خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۰۶

**پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌الله آیت‌الله ناصری** آیت الله العظمی نوری همدانی: کار مهم ما این است که حوزه را از لحاظ معلومات، دقت، بیان و شجاعت تقویت کنیم** آیت الله حسینی بوشهری: نباید حوزه علمیه با فلسفه اصلی انقلاب و نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب فاصله داشته باشد** پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی رحلت آیت الله ناصری** وزیر جنگ اسرائیل: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب درپی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌الله آیت‌الله ناصری
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌ا. . . آیت‌ا. . . آقای حاج‌شیخ محمدعلی ناصری را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌ا. . . الرحمن الرحیم
رحلت عالم ربانی و سالک الی ا. . . آیت‌ا. . . آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری رحمه‌ا. . . ‌علیه را به عموم مردم اصفهان و به همه‌ ارادتمندان و مستفیدان از فیوضات آن مرحوم و بالخصوص به فرزندان محترم و مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم. این عالم بزرگوار و معلم اخلاق، وظیفه‌ بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهره‌‎مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار می‌بردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد. از خداوند متعال قبول خدمات و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌کنم.

 همشهری 
 وعده سعودی‎ها برای آزادی زائر ایرانی
حدود ۴۰روز از دستگیری خلیل دردمند، زائر ایرانی حاضر در مراسم حج تمتع از سوی پلیس عربستان ‎سعودی می‎گذرد؛ اگر چه پیگیری‎ها برای آزادی وی هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده‎ است، اما گفته می‌شود طرف سعودی قول داده شهروند ایرانی را طی روزهای آینده آزاد کند.
این حاجی ایرانی که از اهالی شهر «درچه» از توابع خمینی‎شهر استان اصفهان است و در موسم حج تمتع سال‌ جاری، به ‎همراه مادرش به زیارت خانه خدا مشرف شده بود، پس ‎از به‎جا آوردن مناسک حج، در روز عید غدیر خم به اتهام «تصویربرداری» از سوی نیروهای امنیتی سعودی در مسجدالحرام دستگیر و به زندان منتقل شد.
نیروهای امنیتی سعودی درحالی برای این زائر ایرانی به اتهام تصویربرداری، پرونده قضایی تشکیل دادند که مشاهدات میدانی حکایت از آن دارد بسیاری از زائران کشورهای مختلف در مسجدالحرام اقدام به عکسبرداری و تصویربرداری کرده‎اند و با برخورد نیروهای امنیتی سعودی نیز مواجه نشده‎اند.
بازداشت زائر ایرانی به ‎دلیل گرفتن عکسی با تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی در حالی ادامه دارد که دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان و وزارت امور خارجه پیگیری‎های لازم برای رهایی این شهروند اصفهانی را انجام داده‌‎اند و ادامه پیگیری تا آزادی دردمند در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به دیدار خانواده حاجی ایرانی بازداشت شده در عربستان رفت تا آنان را در جریان آخرین اقدام‎ها و پیگیری‎های انجام شده برای آزادی وی قرار دهد. امیرعبداللهیان در این دیدار از دریافت قول‎هایی از طرف سعودی‎ها مبنی بر انجام مساعدت‎های لازم برای آزادی این زائر ایرانی خبر داد.

 کیهان 
 وزیر جنگ اسرائیل: خروج آمریکا از برجام اشتباه بود
یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی درباره پاره‌ای جزئیات مطرح‌شده در جلسه میان جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و بنی گانتز، وزیر جنگ صهیونیست‌ها توضیحاتی داده است.
او گفته که بنی گانتز در این جلسه مخالفت تل‌آویو با توافق احتمالی در مذاکرات رفع تحریم‌های وین را به اطلاع طرف آمریکایی رسانده است. این مقام صهیونیستی گفت که بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ برنامه هسته‌ای ایران توسعه پیدا کرد. وی گفت گزینه‌هایی که در حال حاضر موجودند یا عدم توافق است و یا یک توافق مضر.
این مقام وزارت جنگ صهیونیست‌ها گفت: «نظر شخصی من این است که خروج از توافق هسته‌ای اشتباه از آب درآمد. سؤال این است که الآن باید چه کاری انجام بدهیم. اسرائیل، روی توافق در حال شکل‌گیری اثرگذاشته و کماکان هم اثر می‌گذارد، اما تا این لحظه، این توافق با توافقی که منافع اسرائیل را تأمین کند فاصله دارد و وزیر دفاع، در جلسه مخالفتش را به روش خودش ابراز کرد. به نظر من این پیام‌ها دریافت شده‌اند و در نظر گرفته خواهند شد. »
در همین راستا، «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که «خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در نتیجه آن، اسرائیل را در چالش راهبردی قرار داده است. نظر شخصی من این است که خروج از توافق هسته‌ای اشتباه بود. »
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی عصر جمعه هم گفت که با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است. وی در ادامه افزود: «به مشاور امنیت ملی آمریکا گفتم که اسرائیل با توافق هسته‌ای با ایران مخالف است. »

 ۵ میلیون تن کالای اساسی در حال ترخیص از بنادر کشور است
رئیس‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از وجود بیش از ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور خبرداد که روزانه در حال ترخیص است.
مقدسی درباره میزان کالا در گمرک‌های کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت با اعتبارات در اختیار توانسته‌اند کالاهای اساسی را برای کشور تامین کنند که براین اساس در حال حاضر ۳. ۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد که تشریفات گمرکی آنها در حال انجام است همچنین ۵۰۰ هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه و بارگیری در اسکله‌ها است. یک میلیون تن کالای اساسی هم در لنگرگاه‌های کشور موجود است که در مرحله قبل از اسکله قرار دارد و در مجموع ۵ میلیون تن کالای اساسی به عنوان یک ذخایر مناسبی برای کشور وجود دارد که برای مردم تهیه شده و دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد. این ذخایر خوب کالای اساسی در بنادر کشورمان در حالی است که بسیاری از کشورهای غربی این روزها به دلیل جنگ اوکراین با کمبود شدید مواد غذایی و کالای اساسی مواجهند.
رئیس‌کل گمرک گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه گمرک از تمام ظرفیت‌های قانونی و کنوانسیون‌های جهانی برای ترخیص سریع‌تر کالاهای مختلف استفاده می‌کند و برهمین اساس تجارت خارجی کشور تحت تأثیر برجام قرار نگرفته و خوشبختانه حجم تجارت رو به افزایش است و عمده واردات هم مربوط به کالاهای اساسی و تجهیزات خط تولید است. تراز تجاری کشور هم در بخش واردات و صادرات نزدیک به هم است. به گفته مقدسی ترانزیت کشور در یک‌ساله دولت سیزدهم بدون برجام ۴۴درصد رشد داشته است.

 ایران 
 تأکید دولت بر افزایش دانشجویان رشته‌های پزشکی
رئیس جمهور در همایش ملی بزرگداشت خادمان سلامت، با قدردانی از خدمات ماندگار پزشکان و پرستاران بویژه در دوران همه‌گیری کرونا، از اراده و اهتمام دولت برای رفع دغدغه‌های جامعه سلامت بویژه در حوزه معیشت خبر داد.
آیت‌الله رئیسی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب اسلامی بویژه شهدای مدافع سلامت، گفت: خدمت کادر درمان به آحاد جامعه، به دلیل اینکه در پرتو خداخواهی و نوع‌دوستی انجام می‌شود، ماندگار و جاودانه است و هیچ کس نمی‌تواند روی آن ارزشگذاری مادی کند.
رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز خرسندی از سطح بالای دانش پزشکی در کشور، گفت: امروز ظرفیت‌های بزرگی در حوزه پزشکی در کشور وجود دارد و بسیاری از شهرهای ما به دلیل وجود دانشمندان و فرهیختگان پزشکی می‌توانند به عنوان قطب سلامت در منطقه مطرح باشند.
آیت‌الله رئیسی با مهم توصیف کردن مسأله عدالت آموزشی در حوزه بهداشت و درمان، گفت: افزایش دانشجویان در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی با هدف تأمین نیازهای کشور در این حوزه مورد تأکید و توجه دولت است که باید ضمن توجه به اقتضائات مربوطه و حفظ کیفیت خدمات آموزشی، در دستور کار قرار گیرد. رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش بیمه شدن قریب به ۶ میلیون نفر در کشور در قالب طرح بیمه سلامت و همچنین اجرای طرح دارویار را از اقدامات بسیار مهم و اثرگذار در حوزه بهداشت و درمان کشور دانست و بر ضرورت تقویت و استمرار آن با هماهنگی و اقدامات به‌روز و بموقع تأکید کرد.

 جمهوری‌اسلامی
 هشدار رییس سازمان نظام پزشکی
رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: امسال هیچ داوطلبی متقاضی رشته جراحی قلب در کشور نبوده است. دکتر محمد رئیس‌زاده همچنین نسبت به وضعیت نامناسب برخی رشته‌های پزشکی و بی‌رغبتی پزشکان برای تحصیل در برخی تخصص‌ها هشدار داد و افزود: تخصص جراحی قلب در سال جاری ۱۸ نفر ظرفیت داشت، اما هیچ‌کس متقاضی نشد. در کل کشور هم فقط ۲ فارغ‌التحصیل جراحی اطفال داریم نتیجه این کار این است که در چند سال آینده پزشکی نخواهیم داشت. بر این اساس مجبور می‌شویم برای برخی درمان‌ها با چند برابر هزینه، عزیزان را به خارج از کشور بفرستیم یا با یک عقبگرد ۴۰ ساله واردات پزشک از هند، پاکستان و فیلیپین داشته باشیم. وی اضافه کرد: وجود برخی مشکلات نظیر بی‌توجهی به کسب‌ و کار پزشکان جوان، نیرو‌های طرحی، استعداد‌ها و هجمه‌های گاه ‌و بیگاه رسانه‌ای برای جامعه پزشکی باعث شده برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی با مشکلات اساسی مواجه شوند و ممکن است در آینده فارغ‌التحصیلی از این رشته‌ها نداشته باشیم.

 وطن امروز
 گزارش امیرعبداللهیان از سفر به تانزانیا
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (شنبه) پس از رایزنی‌هایش با مقامات تانزانیا و زنگبار در توئیتی نوشت: در تانزانیا گفت‌وگوی عالی و سازنده با خانم سامیه حسن، رئیس‌جمهور و همچنین همتایم داشتم. مدیران چندین وزارتخانه و بخش خصوصی همراهم هستند و نشست‌های تخصصی دارند. وی افزود: همه برای تقویت روابط تلاش می‌کنند. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: مناسبات ۲ کشور در مسیر پیشرفت است. حسین امیرعبداللهیان در دومین مقصد سفرش به آفریقا به تانزانیا و از آنجا به زنگبار سفر کرد. وی پیش از این هم در سفر به مالی ضمن شرکت در نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری مالی با وزیر خارجه و رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
 پیگیری وضعیت پناهجویان سرگردان در آب‌های مدیترانه
روابط عمومی وزارت امور خارجه اعلام کرد: پیرو انتشار اخبار و تصاویری مبنی بر سرگردانی تعدادی از پناهجویان در آب‌های نزدیک به یونان و نیز اخبار تایید نشده مبنی بر ایرانی بودن تعدادی از آنها، وزارت امور خارجه بلافاصله از طریق سفرای کشورمان در آتن و رم در تماس با مراجع ذی‌صلاح این‌ کشورها موضوع را مورد پیگیری جدی قرار داد. همچنین در این رابطه رئیس اداره حمایت‌های کنسولی ‌قضایی وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با کاردار یونان در تهران ضمن ابراز نگرانی شدید جمهوری اسلامی ایران در این زمینه، خواستار مساعدت و همکاری جدی‌تر پلیس ساحلی و مقامات ذی‌ربط برای رسیدگی فوری و امدادرسانی به این پناهجویان شد. بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت امور خارجه، این وزارتخانه با حساسیت و جدیت این موضوع را در دست پیگیری دارد.

 خراسان 
 حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای بازی استقلال و مس کرمان، تا چه اندازه تحت فشار فیفا بوده است؟ اظهار کرد: حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود. فشار فیفا در این تصمیم اثر گذار نبود و این که این امر تداوم می‌یابد یا خیر را باید از وزارت ورزش پرسید.

 رسالت 
 هدف ما نابودی ارتش دشمن صهیونیست است
الاخبار لبنان به نقل از یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله از آمادگی مقاومت برای نابودی ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت: هدف ما نابودی ارتش دشمن است و آن‌ها اجساد را از زیر آوار شهرها خارج خواهند کرد. اسرائیل می‌داند که ما از هر فرصتی استفاده می‌کنیم و در صورت ارتکاب هرگونه حماقتی ضربه بزرگ و مهلک به آن وارد خواهیم کرد و این سبب می‌شود که هرگز به فکر حمله به لبنان نباشد. وی افزود: موضوع ترسیم مرز دریایی یکی از این فرصت‌هاست و اگر دشمن به دنبال اقدامی باشد ما به شکل مستقیم به آن واکنش نشان خواهیم داد. این فرمانده ارشد حزب‌الله اعلام کرد: از زمان آتش‌بس در ۱۴ آگوست سال ۲۰۰۶ تا به امروز، مأموریت جدیدی که بر دوش ما پس از جنگ نهاده شده است تمرکز بر تقویت توان مقاومت است به‌گونه‌ای که فقط مانع از تحقق اهدافش نشود، بلکه ارتش اسرائیل را درهم بشکند.
 واردات خودرو از مهر آغاز می‌شود
سخنگوی وزارت صمت در خصوص ابلاغ شروط واردات خودرو توضیحاتی را ارائه داد. امید قالیباف گفت:واجدین شرایط واردات خودرو تا ۱۹ شهریور فرصت دارند درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند. آیین نامه واردات خودرو شامل سه گروه می‌شود. پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر حداکثر تا آخر شهریور اسامی شرکت‌های منتخب اعلام می‌شود. به گفته او، سه گروه اولویت نخست مشمول آیین نامه واردات خودرو را دارند. سرمایه گذاران خارجی متقاضی ایجاد خط تولید و واردات خودروی برقی به مناطق آزاد هستند. پس از تأیید و اعلام شرکت‌هایی که الزامات آیین نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌اند واردات خودرو را می‌توانند انجام دهند. سخنگوی وزارت صمت گفت:شرط لازم برای این دسته، الزام به انتقال فناوری و ارائه خدمات بعد از فروش است. اما اگر علاوه بر این موارد برنامه داخلی‌سازی داشته باشند امتیاز مضاعف محسوب می‌شود. در خصوص متقاضیان سرمایه گذاری ایجاد خط تولید خودرو نیز مشوقی در نظر گرفته شده است که بتوانند هزینه‌های ریالی خود را بابت خرید کارخانه و راه اندازی خط تولید از طریق واردات خودرو و فروش آن تأمین کند. سخنگوی صمت واردات خودرو را در راستای تنظیم بازار این محصول ذکر کرد و گفت، در مورد متقاضیان سرمایه گذاری احداث خط تولید خودرو،علاوه بر مشوقی که پیشتر اعلام شد باید نسبت به اخذ مجوز از سازمان سرمایه گذاری خارجی نیز اقدام کنند. قالیباف با اشاره به اولویت داشتن واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو گفت؛ شرایط واردات سایر خودروها نیز بیستم شهریورماه اعلام می‌شود.

 مردم سالاری
 ادعای برلین درباره بازداشت یک آلمانی در ایران
وزارت امور خارجه آلمان مدعی بازداشت یک شهروند این کشور در ایران شده است. این وزارتخانه جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.
خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که یک «توریست آلمانی» در ایران بازداشت شده است. وزارت امور خارجه آلمان جز اعلام این که این فرد در حال دریافت خدمات کنسولی است، جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده است. خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از برخی دیگر از رسانه‌های اروپایی مدعی شده که این فرد یک مرد ۶۶ ساله آلمانی است که حدود یک ماه پیش به خاطر عکس‌برداری در منطقه‌ای که عکس‌برداری از آن ممنوع بوده، بازداشت شده است.

 آرمان ملی
 مردم زمان سفر اربعین را مدیریت کنند
معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بازدید از پایانه‌های مرزی غرب کشور با پرواز عمومی وارد استان کرمانشاه شد و از سوی استاندار و جمعی از مدیران ارشد استانی مورد استقبال قرار گرفت. ‌ محمد مخبر در این سفر یک‌روزه از پایانه‌های مرزی و روند تجهیز و آماده سازی مرزها برای خدمات رسانی به زوار اربعین بازدید کرد. معاون اول رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به دستور رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه سفر اربعین باید هم ارزان و هم راحت انجام شود گفت: اگرچه اربعین یک حرکت مردمی است و ما باید مردمی بودنش را حفظ و تقویت کنیم، اما دستگاه‌های اجرایی موظف به تسهیل‌گری برای سفر اربعین هستند و آنچه از دستشان ساخته است باید انجام بگیرد. مخبر گفت: من از مردم عزیز خواهش جدی دارم که زمان سفر اربعین را مدیریت کنند.

 ابتکار 
 ایراد شورای نگهبان به لایحه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک
طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری درباره دستگیری پسر یکی از نمایندگان مجلس و اینکه آیا این نماینده تایید صلاحیت میشود یا خیر؟ گفت: بر اساس قانون اساسی، شورای نگهبان مکلف است از طریق ۴ مرجع درباره داوطلبان انتخابات اعلام نظر کند. سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک گفت: شورای نگهبان نسبت به موافقتنامه‌های مشابه ایراد شرعی دارد و معمولا در مجمع تشخیص به تصویب می‌رسد. ما نسبت به این لایحه اشکال شرعی داشتیم و نظرات مان را به مجلس فرستادیم. در حال حاضر لایحه به مجمع تشخیص ارسال شده است.

 اعتماد 
 پیام محرمانه واشنگتن به تهران
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به حملات هوایی هفته گذشته امریکا به مناطقی در شرق سوریه با ادعای اینکه در پاسخ به حملات گروه‌های مورد حمایت ایران در ۱۵ آگوست بوده، خبر داده است: یک مقام امریکایی نزدیک به این موضوع گفته است که دولت جو بایدن (رییس‌جمهور امریکا) از طریق کانال‌های خصوصی و همچنین به‌طور علنی به ایران پیام داده است که به دنبال تشدید درگیری‌ها در منطقه نیست و فقط به دنبال حفظ منافع امریکا است. مقامات وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز پیش‌تر برای توجیه حملات هوایی اخیر خود علیه سوریه مدعی شدند که این اقدام تنها برای محافظت از منافع و جان شهروندان امریکایی بوده است.
 گمانه‌زنی‌ها در‌خصوص طولانی شدن مذاکرات پیش روی برجام
شبکه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه مدعی شد، ایران و امریکا هنوز بر سر موضوعات کلیدی در مذاکرات احیای برجام اختلاف‌نظر دارند و برای رفع این اختلافات‌شان ممکن است به هفته‌ها زمان نیاز داشته باشند. بلومبرگ ادامه داد: «انتظارات برای پیشرفت قریب‌الوقوع در مذاکرات با ارسال پاسخ واشنگتن و تهران به پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا که موجب کاهش تحریم‌ها علیه ایران از‌جمله در حوزه صادرات نفت می‌شود، افزایش یافت اما یک مقام بلندپایه اروپایی گفت که طرفین هرگز به راه‌اندازی مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نزدیک نشده‌اند. » به گزارش بلومبرگ، همچنین دو مقام دیگر که از مذاکرات مطلع هستند و خواستند نام‌شان فاش نشود، گفته‌اند که اختلافات بر سر تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای گذشته جمهوری اسلامی و دریافت غرامت‌های اقتصادی از سوی تهران در صورت خروج دولت آینده امریکا از توافق ادامه دارد.

 قدس 
 طرح کالابرگ الکترونیکی تا پایان سال اجرایی می‌شود
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه در برخی استان‌های کشور به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: با تصویب کالابرگ الکترونیک در هیئت دولت، تا پایان سال شاهد اجرای آن در تمامی استان‌های کشور خواهیم بود. تدوین سیاست‌های کالابرگ الکترونیک جزو مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ ذیل بودجه است که با جدیت از طرف وزارت رفاه پیگیری می‌شود.
 گزارش تازه «اف‌بی‌آی» از کشف اسناد محرمانه در املاک ترامپ
بر اساس اطلاعات پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) ۱۴جعبه از ۱۵جعبه کشف شده از املاک دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در فلوریدا، حاوی اسناد طبقه‌بندی شده بودند که بسیاری از آن‌ها کاملاً محرمانه بودند. اف‌بی‌آی در این سند تأکید کرده است: «دولت در حال انجام تحقیقات جنایی در مورد حذف و ذخیره‌سازی نامناسب اطلاعات طبقه‌بندی شده در فضاهای غیرمجاز و همچنین پنهان‌سازی یا حذف غیرقانونی سوابق دولتی توسط ترامپ است». ترامپ با مطرح کردن این موضوع که تحقیقات اف‌بی‌آی به عنوان اقدامی با انگیزه سیاسی با هدف آسیب رساندن به دورنمای انتخاب دوباره او است، سعی در جلب حمایت جمهوری‌خواهان دارد.

 اطلاعات
 اولویت نخست در برگزاری راهپیمایی اربعین، ایمنی زائران است
وزیر کشور در نخستین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین که از سوی جمعیت هلال احمر برگزار شد، با بیان این که هلال احمر در راهپیمایی اربعین در کنار مردم است، ادامه داد: اربعین به نوعی بزرگترین حرکت انسانی قلمداد می‌شود که شناسایی این پدیده و بررسی آن از ابعاد مختلف لازم و ضروری است. پیش بینی می‌شود چهار تا پنج میلیون زائر از ایران داشته باشیم؛ بسیار مهم است که بررسی‌های مهم علمی انجام شود و صاحب نظران به تک تک موضوعات رسیدگی کنند که در این میان موضوع مهم و شرط نخست این سفر، ایمنی زائران است. وحیدی اظهار داشت: امسال هم به خاطر گرمی هوا و کثرت جمعیت باید بیش از پیش مراقبت و مواظبت کنیم که به همین دلیل مسئولیت سنگین‌تر از سال های قبل است. عراق در این دوره با لغو روادید و وضعیتی که در موضوع گذرنامه حاصل شد همکاری خوبی کردند و آن‌هایی که گذرنامه ندارند می‌توانند با گذرنامه ویژه یا گذرنامه مرزی تردد کنند. قطعا مردم در ایران و عراق میزبانان خوبی خواهند بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
پرورش هزاران شاگرد بخشی از برکات عمر نورانی آیت الله ناصری بود
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی با صدور پیام تسلیتی در پی درگذشت مرحوم آیت الله ناصری تأکید کرد: تأسیس مدارس علوم دینی، مؤسسات تخصصی و تحقیقاتی حوزوی، مراکز درمانی، آثار مکتوب، سخنرانی‌ها و پرورش هزاران شاگرد بخشی از برکات عمر نورانی ایشان بود‌. ایشان همچنین با اشاره به اینکه توصیه‌های اخلاقی و اجتماعی آن فقید سعید همواره راهنما و راهگشای مریدان بود افزودند:خاطرات مصاحبت و هم‌نشینی با وی، منش اخلاقی و دقت‌های حکیمانه ایشان همیشه در یاد می‌ماند.

کار مهم ما این است که حوزه را از لحاظ معلومات، دقت، بیان و شجاعت تقویت کنیم
حوزه/ آیت الله العظمی نوری همدانی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با بیان این که کار مهم ما این است که حوزه را از لحاظ معلومات، دقت، بیان و شجاعت تقویت کنیم گفتند: دنیایی که از استکبار سرچشمه می‌گیرد با شکل‌های مختلف با ما مخالف است؛ دشمن همیشه در کمین ما است؛ همیشه توصیه می‌کنم صحیفه نور را مطالعه کنیم که با استکبار آشنا شویم و امام خمینی (ره) این مفهوم را به ما شناساندند. استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند از علما پشتیبانی می‌کند بیان داشتند: در تمدن اسلامی نمونه‌های فراوانی از مجاهدت‌های علما وجود دارد که در تمام علوم و ویژگی‌هایی که علمای مصلح و خدمت‌گزار دارند در زمان ما به وقوع پیوسته است؛ علما در راه اسلام قدم برداشتند، شهید شدند، زندان رفتند و راه همین است.

پیام تسلیت جامعه مدرسین در پی رحلت آیت الله ناصری
اختصاصی/ در پی رحلت آیت الله ناصری دولت آبادی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی ضمن تسلیت ارتحال این عالم ربانی تصریح کرد: این فقیه عالیقدر سال ها به تدریس علوم و معارف اسلامی در حوزه های علمیه همت گماشت و با برگزاری مجالس وعظ و جلسات درس اخلاق، با بیانی گرم و دلنشین به تربیت نفوس مستعدّ و ترویج مکارم اخلاق پرداخت. سعی بلیغ ایشان در ترویج معارف مهدوی و سلوک انقلابی و ولایتمدارانه ی ایشان، توشه ای گرانبها برای این استاد اخلاق است. آن عارف ولایی، علاوه بر تلاش های علمی و فرهنگی، مشارکتی جدی نیز در فعالیت های خیریه اجتماعی و تأسیس مراکز بهداشتی درمانی داشت و در این زمینه منشأ خیرات ماندگاری گردید.

نباید حوزه علمیه با فلسفه اصلی انقلاب و نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب فاصله داشته باشد
رسا/ آیت الله حسینی بوشهری در آیین افتتاحیه سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه گفت: مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار بر اتقان علمی و احیای سنت‌های گذشته تأکید دارند؛ امروز انتظارات از حوزه نسبت به گذشته بیشتر شده است و هر چه اتقان ما بیشتر باشد نقش آفرینی و توانمندی بیشتری در عرصه کشور و منطقه ای و جهانی خواهیم داشت.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص انقلابی ماندن نظام و حوزه، خاطرنشان ساخت: حوزه علمیه در پرتو انقلاب، مسئولیت‌های جدیدی پیدا کرده است و واقعیتی انکار ناپذیر است که حوزه خاستگاه انقلاب است و اگر دچار مشکل بشود نظام هم دچار مشکل می‌شود؛ نباید حوزه علمیه با فلسفه اصلی انقلاب و نقطه نظرات رهبر مقتدر ما که دنیا در تک تک کلمات ایشان حساب باز می‌کند، فاصله داشته باشد.
آیت الله حسینی بوشهری ابرازداشت: هر جا که لازم است جامعه مدرسین باید ورود داشته باشد، زیرا از این انقلاب باید مانند چشمان خود محافظت کنیم؛ اینکه همه مشغول درس باشیم و فقط به نقد بدون راه حل بسنده کنیم این نظام دچار مشکل خواهد شد و مجموعه روحانیت باید به صحنه بیایند که قرن‌ها است در صحنه هستند؛ روحانیت برای اسلام و مشروعه بودن آن بر روی دار رفت.

بررسی شاخص های توسعه برنامه هفتم در نشست سران قوا
صداوسیما/ در نشست عصر دیروز سران سه قوه که به میزبانی رئیس جمهور تشکیل شد، موضوع توجه به شاخص‌های مهم توسعه در برنامه هفتم بررسی و مقرر شد این مسئله با تشکیل کارگروه مشترک مجلس شورای اسلامی و دولت، پیگیری شود . در این نشست همچنین سران سه قوه تاکید کردند بررسی گزارش‌های تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی فقط در صلاحیت قوه قضائیه است و تا پیش از رسیدگی به این گزارش‌ها در محاکم صالح قضایی، لازم است از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای خودداری شود.

سیاست‌های کلی برنامه هفتم این هفته برای رهبرمعظم انقلاب فرستاده می‌شود
صداوسیما/ دبیر کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت گفت: جمع بندی نهایی نظر مشورتی این مجمع درباره سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه به پایان رسیده و این هفته برای رهبرمعظم انقلاب فرستاده می‌شود.
آقای احمدی پیشتر از احتمال جمع بندی و ارسال سیاست‌های کلی برنامه هفتم برای رهبر معظم انقلاب تا پایان مرداد ماه خبر داده بود؛ با این حال مجمع تشخیص مصلحت نظام پنجشنبه گذشته ٣ شهریور ماه اعلام کرد پس از ۲۵ جلسه، بررسی و تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم را به پایان رسانده است.
این مجمع همچنین از ارسال زودهنگام نظر مشورتی خود برای مقام معظم رهبری، برای بررسی نهایی و ابلاغ آن به رئیس جمهور خبر داد. اگرچه مهلت اجرای قانون برنامه ششم توسعه پارسال به پایان رسید اما مجلس، در قانون بودجه ۱۴۰۱ این برنامه را یک سال دیگر تمدید کرد تا فرصت استقرار دولت سیزدهم و تدوین برنامه هفتم وجود داشته باشد.

جدیدترین پهپاد نقطه‌زن نیروهای مسلح رونمایی شد
تسنیم/ درجریان بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه وزارت دفاع، جدیدترین پهپاد نقطه‌زن انهدامی نیروهای مسلح به‌نام پهپاد کروز ابابیل رونمایی شد. این پهپاد که توسط متخصصان وزارت دفاع طراحی و تولید شده است مجهز به جست‌وجوگر اپتیکی و سر جنگی با قابلیت شناسایی اهداف و ارسال تصاویر زنده از هدف،‌ قابلیت قفل روی هدف قادر به انهدام دقیق اهداف زمینی است. هنوز از برد و قدرت تخریب این پهپاد اطلاعات جدیدی منتشر نشده است.

توقف پروازهای فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو به‌دلیل ورود یک پهپاد ناشناخته
تسنیم/ فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی تل‌آویو در نتیجه ورود یک پهپاد ناشناخته به محوطه این فرودگاه به‌صورت موقت به حالت تعلیق درآمد. گفته می‌شود یک پرواز از مبدأ نیویورک به‌هنگام فرود به‌دلیل هشدارهای برج مراقبت این فرودگاه تغییر مسیر داده و پس از ۲۸ دقیقه تأخیر با تأیید برج مراقبت این فرودگاه به زمین نشسته است. نگرانی‌ها از این حادثه سبب شد پلیس رژیم صهیونیستی اعلان کند تحقیقات خود را درباره مبدأ ارسال این پهپاد آغاز کرده است. گفتنی است تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را قبول نکرده است.

جزایر سلیمان اجازه نداد ناو آمریکایی در سواحل کشور پهلو بگیرد
صدا و سیما / جزایر سلیمان روز جمعه اجازه نداد که یک فروند ناو آمریکایی در بندر هونیارا پهلو بگیرد. قرار بود این ناو ضمن پهلو گرفتن در این بندر مورد بازدید دوره‌ای قرار گیرد. این اقدام، یکی از نشانه‌های وخامت روابط آمریکا و جزایر سلیمان و نفوذ فزاینده چین بر این مجمع‌الجزایر است.
گارد ساحلی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت جزایر سلیمان به درخواست دولت آمریکا برای اجازه دادن به این ناو برای سوخت‌گیری و تأمین مواد غذایی در هونیارا پاسخ نداده است. در این بیانیه همچنین آمده است: دولت آمریکا همچنان به تماس با دولت جزایر سلیمان ادامه می‌دهد و انتظار دارد تمام درخواست‌های آتی دولت آمریکا مورد پذیرش قرار گیرند. گارد ساحلی آمریکا در این بیانیه اشاره نکرده که این رویداد چه زمانی اتفاق افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *