزیر امور خارجه به مجلس
روز گذشته در پی اعلام وصول سؤالات ملی چند تن از نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه، خبرگزاری این نهاد از احضار این مسئول به بهارستان خبر داد. دلیل احضار دکتر حسین امیر عبداللهیان به پارلمان مربوط به سؤالی درباره رعایت نشدن خطوط قرمز نظام و مردم در مذاکرات موسوم به احیای برجام است.
 تحرکات اخیر اصل نظام را نشانه گرفته است
نماینده مردم تهران در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه واضح است پرونده مرحومه «مهسا امینی» بهانه بوده و اصل نظام در این تحرکات نشانه گرفته شده است، گفت: توصیه می‌کنم همگان مسیرشان را از مسیر ضدانقلاب جدا کنند. روح الامینی افزود: نباید فرصتی به ضدانقلاب، سلطنت‌طلبان، کومله و منافقین که در خون ۱۷ هزار شهید ترور شنا می‌کنند، داده شود.
دوفوریتی شدن بررسی لایحه اصلاح قانون اسقاط خودرو
نمایندگان مجلس با تقاضای دوفوریتی شدن لایحه قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱ موافقت کردند. صنعتگران خودرو می‌توانند در صورت نبود خودرو یا موتورسیکلت برای اسقاط به اندازه کافی و اختلال در روند تولید یا عرضه با تشخیص وزارت صنعت با پرداخت یک‌درصد قیمت خودرو یا موتورسیکلت به صندوق ملی محیط زیست، مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند.

 اعتماد
 تبعه‌هایی از ۳ کشور خارجی در تجمعات دیشب دستگیر شدند
«منصوری» استاندار تهران گفت: بنا به گزارش دقیق دستگاه‌های متولی، در مسائل اخیر تهران، ردپای مداخله برخی از سفارتخانه‌ها و سرویس‌های خارجی به وضوح مشاهده می‌شود. در بازداشت‌های شب گذشته تجمعات تهران، تبعه‌هایی از سه کشور خارجی دستگیر شدند.

 اطلاعات
 بسته شدن پرونده ایران درآژانس شرط دستیابی به توافق است
آیت الله رئیسی در دیدار امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با تأکید بر این که ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق را تضمین‌های اطمینان بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران خواند و گفت: سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقاست ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.
رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن و همچنین عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادی ایران از توافق، افزود: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواست جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش کاملاً معقول و منطقی است.
رئیس‌جمهوری مفتوح ماندن پرونده‌های ایران در آژانس را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و گفت: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکانپذیر نیست.
 ایران و آژانس با همکاری یکدیگر قادر به حل پرونده‌های موجود هستند
امانوئل ماکرون در دیدار با آیت الله رئیسی پیشنهادهایی برای مذاکرات جاری مطرح و اذعان کرد: این یک واقعیت است که در شرایطی که آژانس عمل به تعهدات از طرف ایران را به طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق عمل کنند.
رئیس‌جمهوری فرانسه استمرار کار برای پیشرفت در توافق هسته‌ای را لازم دانست و گفت: ایران و آژانس با همکاری یکدیگر قادر به حل پرونده‌های موجود هستند و ما در این زمینه فشار سیاسی به آژانس وارد نخواهیم کرد. ماکرون با دعوت از رئیس‌جمهوری کشورمان برای سفر به فرانسه، افزود: می‌توانیم بر روی گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
اجرای ۱۰۰ درصدی سیاست‌های برنامه هفتم جهش به‌سوی ایران قوی را رقم می‌زند
رسا/ آیت الله کعبی، به توضیح سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی رهبرمعظم انقلاب تحت عنوان «سیاست‌های کلی برنامه هفتم» پرداخت و گفت: سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت در راستای اجرای بند یک از اصل ۱۱۰ قانون اساسی توسط رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای ابلاغ شده است. البته سیاست‌های کلی نظام طبق اصل ۱۱۲ قانون اساسی و بند یکم و بند دوم اصل ۱۱۰ جزو وظایف ولی فقیه به شمار می‌رود. عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: سیاست‌های کلی برنامه هفتم در هفت سرفصل تنظیم شده است که عبارتند از: اقتصادی؛ امور زیربنایی؛ فرهنگی و اجتماعی؛ علمی، فناوی و آموزشی؛ سیاسی و سیاست خارجی؛ دفاعی و امنیتی و اداری، حقوقی و قضایی. سیاست‌های حاضر در ۲۶ بند آماده شده‌اند که اگر ۱۰۰ درصد سیاست‌ها اجرایی و عملیاتی، کشور جهش پیدا خواهد کرد. جهش کشور می‌تواند کشور را به سمت تحقق اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی و برای بسترسازی حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی آماده کند که کشور به ایران قوی و یک قدرت برتر در جهان تبدیل گردد.

واکنش وزارت خارجه به مواضع مداخله‌جویانه آمریکا و اتحادیه اروپا درباره فوت خانم مهسا امینی
تسنیم/ سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به مواضع مداخله جویانه برخی مقامات آمریکا، اتحادیه اروپایی و تعدادی از کشورها در خصوص فوت خانم مهسا امینی با تسلیت به پدر و مادر و خانواده داغدار ایشان، مواضع مداخله‌جویانه خارجی در مورد این حادثه تأسف‌بار را محکوم کرد. ناصر کنعانی به این کشورها توصیه کرد از فرصت طلبی و استفاده ابزاری از مقوله حقوق بشر اجتناب نمایند.وی با بیان اینکه کشورهایی که با سابقه طولانی جنگ‌افروزی و خشونت در سرتاسر جهان شناخته شده اند، از وجاهت و مشروعیتی برخوردار نیستند که دیگران را در مورد حقوق بشر موعظه کنند، افزود: دولت آمریکا با تداوم سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری و تروریسم اقتصادی، بزرگترین ناقض حقوق ملت ایران است و نمی‌تواند با طرح ادعاهای اثبات نشده و اتخاذ مواضع فریبکارانه، خود را غمخوار و حامی مردم ایران نشان دهد.

تشکیلات خودگردان در خدمت رژیم صهیونیستی!
تسنیم/ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: سرویس‌های امنیتی تشکیلات خودگردادن مصعب اشتیه یکی از رهبران گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس را به درخواست سرویس‌های امنیتی اسرائیل بازداشت کرده است.به گزارش این شبکه عبری زبان، بازداشت اشتیه که یکی از افراد تحت تعقیب ارتش اسرائیل بود، بعد از آن توسط تشکیلات خودگردان صورت گرفت که تل‌آویو پیام‌های شدید اللحن و هشدار دهنده‌ای به دستگاه‌های امنیتی فلسطینی ارسال کرده و به آنها نسبت به توقف فعالیت‌‌هایی که افرادی همچون او انجام می‌دهند هشدار داده بود. این رسانه فاش کرد، نیروهای ویژه ارتش اسرائیل دو ماه پیش عملیاتی را برای دستگیری اشتیه در بخش قدیمی نابلس (واقع در شمال کرانه باختری) انجام دادند، اما با وجود (شهادت) دو مبارز فلسطینی او موفق شد از صحنه درگیری سالم خارج شود.

آمریکا: انتظار نداریم نشست نیویورک به گشایش در برجام منجر شود
فارس/ مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته انتظار ندارد هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به بروز گشایش در مذاکرات رفع تحریم‌های وین منجر شود. سالیوان در جمع خبرنگاران گفت: «من انتظار گشایش [در مذاکرات رفع تحریم‌های وین] در نیویورک را ندارم…. آمریکا آماده بازگشت دوجانبه به وضعیت پایبندی در برابر پایبندی بوده است و اگر ایران آماده اجرای جدی تعهداتش و پذیرش این فرمول باشد می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.» روز جمعه هم نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته بود برای برگزاری هیچ جلسه‌ای در خصوص توافق هسته‌‌ای ایران درنیویورک در هفته آینده برنامه‌ریزی نشده است.

نتیجه پرونده مهسا امینی تا ۲ هفته دیگر روشن می‌شود
باشگاه خبرنگاران/ معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور درباره پرونده مرحومه مهسا امینی در گفت‌وگوی تلفنی زنده با شبکه خبر اظهار داشت: از کلیه دستگاه های مستقیم و غیر مستقیم دخیل در پرونده مرحومه امینی درخواست اسناد مدارک و فیلم کردیم و کلیه دوربین های شهری نیز بازبینی می‌شود. میراحمدی در ادامه گفت: مجزای از دستگاه های مسئول، تحقیقات خود را آغاز کردیم و صحنه اتفاق مربوط به مرحومه مهسا امینی را بازسازی کردیم و در کنار آن یک کمیته تخصصی پزشکی متشکل از رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، ریاست سازمان نظام پزشکی، نماینده انجمن‌های جراحی، رادیولوژی و قلب ایران ایجاد کردیم. معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در پایان گفت: فارغ از جنگ های روانی، رسانه ای و فضای احساسی، منتظر پاسخ سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی هستیم که از ده روز تا دو هفته زمان بر است.

آژانس انرژی اتمی سیاسی کاری نمی‌کند!!
باشگاه خبرنگاران/ رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهادی مستقل است و سیاسی کاری نمی‌کند. وی در سازمان ملل گفت: «به رئیس‌جمهور ایران تأکید کردم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بتواند وظایف خود را در ایران انجام دهد.» مکرون با اشاره به اظهارات ایران در مورد تأثیرپذیری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رژیم صهیونیستی و غرب، ادعا کرد که آژانس سیاسی کاری نمی‌کند و باید استقلال آن حفظ شود. رئیس‌جمهور فرانسه مدعی شد: «روسیه در اوکراین مرتکب جنایت جنگی شده و مسئولان آن باید مجازات شوند. در حال گفت‌وگو با روسیه هستیم و با هدف رسیدن به صلح به آن ادامه می‌دهیم. مذاکرات بین مسکو و کی‌یف در صورت احترام به حق حاکمیت اوکراین موفقیت‌آمیز خواهد بود.»

برای حل پرونده هسته‌ای ایران نیازمند گفت‌وگو هستیم
باشگاه خبرنگاران/ رئیس‌جمهور ترکیه در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران، در سازمان ملل گفت: «در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران به دیپلماسی و گفت‌وگو نیاز داریم.» اردوغان در سخنرانی خود در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که این کشور برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تلاش می‌کند و می‌خواهد که نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.
او با اشاره به این‌که در جنگ اوکراین هیچ طرفی پیروز نخواهد شد، افزود: «یک پنجم جمعیت جهان همچنان با گرسنگی و فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای را انجام دادیم که توافقنامه صادرات غلات از جمله نتایج آن بوده است. ترکیه برای پایان یافتن جنگ در اوکراین نهایت تلاش خود را خواهد کرد و باید راه‌حل‌های دیپلماتیک منصفانه و قابل اجرا در این خصوص مطرح شوند.»

به حصول توافق عادلانه در مورد برنامه هسته‌ای ایران باور داریم
باشگاه خبرنگاران/ امیر قطر در سخنان خود در سازمان ملل درباره تحولات جهان صحبت و تأکید کرد که قطر باور دارد که حصول توافق عادلانه در مورد برجام ممکن است. شیخ تمیم در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «جهان به سرعت در حال تغییر است، اما رویکرد‌ها و نزدیک‌سازی دیدگاه‌ها متناسب با آن رشد نکرده است.»
وی با تأکید بر این‌که اشغالگران صهیونیست با شهرک‌سازی در فلسطین سیاستی را اتخاذ کرده‌اند که ممکن است قواعد نزاع را تغییر دهد اضافه کرد: «یکبار دیگر بر همبستگی کامل خود با ملت فلسطین و تحقق عدالت برای آن‌ها تأکید می‌کنیم. شورای امنیت وظیفه دارد تا اسرائیل را به پایان اشغالگری و تشکیل دولت فلسطین ملزم کند.» امیر قطر در ادامه به موضوع مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای ایران در وین پرداخت و توضیح داد: «به رسیدن به توافق عادلانه درخصوص برنامه هسته‌ای ایران و رفع نگرانی همه طرف‌ها باور داریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *