خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۲۰

**رئیس مجلس شورای اسلامی: رژیم صهیونیستی و آمریکا تنها زبان قدرت را می‌فهمند** حدود 20 میلیون زائر در ایام اربعین از سراسر جهان وارد استان کربلا شده‌اند** آیت الله کعبی: طرح عادی سازی روابط، مشارکت در جنایت‌های رژیم صهیونیستی است** مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها : ایران خواهان توافقی است که حقوقش را تامین نماید** فرمانده نیروی پدافندهوایی ارتش : تست نهایی سامانه باور ۳۷۳ روزهای آینده انجام می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 ظرفیتی برای پذیرش زائر جدید در مرزها وجود ندارد
وزیر کشور گفت: به‌دلیل حجم بالای جمعیت و گرمای هوا، ظرفیت پذیرش زائر جدید در مرزها وجود ندارد، لذا از تمام مردم عزیز درخواست داریم فعلا به سمت مرزها حرکت نکنند تا در گرمای هوا و ازدحام دچار مشکل نشوند.احمد وحیدی با اشاره به روند خروج زائرانی که در مرز خسروی حضور دارند، گفت:‌ عبور زائران از مرز خسروی با مدیریت خوبی در حال انجام است. وی افزود: ازدحام زوار در مرز خسروی به مانند دیگر مرزها بالاست اما با یک مدیریت خوب، زائران حاضر در مرز خسروی، در حال خروج از کشور هستند. وحیدی تاکید کرد: تمام تلاش ما این است زواری که از قبل به سمت مرزها حرکت کرده‌اند، به‌راحتی عبور کرده و به زیارت عتبات عالیات بروند.

 همشهری
 رنج تحریم‌ها به روایت گزارشگر ویژه
گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع «آثار منفی اقدام‌های قهرآمیز یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق‌بشر» در گفت‌وگو با مجله سوئیسی «فوکوس» تأکید کرد ایران کشوری است که از تحریم‌های بسیار جدی آمریکا و برخی کشورهای دیگر رنج می‌برد.وی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه تحریم‌ها تأثیر قابل‌توجهی بر نظام سلامت ایران داشته‌است، گفت: من در ایران با بیماران اورژانسی و افرادی که از بیماری‌های ژنتیک و سرطان رنج می‌بردند، صحبت کردم‎؛ نتیجه این بود که داروهای مناسب در دسترس نیست. دوهان درباره ارتباط کمبود دارو با تحریم‌ها گفت: پس از اعمال تحریم‌ها، ایران تا حد زیادی دسترسی به مواد خام را از دست داد یا در تحویل مواداولیه با کیفیت مناسب با موانعی مواجه شد. وی همچنین انتقال پول و عملیات تحویل را ۲مشکل اصلی ایران برای تامین دارو دانست و ادامه داد: من با برخی انجمن‌های بشردوستانه صحبت کرده‌ام، ما اسنادی را دیده‌ایم که به وضوح نشان می‌دهد آنها نمی‌خواهند دارو را به ایران بفروشند.گزارشگر ویژه سازمان ملل به مانع‌تراشی در مسیر کار خود نیز اشاره کرد و گفت: برخی سازمان‌های غیردولتی خارج از ایران به من تهمت زدند. وقتی از ایران برگشتم بدگویی‌ها به‌حدی بود که به دفتر کمیساریای عالی میشل باچله در مورد پرونده اطلاع دادم.

 کیهان 
 کربلا تا امروز میزبان ۲۰ میلیون زائر از سراسر جهان
منابع خبری در عراق گزارش داده‌اند تا کنون و حدود یک هفته مانده به اربعین حسینی‌، حدود ۲۰ میلیون زائر در ایام اربعین از سراسر جهان وارد استان کربلا شده‌اند.مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی، مهران، باشماق و تمرچین امسال از گذرگاه‌های تردد زائران ایرانیِ اربعین حسینی هستند و به دلیل حجم بسیار زیاد مسافران و کمبود زیرساخت‌های لازم در هر دو کشور هم اکنون مرزهای منتهی به معابر خروجی زائران به سمت عراق بسته شده و گذرنامه ویژه اربعین نیز صادر نمی‌شود. خبر دیگر از این مراسم پرشور این‌که برای نخستین‌بار در طول تاریخ بازگشایی گذرگاه مرزی «عرعر»، موکب‌های حسینی زائران عربستانی و بحرینی، علی‌رغم فشارهای رژیم‎های آل‌سعود و آل خلیفه علیه شیعیان، از طریق این گذرگاه وارد خاک عراق شده‌اند.البته رژیم استبدادی آل خلیفه در بحرین از سفر محبان و شیعیان به عراق برای زیارت اربعین جلوگیری یا مانع‌تراشی می‌کند. جنبش حامیان جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین با صدور بیانیه‌ای ممانعت رژیم آل خلیفه از حضور زائران بحرینی در پیاده‌روی اربعین را محکوم کرد. این جنبش همچنین از اقدام هزاران زائر بحرینی که بی‌اعتنا به این محدودیت‌ها برای پیاده‌روی اربعین به عراق رفتند، تمجید کرده است.
مجازات کشیدن سلاح به قصد جان و مال مردم محاربه‌ و حکمش اعدام است
دیروز «شنبه ۱۹ شهریور» جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده خفت‌گیری و سرقت مقرون به آزار با استفاده از سلاح سرد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.قاضی صلواتی در این جلسه دادگاه به کسانی که اقدام به جرایم خشن و سرقت‌های مقرون به آزار می‌کنند و امنیت روانی جامعه را برهم می‌زنند هشدار داد: براساس ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط شود، محاربه‌ خواهد بود و حکم محاربه نیز اعدام است.قاضی صلواتی در پایان با اعلام ختم جلسه دادگاه بیان کرد حکم پرونده ظرف یک هفته آینده صادر و اعلام خواهد شد.

 ایران 
 همکاری برادرانه ایران و عراق برای‌خدمت‌رسانی به زائران
معاون‌اول رئیس جمهور گفت: دولت‌های ایران و عراق دوشادوش هم به زوار اربعین خدمت می‌کنند و برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای حضور میلیون‌ها زائر در کشور عراق برادرانه با یکدیگر همکاری داشته‌اند. وی تأکید کرد: وزارتخانه‌ها، نهاد‌های انقلابی، فعالان مردمی، استانداران و تمام دستگاه‌های ذیربط با محوریت ستاد مرکزی اربعین و وزارت کشور همه تلاش خود را به کار بسته‌اند، اما در عین حال گرمای هوا و میزان استقبال زائران و مشتاقان حسینی بسیار بی‌سابقه است.وی اعلام کرد: هماهنگی‌ها میان دولت ایران و دولت عراق به شکل لحظه‌ای است و دو دولت می‌کوشند تا بالاترین حد ممکن، زیارت اربعین زوار ایرانی را در خاک ایران و عراق تسهیل نمایند. ضمن اعزام اتوبوس‌های ایرانی به خاک عراق، یک خط هوایی برای ارسال مواد غذایی و آب به آن کشور نیز برقرار شده است تا در اسرع وقت، کمبود‌های گزارش‌شده برطرف شود.

 جمهوری‌اسلامی 
 مصوبه شورای عالی فضای مجازی همان طرح صیانت است
علی مطهری نماینده ادوار مجلس در حساب توییتر خود نوشت: طبق قانون اساسی غیر از مجلس هیچ نهادی حق قانونگذاری ندارد.مصوبه اخیر شورای‌عالی فضای مجازی درباره وظایف و اختیارات و ترکیب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور که در واقع همان طرح صیانت است و در مجلس به جایی نرسید، یک قانونگذاری است و طبعا نباید معتبر باشد.مجلس باید از حق خود و حق مردم دفاع کند.

 وطن امروز 
 اندونزی و جمهوری آذربایجان در صدر خریداران سلاح از رژیم صهیونیستی
وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در گزارشی از افزایش قابل توجه صادرات سلاح از این رژیم به کشورهای دیگر در ۲ سال گذشته خبر داد و مدعی شد حجم صادرات سلاح در سال ۲۰۲۱ به ۱۱.۳ میلیارد دلار رسیده بود. «تال اشنایدر» کارشناس نظامی صهیونیستی در این باره در وبگاه عبری‌زبان «زمان» نوشت که مقصد بسیاری از این سلاح‌ها نامعلوم است و سری بودن بسیاری از اطلاعات احتمال وجود فساد و رشوه یا میانجیگری‌های مشکوک را افزایش می‌دهد. اشنایدر در ادامه نوشت: اندونزی از کشورهایی است که در صدر لیست صادرات سلاح از اسرائیل قرار دارد و به‌رغم نبود روابط دیپلماتیک میان جاکارتا و تل‌‌آویو، سلاح‌ها از طریق خط تولید شرکت «البیت» در کشورهای برزیل، اتریش و چک صادر می‌شود. همچنین شرکت «سلیبریتی» رژیم صهیونیستی نرم‌افزارهای جاسوسی تلفن همراه به اندونزی فروخته است. در این میان جمهوری آذربایجان نیز در صدر لیست خریداران سلاح از رژیم صهیونیستی است و پهپادهای خریداری شده از این رژیم در جنگ قره‌باغ علیه مواضع ارتش ارمنستان مورد استفاده قرار گرفت.
تحریم‌ها به جای روسیه به اروپا ضربه زد
«کاتالین نواک» رئیس‌جمهور مجارستان جمعه (نهم سپتامبر) در کنفرانس خبری مشترک با «الکساندر ووچیچ» همتای صرب خود گفت تحریم‌های اتحادیه اروپایی به جای روسیه اروپا را هدف قرار داده است. نواک گفت: مجارستان یکی از اعضای اتحادیه اروپایی است، بنابراین ما به نفع تحریم رای دادیم اما همواره تاکید کرده‌ایم که این سیاست نامناسب است. باید متوجه باشیم که می‌خواهیم به چه کسانی ضربه بزنیم. همان‌طور که می‌بینیم تحریم‌های ضد روسیه بر کشورهای سراسر اروپا در حال تاثیرگذاری است، زیرا قیمت‌ها و تورم در حال افزایش است. وی افزود: کسانی که تحریم را پیشنهاد کردند انتظار داشتند تحریم‌ها بر روسیه اثر بگذارد اما هرگز این اتفاق نیفتاد.

 جوان 
 رژیم صهیونیستی و آمریکا تنها زبان قدرت را می‌فهمند
رئیس‌ مجلس گفت: ما تا زمانی در جبهه مقاومت می‌توانیم بر دشمنان به پیروزی برسیم که بتوانیم تولید قدرت کنیم و اگر این تولید قدرت صورت گیرد، می‌تواند برای ما مثمر باشد، چرا که رژیم صهیونیستی و آمریکا تنها زبان قدرت را می‌فهمند. محمدباقر قالیباف در دیدار محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه ما از استقلال یمن و مذاکرات یمنی – یمنی حمایت کامل می‌کنیم و این را یک وظیفه دینی و انسانی می‌دانیم، اظهار داشت: البته این فرصت پیش نیامده که یمن را از نزدیک ببینم، ولی مجموعه گزارشات و صحنه‌هایی که از آنجا مشاهده می‌شود، بیانگر روحیه جهاد، ایستادگی، شهادت و ایثارگری تک تک مردم یمن و همچنین رزمندگان یمنی است. وی با بیان اینکه حوادث یمن بسیار شبیه حوادث انقلاب اسلامی ایران است، گفت: دوستان هم‌نهضتی ما در کشورهای محور مقاومت در شروع کار با مشکل اداره کشور مواجه نبودند اما ما و شما در شروع کار باید هم کشور و هم جنگ را اداره می‌کردیم.

 خراسان 
 واکنش وزارت خارجه به اقدام آمریکا در تحریم چند‌باره وزارت اطلاعات ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم چندباره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر این وزارتخانه را به شدت محکوم کرد. کنعانی با اشاره به این که این برچسب جدید تحریمی نیز همچون تحریم‌های غیرقانونی قبلی آمریکا علیه وزارت اطلاعات، هرگز نخواهد توانست کوچک ترین خللی در عزم خدمت گزاران امنیت مردم ایران در این نهاد سرافراز ایجاد کند، افزود: اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به همان اتهام واهی و اثبات‌نشده، به‌خوبی گویای آن است که طراح این سناریو نه دولت آلبانی بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی سناریوی طراحی‌شده واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.

 شرق 
 بنا داریم اسناد را باز کنیم
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم سی و چهارمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: ما نباید بنشینیم که دشمنان امام هر روز موضوعی برای ما درست کنند و ما به دنبال جواب راه بیفتیم؛ فضای جدال فرهنگی و بحث را ما باید تعیین کنیم. در اثر این رفتارهای آنان به راحتی جای قربانی و جلاد عوض می شود. پرونده های بسته ای که در جمهوری اسلامی هست و بخشی از آن در اختیار ما است، باید به عنوان یک عنصر مبیّن در این فضا در معرض عموم قرار بگیرد. طبیعتا یکی از بخش های آن انتشار اسناد است. بخش های زیادی از اسناد ما بسته بوده و ان شاء الله بنا داریم در آینده اسناد را باز کنیم. این اسناد باز شده خیلی از نقدها را پاسخ می دهد. به صورت گزینشی هم باز نمی کنیم. دوره های زمانی پیش رفته و مؤسسه باید به سمت باز کردن اسناد خودش پیش برود.

 مردم سالاری
 تست نهایی سامانه باور ۳۷۳ روزهای آینده انجام می‌شود
امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگویی با بیان اینکه دشمنان فرامنطقه‌ای ما هر از گاهی اظهاراتی را مطرح می‌کنند که با واقعیت فاصله بسیاری دارد، تصریح کرد: ما با توجه به این اظهارات، تهدیدات خودمان را جلوتر از این سخنان برده‌ایم. یکی از سخنان دشمنان فرامنطقه‌ای ما این است که دیگر نیاز نداریم تا به آسمان ایران نزدیک شویم بلکه از راه دور اقدامات خود را انجام می‌دهیم.وی افزود: اکنون قدرت موشکی باور ۳۷۳ به جایی رسیده که قادر است فراتر از مرزهای ما هواپیماهای آنها را شکار کرده و به قلب‌های سیاه آنها شلیک کند.فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه همه تست‌های اولیه سامانه باور ۳۷۳ را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: تست نهایی این سامانه در روزهای آینده انجام می‌شود و برد آن را به بالای ۳۰۰ کیلومتر می‌رسانیم.

 آرمان ملی
 شایعه جدید درباره علی لاریجانی
دفتر علی لاریجانی به انتشار شایعه انتصاب وی به عنوان رئیس هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوا واکنش نشان داد. پیگیری‌ها از دفتر علی لاریجانی حاکی از آن است که منبع این خبر موثق نیست و صرفاً در فضای مجازی و کانال‌های خبری پخش شده است. دفتر وی نفیاً و اثباتاً این خبر را نه تایید کرد و نه تکذیب و انتشار آن را «شیطنت رسانه‌ای» دانست. پیش از این برخی منابع از انتصاب علی لاریجانی، نماینده سابق قم و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی به ریاست هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه خبر داده بودند.

 قدس 
 رئیس‌جمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی‌دهد
معاون اجرایی رئیس جمهور در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: آقای رئیس جمهور اجازه افزایش قیمت بنزین را نخواهد داد. مرتضوی افزود: همچنین رئیس جمهور در رابطه با قیمت سایر اقلام هم تأکید دارند تا پایان سال افزایش قیمتی صورت نگیرد. پیش از این نیز نمایندگان مجلس از افزایش نیافتن قیمت بنزین خبر داده بودند.
رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی پس از ۳ سال
بر اساس آمار سازمان بین‌المللی آنکتادUNCTAD، وابسته به سازمان ملل متحد که آمار جریان سرمایه‌گذاری در جهان را اعلام می‌کند، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی Foreign direct investment در ایران در دولت گذشته به پایین‌ترین سطح دو دهه اخیر سقوط کرده است. در سال۱۳۹۹ رقم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران به ۳/۱ میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین رقم از سال ۱۳۸۰ بدین سو محسوب می‌شود.در سه سال پایانی دولت دوازدهم، رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی منفی بود، اما در سال۱۴۰۰ با تغییر دولت، شاهد مثبت شدن سرمایه‌گذاری خارجی بودیم. در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور به ترتیب ۵۳، ۳۶ و ۱۱درصد کاهش یافته بود، اما در سال۱۴۰۰ دوباره روند رشد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور مثبت شد و افزایش ۶درصدی را ثبت کرد.
تحول راهبردی در نیروی دریایی سپاه
فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌و‌گویی با تشریح فرایند ساخته شدن شناور شهید سلیمانی با بدنه شناساگریز گفت: در چهار سال اخیر، ۹ مرحله الحاق تجهیزات رزمی عملیاتی در نیروی دریایی سپاه داشتیم که عموماً از سازه‌های ساخت داخل و با تلاش جوانان و دانشمندان انقلابی کشور طراحی و تولید شده است. وی عنوان کرد: ناو رزمی موشک‌انداز تمام ایرانی شهید سلیمانی توسط سازمان «تحقیقات و خودکفایی نیروی‌ دریایی سپاه» طراحی و ساخته شده است که چهاردهم شهریور ماه در مراسمی با حضور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رونمایی شد. دریادار تنگسیری با بیان اینکه تمام نقشه‌ها، طراحی‌ها، سازه‌ها، لوازم و وسایل مورد استفاده در این ناو از ایده تا پدیده توسط دانشمندان جهادی انقلابی نیروی دریایی سپاه و شرکت‌های دانش بنیان، طراحی و ساخته شده است، افزود: به نوعی این شناور نماد افتخار آمیزی از عملیاتی کردن و تحقق فرمان رهبر انقلاب مبنی بر «خنثی نمودن تحریم ها» است. حضور نیروی دریایی سپاه موجب حفظ امنیت دریانوردی شده است.

 اعتماد 
 صدور کیفرخواست علیه «بازپرس» پرونده ضرب و شتم خبرنگار
مرکز رسانه قوه قضاییه از صدور کیفرخواست برای «بازپرس» پرونده ضرب وشتم یک خبرنگار و ارسال پرونده او به دادگاه عالی انتظامی قضات خبر داد. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: سال گذشته خبرنگاری که برای تهیه گزارش از فرآیند واکسیناسیون کرونا به مجموعه ورزشی ساعی مراجعه کرده بود با ضرب و شتم حراست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مواجه و دچار شکستگی شدید در ناحیه دست شد. پس از این اتفاق، خبرنگار علیه فرد خاطی طرح شکایت می‌کند. مدتی بعد، خبرنگار مورد اشاره در فضای مجازی اعلام کرد قرار نهایی دادسرا مبنی بر قرار منع تعقیب صادر و ابلاغ شده است. اما این پایان ماجرا نبود و موضوع با دستور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از طریق دستگاه قضایی مورد بررسی قرار گرفت. در پی بررسی پرونده در دادسرای انتظامی قضات، نهایتا مشخص شد که بازپرس در رسیدگی به این پرونده تخلف کرده است و برای وی پرونده‌ای جداگانه تشکیل می‌شود. به دلیل تخلفات انجام شده از سوی بازپرس، پرونده وی از سیر مراحل قانونی با صدور کیفرخواست به دادگاه عالی انتظامی قضات ارسال شده و دادگاه پس از اخذ دفاعیات از بازپرس، حکم صادر خواهد کرد.

 ابتکار 
 چارلز سوم پادشاه انگلستان شد
شورای تاجگذاری بریتانیا با برگزاری مراسمی در کلیسای سنت جیمز در لندن، رسما چارلز سوم را به عنوان پادشاه و فرمانروای جدید معرفی کرد.به گزارش گاردین، در مراسم دیروز از شماری از چهره‌های سیاسی و روحانیون بریتانیا هم دعوت به عمل آمده است. از جمله حاضران می‌توان به شاهزاده «ویلیام» ولیعهد جدید بریتانیا، «کامیلا» همسر پادشاه جدید، «لیز تراس» نخست‌وزیر بریتانیا و «جاستین ولبی» اسقف‌اعظم کانتربری اشاره کرد. تعداد زیادی از نخست‌وزیران پیشین انگلیس نیز در این مراسم حضور داشتند. این افراد سپس به کاخ سنت جیمز رفتند تا شاهد سوگند پادشاه باشند.چارلز سوم گفت که پادشاه انگلیس، ایرلند شمالی و ولز و اسکاتلند خواهد بود و خدمتگزاری برای تمامی مردم این سرزمین‌ها. او همچنین از تعهد، عشق و زمامداری مادرش گفت و اینکه برای تمام عمرش سوگند یاد کرد همچون مادر با عشق به مردم خدمت کند.

 اطلاعات 
 بیانیه ۳ کشور اروپایی عضو برجام درباره مذاکرات هسته‌ای
۳کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ادعاهای خود درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران را تکرار و بار دیگر تلاش کردند توپ مذاکرات را به زمین جمهوری‌اسلامی بیندازند. در بیانیه آلمان، فرانسه و انگلیس آمده‌است: «ما در کنار دیگر اعضای این توافق و آمریکا از ماه آوریل ۲۰۲۱ با حسن‌نیت با ایران درباره احیا و اجرای برجام مذاکره کردیم. اوایل ماه آگوست بعد از یک سال‌ونیم مذاکره، هماهنگ‌کننده برجام متونی را ارائه کرد که بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات برجامی و بازگشت آمریکا به توافق را میسر می‌کند. دراین بسته نهایی، هماهنگ‌کننده تغییراتی ایجاد کرد که ما را به متن‌های انعطاف‌پذیری قابل انجام رساند. متأسفانه انتخاب ایران این بود که این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمارد. ایران در عوض به تداوم برنامه هسته‌ای خود فراتر از توجیه غیرنظامی ملموس ادامه داد.» این سه‌کشور همچنین ادعا کردند: «هنگامی که درحال نزدیک‌تر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس مربوط است. این درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده‌است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند.»
صنعت هسته‌ای بعد از برجام حفظ شد
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی می‌گوید که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه از او درباره متن توافق احتمالی مشورت خواسته‌اند و از نظر او در بعد فنی می‌تواند توافق خوبی باشد.دکتر علی‌اکبر صالحی در گفتگو با «آگاهی نو» تاکید کرد:امروز هم دوباره قسم خود برای حفظ صنعت هسته‌ای پس از امضای برجام را تکرار می‌کنم: «به من گفتند تو چرا قسم خوردی؟ من امروز دو بار قسم می‌‌خورم. به من می‌‌گویند چرا گفتی والله صنعت هسته‌‌ای ما کند نمی‌‌شود.الحمدلله قانون مجلس ثابت کرد که اگر صنعت هسته‌‌ای ما متوقف و یا کند شده بود آیا می‌‌توانستیم در یک سال، هزار سانتریفیوژ پیشرفته تولید کنیم؟ آیا می‌‌توانستیم اورانیوم ۶۰ درصد تولید کنیم؟ قسم من اشکال داشت؟ آیا صنعت هسته‌‌ای ما متوقف شد که دائم می‌‌نویسند قسم جلاله خورده است؟ من برای یک امر درست قسم خوردم. این قانون مجلس باعث شد صنعت هسته‌‌ای مظلومیت خودش را نشان دهد. اگر صنعت هسته‌‌ای نابود شده بود که نمی‌‌توانستیم چنین کارهایی را بکنیم.»

 شهروند 
صدور قبض رایگان برای ۵ میلیون مشترک خانگی در تابستان
وزیر نیرو اجرای طرح‌های مدیریت مصرف در تابستان امسال را موفق ارزیابی کرد و گفت: قبض رایگان برای پنج میلیون مشترک صادر شد.«علی‌اکبر محرابیان» افزود: یکی از پایه‌های مدیریت مصرف امسال، مشارکت مردم است که برای مشارکت آنان لازم بود با موارد مدیریت مصرف آشنا کرده و اقشار جامعه را به مشارکت در این باره دعوت کنیم.وی ادامه‌داد: واسطه اصلی فرهنگ‌سازی و رساندن پیام به مخاطب، رسانه‌ها بودند که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رکن مجموعه مدیریت مصرف، نقش خود را به نحو احسن اجرا کردند.وزیر نیرو درباره نتیجه اجرای طرح مدیریت مصرف، گفت: از ابتدای فصل گرم نزدیک به ۴۰ میلیون قبض صادر شده که ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک (بیش از ۴۰ درصد مشترکان) مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش داده‌اند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
طرح عادی سازی روابط، مشارکت در جنایت های رژیم صهیونیستی است
رسا/ آیت الله کعبی در سخنانی با اشاره به توطئه های رژیم صهیونیستی گفت: بعد از عادی سازی روابط اسرائیل با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس خصوصاً بحرین تبادل مسائل پزشکی در بین این کشورها صورت گرفت.وی افزود: در ظاهر این مسائل حوزه سلامت مشکلی ندارد اما حقیقت امر این است که هئیت های پزشکی و درمانی بستر سازی برای جنگ بیولوژیک علیه امت اسلام از طریق تسلط بر دی ان ای های کشورهای اسلامی خواهد داشت و مسئله بسیار خطرناکی است.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح این نکته که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در همه بخش های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حوزه سلامت مشارکت در جنایت های این رژیم است، یادآور شد: روابط با رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل جایز نیست و برخی خیال نکنند که اسرائیل با ورود در حوزه سلامت به دنبال کمک های انسان دوستانه است بلکه به نوعی استیلاء و اشغال جوامع اسلامی از طریق عادی سازی روابط است.

تذکر لاوروف به دبیرکل سازمان ملل درباره وظایفش
فارس/ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا برای هیات اعزامی روسیه به این رویداد روادید صادر کرده است یا خیر گفت: «آمریکایی ها وظایفی دارند دبیر کل سازمان ملل نیز موظف است شرکت همه هیاتهای اعزامی در رویدادهای این سازمان از جمله در نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل را تضمین کند.».لاوروف تاکید کرد از همکارانش خواسته است هنوز به طور رسمی به آمریکا یادآوری نکنند، هیات روسیه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیاز به روادید دارد و هنوز زمان باقی مانده است.

انتقاد روسیه از بیانیه تروئیکای اروپایی علیه ایران
ایسنا/ نماینده روسیه در مذاکرات وین از بیانیه اخیر تروئیکای اروپا درباره مذاکرات احیای برجام انتقاد کرد.میخائیل اولیانوف در توییتی نوشت: (این اقدام سه کشور اروپایی) واقعا خیلی بی موقع بود. درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

توضیحات رئیس شورای عالی قضایی عراق درباره رد درخواست انحلال پارلمان
ایرنا/ فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در بیانیه ای گفت: نقض قانون اساسی یا اقدامات غیرمقبول از لحاظ اجتماعی و اخلاقی زمانی توسط قاضی قابل بازپرسی است که متن صریحی مبنی بر مجازات آن بنابر شروط قانونی که در قانون اساسی آمده است وجود داشته باشد و به عنوان مثال، دستگاه قضایی کاملا از پیامدهای منفی نقض قانون اساسی که پس از انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۱ رخ داده مبنی بر عدم پایبندی به زمانبندی های قانونی در تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور بنابر ماده ۶۶ قانون اساسی مطلع است.رئیس شورای عالی قضایی عراق تصریح کرد: با وجود واضح بودن این نقض قانون اساسی اما دستگاه قضایی نتوانست این نقض قانون را حل یا مرتکبان آن را بازپرسی کند به دلیل آنکه قانونی که این اقدام را مجاز شمارد وجود ندارد.

آمریکا با متحدان اروپایی خود دچار مشکل شده است
مهر/نشریه پلیتیکو نوشت که تسلیحات کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا که اوکراین را با آنها تجهیز می‌کردند، کاهش یافته و این موضوع برای آمریکا دردسرساز شده است.پلیتیکو در این گزارش افزود که واشنگتن تصمیم گرفته است به متحدانش برای خرید تجهیزات نظامی از شرکت‌های نظامی آمریکا کمک‌های بلاعوض بدهد.در این گزارش آمده است: واشنگتن در حال تغییر از ارسال تسلیحات به اوکراین به تامین درازمدت تسلیحات کشورهای سراسر جناح شرقی ناتو است و این امر مستلزم آن است که برخی نگرانی‌ها بویژه در کشورهای بالتیک که پس از سرازیر شدن تسلیحات فراوان به آنها بیشتر در معرض خطر قرار گرفته اند، رفع شود.پلیتیکو افزود که در همین حال کشورهای شرق اروپا از ذخایر تسلیحات شوروی خلاص شده و آنها را به اوکراین ارسال می‌کنند.

افزایش اختلافات میان صهیونیست‌ها پیش از انتخابات کِنست
ایسنا/ شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد با نتانیاهو دولت وحدت تشکیل دادم و به اتخاذ این تصمیم چه از نظر شخصی و چه از نظر سیاسی، هزینه‌های سنگینی را متحمل شدم. این تصمیم را به این دلیل اتخاذ کردم که اسرائیل به آن نیاز داشت. من بار دیگر با او همراه نخواهم شد گانتس ادامه داد: سه سناریو وجود دارد، سناریو اول این است که نتانیاهو ۶۱ کرسی به دست بیاورد و در چنین حالتی یک دولت افراطی تشکیل می‌شود که برای اسرائیل خوب نیست. دوم اینکه دولت انتقالی تا انتخابات ششم به رهبری یائیر لاپید که در حال حاضر نخست‌وزیر پیشبرد امور است به کارش ادامه دهد و سناریوی سوم نیز این است که من موفق به تشکیل دولت وحدت گسترده شوم؛ این همان چیزی است که من برایش تلاش می‌کنم و درصدد محقق کردن آن هستم.

ایران خواهان توافقی است که حقوقش را تامین نماید
مهر/ مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها، در گفتگو با المیادین گفت: تروئیکای اروپایی و واشنگتن نسبت به مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران واقف هستند و ایران خواهان دستیابی به توافقی است که امکان حفظ حقوقش را فراهم می‌سازد.مشاور هیأت مذاکره کننده ایران تاکید کرد: ما نمی‌توانیم به آمریکا و اروپا اعتماد کنیم. این سه کشور اروپایی متحد ایالات متحده هستند و بی طرف نیستند و نباید فریب پروپاگاندای آنها را بخوریم.مرندی افزود: رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در صف اروپا و آمریکا ایستاده و از آنها فرمانبرداری می‌کند. یک مقام اروپایی طی مذاکرات گفت که خواسته‌های ایران برحق است اما این آمریکاست که تعلل می‌کند.مشاور هیأت مذاکره کننده ایران در عین حال گفت که ایران آماده امضای توافق است و اروپایی‌ها به دلیل نیاز خود به گاز احتیاج بیشتری به آن دارند.مشاور هیأت مذاکره کننده ایران درباره ایالات متحده آمریکا نیز گفت: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ضعیف است و از مشکلات داخلی و اقتصادی قبل از انتخابات میاندوره ای رنج می‌برد.مرندی ادامه داد: اروپایی‌ها مشکلی در دستیابی به توافق ندارند، مشکل به بایدن ضعیف بازمی گردد.

اوکراین زمستان سختی در پیش خواهد داشت
مهر/ «الکسی دانیلوف»، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین می‌گوید به علت اختلال در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، این کشور زمستان سختی را در پیش خواهد داشت.وی دراین‌باره گفت: اگر اوکراین همچنان نتواند برق از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا دریافت کند، باید منتظر زمستانی سخت باشد.با این حال «ولادیمیر روگوف»، از اعضای شورای اصلی اداره منطقه زاپروژیا روز شنبه اعلام کرد که مقامات اوکراینی خود و به صورت یک‌جانبه شبکه جریان برق از نیروگاه زاپروژیا را قطع کردند. به گفته روگوف، مقامات کی‌یف با دستور آمریکا تلاش دارند کار و فعالیت نیروگاه زاپروژیا را متوقف کنند؛ درحالی‌که این شیوه بی‌نهایت برای اقتصاد اوکراین غیرمفید و مخرب است.

دور جدید تظاهرات ضد دولتی جلیقه زرد‌ها در پاریس
باشگاه خبرنگاران/ معترضان فرانسوی جنبش موسوم به «جلیقه زرد‌ها» در بحبوحه افزایش تورم بار دیگر در خیابان‌های پاریس تجمع و علیه نظام سرمایه داری و سیاست‌های دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه اعتراض کردند.یکی از معترضان در این باره گفت: ما عملاً همان مطالباتی را داریم که شروع کردیم. امروز مسئله قیمت سوخت، انرژی، حقوق بازنشستگی، شرایط کاری پرستاران و کارت سلامت وجود دارد. همه چیز وارونه است، متاسفم. این فقط در فرانسه نیست، در سراسر اروپا و در سراسر جهان است. همه چیز وارونه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *