خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۱۰

**آیت الله العظمی سبحانی: طلاب پس از آموزش و تحصیل باید به شهرها و مناطق خود بازگردند** رئیس جمهور: راهبردهای ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه دولت در اداره کشور است** آیت‌الله جنتی: ادعای مبارزه با تروریسم توسط حامیان منافقین، مضحک است** آیت الله حسینی بوشهری: مرحوم آیت الله ناصری، مروج مکارم اخلاق در بین جامعه بود** آیت الله کعبی: منش و سیره آیت الله حائری برای همه درس آموز است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ادعای مبارزه با تروریسم توسط حامیان منافقین، مضحک است
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در نطق پیش از دستور جلسه شورای نگهبان، گفت: روز سه‌شنبه سالروز شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر بود که در اقدام تروریستی منافقین به شهادت رسیدند. به همین مناسبت این روز به نام روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده است. وی افزود: جرم شهیدان رجایی و باهنر خدمتگزاری بی‌منت به مردم بود و دشمنان انقلاب اسلامی با ترور آنها کینه‌ورزی خود با مردم را آشکار کردند. دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: ایران اسلامی بیشتر از هر کشوری از اقدامات تروریستی آسیب دیده و این در حالی است که مدعیان دفاع از حقوق بشر هیچ‌گاه نخواسته‌اند این واقعیت را ببینند.
آیت‌ا… جنتی با بیان این‌که ادعای مبارزه با تروریسم از سوی کشورهایی که سازمان تروریستی منافقین زیر چتر حمایتی آنها جنایت می‌کند، ادعای مضحکی است، تاکید کرد: از عجایب روزگار ما این است که بانیان و کارفرمایان تروریسم در دنیا، مدعی مبارزه با تروریسم شده‌اند. در حال حاضر، اصلی‌ترین مصداق تروریسم دولتی، رژیم‌صهیونیستی است.

 همشهری 
 رستم قاسمی به کارش ادامه می‌دهد
معاون پارلمانی رئیس‌‌جمهور با اشاره به شائبه‌های مطرح شده درباره بیماری رستم قاسمی، وزیر راه، برخی بازداشت‌های صورت گرفته در مجموعه وزارت راه و غیبت کاری وزیر گفت: دولت خط قرمزی برای مبارزه با فساد ندارد. وزیر راه و شهرسازی به‌خاطر مشکل جسمی و عمل پزشکی سر کار حاضر نشده و همین موجب بروز شایعاتی شده، اما برخی نمایندگان هم به دیدار وی رفته‌اند و ایشان به‌کار خود ادامه خواهند داد.
محمد حسینی درباره احتمال تغییر در کابینه و احتمال برکناری یا استعفای رستم قاسمی، افزود: از ابتدای تشکیل دولت عده‌ای شروع کردند به گمانه‌زنی و هر از چندی برای خودشان لیست می‌دادند که این افراد می‌خواهند تغییر کنند، ولی دیدیم که در این یک‌سال این شایعات تحقق نیافت. حسینی درباره بازداشت اخیر یکی از مسئولان وزارت راه گفت: با هر فرد متخلفی در هر وزارتخانه‌ و دستگاهی برخورد خواهد شد. افراد دیگری هم بوده‌اند که وقتی تخلف آنها برای دولت مشخص شده، برکنار شده‌اند و دستگیری این فرد ربطی به اینکه رستم قاسمی در محل کار حاضر نشده، ندارد و او همانطور که گفتم به‌علت مشکل جسمی به‌طور موقت در دفتر حاضر نشده؛ اگرچه در همین حال هم کارها را پیگیری کرده است.

 کیهان 
 تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» منتشر شد
در مراسم سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت از تقریظ رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» که سرگذشت سبا بابایی تنها مادر شهید ژاپنی را روایت می‌کند، رونمایی شد. متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
ـ سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه‌ این بانوی دلاور، که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جدّاً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سال‌ها پیش در خانه‌شان زیارت کردم. خاطره‌ آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز جلالت قدر این زن و شوهر با ایمان و با صداقت و با گذشت را مثل امروز که این کتاب را خوانده‌ام، نمی‌شناختم؛ تنها گوهر درخشانِ شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب می‌کرد. رحمت و برکت الهی شامل حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد.
 از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت می‌کنیم
وزیر خارجه روسیه در دیدار امیرعبداللهیان از عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا حمایت کرد و از آمادگی این کشور برای تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران در زمینه‌های مختلف خبر داد. لاوروف همچنین برنامه برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را فرصت مناسب دیگری برای گفت‌وگو و امضای اسناد لازم برای تسهیل و ارتقای روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف عنوان کرد.
وزیر خارجه روسیه از پیشنهاد همتای ایرانی خود درخصوص تقویت همکاری‌های پارلمانی استقبال کرد و نقش مجالس در تصویب اسناد مورد نیاز و حمایت از گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های اساسی را حائز اهمیت خواند.
 دست ایران در مذاکرات هسته‌ای پُر است
محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی گفت: دشمنان همواره سعی کرده‌اند با عنوان طرح اسرار، مزاحمت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کنند که خوشبختانه در ماه‌های اخیر حقایق فراوانی نمایان و مشخص شد که قصد دشمنان ممانعت از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت است؛ البته آنها به این نتیجه رسیده‌اند که اگر ایران مولفه‌های اقتدارآفرین را در اختیار داشته باشد به راحتی نمی‌توانند با ما مذاکره کنند. بررسی روند مذاکرات در ماه‌های اخیر نشان داد که دست ایران به اصطلاح پر است و با توجه به پر بودن دستانمان و با تأسی به فرمان خداوند مبنی بر اینکه در مقابل دشمنان خود باید قوی باشیم، در مسیر درست حرکت کردیم.
اسلامی خاطرنشان کرد: علم سلطان است و خداوند تاکیدات فراوان داشته‌اند که برای دستیابی به پیشرفت باید به قدرت پیشرفت علمی نائل شد.در سال‌های اخیر دشمنان سعی کردند با تهدید، تطمیع و ترور؛ مانع پیشرفت ایران در زمینه هسته‌ای شوند و حتی برای برخی از شهدای صنعت هسته‌ای از هر سه روش استفاده کردند؛ اهداف و برنامه‌ای که دشمن دنبال می‌کند یک اتفاق نیست بلکه جریانی است که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون دنبال شده و می‌شود. امید است بتوانیم یاد و خاطره شهدای گرانقدر صنعت هسته‌ای و سایر حوزه‌ها را به عنوان فرهنگی فراگیر در کشور نهادینه کنیم و با ذکر یاد و خاطره از شهدا و اقدا‌مات آنها‌، نسل جوان را با نقش‌آفرینی این عزیزان در زمینه دستیابی به پیشرفت کشور آشنا کنیم.

 ایران 
 رئیس جمهور فرانسه از آیت الله رئیسی درخواست کرد درباره جنگ اوکراین میانجیگری کند
وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب راهی مسکو شد تا با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو نماید. امیرعبداللهیان پیش از ترک تهران خبر داد که هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین براساس درخواست به عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. وی خبر داد برخی طرف‌های غربی خواهان نقش آفرینی فعال تهران در این موضوع هستند.
صبح روز گذشته همچنین محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور با مطرح کردن درخواست یکی از رؤسای کشورهای اروپای غربی در حساب کاربری توئیتر خود از ارسال «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» از تهران به مسکو خبر داد. جمشیدی در توئیت خود توضیح داده بود که پس از مجموعه‌ای از رایزنی‌ها، این بسته ابتکار صلح در کنار یک «پیام مهم» از سوی امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه به مسکو ارسال شده است. در پی انتشار این توئیت، خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که مقام ارشد اروپایی که خواستار میانجیگری رئیس جمهور ایران شده است، «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه است.
 برای احیای برجام نیازمند تضمین‌های قابل اعتماد هستیم
امیرعبداللهیان پس از دیدار و گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مسکو در نشست خبری مشترک حضور یافت و ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در ابتدا ضمن ابراز خرسندی از حضور در مسکو و حسن استقبال لاوروف گفت: در جریان گفت‌وگوهای امروز حامل پیام یکی از رهبران اروپایی و درخواست آنها از آقای دکتر رئیسی در موضوع اوکراین بودیم. ایده‌هایی برای کمک به برقراری صلح، آرامش و توقف جنگ در اوکراین مطرح است و این ایده‌ها را با آقای لاوروف مطرح کردیم. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: ما اخیراً آخرین متن طرف امریکایی را دریافت کرده ایم و همکاران من به دقت در حال بررسی متن هستند. ما همچنان در موضوع تضمین، نیازمند متنی نیرومندتر هستیم.
وزیرامور خارجه خاطرنشان کرد: ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم،البته یکی از موضوعاتی که در تبادل پیام‌های شفاهی ما با طرف‌های مذاکره کننده مورد توجه قرار گرفته، ولی باید در متن هم آن را نیرومند‌سازی کنیم این است که اولاً آژانس باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفاً بر تکلیف و وظیفه فنی خودش متمرکز شود؛ ثانیاً برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام، مجدداً شاهد برخی از دیدگا‌ه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشیم. لذا در حوزه تضمین‌ها، موضوع حل و فصل مسائل باقیمانده پادمانی در آژانس هم مورد توجه جدی ماست. وی تصریح کرد: معتقدیم چنانچه طرف امریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها و برخی نگرانی‌هایی که ما داریم، واقع بینانه عمل کند و بتوانیم متن موجودی را که در دستورکار داریم نیرومند‌سازی کنیم، رسیدن به توافق دور از دسترس نخواهد بود.
 راهبردهای ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب، نقشه راه دولت در اداره کشور است
روز گذشته، جلسه مشترک دولت و استانداران و جشنواره شهید رجایی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. محورهای سخنان آیت‌الله رئیسی در نشست مشترک دولت و استانداران، تشریح توصیه‌های مهم رهبر انقلاب در دیدار اعضای دولت بود. رئیس‌جمهور در این نشست، راهبردهای ترسیم شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی را نقشه راه دولت در اداره کشور خواند و ضمن برشمردن یک به یک این راهبردها، از مقوله صیانت از امید و اعتماد مردم تا تأمین مسکن و شاخص‌های کلان اقتصادی، اعضای دولت، اعم از ستاد و هیأت وزیران و نیز مدیران عالی دولت در استان‌ها، یعنی استانداران را به اجرای این منویات و راهبردها فراخواند. آیت‌الله رئیسی در این نشست ضمن قدردانی از لطف و محبت رهبر معظم انقلاب در دیدار هیات دولت با ایشان، گفت: از رهبر معظم انقلاب اسلامی که روز گذشته دولت را مورد لطف و محبت قرار دادند و با سخنان حکیمانه، دولتمردان را راهنمایی و راهبردها را برای سال‌های آینده روشن کردند، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اولویتِ صیانت از امید و اعتماد مردم در جهت‌گیری‌های کلان دولت، گفت: امید و اعتمادی که در مردم ایجاد شده سرمایه‌ای برای دولت است و باید با تصمیمات اثربخش، پیگیری‌های مجدانه، گزارش‌های صادقانه و ارتباط مستمر با مردم ارتقا یابد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت سرعت عمل در اقدامات دولت گفت: سرعت عمل به مثابه یکی از مصادیق کار جهادی در دولت، همواره به عنوان یک اصل مورد توجه همه مدیران و مسئولان و بخش‌های مختلف قرار گیرد و به هیچ وجه کاری با تأخیر و اهمال مواجه نشود.

 وطن امروز 
 پایان مأموریت ‌روانچی در نیویورک، ایروانی نماینده جدید ایران
مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز گذشته در توئیتی از پایان ماموریتش در این سمت خبر داد و خداحافظی کرد. وی نوشت: امروز از این سمت به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد خداحافظی کردم. باعث افتخار من است که نماینده ملتی سرافراز و تمدنی تاریخی باشم و بتوانم بیش از ۳ سال از حقوق مردم ایران در صحنه جهانی دفاع کنم. امیرسعید ایروانی، معاون سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سفیر و نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک شد.
 قطار تهران – کربلا راه‌اندازی شد
نخستین قطار ترکیبی تهران- کربلا صبح روز گذشته حرکت خود را آغاز کرد. حرکت این قطار به صورت یک رام در هفته خواهد بود و دیروز نخستین سفر خود را به صورت کاروانی انجام داد. این قطار پس از حرکت در تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه خواهد شد، پس از آن مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی می‌کنند و از بصره مجدداً با قطار وارد کربلا خواهند شد.

 خراسان 
 جزئیات توقیف و رهاسازی شناور آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه
یک فروند قایق بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود، سه‌شنبه ۸ شهریور از سوی شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس کنترل و یدک شد. اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه در زمینه کنترل و یدک قایق بدون سرنشین آمریکایی با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتیرانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی که طی هفته‌های اخیر چند مورد از آن رخ داده، انجام شده است.باحضور ناوچه آمریکایی در منطقه و توجیه شدن به مسائل امنیتی و ناوبری بدون خطر، قایق فوق با تصمیم فرمانده ناو پشتیبانی سپاه رها شد.طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از قایق‌های بدون سرنشین آمریکایی از مبدأ بحرین و خارج از پروتکل‌های مربوط به استفاده از شناورهای بدون سرنشین و هدایت پذیر از راه دور به سمت آب‌های بین‌المللی و مسیر کشتیرانی بین‌المللی اعزام شده‌اند که موجب شکل‌گیری مشکلاتی در خطوط کشتیرانی شده است.این نوع شناورها که هنوز مشخص نیست با چه هدفی به خطوط کشتیرانی اعزام می‌شوند، به ‌دلیل احتمال قطع ارتباطات ناوبری، می‌توانند منشأ بروز حوادث دریایی غیر قابل پیش ‌بینی شوند.نیروی دریایی آمریکا با روایتی هالیوودی و خلاف حقیقت سعی کرد از این اتفاق یک حماسه خلق کند تا شاید بتواند بخشی از ناکامی‌های خود را پوشش دهد.

 رسالت 
 طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، ساختار بانک مرکزی را متحول می‌کند
قالیباف، در ابتدای نشست علنی چهارشنبه ۹ شهریور مجلس ضمن گرامی داشت روز بانکداری اسلامی، با اشاره به اینکه طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران پس از مدت‌ها بحث، مراحل نهایی کار را در مجلس می‌گذراند، گفت: هدف از تصویب این طرح راهبردی که پس از پنج دهه ساختار بانک مرکزی را متحول می‌کند، تحکیم نقش نظارتی بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت‌های شبکه بانکی کشور است. رئیس مجلس شورای اسلامی، افزود: در سال های اخیر و بویژه پس از توسعه بانک‌های خصوصی، خلاهای قانونی فراوان دست بانک مرکزی را برای اعمال اقتدار لازم بر شبکه بانکی و نظارت بر روندها بسته است و رسیدگی به تخلفات و اعمال مجازات‌ لازم به دلیل نداشتن اختیارات قانونی و بعضا تعارض منافع اندک بوده و پشتوانه قانونی محکم و ساختار نظارتی موثر برای جلوگیری از تخلفات شبکه بانکی وجود ندارد یا بسیار محدود است.
به گزارش فارس، وی اظهار کرد: در این طرح، موارد مرتبط با نظارت بر بانک‌ها در سه سطح اقدامات اکتشافی، پیشگیرانه و اصلاحی مد نظر قرار گرفته است.

 مردم سالاری
 طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی تحویل هیات رئیسه مجلس شد
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تحویل طرح تفکیک وزارت راه، شهرسازی به هیات رئیسه مجلس خبر داد. رضایی کوچی بیان کرد: از آنجا که یک آشفتگی در وزارت راه، شهرسازی وجود دارد مجلس طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی را تهیه کرد و امروز تحویل هیات رئیسه شد. این طرح بعد از تعطیلات دو هفته آتی در صحن مجلس اعلام وصول خواهد شد. شخص رئیس جمهور و رئیس مجلس و کمیسیون عمران نیز با تفکیک وزارت راه، شهرسازی و جدا شدن حوزه مسکن از حوزه راه موافق هستند. امیدواریم این تفکیک انجام شود.

 آرمان ملی
 حمله به دو امام جماعت مسجد
حوزه نیوز نوشت: دو فرد، دو امام جماعت در قم را مورد ضرب و شتم قرار داده و مجروح کردند.حجت الاسلام بوستانی امام جماعت مسجد متحدالمومنین قم، از روحانیون مضروبی که توسط دو فرد مورد ضرب و شتم قرار گرفته با شرح ماوقع گفت: روز دوشنبه هنگام برگشت از مسجد، با صحنه ای باور نکردنی روبه شدم، حجت الاسلام حیدری امام جماعت مسجد کوچه رهبر را دیدم که با تلفن همراه صحبت می کرد، بنده هم داخل خودرو بودم دست بلند کرده و سلام کرد، ناگهان دو جوان بدون علت با لوله آهنی به وی حمله ور شده به سر و صورتش کوبیدند و مورد ضرب و شتم قرار دادند که گویا بیهوش شد، من از هدف و نیت آنان اطلاع ندارم، اما دست بردار نبودند همچنان بر بدن وی ضربه می زدند، وقتی چشمشان به من افتاد که عمامه دارم به ماشین من حمله ور شدند و تمام شیشه های ماشین را خرد کردند. او در خصوص وضعیت جسمی خود و حجت الاسلام حیدری گفت: بنده از ناحیه دست مجروح شده ام و تمام بدنم کبود است و حجت الاسلام حیدری در بیمارستان بستری است که امروز باید عمل جراحی شود.

 قدس 
 صیانت از آسمان ایران، رسالت پدافند‌ هوایی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به مناسبت روز پدافند هوایی از اشراف اطلاعاتی و آمادگی‌های همه‌جانبه آنان برای رویارویی موفق با تهدیدهای متصور اظهار خرسندی کرد. سرلشکر باقری افزود: پدافند هوایی توانسته از امنیت آسمان ایران صیانت کند و با هوشمندی توانسته آمادگی خود در پاسخگویی قاطع به تهدیدهای فراروی فضای میهن اسلامی را نماد بازدارندگی جمهوری اسلامی قرار دهد.
 الحشد الشعبی سوپاپ اطمینان عراق
«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق، درباره آخرین تحولات عراق واکنش نشان داد و ضمن قدردانی از مردم عراق، خواستار تشکیل دولت عراق در سریع‌ترین زمان ممکن شد. وی طی بیانیه‌ای‌، ضمن قدردانی از همه مردم عراق برای رنج‌هایی که طی مدت اخیر کشیده‌اند، تأکید کرد: «الحشد الشعبی بار دیگر ثابت کرد که سوپاپ اطمینان است و کشور را حفظ کرد».
 دیدار سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان
سران دولت‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز گذشته در دیداری به میزبانی «شارل میشل» رئیس شورای اروپا شرکت کردند. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در این دیدار، تحولات قره‌باغ و وضعیت قفقاز جنوبی را به بحث گذاشتند.
این دیدار یک روز پس از تماس تلفنی رئیس شورای اروپا با علی‌اف درباره عادی‌سازی روابط باکو و ایروان و دیگر محورهای این دیدار انجام گرفت.
روز سه‌شنبه نیز کمیسیونی با موضوع تعیین مرزهای این دو کشور شوروی سابق در مسکو برگزار شد. ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «روسیه به همراه باکو و ایروان بر اجرای تمام مفاد توافقات سه‌جانبه که پس از جنگ دوم قره‌باغ کوهستانی ۲۰۲۰ بدست آمد در بالاترین سطح تمرکز دارد».
وی همچنین افزود: روسیه به کار اساسی با باکو و ایروان به منظور باز کردن مسیر ارتباطات و حمل و نقل در قفقاز جنوبی از طریق کارگروه تخصصی سه‌جانبه به ریاست معاونان نخست‌وزیر ادامه می‌دهد.

 اعتماد 
 پاسخ دادستان کل کشور به احتمال تبادل زندانیان در جریان مذاکرات
دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه مذاکرات احیای برجام در جریان است و سخنگوی وزارت امور خارجه بارها از آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با ایالات متحده خبر داده است، آیا احتمال تبادل زندانی در صورت احیای برجام یا حتی عدم احیای آن وجود دارد، گفت: ما وظیفه داریم که مشکلات شهروندان خودمان در هر جای دنیا را دنبال کرده و از آنها حمایت کنیم منتها روابط میان کشورها بسیار می‌تواند در این حوزه موثر باشد. سطح روابط و کیفیت روابط در این زمینه موثر است. ما با کشورهای اسلامی و کشورهای همسایه و به ویژه کشورهایی که با آنها در این رابطه قرارداد داریم در رابطه با رفع مشکلات ایرانیانی که در این کشورها هستند و مبادله زندانیان، خیلی راحت‌تر می‌توانیم کار انجام دهیم.حجت‌الاسلام منتظری در ادامه گفت: این روابط و قراردادها با کشوری مثل امریکا وجود ندارد و ناچار باید از طریق دیپلماتیک کارها پیش برود.

 ابتکار 
 هیچ مشکلی برای سفر زائران به عتبات عالیات وجود ندارد
وزیر کشور با اشاره به بازگشایی مرزهای ایران و عراق با فروکش کردن ناآرامی‌های اخیر در بغداد، گفت: هیچ‌گونه مشکلی در زمینه سفر زوار به عتبات عالیات وجود ندارد و این روند ادامه دارد. «احمد وحیدی» درباره سفر زائران به عتبات عالیات و برخی اخبار ضد و نقیض در این خصوص به دلیل ناآرامی‌ها در عراق گفت: با باز شدن دوباره مرزها و احساس اطمینانی که درباره امنیت زائران از داخل عراق به ما داده شده است، روند اعزام زوار از طریق مرزهای زمینی و هوایی در حال انجام است و هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وزیر کشور درخصوص تضامین اطمینان‌بخش طرف عراقی برای تامین امنیت زوار اظهار داشت: در مذاکرات و گفت‌وگوهایی که صورت گرفته، هم طرف عراقی اعلام آمادگی کرده و هم سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود ما اعلام شرایط مثبتی کرده‌اند و بحمدالله موضوع حل شده و زائران عزیز می‌توانند در کمال آرامش به عتبات عالیات بروند و به سلامتی بازگردند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
طلاب پس از آموزش و تحصیل، باید به شهرها و مناطق خود بازگردند
حوزه/ آیت الله العظمی سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه علمیه امام جعفر صادق (علیه السلام) بیان داشتند: همه نمی توانند برای تفقه در دین بیایند، بلکه از هر فرقه و کشور و جمعیتی، گروهی برای تحصیل علوم اهل بیت (علیهم السلام) به قم و نجف مهاجرت می‌کنند اما این تحصیل نباید مادام العمر باشد. محصل مادام العمر که در قم ریشه دوانده، صحیح نیست. ایشان افزودند: افرادی که برای تحصیل به قم می آیند پس از آموزش و تحصیل، باید به شهرها و مناطق خود بازگردند تا بالای منبر، وعظ، اخلاق و احکام و فقه بگویند تا مردم تربیت شوند. آیت الله العظمی سبحانی تاکید کردند: اصل کار در سعی و تلاش است و باید به گونه ای درس بخوانید که مدرسه امام صادق (علیه السلام) نمونه باشد. به عبارت دیگر، باید آرزوها را کنار گذاشت و عمل را به صحنه آورد.

مرحوم آیت الله ناصری مروج مکارم اخلاق در بین جامعه بود
مهر/آیت الله حسینی بوشهری در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت آیت الله ناصری در مسجد اعظم قم اظهار داشت: آیت الله ناصری استاد و معلم حقیقی اخلاق بود و با بیان دلنشین و گرم خود مروج مکارم اخلاق در بین جامعه بود. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: شخصیتی از میان ما رفت که هر کسی او و رفتارش را می‌دید به یاد خدا می‌افتاد و مرحوم آیت الله ناصری با مردم بود و همواره خود را در غم و شادی مردم شریک می‌دانست. وی ابراز داشت: این شخصیت با تمام وجود به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) عشق می‌ورزید و بدرقه با شکوه ایشان توسط مردم ولایتمدار اصفهان نشاندهنده این امر است که عالمان اهل عمل و مردم‌دار هیچگاه از خاطر مردم نمی‌روند.

منش و سیره آیت الله حائری برای همه درس‌آموز است
رسا/ آیت الله کعبی با بیان اینکه ولایت رهبر انقلاب صرفاً متعلق به ایران و ایرانیان نیست به تمجید از اقدام تقوامدارانه حضرت آیت الله حائری پرداخت و گفت: ایشان امروز که به سن کهنسالی رسیده و بیماری بر او عارض شده است با تواضع از مرجعیت کناره گیری می‌کند و این نشانه تقوای بالای این عالم است.این عالم در میدان علم و مبارزه حضور و هدایت امت اسلامی را برعهده داشت و تا به امروز به نحو احسن راه هدایتگری امت اسلامی خصوصاً در کشور عراق را انجام می داد. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: امروز حضرت آیت الله سید کاظم حائری با ارجاع همگان به وجوب اطاعت از رهبر معظم انقلاب به عنوان هدایت امت، صحبت شهید صدر را تکرار کرده است و این برای همه ما درس آموز است.

اوکراین برای جنگ با روسیه به سلاح‌های سنگین بیشتر نیاز دارد
فارس/ لیز تراس وزیر خارجه انگلیس طی سخنرانی انتخاباتی در لندن گفت که اوکراین برای جنگ با روسیه به سلاح‌های سنگین بیشتری از جمله «سامانه‌های راکت‌انداز چندگانه» نیاز دارد.
به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی علاوه بر این اظهارات، تاکید کرد که از نظر او انگلیس باید تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه به دلیل جنگ با اوکراین اعمال کند.وزیر خارجه انگلیس همچنین افزود که در صورت پیروزی در انتخابات نخست‌وزیری انگلیس، اولین تماس خارجی او با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین خواهد بود و وعده داد که در اولین فرصت به کی‌یف سفر کند.

اخباری از درگیری‌ها در بصره و کشته شدن یکی از رهبران سرایا السلام
ایسنا/ رسانه‌های عراقی چهارشنبه شب گزارش دادند که مجدداً درگیری‌هایی میان نیروهای سرایا السلام و عصائب اهل الحق در بصره واقع در جنوب عراق به وقوع پیوست. سایت بغداد الیوم گزارش داد که دو فرمانده برجسته در سرایا السلام، وابسته به جریان صدر کشته شدند.
در همین حال، گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد، آنچه که برخی از رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند، اخباری ضد و نقیض از وقوع رخدادهای امنیتی و تنش‌ها در استان بصره است. این موضوع عبارت از یک قتل در مرکز استان بصره و زخمی شدن یک فرد دیگر است و نیروهای امنیتی افراد مظنون را بازداشت کرده‌اند و به وظایف خود و تحقیق درخصوص این رخداد عمل می‌کنند.گروه اطلاع رسانی امنیتی عراق تاکید کرد که اوضاع در حال حاضر تحت کنترل است و آرامش امنیتی برقرار است و نیروهای امنیتی به صورت کامل در این استان مستقر شده‌اند.

رایزنی بایدن و لاپید درباره ایران
مهر/ پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس اعلام کرد که یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی با جوبایدن رئیس جمهور آمریکا در رابطه با توافق هسته‌ای با ایران گفتگو کرده است.لاپید مدعی شد که با بایدن در مورد تلاش‌های مختلف انجام شده به منظور توقف برنامه هسته‌ای ایران گفتگو کرده است.
در تحولی دیگر، باراک راوید روزنامه‌نگار سرشناس اسرائیلی اعلام کرد که باربارا لیو، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک امروز پنجشنبه به اراضی اشغالی سفر خواهد کرد. قرار است در این سفر با مقامات فلسطینی و اسرائیلی در قدس و رام الله دیدار کند.محور اصلی این سفر، نگرانی‌های آمریکا نسبت به تشدید تنش و درگیری‌ها در کرانه باختری عنوان شده است.

تورم حذف ارز ۴۲۰۰ تخلیه شد
تسنیم/ صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی درباره آمار تورم بیان کرد: تورم از ۵۹.۳ درصد در ابتدای دولت به ۴۰.۱ درصد رسیده است.
وی یادآور شد: این آمار در شرایطی به دست آمده که در ماه‌های اخیر با تورم جهانی نیز مواجه بودیم به طوری که از اواخر سال قبل کشورهای اروپایی و آمریکایی با افزایش شدید تورم مواجه شدند. در داخل کشور نیز ما از ناحیه طرح مردمی سازی یارانه‌ها تورم داشتیم که به عنوان مثال تورم ماهیانه خردادماه به بیش از ۱۲ درصد رسید.
رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: البته این تورم طبیعی بود و هر وقت نیز طرح را اجرا می‌کردیم همین اتفاق رخ می‌داد، ولی بحمدلله آثار تورم این موضوع در مردادماه تخلیه شد و تورم ماهیانه مردادماه به ۲ درصد رسید و هم‌اکنون در روال عادی قرار گرفته‌ایم.

حکیم: باید حکومتی قدرتمند تشکیل دهیم
ایسنا/«سید عمار حکیم»، در پیامی در واکنش به تحولات اخیر عراق گفت: طی دو روز گذشته شاهد حوادث تأسف‌باری بودیم که در آن خون‌های باارزشی ریخته شد.
عمار حکیم ادامه داد: اگر در این حوادث به دیده عقل و واقع‌بینی نظر کنیم، بر ما لازم می‌آید که برای برپایی حکومت قدرتمند عدالت‌محوری تلاش کنیم که همواره بدان فراخوانده و می‌خوانیم و خواهیم خواند، چون عمیقاً ایمان داریم که چنین حکومتی تنها ضامن عدم تکرار چنین حوادث و دست‌اندازهایی از این دست است که مصیبت‌ها و رنج‌های بیشتری را نصیب ملتمان می‌کند.
رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که میهن عزیزمان با چالشی وجودی مواجه شده که غلبه منطق و عقل و گفت‌وگو برای توافق بر سر آنچه منفعت ملتمان است و اولویت دادن به آن در برابر همه منافع محدود حزبی و گروهی را لازم می‌آورد.

اسیر فلسطینی اعتصابش را شکست
مهر/ «خلیل عواوده»، اسیر فلسطینی که از بیش از ۱۷۰ روز گذشته دست به اعتصاب غذا زده بود، سرانجام با عقب نشینی نظامیان صهیونیست و پذیرش آزادی این اسیر فلسطینی، اعتصاب غذای خود را تعلیق کرد.
عواوده که بدون اتهام یا محاکمه در بازداشت به سر می‌برد، بدلیل بازداشت بی دلیل خود دست به اعتصاب غذا زده و خواستار آزادی بی قید و شرط خود شده بود و اکنون به نظر می‌رسد مقامات تل آویو سرانجام در برابر درخواست این اسیر فلسطینی عقب نشینی کرده‌اند. وکیل این اسیر فلسطینی در عین حال گفته است که عواوده تا زمان آزادی در ۲ اکتبر، برای مداوا در بیمارستان خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *