خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۰۸

**آیت‌الله حائری ضمن کناره‌گیری از مرجعیت: شایسته‌ترین رهبر برای امت اسلام آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است** در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد: چهار شرط ایران برای توافق از زبان رئیس جمهور رفع پایدار تحریم‌ها، تضمین‌ اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی و بسته شدن ادعاها درباره پادمان** در جلسه شورای‌عالی حوزه های علمیه دبیر شورای عالی و مدیر حوزه‌های علمیه انتخاب شدند** حزب‌الله لبنان خطاب به اسرائیل: فرصت زیادی ندارید سرنوشت‌تان در گرو چند روز است** سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد: شهروندان ایرانی فعلا از سفر به بغداد کاظمین و سامرا خودداری کنند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 تجلیل از نقش وزارت‌اطلاعات بر اجرایی‌کردن منویات رهبری
معاون اول رئیس‌جمهور با حضور در وزارت اطلاعات و دیدار با وزیر، معاونان و مدیران کل این وزارتخانه، از اقدامات یک‌‌ساله وزیر و مجموعه وزارت اطلاعات تقدیر و تشکر کرد و گفت: نقش وزارت اطلاعات بر اجرایی کردن منویات حضرت امام‌خمینی (ره) و رهبرمعظم انقلاب نقشی بی‌بدیل است. مخبر اقدامات وزارت اطلاعات در مبارزه با مفاسد اقتصادی، مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب، نفوذ و مبارزه با رژیم‌صهیونیستی را برجسته و قابل تقدیر توصیف و بر استمرار این اقدامات تاکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور با تشریح برنامه‌های اقتصادی و اقدامات دولت انقلابی برای ارتقاء سطح معیشتی مردم گفت: خنثی‌سازی تحریم‌ها از ابتدای استقرار دولت در دستور کار قرار داشت تا با این راهبرد، تحریم‌ها را کم اثر کنیم. وی با اشاره به شرایط زمان تحویل دولت، به انجام برخی از اقدامات زیرساختی در چارچوب سند تحول دولت مردمی و انقلابی اشاره کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت‌های مختلف تلاش برای بهبود شرایط ادامه دارد. در این دیدار، حجت الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات گفت: این وزارتخانه بر اساس سند تحول دولت مردمی و انقلابی اهتمام لازم را به منظور همراهی با دولت برای اجرایی شدن برنامه‌ها در دستور کار دارد.

 همشهری
 تعویق در گفت‎وگوها؛ خواست مشترک ایران و عربستان
پایگاه خبری «العربی‎الجدید» به‎نقل از یک منبع مطلع در وزارت امورخارجه عراق گزارش داده‎است که با توجه به شرایط موجود در عراق، تهران و ریاض ترجیح داده‎اند که مذاکرات به تعویق بیفتد. دراین گزارش آمده‎است که قرار بود دور ششم مذاکرات ایران و عربستان در اواخر جولای (اوایل مرداد) برگزار شود و بغداد همه تدارکات و آمادگی‎ها را برای برگزاری این نشست که قرار بود با مشارکت مسئولان عالی‌رتبه دو کشور باشد را انجام داده بود، اما تحولات سیاسی در عراق و هجوم طرفداران جریان صدر به منطقه «خضرا» زمینه‎ساز تعویق این دور از مذاکرات شد. منابع عراقی معتقدند تعویق دور ششم مذاکرات تهران – ریاض ازسوی بغداد نبوده‎، بلکه به درخواست ایران و عربستان بوده‎است. آن‎گونه که گفته می‌شود، این ۲کشور تأکید داشته‎اند که اوضاع سیاسی موجود در عراق مناسب برگزاری چنین مذاکراتی، به‎ویژه در سطح وزیران نیست. گمانه‎زنی‎ها حکایت از آن دارد که تحصن طرفداران جریان صدر در منطقه «خضرا» و در نزدیکی مکان‎هایی که معمولا مذاکرات تهران و ریاض در آنجا برگزار می‎شده‎است، دوطرف را مجاب کرده که برگزاری دور ششم گفت‎وگوها را به زمان مناسب‎تری موکول کنند.

 کیهان 
 شایسته‌ترین رهبر برای امت اسلام آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است
آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری، مرجع تقلید شیعیان عراق دیروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل ناتوانی جسمی و بیماری از مرجعیت تقلید شیعیان انصراف می‌دهد.
ایشان در بیانیه‌ای ضمن اعلام تصمیم خود و اینکه نمایندگان ایشان دیگر حق دریافت وجوه شرعی را ندارند، مقلدان خود و شیعیان را به تبعیت و اطاعت از آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای دعوت کرده و ایشان را شایسته‌ترین فرد برای رهبری امت اسلام دانستند.
در بیانیه آیت‌الله حائری همچنین آمده است که هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.
این عالم گرانقدر همچنین در بیانیه خود ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در خاک عراق را از بزرگ‌ترین حرام‌‌ها نزد خداوند دانست.
آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری (زاده ۱۳۱۷ش) از مراجع تقلید شیعه و از شاگردان سید محمدباقر صدر است. پس از شهادت سید محمدباقر صدر و سید محمد صدر، گروهی از مردم عراق به خصوص حامیان خاندان صدر وی را به‌عنوان مرجع دینی و سیاسی خود برگزیدند.
حزب‌الله لبنان خطاب به اسرائیل: فرصت زیادی ندارید سرنوشت‌تان در گرو چند روز است
حزب‌الله لبنان تقریباً یک ماه پس از فرستادن پهپادهایش به میدان نفتی-گازی «کاریش» که بنابر اعلام رسانه‌های صهیونیستی، نیروی هوایی، دریایی و زمینی اسرائیل را یک ماه در آماده‌باش کامل نگاه داشت، با انتشار ویدئویی جدید خطاب به رژیم صهیونیستی هشدار داده «فقط چند روز فرصت دارید».
مقاومت لبنان ویدئویی جدید منتشر کرده که نشان می‌دهد کشتی‌های رژیم صهیونیستی ویژه استخراج گاز در مرز لبنان و فلسطین اشغالی را تحت رصد کامل دارد. در این ویدئو با عنوان «أنتم رهن الأیام» (فقط چند روز فرصت دارید) به رژیم صهیونیستی هشدار داده می‌شود که کشتی‌های مذکور در تیررس موشک‌های مقاومت لبنان قرار دارد.

 ایران 
 در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد: چهار شرط ایران برای توافق از زبان رئیس جمهور
رفع پایدار تحریم‌ها ، تضمین‌ اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی و بسته شدن ادعاها درباره پادمان
آیت الله رئیسی در نشست خبری با خبرنگاران:
کشور نیازمند تصمیم های قوی برای بازکردن گره هاست.
با مردم و در میان مردم بودن و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد.
سیاست دولت در مهار تورم این است که ابتدا خودش به سمت تصمیمات تورم‌زا نرود.
۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیشران‌های اقتصادی و بانک‌ها در کشور انجام شده است.
با هماهنگی بخش خصوصی و تشکیل کنسرسیوم‌ها سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد دلاری نیز انجام می‌شود
در سال گذشته ۲۰۲ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور انجام شده است
هیچ فایده‌ای برای ملاقات با بایدن نه برای ایران و نه برای ملت ایران وجود ندارد.
سران رژیم صهیونیستی به فاصله بین تصمیم و اقدام خود علیه ایران توجه کنند که در فاصله بین این تصمیم و اقدام به آن، آیا از رژیم صهیونیستی چیزی باقی می‌ماند یا نمی‌ماند؟
برقراری روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان در گرو اجرای تعهدات این کشور در مذاکرات عراق است.
زنان و دختران ما، عفت و پاکی خود را از یک فرهنگ و تمدن بسیار قوی ایرانی و اسلامی دارند، هیچ کس حق ندارد در موضوع عفاف و حجاب کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد.
بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد.
گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شده است.
دولت مفسدین را خود تحویل دستگاه قضایی داده است.
آنچه در توافق مدنظر است نخست، تضمین‌های اطمینان‌آور، راستی‌آزمایی عینی و عملی نسبت به رفع تحریم‌ها، سوم رفع تحریم‌ها به‌صورت معنادار و پایدار و چهارم بسته شدن ادعاهای سیاسی در رابطه با پادمان است.
سفر فؤاد حسین به تهران با محوریت مذاکرات تهران و ریاض
روز گذشته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق برای دومین بار در سال ۱۴۰۱ به تهران سفر کرد و با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
یک مسئول در وزارت خارجه عراق که نام او ذکر نشده در گفت‌وگو با العربی الجدید تأکید کرد که فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در سفرش به تهران در خصوص پرونده‌های متعددی رایزنی خواهد کرد که اغلب آنها داخلی هستند اما دور ششم مذاکرات تهران و ریاض که به تعویق افتاده است نیز در دستور کار این سفر است.

 جمهوری‌اسلامی 
 دبیرکل سازمان ملل خواستار نابودی همیشگی سلاح‌های هسته‌ای شد
دبیرکل سازمان ملل به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مخالفت با آزمایش‌های هسته‌ای از جامعه جهانی خواست تا به صورت دائم تسلیحات هسته‌ای را کنار بگذارد.
به گزارش خبرگزاری “نوویه ایزوستیا”، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پیامی در حساب توئیتر خود به مناسبت روز جهانی مخالفت با آزمایش‌های هسته‌ای نوشت: “جهان ما مدتی طولانی است که گروگان تسلیحات هسته‌ای قرار گرفته است. این دستگاه‌های مرگ نه پیروزی را تضمین می‌کنند و نه امنیت را، آنها هدفشان تنها ویرانی به بار آوردن است. بیایید اطمینان حاصل کنیم که آزمایش‌های هسته‌ای برای همیشه متوقف شده و تسلیحات هسته‌ای را یک بار برای همیشه به بایگانی‌های تاریخ بفرستیم. ”
پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه هند، کره شمالی و پاکستان و همچنین رژیم صهیونیستی به عنوان دارندگان تسلیحات هسته‌ای در جهان تلقی می‌شوند.
تکذیب شایعه استخدام روحانیون در بانک‌ها
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شورای فقهی بانک مرکزی، شایعه استخدام روحانیون در بانک‌ها را تکذیب کرد. وی در پاسخ به سوال خبرگزاری حوزه که پرسیده بود آیا این خبر صحت دارد که قرار است ۲۰ هزار روحانی در بانک‌ها مستقر شوند و هر شعبه بانک یک روحانی استخدام کند؟ گفت: در کل کشور ۳۶ بانک داریم که قرار است در هر بانکی یک روحانی مستقر شود که جمعاً می‌شود ۳۶ روحانی و عدد ۲۰ هزار نفر درست نیست و اینکه گفته شده در هر شعبه بانک قرار است یک روحانی مستقر شود، یک شانتاژ رسانه‌ایست.

 وطن امروز 
 شهروندان ایرانی فعلا از سفر به بغداد کاظمین و سامرا خودداری کنند
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از کلیه زائران و هموطنان عزیز ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی و نجف اشرف حضور دارند، تقاضا می‌نماید با توجه به وضع مقررات منع رفت و آمد از سوی دولت محترم عراق، تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامرا خودداری نمایند».
ظهر دیروز به دنبال اعلام کناره‌گیری مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق از دنیای سیاست، حامیان این جریان در برخی از شهرها به خیابان آمده و مقرهای دولتی را به تصرف خود درآوردند. کاخ ریاست‌جمهوری عراق یکی از اماکنی است که حامیان صدر وارد آن شده‌اند. در پی هرج و مرج ایجاد شده در پایتخت عراق، دولت این کشور از ساعت ۱۵:۳۰دیروز دوشنبه به وقت محلی هرگونه تردد در بغداد را ممنوع کرده است.
گفتنی است میراحمدی، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد: با توجه به ناآرامی‌های عراق و مقررات منع آمد و شد، سفارت کشورمان در عراق اطلاعیه‌ای برای منع آمد و شد در شهرهای زیارتی صادر کرد. سفارت کشورمان در حال مدیریت ماجراست و ان‌شاءالله عزیزان زائر ایرانی به سلامت به کشور برخواهند گشت. وی افزود: به جهت اینکه حفظ امنیت زائران ایرانی عتبات عالیات برای‌مان در اولویت است، لازم است هموطنان عزیز موقتا و تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند. هموطنان عزیز منتظر اطلاع‌رسانی وزارت کشور برای عبور از مرزها باشند.
بر همین اساس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی نیز در اطلاعیه‌ای از لغو پروازهای تهران- بغداد خبر داد.
محاکمه ۲ شهروند ایرانی‌تبار در سوئد به اتهام جاسوسی
یک روزنامه سوئدی از محاکمه ۲ شهروند «ایرانی‌تبار» در این کشور به اتهام «جاسوسی» خبر داد. روزنامه سوئدی «اکسپرسن» در گزارشی مدعی شد این ۲ برادر ایرانی‌تبار شاغل در نیروی پلیس و نهادهای امنیتی سوئد به اتهام «جاسوسی» محاکمه می‌شوند. این گزارش بدون ذکر نام این ۲ برادر، اشاره می‌کند که این ۲ در سنین کودکی به سوئد آمده‌اند و شهروندی این کشور را در نوامبر سال ۱۹۹۴ به دست آورده‌اند.
بر اساس این گزارش، برادر بزرگ‌تر از ماه مارس سال ۲۰۱۱ تا زمان بازداشت خود در سال ۲۰۲۱، در بخش‌های حساس پلیس امنیتی و نظامی این کشور کار کرده است.
گفته می‌شود برادر کوچک‌تر که ۳۵ سال دارد نیز پیش از این در آکادمی پلیس سوئد تحصیل کرده است.

 جوان 
 دستور رسیدگی به گزارش فولاد مبارکه با نهایت دقت و انصاف
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به واصل شدن گزارش تحقیق و تفحص مجلس پیرامون فولاد مبارکه به دستگاه قضایی، مجدداً خطاب به دادستان تهران تأکید کرد که شعبه ویژه‌ای را برای رسیدگی به این موضوع اختصاص دهد و همه جوانب قضیه مذکور با نهایت دقت، مورد بررسی قرار گیرد تا به آنچه حق و انصاف است، عمل شود.
رئیس قوه قضائیه گفت: پیرامون خیلی از این گزارشاتی که واصل می‌شود به‌خصوص در مواردی که خود اعضای تحقیق و تفحص تصریح دارند هنوز جمعبندی نهایی را انجام نداده و هنوز همه دفاعیات را استماع نکرده‌اند، بعضاً اخبار و مسائل خامی در سطح جامعه منتشر می‌گردد که خود متولیان تحقیق و تفحص، این اخبار را قبول ندارند؛ کما اینکه در مورد اخیر مرتبط با فولاد مبارکه نیز برخی نمایندگان مجلس توضیحاتی را ارائه کردند؛ لذا ضرورت دارد گزارش تحقیق و تفحص اخیر مجلس هر چه سریع‌تر و در نهایت دقت و انصاف و رعایت ضوابط قانونی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و آن مقدار که مطابق با حق و حقیقت است به صورت مستدل و متقن به مردم اعلام شود و آن مقداری دیگر نیز که برخلاف واقع است و ذهنیت‌هایی را ایجاد کرده، برای مردم تبیین شود.

 خراسان
 مجوز اقامت به خارجی ها به شرط ورود ۱۰۰ هزار دلار
خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت درخصوص قانون اقامت گرفتن ایران با سقف سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلار اظهار کرد: قبول داریم که سقف‌های اعلام شده بالاست لذا به ۱۰۰ هزار دلار کاهش پیدا کرده و اگر فردی حداقل ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور کند می‌تواند اقامت بگیرد و تمهیداتی فراهم شده برای این که جذابیت بیشتری برای جذب سرمایه گذاری ایجاد شود.

 رسالت 
 بهره‌برداری و آغاز اجرای سه میلیارد دلار پروژه نفتی در پارس جنوبی
وزیر نفت با اعلام اینکه روز گذشته در پارس جنوبی، یک میلیارد دلار پروژه افتتاح و به بهره‌برداری رسید، گفت: عملیات اجرایی ۲ میلیارد دلار پروژه جدید نیز آغاز شد. اوجی در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های وزارت نفت در استان بوشهر، با اشاره به اینکه ۷۰ درصد تولید گاز کشور در استان بوشهر انجام می‌شود، افزود: یک میلیارد دلار پروژه افتتاح شد و ۲ میلیارد دلار نیز پروژه جدید عملیات اجرایی آن آغاز شد. وی تأکید کرد: اولویت با نیروهای بومی استان بوشهر در اجرای پروژه‌ها است. اوجی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه برای ارتقا دانش نیروهای بومی، گفت: با این اقدام امکان استفاده از نیروهای بومی بیشتر می‌شود. وزیر نفت با اشاره به اینکه ۱۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار برای انجام پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی در استان بوشهر در نظر گرفته‌شده است، افزود: در استان‌هایی که صنعت فعال است، مردم آن مناطق باید بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: در یک سال عمر دولت سیزدهم ۱۴ هزار میلیارد تومان مصوبات سفرهای استانی برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی در سراسر کشور مصوب شده است. اوجی افزود: تکمیل زنجیره پتروشیمی در دستور کار است و از سرمایه‌گذاران در این خصوص حمایت می‌کنیم.

 مردم سالاری 
 نیاز عراق به گاز ایران
«احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق گفت که این کشور به ۵۵ تا ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در روز برای خودکفایی نیروگاه‌های تولیدی خود نیاز دارد. سخنگوی وزارت برق عراق تأکید کرد که بغداد در این خصوص در حال مذاکره با تهران است. وی افزود: این وزارتخانه توانسته بدهی به ایران را از طریق استقراض داخلی از بانک تجارت عراق پرداخت کند. بنابراین واردات گاز از ایران به ۴۵ میلیون متر مکعب در روز رسید. احمد موسی تصریح کرد: افزایش واردات گاز به تامین سوخت نیروگاه‌ها و افزایش ساعات دسترسی به برق کمک کرد.

 قدس
 جرایم سازمان‌یافته نقض حقوق بشر
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در دیدار با رئیس آمبودزمان ترکیه از سیاسی شدن حقوق بشر ابراز تأسف کرد. کاظم غریب‌آبادی افزود: مخالف رویکردهای دوگانه و تبعیض‌آمیز برخی کشورها در قبال حقوق بشر هستیم که به نقض حقوق ملت‌ها انجامیده است. با توجه به انعقاد موافقت‌نامه انتقال محکومان میان دو کشور، درخواست داریم از این ظرفیت حقوقی به خوبی استفاده شود.
گفت‌وگوی برجامی وزرای خارجه ایران و عمان
وزیران خارجه ایران و عمان روز گذشته در تماسی تلفنی در خصوص آخرین تحولات مرتبط با مذاکره لغو تحریم‌ها تلفنی گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان بااشاره به اعلام نظر ایران پس از جمع‌بندی، گفت: اراده ما بر حصول توافقی خوب، پایدار و قوی استوار است. در ادامه، بدر البوسعیدی نیز ابراز امیدواری کرد نتیجه رضایت‌بخشی از مذاکرات وین بدست آید.
حماس چالش مهم
«ایریت لیلیان» کاردار رژیم صهیونیستی در آنکارا در جریان نشست مطبوعاتی تنها دلیل تأخیر تعیین سفیر این رژیم در ترکیه را وضعیت سیاسی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل خواند. وی از ادامه فعالیت‌های دفتر حماس در استانبول به عنوان مهم‌ترین چالش پیش‌روی روابط دو طرف یاد کرد و افزود: جای تردیدی نیست که اسرائیل از ترکیه انتظار دارد ضمن تعطیلی دفتر حماس در استانبول، رهبران این گروه را نیز از خاک ترکیه اخراج کند.
مقتدی صدر بار دیگر مدعی خروج از عرصه سیاست شد
رهبر جریان صدر که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران تأثیر تصمیمات هیجانی وی در بن بست سیاسی ۱۰ماهه عراق به وضوح قابل مشاهده است، در ادامـه اقدامات غیرقابل پیش بینی خود روز گذشته با انتشار بیانیه ای در توییتر کناره گیری همیشگی اش از فعالیتهای سیاسی را اعلام کرد. این اقدام مقتدی صدر در واکنش به بیانیه مهم آیت الله سید کاظم حسینی حائری صورت گرفت.
در بیانیه تند و تیز صدر که در واکنش به اقدام آیت الله حسینی حـائـری صــورت گـرفـت، آمـده اســـت: «بـسـیـاری از جمله آقـــای حــائــری فکر میکنند این رهبری به لطف یا دستور آنان بدست آمـده اسـت در حالی که ایـن به لطف خـداونـد و فیض پدرمان بوده است». وی تأکید کرد: «نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست و هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی «رهبری» نـکـرده و خــود را فقط «امـرکـنـنـده بـه مـعـروف و نهی کننده از منکر» می داند و هدفی جز «اصلاح اعوجاجی که عامل اصلی آن، نیروهای سیاسی شیعه بـوده انـد» نــدارد. صـدر افــزود: «بـا اینکه میدانم کناره گیری آیت الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده اما من نیز اعلام میکنم دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از این عرصه کناره گیری و همه دفترهای وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می کنم».
این نخستین بار نیست که وی ادعای خـروج از صحنه سیاسی را سر مـی دهـد. صدر در سال ۳ ۲۰۱ نیز اعلام کرده بود عطای سیاست را به لقایش بخشیده و از فعالیتهای سیاسی کناره گیری و حتی دستور تعطیلی دفتر خود را صادر کرده است. اما شاهد بودیم در سالهای بعد نیز هـرگـز از صحنه سیاسی عــراق بـه دور نبود.

 اعتماد 
 رستم قاسمی در بیمارستان بستری شد
بهادری جهرمی، سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت به دنبال بستری شدن رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در یکی از بیمارستان‌های تهران ضمن عیادت از وی در جریان آخرین وضعیت سلامتی و روند درمان او قرار گرفت. در این ملاقات، بهادری جهرمی ضمن ابلاغ سلام و احوالپرسی رییس‌جمهور و اعضای دولت برای وزیر راه و شهرسازی آرزوی سلامتی و شفای عاجل کرد. وزیر راه و شهرسازی در پی بروز حادثه تحت عمل جراحی دیسک کمر قرار گرفته است.

 اطلاعات 
 آمادگی ۹۰۰ شعبه بانکی و صرافی برای ارائه ارز به زائران اربعین
۹۰۰ شعبه بانکی و صرافی آماده خدمات‌رسانی به زائران امام حسین (علیه السلام) هستند و از مردم می‌خواهیم در شهرهای مبدأ یا استان خود ارز مورد نیازشان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کرده و به روزهای منتهی به اربعین موکول نکنند. امیر هامونی مدیرعامل بازار متشکل ارزی بانک مرکزی ضمن اعلام این مطلب گفت: برای خدمات‌رسانی برای زائران اربعین امام حسین (علیه السلام) بانک مرکزی تصمیم گرفته است، به ازای هر نفر به مبلغ ۱۰۰ دلار از طریق شعب بانکی و صرافی‌های مجاز سراسر کشور ارز اختصاص دهد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
دبیر شورای عالی و مدیر حوزه‌های علمیه انتخاب شدند
حوزه/ در جلسه شورای عالی حوزه های علمیه، که در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری به عنوان دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت الله جواد مروی به عنوان دبیر دوم این شورا و آیت الله علیرضا اعرافی به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، به مدت دو سال دیگر انتخاب شدند. در این جلسه همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسین رحیمیان به عنوان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه، به مدت دو سال دیگر انتخاب شد. شایان ذکر است: آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری از سال ۱۳۹۷ عهده دار دبیری شورای عالی حوزه‌های علمیه می‌باشد و آیت الله اعرافی نیز از سال ۱۳۹۵ مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور را برعهده دارد.

طالبان به درخواست‌های جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر پاسخ دهد
فارس/ نماینده ایران در سازمان ملل گفت: طالبان باید به درخواست‌های مکرر جامعه جهانی برای تشکیل یک دولت فراگیر که جامعه چند قومیتی افغانستان را به درستی نمایندگی کند، پاسخ دهد. «زهرا ارشادی» با اشاره به وضعیت بشردوستانه وخیم افغانستان افزود: براساس گزارش سازمان ملل، حدود ۲۵ میلیون نفر در حال حاضر در فقر زندگی می‌کنند. حقوق بشر به ویژه در مورد زنان و دخترانی که هنوز از دسترسی به آموزش محروم هستند، همچنان نقض می‌شود و طالبان هنوز به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده است. نماینده کشورمان همچنین بر بازگرداندن دارایی‌های مسدود شده افغانستان تاکید کرد و گفت: این دارایی‌ها متعلق به مردم افغانستان بوده و برای کمک به اقتصاد افغانستان و نجات جان انسان‌ها حیاتی است و نباید سیاسی یا مشروط شود.

اصلاحات در شورای امنیت تسریع شود
فارس/ رئیس مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تسریع اصلاحات در شورای امنیت شده و گفت: این شورا باید بازتاب دهنده واقعیت ژئوپلتیک فعلی جهان باشد. «عبدالله شهید» گفت: «فرآیند مذاکرات بین دولتی بر سر اصلاحات در شورای امنیت ۱۴سال است که ادامه پیدا کرده است. من هر از گاهی در طول این یک سال خواستار آن شدم که کشورهای عضو این فرآیند را تسریع کنند چون شورای امنیت سازمان ملل باید بازتاب دهنده ژئوپلتیک فعلی جهان باشد، این شورا دیگر نمی تواند متعلق به گذشته باشد چون در این صورت اعتبار خود این ارگان همچنان با شکست مواجه خواهد شد».

وزیران انرژی اروپا نشست اضطراری برگزار می کنند
فارس/ وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک برای برگزاری نشستی اضطراری با شرکت وزیران حوزه انرژی اعضای اتحادیه اروپا با هدف رسیدگی به وضعیت بازار انرژی و ترمیم این بازار درخواست داد. وی در پستی در صفحه خود در توئیتر تاریخ برگزاری این نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا را ۹ سپتامبر اعلام کرده و نوشت: «ما باید بازار انرژی را ترمیم کنیم. رسیدن به راه حلی در سطح اتحادیه اروپا با فاصله ای زیاد می تواند بهترین دستاورد ما باشد. » این وزیر جمهوری چک اشاره کرد که قیمت گاز طبیعی از ماه ژوئن تا کنون از ۱۸ یورو (۱۸ دلار) به ۳۱۰ یورو (۳۱۰ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت رسیده است.

فرانسه راکتورهای هسته ای خود را مجددا راه اندازی می کند
ایرنا/ نخست وزیر فرانسه گفت: برای جلوگیری از کمبودبرق در زمستان بشدت نیازمند راه اندازی مجدد راکتورهای هسته ای که پیشتر تعطیل شده، هستیم.
الیزابت بورن در ادامه افزود: راه اندازی مجدد فوری راکتورهای هسته ای متوقف شده برای جلوگیری از وقفه در تامین برق در زمستان امسال ضروری است. به دنبال افزایش نگرانی ها در مورد تامین انرژی در زمستان، فرانسه هفته گذشته ۴ راکتور از ۱۲ رآکتور هسته‌ای خود را که قبلا تعطیل شده بودند مجددا راه‌اندازی کرد. فرانسه حدود ۷۰ درصد برق خود را از ناوگانی متشکل از ۵۶ رآکتور تولید می کند، اما ۳۲ راکتور این کشور در حال حاضر برای تعمیر و نگهداری معمول یا ارزیابی خطرات فنی خاموش هستند. امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در اوایل سال جاری خواستار ساخت ۱۴ رآکتور جدید برای انتقال انرژی کشور از سوخت های فسیلی شد.

روسیه ادامه حملات هوایی تل آویو به سوریه را محکوم کرد
ایرنا/ واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: مسکو تداوم حملات هوایی اسرائیل به اهدافی در سوریه را محکوم می کند و امیدوار است تا قبل از پایان سال، نشستی در قالب آستانه درباره سوریه برگزار شود. وی افزود: برقراری ثبات و امنیت طولانی مدت در سوریه تنها از طریق بازگرداندن کامل حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه و توقف حضور غیرقانونی نظامی خارجی امکان پذیر است.

در حال گفتگو با شرکای اسرائیلی درباره ایران هستیم
ایرنا/ معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات رفع تحریم ها به ایستگاه پایانی رسیده و تحرکات رژیم صهیونیستی نیز در این زمینه افزایش یافته است، اعلام کرد که واشنگتن در حال گفتگو با شرکای صهیونیستی خود درباره ایران است. ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن به پیشنهاد اروپا پاسخ داده است، توپ مذاکرات وین را همچنان به زمین ایران انداخت و مدعی شد که اکنون به ایران بستگی دارد که به متن ما پاسخ دهد. وی درباره موضع دولت بایدن درباره آغاز غنی‌سازی اورانیوم به وسیله سانتریفیوژهای آی‌آر-۶ در نطنز با تکرار ادعاهای کشورش افزود: واشنگتن هنوز معتقد است بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، در راستای منافع ملی ایالات متحده و بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی به سلاح هسته‌ای است.

افزایش گسست در درون رژیم صهیونیستی
ایرنا/ مشاور پیشین امنیت رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی از افزایش گسست و چند دستگی داخلی در رژیم صهیونیستی از “یهودیان حریدی” به عنوان یکی از تهدیدها برای آینده این رژیم نام برد. “دانیل شوفتان” رئیس مرکز مطالعات امنیت دانشگاه حیفا در فلسطین اشغالی در مقاله‌ای که در روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌هیوم» منتشر شده، نوشت: اکثریت قریب به اتفاق یهودیانی که در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) زندگی می کنند کسانی هستند که بنا به ضرورت به اینجا آمده‌اند و دلیل آمدنشان علاقه به صهیونیسم نبوده است. این نظامی پیشین رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی درباره وقوع گسست و چند دستگی در درون “اسرائیلی ها” در سرزمین‌های اشغالی تصریح کرد: بعد از پشت سر گذاشتن خطر جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۷۳ و انتفاضه دوم، آنچه مایه نگرانی است افراطی‌گری برخی گروه‌های حریدی و چگونگی مهار میلیون‌ها فلسطینی در اسرائیل (سرزمین‌های اشغالی) است. فرقه حریدی یکی از فرقه‌های بنیادگرا محسوب می‌شود که به شدت پایبند سنت های یهودی در زندگی خود است.

شرکت‌های آمریکایی مخفیانه به دنبال تجارت با روسیه هستند
مهر/ روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه مدعی شد شرکت‌های آمریکا مخفیانه به دنبال راهی برای دورزدن تحریم‌ها و تجارت با روسیه هستند. به گفته این منابع، شرکت‌های آمریکایی که به دنبال دورزدن تحریم‌های غرب علیه روسیه هستند به شرکت‌های ترکیه‌ای پیشنهاد می‌دهند که در ازای دریافت مبلغ خاصی (کمیسیون) آنها را در معامله با شرکت‌های روسی شریک کنند. این منابع آگاه ترکیه‌ای همچنین افزودند: این گونه پیشنهادها در ماه‌های اخیر افزایش یافته و شرکت‌های آمریکایی از مسیر روسیه-ترکیه-دُبی-آمریکا تجارت می‌کنند و از روسیه کالا می‌خرند.

افزایش شمار کشته ها در عراق به ۳۰ نفر
مهر/ در شرایطی که بامداد امروز منابع عراقی از مذاکرات چارچوب هماهنگی و جریان صدر در راستای توقف درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد خبر داده بودند، شدت درگیری‌ها در این منطقه همچنان در حال افزایش گزارش شده است. شبکه الجزیره گزارش داد که در اثر درگیری‌ها در داخل منطقه سبز بغداد تاکنون ۳۰ نفر کشته و ۷۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند. این شبکه به نقل از یک منبع بیمارستانی در عراق اعلام کرد که از بین زخمی‌ها ۱۱۰ نفر از نیروهای امنیتی عراق هستند. الجزیره همچنین از پرتاب چهار فروند موشک به داخل منطقه سبز بغداد خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *