خبر روز ۱۴۰۱/۰۵/۱۲

**پاسخ قاطع ایران به تحریم های جدید آمریکا؛ امیر عبداللهیان: گازدهی به صدها سانتریفیوژ جدید پاسخی به اقدام تحریمی جدید آمریکا بود** رئیس‌قوه قضائیه: امروز عده‌ای حقوق بشر را دستمایه مطامع جهانخوارانه و سلطه‌گرانه خود کرده‌اند** آیت الله اعرافی: درصد بالایی از نیازهای اساسی تحول در علوم انسانی محقق نشده است** دبیرکل حزب‌الله لبنان: آمریکا و اسرائیل شیطان زمانه هستند** با برپایی تظاهرات گسترده مردم عراق حمایت خود را از مقاومت و مرجعیت اعلام کردند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 فروپاشی رژیم صهیونیستی امری حتمی است
کمال خرازی در ملاقات زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید است و این‌که سازمان ملل آن رژیم را آپارتاید خوانده است از نظر بین‌المللی اهمیت فراوانی دارد. قانون طبیعت این است که سرنوشت رژیم‌های آپارتاید به فروپاشی بینجامد. وی حمایت از مقاومت اسلامی در فلسطین را بخشی از راهبرد کلان جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: امروز رژیم صهیونیستی در محاصره مقاومت است و اگر خودتان را جای صهیونیست‌ها قرار دهید، متوجه می‌شوید که چقدر نگران بقای خود هستند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر افزایش روزافزون قدرت جمهوری اسلامی ایران و جریان مقاومت در منطقه گفت: آنچه امروز تحت عنوان عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شنیده می‌شود، صرفا علنی‌ شدن روابط غیرعلنی آن کشورها با رژیم‌صهیونیستی است. آن کشورها در گذشته نیز حمایتی عملی از فلسطین نکردند، بلکه زمینه‌ساز سازش با اسرائیل بودند.
 نیروهای مقاومت در سراسر منطقه پیروزی نهایی را دربرابر رژیم صهیونیستی رقم خواهند زد
زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی در ملاقات با دکتر کمال خرازی با تبیین شرایط میدانی و وضعیت امیدوارکننده نیروهای مقاومت فلسطینی، از حمایت‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران از مقاومت و آرمان فلسطین قدردانی کرد و گفت نیروهای مقاومت در سراسر منطقه پیروزی نهایی را دربرابر رژیم صهیونیستی رقم خواهند زد.

 کیهان
 امروز عده‌ای حقوق بشر را دستمایه مطامع جهانخوارانه و سلطه‌گرانه خود کرده‌اند
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، تصریح کرد: امروز سردمداران غربی به خصوص آمریکایی‌ها با خوی استکباری خود اعلام می‌کنند که هر انسان و کشوری که در جبهه ما نیست و رویکرد مستقل دارد، دشمن ما محسوب می‌شود و باید تسلیم ما شود و اگر چنین نشود مبادرت به ترور و جنایت علیه آن انسان یا کشور می‌کنند و این خوی جنایتکاری و تروریستی و تروریست‌پروری، منطق اصلی مدعیان دروغین حقوق بشری است.
رئیس ‌قوه قضائیه با اشاره به تحریف مضامین حقوق بشری از ناحیه غربی‌ها، اظهار داشت: امروز غربی‌ها در حال بازی با واژه مقدس حقوق بشر هستند و به استفاده ابزاری از حقوق بشر مشغولند؛ امروز آنها به بهانه نقض حقوق بشر اقدام به اشغال و محاصره و تحریم کشورهای مستقل می‌کنند و از سویی دیگر خودشان نیز بدترین جنایت‌ها را علیه نسل‌های مختلف انسان‌ها روا می‌دارند.غربی‌ها در شرایطی ادعای حمایت از حقوق بشر دارند که حتی در قبال مردم خود نیز بالاترین ظلم‌ها و تضییع حق‌ها را روا می‌دارند. وی بیان داشت: امروز یکی از بزرگ‌ترین منکر‌ها آن است که عده‌ای مقوله حقوق بشر را دستمایه اغراض و مطامع جهانخوارانه و سلطه‌گرانه خود کرده‌اند و در زیر سایه ادعاهای حقوق بشری بزرگ‌ترین جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند لذا ما وظیفه داریم این توطئه مستکبران و سلطه‌گران را برای جهانیان به صورت مستمر تبیین و افشاء کنیم.
 مردم عراق حمایت خود را از مقاومت و مرجعیت اعلام کردند
صدها هزار نفر تظاهرکنندگان عراقی طرفدار مقاومت و چارچوب‌ هماهنگی شیعیان، دوشنبه عصر با شعارهایی در حمایت از مرجعیت عالی‌قدر شیعیان، مخالفت خود را با فتنه اخیر عراق اعلام و خود را در طرف مقاومت معرفی کردند. سپس «قیس الخزعلی»، دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از شاخه‌های مقاومت، در پیامی برای تظاهرات حمایت از نهادهای قانونی عراق که در اطراف منطقه سبز حضور داشتند، از آنها خواست به دلیل عدم گنجایش بیشتر منطقه تظاهرات و خیابان‌های اطراف آن‌، این منطقه را تخلیه کنند. سپس کمیته هماهنگی تظاهراتِ حمایت از نهادهای قانونی عراق قطعنامه پایانی این تظاهرات را صادر کرد. در این قطعنامه ضمن ستایش از حضور گسترده مردم برای صیانت و حفاظت از نهاد‌های دولت که پشت دیوارهای منطقه سبز انجام گرفت و پرداختن به تاریخچه مبارزات و فداکاری‌های ملت عراق برای رسیدن به دموکراسی و آزادی تاکید شده است که مردم عراق در کنار دولت و نهادهای قانونی آن قرار داشته و از ساختار قانونگذاری حمایت و خواهان احترام به آن و پایان دادن به تجاوز به آن بوده ودر همین راستا خواهان تخلیه فوری ساختمان مجلس [که توسط جریان صدر اشغال شده] برای انجام وظایف قانونگذاری در آن شده و تاکید دارد همه باید به قانون احترام بگذارند.

 همشهری 
 پیش‎بینی حضور ۵میلیون زائر در اربعین حسینی
سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس از استماع گزارش ستاد ملی اربعین و ارزیابی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای خدمات‎رسانی به زائران حسینی در نشست دیروز(سه‎شنبه) این کمیسیون خبر داد. علی حدادی اظهار کرد: در جلسه دیروز کمیسیون از وزیر کشور دعوت شده بود تا به‎منظور پاسخگویی به سؤالات تعدادی از نمایندگان در جلسه کمیسیون حضور یابد، اما با توجه به وقوع سیل در برخی نقاط کشور و مأموریتی که شخص وزیر در این حادثه برعهده دارد، نتوانست در جلسه کمیسیون حاضر شود. وی ادامه داد: با وجود این رئیس ستاد اربعین کشور و اعضای ستاد در جلسه حاضر شدند و گزارشی پیرامون آمادگی برگزاری مراسم اربعین به کمیسیون ارائه کردند. از تاریخ ۱۶شهریور تا ۳۱شهریور مراسم اربعین برگزار خواهد شد و برنامه‎ریزی‌های لازم، به‎ویژه در حوزه حمل‎ونقل برای حضور زائران در این مراسم انجام شده ‎است. حدادی عنوان کرد: در سال۹۸ حدود ۳میلیون زائر در مراسم اربعین حسینی حضور یافتند و پیش‎بینی می‌شود امسال بالغ بر ۴ تا ۵میلیون زائر از مرزهای مهران و ایلام به کربلای معلی راهی شوند.
 تکرار ادعاهای گذشته
نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس در کنفرانس بازبینی پیمان منع گسترش سلاح اتمی (ان‌پی‌تی) درباره برنامه هسته‌ای جمهوری‎اسلامی بیانیه صادر کردند؛ بیانیه‎ای که ادعاهای واهی گذشته آنان درباره فعالیت‌‌های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران را تکرار می‌کند. نمایندگان آمریکا، فرانسه و انگلیس با تأکید بر اینکه ایران هرگز نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند، ادامه دادند: «ما به رسیدگی به بحران اشاعه منطقه‌ای در هرجایی که رخ دهد، متعهد هستیم.» ۳ کشور غربی بار دیگر توپ تعویق در ازسرگیری مذاکرات رفع تحریمی را به زمین ایران انداختند و ابراز تأسف کردند که با وجود تلاش‌های دیپلماتیک فشرده، «ایران هنوز از فرصت احیای اجرای کامل برجام استفاده نکرده است.» آنها همچنین در این بیانیه از ایران درخواست کردند که «به اجرای کامل برجام و قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردد» و «فورا با آژانس در رفع سؤالات مرتبط با مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی طبق توافقات پادمانی مورد نیاز ان‌پی‌تی همکاری کند.»

 ایران 
 آغاز اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش از آغاز رسمی فرایند اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از امروز (چهارشنبه ۱۲ مردادماه) خبر داد و گفت: فرایند اجرایی شدن این قانون در حالی کلید می‌خورد که ۱۰ ایراد آیین‌نامه رتبه‌بندی در جلسه هیأت دولت برطرف شد.حمید نوری وزیر آموزش و پرورش پس از نشست روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد ( دیروز) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در تشریح این جلسه، گفت: در این نشست ۳ سؤال مطرح شد که عمدتاً در خصوص رفع مشکلات آموزش و پرورش بود. نمایندگان واسط بین مردم و حاکمیت هستند که از همین طریق سؤالات مردم را به دولت به عنوان دستگاه مجری منتقل می‌کنند و در این نشست مشکلات اصلی حوزه آموزش و پرورش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 جمهوری‌اسلامی
 احضار متهمان درگیری و توهین در قطار تهران ـ یزد به دادگاه
روز شنبه این هفته در قطار تهران-یزد، میان دو خانم بر سر حجاب درگیری فیزیکی رخ داد. یکی از این خانم‌ها، زن چادری به نام زینب جعفری معلم در یزد است که بعد از رسیدن به یزد، به دلیل اهانت یک زن بدحجاب به او، شکایت کرد. دادسرای یزد با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در پی گزارش‌ توهین و درگیری چند نفر نسبت به یکی از بانوان محجبه در قطار تهران-یزد و دهن‌کجی نامبردگان و رئیس قطار به موضوع حجاب، دادسرای یزد نسبت به احضار رئیس قطار و دستور شناسایی متهمان اقدام کرد.» دادسرای یزد اضافه کرد: «با پیگیری صورت گرفته در حال حاضر رئیس قطار توسط راه‌آهن از خدمت تعلیق شد و پرونده در حال رسیدگی است».

 وطن امروز 
 آرژانتین ۱۲ خدمه ایرانی و ونزوئلایی هواپیمای باری را آزاد کرد
رسانه‌های آرژانتین نوشتند ۱۲ خدمه ایرانی و ونزوئلایی یک هواپیمای باری که از ماه ژوئن در فرودگاه بوینس‌آیرس متوقف شده است، بنا بر رای یک قاضی آرژانتینی آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، بر اساس رای قاضی «فدریکو ویله نا»، ۷ نفر از ۱۹ خدمه این هواپیما که به شرکت امتراسور وابسته به کانویازای ونزوئلا تعلق دارد، شامل ۴ شهروند ایران و ۳ شهروند ونزوئلا، حق خروج از خاک آرژانتین را تا پایان بازجویی ندارند. این هواپیما که تا یک سال پیش به شرکت ماهان‌ایر ایران تعلق داشت، ۶ ژوئن (۱۶ خردادماه) با ۱۴ سرنشین ونزوئلایی و ۵ سرنشین ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد اما ۲ روز بعد اروگوئه از دادن مجوز به آن برای ورود به آسمان خود جلوگیری کرد و هواپیما وادار به بازگشت به آرژانتین شد که تاکنون در آنجا باقی مانده است.
 اجازه ورود هیچ پرنده‌ مهاجمی را به حریم هوایی کشور نمی‌دهیم
امیر سرتیپ صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در ادامه بازدید از یگان‌های پدافندی شرق کشور از سایت فرماندهی اطلاعات شناسایی (پل محمود) و سایت راداری ولایت (تپه سبز) بازدید کرد و توان رزم و همچنین آمادگی دفاعی این سایت‌ها را مورد ارزیابی قرار داد. وی در حاشیه این بازدید‌ها اظهار داشت: سایت اطلاعات شناسایی (پل محمود) و نیز سایت راداری ولایت (تپه سبز) از سایت‌های درخور توجه پدافند هوایی ارتش است که رصد و پوشش بسیار وسیعی در شرق کشور و کویر مرکزی ایران ایجاد می‌کنند.
امیر صباحی‌فرد با بیان اینکه پدافند هوایی ارتش نقش خطیر و ارزنده‌ای در استحکام جایگاه و قدرت ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایفا می‌کند، افزود: سایت‌ها و مواضع پدافندی اجازه ورود بدون مجوز هیچ پرنده‌ای را به حریم هوایی کشورمان نمی‌دهند.

 جوان 
 آرایش جنگی می‌گیریم تا کشور را بسازیم
سردار سرلشکر سلامی در رزمایش جهادگران، فعالان فضای مجازی و رسانه خطاب به بسیجیان گفت:‌ ما برای جهاد بزرگ یعنی ساختن کشور باید آرایش جنگی بگیریم؛ یک راهبرد دشمن حمله به فضای فکری است چراکه دشمن در عرصه فیزیکی شکست خورده است. دشمن به دنبال تسخیر فکر و قلب جوانان مسلمانان است و از سوی دیگر می‌خواهد به وسیله فضای مجازی از جوان ایرانی هویت زدایی و در حیطه شک او را ر‌ها کند؛ می‌خواهند اندیشه جوانان ما را در کنترل بگیرد چرا که اندیشه، هویت ساز است. دشمن می‌خواهد جوانان ما حجاب گریز و نمازگریز باشند و می‌خواهد اندیشه‌های مبتذل غرب را که چیزی جز بندگی نداشته در اذهان جوانان ما جاری کنند.
سردار اسلامی فرمانده کل سپاه تصریح کرد: ‌ای بسیجیان! فضای مجازی را از رسوا شدن و ناکامی دشمن پرکنید و نباید منفعل باشید. امروز فضای مجازی میدان جنگ است و هیچ جزء خنثی در این فضا وجود ندارد؛ اینجا عرصه و میدان جنگ جدید است و باید از رسوا شدن دشمن فضای مجازی را پر کنید؛ پس افسران جنگ نرم با اعتماد به نفس کار را ادامه دهید.

 خراسان 
 هروآبادی ، به ۲ سال حبس، خلع لباس روحانیت محکوم شد
وحید هروآبادی ، روحانی که چندی پیش بازداشت شده بود به ۲ سال حبس، خلع لباس روحانیت و ممنوع‌ الخروجی محکوم شد.هروآبادی به خاطر «نشر اکاذیب در فضای مجازی به قصد تشویش اذهان عمومی» به دوسال حبس و برای «هتک حیثیت لباس روحانیت» به خلع لباس محکوم شده است.

 رسالت 
 پاسخ قاطع ایران به تحریم های جدید آمریکا
امیر عبداللهیان: گازدهی به صدها سانتریفیوژ جدید پاسخی به اقدام تحریمی جدید آمریکا بود
امیر عبداللهیان در جمع خبرنگاران گفت: اخیراً بورل هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ابتکاری را ارائه داد و متنی را برای همه طرف‌ها، ایران و۱+۴ و آمریکا ارسال کرد و ما در پایتخت‌ها در حال بررسی این متن و توافق برای جمع شدن دور میز مذاکره هستیم، روز گذشته شاهد صدور قطعنامه جدید از سوی آمریکا بودیم این اقدامات غیرمنطقی و این جنون تحریم‌های بی‌اثر که بایدن، بلینکن و راب مالی به آن اشاره‌کرده که تحریم‌های حداکثری ترامپ شکست‌خورده است حتی خود بورل در متن اخیر اشاره داشته به شکست حداکثری ترامپ و بعد ایده‌های جمع‌بندی شده خودش را مطرح می‌کند اما باز شاهد جنون اعمال تحریم‌ها که البته فقط نمایش است و تأثیر ملموسی روی زمین ندارد هستیم.وزیر امور خارجه ادامه داد: من مایلم اشاره‌کنم که در پاسخ به این اقدام آمریکا، نسبت به گاز دهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد اقدام کردیم. وزیر خارجه خطاب به آمریکایی‌ها گفت: آمریکایی‌ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می‌توانند امتیاز بگیرند و باید زیاده‌خواهی را کنار بگذارند. ما اهل منطق و مذاکره هستیم و برای رسیدن به توافق قوی جدی هستیم اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد هرگز دست‌بسته نخواهیم نشست.

 مردم سالاری
 کارت زرد مجلس به وزیر ورزش و جوانان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به سوال نماینده شهرکرد قانع نشدند. در جلسه علنی سه شنبه مجلس، سوال احمد راستینه از وزیر ورزش و جوانان مطرح شد مبنی بر اینکه با وجود گذشت ۱۸ ماه از تصویب قانون شرح وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان متاسفانه هنوز آیین نامه اجرایی این قانون به تصویب هیات دولت نرسیده و عملا ظرفیت‌های این قانون فعال نشده است. بعد از توضیحات وزیر، راستینه سوال را به رای مجلس شورای اسلامی گذاشت و نمایندگان با ۱۱۲ رای موافق، ۱۲۰ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۴۳ رای اعلام کردند که از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع نشدند.

 آرمان ملی 
 تکذیب اختلال در عزاداری کرمانشاه
روابط عمومی دادستانی عمومی و انقلاب استان کرمانشاه خبر اختلال در مراسم عزاداری کرمانشاه را تکذیب کرد. متن پیام روابط عمومی دادستانی عمومی و انقلاب استان کرمانشاه بدین شرح است: به دنبال انتشار خبر اختلال در مراسم عزاداری مسجد چهارمین شهید محراب کرمانشاه توسط افراد ناشناس و پاشیدن اسپری فلفل در کولر قسمت بانوان و برهم زدن مجلس روضه سریعا موضوع در دست بررسی قرار گرفت. پس از بررسی صحت خبری که با منبع یکی از رسانه‌های استان در فضای مجازی منتشر شده بود؛ این روابط عمومی در مقام پاسخ به افکار عمومی اعلام می‌دارد؛ چنین اقدامی صحت نداشته و این خبر از اساس کذب محض است.

 قدس 
 یارانه دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود
رئیس مجلس روز گذشته در جلسه با نمایندگان ملت با تأکید بر اینکه یارانه دارو به هیچ عنوان حذف نمی‌شود، گفت: اکنون یارانه دارو از طریق شرکت‌های بیمه‌گذار در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. دکتر محمد باقر قالیباف افزود: به هیچ عنوان ارز دارو حذف نمی‌شود و نه قانون‌گذار و نه دولت چنین سیاستی را ندارند و نخواهند داشت.
 جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای نخواهد داشت
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه طی سخنرانی در کنفرانس عدم اشاعه تأکید کرد: جنگ هسته‌ای هیچ برند‌ه‌ای نخواهد داشت و این جنگ هرگز نباید روی دهد. وی که طی سخنانی برای کنفرانس عدم اشاعه هسته‌ای صحبت می‌کرد، افزود: «روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو معاهده NPT، به طور مداوم از متن و روح این معاهده پیروی می‌کند».
 اعلام آماده‌باش بی‌سابقه در شهرک‌های صهیونیست‌نشین
رسانه‌های رژیم صهیونیستی از اعلام آماده‌باش امنیتی غیرمعمول در شهرک‌های صهیونیست‌نشین هم‌مرز با نوار غزه خبر داده و اعلام کردند این سطح از آماده‌باش بی‌سابقه بوده است. هراس صهیونیست‌ها از حملات موشکی و راکتی مقاومت در نوار غزه در پی یورش بامداد دیروز نظامیان رژیم اشغالگر به اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری و بازداشت «بسام السعدی» از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی شدت گرفته است.

 اعتماد 
 پیش‌بینی افزایش خرید تضمینی گندم به ۹ میلیون تن
ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد که خرید تضمینی گندم در سال جاری به ۹ میلیون تن برسد. او در این خصوص اعلام کرد: سال گذشته ۴.۵ میلیون تن گندم از کشاورز خریداری شد و امسال پیش‌بینی می‌کنیم به هفت میلیون تن برسد و امیدواریم با اجرای طرح کشاورزی قراردادی این رقم به ۹ میلیون تن برسد.
 فیلترینگ تلگرام رفع نمی‌شود
مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد با توجه به انتشار خبری با عنوان «تلگرام رفع فیلتر می‌شود» در رسانه‌های کشور، صراحتا به اطلاع می‌رساند؛ این خبر صحت نداشته و تکذیب می‌شود.

 ابتکار 
 رئیس جمهور به نیویورک می‌رود
سخنگوی دولت در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی، مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهوری در نشست عمومی سازمان ملل متحد حضور خواهد یافت یا خیر، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای این امر صورت گرفته است. بهادری جهرمی در پاسخ به این پرسش که اقدامات دولت برای پیگیری حقابه ایران از افغانستان به کجا رسیده است، اظهار کرد: طرف افغان در مذاکرات انجام شده حق ایران را مبتنی بر موافقتنامه پذیرش و به آن اذعان دارد و وزیر نیرو نیز به زودی سفری به افغانستان خواهد داشت که یکی از مهمترین بخش‌های آن پیگیری حقابه ایران و تحقق آن است.
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان اظهار کرد: پیرو دستور رئیس‌جمهوری برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان،اختیارات خود را به وزرای عضو هیات امنای سازمان بازنشستگی تامین اجتماعی تفویض کرد.
وی با اشاره به آخرین اخبار مربوط به سند ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین، گفت: سند همکاری ایران و چین وارد فاز عملیاتی شده و یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوی رئیس جمهوری با همتای چینی نیز ابراز خرسندی از مسیر پیشرفت اجرای این سند بود.
بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره زمان معرفی وزیر کار به مجلس و همچنین تعیین وزیر بازرگانی پس از ایجاد وزارتخانه با تفکیک حوزه بازرگانی از وزارت صمت، گفت: وزیر پیشنهادی کار در موعد قانونی خود معرفی خواهد شد، اما برای معرفی وزیر بازرگانی هنوز وزارتخانه‌ای تشکیل نشده است.

 اطلاعات 
 چین آرایش جنگی گرفت
«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به رغم هشدارهای مکرر پکن، روز گذشته با نقض اصل «چین واحد» وارد تایپه پایتخت تایوان شد. جت های جنگنده نیروی هوایی تایوان اسکورت هواپیمای حامل نانسی پلوسی را برعهده داشتند.گفته می شود سیستم های دفاع هوایی در فرودگاه تایپه، جایی که یعنی محل فرود نانسی پلوسی بود به حالت آماده باش درآمدند. همزمان چین حریم هوایی خود را در مسیر تنگه تایوان به روی هواپیماهای غیرنظامی بست.تعداد زیادی جنگنده ارتش چین هم از شهر جانگجو به پرواز درآمدند و به سمت استان فوجیان نزدیک جزیره تایوان پرواز کردند.
دهها جنگنده «سوخو ۳۵» نیروی هوایی ارتش چین به تنگه تایوان اعزام شدند. برخی رسانه ها هم ادعا کردند که در شهر فوجیان چین نزدیک تایوان، صدای آژیر هشدار به گوش رسید. همزمان چین موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای خود را در مرز تایوان مستقر کرد. این موشک‌های بالستیک با بُرد ۱۵هزار کیلومتر، توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای تقریباً به هر نقطه از کره زمین را دارند. همچنین ارتش چین چندین موشک با کلاهک غیر هسته ای به سمت آب های تایوان شلیک کرد. ساعاتی قبل از سفر نانسی پلوسی به جزیره تایوان نیز منابع خبری از پرواز همزمان ۱۸فروند هواپیمای نظامی چین در منطقه شناسایی هوایی تایوان خبر داده بودند. سخنگوی نیروی هوایی چین هم گفت قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود محافظت خواهیم کرد.

 شهروند 
 از سخنان اسلامی اشتباه برداشت شد
بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به سخنان اخیر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و برداشت‌های از این سخنان، گفت: از اظهارات اسلامی در مورد توانایی ایران در دستیابی به بمب هسته‌ای اشتباه برداشت شده است. ایران به دلیل توانمندی‌های استراتژیک خود نیازی به بمب هسته ای ندارد و به سمت ساخت بمب هسته‌ای هم نخواهد رفت.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:
درصد بالایی از نیازهای اساسی تحول در علوم انسانی محقق نشده است
رسا/ آیت‌الله اعرافی در دیدار رئیس و اعضای سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، عنوان کرد: مقوله مشاوره نیازمند نظارت، مراقبت و هدایت جدی است و این سازمان نیز به همین خاطر بر اساس قانون متکفل این امر راهبردی و بسیار مهم است.مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه ۴۰ سال است که شبی نبوده به فکر علوم انسانی و اسلامی نبوده باشم، گفت: برای تحول در علوم انسانی نیاز پایه‌ای وجود دارد که درصد بالایی از آن محقق نشده است. در اکثر این رشته‌ها فلسفه و فقه اجتهادی معطوف به رشته می‌خواهند که در این دو محور حوزه ضعف‌های زیادی دارد برای مثال در فلسفه روانشناسی اسلامی باید فلسفه‌ای در تراز اسفار و نهایه الحکمه علامه طباطبایی وجود داشته باشد و فقهی ناظر به آن‌ها می‌خواهد.عضو جامعه مدرسین بیان کرد: اگر این دو زیرساخت قوی نباشد، هنگام ورود به نظریه پردازی، نظام سازی و مطالعات میدانی با مشکل مواجه می‌شوید.

تکریم آیت الله العظمی جوادی آملی در مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی
رسا/ مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی با حضور رییس قوه قضاییه و وزیر امور خارجه و با حضور میهمانان داخلی و خارجی، صبح سه شنبه در محل سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.در این دوره از آیت‌الله العظمی جوادی‌ آملی، به دلیل ادبیات‌سازی در حوزه حقوق بشر اسلامی، تکریم به عمل آمد.کاظم غریب‌آبادی، معاون بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان سخنانی در این مراسم گفت: به ابتکار جمهوری اسلامی ایران سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی به نام روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی ثبت شد و کشورهای اسلامی خود را ملزم می‌دانند که در این روز به برگزاری مراسم‌هایی بپردازند.

آمریکا و اسرائیل شیطان زمانه هستند
تسنیم/ دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد که «محاصره اقتصادی» جنگ است و مقابله در برابر این جنگ نیز مقابله جهادی نام دارد.سید حسن نصرالله با بیان اینکه دشمن وارد جنگ متنوعی شده است و باید با شکل‌های متنوع با این جنگ‌ها مقابله کرد، افزود: به غیر از جبهه نظامی دو جبهه بزرگ برای ما وجود دارد «جبهه اقتصادی، معیشتی» و «جبهه رسانه‌ای، سیاسی» و دشمن در هر جبهه‌ای شکست بخورد، به سراغ جبهه بعدی می‌رود.سید حسن نصرالله تأکید کرد: «تا زمانی که سناریوی آمریکایی-اسرائیلی در منطقه وجود داشته باشد، ما در تمام سطوح اعم از نظامی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی با آن مقابله خواهیم کرد و این نبرد باز است.وی تصریح کرد: «در زمان کنونی ما، آمریکا و اسرائیل بزرگترین مصداق شیطان هستند. آمریکا و رژیم صهیونیستی، شیطان زمانه هستند و مبارزه مقاومت با آنها همچنان ادامه خواهد داشت».

تظاهرات علیه آمریکا در تایوان همزمان با ورود نانسی پلوسی
تسنیم / تعداد قابل توجهی از معترضان در تایوان علیه سفر نانسی پلوسی به این جزیره دست به تظاهرات زدند.گفته شده که این تظاهرات در خارج از محل اقامت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تایوان صورت گرفته است.اسپوتنیک به نقل از وزارت دفاع چین در این ارتباط اعلام کرد: «ارتش ما در آماده باش کامل است و در واکنش به سفر پلوسی به تایوان، عملیات نظامی خاصی را آغاز خواهیم کرد.»نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا عصر روز سه شنبه علی رغم اعلام مخالفت و هشدارهای متعدد دولت پکن وارد تایوان شد.

موافقت دولت آمریکا با قرارداد فروش سلاح به عربستان و امارات
ایسنا/ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با قرارداد فروش موشک‌های پاتریوت و تجهیزات مربوط به آن به عربستان به ارزش ۳.۰۵ میلیارد دلار و سامانه‌های تاد به امارات به ارزش ۲/۲۵ میلیارد دلار موافقت کرده است.پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا سه شنبه با فروش احتمالی ۳۰۰ موشک پاتریوت به عربستان موافقت کرد.واشنگتن در رابطه با قرارداد موشکی گفت که “توافق مورد انتظار با عربستان جهت بهبود امنیت مشترک و هدف از توافق موشکی پاتریوت محافظت از عربستان و منطقه در برابر تهدیدات است”.همچنین واشنگتن خاطرنشان کرد: این معامله شامل پشتیبانی فنی و مهندسی و خدمات لجستیکی و همچنین سیستم‌های تست، قطعات یدکی، حمل و نقل و برنامه‌های آموزشی است.وزارت خارجه آمریکا همچنین از تصویب قرارداد تسلیحاتی برای امارات از جمله سامانه موشکی تاد و تجهیزات مربوطه به ارزش تخمینی ۲.۲۵ میلیارد دلار خبر داد و تاکید کرد که “امارات شریک حیاتی برای ثبات سیاسی و اقتصادی خاورمیانه است.”

بایدن حاضر به حذف نام سپاه از “فهرست سازمان‌های تروریستی” نیست
ایسنا/ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری با مطرح کردن ادعایی ضدایرانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که آیا سپاه پاسداران ایران در حال حاضر در فعالیتی تروریستی یا حمایت از آن دست دارد یا نه، ایران را کشوری حامی تروریسم خواند و ادعا کرد که آنها از شبکه‌های تروریستی در سراسر منطقه حمایت می‌کنند. جان کربی درادامه گفت: وقتی از رییس جمهور پرسیده شد که آیا حاضر است نام سپاه پاسداران ایران را به عنوان بخشی از کارکرد مذاکرات با ایران بر سر توافق هسته‌ای، از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، حذف کند یا نه، پاسخ او نه بود.

آمریکا با ادعا علیه شرکت ماهان، خواستار مصادره هواپیمای ونزوئلایی شد
ایسنا / وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعای نقض تحریم‌های آمریکا از سوی شرکت هواپیمایی ایرانی ماهان، خواستار مصادره هواپیمای باربری ونزوئلایی شد که در آرژانتین متوقف شده است.آمریکا از آرژانتین خواسته است هواپیمای باری بویینگ ۷۴۷ را مصادره کند که از ماه ژوئن در خارج از بوئنوس آیرس در حین تحقیقات درباره ارتباط کارکنان این هواپیما با سپاه پاسداران ایران متوقف شده است.وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای مدعی شد که این هواپیما توسط شرکت هواپیمایی ماهان ایران و با نقض تحریم‌های آمریکا به شرکت هواپیمایی امتراسور که شاخه ونزوئلایی موسسه حمل و نقل کُنویاسا است، فروخته شده. مقامات آرژانتین در ماه ژوئن این هواپیما را توقیف کردند تا معلوم شود کارکنان آن ارتباطی با سپاه پاسداران ایران داشته‌اند یا نه.شرکت هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ و با ادعای آمریکا مبنی بر «ارائه کمک‌های مالی، کالا و مصالح و فناوری» توسط آن به نیروهای قدس سپاه پاسداران ایران تحت تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته است. آمریکا حالا مدعی است، شرکت ماهان با انتقال بدون مجوز این هواپیمای ساخت آمریکا به شرکت امتراسور در اکتبر ۲۰۲۱، از مقررات کنترل و مدیریت صادرات تخطی کرده است.

چین خواستار خروج تسلیحات اتمی آمریکا از اروپا شد
مهر /نماینده چین در کنفرانس ان پی تی سازمان ملل متحد درباره تسلیحات اتمی آمریکا گفت: ایالات متحده باید تسلیحات اتمی خود را از اروپا بیرون ببرد.فو تسونگ که رئیس هیئت چینی در کنفرانس بازنگری NPT در نشست سازمان ملل است، افزود: آمریکا با خروج تمام تسلیحات هسته‌ای خود از اروپا، نباید این تسلیحات را در دیگر مناطق جهان مستقر کند. پیشتر نیز، «دیمیتری پولیانسکی»، معاونت هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل اعلام کرده بود که آمریکا باید تسلیحات هسته‌ای خود را از کشورهای غیرهسته‌ای خارج کرده و آنها را به خاک خود باز گرداند. به گفته وی اینکه آمریکا تسلیحات هسته‌ای غیر راهبردی خود را در خاک کشورهای اروپایی غیر هسته‌ای نگهداری می‌کند، نقض ان پی تی تلقی می‌شود.لازم به ذکر است که کنفرانس معاهده عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *