خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۸

**رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با خانواده مرحوم مهسا امینی: حادثه به صورت ویژه و با دقت پیگیری شود دختر شما همچون دختر خود من است** آرزوی توفیق رهبر معظم انقلاب برای رئیس‌جمهور در آستانه سفر به نیویورک** آیت الله کعبی: دشمن با ترفندهای مختلف درپی تضعیف اربعین است** آیت الله اعرافی: نگاه راهبردی و کلان درحوزه‌های علمیه باید وجود داشته باشد** وزیر امور خارجه: مراسم اربعین نشان داد ۲ ملت ایران و عراق پیوندی ناگسستنی دارند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 آرزوی توفیق رهبر معظم انقلاب برای رئیس‌جمهور در آستانه سفر به نیویورک
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در بازگشت از سفر ازبکستان با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کرد و گزارشی از ملاقات‌ها و توافق‌ها در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای، همچنین برنامه‌های پیش‌رو در سفر به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرد. حضرت آیت‌ا…العظمی خامنه‌ای با ابراز خرسندی از گزارش و مجموعه اقدامات صورت‌گرفته، برای رئیس‌جمهور در آستانه سفر به نیویورک آرزوی توفیق کردند.

 همشهری 
 دیدار پیشکسوتان و فرماندهان دفاع‌ مقدس با رهبر معظم انقلاب
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس گفت: تعدادی از فرماندهان و رزمندگان دفاع‌مقدس و خانواده‌های معظم شهدا در حسینیه حضرت امام‌خمینی با رهبرمعظم انقلاب دیدار می‌کنند. سردار بهمن کارگر در نشست خبری اعلام برنامه‌‌های گرامیداشت چهل‌و‌دومین سالگرد هفته دفاع‌مقدس، با بیان اینکه امسال نیز توفیق داریم به مناسبت این ایام دفاع‌مقدس در محضر رهبرمعظم انقلاب باشیم، افزود: این مراسم روز ۳۰شهریور برگزار می‌شود که تعدادی از فرماندهان و رزمندگان دفاع‌مقدس، خانواده معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، هنرمندان، مداحان و تعدادی از اقوام در این مراسم حضور دارند و از آنجا به‌صورت زنده با همه استان‌ها ارتباط برقرار کرده و به‌صورت زنده نیز از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد.
وی با بیان اینکه برنامه‌های امسال هفته دفاع‌مقدس با شعار «ما مقاوم هستیم» برگزار می‌شود، افزود: تعداد کل برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس ۱۲۶۴برنامه است. در مجموعه سازمان‌های لشکری ۲۵۴برنامه و در نهادهای کشوری ۱۰۱۰برنامه برای گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.

 کیهان 
 «شانگهای» فرصت‌های اقتصادی جدید برای ایران ایجاد می‌کند
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با بیان این که ارزش بازار پیمان شانگهای می‌تواند فرصت‌های اقتصادی جدید برای کشورمان فراهم کند گفت: انرژی و ترانزیت از جمله این فرصت‌هاست. صفری درباره فرصت‌های اقتصادی ایران در پیمان شانگهای اظهار کرد: بازار منطقه شانگهای به میلیاردها دلار می‌رسد که می‌تواند فرصت خوبی برای کشورمان فراهم کند. تجارت غیرنفتی کشورمان امسال با چین، پنج میلیارد دلار صادرات و پنج میلیارد دلار نیز واردات بود. تجارت کشورمان با هند نیز حدود دو میلیارد دلار و با روسیه به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است.
او افزود: یکی از بهره‌های پیمان شانگهای ترانزیت است که با وارد شدن ایران، یک پتانسیل قوی ایجاد می‌شود. به طور مثال چین می‌تواند کالاهایش از طریق چابهار به منطقه و اروپا ارسال کند و هند نیز با کمک ما می‌تواند دسترسی سهل‌تری به بازار منطقه داشته باشد. همچنین در مسئله انرژی فقط فروش نیست بلکه ورود خدمات فنی مهندسی کشورمان است که می‌تواند فرصت دائمی و دراز مدت برای ما باشد.معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ادامه داد: در ملاقات شانگهای، رئیس‌جمهور ازبکستان در جلسه پیشنهادی داد که امسال مؤسسات مناطق آزاد اعضاء و کشور‌های ناظر جلسه تشکیل شود که این موضوع هم امتیازاتی برای کشورمان دارد. در حال حاضر فضای مناسبی برای کشورمان فراهم شده است که بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی بتوانند از این فضا استفاده کنند.
صفری افزود: ایران و روسیه در زمینه گاز و تولیدات نفتی در سطح بالایی قرار دارند و چین، هند، پاکستان مصرف‌کنندگان بزرگ این منابع هستند. ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان هم بازار‌های جدیدی برای انرژی‌های کشورمان محسوب می‌شوند.
 هشدار سیاستمدار صهیونیست درباره جدی بودن اخطارهای سید حسن نصرالله
«یوآف گلانت»، وزیر پیشین مسکن و ساخت‌وساز، رژیم آپارتاید اسرائیل و عضو کنونی کنست (پارلمان) این رژیم نسبت به تهدیدهای «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان هشدار داد. او گفت که باید تهدیدهای نصرالله درباره میدان گازی «کاریش» را جدی گرفت. این عضو کنست به سران رژیم صهیونیستی هشدار داد که باید برای هر گونه حمله احتمالی حزب‌الله به میدان کاریش، آمادگی داشته باشند. گفتنی است، نصرالله دو روز پیش خطاب به سران رژیم صهیونیستی گفت: «پیش از اینکه لبنان به مطالبات بر حق خود دست یابد، نمی‌توان به شما اجازه داد که از میدان کاریش، نفت و گاز استخراج کنید.» چندی پیش نیز خبر آمد که سازمان اطلاعات آمریکا به رژیم آپارتاید هشدار داده که حزب‌الله آماده برای حمله نظامی است.

 ایران
 تبادل زندانیان ارتباطی با روند برجام ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با برجام یا بدون برجام آماده مبادله زندانیان بین ایران و امریکا هستیم، گفت: مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق‌های لازم را انجام داده‌اند و اکنون تصمیم دولت امریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه. کنعانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، استقلال سیاسی خودش را قربانی روابط با هیچ کشوری نخواهد کرد، گفت: در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها هم، همین رویکرد وجود دارد. روسیه یکی از اعضای توافق برجام بوده و به طور طبیعی همواره در روند مذاکرات حضور و مشارکت داشته و اظهار نظر کرده است. وی اضافه کرد: همواره همه کشورهای عضو مذاکرات، دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح می‌‌کنند و ادعاها درخصوص نقش بازدارنده روسیه در دستیابی به توافق، بحثی انحرافی است. در روند مذاکرات وین طرف اصلی که باید مسئولیت بپذیرد و به نتیجه بخش بودن مذاکرات کمک کند، طرف امریکایی است و اینکه امریکا هر از چند گاهی ادعاهایی را در مورد جمهوری اسلامی ایران یا نقش روسیه در مذاکرات مطرح می‌‌کند، فرافکنی است.

 وطن امروز 
 مراسم اربعین نشان داد ۲ ملت ایران و عراق پیوندی ناگسستنی دارند
حسین امیرعبداللهیان در حساب کاربری خود در توئیتر درباره مراسم اربعین نوشت: مراسم اربعین امسال بار دیگر نشان داد که ۲ ملت ایران و عراق پیوندی ناگسستنی دارند. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: از همه مردم عراق و دولت و نیروهای مسلح این کشور در حسن میزبانی از زائران ایرانی و غیرایرانی اربعین صمیمانه تشکر می‌کنیم.
 جنایت در صبرا و شتیلا چهره واقعی رژیم صهیونیستی را برملا ساخت
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد کشتار صبرا و شتیلا بیانیه‌ای منتشر کرد. در بخشی از بیانیه علی‌اکبر ولایتی آمده است: «شبه‌نظامیان فالانژ لبنانی متحد وابسته به رژیم صهیونیستی از ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ میلادی و به بهانه واهی ترور بشیر جمیل و رهبر حزب فالانژها و نامزد رئیس‌جمهوری تحمیلی و دست‌نشانده رژیم صهیونیستی به اردوگاه پناهندگان فلسطینی در بیروت غربی حمله کردند و در اقدامی وحشیانه دست به کشتن و قتل تمام آوارگان بی‌پناه و مظلوم از زن و مرد، کودک، افراد سالخورده و بی‌گناه زدند که در تاریخ کمتر می‌توان چنین جنایت بی‌رحمانه‌ای را سراغ گرفت. این جنایت در واقع چهره واقعی رژیم صهیونیستی و حامیان و مدعیان دروغین حقوق بشر را برملا ساخت. این قتل‌عام وحشیانه به دستور آریل شارون، وزیر دفاع وقت که به قصاب صبرا و شتیلا معروف است صورت گرفت و انسان‌های بی‌پناه و بی‌گناه در اردوگاه فلسطینی مستقر در غرب بیروت را مورد حمله ددمنشانه قرار داد و جمعیتی حدود ۳۰۰۰ نفر از زنان، کودکان شیرخوار و سالخوردگان فلسطینی را به شهادت رساندند».

 خراسان
 ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند
میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور درباره مهاجرت پرستاران اظهار کرد: روزانه ۵ تا ۶ پرستار و ماهانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند که این مسئله برای کشور جای نگرانی دارد.
 بایدن تصمیمی برای دیدار با لاپید ندارد
روزنامه یسرائیل هیوم نوشت که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تصمیمی برای دیدار با یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک ندارد.

 مردم سالاری 
 بیش از ۹۰ درصد از زائران ایرانی به کشور بازگشته اند
محمد کاظم آل صادق با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار بیش از ۹۰ درصد از زائران ایرانی به کشور بازگشته اند، اظهار کرد: زائرانی که اکنون در عراق هستند ، در سلامت کامل بسر می‌برند و مشکل خاصی ندارند. سفیر ایران در عراق با بیان اینکه در راهپیمایی اربعین امسال برخی از زائرین به خاطر حوادث جاده‌ای ، داشتن بیماری زمینه ای و یا کهنسال بودن جان خود را از دست داده اند ، خاطر نشان کرد : تعداد این افراد حدود ۱۰۰ نفر است، البته نسبت به آخرین اربعینی که در سال ۱۳۹۸ برگزار شد این رقم کاهش پیدا کرده است. سفیر ایران همچنین با بیان این که تعدادی از زائران نیز در این سفر اسناد هویتی خود را گم کرده‌اند، گفت : تعدادی بسیار کمی زائر نیز مفقود شده‌اند و یا خانواده خود را گم کرده‌اند.‌
 واکنش مرندی به ادعای نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامتی رهبر انقلاب
مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران ادعای اخیر روزنامه نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامت رهبر انقلاب را نمونه‌ای از عملکرد مغرضانه و وحشتناک رسانه‌های غربی درخصوص مسائل مرتبط با ایران توصیف کرد. محمد مرندی، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به گزارش ادعایی روزنامه نیویورک تایمز درباره وضعیت سلامتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واکنش نشان داد. وی نوشت: ادعای نیویورک تایمز یک روز پیش از ایراد سخنرانی توسط آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شده است.
مرندی ادامه داد: آنها ادعا کردند که از چهار نفر مطلع با وضعیت سلامتی ایشان (رهبر انقلاب) اطلاعات کسب کرده‌اند. تصور کنید که نیویورک تایمز و سایر رسانه‌های غربی در مورد دیگر موضوعات مرتبط با ایران چقدر وحشتناک و مغرضانه عمل می‌کنند.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه در گزارشی به نقل از چهار منبع آگاه ادعا کرده بود که رهبر معظم انقلاب به تازگی یک جراحی داشته‌اند و وضعیت سلامتی ایشان چندان مساعد نیست.
 ضربات کشنده پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین
وال استریت ژورنال نوشت: فرماندهان اوکراینی می‌گویند که روسیه با استفاده از پهپادهای ایرانی، به نیروهای اوکراینی آسیب جدی وارد کرده است. در ادامه این مطلب آمده است: سرهنگ رودیون کولاگین، فرمانده توپخانه ۹۲ مکانیزه اوکراین گفت: طی هفته گذشته، پهپادهای شاهد-۱۳۶، که به رنگ پرچم روسی رنگ آمیزی شده و به نام گرانیوم ۲ تغییر نام داده شده، بر فراز مواضع زرهی و توپخانه اوکراین در شمال شرقی منطقه خارکف ظاهر شدند. تنها در منطقه عملیاتی تیپ وی، پهپادهای ایرانی – که معمولاً به صورت دوگانه پرواز می‌کنند و سپس به اهداف خود می‌کوبند – دو هویتزر ۱۵۲ میلی متری، ودو هویتزر ۱۲۲ میلی متری و همچنین دو وسیله نقلیه را منهدم کرده‌اند. سرهنگ کولاگین گفت که روسیه قبل از استفاده گسترده کنونی از شاهد، از آنها به صورت آزمایشی در ماه گذشته استفاده کرد و یک هویتزر یدک‌کشی ۱۵۵ میلی‌متری M777 تهیه‌شده ایالات متحده را با این پهپاد مورد اصابت قرار داد. به گفته وی، یک پهپاد ایرانی دیگر نیز دچار نقص فنی شد و کشف شد. به نظر می‌رسد تا کنون پهپادهای ایرانی بیشتر در منطقه خارکف مستقر شده اند، جایی که تیپ ۹۲ و سایر نیروهای اوکراینی در ماه جاری یک حمله بزرگ را انجام دادند و حدود ۸۵۰۰ کیلومتر مربع یا تقریباً ۳۳۰۰ مایل مربع از زمین‌های اشغال شده را پس گرفتند.
این سرهنگ اوکراینی افزود: «در مناطق دیگر، روس‌ها قدرت آتش توپخانه‌ای دارند. در اینجا، آنها دیگر آن مزیت توپخانه ای را ندارند، بنابراین شروع به استفاده از این پهپادها کرده‌اند.»

 آرمان ملی
 قدردانی ایران از عراق
سفارت ایران در عراق، در پایان برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی در بیانیه‌ای از دولت و ملت عراق و تمامی زائران ایرانی تشکر و قدردانی کرد. در متن بیانیه سفارت ایران در عراق آمده است : «همزمان با به پایان رسیدن مراسم اربعین حضرت اباعبدا… الحسین؛ سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق فرض می‌داند مراتب سپاس و قدردانی خویش را از دولت دوست و برادر جمهوری عراق، مراجع عظام، تمامی آحاد مردم مهمان نواز این کشور، مسئولان گرامی عتبات عالیات، موکب داران عزیز عراقی، کلیه قوای مسلح، نیروهای امنیتی و پلیس، حشدالشعبی غیور، نیروهای مبارزه با تروریسم، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کادر پزشکی، پلیس مرزبانی، نیروهای خدوم مستقر در گذرگاه‌های مرزی، گزارشگران و اصحاب رسانه و تمامی عاشقان حسینی که خاضعانه پذیرای زائران در منازل خویش گردیدند و دیگر عزیزانی که به هر نحوی باعث تسهیل و کمک به برگزاری راهپیمایی و مراسم زمینه‌ساز ظهور اربعین حسینی در سالجاری شدند را اعلام کند.»

 قدس 
 تسریع در پرداخت وام ۲۰۰میلیونی مسکن روستایی
در جلسه روز گذشته شورای عالی مسکن بر ضرورت پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی توسط شبکه بانکی کشور بر مبنای ضمانت‌نامه سازمان برنامه و بودجه تأکید شد. در این جلسه گزارشی از ضرورت ساخت مسکن ارائه شد و برنامه‌های این وزارتخانه جهت تولید مسکن در مناطق با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر بررسی شد.
 در بدترین بحران سیاسی از سال ۲۰۰۳ به این سو هستیم
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق در بیانیه‌ای گفت: این کشور در بدترین بحران سیاسی از سال ۲۰۰۳ به این سو قرار دارد. الکاظمی با قدردانی از نیروهای امنیتی که در تأمین امنیت راهپیمایی اربعین نقش‌آفرینی کردند، افزود: «عراقی‌ها در شرایط استثنایی از میلیون‌ها زائر استقبال کردند، در حالی که عراق در بدترین بحران سیاسی خود از سال ۲۰۰۳ به این سو به سر می‌برد». این بیانیه می‌افزاید: «امید و عزم داریم راه‌حلی برای عبور از این بحران بیابیم و به سمت عراقی امن و با ثبات حرکت کنیم».
 معترضان فرانسوی خواستار خروج پاریس از ناتو شدند
به‌دنبال درخواست حزب راست‌گرای «میهن‌پرستان» فرانسه برای استعفای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و خروج پاریس از اتحادیه اروپا و «ناتو»، چندین هزار نفر از مردم این کشور در حمایت از این درخواست به خیابان‌ها آمدند. قیمت حامل‌های انرژی در اروپا پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ روند افزایشی داشته و همین مسئله اعتراضاتی را به دنبال داشته است.
 آمریکا از کشورهای توسعه‌یافته عقب افتاده است
سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود اعلام کرد آمریکا از حیث پیشرفت و توسعه، از همتایان خود عقب افتاده است. به گزارش خبرگزاری راشاتودی، بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد، ایالات متحده تنها طی یک سال در جدول رتبه‌بندی سازمان ملل از نظر پیشرفت و توسعه، ۱۱پله سقوط کرده و از رتبه ۳۲ به ۴۳ (از میان ۱۹۳ کشور عضو) تنزل یافته است. این در حالی است که نشریه «اکونومیست» نیز اوایل سال جاری، کشور آمریکا را در فهرست «دموکراسی‌های معیوب» قرار داد. در این رده‌بندی، مؤلفه‌هایی همچون «فرایند الکترال و تکثرگرایی، عملکرد دولت، مشارکت سیاسی، فرهنگ سیاسی دموکراتیک و آزادی‌های مدنی» به عنوان معیار مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفته شده بود.

 اعتماد 
 ترامپ: برجام جسارت ایران را بیشتر کرد
«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق امریکا روز شنبه در یک سخنرانی گفت که توافق هسته‌ای با ایران، جسارت این کشور را بیشتر کرد. ترامپ در تجمع جمهوری‌خواهان در شهر «یانگ استون» ایالت اوهایو که برای حمایت از یکی از نامزدهای انتخابات کنگره برگزار شده بود، از خروج دولتش از بسیاری از توافق‌ها و قراردادهای بین‌المللی دفاع کرد.رییس‌جمهور سابق امریکا گفت: دولتش از توافق اقلیمی پاریس که عامل ازبین‌ رفتن مشاغل بود، خارج شد و همچنین «از توافق با ایران که بدترین توافقی بود که در عمرم دیدم کسی امضا کرده باشد.»ترامپ گفت: «اگر این توافق کاری که برای آن طراحی شده انجام ندهد، مشکلات بزرگ، بزرگ و بزرگی برای آنها (دموکرات‌ها) پیش خواهد آمد و این را خواهید دید. حرفم را باور کنید.
 رابطه با ایران باید براساس قاعده حسن همجواری باشد
ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز عربی در اظهاراتی بی‌اساس تاکید کرد که رابطه با ایران باید براساس قاعده حسن همجواری و عدم دخالت در امور سایر دولت‌ها برقرار شود. وی در حالی این سخنان را می‌گوید که قرار است امریکا کمک هزینه‌ای معادل یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلاری به اردن ارایه دهد.وزیر خارجه اردن با اعلام این خبر گفت که امریکا قرار است به مدت ۷ سال، سالانه کمک هزینه‌ای به مبلغ یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون به اردن ارایه دهد.وی با اشاره به این کمک هزینه گفت که اردن قرار است بخشی از آن را صرف محافظت از مرزهای اردن، حل مشکلات پناهجویان در این کشور، تامین آب و حمایت از اقتصاد اردن کند.
 افغانستان راه‌حل نظامی ندارد
احمد مسعود، رهبر جبهه پنجشیر پس از حضور در نشست شخصیت‌های افغانستان در وین اتریش توضیحاتی در این خصوص ارایه کرد. وی در کنفرانس خبری گفت: افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و باید برای یافتن یک فرآیند سیاسی تمام گروه‌های افغانستان با یکدیگر متحد شوند. رهبر جبهه پنجشیر تاکید کرد که الان زمان آن فرا رسیده که طالبان به میز مذاکره بازگردد. احمد مسعود در ادامه گفت: ما هیچ‌گاه به دنبال آغاز جنگی دیگر در افغانستان نبودیم و تمام تلاش ما این است که جنگ در این کشور به پایان برسد. به باور شخصی من افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و به راه‌حل سیاسی نیاز دارد. در حال حاضر ما در مرحله و فصل تازه برای وحدت قرار داریم. می‌خواهیم تا از طریق گفت‌وگو همه را گردهم آوریم تا صدای‌شان شنیده شود.

 ابتکار
 حادثه به صورت ویژه و با دقت پیگیری شود
آیت الله رئیسی روز یکشنبه در تماس تلفنی با خانواده مرحومه مهسا امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاههای مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود.
رئیس‌جمهوری در این تماس تلفنی با تاکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید. در این تماس تلفنی، خانواده مرحومه امینی ضمن تشکر از دستور فوری رئیس‌جمهوری برای رسیدگی به حادثه و همچنین تماس و ابراز همدردی ایشان، خواستار پیگیری مسئله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند.
در پی انتشار اخباری درباره حادثه برای یک دختر جوان و فوت او، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز جمعه به وزیر کشور دستور داد که علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت به‌شکل ویژه بررسی و نتیجه را گزارش کند. بر این اساس احمد وحیدی هم به معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه ماموریت داد که موضوع را با فوریت مورد بررسی قرار دهد.
وزیر کشور خطاب به سید مجید میراحمدی تاکید کرد: با توجه به دستور رئیس جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید.

 اطلاعات 
 جلسه بررسی رأی اعتماد به زاهدی وفا ۱۰ مهر برگزار می‌شود
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که فردا نامه معرفی محمد هادی زاهدی وفا گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام وصول می شود، گفت: طبق آئین نامه داخلی مجلس ۱۰روز بعد از اعلام وصول جلسه رای اعتماد در صحن علنی مجلس برگزار خواهد شد. علیرضا سلیمی اضافه کرد: برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی هفته جاری در کمیسیون های تخصصی مجلس بررسی می شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
نگاه راهبردی و کلان درحوزه‌های علمیه باید وجود داشته باشد
حوزه / آیت‌الله اعرافی در دیدار با مدیران مرکز آموزش های کاربردی حوزه های علمیه، با اشاره به گزارش ارایه شدە از فعالیتهای این مرکز، عنوان کرد: در سال‌های آینده تحولات اساسی در فضاهای سخت افزاری حوزه رخ می‌دهد که سال‌ها متمتع می‌شوند و تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند. مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه رویکردهای راهبردی و کلان نباید مغفول بماند، گفت: رویکردهای کلان همیشه باید بماند، اگر چه باید در میدان و عمل باشیم و در صحنه حضور داشته باشیم و روزانه کار کنیم، اما همه این‌ها باید در پرتو یک نگاه راهبردی و کلان باشد تا استمرار پیدا کند.وی تاکید کرد: همیشه عملیات تان را تحت شعاع یک حرکت راهبردی و کلان قرار بدهید و به صورت مستمر آسیب شناسی و بازسازی کنید؛ البته این امر نیازمند نگاه پژوهشی است و دائم باید پژوهش و تحلیل صورت بگیرد.

دشمن با ترفندهای مختلف درپی تضعیف اربعین است
رسا/ آیت الله کعبی، با بیان اینکه دشمنان از برافراشته شدن پرچم حسینی در اربعین به وحشت می‌افتند خاطرنشان کرد: آن‌ها تلاش می‌کنند با ترفند‌های مختلف اربعین را تضعیف کنند و با فضاسازی رسانه‌ای تفرقه و فتنه ایجاد کنند تا اربعین را تحت الشعاع قرار بدهند؛ اما در مراسم اربعین امسال همه تیر‌های آن‌ها به سنگ خورد و همانطور که خداوند متعال اراده کرده است تا اباعبدالله الحسین به مثابه یک کشتی نجات و چراغ هدایت پرآوازه و جهانی شود، روز به روز علاقه‌مندان زیادی را در جهان پیدا می‌کند. عضو جامعه مدرسین با تقدیر از پذیرایی مردم عراق از زائران گفت: یکی از کرامت‌های حسینی این است که ۲۱ میلیون و نیم زائر با کمترین هزینه‌ها در پیاده روی اربعین شرکت می‌کنند و مردم عراق حتی به زور از زائران پذیرایی می‌کنند که این برخلاف تلاش‌های تفرقه افکنان برای ایجاد جدایی میان ملت ایران و عراق است.

روسیه: همکاری‌های نظامی- فنی با ایران با موفقیت در حال توسعه است
تسنیم / رئیس سرویس فدرال همکاری نظامی – فنی روسیه گفت: همکاری‌های نظامی- فنی با ایران با موفقیت در حال توسعه است.دیمیتری شوگایف افزود: “فقط می توانم یک چیز بگویم، که کاملاً با موفقیت در حال توسعه است.” وی همچنین در همایش ارتش-۲۰۲۲ به خبرنگاران گفت که روسیه قصد دارد به تقویت پتانسیل ارتش ایران کمک کند.وی گفت: همکاری‌های نظامی-فنی بین روسیه و ایران سابقه طولانی دارد. جمهوری اسلامی ایران به تعداد زیادی تجهیزات نظامی شوروی و روسیه مجهز است و در آینده نیز قصد داریم به کار خود با هدف تقویت پتانسیل‌های رزمی نیروهای مسلح ایران ادامه دهیم.

بیش از ۲۰۰کشته در درگیری‌آذربایجان و ارمنستان
تسنیم/ وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شنبه شب، اعلام کرد که یک سرباز آذربایجانی که بر اثر درگیری‌های نظامی در حین جلوگیری از تحریکات گسترده نیروهای مسلح ارمنستان به شدت مجروح شده بود، در بیمارستان ارتش جان باخت، بدین ترتیب تلفات نیروهای مسلح آذربایجان به ۸۰ نفر افزایش یافت.طبق این اطلاعات، ۲۸۱ نفر نیز دیگر نیز مجروح شدند. علاوه بر این، دو غیرنظامی نیز زخمی شدند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از کشته شدن ۸۰ نظامی این کشور در درگیری‌های مرزی با ارمنستان خبر داد، ضمن اینکه تاکنون ۳۲ جسد سربازان کشته شده ارمنستانی به ایروان تحویل داده شده، در حالیکه حداقل ۱۳۵ نظامی این کشور جان باختند.

افزایش چشمگیر برد و دقت موشک‌های هوانیروز
باشگاه خبرنگاران/ معاون عملیات نیروی زمینی ارتش با اشاره به توانمندی‌های رزمی هوانیروز در زمینه هلی‌برن و تیراندازی شبانه، اظهار داشت: در جریان رزمایش اخیر نیروی زمینی ارتش برای نخستین بار حجم گسترده‌ای از بالگرد‌های تهاجمی و رزمی عملیات هلی‌برن و تاخت شبانه را با موفقیت اجرا کردند.امیر چشک افزود: تمامی یگان‌های حاضر در این رزم شبانه از تسلیحات و تجهیزات متناسب با افزایش برد عملیاتی در شب استفاده کردند که غالب این تجهیزات و تسلیحات بومی و ارتقاء یافته توسط متخصصان داخلی ارتش و صنعت دفاعی است.

تظاهرات مردم اروپا علیه افزایش قیمت‌های برق و گاز
مهر / هزاران نفر از مردم اتریش در اعتراض به افزایش قیمت‌های برق و گاز به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت این کشور شعار سر دادند.قیمت حامل‌های انرژی از سال ۲۰۲۱ در اروپا سیر صعودی به خود گرفت و پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ و اعمال بسته‌های تحریمی علیه روسیه توسط اروپا و غرب، بهای انرژی و سوخت به شدت در اروپا افزایش پیدا کرد و بسیاری از دولت‌های اروپایی را به اتخاذ اقدامات و تدابیر احتیاطی سوق داد.در روزهای گذشته نیز مردم فرانسه و مولداوی به خیابان‌ها آمدند و به علت افزایش جهشی قیمت‌های انرژی خواستار استعفای مقامات دولتی شدند. دو هفته پیش نیز نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از مردم جمهوری چک به خیابان‌های پایتخت این کشور آمدند و اعلام کردند که دولت این کشور تا ۲۵ سپتامبر (۶ روز دیگر) فرصت دارد تا استعفا دهد.معترضان همچنین از دولت جمهوری چک خواستند که بی‌طرفی نظامیِ جمهوری چک در جنگ اوکراین را اعلام کند.

اقتصاد اروپا قطعاً وارد رکود می‌شود
فارس/ «بحران انرژی» در اروپا و تاثیر آن بر افزایش تورم و رکود اقتصادی همچنان مهم‌ترین موضوع رسانه‌های غربی و مهم‌ترین دغدغه مقامات این کشورهاست. اقتصاد اروپا به نوشته «اکونومیست»، «قطعاً وارد رکود می‌شود» و صنعت نیز، «تحت فشار سنگینی است.» بخش خدمات در اروپا نیز بنا به نوشته اکونومیست احتمالاً در ماه‌های آینده، دچار رکود و بخش‌های املاک و حمل‌ونقل هم با مشکلات بسیار شدیدی مواجه خواهند شد. همچنین در حالی که بر میزان بحران انرژی در اروپا هر روز اضافه می‌شود، رسانه‌ها و مقامات کشورهای بزرگ این قاره نیز در‌باره خطر «ورشکستگی اقتصادی» و «مرگ شرکت‌ها» در کشورهای در تراز انگلیس و آلمان هشدار می‌دهند.

نفوذ نیروهای مقاومت به پایگاه رژیم صهیونیستی
فارس/ رسانه‌های رژیم موقت صهیونیستی از یک اتفاق پرده برداشتند که در پایگاه نظامی این رژیم در «النقب» رخ داده بود.روزنامه عبری معاریو گزارش داد، در جریان این حادثه، چند فرد ناشناس، چندین اسلحه را از سربازانی که در یک دوره آموزشی شرکت کرده بودند، به غنیمت بردند. معاریو گزارش داد: افراد ناشناس پس از ورود به پایگاه، موفق شدند این سلاحها را به دست آورند. سربازان صهیونیستی که سلاحشان ربوده شده، در دوره افسران توپخانه شرکت کرده بودند.این روزنامه با بیان اینکه این اتفاق، یک «خطر امنیتی بزرگ است»، تأکید کرد: ارتش صهیونیستی هم در این باره تحقیقات خود را آغاز کرده است؛ زیرا این، برای نخستین بار نیست که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

اتهامات هسته‌ای علیه ایران را اسرائیل مطرح می‌کند
مهر/ رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اتهامات علیه ایران را اسرائیل مطرح کرد اما الان برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اسرائیل همه کاره شده است! ‌محمد اسلامی افزود: به دنبال این هستیم، جوی که علیه صنعت هسته‌ای کشورمان به راه افتاده است تا مسیر ما را مسدود کنند، با استفاده از دستاوردهای گوناگون و متنوع از بین ببریم.وی در ادامه گفت: چطور می‌شود که یک سازمان بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل از منافقین که دستانش به خون هزاران ایرانی آغشته است، پیروی کند.رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در جمهوری اسلامی ایران یک مورد فعالیت هسته‌ای وجود ندارد که به آژانس اعلام نشده باشد یا آژانس از آن بی اطلاع باشد. کلیه فعالیت‌ها تحت نظارت آژانس است.

مراسم سالگرد ارتحال علامه حسن زاده آملی برگزار می‌شود
رسا/ نخستین سالگرد ارتحال آیت الله حسن زاده آملی با حضور علما، روحانیون، مسؤولان و اقشار مختلف مردم دوشنبه ۲۸ شهریور بعد از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خمینی(رحمه الله علیه) حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *