خبر روز ۱۴۰۱/۰۶/۰۱

**شهادت سیدالساجدین حضرت امام علی بن الحسین را تسلیت می گوییم** آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با سخنگوی وزارت امور خارجه تبیین کرد: توجه به ظرفیت‌های داخلی راه حل مشکلات مردم و کشور** آیت الله رجبی: طرح تحول اقتصادی اقدام شجاعانه دولت بود** رئیس جمهور: وزارت دفاع تا يك قدمي ساخت هواپيماي مسافربري رسيده است** فرمانده نیروی هوافضای سپاه: بدون کلاهک هسته‌ای می‌توانیم اسرائیل را چند بار شخم بزنیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
 شعبه ‌ویژه برای گزارش فولاد مجلس تشکیل می‌شود
رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای‌عالی قضایی بر لزوم تشکیل شعبه‌ ویژه رسیدگی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس از پرونده تخلفات ۹۱هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه اصفهان تأکید کرد. حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای درباره گزارش مجلس درخصوص این شرکت نیمه‌دولتی گفت: تا یکشنبه‌شب که پیگیری می‌کردم، این گزارش هنوز به قوه قضاییه واصل نشده است؛ حال آنکه در رسانه‌ها مطرح شده گزارش مزبور به دستگاه قضایی واصل شده است. او گفت: علی‌ایحال، رئیس‌کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران به محض وصول گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس، ضمن تشکیل شعبه‌ای ویژه، با دقت و سرعت و رعایت همه جوانب، گزارش مزبور را مورد رسیدگی قرار دهند؛ باید توجه داشت که اینگونه گزارش‌ها که در مجلس قرائت می‌شود، ذهنیت‌هایی را در مردم ایجاد می‌کند لذا ضروری است در رسیدگی به آنها نهایت دقت و سرعت لحاظ شود تا بر مبنای حق و قانون قضاوت شود.

 کیهان 
 بدون کلاهک هسته ای می توانیم اسرائیل را چند بار شخم بزنیم
سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران: ما کلاهک هسته ای نداریم اما کلاهک های ما به اندازه ای است که اسرائیل را شخم بزنیم.
اقدام آمریکایی از خارج و امید آمریکایی در داخــل، دو تیغه قیچی تضعیف شــرایط اقتصادی کشور بود.
نسخه حل مشکلات کشور همان است که مقام معظم رهبری در طی سالهای مختلف مطرح کرده اند و امســال نیز موضوع تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین را بیان فرمودند.
ما در بسیاری از بخشهای تولیدی، زمینه بســیاری از اقدامات را نداریم و فعالیتهای دانش بنیان باید آن را به وجود بیاورد. اگر این امر صورت گیــرد، میتوانیم در اغلب صنایع مشکلات را حل کرده و اشتغال ایجاد کنیم.
ما در حوزه نظامی ایــن توانمندیهایی که الان داریم، در گذشته نداشــتیم. در گذشته سیم خاردار وارد میکردیم اما حالا پهپاد صادر میکنیم. بدون شک این فاصله طی شده با ایجاد ارتباط بین بخشهای دانش بنیان، دانشگاهها و نخبگان انجام شده است.
 پلن B ایران استمرار سیاست خارجی بدون توجه به روند مذاکرات هسته‌ای است
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه:
– پلن B ایران استمرار سیاست خارجی بدون توجه به روند مذاکرات هسته‌ای است.
– زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده است. تا این زمان چنین اتفاقی رخ نداده است.
– تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم ولی مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق شود و تا زمانی که چنین نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیدیم و نسبت به مرحله بعدی پیش‌داوری کرده و یا به استقبال مرحله جلوتری برویم. چرا که موضوعات باقیمانده هر چند ممکن است به لحاظ نسبت و درصد موضوعات مذاکرات‌ اندک باشد، ولی به‌صورت قطع موضوعات مهمی است و باید راجع به آن تصمیم‌گیری شده و توافق شکل بگیرد.
– تیم ایرانی از خطوط قرمز عدول نخواهد کرد.
– منتظر پاسخ طرف مقابل و روند مذاکرات نخواهیم بود.
– تبادل زندانیان ارتباطی به روند مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد و پرونده مستقلی است.
– مذاکره برای مذاکره و اتلاف وقت انجام نمی‌دهیم.
– به‌دنبال روابط دوجانبه با آمریکا نیستیم.

 ایران 
 مدیرعامل سابق فولاد توسط رئیسی برکنار شده بود
اکبری تالار‌پشتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، اظهار داشت: گزارش این تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس قرائت شد و بعد از رأی‌گیری صورت گرفته، نمایندگان مجلس با ارسال آن به قوه قضائیه موافقت کردند تا دستگاه قضا به تخلفات این شرکت و مدیران آن ورود کند. عضو کمیسیون صنایع مجلس با تأکید بر اینکه تمام این تخلفات در دولت آقای روحانی انجام شده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد، گفت: متأسفانه صنایعی همچون خودروسازی یا فولاد به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده است که در دولت روحانی این حیاط خلوت به محلی برای فساد تبدیل شد. اکبری تالار‌پشتی تصریح کرد: بعد از سرکار آمدن دولت جدید، آقای رئیسی بلافاصله مدیرعامل فولاد مبارکه را که اکنون تخلف دوران وی روشن شده است، برکنار کرده بود که این اثبات می‌کند اصلاً این فساد ارتباطی به دولت فعلی ندارد و همچنین تحقیق و تفحص مجلس برای دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.
 جریان‌های سیاسی عراق، با گفت و گو برای برون رفت از مشکلات سیاسی، توافق کنند
آیت‌الله رئیسی در پاسخ به تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با تأکید بر لزوم حفظ وحدت در عراق گفت: همه جریان‌های سیاسی اصلی عراق، با گفت و گو و تعامل، درباره راه برون رفت از مشکلات سیاسی موجود، توافق کنند. رئیس جمهور همچنین در رابطه با تحرکات دولت عراق برای بهبود فضای سیاسی منطقه، بر لزوم اجرای توافقات صورت گرفته تأکید و از سرعت گرفتن اقدامات تعاملی در پی اجرای توافقات استقبال کرد. دکتر رئیسی در بخش دیگری از این مکالمه بر لزوم تسهیل تردد زائرین ایرانی بویژه در مراسم اربعین حسینی تأکید کرد که نخست وزیر عراق نیز در این زمینه قول مساعد داد. «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق همچنین تأکید کرد که شخصاً مسائل مربوط به حضور زائرین ایرانی در مراسم اربعین را دنبال خواهد کرد.
الکاظمی در ادامه این مکالمه تلفنی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان تأکید کرد که به تلاش‌های خود برای بهبود و ارتقای سطح روابط و همکاری‌های منطقه‌ای ادامه خواهد داد.

 جمهوری‌اسلامی 
 در صورت توافق، ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره ایران وارد بازار می‌شود
بلومبرگ در گزارشی درباره ارتباط قیمت نفت با مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نوشت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه با رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس درباره احیای توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد که می‌تواند منجر به افزایش تامین انرژی موردنیاز جهانی ازسوی این عضو اوپک [ایران] شود.
در گزارش بلومبرگ به نقل از یک کارشناس اروپایی آمده است: درحالی که ممکن است در صورت انجام شدن توافق، چندین ماه طول بکشد تا ایران میزان تولیدات نفت خام را به مقادیر پیش از اعمال تحریم‌ها بازگرداند، آن‌ها در کوتاه مدت نیز قادر خواهند بود با اتکا به ذخایرشان صادرات را افزایش دهند.
براساس این گزارش، در صورت تحقق این امر و رفع تحریم‌های آمریکا، احتمال می‌رود نفت ایران سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها وارد بازارهای جهانی شده و افت فروش نفت روسیه در اروپا را جبران کند.
در این گزارش همچنین مطرح شد، ایران طی ۱۲ ماه صادرات روزانه نفت خود را یک میلیون بشکه افزایش داد و تولید را نیز به سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رساند. براساس این گزارش، ۱۰۰ میلیون بشکه نفت ذخیره شده ایران، در صورت لغو تحریم‌ها می‌تواند با سرعت زیادی وارد بازار شود.

 وطن امروز 
 گروسی باز هم ادعاهای پادمانی علیه ایران را تکرار کرد
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «سی‌ان‌‌ان» بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده درباره تحقیقات از برخی اماکن در ایران را تکرار کرد. گروسی در این مصاحبه خطاب به ایران گفت: «به ما اطلاعات و پاسخ‌های ضروری و دسترسی به افراد و اماکن را بدهید تا بتوانیم درباره چیزهای خیلی زیادی که هنوز به توضیحات نیاز دارند، شفاف‌سازی کنیم. وقتی که این اتفاق رخ بدهد، ما هر چیزی را کنار خواهیم گذاشت و گزارشی برای توضیح درباره آنچه اتفاق افتاده تهیه خواهیم کرد و این مسائل فیصله خواهد یافت». گروسی همچنین گفت: «با احیای توافق، تحقیقات درباره اثرات اورانیوم در سایت‌های ایران را مبادله نمی‌کنیم و مطمئنا از خواسته‌های خود مبنی بر پاسخگویی ایران به آثاری از مواد هسته‌ای اعلام‌نشده که در چندین سایت در این کشور یافت شده است، دست نخواهیم کشید».

 خراسان 
 لیستی مبنی بر جریمه‌های بدحجابی وجود ندارد و مورد تایید فراجا نیست
مرکز اطلاع‌رسانی فراجا نوشت: لیستی مبنی بر جریمه‌های بدحجابی وجود ندارد و مورد تایید فراجا نیست.بحث‌هایی در این خصوص مطرح شده اما ارتباطی به رقم جریمه نداشته و هنوز هیچ موضوع جدیدی به ما ابلاغ نشده است. روز گذشته لیست قیمتی از جریمه‌های بدحجابی در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد.
 سفرهای استانی با نگاه کاملا کارشناسی انجام می‌شود
صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: آن‌هایی که به اجرای مصوبات سفرهای استانی نقد دارند، باید بگویند کدام یک از مصوبات اجرا نشده است؛ سفرهای استانی با یک نگاه کاملا کارشناسی انجام می‌شود و برای اجرا و برای مردم است.

 رسالت 
 سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیارد دلاری صنعت نفت در قطب پالایشی کشور
اوجی در حاشیه آیین رسمی بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز به جزیره کیش ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت اظهار کرد: در هفته پیش رو عملیات اجرایی پروژه‌های زیادی در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی آغاز می‌شود و به بهره‌برداری خواهند رسید. وزیر نفت با اشاره به تعریف طرح‌های پتروپالایشی شهید سلیمانی و پالایشی مروارید مکران در استان هرمزگان گفت: در سال‌های آینده این استان به قطب پالایشی کشور تبدیل خواهد شد. در یک سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد حدود ۲۴ میلیارد دلار پروژه جدید در این استان تعریف و آغاز شده است.اوجی افزود: در طول عمر دولت سیزدهم حدود ۸۰ میلیارد دلار در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت تفاهم‌نامه و قرارداد امضا شده است.
 هشدار مسکو به ناتو درباره عواقب نادیده گرفتن خطوط قرمز روسیه
پیشرفت روند عضویت کشورهای فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و تداوم رویکرد گسترش این ائتلاف به سمت مرزهای روسیه، با واکنش مسکو همراه شد.ریابکوف در مصاحبه با روزنامه «ایزوِستیا» هشدار داد که سیاست ناتو درخصوص گسترش به سمت مرزهای روسیه بسیار خطرناک است و خطر برخورد قدرت‌های اتمی را دارد. معاون وزیر خارجه روسیه در این‌باره توضیح داد: «روند مخرب کشورهای ناتو در نادیده گرفتن خطوط قرمز ما، داخل‌شدن به رویارویی با روسیه در اوکراین و حرکت کردن در مرز درگیری مسلحانه مستقیم، بسیار خطرناک است. بدیهی است که این امر، تشدید بیشتر تنش‌ها را در پی دارد که می‌تواند به درگیری نظامی قدرت‌های اتمی منجر شود».

 مردم سالاری 
 رد ارتباط علی لاریجانی با پرونده «زیتون» قم
امیرآبادی فراهانی درباره ماجرای پرونده زیتون و طرح نام نماینده سابق قم در این پرونده اظهار کرد: من چند هفته پیش در ملاقات مردمی اسناد مربوط به پرونده زیتون را دیدم که علیه یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار که به این موضوع پرداخته بود، شکایتی شده و بر اساس آن این روزنامه محکوم شد. موسسه‌ای طبق قانون مجموعه زیتون را خریده که تعدادی از اعضای موسسه‌ در آن‌جا سهم دارند. پس این‌که گفته شده نماینده سابق قم در این پرونده نقش دارد، درست نیست. این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: آقای ط. موسس موسسه خریدار پیشم آمد و اسناد زیتون را ارائه کرد. من در این اسناد چیزی به نام آقای لاریجانی ندیدم ؛ درست است که آقای لاریجانی رقیب ما در قم بوده اما انصاف و دینداری و آزادگی را هم باید رعایت کنیم و حقیقت را بگوییم. وی در پایان گفت: در پرونده زیتون اسناد و فاکتورهایی به نام این روزنامه کثیرالانتشار جمع کرده بودند که اصل و جعلی آن را دیدم و از این روزنامه شکایت و محکوم شد البته که مسوولان این روزنامه می‌گویند اطلاعی از این موضوع ندارند.
 تمدید گذرنامه در مرز برای مراسم اربعین امکان پذیر نیست
وزیر کشور با اعلام اینکه در رابطه با برگه تردد برای سفر اربعین با دولت عراق مشغول مذاکره هستیم، گفت: کار تمدید گذرنامه در مرزها، با توجه به شلوغی آن، امکان پذیر نیست. وحیدی درباره واکسن کرونا هم تصریح کرد: زائران اربعین، دز یادآور را در صورتی که ۶ ماه از دریافت آخرین واکسن‌شان گذشته است، تزریق کنند.

 آرمان ملی 
 حمید نوری فوری آزاد شود
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، ماتیاس لینتز سفیر سوئد را به حضور پذیرفت. وزیر خارجه کشورمان در این دیدار ضمن اشاره به آخرین وضعیت روابط دوجانبه میان دو کشور، فرآیند و رأی غیرقانونی دادگاه حمید نوری را غیرقابل‌قبول خواند و بر ضرورت تبرئه کامل و آزادی فوری وی تاکید کرد.
 تسلیت سفارت ایران در پی وقوع حادثه در کربلا
سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد حادثه زیارتگاه قطاره امام علی (علیه السلام) در کربلای معلی که منجر به کشته و زخمی شدن چند شهروند عراقی شد را به دولت و ملت این کشور تسلیت گفت. سفارت ایران در عراق در پیامی این حادثه را به خانواده قربانیان تسلیت و برای مصدومان آرزوی شفای عاجل کرد. بر اساس این گزارش، وزارت بهداشت عراق روز یکشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که در زیارتگاه قطاره امام علی (علیه السلام) یک تپه خاکی فرو ریخته است و در این حادثه ۶ مصدوم از زیر آوار خارج شده و ۴ نفر جان‌باختند و تمامی مصدومان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفته‌اند.

 قدس 
 حفاظت از «مخبر» با خودرو داخلی
معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهوری روز گذشته در پی اظهارات رئیس دفتر اسحاق جهانگیری درباره در اختیار داشتن یک دستگاه خودرو از سوی تیم حفاظت معاون اول دولت ، توضیحاتی ارائه داد. در این توضیحات آمده: «دکتر محمد مخبر و تیم حفاظت ایشان صرفاً از خودرو سواری ساخت داخل استفاده می‌کنند و در یک سال گذشته هیچ‌گاه با وسیله نقلیه غیر ایرانی رفت‌وآمد نداشته‌اند. بر اساس این توضیحات پیش از این یک دستگاه لندکروز و یک دستگاه پژو ۶۰۷ در اختیار حوزه معاون اول بوده که با توجه به عدم نیازمندی تحویل نهاد ریاست جمهوری شده است».
 جمع آوری ۲هزار صفحه سند درباره ترور شهید سلیمانی
رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته همزمان با سالروز جهانی گرامیداشت قربانیان ترور از جمع آوری ۲هزارصفحه سند با همکاری دولت عراق درباره ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبرداد. زهره اللهیان افزود: گفت‌وگوهایی نیز با مقامات حقوق بشری پارلمان‌های کشورهای همسایه از جمله عراق داشته‌ایم که آن‌ها هم در پیشبرد این پرونده کمک کنند. البته در داخل نیز با NGOها و تشکل‌های غیردولتی نیز نشست‌هایی برگزار کردیم تا آن‌ها نیز با ما در اقامه طرح دعوی و شکایت از عاملان ترور سردار سلیمانی همکاری داشته باشند.

 اعتماد 
 وزارت دفاع تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده است
رییس‌جمهور با قدردانی از دستاوردهای گرانسنگ دانشمندان و نخبگان در صنایع دفاعی کشور، خواستار تسری الگوی صنایع دفاعی به سایر عرصه‌ها و صنایع در کشور شد. آیت الله رییسی در جمع وزیر، مدیران و کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن گرامیداشت روز صنعت دفاعی کشور نوآوری‌ها در زمینه ساخت انواع پرنده‌ها در صنایع دفاعی را بسیار افتخارآمیز دانست و با اشاره به بازدید خود از صنایع هواپیماسازی ایران در اصفهان تصریح کرد: دانشمندان و نخبگان ما در این وزارتخانه تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آنها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند.
 واکنش قرقاش به بازگشت سفیر امارات به تهران
وزارت خارجه امارات عربی متحده اعلام کرد که بنا به توافق پیشین میان ابوظبی و تهران، «سیف محمد الزعابی» به عنوان سفیر امارات به ایران باز می‌گردد. «انور قرقاش» مشاور امور دیپلماتیک رییس امارات عربی متحده در واکنش به این موضوع در توییتر نوشت، تصمیم امارات برای بازگرداندن سفیر به تهران در راستای رویکرد منطقه‌ای امارات برای ترمیم پل‌ها، تقویت روابط، به حداکثر رساندن مشترکات و ایجاد فضای اعتماد، تفاهم و همکاری است. وی ادامه داد: ما به ضرورت کار و هماهنگی عربی و منطقه‌ای برای ایجاد منطقه‌ای باثبات و آینده‌ای درخشان اعتقاد راسخ داریم.
امارات عربی متحده در ۱۴ دی ۱۳۹۴ پس از عربستان سعودی، بحرین و سودان و با هدف فشارهای سیاسی علیه ایران، سطح روابط دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد و سفیر خود را به ابوظبی فراخواند و سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد و همزمان تعداد دیپلمات‌های خود در تهران را نیز کم کرد.

 ابتکار 
 اجرای برنامه پزشک خانواده از نیمه دوم سال در سراسر کشور
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برنامه پزشک خانواده تا نیمه دوم سال به صورت سراسری اجرا می‌شود. حیدری، در نشست مدیران غیرواگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: به خاطر کرونا دو سه سالی در اجرای برنامه‌های غیرواگیر رخوت ناخواسته ای به وجود آمده است که باید با توانمند کردن همکاران و نظارت بیشتر، برنامه‌ها را با قدرت بیشتری اجرا کنیم. وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ۷۰ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، بیان کرد: بیماری‌های غیرواگیر و مزمن موجب مرگ و میرهای زودرس می‌شود. ما با بیماران مزمن همیشه سر و کار داریم، بنابراین آموزش و توانمندسازی دائمی آنها برای سبک زندگی سالم بسیار مهم است. حیدری گفت: دولت بر اجرای برنامه پزشک خانواده تاکید دارد و به احتمال زیاد از نیمه دوم امسال باید این برنامه را به صورت سراسری اجرا کنیم.

 اطلاعات
 پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا امیدوارکننده است
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ ایران به پیشنهاد این اتحادیه درباره احیای توافق هسته‌ای را معقول خواند. «لارنس نورمن» خبرنگار آمریکایی در رشته توییتی اعلام کرد: بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی در حاشیه سمینار Quo Vadis در اسپانیا گزارش کوتاهی در مورد مذاکرات ارائه داد و افزود:« بعد از ارائه پیشنهادم درباره متن نهایی، ایران پاسخ داد که فکر می‌کنم معقول بود. (پاسخ ایران) به آمریکا منتقل شد که هنوز جواب نداده است. ما منتظر پاسخ آن هستیم و امیدوارم این پاسخ به ما اجازه دهد مذاکرات را کامل کنیم. به آن امیدوارم، اما نمی‌توانم اطمینان بدهم.» این خبرنگار آمریکایی در توییتی دیگر نوشت: «قرار بود پاسخ (آمریکا) تاکنون دریافت شده باشد. دیداری در وین برای اواخر هفته قبل پیش‌بینی شده بود که میسر نشد. ممکن است چنین دیداری در این هفته برگزار شود». نورمن در ادامه به بررسی اظهارات بورل پرداخت و نوشت: نظر وی همسو با نظر برخی از دیپلمات‌های اروپایی است که پاسخ ایران به متن اتحادیه اروپا را معقول خوانده بودند. وی افزود: در واقع، کمی فراتر از آن است.بیشتر پاسخ‌هایی که من از منابع اروپایی دریافت کردم این بود که آمریکا می‌تواند با پاسخ ایران همکاری کند. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ هم به نقل از جوزپ بورل نوشت: دیپلمات‌ها ممکن است تا یکشنبه هفته آینده برای رایزنی درباره گام‌های بعدی در وین دیدار کنند.

 شهروند 
 ۳۰ مسئول دولت در ۳۰ مسجد شناخته شده استان تهران
با توجه به گرامیداشت هفته دولت و تقارن این ایام با هفته جهانی مساجد، بنا به پیشنهاد حجت‌الاسلام احمد صالحی، رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، مقرر شد همه وزرا و معاونین رئیس جمهوری در این روز‌ها با حضور در مساجد و هیات‌های مذهبی در میان مردم حاضر شوند و به‌صورت چهره به چهره و ملاقات‌های مردمی نسبت به درخواست‌ها و شکایات، کارهای لازم را انجام دهند.رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در این‌باره گفت: از برکات کم نظیر این دولت، ارتباط مستقیم مردم با مسئولان است که تقریبا در همه اجتماعات مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، میز‌های ارتباط دولت با مردم برگزار می‌شود؛ لذا این تصمیم خوب برای هفته دولت گرفته شده است.
 دولت سیزدهم به همه مناطق جهان توجه جدی دارد
وزیر امور خارجه با اشاره به آغاز سفر دوره‌ای خود به آفریقا، درباره دیپلماسی جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم گفت: «در سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی نگاه به همه مناطق جهان با اولویت آسیا و همسایگان و همچنین برخی کشورهای قاره آفریقا مورد توجه جدی است». امیرعبداللهیان پیش از عزیمت به آفریقا در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفر به این قاره توضیح داد: «سفر دوره‌ای به آفریقا در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم قرار دارد که در حوزه سیاست خارجی نگاه به همه مناطق جهان با اولویت آسیا و همسایگان و همچنین برخی کشورها از جمله قاره آفریقا مورد توجه جدی است.» او افزود: «در این سفر، جمعی از کارگزاران دولتی و صاحبان صنایع و مدیران شرکت‌های بزرگ اقتصادی و بازرگانی همراهی می‌کنند.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
توجه به ظرفیت‌های داخلی راه حل مشکلات مردم و کشور
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری دردیدار با سخنگوی وزارت امور خارجه ارتباط عزتمندانه با سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه، در کنار توجه و نگاه به ظرفیت‌های داخلی را زمینه ساز پیشرفت، اقتدار و حل مشکلات مردم ارزیابی کرد و آن را رمز موفقیت در عرصه بین المللی دانست. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه افزود: باید به نقطه‌ای برسیم که سایر کشورها احساس کنند که جمهوری اسلامی یک نظام پرتوان و قدرتمندی است که در عرصه‌های مختلف حرف برای گفتن دارد. نه اینکه به چشم یک کشور جهان سومی به ما نگاه کنند و بر اساس آن با ما تعامل داشته باشند. شرق و غرب باید بدانند که دورانی که بدون اجازه می آمدند و در تهران جلسه برگزار می‌کردند و می‌رفتند گذشته است.وی توجه به ظرفیت‌های داخلی را در حل بسیاری از مشکلات مردم و کشور راه‌گشا توصیف کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم که هر چه بتوان زمینه آرامش را برای مردم فراهم کرد، نباید کوتاهی کنیم؛ اما باید قیمت آن را نیز در نظر بگیریم.

طرح تحول اقتصادی؛ اقدام شجاعانه دولت بود
رسا/ آیت الله رجبی با تبریک فرا رسیدن هفته دولت به تبیین دستاوردهای یکساله دولت مردمی آیت الله رئیسی پرداخت و گفت: عملکرد یکساله دولت سیزدهم در حد قابل قبول بوده و دولت آیت الله رئیسی در جنبه ها و زمنیه های مختلف موفق عمل کرده است. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه دولت آیت الله رئیسی در اجرای عدالت گام‌های خوبی برداشته است، گفت: طرح تحول اقتصادی اقدام شجاعانه دولت بود.وی به بررسی تفاوت های دولت آیت الله رئیسی با دولت روحانی پرداخت و افزود: دولتمردان دولت گذشته مسائل مملکت را به مذاکرات ۱+۵ و برجام گره زده بودند، اما دولت سیزدهم هرچند روند مذاکرات هسته ای را دنبال می کند ولی هیچ گاه حل مسائل و مشکلات کشور را به مذاکرات وابسته نکرده است.وی همچنین بر لزوم پیگیری مصوبات سفرهای استانی یکساله دولت تأکید کرد.

پیروزی سال ۲۰۰۰ به سناریوی «اسرائیل بزرگ» پایان داد
تسنیم/ دبیرکل حزب‌الله، امام خمینی (قدس سره) را بزرگترین الهام‌بخش حزب‌الله در عصر معاصر دانست و اعلام کرد که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران الگوی نیروهای حزب‌الله است و حزب‌الله دنباله‌روی سیره و منش ایشان هستند. سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به آزادسازی جنوب لبنان و پیروزی در برابر رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ گفت که پیروزی سال ۲۰۰۰ به پروژه «اسرائیل بزرگ» پایان بخشید و اسطوره «ارتش شکست‌ناپذیر» را در هم شکست.وی در ادامه سوریه را اساس محور مقاومت خواند و گفت: سوریه زیربنای محور مقاومت، جبهه استقامت و تسلیم نشدن در برابر شرط و شروط اسرائیل است. سید حسن نصرالله تصریح کرد: ما در محور مقاومت باقی می‌مانیم و روی این محور به‌عنوان یک محور قدرت برای مقابله با پروژه‌های هژمونی و دفاع از مقدسات حساب باز می‌کنیم.

حضور رئیسی و اعضای هیئت دولت در مرقد امام خمینی
تسنیم/ آیت الله سید ابراهیم رئیسی و اعضای هیئت دولت صبح امروز سه‌شنبه (یکم شهریور) به‌مناسبت آغاز هفته دولت، با حضور در مرقد امام خمینی (قدس سره) و با قرائت قرآن و فاتحه، یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند. در این مراسم، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم امام خمینی (قدس سره) نیز حضور داشت. رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت سپس با حضور بر مزار شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، شهدای دولت و هفتم تیر و نیز گلزار شهدای بهشت زهرا(علیها السلام) به مقام والای شهیدان نیز ادای احترام کردند.

نارضایتی عمیق مردم آمریکا از وضعیت کشورشان
فارس/ نظرسنجی یک شبکه آمریکایی نارضایتی عمیق مردم آمریکا از وضعیت کشورشان را نشان می‌دهد.بر اساس نظرسنجی جدیدی که از سوی شبکه ان.بی.سی نیوز برگزار شده، سه چهارم رای دهندگان آمریکایی معادل ۷۴ درصد معتقدند که کشورشان در مسیر غلطی حرکت می‌کند. پایگاه خبری شبکه ان.بی.سی نیوز نوشت، این پنجمین بار متوالی است که سری نظرسنجی‌های برگزار شده از سوی این شبکه رقمی بالای ۷۰ درصد را در خصوص نارضایتی آمریکایی‌ها از وضعیت کشورشان ثبت می‌کند. همچنین ۵۸ درصد از افراد شرکت کرده در این نظرسنجی گفتند که به اعتقاد آنها، آمریکا بهترین روزهایش را پشت سر گذاشته است. این بالاترین رقم ثبت شده برای این پرسشی است که از سال ۱۹۹۰ تا کنون در این سری نظرسنجی‌ها پرسیده شده است. ۶۸ درصد نیز گفتند که معتقدند آمریکا هم اکنون گرفتار رکود اقتصادی است.

جنگنده‌های فروخته‌شده آمریکا به کشورهای عربی قراضه هستند
رسا/ پایگاه عبری‌زبان ناتسوه نت با استناد به گزارش یک مجله تخصصی آمریکایی نوشت: هواپیماهای جنگی که آمریکا به کشورهای عربی فروخته است همگی هواپیماهای از رده خارج و قراضه هستند، و فقط به درد دور ریختن می‌خورند. در این گزارش با استناد به اطلاعات منتشرشده در مجله معروف آمریکایی Military Watch آمده است، چرا باید آمریکا جنگنده‌های اف۱۶ را به‌ارزش چندین میلیارد دلار به عراق بفروشد در حالی که پیش از تحویل، نوین‌‌ترین سیستم‌های موشکی الکترونیک موجود در آنها را از رویش برداشته باشد؟ به‌نوشته ناتسوه نت: کشورهای عربی سرگرم خرید جنگنده‌های آمریکایی اف۱۶ و اف۱۵ هستند زیرا آنها را جدید‌‌ترین و قوی‌‌ترین جنگنده‌های جهان می‌شناسند، اما اکثر آنها با نقص‌‌هایی در اختیار کشورهای عربی قرار می‌گیرند.این رسانه عبری به‌نقل از مجله آمریکایی خبر داد: ایالات متحده پیش از تحویل جنگنده‌ها به کشورهای جهان سوم به ‌ویژه کشورهای عربی تغییراتی را در آنها ایجاد کرده است تا آنها توانمندی پایین‌تری پیدا کنند.

ادامه دزدی آمریکا از سوریه
مهر/ نظامیان آمریکایی طی روزهای اخیر با تشدید سرقت نفت سوریه ده‌ها تانکر حامل نفت سوریه را از میدان‌های نفتی در منطقه الجزیره این کشور ربوده و به پایگاه‌های خود در خاک عراق منتقل کردند.منابع محلی خبر دادند: نظامیان اشغالگر آمریکایی صبح روز یکشنبه هفته جاری کاروانی مرکب از ۱۳۷ تانکر حامل نفت مسروقه از میدان‌های نفتی سوریه را با همدستی شبه نظامیان کرد عضو گروه نیروهای دموکراتیک سوریه به پایگاه‌های خود در خاک عراق منتقل کردند.به گفته این منابع، کاروان مذکور طی دو نوبت یکی شامل ۱۲۲ تانکر و دیگری ۱۵ تانکر از طریق گذرگاه غیرقانونی المحمودیه در ریف الیعربیه به داخل عراق منتقل شده است. نظامیان آمریکایی در شانزدهم ماه جاری میلادی هم ۶۵ تانکر حامل نفت سوریه را به پایگاه های خود در خاک عراق منتقل کردند.

ترامپ بیش از ۳۰۰ سند محرمانه را به خانه‌اش برده بود
مهر/ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا که به‌تازگی با یورش پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) به اقامتگاهش در فلوریدا جنجال‌ساز شده، در مجموع دست کم ۳۰۰ فقره سند طبقه‌بندی‌شده را نزد خود نگه می‌داشته است. بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ در ماه ژانویه حدوداً بیش از ۱۵۰ فقره سند طبقه‌بندی ‌شده را به آرشیو ملی و اداره اسناد آمریکا تحویل داده بود و این در حالی است که مابقی اسناد یا در ماه ژوئن توسط نماینده وی به وزارت دادگستری آمریکا تحویل داده شده و یا در یورش اخیر اف‌بی‌آی به مار-ئه-لاگو توقیف شده است. دولت آمریکا در حال حاضر ۲۶ جعبه حاوی اسناد توقیفی از جمله ۱۱ مجموعه سند محرمانه که یکی از آنها با برچسب «فوق محرمانه» از بقیه مجزا شده است را در اختیار دارد. گفته می‌شود این اسناد محرمانه شامل اسنادی از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، سازمان امنیت ملی و اف‌بی‌آی است.

آیت الله عباس محفوظی از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی از دست دادن برادر خود دکتر علی محفوظی، عزادار شد. ضایعه فقدان آن مرحوم را به حضرت آیت الله عباس محفوظی عضو محترم جامعه مدرسین تسلیت می گوییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *