خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۱۳

**شهادت سبط اکبر، امام حسن مجتبی علیه السلام را تسلیت می گوییم** رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع): جمهوری اسلامی با الهام از اهل بیت (علیهم السلام) اژدهای هفت‌سر استکبار را عقب راند** آیت الله حسینی بوشهری: جامعه مدرسین همیشه نسبت به مشکلات نظام اسلامی دغدغه مند بوده است** قدردانی فرمانده سپاه از قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای تکمیل طرح آب رسانی غدیر** آیت الله کعبی: روابط بین الملل به سود انقلاب اسلامی در حال دگرگونی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ثبت‌نام در سامانه «سماح» برای زائران اربعین ضروری است
آیت الله رئیسی، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا «تزریق دز یادآور» و «کنترل مبادی ورودی کشور» را دو موضوع مهم برای مقابله با ویروس کرونا در شهریور ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به تردد زائران اربعین و افزایش مسافرت‌ها در روزهای پایانی تابستان لازم است همه مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را با جدیت بیشتری رعایت کنند.
رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزارت بهداشت مبنی بر واکسیناسیون ۷۴ درصدی در کشور گفت: ضروری است نتایج مثبت واکسیناسیون و تزریق دز یادآور برای مردم از طریق رسانه‌ها، تشریح شود.
رئیسی، ثبت‌نام در سامانه «سماح» را به منظور خدمت‌رسانی بهتر و تردد آسان‌تر زائران اربعین ضروری و مهم دانست و بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق برای آرامش بیشتر عاشقان اباعبدا… الحسین و رفع فوری دغدغه‌ها و مشکلات زوار تاکید کرد.
رئیسی با ابراز خرسندی از ایجاد آرامش در کشور عراق تصریح کرد: دشمنان نمی‌خواهند این راهپیمایی عظیم که ظرفیتی برای جبهه مقاومت و جهان اسلام است به‌خوبی برگزار شود اما هر سال بر شکوه و عظمت اجتماع بزرگ عاشقان اباعبدا… افزوده می‌شود.

 همشهری 
 قدردانی فرمانده سپاه از قرارگاه خاتم‌الانبیاء
فرمانده کل سپاه در پیامی از تلاش قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای تکمیل «ابرطرح آبرسانی غدیر» و رسیدن آب آشامیدنی مطلوب و پایدار به تعداد پرشماری از شهرها و روستاهای استان خوزستان قدردانی کرد. در بخشی از پیام سردار سلامی آمده‌است: «خدای بزرگ را شاکریم به فرزندان ملت ایران در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه سازندگی حضرت خاتم‌الانبیا توفیق داد در میدان پاسخ به یکی از نیازهای کلان و اولویت‌دار کشور با سرعتی مثال‌زدنی کاری که باید در سال‌های گذشته به فرجام می‌رسید، طی مدت حدود ۱۰ماه در دوره دولت مردمی سیزدهم‌، آن‌هم در گرمای سوزان و طاقت‌فرسا، با تکمیل و اجرای بر طرح ناتمام آبرسانی غدیر به استان خورستان، عملی و دغدغه مردم خونگرم، مومن، مقاوم، مجاهد، وفادار و فهیم ۲۶ شهر و ۱۶۰۰روستای این استان در بهره‌مندی از آب آشامیدنی مطلوب و پایدار مرتفع و یک رکورد کم‌نظیر در اجرای طرح‌های آبرسانی در مقیاس بین‌المللی رقم زده شود.» سردار سلامی دراین پیام تصریح کرده‌است: «رفع مشکل آب در برخی مناطق کشور را در زمره اولویت‌های سپاه و قرارگاه خاتم می‌دانیم و به ملت عظیم‌الشأن ایران اسلامی اطمینان می‌دهیم، به فضل الهی در آینده‌ای نه‌چندان دورشاهد کاهش مشکل آب آشامیدنی و دغدغه‌های ناشی از آن دراستان‌های دیگر کشور خواهیم بود.»

 کیهان 
 رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در اجلاس مجمع جهانی اهل بیت:
جمهوری اسلامی با الهام از اهل بیت (علیهم السلام) اژدهای هفت‌سر استکبار را عقب راند.
مجمع باید پایگاه و محل الهام‌گیری همه مسلمانان و جانهای مشتاق از معارف اهل‌بیت باشد و به‌گونه‌ای عمل کند که زینت اهل‌بیت شود.
جوامع اسلامی امروز به همه ابعاد معارف اهل‌بیت نیاز جدی دارند و مجمع جهانی باید با برنامه‌ریزی دقیق و صحیح و استفاده از شیوه‌های معقول و ابزارهای تأثیرگذار، این وظیفه سنگین را انجام دهد.
تحریک و نقشه‌کشی برای جنگ شیعه و سنّی، عرب و عجم، شیعه با شیعه، و سنّی با سنّی که اکنون در برخی از کشورها مشاهده می‌شود، سیاست شیطان بزرگ یعنی آمریکا است که باید در مقابل آن هوشیار بود.
جمهوری اسلامی به‌عنوان پرچم برافراشته اهل‌بیت در مقابل نظام سلطه، معتقد است در دنیای اسلام هیچ خط فاصل مذهبی، قومی، فرقه‌ای و نژادی، حقیقی نیست و تنها خط فاصل برجسته و حقیقی، مرزبندی میان دنیای اسلام با جبهه کفر و استکبار جهانی است.
امروز جمهوری اسلامی به‌عنوان یک الگو و واقعیت زنده، توانسته در مقابل انواع دشمنی‌ها و حملات تاب‌آوری نشان دهد و آن نهال تازه روییده را به درختی کهن تبدیل کند. البته مقصود از الگو بودن، الگوگیری از ساختار سیاسی نیست بلکه تمسک به اصول و مبانی امام بزرگوار است.
امام بزرگوار با الهام از قرآن به همه یاد داد که خطوط فاصل غیرحقیقی میان جوامع اسلامی را کنار بگذارند و فقط یک خط فاصل یعنی مرزبندی دنیای اسلام با کفر و استکبار را قبول داشته باشند.
 امیدواریم مقاومت مردم یمن به رفع کامل محاصره منجر شود
در ادامه رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران به‌منظور پایان دادن به بحران یمن، «علی‌اصغر خاجی»، مشاور ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی با «محمد عبدالسلام»، رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
در این گفت‌وگو طرفین آخرین تحولات مربوط به روند صلح و موانع تحقق آن در یمن را مورد بررسی قرار دادند.
مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن ضمن تأکید بر تمایل مقام‌های صنعا در خصوص پایان دادن به بحران و کاستن از آلام ملت یمن، از کارشکنی ائتلاف (علیه ملت یمن) انتقاد کرد و افزود: تمدید آتش‌بس منوط به تکمیل تعهدات طرف مقابل در رفع محاصره یمن و پرداخت حقوق کارمندان است.
مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی نیز ضمن انتقاد از کارشکنی ائتلاف در عمل به تعهدات مندرج در متن توافق، ابراز امیدواری کرد سرانجام مقاومت مردم یمن به رفع کامل محاصره این کشور و دست‌یابی به توافق صلح عادلانه و پایدار منجر شود.

 ایران
 کارکنان دولت صاحب مسکن می‌شوند
روز گذشته در جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، برنامه‌های تأمین مالی مسکن برای دهک‌های کم‌درآمد و متوسط مورد بحث و بررسی قرار گرفت و محمد مخبر طی آن اعلام کرد: تمام وزرای دولت موظف هستند تا یک بسته و برنامه مشخص از نحوه تأمین منابع و زمین مورد نیاز برای خانه‌دار شدن کارکنان وزارتخانه خود ارائه دهند. مخبر با تأکید بر اینکه حتماً وعده رئیس جمهور برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم محقق خواهد شد، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ساخت واحدهای مسکونی، روش‌های مختلف تأمین مالی مطابق با دهک‌های درآمدی پیش‌بینی شده است. وی ادامه داد: باید تعداد واحدهای مورد نیاز برای هر دهک درآمدی و چگونگی ارائه تسهیلات و نحوه در اختیار قرار دادن زمین برای ساخت و ساز مشخص شده و دستگاه‌های ذیربط متناسب با این دهک‌ها در روند ارائه کمک برای ساخت و ساز حضور جدی و پررنگ داشته باشند.

 وطن امروز 
 مجلس برای تحول در قوانین اقتصادی کشور با دولت همکاری می‌کند
محمدباقر قالیباف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: در بسته تحول قوانین اقتصادی‬ تصویب قانون بانکداری از مهم‌ترین اقدامات ضروری بود که پس از برگزاری جلسات متعدد در مجلس نهایی شد.
این طرح می‌تواند نقش مؤثری در جلوگیری از افزایش نقدینگی، شفافیت نظام بانکی، کاهش تعارض منافع و انضباط‌بخشی به شبکه بانکی و بانک مرکزی ایفا کند. مجلس یازدهم تصمیم گرفته است زمینه‌های قانونی لازم و مغفول‌مانده برای تحول در قوانین اقتصادی کشور را با همکاری دولت محترم نهایی کند.
 جزئیات جدید از توقف شناورهای داده‌برداری آمریکایی
فرمانده نیروی دریایی ارتش با ارائه جزئیاتی از توقف شناورهای داده‌برداری آمریکایی در دریای سرخ توسط ناوشکن جماران تاکید کرد: با خواهش تأکید کردند این شناورها برای کارهای تحقیقاتی بوده و از این به بعد چنین مساله‌ای تکرار نخواهد شد. دریادار شهرام ایرانی گفت: بر اساس قوانین، دریانوردی ایمنی دریایی را باید تضمین کنیم و لذا ناوشکن جماران مشغول اسکورت خطوط تجاری و شناور و نفتکش ایرانی در دریای سرخ مستقر است.
وی ادامه داد: دریای سرخ کشتی‌ها را به کانال سوئز و دریای مدیترانه مرتبط می‌کند و ایمنی دریانوردی دریای سرخ دارای اهمیت است. منطقه‌ای که شناورهای ما فعالیت دارند، صخره‌های گل – آبی دارد و برای عبور تانکر و نفتکش محدودیت فضا وجود دارد. همچنین تهدید تروریسم دریایی وجود دارد و لذا شناورهای آمریکایی دقیقا در این مسیر عبور کرده و داده‌برداری می‌کردند. ایرانی با بیان اینکه روی شناورها پرچمی نصب نشده بود، افزود: آقایان با خواهش تأکید کردند این شناورها برای کارهای تحقیقاتی بوده و از این به بعد چنین مساله‌ای تکرار نخواهد شد.
وی اضافه کرد: این مواجهه سهوی بوده و خودشان هم به این مساله اذعان داشتند. از طرفی باد و جریان آب در دریا اثرگذار است و آنها می‌گفتند از محدوده مشخص شده خارج شدند و به ما تضمین دادند که چنین مساله‌ای تکرار نمی‌شود.

 خراسان
 پیگیری برخورد با ضارب زن ایرانی در قبرس
روابط عمومی وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: به دنبال ضرب و شتم یک خانم ایرانی در قبرس، کنسول سفارت جمهوری اسلامی ایران در قبرس با حضور در بیمارستان محل بستری هموطن ایرانی از وی عیادت و به مراحل درمان وی رسیدگی کرد.
در پی ابراز نگرانی گسترده ایرانیان در شبکه های اجتماعی، مقامات قبرس اعلام کردند این واقعه تاسف برانگیز را به دقت بررسی و پیگیری خواهند کرد. همچنین پلیس قبرس روز پنج شنبه برای دستگیری فرد ضارب که شهروند انگلیس بوده، اقدام کرده است.
 تکذیب فضاسازی‌های رسانه‌ای درباره همکاری مسکو و تهران در سوریه
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از منابع ناشناس مدعی شده است که روسیه از ایران خواسته مراکز نظامی در غرب استان حماه سوریه و همچنین پایگاه‌های خود در مرکز و غرب سوریه را ترک کنند.رسانه‌های غربی نیز سوار بر موج این خبر، مدعی شدند که این درخواست روسیه در پی افزایش حملات هوایی منتسب به رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر و با هدف جلوگیری از هدف قرار گرفتن نیروهای ایرانی صورت گرفته است.این در حالی است که خبر منتشر شده در الشرق الاوسط کذب بوده و روسیه چنین درخواستی از ایران نداشته است، بلکه درباره حملات صهیونیست‌ها نیز بزرگ‌نمایی صورت گرفته است.نکته این که؛ حضور مستشاری ایران در سوریه با هماهنگی دولت این کشور و با هدف مبارزه با تروریسم صورت گرفته و همکاری راهبردی ایران، سوریه و روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه به‌ویژه در شامات همچنان با قدرت ادامه دارد.

 رسالت 
 توافق چارچوب هماهنگی بر سر تعویق جلسات پارلمان
رسانه‌های عراقی به نقل از یک منبع آگاه در کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) اعلام کردند: «رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان طی نشست اخیر در منزل نوری المالکی رئیس ائتلاف دوله القانون بر به تأخیر انداختن پروسه بازگشت به نشست‌های پارلمان تا پایان مراسم اربعین امام حسین (علیه السلام)، توافق کردند». این منبع که خواست نامش فاش نشود؛ گفت: دلیل این تعویق، جلوگیری از بروز هر اتفاقی که ممکن است بر روی زیارت میلیونی به مناسبت اربعین حسینی (علیه السلام)، تأثیر بگذارد، است. پس از پایان این مراسم، نشست‌های پارلمان از سر گرفته خواهد شد و اقدام برای تشکیل دولت جدید، بار دیگر آغاز می‌شود.پس از آن‌که «سید مقتدا صدر» رهبر جریان صدر طرفداران خود را از خیابان‌ها بیرون کشید و دستور توقف تحصن و تظاهرات و درگیری را صادر کرد، آرامش در خیابان‌های عراق برقرار شد هرچند که برخی از ناظران سیاسی معتقدند که این آرامش شکننده است و فضای عراق همچنان ملتهب است و ممکن است با هر رویداد در صحنه سیاسی عراق، بار دیگر اعتراضات خیابانی از سر گرفته است.

 مردم سالاری 
 درخواست سفیر ایران در عراق از زائران اربعین
سفیر ایران در عراق با بیان این‌که فضای کشور عراق رنگ و بوی اربعین گرفته و مردم این کشور آماده میزبانی از زائرین اربعین حسینی هستند، افزود: سفارت ایران در عراق نیز برای برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی هماهنگی‌های لازم را با دولت عراق انجام داده و هرگونه مشکل یا مساله‌ای که به وجود آید با همکاری یکدیگر آن را برطرف می‌کنند.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که موکب‌های ما برای پذیرایی از زائرین اربعین حسینی در حال ورود به عراق هستند، خاطر نشان کرد: زائرین اربعین حسینی می‌توانند از شش مرز زمینی خسروی، مهران، چذابه، شلمچه، تمرچین و باشماق به عراق سفر کنند و در سفر هوایی نیز پروازها به دو فرودگاه بغداد و نجف انجام می‌شود. آل‌صادق با بیان این‌که از زائرین اربعین می‌خواهیم به تدریج برای زیارت وارد عراق شوند، افزود: مناسب است که زائرین در ایام اربعین مدت اقامت خود در عراق را کوتاه کنند.

 آرمان ملی 
 نگاه جدیدی در عربستان مبنی بر گفت‌وگو شکل گرفته است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که پرونده گفت‌وگوها با عربستان سعودی به کجا انجامید و اینکه سعودی‌ها موضوعات مرتبط با یمن را بر روی میز مذاکره قرار داده‌اند تا چه اندازه مانع دستیابی به یک توافق برای بهبود روابط دو کشور است، گفت: ما موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو با عربستان سعودی داریم، موضوعات ما هم دوجانبه و هم منطقه‌ای است. مهم این است که نگاه جدیدی در عربستان شکل گرفته مبنی بر اینکه ما گفت‌وگو کنیم و بتوانیم مناسبات و روابط رسمی خود را از سرگیری کنیم. ناصر کنعانی افزود: سیاست خارجی متوازن جمهوری اسلامی ایران به این معناست که ما از ظرفیت‌های موجود در همه حوزه‌های جغرافیایی و بین‌المللی استفاده کنیم.
 تیم مذاکره کننده ما تا زمانی که گفته نشود پی ام دی بسته شده است و هیچ وقت باز نخواهد شد،باید ایستادگی کنند
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به توقعات درباره نتایج مذاکرات ایران و گروه۱+۴ بیان کرد: پرونده ادعایی که در سه سایت مطرح شده و آژانس آن را پیگیری می کند و همچنین پرونده ایران در آژانس تا این مقطع، باید بسته شود. فریدون عباسی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ما تا زمانی که گفته نشود پی ام دی بسته شده است و هیچ وقت باز نخواهد شد،باید ایستادگی کنند. همچنین حتما ما باید مواد غنی شده را نگه داری کنیم. حتی توصیه بنده در زمینه راکتور آب سنگین اراک این بوده که تغییر شکل ندهد و به شکل و شمائل قبلی باز گردد و همان راکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین راه بیافتد. وی افزود: طرف های غربی باید از وجود پلوتونیوم در ایران بترسند. ما پلوتونیوم را برای تولید انرژی می خواهیم و نه ساخت سلاح و این باید در کشور موجود باشد. همچنین ما نباید تولید اورانیوم غنی شده را در سطح ۶۰ درصد نگه داریم و باید تولید آن را به ۹۰ درصد و بیش از آن برسانیم. ما این موارد را باید علنی و تحت نظارت آژانس انجام دهیم.

 قدس
 اگر آمریکا صادق باشد طی ۲ تا ۳ روز به توافق می‌رسیم
مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین با تأکید بر اینکه واشنگتن نباید تاریخ را تکرار کند خاطرنشان کرد: اگر آمریکا صادق باشد طی دو الی سه روز به توافق می‌رسیم. مرندی افزود: سیاست‌های ترامپ نباید تداوم داشته باشد و ما اجازه نخواهیم داد که اتفاق‌های گذشته بار دیگر رخ بدهد. همه می‌دانند که تهران به توافق پایبند بود اما واشنگتن آن را نقض کرد.
 بیانیه مهم شیخ عیسی قاسم
رهبر معنوی انقلاب بحرین در جدیدترین بیانیه خود درباره هرگونه خرید و فروش با صهیونیست‌ها هشدار داد. بنابر بیانیه منتشرشده در صفحه توییتری حزب «الوفاق»، آیت‌الله عیسی قاسم اعلام کرد: «ای مردم عزیز بحرین، خود را به پول یهودیان نفروشید تا به‌ آن‌ها از خاک بحرین و منازلش حتی زمینی یا خانه‌ای کوچک بدهید». رهبر معنوی انقلاب بحرین اضافه کرد: «بحرین، امروز، کشوری اسلامی و فردا -براساس پروژه یهودی‌سازی- کشور یهودیان و مسلمانان و پس‌فردا کشور یهودیان و مسلمانان مقیم تحت اختیار [آن‌ها می‌شود]. پس از آن نیز مسلمانان اخراج می‌شوند. آغاز [این مسیر با] خرید زمین شما و زمین برادر مسلمان شماست».
 ناوهواپیمابر بومی هند به آب انداخته شد
هند با به آب انداختن نخستین ناوهواپیمابر بومی خود، به جمع کشورهایی در جهان اضافه شد که توانایی ساخت چنین ناوهایی را دارند. منابع رسانه‌‌ای هند اعلام کردند این مراسم با حضور «نارندرا مودی» نخست‌وزیر این کشور انجام شد. هزینه ساخت این ناو ۲.۵ میلیارد دلار اعلام شده است. ساختن ناو «ویکرانت» که در زبان هندی به معنای «شجاعت» است، ۱۳ سال طول کشید و قرار است در عرشه آن هزارو۶۰۰ خدمه و ۳۰ هواپیما مستقر شوند.

 اعتماد 
 یک‌شبه به جزایر اشغالی می‌آییم
رییس‌جمهور ترکیه بار دیگر یونان را آماج حملات لفظی خود قرار داد. «رجب طیب اردوغان»، رییس‌جمهور ترکیه با اشاره به ماجرای قفل کردن سامانه راداری «اس-۳۰۰» یونان بر جنگنده‌های «اف-۱۶» ترکیه گفت: «ازمیر را فراموش نکنید. به تاریخچه خود نگاه کنید. از حدود خود عبور نکنید. اشغال جزایر از جانب شما، ما را محدود نمی‌کند. ما می‌توانیم یک‌شبه به آنجا بیاییم.» ازمیر، استانی در ساحل غربی دریای اژه ترکیه است که آنکارا در سال ۱۹۲۲ به عنوان بخشی از جنگ خود با یونان آن را آزاد کرد.اردوغان به یونان هشدار داد و گفت: زمانش که برسد آنچه لازم است را انجام می‌دهیم.

 ابتکار 
 به هیچ‌وجه درباره قدرت دفاعی مذاکره نمی‌کنیم
امیر سرتیپ حاتمی مشاور فرماندهی کل نیروهای مسلح در امور ارتش، طی سخنانی اظهار کرد: ما بعد از جنگ تحمیلی، قدرت دفاعی خودمان را افزایش دادیم و این روند تاجایی ادامه پیدا کرد که دشمنان ما هم گفتند “باید بر سر آن مذاکره کنیم” اما دفاع مقدس به ما آموخت که قدرت دفاعی قابل مذاکره نیست و به هر میزان که لازم باشد آن را افزایش می‌دهیم و به هیچ وجه با کسی درباره آن مذاکره نمی‌کنیم.
همه تصمیم‌گیران ما به‌خوبی می‌دانند که در آینده با چه‌چیزی مواجه خواهند بود. اگر امروز در بعد موشکی دارای قدرت هستیم به این دلیل است که ما درک کرده‌ایم که به این سلاح نیازمندیم. اگر امروز پهپاد داریم و در لبه این فناوری در دنیا هستیم و اگر دنیا امروز فهمیده است که پهپاد در جنگ آذربایجان و اوکراین نقش ایفا می‌کند ما خیلی قبل‌تر و در دوران دفاع مقدس به این موضوع رسیدیم.

 اطلاعات 
 نگرانی مان را از مخاطرات محیط زیستی احداث دیوارمرزی به ترکیه اعلام کردیم
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با تاکید بر تأثیرات مخرب محیط زیستی دیوار مرزی بین ایران و ترکیه از احتمال ایجاد معابری در این دیواربرای کاهش خطرات آن خبر داد. علی سلاجقه گفت: نگرانی خود ازاین بابت با مقامات ترکیه در میان گذاشتیم و حتی در آخرین نشست با نماینده این کشور در اجلاس وزرای محیط زیست کشورهای منطقه، اعلام کردیم که ساخت دیوار مرزی بین ایران و ترکیه باعث انقطاع اکوسیستمی می شود و تردد آزادانه حیات وحش را تحت تأثیرقرار می دهد.
وی تاکید کرد: پیرو مذاکرات ما با مقامات ترکیه قرار شد آنان نگرانی ما را مدنظر قرار دهند، از این رو احتمال ایجاد معابری در کنار دیوار مرزی ایران و ترکیه به منظور کاهش مخاطرات محیط زیستی آن وجود دارد. سلاجقه در این نشست با بیان اینکه از نظر دولت توسعه، فرع بر محیط زیست است، گفت: در این دولت از انجام پروژه‌های عمرانی بدون مجوزمحیط زیست جلوگیری خواهد شد و برای پایدار بودن این وضع در دولت‌های بعدی در حال قانونمند کردن آن هستیم و پیش‌نویس آن به مجلس ارسال شده است.

 شهروند 
 قدرت صنعت هسته‌ای ایران تأثیر مضاعفی در روند مذاکرات داشت
رئیس سازمان انرژی اتمی ‌با بیان اینکه مذاکرات نشان می‌دهد که ‌قدرت صنعت هسته‌ای تأثیر مضاعفی در روند مذاکرات داشته است، گفت: «‌باید از ‌این فرصت استفاده کرد تا ‌تحریم‌های ظالمانه علیه ایران لغو شود و به دشمنان توصیه می‌کنیم راه مردم ایران را با این حرکت‌های ایذایی مسدود نکنند.»
اسلامی با یادآوری اینکه فروش نفت کشور نسبت به اوایل انقلاب یک‌ششم، اما جمعیت ٢,۵ برابر شده است، تصریح کرد: «اصل موضوع تحریم، تسلیم و خلع ‌سلاح کردن است و در بسیاری از کشورها این مسیر را رفتند، اما در جمهوری اسلامی این تحریم نه‌تنها به تسلیم ختم نشده بلکه برای این نظام مقدس مایه عزت شده است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
جامعه مدرسین همیشه نسبت به مشکلات نظام اسلامی دغدغه مند بوده است
اختصاصی/ فرمانده کل انتظامی کشور در جمع اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حاضر شد و گزارشی از اقدامات، برنامه‌ها و دغدغه‌های پلیس در مقابله و پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی ارائه نمود.آیت الله حسینی بوشهری در این دیدار ضمن تأکید بر دغدغه‌مندی جامعه مدرسین نسبت به مسائل اجتماعی خاطر نشان کرد: جامعه مدرسین قبل از انقلاب به منظور همراهی و پشتیبانی از انقلابی که امام خمینی(قدس سره) معمار آن بودند، تأسیس شد و پس از انقلاب نیز پیوسته در جهت خط حضرت امام (قدس سره) و منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در حرکت بوده و همیشه نسبت به مشکلات و چالش‌های نظام اسلامی، دغدغه‌مند بوده و هست. سردار حسین اشتری در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات، برنامه‌ها و رویکردهای پلیس در پیشگیری و مقابله با جرائم و آسیب‌های اجتماعی از جمله مسئله عفاف و حجاب، سرقت، جرائم سازمان یافته و فضای مجازی، اظهار داشت: مجموعه انتظامی کشور در مقابله با تهدیدات و شبیخون فرهنگی دشمن هیچ‌گاه از تلاش دست بر نداشته و نخواهد داشت.اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز ضمن تقدیر از اقدامات مجموعه انتظامی کشور، در محورهای مختلف به ارائه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود پرداختند.

روابط بین الملل به سود انقلاب اسلامی در حال دگرگونی است
رسا/ آیت الله کعبی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی مدرسه حجتیه با بیان اینکه دشمن جنگ کلاسیک نظامی را تبدیل به جنگ نرم و امنیتی کرده است، گفت: روابط بین الملل به سود انقلاب اسلامی به سرعت در حال دگرگونی است. وی افزود: امروز به فضل الهی پرچم آموزه های اهل بیت و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به برکت مکتب عاشورا و تدوام راه عاشورا در انقلاب اسلامی و ولایت فقیه به رهبری بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) جهانی شده است.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز پرچم انقلاب با اقتدار، معنویت و بصیرت توسط رهبر معظم انقلاب برافراشته شده است، اظهار داشت: پیش بینی حضرت زینب (سلام الله علیها) در مورد عاشورا و پیام عاشورا تحقق پیدا کرده و اربعین رسانه حسینی و بستر‌ساز تمدن اسلامی است.

حمله موشکی به پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور
تسنیم/ رسانه‌های سوری از شنیده ‌شدن صدای چند انفجار از داخل یک پایگاه آمریکایی در شرق دیرالزور خبر دادند.منابع خبری اعلام کرد: صدای چند انفجار از داخل میدان نفتی العمر واقع در شرق دیرالزور که به پایگاهی برای نظامیان آمریکا مبدل شده است، شنیده شد. به‌گفته این رسانه سوری، بعد از صدای انفجار زبانه‌های آتش از داخل این پایگاه به هوا برخاسته است.رسانه‌های آمریکایی هم با تأیید شنیده شدن صدای انفجار از داخل میدان نفتی العمر اعلام کردند، هنوز مشخص نیست که این انفجار ناشی از وقوع حمله بوده یا نظامیان در حال انجام تمرین نظامی هستند.برخی از رسانه‌ها هم از حضور گسترده هواپیماهای آمریکایی بر فراز حومه شرقی دیرالزور سخن می‌گویند.

همه امکانات اسرائیل برای مهار حزب‌الله کافی نیست
تسنیم/ یک رسانه عبری‌زبان با اشاره به اینکه در صورت وقوع هرجنگی با حزب‌الله هزاران موشک دقیق سراسر فلسطین اشغالی را نشانه می‌گیرند تأکید کرد: حتی همه سلاح‌ها و اطلاعات اسرائیل نیز برای مقابله با قدرت موشکی حزب‌الله کافی نخواهد بود.وب‌سایت اسرائیلی والا با انتشار گزارشی اعلام کرد، سرویس امنیتی اسرائیل ارزیابی می‌کند که در صورت وقوع جنگ جدید با حزب‌الله، هزاران موشک ظرف چند روز در اسرائیل (فلسطین اشغالی) فرود خواهد آمد و ارتش قادر به مقابله با این حجم آتش نخواهد بود.روز پنجشنبه گذشته نیز روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در گزارشی با اشاره به نگرانی محافل و سران سیاسی و نظامی این رژیم درباره هرگونه تقابل با حزب‌الله لبنان اعلام کرد که بعد از گذشت چهل سال از تأسیس جنبش حزب‌الله لبنان، این حزب اکنون به بزرگترین و مسلح‌ترین جنبش خاورمیانه تبدیل شده است.

زمستان تاریک مهم نیست، اوکراین در اولویت است
فارس/ در ادامه سیاست سران اروپا در حمایت از تحریم انرژی روسیه به هر قیمتی، وزیر خارجه آلمان گفت: اوکراین در هر شرایطی اولویت وی است و مهم نیست آلمان‌ها چه فکری می‌کنند یا زندگی‌شان چقدر سخت می‌شود.وزیر خارجه آلمان در کنفرانسی در پراگ گفت که حتی اگر آلمان‌ها به دلیل قیمت بالای انرژی برای اعتراض به خیابان بیایند، برلین باید با حفظ تحریم‌ها علیه روسیه، به حمایت از اوکراین ادامه دهد. بائربوک گفت: اگر من به مردم اوکراین قول بدهم که تا زمانی که به ما نیاز داریم، کنارتان ایستاده‌ایم، پس می‌خواهم سر قولم بایستم. مهم نیست رأی‌دهندگان آلمانی من چه فکر می‌کنند.

متلاشی‌شدن هسته مرکزی سازمان جاسوسی بهائیت در شمال کشور
فارس/ هسته مرکزی سازمان جاسوسی بهائیت در شمال کشور با تلاش سربازان گمنام امام زمان متلاشی شد.براساس اعلام گزارش اداره کل اطلاعات مازندران، ۱۲ عضو تشکیلاتی صهیونیستی بهائیت در شهرهای مختلف استان شناسایی و دستگیر شدند.بر اساس این گزارش ۲ نفر از سرکرده این تشکیلات جاسوسی در تشکیلات صهیونیستی بیت العدل مستقر در سرزمین های اشغالی آموزش دیده و با اعضای تشکیلات خود در سراسر استان مازندران هسته جاسوسی تشکیل داده بودند.

احداث سومین پایگاه آمریکا در قامشلی سوریه
ایسنا/ شبکه خبری العربی الجدید اعلام کرد که نظامیان آمریکا پایگاه جدیدی را در روستای “نقاره” در سه کیلومتری جنوب قامشلی احداث کردند. این سومین پایگاه آمریکایی‌ها در قامشلی است و دو پایگاه دیگر در روستای “هیمو” شمال غرب قامشلی و روستای “تل فارس” قرار دارند.طبق این گزارش، پایگاه جدید از این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که در نزدیکی فرودگاه قامشلی احداث شده است و این درحالی است که این فرودگاه تحت کنترل نیروهای روسیه است.خبرنگار العربی الجدید در ادامه گزارش داد که این پایگاه همزمان با انتقال تجهیزات نظامی از اقلیم کردستان عراق به منطقه احداث شده است.

افزایش ۷۶۶ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی در دولت گذشته
ایرنا/آمارها نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک مرکزی از ۱۸.۹ هزار میلیارد تومان در تیرماه سال ۹۲ با ۷۶۶ درصد افزایش به ۱۶۳.۷ هزار میلیارد تومان در تیرماه سال ۱۴۰۰ رسید؛ همچنین دولت قبل تنها در ۴ ماه ابتدایی سال گذشته ۹۷ درصد از تنخواه از بانک مرکزی را پیشخور کرد که دولت سیزدهم جور تسویه آن را کشید. در حالی که در پایان دولت دهم در تیر ۱۳۹۲ بدهی دولت به بانک مرکزی فقط ۱۸.۹ هزار میلیارد تومان بود، این رقم در هشت سال دولت روحانی با ۷۶۶ درصد افزایش به ۱۶۳.۷ هزار میلیارد تومان رسید. به عبارت ساده‌تر بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره روحانی نزدیک به ۹ برابر شد.

اولین نشانه های ترس تل آویو از حزب الله
ایرنا/محافل رژیم صهیونیستی ترس خود از هشدارهای دبیرکل حزب الله به تل آویو درباره پرونده ترسیم مرزها بین لبنان و فلسطین اشغالی را پنهان نکرده و خواهان توضیح مواضع این رژیم در قبال این پرونده شدند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی درباره پرونده ترسیم مرزها بین فلسطین اشغالی و لبنان نوشت: “لازم است که زمان استخراج گاز طبیعی از حوزه کاریش و موضع نهایی اسرائیل درباره مذاکرات جاری درباره ترسیم مرزهای دریایی با لبنان را توضیح دهیم و چنین اقدامی به معنای پایان دادن به اظهارات (سید حسن) نصرالله درباره حوزه گازی کاریش است”.این رسانه صهیونیست در عین حال لبنان را تهدید به تکرار جنگ سال ۲۰۰۶ میلادی کرد و افزود: این توضیح لازم است که تل آویو مذاکرات را بدون تهدید اجرا می کند و زیر آتش نیست و هرگونه حمله ای از جانب حزب الله به اهداف اسرائیلی به توقف مذاکرات منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *