خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۱۴

**آیت الله حسینی بوشهری: اهل قلم و صاحبان اندیشه مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه هستند** در نظارت ستادی از بانک مرکزی صورت گرفت: ۱۰ فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در نظام بانکی** با شکست انحصار فناوری آمریکا، ایران به دومین کشور تولیدکننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزا در جهان تبدیل شد** خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: ایران از تلاش برای تداوم آتش‌بس در یمن حمایت می کند** «المیادین»: عملکرد آژانس انرژی اتمی مصداق سیاسی‌کاری و استاندارد دوگانه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 اسناد جدید از همکاری مسعود رجوی و برادرش با ساواک
روز گذشته برای نخستین‌بار موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با انتشار اسناد پرونده کاظم و مسعود‌رجوی در ساواک، ناگفته‌های همکاری آنها با ساواک را منتشر کرد. مسعود رجوی رهبر منافقین، جزو معدود بازماندگان نسل اولیه سازمان مجاهدین ‌خلق بود که شهریورماه ۱۳۵۰ توسط ساواک دستگیر شده بودند. بهمن همان سال، دادگاه ۱۱نفر از اعضای اصلی سازمان برگزار و طی آن متهمین ردیف یک تا چهار (ناصر صادق، محمد بازرگانی، مسعود رجوی و علی میهن‌دوست) به اعدام و سایرین به حبس محکوم می‌شوند. چند ماه بعد در دادگاه تجدیدنظر هم همین حکم تایید می‌شود اما فردای اعلام حکم، روزنامه‌ها اعلام می‌کنند مجازات مسعود رجوی به دلیل همکاری‌ در جریان رسیدگی به پرونده، از جانب شاه با یک درجه تخفیف به حبس‌ ابد تبدیل شده است.
سازمان منافقین و رجوی در تمام این سال‌ها، علت این تخفیف حکم را فعالیت‌های حقوق‌بشری کاظم رجوی- برادر مسعود – که ساکن اروپا بوده، معرفی می‌کنند. ادعایی که شاید بخشی از واقعیت باشد اما همه‌ آن و علت اصلی‌اش نیست.
واقعیت این که تخفیف مجازات بی‌سابقه‌ای که شامل مسعود رجوی می‌شود، تنها ناشی از ارتباطات برادرش کاظم با ساواک نیست، بلکه همکاری‌های خود مسعود در دوران بازداشت نیز نقش مهمی در آن دارد، چراکه او در بین دستگیرشدگان شهریور ۵۰، جزو کسانی است که اطلاعات خوب و مفیدی در اختیار تیم بازجویی قرار داده است. لطف‌ا… میثمی که خود نیز از دستگیرشدگان آن ایام است بعدها در کتاب خاطراتش از اولین روزهای بازداشت می‌نویسد: «آن روزها چشم‌بند نبود، کتم را روی سرم انداخته بودند اما چون آستر نداشت از پشت آن همه چیز را می‌دیدم. مسعود رجوی را کمالی بازجویی می‌کرد. او را خوابانده بود و می‌زد. مسعود هم یک‌به‌یک اسم کوچک بچه‌ها را می‌گفت.»

 همشهری
 خرید سوخو ۳۵ روسیه در دستور کار ارتش
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره خرید جنگنده برای نیروی هوایی ارتش گفت که خرید جنگنده‌های سوخو‌۳۵ از روسیه در دستورکار نیروی هوایی است. سرتیپ حمید واحدی با بیان اینکه خرید سوخو۳۰ در برنامه نیست و فعلا خرید سوخو‌۳۵ از روسیه مطرح است، گفت: این موضوع در دستورکار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در آینده به این جنگنده‌های نسل۴ دابل‌پلاس دست پیدا کنیم. او تأکید کرد که تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید جنگنده سوخو‌۳۵ از روسیه در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است.

 کیهان 
 ایران به دومین کشور تولیدکننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزا در جهان تبدیل شد
مدیرعامل شرکت تولید‌کننده واکسن نوترکیب آنفلوآنزا گفت: فقط آمریکا به فناوری تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا دست پیدا کرده بود و ایران دومین کشوری است که به این فناوری دست پیدا کرده است.
دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: پیشینه ۱۰۰ ساله واکسن ‌سازی ایران، پشتوانه دستاورد‌های تولید واکسن در ۱۰ سال گذشته است که با ورود بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان رونق یافت به نحوی که واکسن‌های نوترکیب انسانی و واکسن‌های دامی اکنون با اقبال مشتریان خارجی مواجه شده و قرارداد فروش آنها بسته شده است. مصطفی قانعی افزود: ویژگی فناوری دوران کرونا این بود که ما واکسن غیر فعال داشتیم، واکسن پروتوئینی داشتیم. آخرین واکسنی که مجوز گرفت واکسن ام آر ان‌ای بود، واکسن‌های تولید شده با این فناوری به نحوی است که اگر هر عفونتی به کشور بیاید دو ماهه می‌توان واکسن آن را تحویل دهد.
 عملکرد آژانس انرژی اتمی مصداق سیاسی‌کاری و استاندارد دوگانه است
پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی به روند کار و فعالیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرده و مهم‌ترین چالش‌ها در عملکرد آن را سیاسی‌کاری، وابستگی به قدرت‌های جهانی و انحراف از مسیر درست در بررسی‌های فنی خود برشمرده است. این گزارش همچنین به خارج بودن رژیم صهیونیستی از دایره نظارت سازمان انرژی اتمی و عدم اطلاعش از فعالیت‌های هسته‌ای تل‌آویو اشاره می‌کند که نشانگر استانداردهای دوگانه این نهاد است.
 سیاسی‌کاری و انحراف از واقعیت
در این گزارش آمده است: اتهامات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر سیاسی بودن ارزیابی‌ها، انحراف از حقیقت در بررسی‌ها، عدم تعهد به بی‌طرفی و فعالیت آن به عنوان بازوی ایالات متحده آمریکا مانند همه ساختارها و نهادهای سازمان ملل متحد ادامه دارد. این انحرافات و اتهامات در مذاکرات فعلی برنامه هسته‌ای ایران که در مسیر ادعاهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد، مشهود است.

 ایران 
۱۰ فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در نظام بانکی
روز گذشته و در چهارمین نظارت ستادی رئیس جمهوری بر وزارتخانه‌ها و بخش‌های ستادی دولت، آیت‌الله رئیسی از بانک مرکزی بازدید کرد. رئیس جمهور در این بازدید ابتدا در جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی، معاونان فناوری اطلاعات و مدیران آن از نحوه عملکرد سامانه‌های نظارتی و رصد هوشمند تراکنش‌های مالی مطلع شد. آیت‌الله رئیسی سپس در جمع مدیران ارشد بانک مرکزی حاضر شد و پس از استماع گزارش رئیس کل بانک مرکزی، به جایگاه مهم بانک مرکزی در مدیریت منابع پولی و مالی و اصلاح نظام بانکی اشاره و مأموریت‌های ۱۰ گانه‌ای برای تحول و ارتقای آن تعریف کرد. تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیازهای سرمایه‌گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه‌گذاری، فعال‌سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از جمله مأموریت‌های برشمرده شده از سوی رئیس جمهور، باهدف تحول و ارتقای جایگاه بانک مرکزی است. آیت‌الله رئیسی بانک مرکزی را اتاق اندیشه‌ورزی و رصد سیاست‌های پولی و مالی کشور خواند و گفت: بانک مرکزی مسیر اصلاح و ارتقای نظام بانکی را با قوت به پیش ببرد و بر اجرای سیاست‌های مالی و پولی کشور نظارت کند.
 «ایران اینترنشنال»، شریک مطمئن موساد در جنگ اطلاعاتی علیه ایران
حضور خبرنگار شبکه «ایران اینترنشنال» در پایگاه سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین در سرزمین‌های اشغالی در حالی به صورت ویژه از سوی محافل دیپلماتیک رژیم صهیونیستی بویژه وزارت خارجه این رژیم بازتاب پیدا کرده است که گویی ارتش صهیونیستی برای یک رسانه فارسی‌زبان «مستقل» اجازه تهیه گزارش از این پایگاه را صادر کرده است! این در حالی است که پایگاه خبری «وای‌نت» اسرائیل چنین حضوری را پیامی به ایران دانسته و مدعی شده است: «برای اولین بار ارتش اسرائیل به شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان اجازه داد وارد پایگاه گنبد آهنین شود.». همچنین صفحه رسمی وزارت خارجه اسرائیل در حساب توئیتر خود به زبان فارسی با بازنشر این گزارش تصویری نوشت: «گزارش ویژه ایران اینترنشنال از پایگاه سامانه دفاعی گنبد آهنین در اسرائیل و مصاحبه با سربازانی که مسئولیت مهم دفاع از آسمان کشور را برعهده دارند.»
انتشار هیجانی بازدید نماینده این رسانه سعودی از سامانه آهنین رژیم صهیونیستی در حالی است که «ایران اینترنشنال» ۵ سال پیش با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری از طرف «محمد بن سلمان»، شاهزاده جوان و ماجراجوی سعودی پا به عرصه فعالیت رسانه‌ای گذاشت و در گرماگرم اتفاقات پشت پرده‌ای که زیر سایه برقراری مناسبات غیر رسمی ریاض با رژیم صهیونیستی صورت گرفت، به شریک مطمئنی برای تحقق اهداف سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی تبدیل شد. به این ترتیب مأموریتی که تلویزیون «ایران اینترنشنال» پیشتاز آن شده و در اجرای آن از منابعی ناشناخته بهره می‌‌برد، در خدمت جنگی است که رژیم صهیونیستی به ویژه در سال‌های اخیر علیه جمهوری اسلامی به جریان انداخته است. همراهی با سازمان امنیتی اسرائیل موسوم به «موساد» با هدف تسهیل اهداف این سازمان مبنی بر ایجاد فضای تنش و جنگ روانی علیه کشورمان قابل ارزیابی است.

 جمهوری‌اسلامی
 فرود هواپیمای موساد در پایتخت قطر
هواپیمای عملیات خارجی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در دوحه پایتخت قطر به زمین نشست.
برخی رسانه‌های منطقه از فرود هواپیمای ویژه عملیات خارجی موساد در پایتخت قطر خبر می‌دهند.این نخستین بار نیست که خبر فرود این هواپیما در قطرمنتشر می‌شود، بهمن ماه گذشته نیز رسانه‌ها از ورود هواپیمای موساد به قطر خبر داده بودند.
۱۸ بهمن ۱۴۰۰ این هواپیما که از فرودگاه بن گورین در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پرواز کرده بود پس از توقف کوتاه در پایتخت اردن وارد دوحه شده بود.این درشرایطی است که مسئولان قطر بارها بر نداشتن ارتباط با رژیم صهیونیستی تاکید کرده‌اند.
شبکه ۲۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که رژیم صهیونیستی سه ماه پیش از آغاز بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ (۱۴۰۱ش) تلاش‌های خود را برای حضور هزار تماشاگر از سرزمین‌های اشغالی در قطر افزایش داده است.

 وطن امروز
 رزمایش مقابله با گروه‌های تروریستی برگزار می‌شود
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش گفت: انواع رزمایش‌ها را برای دانشجویان دافوس ارتش پیش‌بینی کرده‌ایم و بر این اساس، رزمایش‌هایی مانند مقابله با گروه‌های تروریستی هم برگزار می‌شود. امیر ولی‌وند گفت: دانشگاه دافوس بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی در دوران ۸ سال دفاع‌مقدس هیچ‌گاه تعطیل نشد و استادان این دانشگاه با حضور در جبهه‌ها نشان دادند جنگ و دفاع بدون علم و دانش پیش نخواهد رفت.
 رویکرد دولت کمک به طبقات ضعیف است
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه رویکرد دولت مانند جهادگران، کمک به اقشار و طبقات ضعیف است، گفت: دولت برای رشد اقتصادی، تولید و اشتغال‌زایی کارهای بزرگی را شروع کرده است.
محمد مخبر در رویداد ملی جهاد مقدس (اجلاسیه جهادگران کشور) با تاکید بر اینکه دولت برای حل مسائل کشور، نوسانات اقتصادی، تورم، ناترازی بودجه و مسائل بانک‌ها برنامه دارد، گفت: دولت برای رشد اقتصادی، تولید و اشتغال‌زایی کارهای بزرگی را شروع کرده و ان‌شا‌ءالله به نقطه خوبی خواهیم رسید.
وی با تاکید بر اینکه دولت برای انواع اشتغال، مدل، منبع و ظرف اجرا تعریف کرده است، گفت: در بخش مسکن نیز همین گونه است و برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و امیدوارم با کمک مردم و گروه‌های جهادی شاهد تحول و اتفاقات مثبت باشیم. مخبر در ادامه با قدردانی از برگزار‌کنندگان اجلاسیه جهادگران کشور گفت: رویکرد جهادگران دلسوزی و کمک به اقشار و طبقات ضعیف است و همین رویکرد در دولت نیز وجود دارد که مبارزه با فقر و توزیع عادلانه یارانه‌ها از جمله اقدامات دولت در همین راستا بوده است.

 جوان 
 اطلاعیه دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد یک شایعه
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در اطلاعیه ای درباره شایعه اخیر برخورد با مشاور یکی از وزرا توضیحاتی ارائه کرد.در این اطلاعیه آمده است:
چند روزی است انتشار خبر برخورد با مشاور یکی از وزرا موجب پخش شایعات و بهانه ای برای دروغ و نفرت پراکنی دشمنان در میان مردم شریف و متدین گردیده است. به علت عدم ارتباط موضوع با دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، در ابتدا بنابر موضع گیری خاصی نبود؛ امّا با گذر زمان و ادامه شایعه سازی ها، بیان نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
اولاً؛ شخص نامبرده از فرزندان یا نوادگان مرجعیت معظم نیست بلکه از منسوبین برادر مکرّم ایشان می باشد.
ثانیاً؛ وی هیچ گونه ارتباط کاری با این بیت و دفتر نداشته و ندارد و هیچ گاه از جانب این مجموعه مورد حمایت یا سفارشی قرار نگرفته است.
ثالثاً؛ انتساب افراد به بزرگان نه باعث تایید آنهاست و نه مایه محدودیت؛ بلکه هر کس بر حسب شرایط و توانمندی های خود و بر طبق قوانین می بایست به کار گرفته شود و پاسخگوی اعمال خود باشد. سزاوار است اگر کسی قصد بهره برداری از انتساب به بیت مرجعیت یا دفتر معظم له را داشت از وی پذیرفته نشود و مراتب جهت اقدام مقتضی به اطلاع این دفتر رسانده شود.
رابعاً؛ انتظار می رود مسئولین نظارتی و قضایی به عنوان مرجع تشخیص و تصمیم گیری نسبت به این اتهامات و موارد مشابه دیگر که دشمنان به شایعه پراکنی علیه بزرگان دین و انقلاب می پردازند به روشنگری و تنویر افکار عمومی بپردازند تا در این شرایط سخت، اعتماد و اعتقادات مردم شریف و متدین به بازی گرفته نشود.

 خراسان 
 شناسایی بیش از ۳۰۰ سرشبکه
خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف گفت: از جمله اقدامات بسیار خوب که همزمان با اجرای طرح عفاف و حجاب در ادارات رخ داد، شناسایی بیش از ۳۰۰ سرشبکه بود که این افراد با روش‌های مختلف با حجاب مبارزه می‌کردند که همه دستگیر شدند.

 مردم سالاری 
 گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و لاوروف
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، امروز در گفت‌وگویی تلفنی درباره نشست‌ها و دیدارهای رده بالای آتی، صحبت کردند. طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، «وزیر امور خارجه دو کشور برنامه‌هایشان برای نشست‌های بلندپایه آتی را هماهنگ کردند». وزارت امور خارجه روسیه افزود، این دو دیپلمات ارشد درباره «مسائل مهم در زمینه همکاری دوجانبه» نیز صحبت کردند.طبق این بیانیه، «آن دو توافق کردند، هماهنگی دوکشور در زمینه مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای حفظ شود».

 آرمان ملی 
 رسیدگی ویژه به پرونده شهادت یک مامور پلیس
در پی شهادت استوار یکم امیر کیوان‌لو در حین دستگیری یک سارق مسلح، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران به دادسرای عمومی و انقلاب تهران دستور داد تا پرونده این جنایت، به‌طور ویژه و خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد. رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر این گزاره که امنیت شهروندان خط قرمز دستگاه قضائی محسوب می‌شود و با مخلان امنیت عمومی و آرامش شهروندان هیچ‌گونه تسامحی صورت نخواهد گرفت، گفت: اشخاصی که قصد داشته باشند به هر طریقی امنیت عمومی و آرامش شهروندان را زیرسوال ببرند، یقین داشته باشند که با سیلی قانون مواجه خواهند شد.
 واگذاری زمین به مردم
وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر واگذاری زمین به مردم برای ساخت ویلا و خانه‌های یک طبقه تا سه طبقه گفت: در بافت‌های فرسوده ظرفیت احداث سه واحد مسکونی در هر پلاک وجود دارد. رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی، نشستی را به صورت ویدئوکنفرانس با معاونان و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور برگزار کرد. در این نشست، قاسمی به موضوع واگذاری زمین به خود مردم برای ساخت خانه‌های دوطبقه، سه طبقه و ویلایی تک واحدی، اشاره کرد. او پیش از این هم یکی از محورهای طرح نهضت ملی مسکن را واگذاری زمین به متقاضیان به منظور احداث واحدهای ویلایی عنوان کرده بود.

 قدس
 هماهنگی قوا برای تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه
شامگاه شنبه نشست مشترک سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه به میزبانی مجلس شورای اسلامی با حضور دکتر رئیسی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای برگزار شد.
بررسی راهکارهای هماهنگی سه ‌قوه برای تنظیم لایحه برنامه‌ هفتم ‌توسعه کشور به نحوی که این لایحه مبتنی بر سیاست‌های کلان تدوین شده با مسئله‌محوری بتواند مشکلات و آسیب‌های اساسی کشور را رفع کند، یکی از دستور کارهای سران در این نشست مشترک بود. در این جلسه مقرر شد با همکاری سه ‌قوه در اصلاح‌ قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش‌ املاک ‌تملیکی تسریع شود.

 اعتماد 
 به تلاش برای جلوگیری از احیای برجام ادامه می‌دهیم
«یاییر لاپید» نخست‌وزیر رژیم اسراییل اعلام کرد تلاش تل‌آویو برای جلوگیری از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهان ادامه دارد. لاپید در یک رشته توییت نوشت: «با وجود کمپین‌های انتخاباتی و تعطیلات تابستانی، دولت در حال کار است. با همراهی بنی گانتز وزیر دفاع، نفتالی بنت نخست‌وزیر چرخشی و سیستم امنیتی، در حال اجرای کمپینی فشرده با هدف جلوگیری از امضای توافق هسته‌ای خطرناک بین ایران و قدرت‌های جهان هستیم.
پیرو گفت‌وگویی که روز چهارشنبه با رییس‌جمهور بایدن داشتم، روز دوشنبه رییس موساد به واشنگتن سفر می‌کند تا در چند جلسه به منظور توضیح مواضع ما درباره خطرات موجود در این توافق شرکت کند.» او در پاسخ به برخی انتقادات از کابینه رژیم اسراییل درباره کم‌کاری در مقابله با توافق هسته‌ای ایران، «شکست کامل» رویارویی غیرضروری تل‌آویو و واشنگتن در این زمینه در سال ۲۰۱۵ را یادآور شده و نوشت: «امریکایی‌ها به حرف ما گوش نکردند. لطمه بدی به روابط ما وارد شد و آنها رفتند و یک توافق بد را امضا کردند.»

 ابتکار
 همسر تاجزاده با رئیس قوه قضائیه دیدار کرد
همسر مصطفی تاج زاده از دیدار خود با رییس قوه قضائیه در باره وضعیت همسرش که در بازداشت به سر می‌برد خبر داد. فخرالسادات محتشمی پور در توییتر نوشت: هم اکنون از دفتر آقای محسنی اژه‌ای برمی‌گردم. ملاقات انجام شد.
موارد غیرقانونی اعمال شده را یادآوری کردم و ابراز نگرانی شدید از وضعیت سلامت همسرم ادای تکلیف کردم ان‌شاءالله نتیجه بخش باشد. جلسه رسیدگی به اتهامات مصطفی تاج‌زاده که از هفدهم تیر ماه تاکنون در بازداشت به سر می‌برد، بیست و دوم مرداد ماه گذشته با سه عنوان اتهامی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی با ذکر مصادیقی پیرامون هرکدام از این عناوین اتهامی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.
 اقلیم کردستان به دنبال بازگشایی مرز جدید با ایران
وزیر بازرگانی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: این اقلیم به دنبال افتتاح گذرگاه مرزی جدید با ایران است. محمد افزود: گذرگاه مرزی جدید در منطقه سوران واقع است و این گذرگاه از سمت ایران به ارومیه وصل می‌شود. وی در ادامه گفت: این گذرگاه تأثیر مثبتی بر تبادلات تجاری در منطقه خواهد گذاشت.

 اطلاعات
 ایران از تلاش برای تداوم آتش‌بس در یمن حمایت می کند
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: اصلاح سیاست سازمان ملل در قبال بحران یمن، عامل موفقیت این سازمان در حصول آتش‌بس پایدار خواهد بود. سیدکمال خرازی دیروز در ملاقات هانس گروندبرگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، تصریح کرد: ایران آماده حمایت کامل از ماموریت سازمان ملل برای تداوم آتش‌بس در یمن است. نتیجه نهایی این تلاش‌ها باید شروع مذاکرات یمنی – یمنی بدون مداخله بیگانگان، برقراری نظام سیاسی مبتنی بر آرای مردم و بازسازی یمن باشد. وی همچنین با اشاره به عوامل و موانع پیش روی تداوم آتش‌بس در یمن تصریح کرد: عامل مهمی که موجب موفقیت ماموریت سازمان ملل در حفظ آتش‌بس در یمن می‌شود، اثبات بی طرفی آن سازمان و اعمال فشار بر آمریکا و اروپا برای منع فروش سلاح به عربستان و امارات است، زیرا اگر فروش سلاح به این کشورها متوقف نشود، درگیری ادامه خواهد یافت.

 شهروند 
 در زمان مناسب به پیشنهاد ایران پاسخ می‌دهیم
سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که «پاسخ ایران را بررسی می‌کنیم و در زمان مناسب از طریق واسطه اروپایی پاسخ می‌دهیم.»
ساموئل وربرگ، سخنگوی منطقه‌ای وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الشرق گفت: «حتی در صورت بازگشت به برجام، آمریکا سازوکار و ابزارهای لازم برای تعامل با چالش‌های امنیتی ایران به‌ویژه برنامه موشکی که تهدیدی برای امنیت آمریکا و هم‌پیمانان آن در خاورمیانه است را دارد.»
او گفت که آمریکا از پیشنهاد بستن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که شرط تهران برای بازگشت به برجام است، حمایت نمی‌کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: «واشنگتن بر این باور است که نباید تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به شروط بازگشت به توافق هسته‌ای ربط داد زیرا با توجه به معاهده منع اشاعه هسته‌ای، ایران ملزم به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.» وربرگ در ادامه خاطرنشان کرد که کشورش در خصوص پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام با هم‌پیمانان خود مشورت می‌کند و بعد از پایان این مشورت‌ها، آمریکا پاسخ خود را به اتحادیه اروپا که رابط و هماهنگ‌کننده مذاکرات است، ارسال خواهد کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
اهل قلم و صاحبان اندیشه مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه هستند
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در مراسم رونمایی از کتاب «نظریه فرایندی انقلاب اسلامی» قلم را از عوامل استحکام بخشی جامعه و دین، در کلام پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) عنوان کرد و اهل قلم و صاحبان اندیشه را از مهم ترین سرمایه‌های جامعه و موجب رشد و تعالی آن ارزیابی نمود. رییس جامعه مدرسین دامه داد: زندگی گوارا در سایه سار قلم است. قلم است که به جامعه آرامش و انسجام می بخشد.
آرامش جامعه از رهگذر قلم می گذرد چنان که مداد العلماء افضل من دماء الشهداء یعنی اهمیت و نقش قلم عالمان دین از خون های پاک شهیدان بیشتر است. وی تحقیق و پژوهش را به عنوان یک اصل در کلام مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورد اشاره قرار داد و تکنولوژی و ابزارهای نوین را در تسهیل امر تحقیق و پژوهش مفید دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌فرماید «عنصر تحقیق و پژوهش در همه جا به صورت یک اصل در مجموعه کارهای حوزه باید مورد توجه قرار گیرد».

الحاق تجهیزات جدید به نیروی دریای ارتش در بندرعباس
تسنیم/ با حضور رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، تجهیزات جدید به ناوگان جنوب نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس الحاق شد. سرلشکر باقری، در این مراسم گفت: امروز دو فروند شناور سطحی موشک انداز، یک فروند ناو لجستیکی و یک فروند زیردریایی کلاس غدیر به ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران الحاق شد. وی افزود: این شناور‌ها با توان علم و فناوری داخلی بازسازی و نوسازی شده است که از فردا برای تامین امنیت کشور آماده اعزام به دریا هستند.

رژیم صهیونیستی در وحشت گسترش عملیات مقاومت باقی مانده است
تسنیم/ در پی عملیات دره اردن که منجر به زخمی‌شدن ۷ نظامی صهیونیست شد، نهادهای امنیتی این رژیم نسبت به افزایش عملیات ضد صهیونیستی هشدار دادند. شبکه سراسری رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی کان در گزارشی در این رابطه اعلام کرد: نگرانی فعلی و جدی اسرائیل آن است که عملیات امروز منجر به افزایش عملیات ضد صهیونیستی شود. این شبکه با اشاره به ناکامی در دستگیری سومین مجری عملیات تأکید کرد: منطقه‌ای که در دره اردن عملیات در آن صورت گرفت، جزو مناطق امن برای اسرائیل محسوب می‌شد، همین امر باعث شد این نگرانی به وجود‌ آید که شاهد عملیات مشابهی در مناطق دیگر هم باشیم.

جنگ اوکراین فرسایشی شده و احتمالا اروپا تسلیم شود
فارس/ دیپلمات‌های ناتو می‌گویند: جنگ اوکراین برای کشورهای اروپایی، فرسایشی و خسته‌کننده شده و گسترش اعتراض شهروندان را درباره نادرست بودن حمایت از اوکراین به همراه داشته است. در گزارش سی‌ان‌ان خاطرنشان شده است: یکی از تحلیلگران ارشد موسسه تحقیقاتی چتهام هاوس می‌گوید: «چالشی که اوکراین با آن روبه‌روســـت، همان چالشی است که روز اول جنگ وجود داشـت؛ یعنی جلب حمایت غرب همزمان با افزایش هزینه این حمایت‌ها برای کشورهای غربی. احتمالا به همین دلیل است که زلنسکی‌، رئیس‌جمهور اوکراین گفته‌، مایل است جنگ قبل از کریسمس پایان یابد. مقامات اروپایی همچنین نگران این موضوع هستند که استراتژی غـرب‌، یعنی کمک تسلیحاتی به اوکراین به راه‌حلی کوتاه‌مدت برای مشکلی بلندمدت تبدیل شـود؛ یعنی جنگ پایان مشخصی نداشته باشد. تعدادی از کشورهای اروپایی به اوکراین کمک نظامی ارائه کرده‌ است.

پرواز دو بمب‌افکن آمریکا به سمت خلیج فارس با اسکورت جنگنده‌های رژیم صهیونیستی
ایسنا/ شبکه عبری زبان کان اعلام کرد که دو بمب‌افکن آمریکایی از نوع “B-۵۲” در مسیر خلیج فارس از حریم هوایی اراضی اشغالی عبور کردند. این شبکه گزارش داد که سه جنگنده اسرائیلی از نوع “اف۱۶آی” این دو بمب‌افکن را در مسیر پرواز به سمت خلیج فارس اسکورت کردند. کان همچنین اعلام کرد: این پرواز بمب افکن‌های آمریکا در چارچوب همکاری نزدیک ارتش اسرائیل و ارتش آمریکا صورت می‌گیرد و این همکاری یک عامل مهم در “حفظ امنیت آسمان اسرائیل و خاورمیانه” به شمار می‌رود.

واکنش حماس و جهاد اسلامی به عملیات مقاومت در منطقه اغوار
ایسنا/ دو جنبش حماس و جهاد اسلامی عملیات نیروهای مقاومت علیه نظامیان رژیم اشغالگر در منطقه اغوار را تبریک گفته و اعلام کردند که عملیات اغوار ادامه مقاومت علیه اشغالگران است. حازم قاسم، سخنگوی حماس ضمن تبریک این عملیات، تاکید کرد که مقاومت ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه دارد و این ملت هرگز در برابر اشغالگران تسلیم نخواهد شد. جنبش جهاد اسلامی نیز ضمن تبریک عملیات قهرمانانه در منطقه اغوار عنوان کرد که این عملیات پاسخی طبیعی به جنایات روزافزون دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین است.

ابراز نگرانی رییس رژیم اسراییل درباره احیای برجام
ایسنا/ رییس رژیم صهیونیستی در سفر به آلمان با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، درباره هر گونه توافق احتمالی در مذاکرات وین ابراز نگرانی کرد. اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم اسراییل که به برلین سفر کرده است، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: ما به شدت نگران یک‌ توافق احتمالی هستیم چون از نداشتن جدیت، صداقت و پایبندی حکومت ایران به قوانین جهانی نگرانیم. او ایران را به رعایت نکردن قوانین بین‌المللی متهم کرده و گفت که تهران آشکارا خواستار ریشه‌کن کردن و نابودی رژیم صهیونیستی شده است. رییس رژیم اسراییل گفت: بنابراین، چرا جهان باید به ایران و هر یک از مقاصدش اطمینان داشته باشد؟

اعتراض جمعی از حوزویان به طرح بانکداری اسلامی مجلس
حوزه/ جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم نسبت به تصویب طرح بانکداری اسلامی مجلس شورای اسلامی در مدرسه فیضیه تجمعی اعتراض آمیز برگزار کردند. این تجمع با عنوان خیزش حوزویان در برابر محاربه با خدا و اعلام برائت از طرح بانکداری مجلس شورای اسلامی با حضور حدود ۱۵۰ نفر از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد. طلاب و فضلای حوزه علمیه قم طرح بانکداری اسلامی را دارای اشکالات متعددی دانستند که همچنان مشکلات گذشته بانکداری را رفع نکرده است.

۲۵ کشته و زخمی در حملات با چاقو در ۱۳ منطقه از کانادا
باشگاه خبرنگاران/ در حملات خونین با چاقو در ۱۳ منطقه از ایالت «ساسکاچوان» کانادا ۱۰ نفر کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند. بر اساس تحقیقات پلیس کانادا، احتمال دارد افراد بیشتری در این حملات زخمی شده باشند. پلیس کانادا همچنین اعلام کرد در جستجوی دو مظنون حمله با چاقو در ایالت ساسکاچوان است که ده نفر را کشته و دست کم پانزده نفر را زخمی کرده اند. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در اظهاراتی گفت: حملات با چاقو که تاکنون به کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن ۱۵ نفر در این کشور منجر شده، وحشتناک و تکان دهنده است.

کاهش نرخ امید به زندگی در آمریکا
مهر/ مقامات بهداشت دولتی گزارش دادند که امید به زندگی در ایالات متحده برای دومین سال متوالی کاهش یافته است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، کاهش نرخ امید به زندگی از ۷۷ سال در سال ۲۰۲۰ به ۷۶.۱ سال در سال ۲۰۲۱، امید به زندگی در ایالات متحده را در پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۶ قرار می‌دهد. به گفته این آژانس، کاهش نزدیک به یک ساله در سال ۲۰۲۱، به علاوه کاهش نزدیک به دو ساله در سال ۲۰۲۰، بزرگترین کاهش متوالی از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۳ بوده است. به گفته این مؤسسه، پاندمی کووید، مصرف بیش از حد مواد مخدر و خودکشی باعث کاهش نرخ امید به زندگی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *